abonnement Unibet Coolblue
pi_203145985
Hallo...

Ik heb via mijn smart tv per ongelijk de aangesloten harde schijf geformatteerd.

Daar stonden films muziek foto s op die ik heel graag terug zou willen.

Is dit nog te herstellen? Ik zie wat dingen op het internet, ook programma's die geld kosten.
Hopelijk is er hier iemand die uit ervaringen van een goed werkend programma spreekt en me op weg kan helpen.
pi_203146079
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 januari 2022 21:30 schreef Martijn_R het volgende:
Hallo...

Ik heb via mijn smart tv per ongelijk de aangesloten harde schijf geformatteerd.

Daar stonden films muziek foto s op die ik heel graag terug zou willen.

Is dit nog te herstellen? Ik zie wat dingen op het internet, ook programma's die geld kosten.
Hopelijk is er hier iemand die uit ervaringen van een goed werkend programma spreekt en me op weg kan helpen.
In wat voor formaat was de harde schijf ingedeeld voordat je hem formatteerde?

Hoe heb je die films er destijds op gezet?

Recuva en Photorec zou je als eerste kunnen proberen.
GetDataBack was ook altijd wel prima maar niet gratis.

LET OP: zorg ervoor dat je de bestanden die je herstelt niet wegschrijft naar de harddisk die je probeert te recoveren. Dus zorg voor een andere schijf met minimaal net zoveel ruimte als dat je aan data kwijt bent zodat je het ergens heen kan zetten tot het weer terug is.
pi_203146110
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 januari 2022 21:35 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
In wat voor formaat was de harde schijf ingedeeld voordat je hem formatteerde?

Hoe heb je die films er destijds op gezet?

Recuva en Photorec zou je als eerste kunnen proberen.
GetDataBack was ook altijd wel prima maar niet gratis.
Wat bedoel je met formaat?
De films zijn van een andere schijf naar deze gekopieerd
pi_203146132
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 januari 2022 21:36 schreef Martijn_R het volgende:

[..]
Wat bedoel je met formaat?
De films zijn van een andere schijf naar deze gekopieerd
Ja, oké, maar heb je die met een computer gekopieerd? Want dan zal het FAT32 of NTFS zijn en dat kan Recuva of Photorec wel aan.
pi_203146215
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 januari 2022 21:37 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ja, oké, maar heb je die met een computer gekopieerd? Want dan zal het FAT32 of NTFS zijn en dat kan Recuva of Photorec wel aan.
Heeft een collega jaren terug ooit zo gedaan dus dat denk ik wel.
pi_203146324
Kosten deze programma's geld? Waar kan ik ze het het beste downloaden?

Met al die oplichters tegenwoordig ben ik voorzichtig
pi_203146376
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 januari 2022 21:44 schreef Martijn_R het volgende:
Kosten deze programma's geld? Waar kan ik ze het het beste downloaden?

Met al die oplichters tegenwoordig ben ik voorzichtig
Recuva (gratis versie) -> https://www.ccleaner.com/recuva/download/standard

PhotoRec (gratis) -> https://www.cgsecurity.org/Download_and_donate.php/testdisk-7.2-WIP.win64.zip
pi_203146453
Fijn dankjewel mochten andere nog tips hebben zijn ze welkom
pi_203146870
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 januari 2022 21:49 schreef Martijn_R het volgende:
Fijn dankjewel mochten andere nog tips hebben zijn ze welkom
Totdat de software werkt echt NIETS met die schijf doen - anders ga je data overschrijven
  dinsdag 11 januari 2022 @ 22:10:33 #10
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_203146905
Gratis versies heb je bijna nooit iets aan. Er is een reden dat ze gratis zijn.
pi_203147332
quote:
2s.gif Op dinsdag 11 januari 2022 22:10 schreef Gunner het volgende:
Gratis versies heb je bijna nooit iets aan. Er is een reden dat ze gratis zijn.
Onzin.

Photorec / Testdisk werkt perfect, al tientallen klanten mee uit de brand geholpen.
Recuva is wat toegankelijker voor beginners, de gratis versie kan genoeg voor de meeste mensen.
En anders zijn er nog de gratis Linux opstartschijven waar je met met DD_Rescue en ook Testdisk / Photorec heel wat terug kan halen of schijven sector-voor-sector kan klonen naar een andere schijf.

Er is uiteraard ook prima betaalde software maar die heb je in principe niet nodig.

Wat je wel nodig hebt: een goede back-up zodat je niet overgeleverd bent aan het hopen op een goed eindresultaat van een datarecovery.
  dinsdag 11 januari 2022 @ 22:34:33 #12
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_203147370
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 januari 2022 22:32 schreef TheFreshPrince het volgende:

Wat je wel nodig hebt: een goede back-up zodat je niet overgeleverd bent aan het hopen op een goed eindresultaat van een datarecovery.
Data recovery is niet m’n favoriete bezigheid zeker niet nadat je eerst die mensen gevraagd hebt naar hun backup en je dan glazig aan zitten kijken.

M'n beperkte ervaring met recuva zijn niet geweldig maar het is jaren geleden dat ik zoiets gedaan heb eerlijk gezegd.
pi_203147390
quote:
2s.gif Op dinsdag 11 januari 2022 22:34 schreef Gunner het volgende:

[..]
Data recovery is niet m’n favoriete bezigheid zeker niet nadat je eerst die mensen gevraagd hebt naar hun backup en je dan glazig aan zitten kijken.
Nee, klopt, ik heb er al jaren een topic over lopen op FOK! maar het lijkt niet heel effectief :+

DIG / Maak NU een back-up! #2
  dinsdag 11 januari 2022 @ 22:37:49 #14
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_203147436
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 januari 2022 22:35 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Nee, klopt, ik heb er al jaren een topic over lopen op FOK! maar het lijkt niet heel effectief :+

DIG / Maak NU een back-up! #2
Heel goed. Ik zeg altijd; “als je er geen backup van hebt vond je het niet belangrijk genoeg “
Hard maar waar.
pi_203147468
quote:
2s.gif Op dinsdag 11 januari 2022 22:37 schreef Gunner het volgende:

[..]
Heel goed. Ik zeg altijd; “als je er geen backup van hebt vond je het niet belangrijk genoeg “
Hard maar waar.
Mensen beseffen vaak niet wat een "back-up" inhoudt.

Zetten ze alle foto's van de laptop naar een externe schijf: "ziezo een back-up, nu kan ik de ruimte op m'n laptop weer vrijmaken voor Steam games"... 8)7

Nu we overal SSD's zien is het wel wat spannender om te recoveren, ik zeg van tevoren "het is wss weg":
quote:
A Caveat About SSDs
One failing that bothered us in all these apps—including our top picks—is that they didn't even warn us that we couldn't recover files from an SSD. It's easy for an app to tell whether a drive uses spinning-platter or SSD technology, and easy to tell whether TRIM technology is active in a drive. All of the software we reviewed, both on the Mac and PC, misleadingly told us that they were able to recover deleted files from SSDs—and then disappointed us by providing corrupt and unusable files instead of the ones we wanted. We hope that the next generation of data recovery software is redesigned to make it clear that we can't hope for file recovery on SSDs unless the deleted files are safely in the Recycle Bin—where, of course, they're easy to find without using recovery software.

The reason that data recovery software can't recover data from SSDs is simple. Virtually all current SSDs use so-called TRIM technology that increases efficiency and disk life by clearing disk sectors that are not being used. One result of this is that the data can't be recovered by software, even if the file system retains its record of the sectors where the data used to be. With traditional spinning hard drives and USB flash drives, file recovery is relatively simple. Recovery software can find the location of a file's data even if you've emptied the Recycle Bin, often even if you've reformatted the disk. But once a file is deleted from an SSD, and the Recycle Bin has been emptied, there's no hope of ever getting that file back again, unless you have a backup somewhere.
  dinsdag 11 januari 2022 @ 22:40:34 #16
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_203147482
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 januari 2022 22:39 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Mensen beseffen vaak niet wat een "back-up" inhoudt.

Zetten ze alle foto's van de laptop naar een externe schijf: "ziezo een back-up, nu kan ik de ruimte op m'n laptop weer vrijmaken voor Steam games"... 8)7

Nu we overal SSD's zien is het wel wat spannender om te recoveren, ik zeg van tevoren "het is wss weg":
[..]

Dit past misschien beter in je eigen topic allemaal :P :)
pi_203147492
quote:
2s.gif Op dinsdag 11 januari 2022 22:40 schreef Gunner het volgende:

[..]
Dit past misschien beter in je eigen topic allemaal :P :)
Op zich.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')