Hier is het ochtend en avond, licht en donker, dag en nacht.quote:Op vrijdag 11 februari 2022 21:31 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Nee hoor.
https://hermeneutics.stac(...)lated-as-an-aeon-age
De auteur(s) van Genesis gebruiken dat woord voor zowel 12-urige en 24-urige dagen, voor de scheppingsweek, voor veertig dagen, voor meerdere maanden, voor een levensduur, voor een lange maar eindige tijd en voor de eeuwigheid:
Genesis 4,3: yom slaat hier op een seizoen
Gen. 43,9: yom slaat hier op een eeuwigheid
Gen. 44,32: idem
Deut. 4,40: yom slaat hier op een menselijke levensduur
Deut. 10,10: yom slaat hier op 40 dagen
Deut. 18,15: op een eeuwigheid
Deut. 19,9: idem.
Alleen al in het scheppingsverhaal zelf wordt yom op vier manieren aangewend:
Gen. 1,5: een 12-urige dag
Gen. 1,14: een 24-urige dag
Gen. 2,4: de gehele scheppingsweek
En na elk slotstuk per scheppingsdag.
https://www.oldearth.org/word_study_yom.htm
... en de aarde is 6000 jaar oud?quote:Op vrijdag 11 februari 2022 22:12 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Hier is het ochtend en avond, licht en donker, dag en nacht.
Op dag 4 worden de hemellichamen gemaakt voor tijdsaanduiding van de dagen, jaren en seizoenen.
Er wordt hier wat mij betreft duidelijk naar perioden van 24 uur verwezen.
Geen idee, er staat niet wanneer de aarde werd gemaakt.quote:Op vrijdag 11 februari 2022 22:53 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
... en de aarde is 6000 jaar oud?
Waarom zou ik dat niet mogen? Gelovigen vertellen mij bijvoorbeeld dat ik niet mag vloeken.quote:Op vrijdag 11 februari 2022 16:42 schreef -Mellon- het volgende:
[..]
Wil jij als atheïst voor God spreken en een gelovige vertellen wat hij wel/niet mag?
Pas maar op, je gaat snel over de schreef.quote:Ik heb geen kleding dat een mix is van wol en linnen.
Maar in de 10 geboden wordt gewezen op de 6 dagen waarin God de hemel en aarde gemaakt heeft. Het gaat daar dus om gewoon aardse dagen van 24 uur.quote:Op vrijdag 11 februari 2022 21:31 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Nee hoor.
De auteur(s) van Genesis gebruiken dat woord voor zowel 12-urige en 24-urige dagen, voor de scheppingsweek, voor veertig dagen, voor meerdere maanden, voor een levensduur, voor een lange maar eindige tijd en voor de eeuwigheid:
Ik kan me ook goed voorstellen dat zo'n verhaal achteraf is bedacht om een al bestaande tijdsindeling van een religieuze grondslag te voorzien. Niet zozeer het scheppingsverhaal zelf, maar wel de indeling in 6 dagen gevolgd door een rustdag. Een tijdrekening gebaseerd op 7-daagse cycli schijnt in elk geval al langer te hebben bestaan in het Midden-Oosten.quote:Op zondag 13 februari 2022 11:34 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Maar in de 10 geboden wordt gewezen op de 6 dagen waarin God de hemel en aarde gemaakt heeft. Het gaat daar dus om gewoon aardse dagen van 24 uur.
Je moet je afvragen in hoeverre je als Christen zijnde nog verplicht bent om de wet te houden?quote:Op vrijdag 11 februari 2022 17:53 schreef KereldeGrote het volgende:
[..]
En je denkt dat de wetten "van God" niet door de cultuur die er toen was gekomen is?
Er is weinig goddelijks aan, als je het mij vraagt (als je mij niet vraagt ook trouwens)..
[..]
Hypocriet zeg...
De wet van God is wel wat groter dan de tien geboden die iedere zondag/zaterdag in de kerk te horen zijn.
Door het geloof worden wij behouden.quote:Op vrijdag 4 februari 2022 10:33 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Is gelovigen het enige dat telt?
Openbaringen 14: 6 En ik zag een andere engel, die hoog aan de hemel vloog. En hij had het eeuwige Evangelie, om dat te verkondigen aan hen die op de aarde wonen, en aan elke natie, stam, taal en volk.
12 Hier zien we de volharding van de heiligen. Hier zijn degenen (komen openbaar) die de geboden van God en het geloof van Jezus in acht nemen.
1 Johannes 5:2Hieraan weten wij dat wij de kinderen van God liefhebben, wanneer wij God liefhebben en Zijn geboden bewaren.
3 Want dit is de liefde tot God, dat wij Zijn geboden in acht nemen; en Zijn geboden zijn geen zware last.
4Want al wat uit God geboren is, overwint de wereld; en dit is de overwinning die de wereld overwonnen heeft: ons geloof.
5 Wie anders is het die de wereld overwint dan hij die gelooft dat Jezus de Zoon van God is?
Johannes 14:15 Als u Mij liefhebt, neem dan Mijn geboden in acht.
Enzovoorts.
Het bewaren van de geboden van God wordt constant gekoppeld aan het geloof.
Niet om gerechtvaardigd te worden, maar als gevolg van rechtvaardiging (door het geloof).
Het geloof geeft het leven en het leven inspireert ons en geeft ons de kracht om de geboden van God te bewaren.
Geen enkele Christen zal daar een probleem van maken als het om de 'standaardgeboden' gaat, maar men struikelt over het sabbatgebod.
Ik heb het hier volledig mee eens, maar dit is verder niet echt relevant voor dit topic. Onze Christelijke wandel bestaat niet alleen uit hoe we vergeven kunnen worden voor onze zonden, maar ook over wat God van ons verwacht nadat we zijn vergeven.quote:Op maandag 14 februari 2022 14:47 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
Door het geloof worden wij behouden.
Jezus was het offer voor onze zonden, wat dus niet zegt dat wij geen zonden meer kunnen doen.
Maar door ons geloof hebben we een voor spraak bij God en mogen we om vergeving vragen voor als we toch zonde doen.
Als je dus soms toch denkt, dat wat er nu is gebeurd nee dat kan God mij echt niet vergeven, dan denk je dus hartstikke fout, ook voor dat gene mag je vergeving vragen en zal Hij het je ook schenken.
Dat is de genade die God ons heeft gegeven.
en die denk wijze wat ik aanhaalde is een leugen van satan die hij dan in je probeert te leggen, om te proberen je van je geloof af te halen en je dus eigenlijk een minderwaardigheidscomplex aan te praten.
Van dat je niks waard bent etc.
Het woord "jom" wordt inderdaad nogal los gebruikt, maar in het scheppingsverhaal lijkt het me toch vrij duidelijk dat het om normale dagen ging. De vraag is vooral of het symbolisch is bedoeld; ik denk zelf dat de auteur de schepping wou weergeven in het ritme van de normale week, zoals zoveel zaken worden geheiligd via de mitswot.quote:Op vrijdag 11 februari 2022 21:31 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Nee hoor.
