abonnement Unibet Coolblue
  zaterdag 15 januari 2022 @ 10:10:49 #51
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_203199171
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 januari 2022 10:05 schreef FYazz het volgende:

[..]
Ongeveer 3% van de besmettingen wordt opgelopen in de horeca.
De besmettingen waarvan de bron herleid kan worden...
quote:
Overgrote deel wordt besmet in het eigen huis, bij familie/vrienden thuis,
... en de kans daarop is het grootste in dit soort situaties.

Hoe dan ook: bij de TU Delft zullen ze ook niet compleet achterlijk zijn en dit soort gegevens zo goed mogelijk in de berekening meenemen.
quote:
op school of op werk.
Met 2G/3G of zelfs 1G in de horeca ga je die druk op de zorg niet drastisch verminderen.

Wil je de druk op de zorg echt verminderen moet je veel meer hameren op het naleven van de hygiëneregels en afstand houden. 2G is een loos middel zolang mensen de andere regels niet in acht nemen.
Verder wel eens hoor, en ik ben op basis van wat we nu weten ook absoluut geen voorstander van zo'n 2G-systeem.
Huilen dan.
  zaterdag 15 januari 2022 @ 10:15:00 #52
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_203199209
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 januari 2022 10:00 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Een belangrijk punt wat gemist lijkt te worden is dat zelfs als dat onderzoek een (marginale) verbetering voorspelt voor de zorgdruk blijft de vraag of dat proportioneel is. Dat geldt voor het hele coronabewijs natuurlijk maar hier in het bijzonder. Kuipers kan zich niet meer verschuilen achter dat soort onderzoeken nu hij minister is.
Maar proportionaliteit kan je pas beoordelen wanneer je een inschatting kan maken over de effectiviteit van een maatregel. Daar informatie over willen hebben voor iets definitief af te schrijven kan je hem moeilijk verwijten.
Huilen dan.
pi_203199291
quote:
7s.gif Op zaterdag 15 januari 2022 10:15 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Maar proportionaliteit kan je pas beoordelen wanneer je een inschatting kan maken over de effectiviteit van een maatregel. Daar informatie over willen hebben voor iets definitief af te schrijven kan je hem moeilijk verwijten.
Dat vind ik niet eigenlijk. Dat opent de deur voor bizarre maatregelen als schoolsluitingen in dit stadium. Er moeten nu gewoon een paar rode lijnen getrokken worden.
pi_203199371
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 januari 2022 10:23 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Dat vind ik niet eigenlijk. Dat opent de deur voor bizarre maatregelen als schoolsluitingen in dit stadium. Er moeten nu gewoon een paar rode lijnen getrokken worden.
Alle connectie met de realiteit kwijt die gasten.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  zaterdag 15 januari 2022 @ 10:47:04 #55
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_203199520
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 januari 2022 10:33 schreef ludovico het volgende:

[..]
Alle connectie met de realiteit kwijt die gasten.
Hoezo dat nu weer?
Huilen dan.
pi_203199540
Ik vind dat 2G zo gek nog niet. Nu is de horeca gesloten en waren de winkels dicht. Met twee 2G is er veel meer mogelijk. En dan worden de mensen die zich netjes gevaccineerd hebben ook eens beloond.
  zaterdag 15 januari 2022 @ 10:49:21 #57
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_203199544
quote:
7s.gif Op zaterdag 15 januari 2022 10:47 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Hoezo dat nu weer?
Omdat we niet hun wijsheid napapegaaien
  zaterdag 15 januari 2022 @ 10:51:58 #58
454292 Koffieplanter
Violence. Speed. Momentum.
pi_203199589
De tweedeling in de maatschappij waar we het al jaren over hebben komt steeds dichterbij. Ik kan niet wachten.
Put these foolish ambitions to rest.
pi_203199613
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 januari 2022 10:48 schreef luxerobots het volgende:
Ik vind dat 2G zo gek nog niet. Nu is de horeca gesloten en waren de winkels dicht. Met twee 2G is er veel meer mogelijk. En dan worden de mensen die zich netjes gevaccineerd hebben ook eens beloond.
Een paar weken geleden waren die dingen open zonder 2G. Wat je zegt is dus niet waar, met 2G is per definitie minder mogelijk.
pi_203199650
quote:
7s.gif Op zaterdag 15 januari 2022 10:47 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Hoezo dat nu weer?
Omdat de proportionaliteit compleet zoek is. Dat was al langer zo maar nu wordt het wel heel duidelijk. Het is 100% duidelijk dat de lockdown ingevoerd is op compleet verkeerde voorspellingen. Dat wordt niet toegegeven.
pi_203199691
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 januari 2022 10:56 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Omdat de proportionaliteit compleet zoek is. Dat was al langer zo maar nu wordt het wel heel duidelijk. Het is 100% duidelijk dat de lockdown ingevoerd is op compleet verkeerde voorspellingen. Dat wordt niet toegegeven.
Of de voorspellingen komen niet uit door de lockdowns en maatregelen...
pi_203199740
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 januari 2022 10:58 schreef luxerobots het volgende:

