abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_204215529
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 maart 2022 12:18 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Spreken is zilver, zwijgen is goud.
Tenzij je de absolute waarheid in pacht hebt via een direct lijntje met god, natuurlijk.
pi_204215542
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 maart 2022 12:47 schreef -Voorbijganger- het volgende:

[..]
Ben je aan het trollen? Wat begrijp je bijv. niet aan Mattheüs 5? Waar Jezus zegt dat je niet moet 'denken' dat hij gekomen is om de Wet af te schaffen, maar om het te vervullen (in de praktijk te brengen/nakomen) en VEROORDEELD wie een JOTA ervan af haalt, vervolgens scherpt hij in de verzen die daarop volgen de Wet nog verder aan. Wat begrijp je hier niet aan?
Als ik dat zo lees, dan zou ik zeggen dat ook christenen zich volledig aan alle mitzwot uit de Thora moeten houden. Je zult er immers maar een jota vanaf halen.

Daar ga je met je kleding van twee verschillende soorten stoffen :P
pi_204215975
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 maart 2022 13:36 schreef Haushofer het volgende:

[..]
Als ik dat zo lees, dan zou ik zeggen dat ook christenen zich volledig aan alle mitzwot uit de Thora moeten houden. Je zult er immers maar een jota vanaf halen.

Daar ga je met je kleding van twee verschillende soorten stoffen :P
Dat is een beetje hetzelfde als dat je zegt dat we hier in Nederland ons volledig aan alle 10.000 (?) wetten en regels moeten houden. Op die manier klinkt het overweldigend, maar is het niet, dat geldt evenzo voor de mitswot. Sommige wetten/regels gelden voor iedereen, andere voor priesters of koningen, weer andere alleen voor vrouwen, of alleen voor mannen, of voor bepaalde tijden en plaatsen, of dienen als leiding bijv. in hoe je met elkaar het beste kan omgaan, enz. Er wordt niet verwacht of verplicht dat je te allen tijde je aan alle geboden houdt, of dat je ze in een keer toepast en dat je de ruimte of tijd niet krijgt ze eigen te maken of dat je geen fouten mag maken.
pi_204216275
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 maart 2022 14:20 schreef -Voorbijganger- het volgende:

[..]
Dat is een beetje hetzelfde als dat je zegt dat we hier in Nederland ons volledig aan alle 10.000 (?) wetten en regels moeten houden.
Als je Deuteronomium 30:11 of 28:58 leest, zou ik daar nog eens over nadenken. :P
pi_204216290

[ Bericht 100% gewijzigd door Haushofer op 25-03-2022 15:04:38 ]
  vrijdag 25 maart 2022 @ 15:13:49 #181
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_204216362
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 maart 2022 15:02 schreef Haushofer het volgende:

[..]
Als je Deuteronomium 30:11 of 28:58 leest, zou ik daar nog eens over nadenken. :P
Volgens de Talmoed zijn die strenge weten, stenigen en zo, in praktijk nooit uitgevoerd.
pi_204219040
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 maart 2022 12:47 schreef -Voorbijganger- het volgende:

[..]
Ben je aan het trollen? Wat begrijp je bijv. niet aan Mattheüs 5? Waar Jezus zegt dat je niet moet 'denken' dat hij gekomen is om de Wet af te schaffen, maar om het te vervullen (in de praktijk te brengen/nakomen) en VEROORDEELD wie een JOTA ervan af haalt, vervolgens scherpt hij in de verzen die daarop volgen de Wet nog verder aan. Wat begrijp je hier niet aan?
Wat begrijp jij niet kan ik beter vragen?

Jezus schaft het niet ineens af, hij vervulde de wet. Oftewel door zijn offer was het hele doel van de wet vervallen en dus niet meer van toepassing.
Daarom brengen we geen offers meer, is de sabbat niet meer relevant.

Dat is ook waarom o.a. Paulus zegt dat je niet meer naar elkaar moet kijken betreffende feestdagen en sabbat wie dat nou wel en niet doet.
En ook de kwestie van de besnijdenis, dat is ook niet meer van toepassing. Waarom?
Omdat de wet niet van toepassing is.

quote:
0s.gif Op vrijdag 25 maart 2022 12:12 schreef Haushofer het volgende:

[..]
Superduidelijk. Vandaar al die verschillende denominaties en tekstinterpretaties.

Maar dat zijn natuurlijk allemaal debielen, op 1 enkele stroming na :7
Als je de Bijbel leest is die heel duidelijk.
Als je gaat cherry picken, tja dan kun je er wat anders uithalen.

Zoals je nu bij aantal boven mij ziet gebeuren.
pi_204219098
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 maart 2022 11:56 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Ik citeer letterlijk dat Jezus zegt dat hij niet is gekomen om de wet af te schaffen.

Sorry maar dit is een sterk staaltje pot verwijt de ketel.

Laat ik het anders stellen.

Als Jezus de wet heeft afgeschaft, wanneer is dat dan gebeurd?

Voor de overtredingen van welke wet is Hij dan gestorven?
Jezus kwam niet om hem af te schaffen, maar om hem te VERVULLEN.
Oftewel de hele wet verviel in zijn nut.
Hij is gestorven PRECIES om die overtredingen, en precies vanwege zijn offer is die hele oude wet niet meer nodig. Die oude wet bestond puur om tot Jezus te leiden.

Of laat jij je nog besnijden? Breng jij nog dierenoffers?
Vast niet. Waarom zou Paulus anders ook zeggen dat je niet meer voor christenen moet kijken naar de feestdagen, waaronder sabbat. Het was niet meer relevant of iemand een sabbat onderhield. Dat haalt Paulus zelfs nog aan.
Toen al niet, laat staan nu.

Nogmaals: Jezus gaf ons heel duidelijk een nieuwe wet. Zo noemt hij het zelfs.
Een wet van liefde.

Een christen heeft geen spelregels nodig. Dat is OT Joods.
pi_204219556
Maar wie weet zeker dat de zondag of zaterdag daadwerkelijk die dag is waarop God zogenaamd rust nam? In zijn ogen zijn dagen als duizenden jaren en duizenden jaren als dagen… dus vertel me. Neem je wel op de juiste dag rust?
Whatever...
pi_204220820
Voor God is er geen tijd. Een moment kan een biljard jaar zijn of een seconde...
pi_204221370
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 maart 2022 19:39 schreef bianconeri het volgende:

[..]
Wat begrijp jij niet kan ik beter vragen?

Jezus schaft het niet ineens af, hij vervulde de wet. Oftewel door zijn offer was het hele doel van de wet vervallen en dus niet meer van toepassing.
Daarom brengen we geen offers meer, is de sabbat niet meer relevant.

Dat is ook waarom o.a. Paulus zegt dat je niet meer naar elkaar moet kijken betreffende feestdagen en sabbat wie dat nou wel en niet doet.
En ook de kwestie van de besnijdenis, dat is ook niet meer van toepassing. Waarom?
Omdat de wet niet van toepassing is.
Die interpretatie past totaal niet in de context van het vers én de verzen eromheen.

Zoek voor jezelf ook in een Nederlands woordenboek op wat "vervullen" betekent en plaats dat hier dan kunnen we er verder op ingaan.

"... Denk niet dat Ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen. Ik ben niet gekomen om ze af te schaffen, maar om ze tot vervulling te brengen. ..." (Mat. 5:17)

Hierna zegt Jezus dat zolang de hemel en aarde bestaan elke jota van kracht blijft, veroordeeld hij wie het kleinste gebod afschaft en scherpt de geboden nog verder aan in de daaropvolgende verzen.

En ondanks dat Jezus hier op verschillende wijzen en in duidelijke taal de Wet overeind houdt, weet jij er nog steeds van te maken: Lang leve de lol drie bier Jezus betaalt.