Helemaal als er ook wordt verhaald dat het avond was geweest, en nacht.quote:Op dinsdag 15 februari 2022 08:38 schreef Haushofer het volgende:
Het woord "jom" wordt inderdaad nogal los gebruikt, maar in het scheppingsverhaal lijkt het me toch vrij duidelijk dat het om normale dagen ging.
Dat denk je zo op het eerste gezicht wel, maar je vergeet iets om in je analyse mee te nemen:quote:Op woensdag 16 februari 2022 08:25 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Helemaal als er ook wordt verhaald dat het avond was geweest, en nacht.
Prima, laten we dat met heel die klote bijbel doen en het niet allemaal telkens letterlijk proberen te nemen.quote:Op zaterdag 19 februari 2022 07:37 schreef -Mellon- het volgende:
[..]
Dat denk je zo op het eerste gezicht wel, maar je vergeet iets om in je analyse mee te nemen:
Er wordt steeds gesproken over dat het 'avond' en 'ochtend' werd, dag een, tweede dag, enz. Terwijl God de zon pas op de vierde dag schiep. Maar zelfs simpele mensen van 10.000 jaar geleden, ver voor de Bijbel, wisten dat avond en ochtend veroorzaakt wordt door de zon. Dat is gewoon overduidelijk, iedereen kan dat zien en begrijpen, dus, waarom staat het dan anders in de Bijbel? ... Omdat het misschien bedoeld is om iets anders symbolisch over te brengen.
Sommige teksten zijn figuurlijk of symbolisch, als het uit de tekst blijkt, andere teksten zijn letterlijk. Je kan niet alles over een kam scheren: dit is figuurlijk dus moet alles figuurlijk zijn, of, dit is letterlijk dus moet alles letterlijk zijn.quote:Op zaterdag 19 februari 2022 09:38 schreef dop het volgende:
[..]
Prima, laten we dat met heel die bijbel doen en het niet allemaal telkens letterlijk proberen te nemen.
Dus als de teksten te dom zijn om nog geloofwaardig te zijn dan is het smybolisch bedoeld? En als het wel letterlijk kan dan is het letterlijk?quote:Op zaterdag 19 februari 2022 12:55 schreef -Mellon- het volgende:
[..]
Sommige teksten zijn figuurlijk of symbolisch, als het uit de tekst blijkt, andere teksten zijn letterlijk. Je kan niet alles over een kam scheren: dit is figuurlijk dus moet alles figuurlijk zijn, of, dit is letterlijk dus moet alles letterlijk zijn.
Geloven is doorspekt met symboliek. Verder is het in vele bijbelteksten totaal onduidelijk hoe je ze moet lezen. Maar er zijn gelukkig genoeg mooi praters die graag de regie nemen.quote:Op zaterdag 19 februari 2022 12:55 schreef -Mellon- het volgende:
[..]
Sommige teksten zijn figuurlijk of symbolisch, als het uit de tekst blijkt, andere teksten zijn letterlijk. Je kan niet alles over een kam scheren: dit is figuurlijk dus moet alles figuurlijk zijn, of, dit is letterlijk dus moet alles letterlijk zijn.
Als een zwakbegaafde persoon hogere wiskunde niet begrijpt wil dat niet zeggen dat wiskunde dom is. Eerder is dit van toepassing hier: "Geef wat heilig is niet aan de honden en gooi je parels niet voor de zwijnen; die zouden ze maar met hun poten vertrappen, zich omkeren en jullie verscheuren."quote:Op zaterdag 19 februari 2022 13:02 schreef KereldeGrote het volgende:
[..]
Dus als de teksten te dom zijn om nog geloofwaardig te zijn dan is het smybolisch bedoeld? En als het wel letterlijk kan dan is het letterlijk?
Jezus is opgevaren ten hemel (hebben we een vrije dag aan te danken, dus bedankt), maar de hemel kan niet boven de Aarde zijn dus is figuurlijk?
Jezus is opgestaan uit de doden, maar dat is nog nooit gebeurd (en werd over andere dode helden ook beweerd) dus ook symbolisch?
Je kan ook toegeven dat de schrijvers van de Bijbelboeken niet zo slim waren en het wel letterlijk dachten. Maar dat kan natuurlijk niet, want de schrijvers waren goddelijk geinspireerd.....
Wat heeft het met dit te maken? Echt, ik begrijp niks van jouw logica...quote:Op zondag 20 februari 2022 12:45 schreef -Mellon- het volgende:
[..]
Als een zwakbegaafde persoon hogere wiskunde niet begrijpt wil dat niet zeggen dat wiskunde dom is. Eerder is dit van toepassing hier: "Geef wat heilig is niet aan de honden en gooi je parels niet voor de zwijnen; die zouden ze maar met hun poten vertrappen, zich omkeren en jullie verscheuren."
Ook dit is weer niet te begrijpen. Dus iemand die meer verstand heeft van dingen is te dom om geloofwaardig te zijn? Echt, waar haal jij je logica?quote:Erken je dat er dingen in dit universum zijn die voor mensen duizenden jaren geleden moeilijk te begrijpen zijn en dat er voor ons nu nog dingen zijn die we niet begrijpen? Als iemand uit de verre toekomst, 10000 jaar van nu, jou dingen die ze weten zou vertellen dan zou je het ook niet begrijpen: volgens jouw redenering is die persoon gewoon "te dom om geloofwaardig te zijn".
Serieus, je hebt nog beter argumenten dan Sjoemie of Ali, en die waren al lachwekkend...quote:Of andersom, hoe zou jij met de kennis die jij nu hebt van bijv. een smart-TV de werking ervan uitleggen aan mensen 2000 jaar geleden? Jij zal dat moeten doen in hun taal, met de beperkte woordenschat van toen en hun begrip van zaken. Dan zal ook jij gebruik moeten maken van symboliek en begrippen die ze wel kennen.
Je komt zelf voort uit een zaad/eicel, wat onzichtbaar is voor het menselijk oog, en zie, je stelt nu dit soort zaken ter discussie. Hoe wonderbaarlijk is dat. Dat is zeker niet figuurlijk. Is Degene die in staat is het heelal en al het complex leven daarin uit het "niets/singulariteit" te scheppen niet in staat om de doden tot leven te brengen? Wie heeft ons de eerste keer geschapen en moet het dan onmogelijk zijn om ons voor een tweede keer tot leven te wekken? Is de Wetgever onderhevig aan Zijn wetten?
Oh het hele verhaal rammelt. Waarom zou een god zes dagen nodig hebben? God "denkt" en het is. Zonder beperkingen. En hij rustte op de zevende dag. Tuurlijk. Waarvan? Het is een epos, een gedicht bijna. Symboliek? Het is maar wat je wil lezen.quote:Op zaterdag 19 februari 2022 07:37 schreef -Mellon- het volgende:
[..]