[..]
Of de voorspellingen komen niet uit door de lockdowns en maatregelen...
Dat is niet het geval, om twee redenen. Ten eerste werd die lockdown al meegenomen in de scenario's en ten tweede kun je nog helemaal niet beoordelen hoeveel en wat voor effect die lockdown heeft gehad.
  zaterdag 15 januari 2022 @ 11:03:22 #63
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_203199772
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 januari 2022 10:56 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Omdat de proportionaliteit compleet zoek is.
Ik ga mezelf herhalen: proportionaliteit kan je pas beoordelen wanneer je een inschatting kan maken over de effectiviteit van een maatregel.

quote:
Dat was al langer zo maar nu wordt het wel heel duidelijk. Het is 100% duidelijk dat de lockdown ingevoerd is op compleet verkeerde voorspellingen. Dat wordt niet toegegeven.
En dat is een argument om maar helemaal niet te proberen om een 2G-systeem door te rekenen? Op basis van wat we nu weten lijkt me 2G ook vrij onzinnig, maar met iets bestuderen en daarvan de resultaten afwachten is niks mis.
Huilen dan.
pi_203199773
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 januari 2022 11:01 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Dat is niet het geval, om twee redenen. Ten eerste werd die lockdown al meegenomen in de scenario's en ten tweede kun je nog helemaal niet beoordelen hoeveel en wat voor effect die lockdown heeft gehad.
Er waren meerdere scenario's. Met en zonder maatregelen, er is gekozen voor zware maatregelen, die ook nog eens eerder ingingen. En vervolgens zitten we nu dus in een relatief positief scenario.
  zaterdag 15 januari 2022 @ 11:07:35 #65
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_203199847
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 januari 2022 11:03 schreef luxerobots het volgende:

[..]
Er waren meerdere scenario's. Met en zonder maatregelen, er is gekozen voor zware maatregelen, die ook nog eens eerder ingingen. En vervolgens zitten we nu dus in een relatief positief scenario.
Vergeet ook niet dat er nog vrij weinig bekend was over wat het percentage mensen was dat na een besmetting met de omikronvariant in het ziekenhuis terechtkwam: er waren wat gegevens uit Zuid-Afrika (compleet andere demografie) en Denemarken (de verspreiding vond op dat moment vooral onder jongeren plaats). Wat wel duidelijk was: omikron verspreidt een stuk sneller dan delta. Het is dan niet heel gek dat je niet blind de tunnel inrijdt en hoopt dat je er aan de andere kant ongeschonden uitkomt.

Achteraf blijkt (gelukkig) dat het ziekteverloop doorgaans een stuk milder is, maar dat was op dat moment nog niet helemaal duidelijk.
Huilen dan.
pi_203199875
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 januari 2022 11:03 schreef luxerobots het volgende:

[..]
Er waren meerdere scenario's. Met en zonder maatregelen, er is gekozen voor zware maatregelen, die ook nog eens eerder ingingen. En vervolgens zitten we nu dus in een relatief positief scenario.
Omdat de scenario's dus niet klopten. We zitten in een situatie mijlenver onder het meest optimistische scenario toen gepresenteerd. Dat kan niet komen door de lockdown, zoals gezegd.

Er was trouwens geen scenario zonder maatregelen.
pi_203199937
quote:
7s.gif Op zaterdag 15 januari 2022 11:03 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Ik ga mezelf herhalen: proportionaliteit kan je pas beoordelen wanneer je een inschatting kan maken over de effectiviteit van een maatregel.

Ik zeg hetzelfde.

quote:
En dat is een argument om maar helemaal niet te proberen om een 2G-systeem door te rekenen? Op basis van wat we nu weten lijkt me 2G ook vrij onzinnig, maar met iets bestuderen en daarvan de resultaten afwachten is niks mis.
Doorrekenen is prima. Mag altijd. Maar dat is niet meer relevant voor het proportionaliteitsvraagstuk. Die vraag is al beantwoord.
pi_203199979
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 januari 2022 10:04 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Werd gisteren gezegd in Op1.
Ik kijk nu Op1, en er wordt gezegd dat er nog geen omikron op de IC is, op de verpleegafdeling neemt het percentage echter al toe. Omikron verdringt nu langzaam delta uit het ziekenhuis. En omikron zal doorsijpelen tot op de IC.

Omikron is minder ziekmakend, maar met grote besmettingscijfers zal het toch tot problemen leiden.

Jij verkoopt positief nieuws, terwijl het gewoon nog afwachten is.

[ Bericht 0% gewijzigd door luxerobots op 15-01-2022 11:25:55 ]
pi_203200006
quote:
7s.gif Op zaterdag 15 januari 2022 11:07 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Vergeet ook niet dat er nog vrij weinig bekend was over wat het percentage mensen was dat na een besmetting met de omikronvariant in het ziekenhuis terechtkwam: er waren wat gegevens uit Zuid-Afrika (compleet andere demografie) en Denemarken (de verspreiding vond op dat moment vooral onder jongeren plaats). Wat wel duidelijk was: omikron verspreidt een stuk sneller dan delta. Het is dan niet heel gek dat je niet blind de tunnel inrijdt en hoopt dat je er aan de andere kant ongeschonden uitkomt.
Nogal een vreemde stelling, vergeet niet dat we sowieso al hele zware maatregelen hadden voor de kerst.

quote:
Achteraf blijkt (gelukkig) dat het ziekteverloop doorgaans een stuk milder is, maar dat was op dat moment nog niet helemaal duidelijk.
Niet achteraf, dat bleek al veel eerder. Er werd ook expliciet gezegd dat mocht eerder blijken dat omikron significant minder ziekmakend is men terug zou komen op de lockdown. Dat is een leugen gebleken. Men komt helemaal nergens op terug en verlengt de lockdown juist op de meeste gebieden. En nu komt zelfs 2G weer om de hoek kijken.
pi_203200057
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 januari 2022 11:14 schreef luxerobots het volgende:

[..]
Ik kijk nu Op1, en er wordt gezegd dat er nog geen omikron op de IC is, op de verpleegafdeling neemt het percentage echter al toe. Omikron vedringt nu langzaam Delta uit het ziekenhuis. En Omikron zal doorsijpelen tot op de IC.

Omikron is minder ziekmakend, maar met grote besmettingscijfers zal het toch tot problemen leiden.

Jij verkoopt positief nieuws, terwijl het gewoon nog afwachten is.
Ik verkoop helemaal niets behalve de werkelijkheid. 'Afwachten' bestaat niet, het land in gijzeling houden op basis van niets en chantage met 2G is wat daarmee bedoeld wordt.

Men liegt ook over het feit dat er naar het buitenland gekeken wordt. Als dat zo was dan hadden ze daar allang opgemerkt dat de omikron-golven alweer op hun retour zijn en geen hoge zordruk veroorzaken. Zonder 2G, waar jij voor pleit.
  zaterdag 15 januari 2022 @ 11:21:22 #71
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_203200099
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 januari 2022 11:11 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Ik zeg hetzelfde.
[..]
Doorrekenen is prima. Mag altijd. Maar dat is niet meer relevant voor het proportionaliteitsvraagstuk. Die vraag is al beantwoord.
Nou, dan maak je je druk om niks.

Of we voeren de verkeerde discussie...
Huilen dan.
pi_203200120
quote:
7s.gif Op zaterdag 15 januari 2022 11:21 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Nou, dan maak je je druk om niks.

Of we voeren de verkeerde discussie...
Proportionaliteit is het enige waar ik me druk over maak ;) De hele crisis al eigenlijk. 2G invoeren beketent dat alle proportionaliteit uit het raam gegooid wordt.
pi_203200181
quote:
7s.gif Op zaterdag 15 januari 2022 11:03 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Ik ga mezelf herhalen: proportionaliteit kan je pas beoordelen wanneer je een inschatting kan maken over de effectiviteit van een maatregel.
[..]
En dat is een argument om maar helemaal niet te proberen om een 2G-systeem door te rekenen? Op basis van wat we nu weten lijkt me 2G ook vrij onzinnig, maar met iets bestuderen en daarvan de resultaten afwachten is niks mis.
Dat is toch al lang en breed doorgerekend.
Vorig jaar, in oktober/november zoiets, zijn alle varianten doorgerekend. 3G, 2G, 3G+1G, 2G+1G etc. Volgens mij bleek 1G het beste te werken als je het puur hebt over verminderen van besmettingen, maar daar heeft NL niet de voorzieningen en middelen voor en daarmee wordt de vrijheid van gevaccineerden beperkt en daar is te weinig draagvlak voor.

2G kan alleen 'absoluut' werken icm 1G.
  zaterdag 15 januari 2022 @ 11:29:32 #74
222927 Lurf
All you need is Lurf
pi_203200268
Ik begrijp dat er een onderzoek is besteld bij de TU Delft voor de onderbouwing van 2G. Wat ik dan weer niet begrijp is, dat de onderzoekers zich daarvoor lenen nadat hun eerdere vingeroefening zo uit zijn verband is getrokken. Je zou bijna denken dat wetenschap te koop is met geld. Ik zou vriendelijk doch beslist geweigerd hebben.

Voor de uitkomst hoef je trouwens niet eens onderzoek te doen. We hebben nog geen 2G, dus het wordt noodzakelijkerwijs een theoretische exercitie. En als je daar in stopt dat er door 2G minder risicocontacten zijn, dan komt er per definitie uit dat er minder virusverspreiding is. Hetzelfde trucje als de vorige keer. Ik hoop wel dat de Kamer daar meteen doorheen prikt.
Never explain, never apologize.
pi_203200297
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 januari 2022 11:29 schreef Lurf het volgende:
Ik begrijp dat er een onderzoek is besteld bij de TU Delft voor de onderbouwing van 2G. Wat ik dan weer niet begrijp is, dat de onderzoekers zich daarvoor lenen nadat hun eerdere vingeroefening zo uit zijn verband is getrokken. Je zou bijna denken dat wetenschap te koop is met geld. Ik zou vriendelijk doch beslist geweigerd hebben.

Voor de uitkomst hoef je trouwens niet eens onderzoek te doen. We hebben nog geen 2G, dus het wordt noodzakelijkerwijs een theoretische exercitie. En als je daar in stopt dat er door 2G minder risicocontacten zijn, dan komt er per definitie uit dat er minder virusverspreiding is. Hetzelfde trucje als de vorige keer. Ik hoop wel dat de Kamer daar meteen doorheen prikt.
Van de Kamer verwacht ik helemaal niets. Alleen CU is eigenlijk echt tegen 2G vanwege hun achterban. Die pleiten voor 1G+ :')
  zaterdag 15 januari 2022 @ 11:33:21 #76
222927 Lurf
All you need is Lurf
pi_203200357
Ik vond overigens het argument van Femke Halsema tegen 2G wel sterk. Ik ben het niet vaak met haar eens, maar het punt dat ze maakte dat je met 2G vooral de mensen treft die in sociaal en economisch opzicht toch al op achterstand staan is zeer valide. Het is een maatregel in de categorie baat het niet, dan schaadt het wel.
Never explain, never apologize.
  zaterdag 15 januari 2022 @ 11:36:00 #77
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_203200408
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 januari 2022 07:05 schreef Mike-The-Situation het volgende:
Dus je hebt een griepje waar letterlijk niemand iets van voelt? Vervolgens heb je een vaccin die van alles doet behalve helpen het griepje te bestrijden? Als klap op de vuurpijl besluit je het zinloze vaccin verplicht te stellen voor het griepje zodat ....wat? Alles nog veiliger is ofzo?

Asta Zenica lobbyist Kuiper zal het allemaal wel helder hebben lol. :D
“Een griepje”

Best knap jezelf in 3 woorden gelijk diskwalificeren in deze discussie.
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
pi_203200428
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 januari 2022 11:29 schreef Lurf het volgende:
Ik begrijp dat er een onderzoek is besteld bij de TU Delft voor de onderbouwing van 2G. Wat ik dan weer niet begrijp is, dat de onderzoekers zich daarvoor lenen nadat hun eerdere vingeroefening zo uit zijn verband is getrokken. Je zou bijna denken dat wetenschap te koop is met geld. Ik zou vriendelijk doch beslist geweigerd hebben.

Voor de uitkomst hoef je trouwens niet eens onderzoek te doen. We hebben nog geen 2G, dus het wordt noodzakelijkerwijs een theoretische exercitie. En als je daar in stopt dat er door 2G minder risicocontacten zijn, dan komt er per definitie uit dat er minder virusverspreiding is. Hetzelfde trucje als de vorige keer. Ik hoop wel dat de Kamer daar meteen doorheen prikt.
Zoiets ja, want er is al onderzoek gedaan.

Uit het theoretische rapport van het OMT zelf.

Een 2G+1G-systeem waarbij ook een test vereist is voor gevaccineerden en recent herstelden, leidt tot een reductie van ongeveer 79% in infecties en ongeveer 93% in ziekenhuisopnames, vergeleken met het huidige 3G-systeem.

Voor deze berekeningen wordt
uitgegaan van een antigeentest, met een sensitiviteit van 59% bij een testpopulatie die geen klachten heeft. Een PCR-test heeft een hogere gevoeligheid en dit leidt tot een hogere effectiviteit van systemen waar testen een onderdeel van is: 3G, maar vooral bij 3G+1G en bij 2G+1G. Bij hogere waarden van testsensitiviteit gaat de volgorde verschuiven: bij een sensitiviteit van meer dan
ongeveer 69% is 3G+1G beter dan 2G in voorkomen van besmettingen; de
sensitiviteit moet meer dan ongeveer 88% zijn om 3G+1G beter dan 2G te laten
presteren tegen ziekenhuisopnames.

De precieze percentages zijn afhankelijk van de gebruikte waarden
voor vaccineffectiviteit en testsensitiviteit.
pi_203200466
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 januari 2022 11:33 schreef Lurf het volgende:
Ik vond overigens het argument van Femke Halsema tegen 2G wel sterk. Ik ben het niet vaak met haar eens, maar het punt dat ze maakte dat je met 2G vooral de mensen treft die in sociaal en economisch opzicht toch al op achterstand staan is zeer valide. Het is een maatregel in de categorie baat het niet, dan schaadt het wel.
Halsema heeft dit zieligheidsdenken vaker, alsof mensen zielig zijn en beschermd moeten worden.

Ik zie het zo, gevaccineerden willen vooruit en willen zichzelf en anderen beschermen. Terwijl de ongevaccineerden juist vaak boos zijn, onzin verspreiden en (soms) nog gaan rellen ook. :')
  zaterdag 15 januari 2022 @ 11:39:13 #80
498282 Scrummie
Feyenoord kampioen 2023/2024
pi_203200472
2G voorstanders zijn de nieuwe wappies.

Gaat even duren voor we er hier ook achter zijn, terwijl andere landen het al doorhebben. Beetje zoals we hier nog in een lockdown zaten terwijl de rest dat niet deed.
9 444 33 0 3 444 8 0 555 33 33 7777 8 0 444 7777 0 4 33 55 0 33 66 0 333 33 999 33 66 666 666 777 3 0 4 2 2 8 0 9 33 33 777 0 55 2 6 7 444 666 33 66 0 9 666 777 3 33 66
  zaterdag 15 januari 2022 @ 11:43:18 #81
222927 Lurf
All you need is Lurf
pi_203200566
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 januari 2022 11:38 schreef luxerobots het volgende:

[..]
Halsema heeft dit zieligheidsdenken vaker, alsof mensen zielig zijn en beschermd moeten worden.

Ik zie het zo, gevaccineerden willen vooruit en willen zichzelf en anderen beschermen. Terwijl de ongevaccineerden juist vaak boos zijn, onzin verspreiden en (soms) nog gaan rellen ook. :')
Het gaat over de proportionaliteitsvraag en het klopt dat je die vanuit verschillende perspectieven anders kunt beantwoorden. Laat ik zeggen dat ik het CTB (in elke vorm) vanuit mijn perspectief niet proportioneel vind. Als je mensen de vrije keuze geeft om zich wel of niet te laten vaccineren moet je de keuze voor vaccinatie niet op een andere manier proberen af te dwingen. Als je alleen vrij bent om de juiste keuze te maken, dan leef je in een dictatuur.

[ Bericht 2% gewijzigd door Lurf op 15-01-2022 11:49:39 ]
Never explain, never apologize.
  zaterdag 15 januari 2022 @ 11:47:58 #82
222927 Lurf
All you need is Lurf
pi_203200651
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 januari 2022 11:37 schreef FYazz het volgende:

[..]
Zoiets ja, want er is al onderzoek gedaan.

Uit het theoretische rapport van het OMT zelf.

Een 2G+1G-systeem waarbij ook een test vereist is voor gevaccineerden en recent herstelden, leidt tot een reductie van ongeveer 79% in infecties en ongeveer 93% in ziekenhuisopnames, vergeleken met het huidige 3G-systeem.

Voor deze berekeningen wordt
uitgegaan van een antigeentest, met een sensitiviteit van 59% bij een testpopulatie die geen klachten heeft. Een PCR-test heeft een hogere gevoeligheid en dit leidt tot een hogere effectiviteit van systemen waar testen een onderdeel van is: 3G, maar vooral bij 3G+1G en bij 2G+1G. Bij hogere waarden van testsensitiviteit gaat de volgorde verschuiven: bij een sensitiviteit van meer dan
ongeveer 69% is 3G+1G beter dan 2G in voorkomen van besmettingen; de
sensitiviteit moet meer dan ongeveer 88% zijn om 3G+1G beter dan 2G te laten
presteren tegen ziekenhuisopnames.

De precieze percentages zijn afhankelijk van de gebruikte waarden
voor vaccineffectiviteit en testsensitiviteit.
Je doelt op de rekenexercitie uit december? Daar stond ook nadrukkelijk in dat het CTB niet geschikt is als beheersinstrument voor een epidemie. Het zegt alleen iets over de kans om ziekenhuisopnames die voortvloeien uit massa-evenementen te voorkomen. Het zegt niets over de populatieverspreiding. Dat zou alleen zo zijn onder de aanname dat iedereen die onder CTB-beleid nergens naar binnen mag in plaats daarvan in isolatie gaat en dat is lachwekkend.
Never explain, never apologize.
pi_203200947
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 januari 2022 11:43 schreef Lurf het volgende:

[..]
Het gaat over de proportionaliteitsvraag en het klopt dat je die vanuit verschillende perspectieven anders kunt beantwoorden. Laat ik zeggen dat ik het CTB (in elke vorm) vanuit mijn perspectief niet proportioneel vind. Als je mensen de vrije keuze geeft om zich wel of niet te laten vaccineren moet je de keuze voor vaccinatie niet op een andere manier proberen af te dwingen. Als je alleen vrij bent om de juiste keuze te maken, dan leef je in een dictatuur.
Het gaat inderdaad over proportionaliteit. De vraag is, hoe kunnen we zo veel mogelijk dingen toestaan, en zo veel mogelijk sectoren open houden ondanks de coronapandemie?

En dan heb je twee extremen, zeg maar de Chinese oplossing, waarbij er keihard ingegrepen wordt om corona de kop in te drukken. Als dit lukt, heb je daarna relatief veel vrijheid. En je hebt de oplossing van ontwikkelingslanden, waarbij er weinig gedaan wordt tegen corona en de ziekenzorg overbelast wordt. Het gevolg is dat er veel vrijheid is, maar de zieken zich op de stoepen voor de ziekenhuizen ophopen. Beiden willen we hier natuurlijk niet.

Dus is het schipperen, wat doen we wel en wat niet? Dan krijg je dus een lappendeken aan maatregelen, mondkapjes, afstand houden, en sectoren die beperkt open zijn, of zelfs helemaal gesloten zijn.

Zelf denk ik dan dat 2G een redelijke oplossing is om in ieder geval gedwongen sluitingen tegen te gaan. Gevaccineerden hoeven minder vaak naar het ziekenhuis, en verspreiden corona ook minder. Bovendien, naast dat er meer open kan, is het ook een extra stimulans om gevaccineerd te raken.

Overigens vind ik dat we het veel te vaak over een dictatuur hebben. Nederland is geen dictatuur, en niets wijst erop dat we een dictatuur worden.

[ Bericht 1% gewijzigd door luxerobots op 15-01-2022 12:22:31 ]
pi_203201401
Als schijnveiligheid het doel is, dan werkt 2G inderdaad perfect om de horeca open te houden. Ze kwamen massaal terug uit Oostenrijk met omicron. :')
pi_203201730
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 januari 2022 12:08 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Zelf denk ik dan dat 2G een redelijke oplossing is om in ieder geval gedwongen sluitingen tegen te gaan.
Ik heb al een keer eerder gezegd dat een paar weken geleden er geen sluitingen waren en ook geen 2G. Deze redenering klopt niet.
pi_203201760
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 januari 2022 12:47 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Ik heb al een keer eerder gezegd dat een paar weken geleden er geen sluitingen waren en ook geen 2G. Deze redenering klopt niet.
Ik en Isdatzo hebben prima uitgelegd wat de situatie enkele weken geleden was. Maar jij zit in je eigen tunnel.
pi_203201831
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 januari 2022 12:49 schreef luxerobots het volgende:

[..]
Ik en Isdatzo hebben prima uitgelegd wat de situatie enkele weken geleden was.
Vervolgens negeer je weer mijn antwoord daar op, zo schieten we niets op natuurlijk ;)

In de herhaling: 2G was niet nodig om sectoren open te houden én tegelijktijd besmettingen te drukken. De lockdown is (achteraf) niet nodig geweest om ziekenhuisoverspoeling tegen te gaan. Die situatie is er nog steeds met als enig verschil een variant die veel minder gevaarlijk is. Daarom is 2G voorstellen op geen enkele manier te onderbouwen in de huidige situatie.

En dan heb ik het nog niet eens over alle andere argumenten die je negeert tot nu toe.
pi_203202256
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 januari 2022 12:52 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Vervolgens negeer je weer mijn antwoord daar op, zo schieten we niets op natuurlijk ;)

In de herhaling: 2G was niet nodig om sectoren open te houden én tegelijktijd besmettingen te drukken.
En waar blijkt dat uit? We hebben een lockdown gehad, en nog is het aantal besmettingen maar matigjes gedrukt.

quote:
De lockdown is (achteraf) niet nodig geweest om ziekenhuisoverspoeling tegen te gaan.
Daar zijn de meningen over verdeeld.

quote:
Die situatie is er nog steeds met als enig verschil een variant die veel minder gevaarlijk is.
Dat is niet het enige verschil, omikron verspreidt zich ook aanzienlijk sneller.

quote:
Daarom is 2G voorstellen op geen enkele manier te onderbouwen in de huidige situatie.
Jij hebt het onderzoek van TU Delft al gedaan?

quote:
En dan heb ik het nog niet eens over alle andere argumenten die je negeert tot nu toe.
Ik negeer je niet, het is alleen nogal moeilijk om op alle onzin van je te reageren.
pi_203202312
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 januari 2022 12:32 schreef Iwan1976 het volgende:
Als schijnveiligheid het doel is, dan werkt 2G inderdaad perfect om de horeca open te houden. Ze kwamen massaal terug uit Oostenrijk met omicron. :')
Vergeet Dansen met Jansen niet. Opzettelijk een besmettingsgolf veroorzaken om de horeca weer in lock down te kunenn gooien om de QR code er verder doorheen te kunnen drukken.

Als je uitgaat van het idee dat de overheid covid en de ziekenhuisopnames in toom wil houden klopt er niets van.

Als je uitgaat van het idee dat de overheid covid misbruikt om via QR heel veel macht over de burgers te krijgen dan klopt het ineens allemaal.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_203202534
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 januari 2022 13:17 schreef luxerobots het volgende:

[..]
En waar blijkt dat uit? We hebben een lockdown gehad, en nog is het aantal besmettingen maar matigjes gedrukt.

Je leest niet goed. Besmettingen gingen omlaag vóór de lockdown. Zonder 2G en mét beperkt open sectoren. Dat is een argument tegen het idee dat 2G nodig zou zijn om sectoren open te houden.

Omikron verspreidt zich sneller, maar vooral vanwege een lagere incubatietijd en mindere symptomen. Dat maakt de variant veel minder gevaarlijk, zeker nu de vaccinatiegraad hoog is en de risicogroepen boosters hebben. Met zulke voorwaarden biedt 2G geen voordelen.

Verder moet ik dan nog maar een keer benadrukken dat er vele andere landen zijn waar de omikrongolf op z'n retour is, zónder 2G en zonder lockdowns of volledige sectorsluitingen. Of noem je dat ook maar onzin?
  zaterdag 15 januari 2022 @ 13:47:37 #91
444624 Walterwhite64
alle hoeren zijn vrouwen.
pi_203202707
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 januari 2022 11:36 schreef Scorpie het volgende:

[..]
“Een griepje”

Best knap jezelf in 3 woorden gelijk diskwalificeren in deze discussie.
Dat klopt gewoon voor omicron hoor...
Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet.
pi_203202774
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 januari 2022 13:35 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Je leest niet goed. Besmettingen gingen omlaag vóór de lockdown. Zonder 2G en mét beperkt open sectoren. Dat is een argument tegen het idee dat 2G nodig zou zijn om sectoren open te houden.
Jij snapt de preventieparadox niet. De besmettingen gingen omlaag voor de lockdown. Omdat we toen al een redelijk zwaar pakket aan maatregelen hadden (horeca en winkels om 5 uur dicht). Daarbij was omikron nog niet dominant, en hebben de voorspellingen goed laten zien dat het aantal besmettingen, ondanks een nog zwaarder pakket (winkels en horeca volledig dicht) weer zou gaan stijgen.

quote:
Omikron verspreidt zich sneller, maar vooral vanwege een lagere incubatietijd en mindere symptomen.
De incubatietijd is inderdaad korter, wat tot snellere verspreiding leidt. Dat je met omikron minder symptomen hebt zal inderdaad ook een rol spelen.

Maar de belangrijkste reden zal zonder twijfel zijn dat omikron gewoon besmettelijker is:

quote:
De besmettelijkheid van omikron is voor een groot deel te verklaren doordat de variant in staat is om onze huidige antilichamen te ontwijken. Daardoor besmet hij naar verhouding veel mensen die zijn gevaccineerd of een besmetting met een andere variant hebben doorgemaakt. Maar dit is waarschijnlijk niet het hele verhaal.

Speeksel
Ten opzichte van eerdere varianten wordt omikron vaker waargenomen in speeksel. Dat betekent dat deze variant zich makkelijker verspreidt wanneer mensen praten, schreeuwen, hoesten of zingen. ‘Ik denk dat de grotere hoeveelheid virusdeeltjes in speeksel op een of andere manier verband houdt met de toegenomen besmettelijkheid’, zegt viroloog Diana Hardie van de Universiteit van Kaapstad in Zuid-Afrika. https://www.newscientist.(...)inder-ziekmakend-is/
quote:
Dat maakt de variant veel minder gevaarlijk, zeker nu de vaccinatiegraad hoog is en de risicogroepen boosters hebben. Met zulke voorwaarden biedt 2G geen voordelen.
Hoezo geen voordelen? Gevaccineerde mensen kunnen gewoon bij elkaar komen met weinig risico. Dat lijkt me een behoorlijk voordeel. Stop je daar ongevaccineerde mensen bij, dan zal je veel meer besmettingen zien. Daarbij kan 2G een extra stimulans zijn om je vooral te laten vaccineren.

quote:
Verder moet ik dan nog maar een keer benadrukken dat er vele andere landen zijn waar de omikrongolf op z'n retour is, zónder 2G en zonder lockdowns of volledige sectorsluitingen. Of noem je dat ook maar onzin?
Ik zie landen vooral worstelen met omikron. De omikrongolf is misschien in sommige landen minder groot, maar zeker nog niet op zijn retour (zelfs in een erg positief scenario blijft het probleem nog wel wat maanden).
pi_203202970
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 januari 2022 13:51 schreef luxerobots het volgende:

[..]
Jij snapt de preventieparadox niet. De besmettingen gingen omlaag voor de lockdown. Omdat we toen al een redelijk zwaar pakket aan maatregelen hadden (horeca en winkels om 5 uur dicht). Daarbij was omikron nog niet dominant, en hebben de voorspellingen goed laten zien dat het aantal besmettingen, ondanks een nog zwaarder pakket (winkels en horeca volledig dicht) weer zou gaan stijgen.
Die paradox gaat hier gewoon niet op omdat omikron heel erg overschat is. Zowel qua besmettelijkheid als qua impact op de ziekenhuizen. Die modellen zitten er daarom bizar ver naast. Maar het gaat hier over 2G. Dat pakket waar je het over hebt was meer dan genoeg om de deltagolf te laten pieken. Zonder 2G of sluitingen. Omikron is veel minder gevaarlijk dus kun je op geen enkele manier concluderen dat een nóg zwaarder middel nu nodig is.

Dat een model een stijging voorspelt zegt niets over de nauwkeurigheid er van. Bovendien gingen de modellen vooral uit van ziekenhuisopnames, niet sic besmettingen. En geen enkel model heeft 2G er in verwerkt.
quote:
Hoezo geen voordelen? Gevaccineerde mensen kunnen gewoon bij elkaar komen met weinig risico. Dat lijkt me een behoorlijk voordeel. Stop je daar ongevaccineerde mensen bij, dan zal je veel meer besmettingen zien. Daarbij kan 2G een extra stimulans zijn om je vooral te laten vaccineren.
Omkiron verspreidt zich zo snel dat die paar ongevaccineerden daar niet of nauwelijks aan bijdragen. Het zijn er al vrij weinig en het gros daarvan heeft ook al afweer opgebouwd door delta. 2G voegt niets toe ten opzichte van 3G (en zelfs dat is vrij zinloos). Daarnaast gaan die mensen echt niet nu nog een eerste prik halen, anders hadden ze dat al lang gedaan. Die groep proberen over te halen is verspilde moeite.

quote:
Ik zie landen vooral worstelen met omikron. De omikrongolf is misschien in sommige landen minder groot, maar zeker nog niet op zijn retour (zelfs in een erg positief scenario blijft het probleem nog wel wat maanden).
In zowel de UK als Denemarken is de lijn alweer dalend. In de UK bijvoorbeeld nu alweer minder dan 100k gemelde besmettingen per dag. Dat is absoluut op z'n retour, als je anders wil beweren ben je gewoon niet op de hoogte.
pi_203203146
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 januari 2022 14:02 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Die paradox gaat hier gewoon niet op omdat omikron heel erg overschat is.
Ah, wetenschapper en gerenomeerd viroloog MoreDakka heeft besloten dat omikron overschat is.

quote:
Zowel qua besmettelijkheid als qua impact op de ziekenhuizen.
Mensen worden ziek, worden dusdanig ziek dat ze naar het ziekenhuis moeten, en weer een deel wordt zo ziek dat ze naar de IC moeten.

Viroloog Anne Wensing zei gisteren bij Op1 dat het percentage omikronpatiënten toeneemt op de afdelingen en door zal sijpelen naar de IC. Wat jij eerder al vertaalde naar 'er ligt geen enkele omikronpatient op de IC'.

Punt is, het is een kwestie van tijd tot ze er wel liggen.

quote:
Die modellen zitten er daarom bizar ver naast.
Nee, er waren meerdere prognoses, waarbij er vroeg strenge maatregelen genomen zijn, en we nu in een relatief positief scenario zitten.

quote:
Maar het gaat hier over 2G. Dat pakket waar je het over hebt was meer dan genoeg om de deltagolf te laten pieken. Zonder 2G of sluitingen. Omikron is veel minder gevaarlijk dus kun je op geen enkele manier concluderen dat een nóg zwaarder middel nu nodig is.
2G is juist minder zwaar. Bioscopen, theaters, restaurants, kroegen, ze kunnen allemaal open als je gevaccineerde en pas genezen mensen toelaat. Nu is het allemaal gesloten.

quote:
Dat een model een stijging voorspelt zegt niets over de nauwkeurigheid er van. Bovendien gingen de modellen vooral uit van ziekenhuisopnames, niet sic besmettingen. En geen enkel model heeft 2G er in verwerkt
Pak zo'n model er nu eens bij, en laat zien wat er niet klopt. Want nu roep je dat het niet deugt, maar laat je niets zien.

quote:
Omkiron verspreidt zich zo snel dat die paar ongevaccineerden daar niet of nauwelijks aan bijdragen.
Die paar ongevaccineerden maken anders wel de meerderheid uit op de IC.

Maar goed, impliciet geef je dus toe dat vaccins werken, dat is al heel wat. (Zelf was je niet gevaccineerd toch?)

quote:
Het zijn er al vrij weinig en het gros daarvan heeft ook al afweer opgebouwd door delta. 2G voegt niets toe ten opzichte van 3G (en zelfs dat is vrij zinloos).
En daar heb jij onderzoek naar gedaan?

OMT: 2G kan aantal besmettingen halveren ten opzichte van 3G

quote:
Daarnaast gaan die mensen echt niet nu nog een eerste prik halen, anders hadden ze dat al lang gedaan. Die groep proberen over te halen is verspilde moeite.
Ik denk dat veel mensen wel over te halen zijn. Moet je straks maar opletten hoeveel mensen alsnog een prik halen om op vakantie te kunnen.

quote:
In zowel de UK als Denemarken is de lijn alweer dalend. In de UK bijvoorbeeld nu alweer minder dan 100k gemelde besmettingen per dag. Dat is absoluut op z'n retour, als je anders wil beweren ben je gewoon niet op de hoogte.
Een dalende trend betekent niet dat iets op zijn retour is. Men heeft al vaker gedacht dat corona op zijn retour is.
pi_203203236
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 januari 2022 14:14 schreef luxerobots het volgende:

[..]
Ah, wetenschapper en gerenomeerd viroloog MoreDakka heeft besloten dat omikron overschat is.

Zucht... de modellen gingen er van uit dat omikron even ziekmakend is als delta. Dat kun je gewoon opzoeken. Omikron is minder ziekmakend, dat is een feit. Dus overschat.

De rest van je gelul heb ik al lang en breed weerlegd, maar dat kun je niet hebben dus word je persoonlijk. Veel plezier verder :)
pi_203203313
Ik volg dat hele gedoe eigenlijk al 2 jaar niet meer...maar wat is nou die 2G dan ?
Ik zwaai naar dieren.
pi_203203328
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 januari 2022 14:20 schreef MoreDakka het volgende:
Zucht... de modellen gingen er van uit dat omikron even ziekmakend is als delta. Dat kun je gewoon opzoeken. Omikron is minder ziekmakend, dat is een feit. Dus overschat.
Waarom zoek je dat dan niet op? Nu roep je van alles, maar laat je de anderen waarmee je discussieert jouw argumenten opzoeken.

quote:
0s.gif Op zaterdag 15 januari 2022 14:20 schreef MoreDakka het volgende:
De rest van je gelul heb ik al lang en breed weerlegd, maar dat kun je niet hebben dus word je persoonlijk. Veel plezier verder
Mijn tekst 'gelul' noemen, zeggen dat ik je negeer, en zeggen dat ik niet goed lees is ook niet bepaald bevorderlijk voor de discussie.
  Forum Admin/Beste/Leukste FA 2022 zaterdag 15 januari 2022 @ 14:27:44 #98
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_203203330
Jaaaaaa laten we dat marginale groepje KAPOT pesten! _O_ Eerst de sectoren maanden lang een wortel voorhouden en nu nog voorwaardes aan die wortel hangen ook _O_ de handhavende klus bij de ondernemer neerleggen _O_ krijg je vast een hele leuke maatschappij van. 90 procent gevaccineerd? NICHT GENAU, MEHR! Oh wacht even, nu is het vaccin voor omicron er ook. Wil je je vinkje behouden? IMPF JETZT! Iedereen als potentieel gevaar zien _O_

In de VK gaan ze volgens mij eind jan/feb helemaal afstappen van dat dystopische onding, gaan we hier nog eventjes het wiel proberen uit te vinden. Wat een flopshow man, serieus.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_203203338
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 januari 2022 14:26 schreef Geerd het volgende:
Ik volg dat hele gedoe eigenlijk al 2 jaar niet meer...maar wat is nou die 2G dan ?
Dan kun je alleen toegang krijgen tot iets als je genezen of gevaccineerd bent.
  Forum Admin/Beste/Leukste FA 2022 zaterdag 15 januari 2022 @ 14:30:39 #100
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_203203370
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 januari 2022 11:39 schreef Scrummie het volgende:
2G voorstanders zijn de nieuwe wappies.

Gaat even duren voor we er hier ook achter zijn, terwijl andere landen het al doorhebben. Beetje zoals we hier nog in een lockdown zaten terwijl de rest dat niet deed.
Angstige mensen die het maar wat heerlijk vinden dat de overheid zich nu als ''papa overheid'' heeft opgesteld. Kutland is dit aan het worden man.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')