Ik heb zo het idee dat je zelf heel goed weet wat Jezus daar zegt, daarom spring je ook steeds naar Paulus, maar Paulus =/= Jezus. Zelfs uit de brieven van Paulus kun je hier en daar opmaken dat hij het voor de pas bekeerde heidenen niet moeilijk wilde maken, hij wilde ze niet direct met alle wetten en regels opzadelen. We zijn inmiddels millennia verder en veel christenen denken dat ze nog steeds in dat stadium van pas bekeerde heidenen zitten.
pi_204221519
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 maart 2022 15:02 schreef Haushofer het volgende:

[..]
Ik vergeleek het met de hoeveelheid aan NLse wetten, omdat het in je post leek te gaan om de hoeveelheid aan wetten in het OT.
pi_204224576
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 maart 2022 22:22 schreef -Voorbijganger- het volgende:

[..]
Die interpretatie past totaal niet in de context van het vers én de verzen eromheen.

Het staat er heel duidelijk.
Past precies in de context. Paulus haalt het ook nog meermaals aan.
Jezus geeft zelfs een nieuwe wet wat anders totaal niet nodig geweest was.
Als de wet nog van toepassing geweest was had Paulus gezegd dat je de sabbat wel moest onderhouden.
Hadden ze in Hand 15 gezegd dat de besnijdenis nog wel van toepassing was, en ook NU nog.
En hadden we nog dierrenoffers gebracht.

Het is GEEN afschaffen, het is VERVULLEN.

Hou jij je maar vast aan kerkelijke tradities die verzonnen zijn in 325 (met name).
Ik hou mij liever vast aan de woorden uit de Bijbel en Jezus.
pi_204224593
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 maart 2022 22:33 schreef -Voorbijganger- het volgende:

[..]
Ik vergeleek het met de hoeveelheid aan NLse wetten, omdat het in je post leek te gaan om de hoeveelheid aan wetten in het OT.
De Joden hadden die wetten nodig omdat ze het offer van Jezus nog niet hadden.
Al die offers leiden tot het offer van Jezus, tot vergeving.
Om ze een weg tot vergeving te geven in die tijd.

Dat is ook precies de reden waarom de Joodse wet niet meer van toepassing is nu, wij hebben wel het offer van Jezus gehad. Accepteer je de wet nog wel? Dan negeer je het offer van Jezus en alles waar de oude wet voor stond.

Nee, dat is geen afschaffen. De oude wet staat nog steeds in de Bijbel.
Dat is vervullen, het offer van Jezus heeft het hele doel van die wet vervult en dus heeft het zijn doel gediend.
  zaterdag 26 maart 2022 @ 13:38:58 #190
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_204226760
Want Paulus is natuurlijk hoger in rang dan Jezus. Heerlijk om te zien hoe gelovigen hier elkaar de pan uitveteren vanwege onduidelijkheden en multi interpretabele teksten in het Heilige Boek.

En vervolgens uiteraard ontkennen dat het vaag of multi interpretabel is. Neehee, de Bijbel is overduidelijk want. bladiebla.

Mooi man!

quote:
0s.gif Op zaterdag 26 maart 2022 09:35 schreef bianconeri het volgende:
Dat is vervullen, het offer van Jezus heeft het hele doel van die wet vervult en dus heeft het zijn doel gediend.
Jezus is niet gekomen om te wet af te schaffen maar om te vervullen. En daarmee is de wet afgeschaft. ow wacht, dat mocht niet van Jezus en shit nu spreek ik mezelf tegen en sputter de sput want bladiebla

:O
pi_204227099
Die user is gewoon een trol, ik negeer hem. Hij negeert alle argumenten en springt steeds naar Paulus. Hij is overigens geen christen (zegt hijzelf).
pi_204238328
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 maart 2022 20:09 schreef Spanky78 het volgende:
Maar wie weet zeker dat de zondag of zaterdag daadwerkelijk die dag is waarop God zogenaamd rust nam? In zijn ogen zijn dagen als duizenden jaren en duizenden jaren als dagen… dus vertel me. Neem je wel op de juiste dag rust?
De joden vieren sinds Mozes onafgebroken de sabbat op de zevende dag van de week.
pi_204238354
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 maart 2022 19:42 schreef bianconeri het volgende:

[..]
Jezus kwam niet om hem af te schaffen, maar om hem te VERVULLEN.
Oftewel de hele wet verviel in zijn nut.
Hij is gestorven PRECIES om die overtredingen, en precies vanwege zijn offer is die hele oude wet niet meer nodig. Die oude wet bestond puur om tot Jezus te leiden.

