abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 11 januari 2022 @ 14:31:28 #1
475382 TechnoCat
Be patient or become one
pi_203139561
Al een paar jaar lang is er een 'strijd' gaande wat voor type dak ik wil bouwen (hebben) op mijn nieuw te bouwen hobby ruimte achter het huis. Ik zie de voor -en nadelen over en weer vliegen en ik kan maar geen keus maken.

"Vroeger" was de opvatting van een plat dak vaak dat deze hele snel zou lekken. Nu lees ik dat met moderner materiaal dit haast niet meer voorkomt. Echter een plat dak heeft wel minder snel waterafvoer en er blijft ook meer hitte onder hangen. Maar dit wou ik dan weer tegengaan door het dak te bedekken met witte kiezels.

Het bouwsel is niets bijzonders, gewoon een rechthoekige constructie van 3 bij 9 meter.
- Wat is beter?
- Wat is goedkoper?
- Wat is makkelijker ten aanzien van toekomstige zonnepanelen?
- Wat gaat langer meer?
- Wat is een duurzamer?
- Wat is makkelijker?

Poll: Zadeldak of Platdak bij rechthoekige constructie 9x3m
Zadeldak
Platdak
Andere constructie (benoem)
Tussenstand:

Ook een poll maken? Klik hier
pi_203139772
Bij een plat dak als het echt heet wordt (wel even goed het weer bericht in de gaten houden) zou je eventueel de afvoer nog kunnen verstoppen en laagje water op zetten...
Ik zwaai naar dieren.
  dinsdag 11 januari 2022 @ 14:54:03 #3
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_203139844
Doe ook gewoon 5 of 10cm isolatie op het dak onder je epdm. Scheelt qua meerkosten niet zo veel, je kunt er blind een reeks leidingen in kwijt en je bent ook van de warmte af.
  dinsdag 11 januari 2022 @ 14:58:44 #4
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_203139904
Neem een groen plat dak. Goed voor het milieu en schijnt de warmte goed buiten te houden. Kun je misschien nog subsidie voor krijgen ook.
The love you take is equal to the love you make.
pi_203140626
Zadeldak is voor panelen lastig. Plat dak is fluitje van een cent. Let wel op de ligging en eventuele schaduwen van andere huizen/bomen e.d. Panelen op een plat dak is wel opletten met het materiaal, en met je dakbedekking. Een schroefje of hoek van een paneel maakt makkelijk gaatjes in je EPDM.
Brutal. Fucking. Metal.
pi_203140771
plat dak van 8cm of meer B- keus PIR koelcel panelen en daarbovenop gewoon bitumen dakbedekking.
pi_203140788
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 januari 2022 14:58 schreef Lienekien het volgende:
Neem een groen plat dak. Goed voor het milieu en schijnt de warmte goed buiten te houden. Kun je misschien nog subsidie voor krijgen ook.
Groendak lijkt me idd de beste optie. Als je het vanaf de tuin wil zien maak je een wat dikker pakket zodat er wat grotere plantjes op kunnen groeien. Als je licht wil bouwen neem je sedum, heeft ook een verkoelend effect en is heel makkelijk in onderhoud. Bovendien versterk je de biodiversiteit ermee.
pi_203140941
Waarom toekomstige zonnepanelen, handiger is het om de montagemateriaal gelijk mee te nemen met de bouw. Lessenaar dakdak richting zuid is dan het meest ideaal, anders een plat dak. Bij het verzinnen van de afmetingen gelijk rekening houden met panelen.
pi_203141061
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 januari 2022 15:59 schreef archito het volgende:

[..]
Groendak lijkt me idd de beste optie. Als je het vanaf de tuin wil zien maak je een wat dikker pakket zodat er wat grotere plantjes op kunnen groeien. Als je licht wil bouwen neem je sedum, heeft ook een verkoelend effect en is heel makkelijk in onderhoud. Bovendien versterk je de biodiversiteit ermee.
Tot dat je het dakleer moet vervangen..kun je al die bagger zooi er weer afhalen
Ik zwaai naar dieren.
pi_203141259
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 januari 2022 16:18 schreef Geerd het volgende:

[..]
Tot dat je het dakleer moet vervangen..kun je al die bagger zooi er weer afhalen
Over 30 jaar een keer.
pi_203141845
Een groendak weegt veel, dus hou hier tekening mee met de constructie
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_203142316
Zadeldak omdat het esthetisch mooi is O+
Somebody that I used to know
pi_203146458
Zadeldak, zolder, zonnepanelen zijn makkelijker te plaatsen. Minder kans op lekkages
  woensdag 12 januari 2022 @ 02:04:30 #14
475382 TechnoCat
Be patient or become one
pi_203148995
Vreemd, de meeste reacties hier praten over een plat dak, met wat opties hier en daar maar de poll zegt 10x een zadeldak en maar 1x een plat dak.

Een groen dak heeft inderdaad wel iets, een betere 'bescherming' tegen weer en wind, hitte of kou met behulp van een grondlaag met gras er op kun je niet bedenken. Echter, de vraag is dan, moet je dan ook je dak 'maaien'? lol :P

Gewicht zal het probleem denk ik niet zo zijn aangezien de breedte van de gehele constructie maar 3 meter is, dus met een paar redelijk forse SLS-en om de 60cm zit dat wel goed. En minimaal 2cm OSB platen op het dak.
  woensdag 12 januari 2022 @ 09:32:00 #15
486785 Pensioengenieter
Geen vrije tijd meer
pi_203150235
Ik heb een berging cq hobby ruimte met zadeldak, handig met zolder en schuif ladder kun je ook nog materiaal op kwijt. Zou niet anders willen
pi_203189331
Ik heb een zadeldak met een zoldertje op de schuur. Ziet er a) leuker uit b) opbergruimte voor alle troep die je niet direct nodig hebt maar wel wil bewaren.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_203198643
Kosten - platdak
Esthetisch - zadeldak
Bergruimte - zadeldak
Bouwsnelheid - platdak
Isolatie - beide mogelijkheden
Zonnenpanelen - beiden mogelijkheden

Kortom kosten/snelheid VS praktisch/esthetisch
  zaterdag 15 januari 2022 @ 09:56:25 #18
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_203199014
Lessenaardak. Toch lekker de hoogte en optimaal voor zonnepanelen
Wel de juiste oriëntatie pakken voor het hoge rendement op je panelen
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')