abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 11 januari 2022 @ 12:15:49 #1
131800 Tarado
capô de fusca
pi_203137872

[info]Let op: we zijn allemaal bekend met de hete hangijzers omtrent het onderwerp ''corona'', discussies zijn pittig en lopen soms ook lichtelijk uit de hand. Dat is tot daar aan toe; persoonlijke vetes tolereren we absoluut niet en daar is dan ook een zero tolerance beleid op van toepassing.

Dit betekent dat we veel sneller zullen overgaan op een forumspecifieke ban voor COR. COR is een relatief druk forum en natuurlijk een actueel onderwerp. Het is voor newbies en oldies alike geen uitnodiging om mee te posten als er louter gekissebis tussen een klein groepje users te lezen is. Als je de neiging voelt om op de persoon te spelen of een sneer uit te delen, is het ook een heel goede optie om iemand te negeren.[/info]

Vragen over je eigen gezondheid: huisarts of GGD
Andere vragen: 0800-1351 (08:00-22:00)
Twijfel je over de vaccinatie, bel de De Vaccinatie Twijfeltelefoon: 088-7555777

Bij klachten, blijf thuis, en laat je testen!
Om een afspraak te maken voor een Coronatest bel je tussen 08:00 en 20:00 met 0800-1202.
Je kunt ook online een afspraak maken voor een Coronatest via https://coronatest.nl/, hier heb je wel een DigiD voor nodig.

Afspraak maken kan via www.coronatest.nl , www.coronavaccinatie-afspraak.nl of telefoonnummer 0800-7070.

SPOILER: Helpen?
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Hont
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Linkjes voor informatie
SPOILER: Oversterfte met als oorzaak griep (2019) en Covid-19 (2020/2021)
SPOILER: Heb ik covid, perziksap of griep? (laat je sowieso testen!)
SPOILER: Informatie over dagcijfers
SPOILER: Varianten waaronder Omicron
SPOILER: Covid-19 opnames en vaccinatiestatus
SPOILER: Gedragsregels in dit topic:
pi_203137895
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 januari 2022 12:12 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Het zijn ongevaccineerde kinderen die in het ziekenhuis komen, die kun je het niet kwalijk nemen.
Maar verder lijkt het aantal ongevaccineerden of niet volledig gevaccineerden (1 prik) aardig toe te nemen. Het wordt steeds moeilijker te accepteren dat door die kleine groep mensen, de rest daar rekening mee moet houden in hun dagelijkse leven.
Hoeveel mensen lopen er nu nog rond die niet gevaccineerd/geïnfecteerd zijn geweest tot op heden, en dan ook nog eens 50+?

Zelfs met dubbele vaccinatie zonder booster zou je met omicron toch niet gauw in het ziekenhuis belanden?
Of iemand die een eerdere infectie heeft doorgemaakt.
Als die percentages minimaal zijn dan is er toch niks aan de hand?
  dinsdag 11 januari 2022 @ 12:18:24 #3
131800 Tarado
capô de fusca
pi_203137922
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 januari 2022 12:11 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Het is niet dat er geen wachtlijsten bestaan van tot wel zes weken als er geen pandemie is he. Je moet gewoon mensen opleiden voor de IC en dat ze daarnaast op andere afdelingen kunnen werken. Dan kunnen daar de wachttijden in "gewone" tijden naar beneden. Daarnaast spelen deze bezwaren ook niet in andere landen, waar men veel meer IC-capaciteit heeft dan in Nederland. Kennelijk is het daar geen probleem.

Niet geheel toevallig is Nederland wel het enige land dat een dergelijk strenge lockdown weer moet invoeren.
die wachtlijsten zijn vanwege de IC's of wat anders? Misschien is het wel een tekort aan operatie kamers of chirurgen, dat er wat moet gebeuren ben ik uiteraard eens maar in normale tijden voldoet die IC capaciteit gewoon
pi_203137948
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 januari 2022 12:01 schreef tesssssssss het volgende:

[..]
In mijn familie en vriendenkring 6 keer.