Of laat jij je nog besnijden? Breng jij nog dierenoffers?
Vast niet. Waarom zou Paulus anders ook zeggen dat je niet meer voor christenen moet kijken naar de feestdagen, waaronder sabbat. Het was niet meer relevant of iemand een sabbat onderhield. Dat haalt Paulus zelfs nog aan.
Toen al niet, laat staan nu.

Nogmaals: Jezus gaf ons heel duidelijk een nieuwe wet. Zo noemt hij het zelfs.
Een wet van liefde.

Een christen heeft geen spelregels nodig. Dat is OT Joods.
Maar voor de overtredingen van welke wet is Jezus nu precies gestorven?

Als je zegt: "de wet die op Sinai werd gegeven", welke wet overtraden mensen die voor Mozes leefden dan? Of hebben die nooit gezondigd?

Als Jezus met zijn dood de wet afschafte, waarom is hij er dan uberhaupt voor gestorven? Hij had hem toch gewoon kunnen afschaffen zonder ervoor te sterven? Dan was iedereen in 1 klap vergeven. Waarom zo moeilijk doen als je de wet simpelweg kan afschaffen?
pi_204238373
quote:
0s.gif Op zondag 27 maart 2022 10:43 schreef Ali_Kannibali het volgende:

Laat maar, ik kan wel blijven herhalen maar je luistert toch niet. Ik hou het wel bij de Bijbel.
Blijf jij maar bij (Joodse en na 325 N.C.) tradities.
pi_204238386
quote:
0s.gif Op zondag 27 maart 2022 10:45 schreef bianconeri het volgende:

[..]
Laat maar, ik kan wel blijven herhalen maar je luistert toch niet. Ik hou het wel bij de Bijbel.
Blijf jij maar bij (Joodse en na 325 N.C.) tradities.
Nee, je geeft geen antwoord op mijn vragen.

Je herhaalt inderdaad hetzelfde: Jezus heeft de wet afgeschaft. Terwijl Hij zelf zegt dat hij niet is gekomen om de wet af te schaffen. Dat klopt toch niet?

Waarom is Jezus voor de wet gestorven als Hij hem gewoon kon afschaffen? Je straft toch niet iemand voor een wet die je gewoon kan afschaffen?
pi_204238569
quote:
0s.gif Op zondag 27 maart 2022 10:48 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Nee, je geeft geen antwoord op mijn vragen.

Je herhaalt inderdaad hetzelfde: Jezus heeft de wet afgeschaft. Terwijl Hij zelf zegt dat hij niet is gekomen om de wet af te schaffen. Dat klopt toch niet?

Waarom is Jezus voor de wet gestorven als Hij hem gewoon kon afschaffen? Je straft toch niet iemand voor een wet die je gewoon kan afschaffen?
Hij heeft de wet vervult......
Je leest niet wat ik zeg. Je leest geen enkele van de teksten die ik aanhaal.
Je luistert niet naar wat Jezus en Paulus erover zeggen.
pi_204238607
De volgende verzen in Galaten geven meer duidelijkheid over de rol van 'de wet':

Galaten 3:17 Dit nu zeg ik: Het verbond, dat eertijds door God rechtsgeldig was gemaakt met het oog op Christus, wordt door de wet, die na vierhonderddertig jaar gekomen is, niet krachteloos gemaakt om de belofte teniet te doen.
18 Want als de erfenis uit de wet is, is zij niet meer uit de belofte; maar aan Abraham heeft God die door de belofte genadig geschonken.
19Waartoe dient dan de wet? Zij is eraan toegevoegd omwille van de overtredingen, totdat het Nageslacht zou gekomen zijn aan Wie het beloofd was; en zij is door engelen in de hand van de middelaar beschikt.

"De wet, die na vierhonderddertig jaar gekomen is". Welke wet is dat?

En 430 jaar na wat?