Dat denk je zo op het eerste gezicht wel, maar je vergeet iets om in je analyse mee te nemen:
Er wordt steeds gesproken over dat het 'avond' en 'ochtend' werd, dag een, tweede dag, enz. Terwijl God de zon pas op de vierde dag schiep. Maar zelfs simpele mensen van 10.000 jaar geleden, ver voor de Bijbel, wisten dat avond en ochtend veroorzaakt wordt door de zon. Dat is gewoon overduidelijk, iedereen kan dat zien en begrijpen, dus, waarom staat het dan anders in de Bijbel? ... Omdat het misschien bedoeld is om iets anders symbolisch over te brengen.
Je bevestigd verder mijn punt: Dat met dagen/yom iets anders bedoelt wordt. Zoals je immers zegt: God denkt en het is. Het Hebreeuws woord shabath dat als "rust" wordt vertaald heeft ook de betekenissen van: stoppen, ophouden, beëindigen. Symbolisch wordt dit weergeven door de gelovigen te laten 'stoppen' met werken op sjabbat.quote:Op zondag 20 februari 2022 17:16 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Oh het hele verhaal rammelt. Waarom zou een god zes dagen nodig hebben? God "denkt" en het is. Zonder beperkingen. En hij rustte op de zevende dag. Tuurlijk. Waarvan? Het is een epos, een gedicht bijna. Symboliek? Het is maar wat je wil lezen.
Ja precies, als je alleen al komt met het woord TV bij die mensen, denken zequote:Op zondag 20 februari 2022 12:45 schreef -Mellon- het volgende:
Erken je dat er dingen in dit universum zijn die voor mensen duizenden jaren geleden moeilijk te begrijpen zijn en dat er voor ons nu nog dingen zijn die we niet begrijpen? Als iemand uit de verre toekomst, 10000 jaar van nu, jou dingen die ze weten zou vertellen dan zou je het ook niet begrijpen: volgens jouw redenering is die persoon gewoon "te dom om geloofwaardig te zijn". Of andersom, hoe zou jij met de kennis die jij nu hebt van bijv. een smart-TV de werking ervan uitleggen aan mensen 2000 jaar geleden? Jij zal dat moeten doen in hun taal, met de beperkte woordenschat van toen en hun begrip van zaken. Dan zal ook jij gebruik moeten maken van symboliek en begrippen die ze wel kennen.
ah en gij waren christen bezit natuurlijk wel alle kennis en inzicht.quote:Op maandag 21 februari 2022 00:00 schreef Zoutmolen het volgende:
[..]
Ja precies, als je alleen al komt met het woord TV bij die mensen, denken ze
- Huh TV, wat is dat?
- “Ja dat is een beeldscherm”, denken ze aan een beeld van klei,
- “Nee, het is van glas en kunststof”,
- Kunststof, wat is dat?
- “Dat wordt gemaakt uit olie”,
- Olijfolie?
- “Nee, aardolie uit de grond.”
- Olie uit de grond? Ben je dronken ofzo?
- “Nee, maar het is in ieder geval een soort raam, waar je beelden op ziet van verre plekken”
- Oh soort sprookjesboek?
- “Nee, het is geen sprookjesboek, het is echt, het is wetenschap!”
- Hocus pocus bedoel je, hoe werkt het dan?
- “Nou er gaat elektriciteit in en …”
- Wat is elektriciteit?
- “Soort bliksem, ... die wij zelf maken”
- Hahaha dus toch hocus pocus, deze man maakt bliksem. Deze man is krankzinnig. Luister, we hebben gehoord van een man die zieke mensen geneest, zoek hem op.
Ze begrijpen KerelDeGrote die uit 2022 komt niet, zelfs als hij vergelijkingen maakt en symboliek gebruikt. Zijn verhaal rammelt aan alle kanten en spreekt hun wetenschap en logica tegen.
Nou leg die mensen (en ook ons uit deze tijd) maar eens uit hoe God in het allereerste begin deze complexe ontzagwekkende schepping begon … we hebben het niet over een TV hè. Het Genesis verhaal "rammelt" aan alle kanten zeggen ze, klopt, omdat ze het (nog) niet begrijpen, het ontbreekt ze aan kennis en inzicht, net als in het verhaal van de TV.
Leg jij het eens uit?quote:Op maandag 21 februari 2022 00:00 schreef Zoutmolen het volgende:
Het Genesis verhaal "rammelt" aan alle kanten zeggen ze, klopt, omdat ze het (nog) niet begrijpen, het ontbreekt ze aan kennis en inzicht, net als in het verhaal van de TV.
Letterlijk he? Gewoon maar weer eens een van de meest simpele vragen dan maar...quote:Op woensdag 23 februari 2022 01:13 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Ik denk dat het Genesis-verhaal gewoon letterlijk moet worden genomen.
God sprak en het was. Heel simpel. Dat duurt geen miljoenen jaren, zelfs geen hele dag, dat kan in een ogenblik. Je bent God de schepper, of je bent geen god en geen schepper.
Op de zevende dag bekeek Hij Zijn creatie zoals een kunstenaar naar zijn kunstwerk kijkt, en was Hij tevreden. De mens was de eerste creatie die in Gods evenbeeld was gemaakt. In deze creatie zou uiteindelijk de liefde van God worden geopenbaard, waardoor de orde zou worden hersteld.
Ik denk dat dit verwijst naar de tijdsperiode van 24 uur. Op de noordpool heb je ook een dag, avond en nacht, ook al is het 6 maanden licht, of niet?quote:Op woensdag 23 februari 2022 08:37 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Letterlijk he? Gewoon maar weer eens een van de meest simpele vragen dan maar...
Hoe kan het dag, avond èn nacht zijn geweest zonder zon? Hoe kon het sowieso licht zijn zonder zon en andere hemellichamen?
https://nl.wikipedia.org/wiki/Enoema_Elisj misschien deze ook eens lezen.quote:Op woensdag 23 februari 2022 10:36 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik denk dat dit verwijst naar de tijdsperiode van 24 uur. Op de noordpool heb je ook een dag, avond en nacht, ook al is het 6 maanden licht, of niet?
Verder denk ik dat God het licht afzonderlijk maakte van de hemellichamen die dat licht uitstralen, dat geeft de tekst aan.
Je hebt mijn post niet goed begrepen/gelezen als je deze vraag stelt. Zou er in het verhaal van de TV iemand kunnen zijn die KereldeGrote kon begrijpen en de smart-TV uitleggen? Wanneer het gaat om zulke teksten (schepping) kunnen we alleen pogingen doen tot interpretatie, meer niet. Zelfs KereldeGrote kan ws de precieze werking van een smart-TV niet uitleggen, terwijl het gewoon bestaat en hij er gebruik van maakt, en niet alleen hij, maar ook de meeste mensen van nu zullen je niet begrijpen door o.a. het gebruik van vaktermen.quote:
Okay jij leest de bijbel om te lezen, niet dat j er verder iets van snapt?quote:Op woensdag 23 februari 2022 14:43 schreef Zoutmolen het volgende:
[..]
