2019 noem ik niet bepaald fors verouderd. Het volgende artikel uit 2021 geeft lagere percentages voor Tesla accu's:quote:Op zaterdag 15 januari 2022 00:08 schreef TheFreshPrince het volgende:
Dat artikel is wel fors verouderd, inmiddels heb je Fortum en Redwood die juist heel succesvol diverse accu's kunnen recyclen en o.a. Panasonic en Ford als klant hebben.
Metalen recyclen ze zo'n 95% van en Lithium ongeveer 80% (waar overigens geen tekort aan is).
Zoals ik zei, Redwood Materials.quote:Op zaterdag 15 januari 2022 00:13 schreef ACT-F het volgende:
[..]
2019 noem ik niet bepaald fors verouderd. Het volgende artikel uit 2021 geeft lagere percentages voor Tesla accu's:
https://www.cruxinvestor.com/articles/tesla-battery-recycling
Beide worden genoemd in mijn bron. Op dit moment is het nog 50%. 60 tot 80% is haalbaar.quote:Op zaterdag 15 januari 2022 00:17 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Zoals ik zei, Redwood Materials.
Die zetten momenteel een nieuwe, grotere fabriek neer in Texas, heeft Panasonic en Ford als klant.
Geeft veel hogere waarden.
Daarnaast kan Fortum zo'n 80% van de grondstoffen uit die cellen recyclen en zo'n 95% van de metalen.
Ik weet niet op welke bron je doelt maar in beide bronnen komt het woord "Redwood" en "Fortum" niet voor.quote:Op zaterdag 15 januari 2022 01:10 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Beide worden genoemd in mijn bron. Op dit moment is het nog 50%. 60 tot 80% is haalbaar.
Er wordt in het artikel gesproken over een Fins bedrijf. Waar zijn jouw bronnen eigenlijk?quote:Op zaterdag 15 januari 2022 09:17 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik weet niet op welke bron je doelt maar in beide bronnen komt het woord "Redwood" en "Fortum" niet voor.
Wel "CTO of Tesla JB Straubel" maar die is sinds 2019 geen CTO bij Tesla meer, die is namelijk sinds 2017 Co-founder en CEO van... Redwood Materials...
Dus ook dit is in de basis een artikel uit 2019.
Redwood zit in Texas, dus dat is sowieso niet fins. Fortum wel.quote:Op zaterdag 15 januari 2022 09:46 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Er wordt in het artikel gesproken over een Fins bedrijf. Waar zijn jouw bronnen eigenlijk?
quote:“By recycling valuable metals in lithium-ion batteries we reduce the environmental impact of electric car batteries by complementing the supply of cobalt, nickel and other critical metals from primary sources. Through our previous acquisition of a Finnish growth company Crisolteq, an expert in low CO2 hydrometallurgical processing, we are very proud that Fortum is now able to increase the recovery rate of valuable materials in lithium-ion batteries from 50% to over 80%”, says Tero Holländer, Head of Business Development, Fortum Recycling and Waste.
Ik stel ook nergens dat je het tekort kan compenseren met accu's, het is een deeloplossing.quote:Voorlopig zie ik het elektriciteitstekort niet gecompenseerd worden met accu's. Daarvoor is het verbruik te hoog tegenover de prijs van een accu.
Dat is een verwachting wat in mijn bron al uitgesproken is. Ik zie nog geen verwijzing naar jouw bronnen.quote:Op zaterdag 15 januari 2022 10:14 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Redwood zit in Texas, dus dat is sowieso niet fins. Fortum wel.
Meer dan 80% bij Fortum inmiddels.
Dat bedoel ik dus. Als je pieken opvangt, dan kun je ook tekorten opvangen. Vervolgens zie ik een stukje Tesla propaganda zonder een business case. Elektriciteit kunnen we al bijna 3 eeuwen opvangen wat overigens een Nederlandse uitvinding is:quote:Ik stel ook nergens dat je het tekort kan compenseren met accu's, het is een deeloplossing.
