Ja hoor, prima te verdedigen. Je loopt ook niet meer met kwastjes aan je kleding en eet ook gewoon varkensvlees.quote:Op vrijdag 4 februari 2022 15:42 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dat klopt dat Christenen (niet allemaal) dat al eeuwen doen.
De vraag is dus of die traditie ook te verdedigen is op basis van de geboden die God heeft gegeven.
God zal vast niet zo kleinzielig zijn dat Hij het erg vind dat je op de dag van de wederopstanding van God de Zoon samenkomt ipv op de sjabbat.quote:Het gaat dan niet zozeer om de dag, maar om wie of wat je gehoorzaamt, waar je je aan onderwerpt.
Als God zegt de zevende dag, lijkt het me niet meer dan logisch dat we ons daar aan houden.
Ah dus jij leeft volgens de joodse kalender?quote:Op vrijdag 4 februari 2022 15:39 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Wat ik dus bedoel te zeggen is dat de volgorde van de dagen in al die tijden niet is veranderd en de zevende dag nog steeds de zevende dag is, al sinds Mozes.
De door Paulus verkondigde leerstellingen zijn gewoon onderdeel van de canonische tekst van het Nieuwe Testament en daarmee van de Bijbel.quote:Op donderdag 3 februari 2022 18:46 schreef KereldeGrote het volgende:
[..]
Alleen Paulus heeft het afgeschaft. Jezus zelf niet bijvoorbeeld, volgens de Bijbel..
Paulus deed dit ook alleen maar om zo heidenen tot zijn godsdienst te krijgen omdat de joden hem niet erkenden.
Zo weten we dat Petrus een visioen kreeg in Handelingen. Maar Handelingen is opgeschreven door iemand die Paulus volgde (volgens de verhalen Lucas). Of Petrus dit visioen daadwerkelijk kreeg is niet bekend.
Pauolus heeft God niet gekend en ook Jezus niet. Hij deed alsof...quote:Op zaterdag 5 februari 2022 14:32 schreef Helikopterpilootje het volgende:
[..]
De door Paulus verkondigde leerstellingen zijn gewoon onderdeel van de canonische tekst van het Nieuwe Testament en daarmee van de Bijbel.
Het is geheel irrelevant welke motivatie erachter zit, voor het argument dat ik maak: namelijk dat er voorbeelden zijn van Bijbelpassages waarin expliciet genoemde joodse wetten zijn afgeschaft.
Wil dit zeggen dat elke Bijbeltekst nuttig is en ter lering?quote:Op maandag 17 januari 2022 20:43 schreef Ali_Kannibali het volgende:
2 Timotheüs 16 Heel de Schrift is door God ingegeven en is nuttig om daarmee te onderwijzen, te weerleggen, te verbeteren en op te voeden in de rechtvaardigheid,
Wat heeft dat met de tien geboden te maken?quote:Op vrijdag 4 februari 2022 15:48 schreef DarkwingDuck het volgende:
[..]
Ja hoor, prima te verdedigen. Je loopt ook niet meer met kwastjes aan je kleding en eet ook gewoon varkensvlees.
Hij was 'kleinzielig' (jouw woorden) genoeg om er een speciaal gebod voor te maken in de tien geboden, het langste gebod zelfs in die hele wet.quote:God zal vast niet zo kleinzielig zijn dat Hij het erg vind dat je op de dag van de wederopstanding van God de Zoon samenkomt ipv op de sjabbat.
Tijden veranderen en wij zijn geen joden. Er is geen reden om de oude wet te houden.quote:Op woensdag 9 februari 2022 20:40 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Wat heeft dat met de tien geboden te maken?
Verder eet ik geen varkensvlees nee. Ik eet helemaal geen vlees. En als ik wel vlees zou eten, dan zeker geen varkensvlees.
[..]
Hij was 'kleinzielig' (jouw woorden) genoeg om er een speciaal gebod voor te maken in de tien geboden, het langste gebod zelfs in die hele wet.
Waarom?
Mag je wel stelen dan?quote:Op woensdag 9 februari 2022 20:41 schreef DarkwingDuck het volgende:
[..]
Tijden veranderen en wij zijn geen joden. Er is geen reden om de oude wet te houden.
Jij mag aanbidden wie je wil.quote:Op woensdag 9 februari 2022 20:41 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Mag je wel stelen dan?
Moorden?
Andere goden aanbidden?
Is dat ook allemaal 'oude wet'?
Wacht even, ik dacht dat je gelovig was.quote:Op woensdag 9 februari 2022 20:44 schreef DarkwingDuck het volgende:
[..]