Je hebt mijn post niet goed begrepen/gelezen als je deze vraag stelt. Zou er in het verhaal van de TV iemand kunnen zijn die KereldeGrote kon begrijpen en de smart-TV uitleggen? Wanneer het gaat om zulke teksten (schepping) kunnen we alleen pogingen doen tot interpretatie, meer niet. Zelfs KereldeGrote kan ws de precieze werking van een smart-TV niet uitleggen, terwijl het gewoon bestaat en hij er gebruik van maakt, en niet alleen hij, maar ook de meeste mensen van nu zullen je niet begrijpen door o.a. het gebruik van vaktermen.
Je doet wel je best om mijn posts niet te begrijpen. Hebben we het hier over de hele Bijbel? Leer eerst posts te lezen en te begrijpen dan praten we wel over zoiets als de Bijbel.quote:Op woensdag 23 februari 2022 14:48 schreef dop het volgende:
[..]
Okay jij leest de bijbel om te lezen, niet dat j er verder iets van snapt?
scheelt weer hoeven we dar ook geen discussie over te hebben, sabat of zondag wat maakt het uit.
Het niet begrijpen is bij jouw wel een terugkerend argument.quote:Op woensdag 23 februari 2022 15:12 schreef Zoutmolen het volgende:
[..]
Je doet wel je best om mijn posts niet te begrijpen. Hebben we het hier over de hele Bijbel? Leer eerst posts te lezen en te begrijpen dan praten we wel over zoiets als de Bijbel.
Die 24 uur is gebaseerd op een omwenteling van de aarde t.o.v. de zon. Helaas houdt je vergelijking geen stand. Op de noordpool is het overigens geen 6 maanden licht.quote:Op woensdag 23 februari 2022 10:36 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik denk dat dit verwijst naar de tijdsperiode van 24 uur. Op de noordpool heb je ook een dag, avond en nacht, ook al is het 6 maanden licht, of niet?
Je moet weer behoorlijk in kronkels denken en aannames doen om dit beeld overeind te houden he? Als er één ding is wat de tekst aangeeft is dat er al licht, avond en nacht bestond vóórdat de zon geschapen was.quote:Verder denk ik dat God het licht afzonderlijk maakte van de hemellichamen die dat licht uitstralen, dat geeft de tekst aan.
Als in de handleiding van de smart TV staat: "Schakel de TV in door de aan/uit schakelaar in te drukken. Sluit daarna de TV op het lichtnet aan." dan weet je dat hier iets niet klopt. Geen lichtnet, geen beeld. Geen zon, geen dag.quote:Op woensdag 23 februari 2022 14:43 schreef Zoutmolen het volgende:
[..]
Je hebt mijn post niet goed begrepen/gelezen als je deze vraag stelt. Zou er in het verhaal van de TV iemand kunnen zijn die KereldeGrote kon begrijpen en de smart-TV uitleggen? Wanneer het gaat om zulke teksten (schepping) kunnen we alleen pogingen doen tot interpretatie, meer niet. Zelfs KereldeGrote kan ws de precieze werking van een smart-TV niet uitleggen, terwijl het gewoon bestaat en hij er gebruik van maakt, en niet alleen hij, maar ook de meeste mensen van nu zullen je niet begrijpen door o.a. het gebruik van vaktermen.
24 uur is een omwenteling van de aarde om zijn eigen as ...quote:Op donderdag 24 februari 2022 07:37 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Die 24 uur is gebaseerd op een omwenteling van de aarde t.o.v. de zon. Helaas houdt je vergelijking geen stand. Op de noordpool is het overigens geen 6 maanden licht.
Het licht bestond inderdaad al ja.quote:Je moet weer behoorlijk in kronkels denken en aannames doen om dit beeld overeind te houden he? Als er één ding is wat de tekst aangeeft is dat er al licht, avond en nacht bestond vóórdat de zon geschapen was.
Dat snap ik heel goed, jij wìlt dit letterlijk nemen en dat gaat gewoon niet. Je loopt vast en moet alle logica overboord gooien. Als jij dat geloofwaardig vindt is dat jouw zaak.quote:Op donderdag 24 februari 2022 11:41 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Ik weet verder niet hoe ik dit moet interpreteren. Het ging om 24 uur en hoe dat er toen precies uitzag qua licht en donker, weet ik niet.
Hij heeft wél gelijk dat "24 uur" de omwenteling vd aarde om de eigen as is.quote:Op vrijdag 25 februari 2022 14:15 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Dat snap ik heel goed, jij wìlt dit letterlijk nemen en dat gaat gewoon niet. Je loopt vast en moet alle logica overboord gooien. Als jij dat geloofwaardig vindt is dat jouw zaak.
Ja ik drukte mij daar wat ongelukkig uit.quote:Op dinsdag 22 maart 2022 21:56 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Hij heeft wél gelijk dat "24 uur" de omwenteling vd aarde om de eigen as is.
Dat laat je weg in je reactie.
1. Heel leuk dat je met Bijbelse punten komt, je vergeet echter te melden dat Christenen zich niet eens aan de sabbat hoeven te houden. Dat is een Joods gebod, geen Christelijk gebod.quote:Op vrijdag 14 januari 2022 19:49 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Ik zou elke Christen daarom willen aanmoedigen om weer in harmonie te komen met onze Schepper en Verlosser, en deze zegening volledig te omarmen.
Beetje ongeloofwaardige discussie.quote:Op maandag 21 februari 2022 00:00 schreef Zoutmolen het volgende:
[..]
Ja precies, als je alleen al komt met het woord TV bij die mensen, denken ze
- Huh TV, wat is dat?
- “Ja dat is een beeldscherm”, denken ze aan een beeld van klei,
- “Nee, het is van glas en kunststof”,
- Kunststof, wat is dat?
- “Dat wordt gemaakt uit olie”,
- Olijfolie?
- “Nee, aardolie uit de grond.”
- Olie uit de grond? Ben je dronken ofzo?
- “Nee, maar het is in ieder geval een soort raam, waar je beelden op ziet van verre plekken”
- Oh soort sprookjesboek?
- “Nee, het is geen sprookjesboek, het is echt, het is wetenschap!”
- Hocus pocus bedoel je, hoe werkt het dan?
- “Nou er gaat elektriciteit in en …”
- Wat is elektriciteit?
- “Soort bliksem, ... die wij zelf maken”
- Hahaha dus toch hocus pocus, deze man maakt bliksem. Deze man is krankzinnig. Luister, we hebben gehoord van een man die zieke mensen geneest, zoek hem op.
Ze begrijpen KerelDeGrote die uit 2022 komt niet, zelfs als hij vergelijkingen maakt en symboliek gebruikt. Zijn verhaal rammelt aan alle kanten en spreekt hun wetenschap en logica tegen.
Nou leg die mensen (en ook ons uit deze tijd) maar eens uit hoe God in het allereerste begin deze complexe ontzagwekkende schepping begon … we hebben het niet over een TV hè. Het Genesis verhaal "rammelt" aan alle kanten zeggen ze, klopt, omdat ze het (nog) niet begrijpen, het ontbreekt ze aan kennis en inzicht, net als in het verhaal van de TV.
Er is niet zoiets als een 'Christelijk gebod' en een 'Joods gebod'. Alle eerste Christenen waren Joden, Jezus was een Jood. De sabbat bestond al voordat er een gebod over werd gegeven.quote:Op donderdag 24 maart 2022 09:57 schreef bianconeri het volgende:
[..]
1. Heel leuk dat je met Bijbelse punten komt, je vergeet echter te melden dat Christenen zich niet eens aan de sabbat hoeven te houden. Dat is een Joods gebod, geen Christelijk gebod.
De westerse week is zo geworden vanwege de kerkelijke tradities.quote:2. Ik denk dat iedereen wel heel goed weet dat de sabbat niet op zondag hoort. Dat is gewoon zo gegroeid omdat onze Westerse week tegenwoordig anders is.
Kerken houden zich vast aan tradities, niet aan de Bijbel. (punt 1 en 2 passen mooi bij elkaar om te laten zien dat het valse kerken zijn).
1. Jawel, of breng jij ook nog dierenoffers? Of is elke Christen nog steeds een Jood?quote:Op donderdag 24 maart 2022 10:51 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Er is niet zoiets als een 'Christelijk gebod' en een 'Joods gebod'. Alle eerste Christenen waren Joden, Jezus was een Jood. De sabbat bestond al voordat er een gebod over werd gegeven.
[..]
De westerse week is zo geworden vanwege de kerkelijke tradities.
1. Doen (religieuze) joden toch ook niet? Al sinds de vernietiging van de tempel niet.quote:Op donderdag 24 maart 2022 11:26 schreef bianconeri het volgende:
[..]
1. Jawel, of breng jij ook nog dierenoffers? Of is elke Christen nog steeds een Jood?
Je hebt de Joodse Wet, die je kunt vinden in het OT. Maar ze werden Christenen, geen Joden. En de oude wetten vervielen. Waaronder dierenoffers en de sabbat.
2. Ongeacht hoe onze week zo geworden is, dat is niet relevant. De kerk heeft valselijk de sabbat verplaatst naar een dag wat het nooit geweest is. ''Traditie''
De sabbat is geen onderdeel van dezelfde wetten als dierenoffers.quote:Op donderdag 24 maart 2022 11:26 schreef bianconeri het volgende:
[..]
1. Jawel, of breng jij ook nog dierenoffers? Of is elke Christen nog steeds een Jood?
Je hebt de Joodse Wet, die je kunt vinden in het OT. Maar ze werden Christenen, geen Joden. En de oude wetten vervielen. Waaronder dierenoffers en de sabbat.
Dat is dus het hele punt wat ik probeer te maken. De sabbat is nergens in de geschriften afgeschaft of verplaatst. Dus de Christen, als die God wil dienen, dient ook de sabbat te vieren.quote:2. Ongeacht hoe onze week zo geworden is, dat is niet relevant. De kerk heeft valselijk de sabbat verplaatst naar een dag wat het nooit geweest is. ''Traditie''
1. Dat is niet mijn probleem, ben geen Jood.quote:Op donderdag 24 maart 2022 11:39 schreef -Voorbijganger- het volgende:
[..]
1. Doen (religieuze) joden toch ook niet? Al sinds de vernietiging van de tempel niet.
2. Ali claimt dat ook.
1. De 10 geboden zijn ook afgeschaft? Maar dat houdt niet in dat je alle andere dingen mag doen?quote:Op donderdag 24 maart 2022 12:28 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
De sabbat is geen onderdeel van dezelfde wetten als dierenoffers.
Als de sabbat zou zijn 'afgeschaft', zouden de andere 9 geboden dat logischerwijs ook zijn. Dan zou je mogen stelen, doden, misleiden, afgoden dienen, enzovoorts. Dat is natuurlijk onzin.
De dierenoffers als verzoenoffer werden ingesteld vanwege de overtreding van Gods wet die al van kracht was. Dat is de morele wet. Die morele wet staat geschreven in steen in de tien geboden, in de ark van het verbond geplaatst. Die wet is spiritueel en heeft betrekking op het volledige menselijke gedrag en onze relaties met God en met elkaar.
De wet van Mozes, geschreven in boeken en naast de ark van het verbond geplaatst, is toegevoegd vanwege de overtreding van die wet.
Jezus is gestorven om aan de vereisten van die wet te doen. Dwz: degene die hem overtreedt, sterft.
Het feit dat Jezus is gestorven omdat die wet van kracht is, laat zien dat die wet helemaal niet is afgeschaft, maar nog steeds van kracht is.
[..]
Dat is dus het hele punt wat ik probeer te maken. De sabbat is nergens in de geschriften afgeschaft of verplaatst. Dus de Christen, als die God wil dienen, dient ook de sabbat te vieren.
Als je het over de westerse week hebt: We hebben de zaterdag al vrij. dat is de bedoeling van de Sabbath. In de bijbel staat, dat je dan niet zult werken. Er staat niets over een kerk- of synagogegang, ook niet over opruimen in huis of koken.quote:Op donderdag 24 maart 2022 10:51 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Er is niet zoiets als een 'Christelijk gebod' en een 'Joods gebod'. Alle eerste Christenen waren Joden, Jezus was een Jood. De sabbat bestond al voordat er een gebod over werd gegeven.
[..]
De westerse week is zo geworden vanwege de kerkelijke tradities.
Waar spreekt Jezus over een nieuwe wet genaamd "de wet van liefde" of dat ze niet van toepassing zijn voor "christenen"? Jezus heeft juist nadrukkelijk het belang van de Wet aangegeven: geen jota mag afgeschaft worden, veroordeeld degenen die dat doen en in hetzelfde hoofdstuk scherpt hij zelfs de Wet aan. Daar waar de farizeeërs de nadruk legden op de letter van de Wet en christenen op de geest van de Wet, ging het Jezus om zowel de letter als de geest van de Wet.quote:[..]
1. De 10 geboden zijn ook afgeschaft? Maar dat houdt niet in dat je alle andere dingen mag doen?
Misschien moet je je eens gaan verdiepen wat de nieuwe Christelijke wet is die Jezus gaf
De wet van liefde.
Jezus gaf zelf heel duidelijk aan dat de oude wetten van Mozes en Abraham niet meer van toepassing zijn voor Christenen, maar dat de Christelijke nieuwe wet om liefde ging.
2. De Sabbat is voor Joden niet afgeschaft idd. Die zouden hem dus niet op zondag moeten houden.
Voor Christenen totaal niet relevant want die moeten de wet van Jezus onderhouden.
Zou je alsjeblieft willen citeren waaruit blijkt dat Jezus de wet heeft afgeschaft?quote:Op donderdag 24 maart 2022 12:41 schreef bianconeri het volgende:
1. De 10 geboden zijn ook afgeschaft?
En waar draaien de tien geboden om dan?quote:Maar dat houdt niet in dat je alle andere dingen mag doen?
Misschien moet je je eens gaan verdiepen wat de nieuwe Christelijke wet is die Jezus gaf
De wet van liefde.
Jezus gaf zelf heel duidelijk aan dat de oude wetten van Mozes en Abraham niet meer van toepassing zijn voor Christenen, maar dat de Christelijke nieuwe wet om liefde ging.
De sabbat is voor helemaal niemand afgeschaft. Ook dit is een misvatting. Er is geen enkel vers in de bijbel wat erop zou duiden dat de sabbat is afgeschaft.quote:2. De Sabbat is voor Joden niet afgeschaft idd. Die zouden hem dus niet op zondag moeten houden.
Voor Christenen totaal niet relevant want die moeten de wet van Jezus onderhouden.
Hiermee geef je aan dat je zelf geen moreel kompas hebt.quote:Op donderdag 24 maart 2022 12:28 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Als de sabbat zou zijn 'afgeschaft', zouden de andere 9 geboden dat logischerwijs ook zijn. Dan zou je mogen stelen, doden, misleiden, afgoden dienen, enzovoorts. Dat is natuurlijk onzin.
quote:Dat is dus het hele punt wat ik probeer te maken. De sabbat is nergens in de geschriften afgeschaft of verplaatst. Dus de Christen, als die God wil dienen, dient ook de sabbat te vieren.
Wat een onzin toch weer. Ik beschrijf wat er in de bijbel staat (volgens mij). Dat heeft echt niks te maken met of ik een geweten of moreel kompas heb of niet.quote:Op donderdag 24 maart 2022 14:28 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Hiermee geef je aan dat je zelf geen moreel kompas hebt.
Niet liegen, niet stelen en niet doden zijn universele wetten die overal ter wereld gelden. Ze hebben niets met religie te maken.
Ik heb geen Bijbel nodig om te weten dat liegen, stelen en moorden niet mag. Al zou dat niet in de Bijbel staan. Dat maakt dus geen ene moer uit. Moreel stelt deze wet weinig tot niets voor. Niet achter andere goden aanlopen (god erkent daarmee andere goden, zoals op veel plekken inde Bijbel) en een paar algemeenheden over stelen, liegen en moorden.quote:Op donderdag 24 maart 2022 16:48 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Wat een onzin toch weer. Ik beschrijf wat er in de bijbel staat (volgens mij). Dat heeft echt niks te maken met of ik een geweten of moreel kompas heb of niet.
Het topic gaat niet over jouw moreel kompas of dat van mij.quote:Op donderdag 24 maart 2022 17:07 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Ik heb geen Bijbel nodig om te weten dat liegen, stelen en moorden niet mag. Al zou dat niet in de Bijbel staan. Dat maakt dus geen ene moer uit. Moreel stelt deze wet weinig tot niets voor. Niet achter andere goden aanlopen (god erkent daarmee andere goden, zoals op veel plekken inde Bijbel) en een paar algemeenheden over stelen, liegen en moorden.
En waar draaien de tien geboden om dan?quote:Op donderdag 24 maart 2022 14:05 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Zou je alsjeblieft willen citeren waaruit blijkt dat Jezus de wet heeft afgeschaft?
Waar zie je de besnijdenis in de tien geboden staan?quote:Op donderdag 24 maart 2022 17:33 schreef bianconeri het volgende:
[..]
En waar draaien de tien geboden om dan?
Lees het verslag in Hand 15 over de besnijdenis. Laat duidelijk zien dat de oude geboden niet van toepassing zijn.
Of lees Kol 2:17, of Rom 14:5.
Welke wet dan? Citeer eens dat hij de wet heeft 'vervangen'? Dat staat echt helemaal nergens.quote:In Matth 5 zegt Jezus heel duidelijk dat hij de wet had vervuld. De oude wet had zijn doel gediend en bestond alleen om te leiden tot het offer van Jezus en was dus vervuld.
Daarom gaf Jezus een nieuwe wet die de oude verving.
Maar daar ging de wet ALTIJD al over.quote:Precies wat jij zegt gaat de Christelijke wet over LIEFDE.
En doordat die wet over liefde gaat gaan de 10 geboden helemaal op.
Doordat je liefde hebt ga je niet moorden, ga je niet stelen en heb je zelfs je vijanden lief.
Maar de sabbat bestond al lang voordat het gebod werd gegeven.quote:De sabbat kan natuurlijk wel afgeschaft worden. God had zelf een rustdag. En stelde het voor de Joden in om een dag vrij te nemen om geestelijke dingen te doen.
Dat is voor ons ook belangrijk. Het is ook niet verkeerd om een dag daarvoor vrij te nemen, heel goed zelfs.
De sabbat is er puur om je met heilige dingen bezig te houden. Dat is echt geen Christelijk gebod meer. In die zin dat de sabbat dat niet is, met heilige dingen bezig houden hoort een Christen sowieso al.
Wat ik een veel interessantere vraag vind: waarom denken veel gelovigen dat je per se een god nodig hebt om dat morele kompas en geweten te verklaren en worden ze nooit moe van "we weten het nog niet, dus god"-argument?quote:Op donderdag 24 maart 2022 17:08 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Het topic gaat niet over jouw moreel kompas of dat van mij.
Hoe kom je trouwens aan dat morele kompas? Dat geweten?
Dat vind ik een veel interessantere vraag.
Ja en hoe komen we aan kennis? Hint: Genesis ?quote:Op donderdag 24 maart 2022 17:08 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Het topic gaat niet over jouw moreel kompas of dat van mij.
Hoe kom je trouwens aan dat morele kompas? Dat geweten?
Dat vind ik een veel interessantere vraag.
Zucht, lees dan maar niet wat ik stuur. Ook goed.quote:Op donderdag 24 maart 2022 17:45 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Waar zie je de besnijdenis in de tien geboden staan?
CITEER nu eens een vers waarin Jezus zegt dat hij de wet afschaft, of de sabbat afschaft? Dat is er helemaal niet, dat is een verzinsel van mensen die simpelweg geen zin hebben om iets in hun leven te veranderen op basis van een gebod van God dat indruist tegen hun voorkeuren.
Maar het feit dat hij de wet heeft vervuld, wil niet zeggen dat je hem zelf niet meer hoeft te volgen ...quote:Op vrijdag 25 maart 2022 09:47 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Zucht, lees dan maar niet wat ik stuur. Ook goed.
Ik zeg nergens dat de besnijdenis in de 10 geboden staat. Het zijn allebei oude wetten en allebei zijn ze afgeschaft. Want het slaat nergens op dat Jezus wel de ene wet zou vervullen en de oude ineens niet.
Jezus zelf hield de sabbat uiteindelijk ook niet, Paulus ook niet.