Je kan er wel pieken mee opvangen.
Uiteraard kunnen we al heel lang stroom opvangen, de schaalgrootte waarmee dat nu kan is echter onovertroffen. Accu's worden ieder jaar goedkoper, productie verdubbelt ieder jaar ruim.quote:Op zaterdag 15 januari 2022 11:32 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Dat bedoel ik dus. Als je pieken opvangt, dan kun je ook tekorten opvangen. Vervolgens zie ik een stukje Tesla propaganda zonder een business case.
quote:The Hornsdale battery, along with another Tesla battery at Lake Bonney and the Dalrymple North battery, were asked to play a key role stabilising the South Australia grid during the 17 days that the state was “isolated” from the rest of the main grid, and it reaped a huge bonus in revenue and profits in return.
That key role delivered a one-off profit boost of ¤16.4 million ($A27 million) in the first half, allowing Neoen to more than treble its total earnings before interest and tax from battery storage to ¤23.2 million from ¤6.9 million, and contributed to a 58 per cent boost to overall earnings in the first half to ¤148.2 million.
The windfall returns from the latest half means that the Hornsdale battery has delivered total earnings (EBITDA) in it first two and a half years of operation of ¤54.4 million, which translates to $A88 million – for a battery that cost a little over $A90 million.
It’s important to remember also that the Hornsdale battery has delivered savings to consumers already estimated at more than $A150 million, and played key roles in keeping the lights on in a number of major network events.
Dit is geen business case maar een verslag ervan wat opgesteld is naar aanleiding van een breuk in een hoogspanningslijn waardoor er een eilandbedrijf ontstaan is met een grotere netinstabiliteit tot gevolg. Voor een business case moet ik toch echt weten wat de aanschaf tot en met verwijdering kost en wat het oplevert op basis van kWh-prijs en netbalans. Als je op deze schaal grondstoffen gaat verbruiken dan is het een kwestie van tijd dat er een einde komt aan de li-ion-accudroom. Daar word je als Tesla aandeelhouder niet blij van, dus toch maar eens wat kritischer zijn en ook reageren op wat ik verder schreef:quote:Op zaterdag 15 januari 2022 11:40 schreef TheFreshPrince het volgende:
Business case heb ik al een paar keer aangehaald in andere topics.
Maar goed, voor jou:
https://reneweconomy.com.(...)dfall-profits-77644/
quote:Op zaterdag 15 januari 2022 11:32 schreef ACT-F het volgende:
Elektriciteit kunnen we al bijna 3 eeuwen opvangen wat overigens een Nederlandse uitvinding is:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Leidse_fles
Maar het gaat niet om het technische 'kunnen', maar de betaalbaarheid. En dat laatste komt steeds meer onder druk als gevolg van schaarste. Energie is op te wekken, maar grondstoffen niet.
https://twnews.nl/nl-news(...)an-parijs-onhaalbaar
https://www.nrc.nl/nieuws(...)aal-12033453-a376055
Dat klopt.quote:Op zaterdag 15 januari 2022 00:08 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Dat valt wel mee, Tesla kan er vrachtwagens met 35 ton vracht zo'n 800km op laten rijden, PepsiCo krijgt eind deze maand de eerste 15 exemplaren om mee te gaan testen (nog geen massaproductie dit jaar).
Je hebt door dat die "TankTwo" een commercieel bedrijf is dat onderaan het artikel z'n eigen oplossing aanprijst?quote:
Voor marketingstunts moet je bij Nikola zijn, die lieten een vrachtwagen van een lichte helling af rijden voor hun promotie video omdat ze nog geen werkende aandrijving haddenquote:Iets zegt me dat dit een marketingstunt van Pepsi... en Tesla is.
Tesla gebruikt sinds vorig jaar geen Li-Ion voor deze Megapacks.quote:Op zaterdag 15 januari 2022 12:03 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Dit is geen business case maar een verslag ervan wat opgesteld is naar aanleiding van een breuk in een hoogspanningslijn waardoor er een eilandbedrijf ontstaan is met een grotere netinstabiliteit tot gevolg. Voor een business case moet ik toch echt weten wat de aanschaf tot en met verwijdering kost en wat het oplevert op basis van kWh-prijs en netbalans. Als je op deze schaal grondstoffen gaat verbruiken dan is het een kwestie van tijd dat er een einde komt aan de li-ion-accudroom. Daar word je als Tesla aandeelhouder niet blij van, dus toch maar eens wat kritischer zijn en ook reageren op wat ik verder schreef:
[..]
.quote:Op vrijdag 14 januari 2022 10:08 schreef halfway het volgende:
En weer lopen ze achter, ja waarmee niet eigenlijk?
Regeren is vooruit zien.
Dit: de decentralisatie is veel te ver gegaan. Er moeten landelijke masterplannen zijn waarin provincies en gemeenten beperkte ruimte hebben binnen kaders. Nu kanissen zijn gang maar gaan en externaliseren de smalle denkers problemen naar anderen. Dat we er daar dan samen last van hebben vergeten ze maar even. Hun probleem is opgelost.quote:Op vrijdag 14 januari 2022 18:58 schreef monkyyy het volgende:
Citaat uit een kamerbrief uit 2019:
[..]
Bron: https://www.rijksoverheid(...)ktriciteitsprojecten
Oftewel. Netbeheerders maken ieder 2 jaar een investeringsplan. Lagere overheden staan opeens allemaal giga-zonneparken toe waar de netbeheerders geen rekening mee hielden en zonder dit te overleggen met de netbeheerders. Resultaat: Energie-net in de knel.
Edison kon er ook wat vanquote:Op zaterdag 15 januari 2022 13:44 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Voor marketingstunts moet je bij Nikola zijn, die lieten een vrachtwagen van een lichte helling af rijden voor hun promotie video omdat ze nog geen werkende aandrijving hadden![]()
Nieuwe ontdekkingen zijn er constant en dat is mooiquote:
Niet onjuist maar wel wat kort door de bocht.quote:Op vrijdag 14 januari 2022 10:13 schreef TheFreshPrince het volgende:
Netbeheerders hebben te lang achterover geleund en moeten nu vol aan de bak.
Dat heeft geen enkele waarde in de vervoersbranche.quote:Op zaterdag 15 januari 2022 13:44 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ze trekken iedere diesel eruit bij het verkeerslicht.
Ze zijn beide Li-ionquote:Op zaterdag 15 januari 2022 13:52 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Tesla gebruikt sinds vorig jaar geen Li-Ion voor deze Megapacks.
Ze gebruiken LFP (LiFePO4 -> lithium-ijzerfosfaat) accu's, grotendeels geproduceerd door CATL.
Deze hebben een iets lagere energiedichtheid maar hebben na >2.500 volledige laadcycles nog zo'n 80% capaciteit over. Daarnaast kan je ze probleemloos tot 100% laden wat bij Li-Ion niet de voorkeur heeft.
De lagere energiedichtheid is geen probleem voor stationaire energieopslag. Het is ook geen probleem voor de Model 3 SR+ waar deze accu's ook in te vinden zijn. Voor LR uitvoeringen is de energiedichtheid net te laag op het moment. Door het altijd 100% vol kunnen laden, kan je overigens wel het maximale uit de accu's halen.
Geen van de grondstoffen voor LFP is schaars, hooguit kan men de grondstof lithium niet snel genoeg minen op het moment doordat de wereldwijde vraag gigantisch is.
Behalve bij Pepsi dan waar het niet uitmaakt dat de inhoud goed door elkaar geschud is. Het smaakt toch al niet.quote:Op zaterdag 15 januari 2022 14:57 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Dat heeft geen enkele waarde in de vervoersbranche.
Hoe is dat een argument?quote:Op zaterdag 15 januari 2022 13:44 schreef TheFreshPrince het volgende:
Tesla rijdt en test al volop met deze Semi's, met vracht erachter. Ze trekken iedere diesel eruit bij het verkeerslicht.
LiFePO4 is amper nog duurder dan Li-Ion.quote:Op zaterdag 15 januari 2022 14:57 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Lithiumijzerfosfaat is 4x zo duur voor vergelijkbare prestaties met beperkte voordelen die niet opwegen tegen de prijs. Brandveiligheid is een belangrijke reden om Li-ion buiten het pand te houden, ondanks dat lithiumijzerfosfaat veiliger is dan lithiumkobaltoxide.
Lithiumijzerfosfaataccu is 4x duurder dan gelloodacccu...quote:Op zaterdag 15 januari 2022 15:03 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
LiFePO4 is amper nog duurder dan Li-Ion.
Ook wel logisch, anders zou Tesla het niet gebruiken in hun Megapacks of standard range (de goedkopere) Tesla's.
Ja en? Jij gebruikt het om je argument kracht bij te zetten dus ergens vind je het acceleratievermogen heel belangrijk ofzo.quote:Op zaterdag 15 januari 2022 15:04 schreef TheFreshPrince het volgende:
M'n reactie was een stuk langer dan wat je nu selectief quote.
Ik had het over LiFePO4 vs Li-Ion, geen idee waarom we het ineens over gelloodaccu's hebben, die zitten niet in EV's (tenminste, niet als accu's voor de aandrijfmotoren).quote:Op zaterdag 15 januari 2022 15:08 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Lithiumijzerfosfaataccu is 4x duurder dan gelloodacccu...
Ach, krijg toch een steenpuist.quote:Op zaterdag 15 januari 2022 15:08 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ja en? Jij gebruikt het om je argument kracht bij te zetten dus ergens vind je het acceleratievermogen heel belangrijk ofzo.
Dan moet je maar niet van dat soort domme dingen opvoeren.quote:Op zaterdag 15 januari 2022 15:11 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ach, krijg toch een steenpuist.
Ik heb meerdere uitgebreide reacties uitgetypt en jij valt me weer aan op 1 selectieve quote uit 1 reactie.
Echt zo fucking kinderachtig.
Vaak zat geprobeerd met jou maar dat zijn paarl'n voor de zwijnen. Natuurkundige wetmatigheden bestaan in jouw wereld niet en het enige waar je over kan blaten zijn jouw stokpaardjes en eigen waarheden, te weten Tesla, Tesla accu's en gemiddelden...quote:zonder zelf ook maar iets bij te dragen aan de discussie.
Nope.quote:Ga een ander z'n tijd verdoen.
Dat komt omdat je selectief citeert:quote:Op zaterdag 15 januari 2022 15:09 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik had het over LiFePO4 vs Li-Ion, geen idee waarom we het ineens over gelloodaccu's hebben, die zitten niet in EV's (tenminste, niet als accu's voor de aandrijfmotoren).
Lees de TT eens opnieuw en stel jezelf de vraag waar dit topic alweer over ging. Probeer niet elke gelegenheid aan te grijpen om Tesla te promoten. De ondernemer in de OP heeft geen belang bij een Tesla aandeelhouder die uitsluitend zijn eigen producten etaleert.quote:Op zaterdag 15 januari 2022 14:57 schreef ACT-F het volgende:
Om de problemen met een overvol stroomnet het hoofd te bieden zou ik als ondernemer in de OP inzetten op zonnepanelen die zowel oost, zuid en west zijn georiënteerd met gelloodaccu's. Lithiumijzerfosfaat is 4x zo duur voor vergelijkbare prestaties met beperkte voordelen die niet opwegen tegen de prijs. Brandveiligheid is een belangrijke reden om Li-ion buiten het pand te houden, ondanks dat lithiumijzerfosfaat veiliger is dan lithiumkobaltoxide.
Gelloodaccu's hebben nogal een lage energiedichtheid.quote:Op zaterdag 15 januari 2022 15:14 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Dat komt omdat je selectief citeert:
[..]
Huh?quote:Op zaterdag 15 januari 2022 15:12 schreef AchJa het volgende:
[..]
Natuurkundige wetmatigheden bestaan in jouw wereld niet
Dat maakt voor grote stationaire doeleinden geen bal uit. Zo duur zijn die vierkante meters nu ook weer niet. In jouw voorbeeld zijn het mobiele apparaten die je zonder hernia wilt optillen. Dan betaal ik graag 4x meer voor mijn gezondheid.quote:Op zaterdag 15 januari 2022 15:17 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Gelloodaccu's hebben nogal een lage energiedichtheid.
Die apparaten op m'n foto zouden dik 4x zo groot en zwaar zijn voor dezelfde capaciteit.
Ik begrijp best waarom dat niet zo massaal ingezet wordt voor energy storage.
Het scheelt wel dat die EcoFlow Delta Pro Max (links op foto) wielen en een uitschuifbaar handvat heeft, kreng weegt 45 kiloquote:Op zaterdag 15 januari 2022 15:20 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Dat maakt voor grote stationaire doeleinden geen bal uit. Zo duur zijn die vierkante meters nu ook weer niet. In jouw voorbeeld zijn het mobiele apparaten die je zonder hernia wilt optillen. Dan betaal ik graag 4x meer voor mijn gezondheid.
Ja, berekeningen die continu uitgaan van gemiddelden, dat is nou net het hele eiereneten met jou. Jij doet net alsof de hele wereld voldoet aan het gemiddelde. Je kunt daar simpelweg niet vanuit gaan.quote:Op zaterdag 15 januari 2022 15:20 schreef TheFreshPrince het volgende:
Huh?
Natuurkunde is heilig. Ik voorzie juist heel veel cijfers van berekeningen, van warmtepomptopic tot EV vs ICE efficiëntie.
Als je het niet eens bent met de uitkomst dan mag je de formules uiteraard corrigeren.
Heel veel is berekend op gemiddelden, zo is het de aansluiting van een wijk op een wijktrafo ook berekend op gemiddelden, zijn de kabels berekend op gemiddelden en juist daardoor functioneert het.quote:Op zaterdag 15 januari 2022 15:23 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ja, berekeningen die continu uitgaan van gemiddelden, dat is nou net het hele eiereneten met jou. Jij doet net alsof de hele wereld voldoet aan het gemiddelde. Je kunt daar simpelweg niet vanuit gaan.
Dat was tijdens een testrun van een nieuwe uitbreiding van het park, achteraf bleek de koeling niet correct aangesloten en daardoor te lekken. Dat op zich is niet zo erg maar er was ook geen goede foutdetectie voor, dat is aangepast.quote:
bron: https://www.reuters.com/technology/tesla-megapack-fire-australia-blamed-undetected-coolant-leak-2021-09-28/quote:MELBOURNE, Sept 28 (Reuters) - A fire that damaged two Tesla Inc (TSLA.O) battery units at a huge energy storage project in Australia in July was caused by a coolant leak that went undetected during start-up tests, a state watchdog said in a report released on Tuesday.
[...]
Actions have been taken to prevent that happening again at the Victoria site and across Tesla's global fleet of Megapacks, Neoen said.
"Through these actions, Tesla has improved the detectability and associated fault protection against these types of rare events," Neoen said.
Dat soort brandbare accu's wil je op voldoende afstand van elkaar hebben om overslag te voorkomen. Dan kun je qua oppervlakte net zo goed gelloodaccu's nemenquote:
Het idee komt uit de jaren 60 geloof ik, het word nu commercieel interessant (gemaakt).quote:Op zaterdag 15 januari 2022 14:31 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Nieuwe ontdekkingen zijn er constant en dat is mooi
De vraag is altijd: is het commercieel haalbaar en hoe lang duurt dat.
Lithium batterijen hebben ook tijd nodig gehad.
In 1991 kwam Sony met de eerste commercieel beschikbare accu, prototype was in 1995, onderzoek al jaren '70.
Het kan lang duren.
En nu on topic graag. Het vraagstuk is een overvol stroomnet en geen propaganda voor veel te dure Tesla oplossingen. Kern van de oplossing zit in mitigatie van stroomafname en -levering. Als je dat puur met accu's gaat oplossen dan wordt het een peperdure oplossing waarmee de ondernemer in de OP de tent kan sluiten.quote:Op zaterdag 15 januari 2022 23:19 schreef TheFreshPrince het volgende:
Wat betreft PepsiCo en Tesla Semi, er zullen zo'n 15 stuks worden afgeleverd om ervaring op te doen voor beide bedrijven. De Semi zou worden voorzien van de nieuwe 4680 cellen die een ~15% hogere energiedichtheid hebben door het formaat (46mm Ø bij 80mm lang).
Locatie: PepsiCo's facility in Modesto, California.
De 1500kW Megachargers zijn onlangs afgeleverd. Uitgaande van 500kWh accu's in de Semi zou je dan in de praktijk in ongeveer 20 minuten tot zo'n 80% kunnen laden, tijdens het laden en lossen.
[ afbeelding ]
En de Megapacks zijn geplaatst (die worden met een constant vermogen opgeladen, als er een Semi komt laden is dan de volle 1500kW beschikbaar zonder dat het net overbelast wordt):
[ afbeelding ]
Ik weet niet of pseudomodding "the way to go is".quote:Op zaterdag 15 januari 2022 23:35 schreef ACT-F het volgende:
[..]
En nu on topic graag. Het vraagstuk is een overvol stroomnet en geen propaganda voor veel te dure Tesla oplossingen. Kern van de oplossing zit in mitigatie van stroomafname en -levering. Als je dat puur met accu's gaat oplossen dan wordt het een peperdure oplossing waarmee de ondernemer in de OP de tent kan sluiten.
Het begrip Tesla is alles behalve relevant. Het draait om kosten en baten. Als ondernemer moet je de investeringskosten zo laag mogelijk houden om te kunnen concurreren met de markt. Je staart je teveel blind op de leverancier waar jezelf aandelen van bezit. Dan kun je ook niet met een onafhankelijke bril naar een vraagstuk kijken.quote:Op zaterdag 15 januari 2022 23:45 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik weet niet of pseudomodding "the way to go is".
Maar het is zeker wel on topic.
Je ziet dat binnen deze samenwerking de laadstroom niet direct vanuit het netwerk komt maar eerst gebufferd wordt in accu's om piekvraag te voorkomen. Dat is welkom als oplossing bij netbeheerders en klanten.
Lijkt me zeer relevant, ongeacht wie het levert, het is precies waar het topic om draait; overbelasting op het net voorkomen. Hetzelfde kan je doen met zonneparken: de stroom deels bufferen en 's nachts ter beschikking stellen.
Daarnaast steek ik er ook moeite en tijd in om het te voorzien van informatie en foto's.
Dat zou ik een stuk meer waarderen dan mensen (niet jij) die hier alleen maar wat persoonlijke aanvallen doen of je op een zinnetje proberen te vangen.