Jij mag aanbidden wie je wil.
Doden mag niet hebben we als mensheid met elkaar afgesproken in de meeste landen. Tenzij het oorlog is of uit zelfverdediging, dan mag het vaak wel.
Ik ben een christen ja. En van mij mag jij aanbidden wie je wil. Wie ben ik om jou wat op te leggen?quote:Op woensdag 9 februari 2022 20:44 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Wacht even, ik dacht dat je gelovig was.
Zo ja, zijn wetten die mensen met elkaar afspreken belangrijker dan wetten die God heeft gegeven?
Het gaat er niet om wat ik mag, maar wat we van God mogen.quote:Op woensdag 9 februari 2022 20:46 schreef DarkwingDuck het volgende:
[..]
Ik ben een christen ja. En van mij mag jij aanbidden wie je wil. Wie ben ik om jou wat op te leggen?
Wetten als geen varkensvlees eten en de sabbat houden zijn achterhaald. Christus heeft de nieuwe wet gebracht.
Die vraag heb je vaker gesteld en daar is vaak inhoudelijk antwoord op gegeven. Waarom zou je het deze keer wel onthouden? Blader gerust terug. En voor de nieuwe wet, loop eens een plaatselijke normale kerk in tijdens een viering/dienst.quote:Op woensdag 9 februari 2022 20:47 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Het gaat er niet om wat ik mag, maar wat we van God mogen.
Wat is 'de nieuwe wet'?
Waaruit blijkt dat de tien geboden zijn afgeschaft?
Je duikt, jammer.quote:Op woensdag 9 februari 2022 20:49 schreef DarkwingDuck het volgende:
[..]
Die vraag heb je vaker gesteld en daar is vaak inhoudelijk antwoord op gegeven. Waarom zou je het deze keer wel onthouden? Blader gerust terug. En voor de nieuwe wet, loop eens een plaatselijke normale kerk in tijdens een viering/dienst.
Nee hoor, je kan gewoon terugbladeren naar eerdere antwoorden op diezelfde vraag.quote:
Wat doe je zelf dan als je zegt dat 'Christus de nieuwe wet heeft gebracht'?quote:Op woensdag 9 februari 2022 21:45 schreef DarkwingDuck het volgende:
[..]
Nee hoor, je kan gewoon terugbladeren naar eerdere antwoorden op diezelfde vraag.
Verwacht van mensen niet dat ze constant dezelfde vraag beantwoorden die reeds herhaaldelijk beantwoord is.
Verder heb ik met een jaar of 15 op Credible wel gemerkt dat dit soort gesprekken op niets uitlopen. Zeker niet met zevendedagsadventisten. Veel plezier met je bijbel en het lustig knippen en plakken daarmee. Het maakt geen enkele indruk, niet op gelovigen en niet op ongelovigen.
Zoals ik al aangaf, ga naar je lokale kerk, wees een gemeenschap met je medechristenen en breng het in de praktijk. Selectief geknipte bijbeltekstjes gaan je daarbij net helpen. Christendom staat niet gelijk aan bijbelisme zoals je lijkt te denken. Losstaande bijbelteksten zijn voor mij betekenisloos.quote:Op woensdag 9 februari 2022 21:51 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Wat doe je zelf dan als je zegt dat 'Christus de nieuwe wet heeft gebracht'?
Heb je dat niet uit de bijbel gehaald?
Ik zou het op prijs stellen als je daar dan een ondersteunende tekst voor kan geven. Anders moet ik het als persoonlijk verzinsel beschouwen. Ook niet bepaald indrukwekkend.
Op basis waarvan denk je dat ik niet naar een lokale kerk ga, geen deel ben van een gemeenschap, mijn geloof niet in de praktijk breng?quote:Op woensdag 9 februari 2022 22:12 schreef DarkwingDuck het volgende:
[..]
Zoals ik al aangaf, ga naar je lokale kerk, wees een gemeenschap met je medechristenen en breng het in de praktijk. Selectief geknipte bijbeltekstjes gaan je daarbij net helpen. Christendom staat niet gelijk aan bijbelisme zoals je lijkt te denken. Losstaande bijbelteksten zijn voor mij betekenisloos.
"Niet een ieder, die tot mij zegt: Here, Here, zal het Koninkrijk der hemelen binnengaan, maar wie doet de wil mijns Vaders, die in de hemelen is. Velen zullen te dien dage tot Mij zeggen: Here, Here, hebben wij niet in uw naam geprofeteerd en in uw naam boze geesten uitgedreven en in uw naam vele krachten gedaan? En dan zal Ik hun openlijk zeggen: Ik heb u nooit gekend; gaat weg van Mij, gij werkers der wetteloosheid.quote:Op woensdag 9 februari 2022 20:46 schreef DarkwingDuck het volgende:
[..]
Ik ben een christen ja. En van mij mag jij aanbidden wie je wil. Wie ben ik om jou wat op te leggen?
Wetten als geen varkensvlees eten en de sabbat houden zijn achterhaald. Christus heeft de nieuwe wet gebracht.
Die is leuk idd. Die zouden bijbelisten als tegeltje in hun huis moeten hebben. Wellicht dat het dan als soort van spiegeltje kan dienen.quote:Op donderdag 10 februari 2022 02:20 schreef -Mellon- het volgende:
"Niet een ieder, die tot mij zegt: Here, Here, zal het Koninkrijk der hemelen binnengaan, maar wie doet de wil mijns Vaders, die in de hemelen is. Velen zullen te dien dage tot Mij zeggen: Here, Here, hebben wij niet in uw naam geprofeteerd en in uw naam boze geesten uitgedreven en in uw naam vele krachten gedaan? En dan zal Ik hun openlijk zeggen: Ik heb u nooit gekend; gaat weg van Mij, gij werkers der wetteloosheid.
Mag ik vragen wat je als inspiratiebron voor je geloof gebruikt? Als handleiding? Hoe onderscheid je recht van onrecht, Gods wil van zonde, waarheid van valse leer?quote:Op donderdag 10 februari 2022 07:53 schreef DarkwingDuck het volgende:
[..]
Die is leuk idd. Die zouden bijbelisten als tegeltje in hun huis moeten hebben. Wellicht dat het dan als soort van spiegeltje kan dienen.
Zware materie vraag je. Mijn inspiratiebron om überhaupt terug te keren naar het christendom is een persoonlijke openbaring van de maagd Maria. De Heilige Geest maakt dat ik waarheid van vals kan onderscheiden geholpen door de Kerk. Daarnaast vind ik de leefregels van de Karmelieten inspirerend en de praktijk zoals bijvoorbeeld Titus Brandsma daarmee omging.quote:Op donderdag 10 februari 2022 09:10 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Mag ik vragen wat je als inspiratiebron voor je geloof gebruikt? Als handleiding? Hoe onderscheid je recht van onrecht, Gods wil van zonde, waarheid van valse leer?
Oprechte vraag, een serieus antwoord zou ik op prijs stellen.
Bedankt, nu begrijp ik je standpunten.quote:Op donderdag 10 februari 2022 09:16 schreef DarkwingDuck het volgende:
[..]
Zware materie vraag je. Mijn inspiratiebron om überhaupt terug te keren naar het christendom is een persoonlijke openbaring van de maagd Maria. De Heilige Geest maakt dat ik waarheid van vals kan onderscheiden geholpen door de Kerk. Daarnaast vind ik de leefregels van de Karmelieten inspirerend en de praktijk zoals bijvoorbeeld Titus Brandsma daarmee omging.
En als die mensen dat in alle oprechtheid deden? Je profeteert niet voor de lol in de naam des Heren. Zoiets doe je toch uit volle overtuiging?quote:Op donderdag 10 februari 2022 02:20 schreef -Mellon- het volgende:
Ali brengt hier steeds goede punten naar voren, jammer dat die steeds ontweken worden.
[..]
"Niet een ieder, die tot mij zegt: Here, Here, zal het Koninkrijk der hemelen binnengaan, maar wie doet de wil mijns Vaders, die in de hemelen is. Velen zullen te dien dage tot Mij zeggen: Here, Here, hebben wij niet in uw naam geprofeteerd en in uw naam boze geesten uitgedreven en in uw naam vele krachten gedaan? En dan zal Ik hun openlijk zeggen: Ik heb u nooit gekend; gaat weg van Mij, gij werkers der wetteloosheid.
Voor Jezus ging het niet alleen om geloven, maar ook om werken en je houden aan de geboden. Het gaat in die tekst meer om mensen die een mentaliteit hebben van: "Ik ben gelovig, maar de regels zijn achterhaald en hou ik me niet aan." Vandaar ook: "gaat weg van mij, gij werkers der wetteloosheid". Wat mij weer doet denken aan wat in Marcus 7 staat:quote:Op donderdag 10 februari 2022 13:51 schreef hoatzin het volgende:
[..]
En als die mensen dat in alle oprechtheid deden? Je profeteert niet voor de lol in de naam des Heren. Zoiets doe je toch uit volle overtuiging?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |