abonnement Unibet Coolblue
  PR en moderator zondag 16 januari 2022 @ 21:44:11 #1
288245 crew  Moira
Heeft al lang geen punt meer.
pi_203228580


Vlag & wapen van de gemeente Ede:



Dorpen binnen de gemeente Ede: [ bezoek-ede.nl ]



Ede (Nedersaksisch: Ee) is een gemeente in de Nederlandse provincie Gelderland, te vinden op de westflank van de Veluwe en de zuidelijke Gelderse Vallei. De gemeente had in 2021 in totaal 119.186 inwoners (in 1850 waren dit er 9.004 en in 1950 had Ede 45.896 inwoners).
Sinds 2017 is René Verhulst de burgemeester van Ede.

Het grondgebied van de gemeente Ede beslaat zo'n 32.000 hectare. Hierbinnen liggen behalve de hoofdplaats Ede de woonkernen Bennekom, Lunteren, Ederveen, Harskamp, Wekerom, Otterlo, De Klomp, Deelen (deels) en Hoenderloo (deels). Ook omvat de gemeente Ede de buurtschappen Doesburgerbuurt, Driesprong, Eschoten, De Ginkel, Hoekelum, Hoog-Baarlo, De Kade, De Kraats, Meulunteren, Mossel, Nederwoud, Nergena, Nieuw-Reemst, Oud-Reemst, Overwoud, Roekel, De Valk, Walderveen en Westeneng.
Ede werkt met de gemeenten Rhenen, Wageningen, Veenendaal, Barneveld, Nijkerk, Scherpenzeel en Renswoude samen in het regionaal samenwerkingsverband Regio Foodvalley.

Ede kenmerkt zich door een verscheidenheid aan landschappen. Door de situering op de grens van Veluwse stuwwallen vindt men er bossen, heidevelden, en zandverstuivingen. Ede en Bennekom zijn ontstaan op de stuwwalrand, aangezien het hooggelegen gebied kansen bood ter overleving; hoge (droge) heidelandschappen voor schapen, laaggelegen weiden voor het overige vee, met daartussen de gebieden waar akkerbouw plaatsvond. Waar in eerste instantie van een nomadenbestaan (vanaf zo'n 3000 v.Chr.) sprake was voor het Veluwse volk, is men later door verschillende oorzaken op vaste plaatsen gaan wonen en is een bestuurlijk centrum gevormd.

Bezienswaardigheden:

Ede
Platform Militaire Historie Ede
Vakantiespelweek Fantasieland
Cultura, centrum voor kunst en cultuur
Pathé Ede, infotainmentcentre gebouwd in een geluidswal langs de A12 (voormalig CineMec)
Heideweek, voor veel Edenaren en vakantiegangers een week vol feest (laatste week augustus)
De Concordia, Doesburgermolen en de Keetmolen.
Zwem- en waterpolovereniging Polar Bears (meervoudig Nederlands en Europees waterpolokampioen)
Christelijke Hogeschool Ede (CHE)
Gemeentearchief Ede
Openluchttheater Ede
Edese Bos Oost, een van de oudste bossen in de omgeving van Ede
Edese Bos West, hoorde vroeger bij landgoed Kernhem
Landgoed Kernhem, landgoed in Franse en Engelse landschapsstijl rond het Huis Kernhem
Noord Ginkel, natuurgebied bestaand uit bos, heide en vlindercorridor.
Zuid Ginkel, natuurgebied bestaand uit bos, heide en schaapskooi.

Otterlo
Kröller-Müller Museum
Museonder
Nationaal Park De Hoge Veluwe
Het Nederlands Tegelmuseum
Skeelerronde Otterlo
De Zanding, natuurgebied met stuifzand, heide en bos
Roekelse bos, bosgebied tussen Ede en Otterlo, met oude grafheuvels.

Bennekom
Kijk & Luistermuseum
Vlegeldag
Vakantiespelweek Kinderdorp
Celtic Fields en ijzertijdboerderij
Bennekomse heide & Bennekomse bos

Harskamp
Passiflorahoeve, vlindertuin

Lunteren
Oud-Lunterse Dag
Molen De Hoop
Geografisch middelpunt van Nederland
Het Luntersche Buurtbosch, bos aangelegd door en eigendom van inwoners van Lunteren
Walderveense molen

[ Bericht 43% gewijzigd door Moira op 17-01-2022 18:42:50 ]
Op zondag 12 maart 2023 00:29 schreef Nova het volgende:
Haha, Moira heeft gelijk!
  PR en moderator zondag 16 januari 2022 @ 21:45:02 #2
288245 crew  Moira
Heeft al lang geen punt meer.
pi_203228596
Eindelijk een nieuw topic met nieuwe TT _O_ En de OP verversen _O_
Op zondag 12 maart 2023 00:29 schreef Nova het volgende:
Haha, Moira heeft gelijk!
pi_203228598
De plaatjes in de OP ;(
Tap tap tap
  PR en moderator zondag 16 januari 2022 @ 21:46:13 #4
288245 crew  Moira
Heeft al lang geen punt meer.
pi_203228619
quote:
0s.gif Op zondag 16 januari 2022 21:45 schreef CherryLips het volgende:
De plaatjes in de OP ;(
Suggesties voor nieuwe plaatjes? O+ Ben nu ff film kijken maar ga daarna de OP fixen!
Op zondag 12 maart 2023 00:29 schreef Nova het volgende:
Haha, Moira heeft gelijk!
pi_203239772
Nette OP ^O^
Weer 8,5 jaar doen met één deel?

Kinderdorp Bennekom is wel echt jeugdsentiment _O_
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 17 januari 2022 @ 17:57:21 #6
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_203240145
quote:
10s.gif Op zondag 16 januari 2022 21:45 schreef Moira het volgende:
Eindelijk een nieuw topic met nieuwe TT _O_ En de OP verversen _O_
*O* ^O^
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
pi_203240296
Die OP, wauw!
Tap tap tap
pi_203240335
Zo! Daar is hard gewerkt, nois!
  PR en moderator maandag 17 januari 2022 @ 18:38:01 #9
288245 crew  Moira
Heeft al lang geen punt meer.
pi_203240681
Drop vooral mooie kiekjes en linkjes die erin moeten hoor :D
Plempen die OP gewoon vol zodat we er weer jaren mee door kunnen *O*
Op zondag 12 maart 2023 00:29 schreef Nova het volgende:
Haha, Moira heeft gelijk!
  PR en moderator maandag 17 januari 2022 @ 18:55:23 #10
288245 crew  Moira
Heeft al lang geen punt meer.
pi_203241032
Ohja en hier trouwens ook nog even een shout-out naar onze Edese Fantasieland-representative Kimberley Bos (@Skeletonster), die afgelopen vrijdag als eerste Nederlander de Wereldbeker skeleton won, en tegelijkertijd de eerste Nederlandse Europees kampioen skeleton werd _O_

https://nos.nl/peking2022(...)titel-en-wereldbeker



inb4 de Olympische medaille deze Winterspelen _O_ (vrijdag 11 en zaterdag 12 februari w/ )

[ Bericht 3% gewijzigd door Moira op 17-01-2022 19:01:46 ]
Op zondag 12 maart 2023 00:29 schreef Nova het volgende:
Haha, Moira heeft gelijk!
pi_203241184
Ede, blij dat ik d'r weg ben. Er wordt in de OP met geen woord gerept over de criminaliteit, de zwarte kousen, de algehele bekrompenheid, het comazuipen en de trekkertrek.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  PR en moderator maandag 17 januari 2022 @ 19:06:09 #12
288245 crew  Moira
Heeft al lang geen punt meer.
pi_203241206
quote:
0s.gif Op maandag 17 januari 2022 19:05 schreef Claudia_x het volgende:
Ede, blij dat ik d'r weg ben. Er wordt in de OP met geen woord gerept over de criminaliteit, de zwarte kousen, de algehele bekrompenheid, het comazuipen en de trekkertrek.
Zou ook niet weten waarom ik daar in de OP een woord over zou reppen? Geen last van overigens *O*
Op zondag 12 maart 2023 00:29 schreef Nova het volgende:
Haha, Moira heeft gelijk!
pi_203241236
quote:
0s.gif Op maandag 17 januari 2022 19:05 schreef Claudia_x het volgende:
Ede, blij dat ik d'r weg ben. Er wordt in de OP met geen woord gerept over de criminaliteit, de zwarte kousen, de algehele bekrompenheid, het comazuipen en de trekkertrek.
Waar woon je nu? :)
pi_203241331
quote:
0s.gif Op maandag 17 januari 2022 19:07 schreef tralalala het volgende:

[..]
Waar woon je nu? :)
In een dorp in Noord-Holland met een aantal van de goede eigenschappen van de dorpen in de gemeente Ede (mooie, landelijke omgeving) en zonder de negatieve. Ik heb zowel op het platteland binnen de gemeente Ede gewoond als in Ede zelf. Dat verschil is best groot. In de kleinere dorpen is de invloed van het geloof sterker en in Ede zelf zijn er grotere problemen met bepaalde bevolkingsgroepen. In m'n huidige dorp speelt religie geen rol van betekenis en is er ook geen noemenswaardige criminaliteit.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_203241429
Maar ik wil ook best iets aardigs over Ede zeggen, hoor. Paardrijden in de bossen is geweldig, de zandverstuiving is zeldzaam mooi, het Kröller-Müller museum is een baken van beschaving en aan softijs halen in Hoenderloo koester ik warme herinneringen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_203241457
Gelukkig geen last van. *even afkloppen*
Tap tap tap
  PR en moderator maandag 17 januari 2022 @ 21:57:14 #17
288245 crew  Moira
Heeft al lang geen punt meer.
pi_203245020
quote:
2s.gif Op maandag 17 januari 2022 19:12 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
In een dorp in Noord-Holland met een aantal van de goede eigenschappen van de dorpen in de gemeente Ede (mooie, landelijke omgeving) en zonder de negatieve. Ik heb zowel op het platteland binnen de gemeente Ede gewoond als in Ede zelf. Dat verschil is best groot. In de kleinere dorpen is de invloed van het geloof sterker en in Ede zelf zijn er grotere problemen met bepaalde bevolkingsgroepen. In m'n huidige dorp speelt religie geen rol van betekenis en is er ook geen noemenswaardige criminaliteit.
Woonde je in Veldhuizen? :@

Ik zou trouwens ook liever niet in één van de zwartekousen-buitendorpen willen wonen. Woon in de oude buitenrand van Ede tegen het bos aan, heerlijk rustig buurtje en vlakbij het centrum O+
Op zondag 12 maart 2023 00:29 schreef Nova het volgende:
Haha, Moira heeft gelijk!
pi_203245032
quote:
0s.gif Op maandag 17 januari 2022 21:57 schreef Moira het volgende:

[..]
Woonde je in Veldhuizen? :@

Ik zou trouwens ook liever niet in één van de zwartekousen-buitendorpen willen wonen. Woon in de oude buitenrand van Ede tegen het bos aan, heerlijk rustig buurtje en vlakbij het centrum O+
Volgens mij woon je best dichtbij :D
Tap tap tap
pi_203245045
Maar goed, in Ede woont iedereen dichtbij.
Tap tap tap
pi_203245083
Ik wil al een poos naar het Kröller Müller, maar ze zijn helaas nog niet open.

Ik woon wel in een zwarte kousendorp, maar er gelukkig dusdanig buiten dat ik er geen last van heb.

In Veldhuizen gingen auto’s toch de fik in jaren terug?
pi_203245118
quote:
1s.gif Op maandag 17 januari 2022 22:00 schreef Meridiaan het volgende:
Ik wil al een poos naar het Kröller Müller, maar ze zijn helaas nog niet open.

Ik woon wel in een zwarte kousendorp, maar er gelukkig dusdanig buiten dat ik er geen last van heb.

In Veldhuizen gingen auto’s toch de fik in jaren terug?
Ja, en er was een tijdje geleden ook weer een reeks autobranden. En bedreigingen en weet ik veel wat. Gewoon een muur om een paar straten heen zetten.
Hier in het centrum loopt ook wel eens fout volk rond, maar heb me hier nooit onveilig gevoeld 's avonds.
Tap tap tap
pi_203245535
Kom vanuit Utrecht naar Ede. Die paar brandjes is niks vergeleken met :D
pi_203245675
quote:
0s.gif Op maandag 17 januari 2022 21:57 schreef Moira het volgende:

[..]
Woonde je in Veldhuizen? :@

Ik zou trouwens ook liever niet in één van de zwartekousen-buitendorpen willen wonen. Woon in de oude buitenrand van Ede tegen het bos aan, heerlijk rustig buurtje en vlakbij het centrum O+
Rietkampen. Maar ik had wel een vriendin in Veldhuizen, ging naar school in het Centrum en kwam natuurlijk vaak op het Museumplein (het eerste uitgaansgebied in Nederland met videosurveillance - met reden).
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_203245711
quote:
0s.gif Op maandag 17 januari 2022 22:17 schreef Drass het volgende:
Kom vanuit Utrecht naar Ede. Die paar brandjes is niks vergeleken met :D
In Utrecht was er in 1 jaar drie keer (bijna) ingebroken. Doeiii.
Tap tap tap
pi_203245718
quote:
0s.gif Op maandag 17 januari 2022 22:22 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Rietkampen. Maar ik had wel een vriendin in Veldhuizen, ging naar school in het Centrum en kwam natuurlijk vaak op het Museumplein (het eerste uitgaansgebied in Nederland met videosurveillance - met reden).
Marnix-er gespot.
Tap tap tap
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')