abonnement Unibet Coolblue
pi_203147455
Dag allemaal,
Ik heb ASS sinds een jaar en ervaar nu in mijn beleving "ernstige belemmeringen in het volwassen zijn/worden".
Ik heb hieronder informatie gegeven waar ik tegen aan loop en vraag mij af of meer mensen dit herkennen en hoe zij er mee om zijn gegaan.
ik maak mij extreem veel zorgen over de toekomst. Ik denk heel erg veel na over werk en hoe ik dit ga doen aangezien ik erg veel tegen slagen heb gehad op dit gebied (elke baan die ik heb gehad ontslag). Dit maakt mij ook erg angstig omdat ik het gevoel heb dat het mij niet gaat lukken om bij een normale baan te functioneren. Dit komt volgens mij door overprikkeling (na een uur met intensieve dingen, merk ik dat mijn hersenen niet meer “normaal functioneren” niet kunnen denken, geen concentratie,. Dit heb ik Ervaren met rijles, school en winkels bijvoorbeeld. en door alles met druk dus ook met communicatie en zoals simpel boodschappen doen. (Boodschappen onthouden, zoeken naar boodschappen, met mensen communiceren etc.) en dit is niet te vermijden dus daardoor ben ik erg angstig.
Dit heb ik als kind niet ervaren of in mindere maten omdat ik altijd "beschermt" ben voor problemen, zoals hulp op school etc.

Ik Kan ook nog steeds niet accepteren dat ik “anders” ben. Ik ben mijzelf constant aan het afvragen wat “normaal” is en observeer hoe andere mensen zich gedragen.
Dit zorgt ook voor een existentiële crisis waar ik denk dat mijn leven eigenlijk geen zin heeft. Want ik heb het gevoel dat ik mijzelf niet meer kan aanpassen aan wat “Normaal” is. Mijn energie is op en mijn brein kan niet langer zich goed aanpassen aan de “normale” maatschappij.

Ik heb ook het onderzoek naar mijn IQ (proffesionele test) teruggekeken die ik heb gedaan. Hier stond in dat ik een disharmonisch IQ-profiel heb. Dit houdt in dat ik met spraak veel hoger scoor dan mijn capaciteiten zoals school etc. Ook dit maakt mij zeer twijfel achtig of ik daar misschien ook problemen door ondervind dat het dus voor mijzelf ook lijkt of ik de capaciteiten wel heb voor school (niveau 4, baan).
"Man is condemned to be free; because once thrown into the world, he is responsible for everything he does." Jean-Paul Sartre
pi_203157998
Klinkt moeilijk!
Begrijp ik het goed dat je sinds een jaar weet dat je ASS hebt? Want mocht dat zo zijn en mocht dit je in deze crisis gegooid hebben, besef dan aub dat je het niet pas sinds een jaar hebt maar altijd al hebt gehad en dat je toen ook door school bent geraakt en je leven gewoon hebt geleid. In wezen is er eigenlijk niets met JOU veranderd, er is gewoon een labeltje geplakt.
Dat terzijde, zou je voor jezelf kunnen uitmaken wat voor basis je nodig hebt om wel te kunnen werken? Heb je een eigen werkplaats nodig? Liefst zo weinig mogelijk collega's? Heb je de mogelijkheid om van thuis uit te werken?
Ik weet niet wat voor diploma je hebt en waar je al gewerkt hebt, maar je kan eigenlijk beter aan de slag gaan met wat WEL voor jou kan werken en waar JIJ je gelukkig bij voelt. Niet met wat de rest van jou denkt te verwachten.
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
pi_203159913
Hoe oud ben je? En hoeveel werkervaring?
Als ik je zo hoor had je vooral banen die niet bij je passen. Als autist word je vast helemaal gek in een drukke kantoortuin. Niet doen dus (je bent niet de enige, zowat niemand functioneert daar).. Kies een baan waar je thuis kunt werken of op een rustige plek op kantoor kunt terugtrekken. En kies desnoods een baan met minder salaris en verantwoordelijkheden, maar waar jij op je plek zit en het vertrouwen kunt krijgen dat je goed kunt functioneren.

Misschien waren die vorige banen te onrustig of te hoog gegrepen. Kies dan liever voor een baan die je snel eigen kunt maken en die niet teveel (klant)contact of rumoer heeft. Waar je rustig in je eentje kunt zitten werken. Is de IT voor je een optie? Zitten gemiddeld veel autisten en je hebt niet in iedere functie te maken met klanten, thuiswerken kan voor bepaalde functies gewoon (tenzij zonder jou het bedrijf op tilt slaat maar dat is een ander verhaal natuurlijk).

Verder weet ik niet of en hoe je begeleid bent in je werkzaamheden, maar als je iemand bent die veel sturing nodig heeft geef dat dan gewoon aan. Ik weet helaas uit ervaring dat je op dit gebied soms gewoon pech kan hebben. Sommigen gooien je in het diepe en dat is niet voor iedereen de juiste manier. Was dit ook een probleem bij je eerdere banen?
pi_203167127
Dag allemaal,
ik heb zojuist contact gehad met mijn psycholoog.
Ik krijg mogelijk medicatie voorgeschreven voor mijn overprikkeling.
En als ik na deze opleiding (programmeren) heb gehaald (of dit mogelijk is is het tweede).
Ga ik met/via mijn psycholoog via een organisatie een aangepaste baan vinden/krijgen.

Helaas niet het leven wat ik voor mij zag maar beter dat het op deze manier gaat dan helemaal niet verder kunnen.
"Man is condemned to be free; because once thrown into the world, he is responsible for everything he does." Jean-Paul Sartre
pi_203173349
quote:
0s.gif Op woensdag 12 januari 2022 20:27 schreef DoubleDip het volgende:
Hoe oud ben je? En hoeveel werkervaring?
Als ik je zo hoor had je vooral banen die niet bij je passen. Als autist word je vast helemaal gek in een drukke kantoortuin. Niet doen dus (je bent niet de enige, zowat niemand functioneert daar).. Kies een baan waar je thuis kunt werken of op een rustige plek op kantoor kunt terugtrekken. En kies desnoods een baan met minder salaris en verantwoordelijkheden, maar waar jij op je plek zit en het vertrouwen kunt krijgen dat je goed kunt functioneren.

Misschien waren die vorige banen te onrustig of te hoog gegrepen. Kies dan liever voor een baan die je snel eigen kunt maken en die niet teveel (klant)contact of rumoer heeft. Waar je rustig in je eentje kunt zitten werken. Is de IT voor je een optie? Zitten gemiddeld veel autisten en je hebt niet in iedere functie te maken met klanten, thuiswerken kan voor bepaalde functies gewoon (tenzij zonder jou het bedrijf op tilt slaat maar dat is een ander verhaal natuurlijk).

Verder weet ik niet of en hoe je begeleid bent in je werkzaamheden, maar als je iemand bent die veel sturing nodig heeft geef dat dan gewoon aan. Ik weet helaas uit ervaring dat je op dit gebied soms gewoon pech kan hebben. Sommigen gooien je in het diepe en dat is niet voor iedereen de juiste manier. Was dit ook een probleem bij je eerdere banen?
Probleem was dat sociaal met collega's mij gewoon weg niet lukte. Daarnaast waren het ongeschoolde bij banen maar ook stages in mijn vorige opleiding heb ik niet kunnen halen zonder aanpassingen. Gelukkig waren deze bedrijven wel mee denkend en heb het daardoor op het nippertje gehaald. Dit gaat weer 100 procent terug komen in de opleiding die ik nu ga doen, daarom ben ik niet zeker of ik deze keer ook zoveel "geluk" heb dat een bedrijf iets voor mij wilt aanpassen.
Het allergrootste probleem bij is overprikkeling door geluid en dit is onvermijdbaar ook al werk ik thuis.
"Man is condemned to be free; because once thrown into the world, he is responsible for everything he does." Jean-Paul Sartre
pi_203173420
quote:
0s.gif Op woensdag 12 januari 2022 18:30 schreef Lenny77 het volgende:
Klinkt moeilijk!
Begrijp ik het goed dat je sinds een jaar weet dat je ASS hebt? Want mocht dat zo zijn en mocht dit je in deze crisis gegooid hebben, besef dan aub dat je het niet pas sinds een jaar hebt maar altijd al hebt gehad en dat je toen ook door school bent geraakt en je leven gewoon hebt geleid. In wezen is er eigenlijk niets met JOU veranderd, er is gewoon een labeltje geplakt.
Dat terzijde, zou je voor jezelf kunnen uitmaken wat voor basis je nodig hebt om wel te kunnen werken? Heb je een eigen werkplaats nodig? Liefst zo weinig mogelijk collega's? Heb je de mogelijkheid om van thuis uit te werken?
Ik weet niet wat voor diploma je hebt en waar je al gewerkt hebt, maar je kan eigenlijk beter aan de slag gaan met wat WEL voor jou kan werken en waar JIJ je gelukkig bij voelt. Niet met wat de rest van jou denkt te verwachten.
Ik zit inderdaad met het probleem dat mijn directe omgeving mij als "normaal" ziet. Daardoor zit ik inderdaad in een soort crisis omdat ik daardoor het gevoel heb mij soms aan te stellen. Maar dan weet ik dat dit niet zo is omdat het ook lichamelijk (pijn aan oren, niet kunnen slapen etc) klachten brengt. Het klopt ook dat ik een diploma heb (mede door aanpassingen). En ik ga mogelijk aangepast werk doen na mijn opleiding via mijn psycholoog en een instantie, helaas zit een bijbaan er nu niet in.
"Man is condemned to be free; because once thrown into the world, he is responsible for everything he does." Jean-Paul Sartre
pi_203173491
Fijn te horen dat je hulp krijgt. Een aangepaste baan klinkt misschien niet fijn, maar als het je helpt om goed te functioneren wellicht een opstap naar een reguliere baan op de langere termijn.

Vanwaar eigenlijk de overprikkelend met het thuiswerken? Heb je huisgenoten? Of veel vergaderingen waar je steeds in moet met allemaal collega’s?
  User die het meest klaagt 2022 donderdag 13 januari 2022 @ 20:21:15 #8
414785 sirdanilot
pi_203175262
Dus je doet een opleiding programmeren?

Veel bedrijven binnen de IT sector hebben inmiddels door dat wij Autisten gewoonweg véél beter in dergelijk werk zijn dan wat men 'normale' mensen noemt (ik noem hen ook wel neurotypetjes, de mensen die geen autisme hebben). En daarom zijn er ook stééds meer speciale programma's om júist mensen zoals jou aan het werk te krijgen.

Maar het belangrijkste is dat je je opleiding haalt en ik zou daar voornamelijk op focussen.

Heb je momenteel grote moeilijkheden tijdens je opleiding?
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_203175753
quote:
0s.gif Op donderdag 13 januari 2022 18:32 schreef DoubleDip het volgende:
Fijn te horen dat je hulp krijgt. Een aangepaste baan klinkt misschien niet fijn, maar als het je helpt om goed te functioneren wellicht een opstap naar een reguliere baan op de langere termijn.

Vanwaar eigenlijk de overprikkelend met het thuiswerken? Heb je huisgenoten? Of veel vergaderingen waar je steeds in moet met allemaal collega’s?
Ieder geluid komt te hard binnen. Ik vergelijk het altijd met een ambulance die met sirene's langs je heen rijd of iemand die keihard in je oor schreeuwt. Thuiswerken is mogelijk een optie maar omdat alles te hard klinkt zelfs het klikken met een muis of toetsenbord raak ik daar ook nog steeds van uit mijn concentratie etc. Daarnaast woon ik nog thuis en is er altijd wel iemand die geluid maakt.
"Man is condemned to be free; because once thrown into the world, he is responsible for everything he does." Jean-Paul Sartre
pi_203175813
quote:
0s.gif Op donderdag 13 januari 2022 20:21 schreef sirdanilot het volgende:
Dus je doet een opleiding programmeren?

Veel bedrijven binnen de IT sector hebben inmiddels door dat wij Autisten gewoonweg véél beter in dergelijk werk zijn dan wat men 'normale' mensen noemt (ik noem hen ook wel neurotypetjes, de mensen die geen autisme hebben). En daarom zijn er ook stééds meer speciale programma's om júist mensen zoals jou aan het werk te krijgen.

Maar het belangrijkste is dat je je opleiding haalt en ik zou daar voornamelijk op focussen.

Heb je momenteel grote moeilijkheden tijdens je opleiding?
Ik heb nog geen moeilijkheden maar binnenkort komen deze er wel aan met een stage. Klopt het is inderdaad een goede sector voor mensen met autisme daar heb ik dan wel weer "geluk" mee. Ik hoop gewoon dat zo snel mogelijk mijn gehoor "normaal" word zodat ik weer "normaler" functioneer.
"Man is condemned to be free; because once thrown into the world, he is responsible for everything he does." Jean-Paul Sartre
pi_203241853
quote:
0s.gif Op donderdag 13 januari 2022 20:48 schreef Ninenichnails09 het volgende:

[..]
Ieder geluid komt te hard binnen. Ik vergelijk het altijd met een ambulance die met sirene's langs je heen rijd of iemand die keihard in je oor schreeuwt. Thuiswerken is mogelijk een optie maar omdat alles te hard klinkt zelfs het klikken met een muis of toetsenbord raak ik daar ook nog steeds van uit mijn concentratie etc. Daarnaast woon ik nog thuis en is er altijd wel iemand die geluid maakt.
Dat klinkt echt onwerkbaar. Helpt het om bijvoorbeeld muziek op te zetten zodat je het niet te erg hoort?
pi_203280393
quote:
0s.gif Op maandag 17 januari 2022 19:40 schreef DoubleDip het volgende:

[..]
Dat klinkt echt onwerkbaar. Helpt het om bijvoorbeeld muziek op te zetten zodat je het niet te erg hoort?
Vaak helpt het deels het nadeel is een piep in mijn oor in de avond.
"Man is condemned to be free; because once thrown into the world, he is responsible for everything he does." Jean-Paul Sartre
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')