430 jaar nadat aan Abraham de belofte werd gedaan: in jouw nageslacht zullen alle naties worden gezegend:

Genesis 22:18 En in uw Nageslacht zullen alle volken van de aarde gezegend worden, omdat u Mijn stem gehoorzaam geweest bent.

Paulus koppelt dit rechtstreeks aan Jezus Christus:

Galaten 3:16 Welnu, zo zijn de beloften aan Abraham en aan zijn nageslacht gedaan. Hij zegt niet: En aan de nageslachten, alsof er sprake zou zijn van velen; maar van één: En aan uw Nageslacht; dat is Christus.

Dus 430 jaar na deze belofte, waarmee God een verbond sloot met Abraham, werd 'de wet' toegevoegd. Maar welke wet? De tien geboden?

Nee, niet de tien geboden. Die waren altijd al van kracht. Hoe weten we dit? Omdat deze vanaf het begin af aan al wordt overtreden: Cain vermoordt zijn broer, Abraham laat zijn vrouw bijna overspel plegen met Farao, Jakob misleidt zijn vader, de afgodenbeelden in Abrahams familie zorgen voor vloeken, Mozes die een Egyptenaar vermoordt, enzovoorts. Al die daden hebben gevolgen waaruit blijkt dat ze als zonden worden behandeld, omdat het zonden zijn. Maar iets is pas een zonde, als het de wet overtreedt:

1 Johannes 3:4 Ieder die de zonde doet, doet ook de wetteloosheid; want de zonde is de wetteloosheid.

Gehoorzaamde Abraham Gods geboden? Ja:

Genesis 26:4 Ik zal uw nageslacht zo talrijk maken als de sterren aan de hemel en uw nageslacht al deze landen geven. In uw Nageslacht zullen alle volken van de aarde gezegend worden,
5omdat Abraham Mijn stem gehoorzaamd heeft en Mijn voorschriften, Mijn geboden, Mijn verordeningen en Mijn wetten in acht genomen heeft.

Dus al lang voor Sinai waren er wetten en geboden van kracht die moesten worden gehoorzaamd.

Nog een vers dat dit aantoont in Exodus 16, vlak voordat de wet op Sinai wordt gegeven:

Exodus 16:28 Toen zei de HEERE tegen Mozes: Hoelang weigert u nog Mijn geboden en Mijn wetten in acht te nemen?
29Zie, omdat de HEERE u de sabbat gegeven heeft, daarom geeft Hij u op de zesde dag brood voor twee dagen. Ieder moet op zijn plaats blijven! Niemand mag er op de zevende dag vanuit zijn verblijfplaats opuit gaan!

Er waren dus al lang wetten en geboden en die werden ook stelselmatig overtreden.

Welke waren dat dan? Dat moeten de tien geboden zijn, omdat daar constant naar wordt verwezen: moord, afgoderij, overspel, valse getuigenis, en ja, ook het breken van de sabbat. Dit is dus VOOR de wet op Sinai werd gegeven, want dat was pas in Exodus 20.

Dus welke wet werd 430 jaar later toegevoegd aan de belofte?

Dat is de wet van Mozes, die in boeken werd geschreven en waarin de volgende soorten wetten voorkwamen:

- Wetten over besnijdenis als teken van rechtvaardiging
- Wetten over offers ter verzoening van overtredingen, in aanloop naar het offer van de messias
- Civiel recht
- Wetten (en rechten) over slaven
- Wetten over offers, tienden
- Wetten over de behandeling van de armen
- Wetten over oogsten
- Wetten over kleding
- Wetten over hygiëne
- Wetten voor priesters
- Strafrechtelijke wetten
- Voedselwetten

Enzovoorts enzovoorts.

Waarom waren al die wetten nodig? Omdat de tien geboden in eerste instantie door de mensheid zijn overtreden. De tien geboden zijn samen te vatten in liefde naar God en liefde naar je medemens:

Marcus 12:28 En een van de schriftgeleerden, die hen hoorde redetwisten en wist dat Hij hun goed geantwoord had, kwam naar Hem toe en vroeg Hem: Wat is het eerste van alle geboden?
29En Jezus antwoordde hem: Het eerste van alle geboden is: Luister, Israël! De Heere, onze God, de Heere is één.
30En u zult de Heere, uw God, liefhebben met heel uw hart en met heel uw ziel en met heel uw verstand en met heel uw kracht. Dit is het eerste gebod.
31En het tweede, hieraan gelijk, is dit: U zult uw naaste liefhebben als uzelf. Er is geen ander gebod groter dan deze.

Jezus citeerde hiermee dus rechtstreeks uit de oude wet. Hij zegt niet: dit zijn de enige geboden die tellen. Hij zegt: dit zijn de grootste geboden. Waarom? Omdat ze de hele wet samenvatten:

Romeinen 13:8 Wees niemand iets schuldig dan elkaar lief te hebben; want wie de ander liefheeft, heeft de wet vervuld.
9 Want dit: U zult geen overspel plegen, u zult niet doden, u zult niet stelen, u zult geen vals getuigenis geven, u zult niet begeren, en welk ander gebod er ook is, wordt in dit woord samengevat, namelijk hierin: U zult uw naaste liefhebben als uzelf.
10 De liefde doet de naaste geen kwaad. Daarom is de liefde de vervulling van de wet.

De wet die na 430 jaar is toegevoegd, kon grotendeels vervallen nadat hij zijn taak had vervuld. Hij was bedoeld voor Israel als natie, en diende vooral te onderwijzen wat Christus zou doen door middel van de tempeldiensten.

Maar zodra Jezus eenmaal was gekomen en de natie Israel ophield te bestaan, waren die wetten grotendeels niet meer van kracht. Maar later zien we bijvoorbeeld in handelingen dat de heidense bekeerden worden opgeroepen om geen vlees van gewurgde dieren, bloed, of vlees geofferd aan idolen te eten. Dat zijn dingen uit de wet van Mozes. Die volledige wet werd dus ook niet compleet genegeerd, en er zijn heel veel principes die je gewoon kan toepassen en waarmee je 'liefde jegens God en je naasten' daadwerkelijk mee in de praktijk kan brengen.

Maar deze wet is dus pas later toegevoegd als aanvulling op de tien geboden. Die tien geboden werden niet voor iets in steen gegeven, geschreven door de vinger van God, en de rest van de wet in boeken geschreven door Mozes. De tien geboden in de ark, de boeken van Mozes naast de ark. Er werd een duidelijk onderscheid gemaakt.

Dus wat betekent Galaten 3:19 Waartoe dient dan de wet? Zij is eraan toegevoegd omwille van de overtredingen, totdat het Nageslacht zou gekomen zijn aan Wie het beloofd was; en zij is door engelen in de hand van de middelaar beschikt.

Waaraan is de wet toegevoegd? Aan de belofte die aan Abraham werd gedaan, die aan Hem werd gedaan omdat Abraham Gods stem en geboden had gehoorzaamd. Er was dus al duidelijk een wet van kracht!

Als eerste was er dus een wet (liefde naar God en naastenliefde, nader omschreven in de tien geboden) van kracht. Die wet werd overtreden. Vervolgens ging God op zoek naar een volk om een messias op te richten. Dat begon bij Abraham. Aan Abraham werd de belofte gedaan dat uit zijn nageslacht de messias zou worden geboren. Dat was het verbond op basis van een belofte dat God met Abraham sloot. Vervolgens, 430 jaar later, werd aan het nageslacht van Abraham een reeks wetten gegeven om een natie mee op te richten en een offerdienst in te stellen als antwoord op de overtredingen van de tien geboden van de mens. De bedoeling daarvan was om de mensen te onderwijzen wat de messias zou gaan doen: een verzoenoffer brengen om de mens van de zonde en de dood te redden, en terugkeren naar de ware tempel in de Hemel om daar als bemiddelaar op te treden tussen mens en God. Toen dat verzoenoffer eenmaal was volbracht en Jezus die tempel was ingegaan, was de wet die ter onderwijzing daarvan diende en de aardse tempel die slechts een kopie was van de hemelse tempel niet meer nodig, dus kwamen deze wetten te vervallen.