Ik weet dat ongelovigen dom, hoogmoedig, verwaand, drankzuchtig, gewelddadig, overspelig en wellustig zijn maar dat ze ook nog anarchist waren wist ik niet.quote:Op vrijdag 25 maart 2022 10:13 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Dat betekent dat de hele morele wet, die over onze relaties met elkaar en met God gaat, gewoon van kracht is. Die wet kan ook helemaal niet worden afgeschaft, want dan zouden we anarchie hebben.
Het is simpel, maar hoe simpel en eenduidig iets ook is mensen gaan er toch van mening over verschillen. Mensen verschillen van mening in de wetenschappelijke wereld, politiek, bedrijfsleven, sport, met familieleden en vrienden, enz. Misschien heeft het een levensles als doel dat we elkaar leren accepteren.quote:Op vrijdag 25 maart 2022 10:37 schreef Haushofer het volgende:
Twee christenen van verschillende denominaties die met hetzelfde boek tot tegengestelde conclusies komen, en ik denk alleen maar: waarom heeft die almachtige lieve heer het niet gewoon wat simpeler en eenduidiger laten opschrijven en kon Hij het Grieks niet gewoon als levende taal behouden?
quote:Op vrijdag 25 maart 2022 10:13 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Maar het feit dat hij de wet heeft vervuld, wil niet zeggen dat je hem zelf niet meer hoeft te volgen ...
Nee, 1 Christen die totaal geen acht slaat op de Bijbel.quote:Op vrijdag 25 maart 2022 10:37 schreef Haushofer het volgende:
Twee christenen van verschillende denominaties die met hetzelfde boek tot tegengestelde conclusies komen, en ik denk alleen maar: waarom heeft die almachtige lieve heer het niet gewoon wat simpeler en eenduidiger laten opschrijven en kon Hij het Grieks niet gewoon als levende taal behouden?
Waar bemoei jij je mee?quote:Op vrijdag 25 maart 2022 10:37 schreef Haushofer het volgende:
Ik citeer letterlijk dat Jezus zegt dat hij niet is gekomen om de wet af te schaffen.quote:Op vrijdag 25 maart 2022 11:48 schreef bianconeri het volgende:
[..]
[..]
Nee, 1 Christen die totaal geen acht slaat op de Bijbel.
De Bijbel is super duidelijk. Daar is geen andere kant uit te halen.
Als Jezus zelf zegt dat de wet niet meer van toepassing is en vervuld is, ga dan niet zeggen dat je ineens bepaalde dingen wel moet doen omdat je die wel makkelijk vindt en andere dingen ineens niet meer omdat je dat niet bevalt.
Typisch bepaalde Christelijke groepen![]()
Oh sorry, ik dacht even dat dit een publiek forum was waarop je je verbazing mag uitspreken.quote:
Superduidelijk. Vandaar al die verschillende denominaties en tekstinterpretaties.quote:Op vrijdag 25 maart 2022 11:48 schreef bianconeri het volgende:
De Bijbel is super duidelijk.
Spreken is zilver, zwijgen is goud.quote:Op vrijdag 25 maart 2022 12:09 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Oh sorry, ik dacht even dat dit een publiek forum was waarop je je verbazing mag uitspreken.
Ben je aan het trollen? Wat begrijp je bijv. niet aan Mattheüs 5? Waar Jezus zegt dat je niet moet 'denken' dat hij gekomen is om de Wet af te schaffen, maar om het te vervullen (in de praktijk te brengen/nakomen) en VEROORDEELD wie een JOTA ervan af haalt, vervolgens scherpt hij in de verzen die daarop volgen de Wet nog verder aan. Wat begrijp je hier niet aan?quote:Op vrijdag 25 maart 2022 11:48 schreef bianconeri het volgende:
[..]
[..]
De Bijbel is super duidelijk. Daar is geen andere kant uit te halen.
Als Jezus zelf zegt dat de wet niet meer van toepassing is en vervuld is, ga dan niet zeggen dat je ineens bepaalde dingen wel moet doen omdat je die wel makkelijk vindt en andere dingen ineens niet meer omdat je dat niet bevalt.
Typisch bepaalde Christelijke groepen![]()
Tenzij je de absolute waarheid in pacht hebt via een direct lijntje met god, natuurlijk.quote:Op vrijdag 25 maart 2022 12:18 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Spreken is zilver, zwijgen is goud.
Als ik dat zo lees, dan zou ik zeggen dat ook christenen zich volledig aan alle mitzwot uit de Thora moeten houden. Je zult er immers maar een jota vanaf halen.quote:Op vrijdag 25 maart 2022 12:47 schreef -Voorbijganger- het volgende:
[..]
Ben je aan het trollen? Wat begrijp je bijv. niet aan Mattheüs 5? Waar Jezus zegt dat je niet moet 'denken' dat hij gekomen is om de Wet af te schaffen, maar om het te vervullen (in de praktijk te brengen/nakomen) en VEROORDEELD wie een JOTA ervan af haalt, vervolgens scherpt hij in de verzen die daarop volgen de Wet nog verder aan. Wat begrijp je hier niet aan?
Dat is een beetje hetzelfde als dat je zegt dat we hier in Nederland ons volledig aan alle 10.000 (?) wetten en regels moeten houden. Op die manier klinkt het overweldigend, maar is het niet, dat geldt evenzo voor de mitswot. Sommige wetten/regels gelden voor iedereen, andere voor priesters of koningen, weer andere alleen voor vrouwen, of alleen voor mannen, of voor bepaalde tijden en plaatsen, of dienen als leiding bijv. in hoe je met elkaar het beste kan omgaan, enz. Er wordt niet verwacht of verplicht dat je te allen tijde je aan alle geboden houdt, of dat je ze in een keer toepast en dat je de ruimte of tijd niet krijgt ze eigen te maken of dat je geen fouten mag maken.quote:Op vrijdag 25 maart 2022 13:36 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Als ik dat zo lees, dan zou ik zeggen dat ook christenen zich volledig aan alle mitzwot uit de Thora moeten houden. Je zult er immers maar een jota vanaf halen.
Daar ga je met je kleding van twee verschillende soorten stoffen
Als je Deuteronomium 30:11 of 28:58 leest, zou ik daar nog eens over nadenken.quote:Op vrijdag 25 maart 2022 14:20 schreef -Voorbijganger- het volgende:
[..]
Dat is een beetje hetzelfde als dat je zegt dat we hier in Nederland ons volledig aan alle 10.000 (?) wetten en regels moeten houden.
Volgens de Talmoed zijn die strenge weten, stenigen en zo, in praktijk nooit uitgevoerd.quote:Op vrijdag 25 maart 2022 15:02 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Als je Deuteronomium 30:11 of 28:58 leest, zou ik daar nog eens over nadenken.
Wat begrijp jij niet kan ik beter vragen?quote:Op vrijdag 25 maart 2022 12:47 schreef -Voorbijganger- het volgende:
[..]