Het ligt ook heel veel aan het tijdstip dat je die test doet, maar hoe weet je zelf wat het goed tijdstip is?
Niet. Toen ik in april cojona kreeg ging dat zo: dinsdagavond bij vrienden op bezoek waar ik waarschijnlijk besmet ben. Jongste testte op donderdag positief daar waarop de rest van het gezin snel volgde. Ik vrijdag een zelftest gedaan, die was negatief. Omdat ik wat lichte klachten kreeg maandag nog maar eens testen, hastikke positief.
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
pi_203137949
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 januari 2022 12:17 schreef Cesare-Borgia het volgende:

[..]
Hoeveel mensen lopen er nu nog rond die niet gevaccineerd/geïnfecteerd zijn geweest tot op heden, en dan ook nog eens 50+?

Zelfs met dubbele vaccinatie zonder booster zou je met omicron toch niet gauw in het ziekenhuis belanden?
Ik gok dat zo'n 500/600k niet gevaccineerd is in die groepen. Als je er vanuit gaat dat 1 op de 4 mensen het gehad heeft heb je dus voor 't gemak zo'n 350k tot 450k mensen over, even uit mijn hoofd voor 50+.

Als je uitgaat van 0,5% voor ziekenhuisopname heb je 't over totaal 2250 ziekenhuisopnames.
pi_203137951
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 januari 2022 12:17 schreef Cesare-Borgia het volgende:

[..]

Dat vraag ik me ook af. Ik denk dat het reservoir niet heel groot meer is. Hoop dat het in de lente wel klaar is met dit virus.

Ook wat die WHO baas zei: 50% van de Europese bevolking besmet met omikron over 6 weken. Dan heb je nog 50% afgelopen twee jaar. Het kan toch nooit lang meer duren.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
  dinsdag 11 januari 2022 @ 12:20:32 #7
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_203137955
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 januari 2022 12:10 schreef Tarado het volgende:

[..]
vind ik wel een wat makkelijke conclusie, 30% structureel erbij is wel veel, hoe ga je die mensen bezig houden als er geen pandemie is?
Is dat niet meer een kwestie van opnamebeleid? De IC capaciteit in België bvb is ruim dubbel zo groot, en daar wordt ook in normale tijden pakweg 70% a 80% van gebruikt.
are we infinite or am I alone
pi_203137964
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 januari 2022 11:49 schreef chratnox het volgende:

[..]
Ik zou weleens willen weten hoeveel van die kinderen in het ziekenhuis komen vanwege corona of omdat ze iets anders hebben en positief testen.
De meesten worden opgenomen door Covid, of door complicaties als gevolg van Covid. Ik kan nu even geen specifieke data van VK vinden (dacht het wel ergens gelezen te hebben), maar hier een stuk uit de VS: https://www.nbcnews.com/health/health-news/covid-warning-symptoms-children-kids-hospitalized-record-numbers-rcna10741
  dinsdag 11 januari 2022 @ 12:21:23 #9
3778 popje
Watishetnutvaneenondertitel?
pi_203137972
Marc Bonten in het programma van Sven Kockelman; ze gaan scenario's doorrekenen voor het eventueel laten terugkeren van de 5 tot 5 lockdown of een aantal tussenstappen daarnaar toe over de komende tijd. Het gaat echt in ministapjes...

Hij heeft het er wel over dat de zorg verschuift, maar dat het nu gaat om quarantaines en dat een lockdown daarvoor ook nodig is.
Het leven is een groot feest, en jij bent ook uitgenodigd!
pi_203137980
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 januari 2022 12:20 schreef crystal_meth het volgende:

[..]
Is dat niet meer een kwestie van opnamebeleid? De IC capaciteit in België bvb is ruim dubbel zo groot, en daar wordt ook in normale tijden pakweg 70% a 80% van gebruikt.
Ja, dat denk ik ook wel. Nederland is normaal gesproken best terughoudend met IC opname.
  dinsdag 11 januari 2022 @ 12:22:41 #11
131800 Tarado
capô de fusca
pi_203137999
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 januari 2022 12:12 schreef chratnox het volgende:

[..]
Zorgreservisten? Leid een selecte groep verpleegkundigen, rode kruis, EHBO'ers bij bedrijven, bedrijfsartsen en weet ik 't wat op als IC-verpleegkundige of internist en laat ze hun eigen baan hervatten. Hou die opleiding/kennis op peil en doe regelmatig trainingen zodat als de nood aan de man is ze bij kunnen springen?
Misschien wel een idee ja, het viel me al op hoe moeilijk het was om prikkers te krijgen, dat lijkt me toch wel een hele simpele medische handeling
pi_203138029
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 januari 2022 12:21 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
De meesten worden opgenomen door Covid, of door complicaties als gevolg van Covid. Ik kan nu even geen specifieke data van VK vinden (dacht het wel ergens gelezen te hebben), maar hier een stuk uit de VS: https://www.nbcnews.com/health/health-news/covid-warning-symptoms-children-kids-hospitalized-record-numbers-rcna10741
In dat artikel staat ook dit:
quote:
More than three-quarters — 78 percent — were hospitalized because of complications of Covid-19. About half needed help breathing, and nearly a third were placed in intensive care.

A third of the 915 patients were otherwise healthy, without any underlying health problems that would have put them at greater risk.
300 kinderen die verder gezond waren. Ik wil 't niet downplayen, maar ik zie hier niets over in het VK, Denemarken en andere landen, zou de algehele gezondheid in de VS een grote rol spelen?
pi_203138032
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 januari 2022 12:21 schreef popje het volgende:
Marc Bonten in het programma van Sven Kockelman; ze gaan scenario's doorrekenen voor het eventueel laten terugkeren van de 5 tot 5 lockdown of een aantal tussenstappen daarnaar toe over de komende tijd. Het gaat echt in ministapjes...

Hij heeft het er wel over dat de zorg verschuift, maar dat het nu gaat om quarantaines en dat een lockdown daarvoor ook nodig is.
Linkje
https://www.nporadio1.nl/(...)2022-01-11-sven-op-1
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Friedman on Donahue
pi_203138033
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 januari 2022 12:21 schreef popje het volgende:

Nu pas? Ja joh, neem je tijd, we wachten nog wel even 8)7 Kom op zeg, wat heb je in de tussentijd zitten doen, rustig een beetje afwachten?
Gimme whiskey, give me bourbon, gimme gin..
'Cause it don't matter what I'm drinkin', Lord, as long as it drowns this sorrow I'm in.
  dinsdag 11 januari 2022 @ 12:25:10 #15
131800 Tarado
capô de fusca
pi_203138036
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 januari 2022 12:20 schreef crystal_meth het volgende:

[..]
Maar dat zou dus betekenen dat mensen die we hier normaal afschrijven we dan nog een paar weken in leven houden en dan afschrijven?

Geen idee hoe hoog het redding percentage in Belgie is tov het onze.
pi_203138039
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 januari 2022 12:22 schreef Tarado het volgende:

[..]
Misschien wel een idee ja, het viel me al op hoe moeilijk het was om prikkers te krijgen, dat lijkt me toch wel een hele simpele medische handeling
Wat je daar bij las was dat het toch vooral allemaal weer erg bureaucratisch was. Genoeg gepensioneerde huisartsen en dergelijke die best wilden helpen en die je natuurlijk niet hoeft uit te leggen hoe je een prik zet, maar ja, het moet allemaal wel netjes geadministreerd worden enzo, dus daar moet dan weer een verplicht cursusje werken met een IT-systeem bij.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  dinsdag 11 januari 2022 @ 12:25:17 #17
3778 popje
pi_203138040
Als de IC's niet overstromen, maar er wel opnames zijn op de verpleegafdelingen, en er teveel mensen in quarantaine zitten, dan moet je ernaar kijken welke ziektelast je wilt accepteren, als de kans op ernstige ziekte klein is, moet je ook kijken wat het doet met long covid zegt Bonten.

Oh nee, niet die kaart weer...
pi_203138045
quote:

[..]
Er waren paar weken terug redelijk wat berichten dat het ook heel makkelijk was prikkers te krijgen, maar dat de GGD nogal strenge eisen stelde. Minimaal 32 (uit mijn hoofd) uur beschikbaar, een weekenddag beschikbaar, wisselende diensten, etc.
pi_203138052
quote:

[..]
Nou is dat met de boostercampagne ook wel om hele grote aantallen in hele korte tijd gegaan. Maar wat we daarvan leren is dat je dus eigenlijk ook voor de simpele medische handelingen maar blijkbaar beter een reservergroep aan personeel klaar hebt staan.

Dat moet prima kunnen lijkt me, je weet nu ook wie die mensen zijn die allemaal aan het prikken zijn momenteel.
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
pi_203138059
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 januari 2022 12:25 schreef popje het volgende:
Als de IC's niet overstromen, maar er wel opnames zijn op de verpleegafdelingen, en er teveel mensen in quarantaine zitten, dan moet je ernaar kijken welke ziektelast je wilt accepteren, als de kans op ernstige ziekte klein is, moet je ook kijken wat het doet met long covid zegt Bonten.

Haha, Marc Bonten weer door de bocht. Zou hij één van de strengsten van het OMT zijn?
pi_203138068
quote:

[..]
Ja maar dat is omdat de GGD vooral in eigen poel lijkt te vissen. Ik ken meerdere die kunnen prikken maar zich nergens als vrijwilliger of iets dergelijks kunnen aanmelden. Die staat als flexpool open hiervoor.
Er komen tribunalen!!1!!!!!1
  dinsdag 11 januari 2022 @ 12:28:37 #22
3778 popje
pi_203138078
Oh als we genoeg geboosterd hebben, en het beschermt tegen ernstige ziekte, dan zouden we het kunnen laten rondgaan, maar dan kan het alsnog naar bepaalde kwetsbaren overslaan, maar accepteer je dan dat bepaalde mensen alsnog ziek zouden kunnen worden ook al zijn ze geboosterd, en accepteer je dan dat mensen misschien long covid zouden kunnen krijgen.

Oftewel ga ermee leven!
pi_203138079
quote:

Die man is ook nog eens ontzettend intelligent en weet veel van data.

Dan kan het niet anders dan dat hij kwaadaardig is.
pi_203138083
quote:

Ach, die kaart kan altijd getrokken worden, maar we vergeten de mentale gesteldheid maar. Die is totaal niet belangrijk, echt, hoeveel mensen hier nog geloven dat de overheid het beste met ons voor heeft. 🥲
pi_203138088
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 januari 2022 12:20 schreef chratnox het volgende:

[..]
Ik gok dat zo'n 500/600k niet gevaccineerd is in die groepen. Als je er vanuit gaat dat 1 op de 4 mensen het gehad heeft heb je dus voor 't gemak zo'n 350k tot 450k mensen over, even uit mijn hoofd voor 50+.

Als je uitgaat van 0,5% voor ziekenhuisopname heb je 't over totaal 2250 ziekenhuisopnames.
Tnx! Maar dat aantal opnamens kunnen wij toch wel aan?
Het schijnt dat ze er met omicron ook nog korter liggen.

Ik snap de terughoudendheid maar als dat zo is dan moeten we er gewoon doorheen.
Die ongevaccineerde 50+ers die ook niet besmet zijn geweest gaan dat toch niet doen en hebben de kans gehad.

Dan heb ik liever 6 weken het hele land ziekjes en in maart ervan af dan dit uitsmeren tot de zomer.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')