Dus als Jezus zegt dat Hij de wet kwam vervullen en niet afschaffen, wil dat zeggen dat hij perfect gehoorzaam was aan God, en het perfecte verzoenoffer heeft gebracht.

Dit wil echter niet zeggen dat de morele wet, die de basis vormt van Gods rechtvaardige oordelen, is afgeschaft. Dat kan ook niet, want dan zouden liegen, stelen, moorden, vloeken, afgoderij en dergelijke ineens oké zijn. "Liefde" omvat alle principes die we in de tien geboden zien in hun spirituele zin, en die spirituele zin onderwees Jezus gedurende zijn leven. Die liefde is een principe op basis waarvan we handelen, denken en voelen. Het is de liefde van God, die puur en perfect is. De tien geboden zijn daardoor eerder een beschrijving en belofte van hoe je zult denken en handelen als je God daadwerkelijk gehoorzaamt (je zult niet), in plaats van een dreiging (JE MAG NIET). "Je zult niet" kun je ook lezen als: het zal niet eens bij je opkomen. Dat is het ideaal waar we naar streven en dat is hoe Jezus zelf was: er kwam geen kwaad in hem op. Dat is de ware gehoorzaamheid en onschuld waar we naar dienen te streven door een hechte band met de levende God op te bouwen en te onderhouden.

En ja, dat is een stuk minder leuk dan 'Jezus heeft me vergeven, ik hoef me nergens meer druk om te maken, de liefde regeert, Gods geboden doen er niet meer toe'. Want dat houdt in dat je jezelf constant onder de loep moet blijven nemen om te zien in hoeverre je daadwerkelijk in harmonie met Gods geboden leeft of niet.

Dus nogmaals:

De wet van Mozes werd later pas toegevoegd omwille van de overtredingen van de tien geboden. Deze wet kwam ten dele te vervallen toen Jezus zijn verzoenoffer had voltooid.
De tien geboden omschrijven beknopt wat liefde in de praktijk is en waren altijd al van kracht. Deze kwamen niet te vervallen, maar dienen in hun volledige geestelijke zin te worden gehoorzaamd door iedereen die God wil volgen.

Aangezien de sabbat deel uitmaakte van de tien geboden, behoort ook de sabbat tot de religieuze praktijk van de Christen, net als de andere 9 geboden.

[ Bericht 0% gewijzigd door Ali_Kannibali op 27-03-2022 17:00:28 ]
pi_204238621
quote:
0s.gif Op zondag 27 maart 2022 11:18 schreef bianconeri het volgende:

[..]
Hij heeft de wet vervult......
Je leest niet wat ik zeg. Je leest geen enkele van de teksten die ik aanhaal.
Je luistert niet naar wat Jezus en Paulus erover zeggen.
Maar wat wil dat zeggen 'hij heeft de wet vervuld'?

Duidelijk niet dat hij de wet heeft afgeschaft:

Mattheus 5:17 Denk niet dat Ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen;

Dus wat dan wel?

Het is niet dat ik niet lees, maar je zegt steeds dingen die direct indruisen tegen wat de bijbel zelf zegt. Dus nee, dat volstaat niet.
pi_204238683
quote:
0s.gif Op zondag 27 maart 2022 11:28 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Maar wat wil dat zeggen 'hij heeft de wet vervuld'?

Duidelijk niet dat hij de wet heeft afgeschaft:
Dat heb ik inmiddels al 10x gezegd......
pi_204238687
quote:
0s.gif Op zondag 27 maart 2022 11:37 schreef bianconeri het volgende:

[..]
Dat heb ik inmiddels al 10x gezegd......
Nee, dat heb je niet.

Zeg het nog eens, voor de duidelijkheid, want ik zie alleen maar dat je zegt vervullen = afschaffen.

Het spijt me maar als Jezus zegt dat Hij niet is gekomen om de wet af te schaffen, en je vervolgens met droge ogen beweert dat de wet vervullen de wet afschaffen is, ga ik daar niet in mee, al herhaal je het nog tienduizend keer.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')