Ben je aan het trollen? Wat begrijp je bijv. niet aan Mattheüs 5? Waar Jezus zegt dat je niet moet 'denken' dat hij gekomen is om de Wet af te schaffen, maar om het te vervullen (in de praktijk te brengen/nakomen) en VEROORDEELD wie een JOTA ervan af haalt, vervolgens scherpt hij in de verzen die daarop volgen de Wet nog verder aan. Wat begrijp je hier niet aan?
Als je de Bijbel leest is die heel duidelijk.quote:Op vrijdag 25 maart 2022 12:12 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Superduidelijk. Vandaar al die verschillende denominaties en tekstinterpretaties.
Maar dat zijn natuurlijk allemaal debielen, op 1 enkele stroming na
Jezus kwam niet om hem af te schaffen, maar om hem te VERVULLEN.quote:Op vrijdag 25 maart 2022 11:56 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik citeer letterlijk dat Jezus zegt dat hij niet is gekomen om de wet af te schaffen.
Sorry maar dit is een sterk staaltje pot verwijt de ketel.
Laat ik het anders stellen.
Als Jezus de wet heeft afgeschaft, wanneer is dat dan gebeurd?
Voor de overtredingen van welke wet is Hij dan gestorven?
Die interpretatie past totaal niet in de context van het vers én de verzen eromheen.quote:Op vrijdag 25 maart 2022 19:39 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Wat begrijp jij niet kan ik beter vragen?
Jezus schaft het niet ineens af, hij vervulde de wet. Oftewel door zijn offer was het hele doel van de wet vervallen en dus niet meer van toepassing.
Daarom brengen we geen offers meer, is de sabbat niet meer relevant.
Dat is ook waarom o.a. Paulus zegt dat je niet meer naar elkaar moet kijken betreffende feestdagen en sabbat wie dat nou wel en niet doet.
En ook de kwestie van de besnijdenis, dat is ook niet meer van toepassing. Waarom?
Omdat de wet niet van toepassing is.
Ik vergeleek het met de hoeveelheid aan NLse wetten, omdat het in je post leek te gaan om de hoeveelheid aan wetten in het OT.quote:Op vrijdag 25 maart 2022 15:02 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Als je Deuteronomium 30:11 of 28:58 leest, zou ik daar nog eens over nadenken.
Het staat er heel duidelijk.quote:Op vrijdag 25 maart 2022 22:22 schreef -Voorbijganger- het volgende:
[..]
Die interpretatie past totaal niet in de context van het vers én de verzen eromheen.
De Joden hadden die wetten nodig omdat ze het offer van Jezus nog niet hadden.quote:Op vrijdag 25 maart 2022 22:33 schreef -Voorbijganger- het volgende:
[..]
Ik vergeleek het met de hoeveelheid aan NLse wetten, omdat het in je post leek te gaan om de hoeveelheid aan wetten in het OT.
Jezus is niet gekomen om te wet af te schaffen maar om te vervullen. En daarmee is de wet afgeschaft. ow wacht, dat mocht niet van Jezus en shit nu spreek ik mezelf tegen en sputter de sput want bladieblaquote:Op zaterdag 26 maart 2022 09:35 schreef bianconeri het volgende:
Dat is vervullen, het offer van Jezus heeft het hele doel van die wet vervult en dus heeft het zijn doel gediend.
De joden vieren sinds Mozes onafgebroken de sabbat op de zevende dag van de week.quote:Op vrijdag 25 maart 2022 20:09 schreef Spanky78 het volgende:
Maar wie weet zeker dat de zondag of zaterdag daadwerkelijk die dag is waarop God zogenaamd rust nam? In zijn ogen zijn dagen als duizenden jaren en duizenden jaren als dagen… dus vertel me. Neem je wel op de juiste dag rust?
Maar voor de overtredingen van welke wet is Jezus nu precies gestorven?quote:Op vrijdag 25 maart 2022 19:42 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Jezus kwam niet om hem af te schaffen, maar om hem te VERVULLEN.
Oftewel de hele wet verviel in zijn nut.
Hij is gestorven PRECIES om die overtredingen, en precies vanwege zijn offer is die hele oude wet niet meer nodig. Die oude wet bestond puur om tot Jezus te leiden.
Of laat jij je nog besnijden? Breng jij nog dierenoffers?
Vast niet. Waarom zou Paulus anders ook zeggen dat je niet meer voor christenen moet kijken naar de feestdagen, waaronder sabbat. Het was niet meer relevant of iemand een sabbat onderhield. Dat haalt Paulus zelfs nog aan.
Toen al niet, laat staan nu.
Nogmaals: Jezus gaf ons heel duidelijk een nieuwe wet. Zo noemt hij het zelfs.
Een wet van liefde.
Een christen heeft geen spelregels nodig. Dat is OT Joods.
Laat maar, ik kan wel blijven herhalen maar je luistert toch niet. Ik hou het wel bij de Bijbel.quote:
Nee, je geeft geen antwoord op mijn vragen.quote:Op zondag 27 maart 2022 10:45 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Laat maar, ik kan wel blijven herhalen maar je luistert toch niet. Ik hou het wel bij de Bijbel.
Blijf jij maar bij (Joodse en na 325 N.C.) tradities.
Hij heeft de wet vervult......quote:Op zondag 27 maart 2022 10:48 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Nee, je geeft geen antwoord op mijn vragen.
Je herhaalt inderdaad hetzelfde: Jezus heeft de wet afgeschaft. Terwijl Hij zelf zegt dat hij niet is gekomen om de wet af te schaffen. Dat klopt toch niet?
Waarom is Jezus voor de wet gestorven als Hij hem gewoon kon afschaffen? Je straft toch niet iemand voor een wet die je gewoon kan afschaffen?
Maar wat wil dat zeggen 'hij heeft de wet vervuld'?quote:Op zondag 27 maart 2022 11:18 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Hij heeft de wet vervult......
Je leest niet wat ik zeg. Je leest geen enkele van de teksten die ik aanhaal.
Je luistert niet naar wat Jezus en Paulus erover zeggen.
Dat heb ik inmiddels al 10x gezegd......quote:Op zondag 27 maart 2022 11:28 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Maar wat wil dat zeggen 'hij heeft de wet vervuld'?
Duidelijk niet dat hij de wet heeft afgeschaft:
Nee, dat heb je niet.quote:Op zondag 27 maart 2022 11:37 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Dat heb ik inmiddels al 10x gezegd......
Lees dan gewoon wat ik zeg.....quote:Op zondag 27 maart 2022 12:11 schreef -Voorbijganger- het volgende:
van Dale:
ver·vul·len (vervulde, heeft vervuld)
1 vol maken: vervuld van angst
2 verwezenlijken: wensen vervullen
3 bekleden, uitoefenen: een betrekking vervullen
4 nakomen: zijn plicht vervullen
Snap niet hoe je hier "afschaffen" onder kan verstaan, terwijl het juist het tegenovergestelde betekent.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |