abonnement Unibet Coolblue
pi_203860748
quote:
0s.gif Op zondag 27 februari 2022 11:48 schreef SymbolicFrank het volgende:
Ah, ik wist niet dat we het probleem van de opslag al opgelost hadden en voldoende ruimte hebben om er genoeg neer te zetten voor een overcapaciteit van 3 x. Ik was nog in de veronderstelling, dat het zonder een 100% backup van fossiele brandstof centrales helemaal niet ging werken. Maar als jij het zegt, zal het wel zo zijn.
Het probleem is dat je altijd van uitersten uitgaat en nooit lijkt te accepteren dat een oplossing er niet van vandaag of morgen is.

Een transitie naar energieopslag kost tijd en geld, overigens net als het bouwen van honderden kerncentrales.

En tot die tijd zal je inderdaad hoofdzakelijk afhankelijk zijn van centrales op fossiele brandstof als back-up.

De "hadden we 40 jaar geleden maar..." redenatie kan je ook gebruiken bij het onderzoek naar energieopslag, pas de laatste 8 jaar komt dat echt in een stroomversnelling maar het opschalen naar een bruikbare capaciteit zal zeker nog 20 tot 30 jaar duren.
pi_203860856
Tja, dan moeten we maar accepteren dat onze energierekening drie keer zo hoog wordt. Gelukkig houd Duitsland de turfcentrales allemaal open, we gaan ze hard nodig hebben.

Het is nog steeds niet slim om al die kerncentrales en kolencentrales te sluiten voordat we een alternatief hebben. Dat we iets graag willen, zegt niet dat het ook gaat werken. De meeste besluiten worden nu eenmaal op het gevoel genomen, niet met het verstand.
pi_203860931
quote:
0s.gif Op zondag 27 februari 2022 12:45 schreef SymbolicFrank het volgende:
Tja, dan moeten we maar accepteren dat onze energierekening drie keer zo hoog wordt. Gelukkig houd Duitsland de turfcentrales allemaal open, we gaan ze hard nodig hebben.
Wat is daar nu anders aan dan wat ik beweer in deze discussie?

Ik stel in vrijwel iedere post dat je op dit moment en in de nabije toekomst absoluut niet zonder fossiele brandstoffen kan dus dat is geen nieuws.

Het verschil zit er voornamelijk in dat jij vindt dat we nu massaal moeten gaan investeren in kerncentrales terwijl als je het economisch bekijkt, die dingen over 30 jaar compleet weggeconcurreerd gaan worden door goedkope stroomopwekking in combinatie met betaalbare energieopslag.

En aangezien het 20 jaar duurt om die kerncentrales te bouwen en die dingen 50 jaar mee moeten gaan, is dat een hele kostbare en onzekere investering.

Of het op dit moment slim is om kerncentrales te sluiten, is nog weer een andere discussie. Zolang ze aan de veiligheidsstandaarden voldoen, kan het best verstandig zijn om die voorlopig nog in werking te houden.
Maar die discussie moet je niet met mij voeren maar met Duitsland.
pi_203861103
quote:
0s.gif Op zondag 27 februari 2022 12:49 schreef TheFreshPrince het volgende:
Het verschil zit er voornamelijk in dat jij vindt dat we nu massaal moeten gaan investeren in kerncentrales terwijl als je het economisch bekijkt, die dingen over 30 jaar compleet weggeconcurreerd gaan worden door goedkope stroomopwekking in combinatie met betaalbare energieopslag.

En aangezien het 20 jaar duurt om die kerncentrales te bouwen en die dingen 50 jaar mee moeten gaan, is dat een hele kostbare en onzekere investering.
Dan zou ik wachten op fusiecentrales als ik jou was, ze beloven dat we die al over 20 jaar hebben.

Of misschien is het gewoon handiger om dingen gebruiken waarvan we weten dat ze werken en niet op een toekomstige, magische oplossing te wachten.

quote:
Of het op dit moment slim is om kerncentrales te sluiten, is nog weer een andere discussie. Zolang ze aan de veiligheidsstandaarden voldoen, kan het best verstandig zijn om die voorlopig nog in werking te houden.
Maar die discussie moet je niet met mij voeren maar met Duitsland.
Ja, wij hebben alleen maar een paar grote, nieuwe, vrij schone, hoog rendement kolencentrales gesloten en vervangen door een heleboel kleine houtcentrales. Ik weet niet of dat nu zo verstandig of groen is. Maar gelukkig hoeven we dat niet uit Rusland te importeren.
pi_203861228
quote:
0s.gif Op zondag 27 februari 2022 12:57 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Dan zou ik wachten op fusiecentrales als ik jou was, ze beloven dat we die al over 20 jaar hebben.

Of misschien is het gewoon handiger om dingen gebruiken waarvan we weten dat ze werken en niet op een toekomstige, magische oplossing te wachten.
Er is niets magisch aan energieopslag, het werkt bewezen.
Alleen het opschalen zal nog minimaal 20 tot 30 jaar duren.

quote:
[..]
Ja, wij hebben alleen maar een paar grote, nieuwe, vrij schone, hoog rendement kolencentrales gesloten en vervangen door een heleboel kleine houtcentrales. Ik weet niet of dat nu zo verstandig of groen is. Maar gelukkig hoeven we dat niet uit Rusland te importeren.
Ik ben sowieso niet voor biomassacentrales, hooguit 1 exemplaar dat draait op snoei- en afvalhout.
pi_203861451
quote:
0s.gif Op zondag 27 februari 2022 13:06 schreef TheFreshPrince het volgende:
Er is niets magisch aan energieopslag, het werkt bewezen.
Alleen het opschalen zal nog minimaal 20 tot 30 jaar duren.
Ok. Gaan we het zelf opslaan, of laten we dat aan het buitenland over? En als we het zelf op gaan slaan, hoeveel Lithium accu's hebben we dan nodig, hoeveel keer de jaarproductie van Lithium hebben we nodig om ze te maken en hoeveel keer moeten die accu's nog goedkoper worden voordat het goedkoper wordt dan kernenergie? Want stuwmeren gaan het in dit vlakke landje niet worden. Of misschien toch een toekomstige accu?

En dan is het maar de vraag wat onze buren gaan doen, want als die ook grote hoeveelheden lithium nodig hebben, wordt het duurder en gaat het langer duren.

Ik heb trouwens begrepen, dat de zeldzame metalen een groter probleem zijn, maar dat is wat lastiger op te schalen omdat die dingen voornamelijk bijvangst zijn bij het produceren van andere metalen. Meestal is de hoeveelheid van zulke "rare Earth" materialen te klein om ze economisch te kunnen produceren, ook al brengen ze veel op. Ze komen dus voornamelijk uit China, die hebben veel mijnbouw en die zagen dat al een hele tijd aankomen en hebben daar flink in geïnvesteerd.
pi_203861563
quote:
0s.gif Op zondag 27 februari 2022 13:18 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ok. Gaan we het zelf opslaan, of laten we dat aan het buitenland over? En als we het zelf op gaan slaan, hoeveel Lithium accu's hebben we dan nodig, hoeveel keer de jaarproductie van Lithium hebben we nodig om ze te maken en hoeveel keer moeten die accu's nog goedkoper worden voordat het goedkoper wordt dan kernenergie? Want stuwmeren gaan het in dit vlakke landje niet worden. Of misschien toch een toekomstige accu?

En dan is het maar de vraag wat onze buren gaan doen, want als die ook grote hoeveelheden lithium nodig hebben, wordt het duurder en gaat het langer duren.
Er is op zich geen lithium tekort, wel een tekort aan winning maar dat is juist onderdeel van het opschalen.

quote:
Ik heb trouwens begrepen, dat de zeldzame metalen een groter probleem zijn, maar dat is wat lastiger op te schalen omdat die dingen voornamelijk bijvangst zijn bij het produceren van andere metalen. Meestal is de hoeveelheid van zulke "rare Earth" materialen te klein om ze economisch te kunnen produceren, ook al brengen ze veel op. Ze komen dus voornamelijk uit China, die hebben veel mijnbouw en die zagen dat al een hele tijd aankomen en hebben daar flink in geïnvesteerd.
Op welke zeldzame metalen doel je in LFP of Natrium-Ion accu's?
pi_203861690
Jarenlang hebben we/ de EU de waarschuwingen van de Amerikanen in de wind geslagen. Maak je niet zo afhankelijk van Russisch gas. Nordstream 2 waren ze ook op tegen.
En ja natuurlijk ook in hun eigen belang, om ons meer LNG te verkopen.
Maar ze hebben toch wel gelijk gekregen, nu willen we versneld van Russisch gas af en zitten we met de gebakken peren.
pi_203861710
quote:
0s.gif Op zondag 27 februari 2022 13:32 schreef Dutch_view het volgende:
Jarenlang hebben we/ de EU de waarschuwingen van de Amerikanen in de wind geslagen. Maak je niet zo afhankelijk van Russisch gas. Nordstream 2 waren ze ook op tegen.
En ja natuurlijk ook in hun eigen belang, om ons meer LNG te verkopen.
Maar ze hebben toch wel gelijk gekregen, nu willen we versneld van Russisch gas af en zitten we met de gebakken peren.
Achteraf kijk je de koe in z'n kont natuurlijk ;)

Heb in voorgaande jaren me ook al een paar keer hardop afgevraagd of je afhankelijk moet zijn van Russisch gas, nou, het antwoord hebben we gekregen.

Trek er lering uit.
pi_203861819
Er lagen in 2014 plannen voor de bouw van een LNG terminal in de Eemshaven.
Hopelijk kunnen ze alsnog op tafel komen.
Ik ben ook voorstander van een noodwet die er voor zorgt dat je in landsbelang zulke zaken kunt bouwen zonder inspraak (vergunningen, stikstof, procedures).
Dus, land aankopen, een verkorte marktuitvraag (welke bedrijven willen bouwen) en meteen beginnen bouwen. 24/7 doorgaan.
pi_203861837
quote:
0s.gif Op zondag 27 februari 2022 13:25 schreef TheFreshPrince het volgende:
Er is op zich geen lithium tekort, wel een tekort aan winning maar dat is juist onderdeel van het opschalen.
Ja, we hebben genoeg, maar de ontginning is wel een probleem. Het is nog reactiever dan aluminium, dus de normale ontginning gaat zo: graaf een groot, ondiep gat, giet dat vol met zwavelzuur, laat het een tijdje trekken en haal dan via elektrolyse de metalen er uit.



Bron.

quote:
Op welke zeldzame metalen doel je in LFP of Natrium-Ion accu's?
Er zijn heel veel verschillende lithium accu's dus dat verschilt. Maar je hebt het vooral nodig voor de motoren/generatoren en elektronica. Koper is ook een issue.
pi_203861855
quote:
0s.gif Op zondag 27 februari 2022 13:45 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ja, we hebben genoeg, maar de ontginning is wel een probleem. Het is nog reactiever dan aluminium, dus de normale ontginning gaat zo: graaf een groot, ondiep gat, giet dat vol met zwavelzuur, laat het een tijdje trekken en haal dan via elektrolyse de metalen er uit.
200 nieuwe kerncentrales bouwen en voorzien van grondstoffen is ook niet bepaald een "walk in the park".


quote:
0s.gif Op zondag 27 februari 2022 13:45 schreef SymbolicFrank het volgende:

Er zijn heel veel verschillende lithium accu's dus dat verschilt.
Dat is een ontwijkend antwoord, ik was namelijk heel specifiek.

Ik vroeg specifiek naar LFP (en Natrium-Ion) accu's, die heel succesvol ingezet worden voor energieopslag met een bovengemiddelde levensduur.

Welke zeldzame metalen zitten daarin?
pi_203862036
quote:
0s.gif Op zondag 27 februari 2022 13:46 schreef TheFreshPrince het volgende:
Dat is een ontwijkend antwoord, ik was namelijk heel specifiek.

Ik vroeg specifiek naar LFP (en Natrium-Ion) accu's, die heel succesvol ingezet worden voor energieopslag met een bovengemiddelde levensduur.

Welke zeldzame metalen zitten daarin?
Je bent inderdaad heel specifiek. Voor Lithium accu's heb je voornamelijk Mangaan en Kobalt nodig. Ik heb het niet over Natrium-Ion accu's gehad, dat is een heel ander, experimenteel soort accu.

Voor bijvoorbeeld de magneten in de motoren / generators heb je een heleboel Neodymium en Boron nodig. Voor hele snelle halfgeleiders gebruiken ze Germanium, gedoteerd met allerlei andere (3- en 5-waardige) elementen. Enzovoorts.
pi_203862076
Wel een interessant stuk over LNG in The Economist
https://www.economist.com(...)uld-lng-plug-the-gap (even via cache openen)

Qua verwerking van LNG zit Europa op 45% van de capaciteit. Spanje heeft de meeste terminals maar is redelijk onhandig omdat het transport naar de rest van Europa niet ideaal is. Maar oke, dat is misschien niet het grootste probleem.
Het grootste probleem is het transport over water, er is bijna geen LNG tanker meer te vinden.
En Europa is afhankelijk van met name kortere termijn contracten (Spot market) , daar waar andere landen buiten de EU langetermijncontracten zijn aangegaan. Nu heb ik gelezen dat de komende jaren er een heel armada aan LNG tankers wordt gebouwd. Maar dat lijkt dus vooral de bottleneck te zijn
pi_203862296
quote:
0s.gif Op zondag 27 februari 2022 14:00 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Je bent inderdaad heel specifiek. Voor Lithium accu's heb je voornamelijk Mangaan en Kobalt nodig. Ik heb het niet over Natrium-Ion accu's gehad, dat is een heel ander, experimenteel soort accu.

Nogmaals:

Ik vroeg specifiek naar LFP (en Natrium-Ion) accu's, die heel succesvol ingezet worden voor energieopslag met een bovengemiddelde levensduur.

Welke zeldzame metalen zitten daarin?
pi_203863211
quote:
0s.gif Op zondag 27 februari 2022 14:21 schreef TheFreshPrince het volgende:
Nogmaals:

Ik vroeg specifiek naar LFP (en Natrium-Ion) accu's, die heel succesvol ingezet worden voor energieopslag met een bovengemiddelde levensduur.

Welke zeldzame metalen zitten daarin?
Ik dacht, dat we geen experimentele dingen zouden gaan noemen? Zo heb ik er ook nog een heleboel. Waarom worden er bijvoorbeeld nog steeds geen brandstofcellen op grote schaal gebruikt voor de productie van elektriciteit van aardgas? Die dingen bestaan al heel lang en zijn ook al tientallen jaren in gebruik. De Space Shuttle had er een paar aan boord. Toyota heeft ook een paar waterstofauto's verkocht waar die in zaten. Maar ze kregen de productie van die dingen niet opgeschaald en ze zijn niet betrouwbaar. Het is nog steeds experimenteel.

Voor opslag zijn gesmolten metaal accu's ook heel interessant. Veel mensen lopen warm voor flowaccu's. Enzovoorts. En van al die dingen zijn proefprojecten gebouwd, die vaak zelfs al in gebruik zijn. Maar dat wil niet zeggen, dat je die dingen even uitrolt voor de opslag van Terawatturen aan elektriciteit.

Er bestaat al heel lang een werkende fusiereactor, die zo eenvoudig van opzet is, dat je hem thuis kunt bouwen (als je tenminste zo slim bent om er een flink stralingsscherm omheen te doen). Het is alleen nog niemand gelukt om er ook een werkende fusiecentrale van te maken.

En zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan.
pi_203863628
quote:
0s.gif Op zondag 27 februari 2022 15:19 schreef SymbolicFrank het volgende:
Maar dat wil niet zeggen, dat je die dingen even uitrolt voor de opslag van Terawatturen aan elektriciteit.
Tesla heeft in 2020 voor 3 gigawatt uur aan powerwalls verkocht aan particulieren. Dat is inderdaad lang geen terra watt uur maar de gang zit er best wel in hoor.
pi_203863718
quote:
0s.gif Op zondag 27 februari 2022 15:45 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Tesla heeft in 2020 voor 3 gigawatt uur aan powerwalls verkocht aan particulieren. Dat is inderdaad lang geen terra watt uur maar de gang zit er best wel in hoor.
Mooi. Dus, als we overgaan op alleen zon en wind, hoeveel powerwalls hebben we dan nodig om 24/7 elektriciteit te hebben? Ik heb het de vorige keer voorgerekend (100% productie, volledige opslag, of 300% productie en 1/26e van de opslag), maar met beide scenario's waren jullie het niet eens.
pi_203863758
quote:
0s.gif Op zondag 27 februari 2022 15:49 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Mooi. Dus, als we overgaan op alleen zon en wind, hoeveel powerwalls hebben we dan nodig om 24/7 elektriciteit te hebben? Ik heb het de vorige keer voorgerekend (100% productie, volledige opslag, of 300% productie en 1/26e van de opslag), maar met beide scenario's waren jullie het niet eens.
Wederom geef je blijk de vorige topics niet gelezen te hebben of niet begrepen te hebben. Alleen wind en zon is niet aan de orde. De opslag van energie is ook niet voor een heel jaar nodig. Bij de juiste mix en verdeling over minimaal Europa is er helemaal niet zoveel opslag nodig, in ieder geval niet voor langdurige periodes.
pi_203863817
quote:
0s.gif Op zondag 27 februari 2022 15:52 schreef qajariaq het volgende:
Wederom geef je blij de vorige topics niet gelezen te hebben want alleen wind en zon is niet aan de orde. De opslag van energie is ook niet voor een heel jaar nodig. Bij de juiste mix en verdeling over minimaal Europa is er helemaal niet zoveel opslag nodig, in ieder geval niet voor langdurige periodes.
Dus, wat komt er dan nog naast die zon en wind? Een fantastische, toekomstige uitvinding? Hout-, kolen- en aardgascentrales? En waar gaan we de brandstof vandaan halen?

We hebben als land in 2017 in het Klimaatakkoord beloofd, dat we in 2050 geen CO2 meer produceren voor onze energievoorziening. En dat is dus niet alleen de elektriciteit voor de huishoudens, maar ook de industrie, het vervoer en de kasbouw. Alles.
pi_203863868
quote:
0s.gif Op zondag 27 februari 2022 15:56 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Dus, wat komt er dan nog naast die zon en wind?
Lees het topic eens terug. Dat is al tientallen keren naar voren gebracht. Ik blijf dat herhalen ook al weet ik dat je zit te trollen.
quote:
Een fantastische, toekomstige uitvinding? Hout-, kolen- en aardgascentrales? En waar gaan we de brandstof vandaan halen?

We hebben als land in 2017 in het Klimaatakkoord beloofd, dat we in 2050 geen CO2 meer produceren voor onze energievoorziening. En dat is dus niet alleen de elektriciteit voor de huishoudens, maar ook de industrie, het vervoer en de kasbouw. Alles.
Ja, dus zullen we een beetje ons best moeten doen. Het continu de aandacht proberen weg te halen van de echte discussie gaat daar niet aan helpen.
pi_203863958
quote:
0s.gif Op zondag 27 februari 2022 15:19 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ik dacht, dat we geen experimentele dingen zouden gaan noemen?
Die zijn niet experimenteel.
Beide accu's worden verkocht en in de praktijk ingezet.

LFP zelfs al in honderdduizenden auto's (diverse merken in China en inmiddels ook Tesla), portable storage en grid storage oplossingen.

Sterker nog, ik heb hier LFP accu's in huis:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dus stop met ontwijken.

Nogmaals:

Ik vroeg specifiek naar LFP (en Natrium-Ion) accu's, die heel succesvol ingezet worden voor energieopslag (en LFP ook in auto's en portable storage) met een bovengemiddelde levensduur.

Welke zeldzame metalen zitten daarin?
pi_203864242
quote:
0s.gif Op zondag 27 februari 2022 16:04 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Beide accu's worden verkocht en in de praktijk ingezet.

LFP zelfs al in honderdduizenden auto's (diverse merken in China en inmiddels ook Tesla), portable storage en grid storage oplossingen.

Sterker nog, ik heb hier LFP accu's in huis:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik vroeg specifiek naar LFP (en Natrium-Ion) accu's, die heel succesvol ingezet worden voor energieopslag (en auto's) met een bovengemiddelde levensduur.

Welke zeldzame metalen zitten daarin?
Ok. LFP accu's:

"The chief barrier to commercialization was its intrinsically low electrical conductivity. This problem was overcome by reducing the particle size, coating the LiFePO
4 particles with conductive materials such as carbon nanotubes,[15][16] or both. This approach was developed by Michel Armand and his coworkers.[17] Another approach by Yet Ming Chiang's group consisted of doping[13] LFP with cations of materials such as aluminium, niobium, and zirconium."

Volgens de Wikipedia. Dus, nanotubes (dat zijn geen zeldzame metalen maar wel heel moeilijk te maken) of Niobium en Zirkonium. Ik heb geen idee wat Tesla er in stopt.

Natrium-Ion accu's:

"As of 2020, sodium ion batteries have very little share of the battery market. The technology is unmentioned in a United States Energy Information Administration report on battery storage technologies.[3] No electric vehicles use sodium ion batteries. Challenges to adoption include low energy density and a limited number of charge-discharge cycles.[4]"

Volgens de Wikipedia. Dat klinkt heel experimenteel. Ja, je kunt ze kopen. Ze zijn wel groot en duur en ik vraag me af hoe ze kunnen garanderen dat die dingen 15+ jaar meegaan, als ze nog maar een paar jaar bestaan. Dat hopen ze.

Maar het is een beetje flauw om te zeggen dat het neerzetten van al die batterijen geen enkel probleem is, omdat er een paar varianten bestaan waar geen zeldzame metalen in zitten en dan heel de rest van het argument te negeren. En zonder goede magneten ga je niet veel windturbines maken.
pi_203864459
quote:
0s.gif Op zondag 27 februari 2022 16:26 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ok. LFP accu's:

"The chief barrier to commercialization was its intrinsically low electrical conductivity. This problem was overcome by reducing the particle size, coating the LiFePO
4 particles with conductive materials such as carbon nanotubes,[15][16] or both. This approach was developed by Michel Armand and his coworkers.[17] Another approach by Yet Ming Chiang's group consisted of doping[13] LFP with cations of materials such as aluminium, niobium, and zirconium."

Volgens de Wikipedia. Dus, nanotubes (dat zijn geen zeldzame metalen maar wel heel moeilijk te maken) of Niobium en Zirkonium. Ik heb geen idee wat Tesla er in stopt.
Tesla stopt er niets in, die koopt ze momenteel nog bij CATL in China.
Nieuwe CATL fabriek staat op een paar kilometer van de Shanghai Tesla Gigafactory.

quote:
Natrium-Ion accu's:

"As of 2020, sodium ion batteries have very little share of the battery market. The technology is unmentioned in a United States Energy Information Administration report on battery storage technologies.[3] No electric vehicles use sodium ion batteries. Challenges to adoption include low energy density and a limited number of charge-discharge cycles.[4]"

Volgens de Wikipedia. Dat klinkt heel experimenteel. Ja, je kunt ze kopen. Ze zijn wel groot en duur en ik vraag me af hoe ze kunnen garanderen dat die dingen 15+ jaar meegaan, als ze nog maar een paar jaar bestaan. Dat hopen ze.

Maar het is een beetje flauw om te zeggen dat het neerzetten van al die batterijen geen enkel probleem is, omdat er een paar varianten bestaan waar geen zeldzame metalen in zitten en dan heel de rest van het argument te negeren. En zonder goede magneten ga je niet veel windturbines maken.
LFP is een prima kandidaat voor energy storage, geen kobalt of andere zeldzame metalen nodig, goedkoop te produceren inmiddels.

Natrium-Ion is misschien nog niet op grote schaal leverbaar maar ook niet "experimenteel". Niet overdrijven.
pi_203864464
quote:
0s.gif Op zondag 27 februari 2022 15:59 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Lees het topic eens terug. Dat is al tientallen keren naar voren gebracht. Ik blijf dat herhalen ook al weet ik dat je zit te trollen.
[..]
Ja, dus zullen we een beetje ons best moeten doen. Het continu de aandacht proberen weg te halen van de echte discussie gaat daar niet aan helpen.
Ok. Ik denk niet, dat ik nog op jouw posts ga reageren. Je schuift altijd alles opzij als onzin en schetst dan het beeld dat jij in je hoofd hebt zitten, zonder dat ooit met feiten te onderbouwen. Want ja, als jij dat zo voor je ziet, dan gaat dat zo gebeuren...

Als je iets graag wilt, dan betekent dat niet automatisch dat het ook gaat gebeuren, of zelfs maar dat het mogelijk is. En als ik dan wel met feiten kom en dingen voorreken, dan heb ik er niets van begrepen en zit ik te trollen?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')