Een dergelijke wijktrafo is nog weinig toegepast maar zo uit mijn hoofd is dat 2x duurder dan een standaard wijktrafo. De trafo zelf valt qua kosten best mee. De meeste kosten zitten in arbeid. Om de spanning te variëren moet je het klokgetal aanpassen wat erop neerkomt dat je aan de primaire zijde van de trafo aftakkingen hebt waardoor je het aantal windingen kan kiezen. Omdat de primaire zijde 10 kV is heb je een uitdaging als je onder last wilt schakelen. Normaal gesproken wordt een aanpassing aan het klokgetal zelden gedaan omdat de spanning eraf moet. Ik weet niet precies welke oplossing ze gekozen hebben omdat het schakelen met last enorme vlambogen geeft. Vacuüm schakelaars zijn prijzig en hebben een beperkte levensduur. Voor dagelijks gebruik zou je moeten schakelen tussen nominaal, piekverbruik, nominaal, pieklevering, nominaal, piekverbruik, nominaal. Oftewel 6x op een dag. Ik ben zelf ook benieuwd naar de gekozen oplossing, want in het dagelijkse leven maak ik het minder spannend dan de afdeling energietechniekquote:Op zaterdag 15 januari 2022 23:45 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ik heb begrepen dat je professional bent (geweest) in deze sector? Weet jij zo wat een moderne wijktrafo (die real time spanning kan aanpassen) ongeveer kost? Ik kan er niet echt informatie over vinden. Wel over transformatorhuisjes die bij grote bedrijven (zoals een bakkerij) worden geplaatst maar dat is niet wat ik zoek.
Ik ben ook nog niet verder gekomen dan een andere winding kiezen op een geïmporteerd apparaat uit Japanquote:Op zondag 16 januari 2022 00:10 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Het begrip Tesla is alles behalve relevant. Het draait om kosten en baten. Als ondernemer moet je de investeringskosten zo laag mogelijk houden om te kunnen concurreren met de markt. Je staart je teveel blind op de leverancier waar jezelf aandelen van bezit. Dan kun je ook niet met een onafhankelijke bril naar een vraagstuk kijken.
[..]
Een dergelijke wijktrafo is nog weinig toegepast maar zo uit mijn hoofd is dat 2x duurder dan een standaard wijktrafo. De trafo zelf valt qua kosten best mee. De meeste kosten zitten in arbeid. Om de spanning te variëren moet je het klokgetal aanpassen wat erop neerkomt dat je aan de primaire zijde van de trafo aftakkingen hebt waardoor je het aantal windingen kan kiezen. Omdat de primaire zijde 10 kV is heb je een uitdaging als je onder last wilt schakelen. Normaal gesproken wordt een aanpassing aan het klokgetal zelden gedaan omdat de spanning eraf moet. Ik weet niet precies welke oplossing ze gekozen hebben omdat het schakelen met last enorme vlambogen geeft. Vacuüm schakelaars zijn prijzig en hebben een beperkte levensduur. Voor dagelijks gebruik zou je moeten schakelen tussen nominaal, piekverbruik, nominaal, pieklevering, nominaal, piekverbruik, nominaal. Oftewel 6x op een dag. Ik ben zelf ook benieuwd naar de gekozen oplossing, want in het dagelijkse leven maak ik het minder spannend dan de afdeling energietechniekIk zit meer in de elektronicahoek en beperk me hooguit tot laagspanning.
Zo werkt dat dus, maar dan wat groterquote:Op zondag 16 januari 2022 00:20 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik ben ook nog niet verder gekomen dan een andere winding kiezen op een geïmporteerd apparaat uit Japan
[ afbeelding ]
En er kwam geen magische rook uit daarna:
[ afbeelding ]
Waarom heeft acceleratie meerwaarde in een vrachtwagen?quote:Op zaterdag 15 januari 2022 15:11 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ga een ander z'n tijd verdoen.
Je bedoelt nu de energieleveranciers neem ik aan?quote:Op vrijdag 14 januari 2022 10:08 schreef halfway het volgende:
En weer lopen ze achter, ja waarmee niet eigenlijk?
Regeren is vooruit zien.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |