abonnement Unibet Coolblue
pi_203135287
Althans, aldus Bonnie Triyana, gastcurator van het Rijksmuseum:
quote:
Bij de aanstaande tentoonstelling in het Rijksmuseum over de Indonesische onafhankelijkheidsperiode wordt de historische term 'bersiap' niet gebruikt. Volgens gastcurator en historicus Bonnie Triyana heeft de term, die geregeld wordt gebruikt voor de gewelddadige periode in Indonesië na de Japanse capitulatie in 1945, een racistische lading, zo schrijft hij in een opiniestuk in NRC.

Triyana schrijft dat bersiap werd geroepen door met name jonge Indonesische onafhankelijkheidsstrijders als strijdkreet in een tijd waarin onder anderen Nederlanders die net uit de Japanse kampen kwamen, werden aangevallen. Vervolgens is het woord met name in Nederland gebruikt als naamgever voor die periode: de Bersiap-periode.

'Sterk racistische lading'
De "sterk racistische lading" van het woord, dat in het Indonesisch "sta paraat" betekent, zit volgens Triyana onder meer in het gegeven dat de term met name door Nederlanders wordt gebruikt en doelt op "primitieve, ongeciviliseerde Indonesiërs als daders van de gewelddadigheden". Dat is volgens hem "niet geheel vrij van rassenhaat".

Indonesische onafhankelijkheidsoorlog
Na het einde van de Japanse bezetting in augustus 1945 was Nederland vastbesloten de kolonie Nederlands-Indië weer onder Nederlands bestuur te brengen. Dat stuitte op fel verzet van de Indonesische onafhankelijkheidsstrijders. Tijdens twee zogenoemde politionele acties - in feite militaire interventies - werd tussen 1947 en 1949 alles op alles gezet om het verzet te breken.

Hierbij kwamen naar schatting 5000 Nederlandse militairen en zeker 100.000 Indonesiërs om. Uiteindelijk erkende Den Haag, onder zware Amerikaanse druk, de Indonesische onafhankelijkheid op 27 december 1949.


Triyana: "De wortel van het probleem ligt in het onrecht dat het kolonialisme creëerde en dat een structuur vormde van een op racisme gebaseerde hiërarchische samenleving die de exploitatie van de kolonie omhult". Daar komt bij dat de term bersiap in Indonesië "in deze context" niet gebruikt wordt, aldus Triyana.

NRC schrijft dat de term bersiap rond de expositie in het Rijksmuseum wel wordt gebruikt in een begeleidend boek, waarbij het woord van een omschrijving wordt voorzien. De tentoonstelling, met de naam Revolusi, Indonesië onafhankelijk, opent volgende maand.
  dinsdag 11 januari 2022 @ 09:26:05 #2
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_203135375
Ik las het met verbijstering. Ze gaan wel heel erg ver door net te doen alsof die moordpartijen niks voorstelden en de daders eigenlijk gewoon in hun recht stonden of zo...
En dan ook nog beweren dat het racistisch is om het te benoemen.
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
pi_203135395
Musea... Die gasten leven in hun eigen werkelijkheid... :')
pi_203135449
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 januari 2022 09:26 schreef deedeetee het volgende:
Ik las het met verbijstering. Ze gaan wel heel erg ver door net te doen alsof die moordpartijen niks voorstelden en de daders eigenlijk gewoon in hun recht stonden of zo...
En dan ook nog beweren dat het racistisch is om het te benoemen.
Tja... Krijg je met dit type wereldvreemden... Feiten zijn blijkbaar haram :')
  dinsdag 11 januari 2022 @ 09:36:49 #5
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_203135512
Geschiedenis herschrijven _O_
  dinsdag 11 januari 2022 @ 09:37:12 #6
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_203135521
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 januari 2022 09:26 schreef deedeetee het volgende:
Ze gaan wel heel erg ver door net te doen alsof die moordpartijen niks voorstelden en de daders eigenlijk gewoon in hun recht stonden of zo...
Waar haal je dat vandaan dan? :D
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
pi_203135534
quote:
Triyana: "De wortel van het probleem ligt in het onrecht dat het kolonialisme creëerde en dat een structuur vormde van een op racisme gebaseerde hiërarchische samenleving die de exploitatie van de kolonie omhult".
:')
pi_203135541
Slachtoffers van geweld mogen niet zelf meer een naam aan die periode geven.

Rijksmuseum 2022
  dinsdag 11 januari 2022 @ 09:39:04 #9
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_203135554
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 januari 2022 09:38 schreef Glazenmaker het volgende:
Slachtoffers van geweld mogen niet zelf meer een naam aan die periode geven.

Rijksmuseum 2022
Dat staat ook helemaal nergens :')
Sterker, het Rijksmuseum gebruikt de term wel. :D
Lekker gelezen pik.
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
  dinsdag 11 januari 2022 @ 09:39:12 #10
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_203135557
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 januari 2022 09:37 schreef Aurelius het volgende:

[..]
:')
Zoveel woorden en dan nog zo weinig zeggen _O_

Zeg gewoon het welbekende "ies raciest", dat dekt de lading ook wel.
  dinsdag 11 januari 2022 @ 09:40:26 #11
414990 Immerdebestebob
Frikandellenfetisjist
pi_203135573
Ik las biersap :') Gelijk dorst.
pi_203135683
quote:
14s.gif Op dinsdag 11 januari 2022 09:39 schreef SicSicSics het volgende:

[..]
Dat staat ook helemaal nergens :')
Sterker, het Rijksmuseum gebruikt de term wel. :D
Lekker gelezen pik.
Begeleidende boeken zijn hetzelfde als het rijksmuseum.

SicSicSics 2022
  dinsdag 11 januari 2022 @ 09:50:00 #13
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_203135723
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 januari 2022 09:46 schreef Glazenmaker het volgende:
Begeleidende boeken zijn hetzelfde als het rijksmuseum.

SicSicSics 2022
Klopt! :D

Tijdelijke exposities met een gastcurator zijn hetzelfde als het rijksmuseum. Glazenmaker 2022.

Bovendien is de term niet verboden. Wordt de term zelfs gebruikt en uitgelegd. "Het team curatoren heeft besloten om het woord bersiap niet te gebruiken als gangbare term die verwijst naar de geweldadige periode [..]"

Stelletje jankballen. :') Lees eens een krant in plaats van blind fulmineren op korte zinnen op internet. :*
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
  dinsdag 11 januari 2022 @ 09:52:11 #14
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_203135756
Vreemd, die kreet had een hele andere lading voor die strijders zelf. Lijkt me vanuit hun ogen gezien prima aanvaardbaar dat wij die periode zo noemen?
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
  dinsdag 11 januari 2022 @ 09:57:13 #15
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_203135814
Sta paraat? Eerder “Sla dood” qua betekenis

Gaan we straks de Duitsers vragen of ze wel blij zijn met de term Holocaust? Lijkt me niet toch?
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
  dinsdag 11 januari 2022 @ 10:00:42 #16
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_203135874
Goh, dat heb ik met het begrip 'racisme'. Ik spreek liever van discriminatie omdat er maar één menselijk ras is.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_203135893
Grappig dat in het filmpje bij de NOS (vanaf 4:34) Willem-Alexander opeens zonder enige hapering excuses uitspreekt.
Hebben ze knap gemonteerd op de knip- en plakafdeling! ^O^

Origineel:
pi_203135896
quote:
14s.gif Op dinsdag 11 januari 2022 09:50 schreef SicSicSics het volgende:

[..]
Klopt! :D

Tijdelijke exposities met een gastcurator zijn hetzelfde als het rijksmuseum. Glazenmaker 2022.

Bovendien is de term niet verboden. Wordt de term zelfs gebruikt en uitgelegd. "Het team curatoren heeft besloten om het woord bersiap niet te gebruiken als gangbare term die verwijst naar de geweldadige periode [..]"

Stelletje jankballen. :') Lees eens een krant in plaats van blind fulmineren op korte zinnen op internet. :*
Waar heb ik gezegd dat de politie je komt halen als je bersiap gebruikt?
pi_203136113
Bersiap. :)
  dinsdag 11 januari 2022 @ 10:26:55 #20
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_203136225
Ik had nog nooit van dat woord gehoord om eerlijk te zijn.
pi_203136299
Ik dacht een verfrissend stukje te gaan lezen waarin de Indonesiërs de hand in eigen boezem zouden steken en zelf de term niet meer wilde gebruiken omdat ze daarmee in een bepaalde periode hatecrimes tegen Nederlanders pleegden.

Naïef natuurlijk.
  dinsdag 11 januari 2022 @ 10:34:58 #22
445329 detaris
Bonenteller en rekenmeester
pi_203136325
Vrouwen verkrachten en doodknuppelen is gerechtvaardigd verzet tegen de onderdrukkers, het probleem is de racistische term bersiap.

Want blanke slachtoffers, dan kan natuurlijk niet. _O_
pi_203136355
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 januari 2022 10:26 schreef Hexagon het volgende:
Ik had nog nooit van dat woord gehoord om eerlijk te zijn.
hier noemen ze het zelfs een 'brief genocide'
https://www.tandfonline.c(...)s&journalCode=cjgr20

Een tijd kort na het einde van de japanse bezetting in Indonesia waarin er een gezags-gat ontstond die zich uiteindelijk uitte door veel geweld en moorden op europeanen en indonesiers die aan de kant van de nederlanders stonden; door groepen die onafhankelijk wilden worden en die in de koloniale tijd juist tot de onderdrukten behoorden.

Als iemand zoekt naar een goed nederlandstalig woord hiervoor, zou ik de term 'omvolking' voorstellen ;)


wel een gejank overigens dat een keuze van de makers van een tentoonstelling bepaalde woorden wel of niet toe te passen gelijk iets is om je over op te gaan winden.
Zoiets is altijd heeel normaal als je een geschiedkundige tentoonstelling gaat maken, om consistent en bewust om te gaan met bewoordingen.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  dinsdag 11 januari 2022 @ 10:47:29 #24
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_203136565
Op zich vind ik het ook niet onbegrijpelijk dat het gebeurd is hoor, vreselijk natuurlijk wel, maar er gebeuren zoveel vreselijke dingen op de wereld. Erkennen en verder gaan met je leven, dat is het enige wat je kunt doen. Ook vanuit Nederland, wat betreft de kolonisatie zou ik zeggen.
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
  dinsdag 11 januari 2022 @ 11:02:53 #25
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_203136848
quote:
De "sterk racistische lading" van het woord, dat in het Indonesisch "sta paraat" betekent, zit volgens Triyana onder meer in het gegeven dat de term met name door Nederlanders wordt gebruikt en doelt op "primitieve, ongeciviliseerde Indonesiërs als daders van de gewelddadigheden". Dat is volgens hem "niet geheel vrij van rassenhaat".
Is dit dan niet waar?

Of vindt meneer dit geweld beschaafd en niet primitief?

Nou, die tentoonstelling sla ik wel over.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_203137003
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 januari 2022 10:47 schreef nixxx het volgende:
Op zich vind ik het ook niet onbegrijpelijk dat het gebeurd is hoor, vreselijk natuurlijk wel, maar er gebeuren zoveel vreselijke dingen op de wereld. Erkennen en verder gaan met je leven, dat is het enige wat je kunt doen. Ook vanuit Nederland, wat betreft de kolonisatie zou ik zeggen.
Wat mij altijd heeft verbaasd, is hoe weinig we van die periode weten. We hebben er bij geschiedenisles niks over gehoord, en als je er naar gaat zoeken, dan is er veel niet duidelijk.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  dinsdag 11 januari 2022 @ 11:22:23 #27
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_203137132
Nieuwe ontwikkelingen;
quote:
Aangifte tegen gastcurator Rijksmuseum wegens bannen ’racistische term’ Bersiap

De Federatie Indische Nederlanders (FIN) heeft dinsdag aangifte gedaan tegen de Indonesische gastcurator Bonnie Triyana wegens het schrappen van het woord Bersiap in de tentoonstelling ’Revolusi, Indonesië onafhankelijk’ voor het Rijksmuseum in Amsterdam. „Ik word hier fysiek onpasselijk van”, aldus Hans Moll, voorzitter van Federatie Indische Nederlanders (FIN).

Zie link voor het volledige artikel

https://www.telegraaf.nl/(...)stische-term-bersiap
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_203137137
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 januari 2022 11:13 schreef Lyrebird het volgende:

[..]
Wat mij altijd heeft verbaasd, is hoe weinig we van die periode weten. We hebben er bij geschiedenisles niks over gehoord, en als je er naar gaat zoeken, dan is er veel niet duidelijk.
Een van mijn twee geschiedenisonderwerpen tijdens mijn eindexamen VWO was 'Nederland & Indonesië' maar die onderwerpen veranderen volgens mij elk jaar.
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
pi_203137164
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 januari 2022 10:33 schreef Catatafishh het volgende:
Ik dacht een verfrissend stukje te gaan lezen waarin de Indonesiërs de hand in eigen boezem zouden steken en zelf de term niet meer wilde gebruiken omdat ze daarmee in een bepaalde periode hatecrimes tegen Nederlanders pleegden.

Naïef natuurlijk.
waarom zou een bevolking de hand in eigen boezem moeten steken voor legitieme aanslagen op een bezettende macht?
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
pi_203137175
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 januari 2022 11:22 schreef thedeedster het volgende:
Nieuwe ontwikkelingen;
[..]
Zie link voor het volledige artikel

https://www.telegraaf.nl/(...)stische-term-bersiap
_O_ mooi
pi_203137276
Woorden doen er toe!
pi_203137299
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 januari 2022 11:22 schreef thedeedster het volgende:
Nieuwe ontwikkelingen;
[..]
Zie link voor het volledige artikel

https://www.telegraaf.nl/(...)stische-term-bersiap
Aangifte op basis van wat? Wat extreem kansloos. "ja meneer de rechter ze weigeren een bepaald woord te gebruiken en nu voel ik me misselijk!!!"

Echt kansloos gelukkig. Het is gelukkig niet verboden om een woord niet te gebruiken.
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
  dinsdag 11 januari 2022 @ 11:44:54 #33
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_203137403
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 januari 2022 11:36 schreef Nielsch het volgende:

[..]
Aangifte op basis van wat? Wat extreem kansloos. "ja meneer de rechter ze weigeren een bepaald woord te gebruiken en nu voel ik me misselijk!!!"

Echt kansloos gelukkig. Het is gelukkig niet verboden om een woord niet te gebruiken.
Ik ben sowieso al niet van verbieden en censureren. Linksom of rechtsom.

Maar zo ben ik dus ook vrij om - ik ga minimaal een maal per jaar naar het Rijks - deze tentoonstelling niet te gaan bezoeken. Geen zin in een of andere woke tentoonstelling waarin mij voor de zoveelste keer verteld wordt hoe slecht ik wel niet ben.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
  dinsdag 11 januari 2022 @ 11:45:18 #34
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_203137409
Tja je kan ook niet naar die tentoonstelling gaan. Ik heb niet het idee dat de mensen die hier over mopperen ooit een museum van binnen zien.
pi_203137436
Vraag me af hoeveel mensen naar zo'n woke tentoonstelling gaan.

Risico is wel: schoolklassen moeten verplicht gaan. Zo hersenspoel je kinderen. Aan ouders de taak om hun kinderen bij te praten.
  dinsdag 11 januari 2022 @ 11:53:55 #36
272296 Jan_Lul
Ik zit hier niet voor
pi_203137513
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 januari 2022 09:57 schreef nixxx het volgende:
Sta paraat? Eerder “Sla dood” qua betekenis

Gaan we straks de Duitsers vragen of ze wel blij zijn met de term Holocaust? Lijkt me niet toch?
Nee, te pijnlijk. Ook voor Joden, zigeuners, kunstenaars, invaliden en anderen die daarbij omgebracht werden. Het voorstel is om de hele term holocaust niet te gebruiken. Sterker nog, gewoon heel die gebeurtenis nooit meer noemen, net doen of het niet gebeurd is, want dat is gewoon te pijnlijk om aan te denken. Vanuit woke-perspectief is dat het beste, want de wereld moet perfect zijn en niemand maar enig leed veroorzaken. Maar goed, dan krijg je nogal een grote catch-22...
  dinsdag 11 januari 2022 @ 11:54:06 #37
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_203137517
quote:
6s.gif Op dinsdag 11 januari 2022 11:25 schreef Nielsch het volgende:

[..]
waarom zou een bevolking de hand in eigen boezem moeten steken voor legitieme aanslagen op een bezettende macht?
En anderzijds, als een land zich zo makkelijk laat bezetten, dan vragen ze er ook wel om toch? ;-)
Je pleit hier voor het recht van de sterkste.
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
pi_203137521
Orwelliaanse geschiedvervalsing. Dat is nou al bijna tien jaar bezig en met D66 op cultuur zal dat alleen nog maar erger worden. Alleen blanken zijn in staat tot onrecht en kolonialisme en imperialisme kan alleen door blanken beoefend worden en is per definitie racistisch. Genocidale schuimbekkende bendes vol raciale haat mogen niet benoemd.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_203137582
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 januari 2022 11:54 schreef Weltschmerz het volgende:
Orwelliaanse geschiedvervalsing. Dat is nou al bijna tien jaar bezig en met D66 op cultuur zal dat alleen nog maar erger worden. Alleen blanken zijn in staat tot onrecht en kolonialisme en imperialisme kan alleen door blanken beoefend worden en is per definitie racistisch. Genocidale schuimbekkende bendes vol raciale haat mogen niet benoemd.
"boehoehoe we hebben met veel geweld en ellende een land bezet en toen de bevolking zich daar tegen ging verweren waren we heel errug zielug!"

:')
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
  dinsdag 11 januari 2022 @ 12:01:27 #40
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_203137640
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 januari 2022 11:44 schreef thedeedster het volgende:
Ik ben sowieso al niet van verbieden en censureren. Linksom of rechtsom.
In dit geval is er geen sprake van verbod noch censuur.

Er wordt alleen gekozen om geen 'alles omvattende' term te gebruiken voor een genuanceerd(er) stuk uit de geschiedenis.
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
pi_203137689
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 januari 2022 11:53 schreef Jan_Lul het volgende:

[..]
Nee, te pijnlijk. Ook voor Joden, zigeuners, kunstenaars, invaliden en anderen die daarbij omgebracht werden. Het voorstel is om de hele term holocaust niet te gebruiken. Sterker nog, gewoon heel die gebeurtenis nooit meer noemen, net doen of het niet gebeurd is, want dat is gewoon te pijnlijk om aan te denken. Vanuit woke-perspectief is dat het beste, want de wereld moet perfect zijn en niemand maar enig leed veroorzaken. Maar goed, dan krijg je nogal een grote catch-22...
Sterker nog, de woke idioten vinden dit echt. Getuige hun idiote obsessie met het neerhalen van standbeelden die hun fi-fi's auw doen. Dus het zou me idd niets verbazen als deze groep genetische teleurstellingen gaan pleiten voor het schrappen van WO2 uit de geschiedenisboeken, want stel je voor dat je geconfronteerd zou worden met minder prettige feiten.

Zwak volk is het.
pi_203137867
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 januari 2022 11:54 schreef Weltschmerz het volgende:
Orwelliaanse geschiedvervalsing. Dat is nou al bijna tien jaar bezig en met D66 op cultuur zal dat alleen nog maar erger worden. Alleen blanken zijn in staat tot onrecht en kolonialisme en imperialisme kan alleen door blanken beoefend worden en is per definitie racistisch. Genocidale schuimbekkende bendes vol raciale haat mogen niet benoemd.
Jan Pieterszoon Coen vind deze post leuk.

Ook wel zeer vermakelijk om te lezen dat verscheidene users het verhaal proberen te spinnen dat de Nederlanders slachtoffer waren terwijl de verhouding eerder 1 op 20 is in het nadeel van Indonesie.
Aut viam inveniam, aut faciam
There he goes. One of God's own prototypes. A high-powered mutant of some kind never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die.
pi_203137926
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 januari 2022 12:15 schreef Barbusse het volgende:

[..]
Jan Pieterszoon Coen vind deze post leuk.

Ook wel zeer vermakelijk om te lezen dat verscheidene users het verhaal proberen te spinnen dat de Nederlanders slachtoffer waren terwijl de verhouding eerder 1 op 20 is in het nadeel van Indonesie.
Toch ging alle partijen destijds mee in het verhaal dat we Indonesië voor onszelf moesten houden. Alleen de CPN was die mening niet toegedaan.
  dinsdag 11 januari 2022 @ 12:21:35 #44
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_203137978
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 januari 2022 12:15 schreef Barbusse het volgende:

[..]
Jan Pieterszoon Coen vind deze post leuk.

Ook wel zeer vermakelijk om te lezen dat verscheidene users het verhaal proberen te spinnen dat de Nederlanders slachtoffer waren terwijl de verhouding eerder 1 op 20 is in het nadeel van Indonesie.
Want als je vermoord wordt ben je geen slachtoffer ? De moordenaars waren in dit geval het slachtoffer ?
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
  dinsdag 11 januari 2022 @ 12:22:29 #45
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_203137996
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 januari 2022 12:18 schreef QWARQTAARTJE het volgende:

[..]
Toch ging alle partijen destijds mee in het verhaal dat we Indonesië voor onszelf moesten houden. Alleen de CPN was die mening niet toegedaan.
Ik denk ook dat het goed is dat we die kolonie kwijt zijn geraakt, denk je eens in wat een last dat land geweest zou zijn… alleen de scheiding zou wel wat ordelijker verlopen mogen zijn. Een overgang waar er een fatsoenlijke Indonesische democratie opgebouwd was.
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
pi_203138018
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 januari 2022 12:18 schreef QWARQTAARTJE het volgende:

[..]
Toch ging alle partijen destijds mee in het verhaal dat we Indonesië voor onszelf moesten houden. Alleen de CPN was die mening niet toegedaan.
Ja, dat hele "ons Indië" was wel algemeen geaccepteerd toen. Maar dan nog hopeloos koloniaal natuurlijk.
Aut viam inveniam, aut faciam
There he goes. One of God's own prototypes. A high-powered mutant of some kind never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die.
  dinsdag 11 januari 2022 @ 12:26:18 #47
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_203138047
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 januari 2022 12:15 schreef Barbusse het volgende:

[..]
Jan Pieterszoon Coen vind deze post leuk.

Ook wel zeer vermakelijk om te lezen dat verscheidene users het verhaal proberen te spinnen dat de Nederlanders slachtoffer waren terwijl de verhouding eerder 1 op 20 is in het nadeel van Indonesie.
Ja, laten we er een wedstrijdje ver pissen van maken. Fout gedrag is fout gedrag; linksom of rechtsom.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_203138053
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 januari 2022 12:21 schreef deedeetee het volgende:

[..]
Want als je vermoord wordt ben je geen slachtoffer ? De moordenaars waren in dit geval het slachtoffer ?
Jezuschristustehobbelpaard :')

Leg een bloemetje bij je voormalige lagere school ter herdenking van je educatie.
Aut viam inveniam, aut faciam
There he goes. One of God's own prototypes. A high-powered mutant of some kind never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die.
pi_203138061
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 januari 2022 11:54 schreef nixxx het volgende:
Je pleit hier voor het recht van de sterkste.
Amerika was sterker en NL moest vertrekken.
pi_203138096
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 januari 2022 12:22 schreef nixxx het volgende:

[..]
Ik denk ook dat het goed is dat we die kolonie kwijt zijn geraakt, denk je eens in wat een last dat land geweest zou zijn… alleen de scheiding zou wel wat ordelijker verlopen mogen zijn. Een overgang waar er een fatsoenlijke Indonesische democratie opgebouwd was.
Dat denk ik ook ja. Volgens mij is het ook nadelig voor Frankrijk dat ze nog in die zin banden hebben met enkele Afrikaanse landen.
  dinsdag 11 januari 2022 @ 12:31:00 #51
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_203138108
quote:
15s.gif Op dinsdag 11 januari 2022 12:27 schreef intellectuele_user het volgende:

[..]
Amerika was sterker en NL moest vertrekken.
Klopt, uiteindelijk misschien nog de beste oplossing. Konden we onze handen er compleet van af trekken. Dictator? Niet ons probleem meer, flikker maar op. Als we vriendschappelijk uit elkaar waren gegaan was er toch meer verantwoordelijkheid aan Nederland blijven kleven, al was het niet juridisch, dan wel moreel.
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
pi_203138125
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 januari 2022 12:26 schreef thedeedster het volgende:

[..]
Ja, laten we er een wedstrijdje ver pissen van maken. Fout gedrag is fout gedrag; linksom of rechtsom.
Seven Hells, wat is dit nu voor schooljuf vingerwijzen? Kan ik nu met het non-argument komen dat als Nederland niet tot kolonisatie was overgegaan dit allemaal nooit gebeurd was?
Aut viam inveniam, aut faciam
There he goes. One of God's own prototypes. A high-powered mutant of some kind never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die.
pi_203138129
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 januari 2022 12:30 schreef QWARQTAARTJE het volgende:

[..]
Dat denk ik ook ja. Volgens mij is het ook nadelig voor Frankrijk dat ze nog in die zin banden hebben met enkele Afrikaanse landen.
Former French president Jacques Chirac acknowledged that "without Africa, France will slide down into the rank of a third [world] power."Chirac's predecessor François Mitterand already prophesied in 1957 that "Without Africa, France will have no history in the 21st century."
  dinsdag 11 januari 2022 @ 12:36:39 #54
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_203138172
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 januari 2022 12:32 schreef intellectuele_user het volgende:

[..]
Former French president Jacques Chirac acknowledged that "without Africa, France will slide down into the rank of a third [world] power."Chirac's predecessor François Mitterand already prophesied in 1957 that "Without Africa, France will have no history in the 21st century."
Hoeveel daarvan is nostalgie en chauvinisme en hoeveel een rationele belangen afweging?
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
pi_203138231
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 januari 2022 12:36 schreef nixxx het volgende:

Hoeveel daarvan is nostalgie en chauvinisme en hoeveel een rationele belangen afweging?
Als je ziet hoe ze vandaag de dag nog steeds meerdere Afrikaanse landen gegijzeld houden, dan zal het wel om keiharde knaken gaan.
pi_203138237
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 januari 2022 09:19 schreef RvLaak het volgende:
Althans, aldus Bonnie Triyana, gastcurator van het Rijksmuseum:
[..]

De Bersiap was idd een sterk racistisch ding. Mensen werden massaal vermoord om etnische eigenschappen.
Maar dat is geen enkele reden om het woord maar in de ban te doen. Er is genocide gepleegd op oa mijn volk en dat noemen we nou eenmaal de Bersiap. Dat woord in de ban willen doen is verwerpelijk.
Het is duidelijk dat het Rijksmuseum dus kiest om de genocide die heeft plaatsgevonden te verbloemen. En verder een sterk staaltje victim blaming van het Rijksmuseum. Wat een verwerpelijk instituut is het ook geworden.

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 11-01-2022 12:47:56 ]
  dinsdag 11 januari 2022 @ 12:49:46 #57
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_203138306
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 januari 2022 12:26 schreef Barbusse het volgende:

[..]
Jezuschristustehobbelpaard :')

Leg een bloemetje bij je voormalige lagere school ter herdenking van je educatie.
Echt niet hoor.....
Je was ter plekke dus jij weet er meer van af dan ik ? Je hebt net zoals ik familie verloren die na de oorlog uit het jappenkamp op weg naar huis ging en werd afgeslacht ?
Ze hebben mijn grootvader vermoord. Ze hebben mijn vader tijdens de bersiap in Soerabaja van straat geplukt in de gevangenis gegooid en bijna vermoord. Hij wist gelukkig te ontsnappen.
Maar dat maakt niet uit want er waren in het verleden veeeeeel meer slachtoffers onder de inlandse bevolking ?
Moord = moord.

https://www.volkskrant.nl(...)ong-en-fel~b48e747f/
https://www.nu.nl/buitenl(...)anders-genocide.html
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
  dinsdag 11 januari 2022 @ 12:55:00 #58
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_203138343
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 januari 2022 12:32 schreef Barbusse het volgende:

[..]
Seven Hells, wat is dit nu voor schooljuf vingerwijzen? Kan ik nu met het non-argument komen dat als Nederland niet tot kolonisatie was overgegaan dit allemaal nooit gebeurd was?
Je bagatelliseert moorden en verkrachtingen, want "hunnie begonnen eerst!".

Als Nederland lekker hier in Europese wateren was blijven varen, dan was dit inderdaad nooit gebeurd. maar dat maakt het nog geen rechtvaardiging.

Ik citeer je nog even;
quote:
Ook wel zeer vermakelijk om te lezen dat verscheidene users het verhaal proberen te spinnen dat de Nederlanders slachtoffer waren terwijl de verhouding eerder 1 op 20 is in het nadeel van Indonesie.
Ik kan hier niets anders in zien dan bagetelisering. :N
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_203138555
quote:
6s.gif Op dinsdag 11 januari 2022 11:58 schreef Nielsch het volgende:

[..]
"boehoehoe we hebben met veel geweld en ellende een land bezet en toen de bevolking zich daar tegen ging verweren waren we heel errug zielug!"

:')
Je kunt niet onder het mom van een legitieme onafhankelijkheidsstrijd racistische moordpartijen en Javaans imperialisme goedpraten.

quote:
0s.gif Op dinsdag 11 januari 2022 12:15 schreef Barbusse het volgende:

[..]
Jan Pieterszoon Coen vind deze post leuk.
Dat je terug moet naar 1619 of zo zegt genoeg.

quote:
Ook wel zeer vermakelijk om te lezen dat verscheidene users het verhaal proberen te spinnen dat de Nederlanders slachtoffer waren terwijl de verhouding eerder 1 op 20 is in het nadeel van Indonesie.
Ach ja, 20 tot 30.000 Indo's, Molukkers en Chinezen afgemaakt vanwege hun gebrek aan raszuiverheid, maar daar geven we niet om want uitsluitend de rasvermengende blanken zijn slecht en dus tellen we ze mee bij de Indonesische slachtoffers van de blanke overheersing.

[ Bericht 1% gewijzigd door Weltschmerz op 11-01-2022 17:05:25 ]
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_203138624
We hadden destijds ook gewoon veel harder moeten optreden.

Wat is Indonesië nu? Het grootste islam shithole op aarde.

Goed gedaan hoor, echt een upgrade.
  dinsdag 11 januari 2022 @ 13:44:23 #61
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_203138958
wiki
quote:
Soekarno was nationalist en streefde naar onafhankelijkheid van Nederlands-Indië in de vorm van de republiek Indonesië met Jakarta als bestuurlijk centrum. Om die reden werkte hij in de Tweede Wereldoorlog samen met de Japanners om zo na de Japanse bezetting de macht te kunnen overnemen. Door de inlanders werd de inval van Japan in 1942 aanvankelijk als bevrijding van de Nederlandse koloniale overheersing gezien. De Japanse autoriteiten sloten veel Nederlanders op in interneringskampen. Indonesische mannen werden als dwangarbeider ingezet. Vele tienduizenden Javanen werden als dwangarbeiders (romusha) gebruikt in door Japan bezette landen in Zuidoost Azië. Het merendeel overleefde de harde dwangarbeid niet. Slechts een klein deel overleefde en kon naar Java terugkeren na de oorlog.
Was echt goed voor het volk die zogenaamde bevrijder Soekarno. Verkocht ze tijdens de oorlog aan de jappen om er zelf beter van te worden.
De bersiap was gewoon een voortzetting van de gruwelen die al plaats vonden daar. En het waren echt niet de Nederlanders alleen die wandaden hebben bedreven tegen het volk.
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
pi_203138980
Dit lijkt erg op de vraag: Wie was er erger: Hitler of Stalin....
  dinsdag 11 januari 2022 @ 13:50:47 #63
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_203139039
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 januari 2022 13:12 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
We hadden destijds ook gewoon veel harder moeten optreden.

Wat is Indonesië nu? Het grootste islam shithole op aarde.

Goed gedaan hoor, echt een upgrade.
Daar had je toch niets aan kunnen doen. Stel je eens voor dat het nu nog steeds onderdeel van Nederland zou zijn dan. Nee bedankt!
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
pi_203139066
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 januari 2022 13:46 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
Dit lijkt erg op de vraag: Wie was er erger: Hitler of Stalin....
In beginsel is de vraag; Mogen joden de term holocaust gebruiken voor de genocide op hun volk?
pi_203139078
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 januari 2022 12:49 schreef deedeetee het volgende:
Ze hebben mijn grootvader vermoord.
Wat deed jouw opa daar, was hij daar geboren of meegenomen door zijn ouders, als militair heengegaan, of de toerist aan het uithangen? Oprechte vraag om een beeld te krijgen van wat zich heeft afgespeeld aldaar.
pi_203139085
Federatie Indische Nederlanders wil aangifte doen tegen Rijksmuseum om schrappen ‘racistische term’ Bersiap
https://www.parool.nl/ams(...)rm-bersiap~b9e5fb33/
pi_203139110
quote:
15s.gif Op dinsdag 11 januari 2022 12:27 schreef intellectuele_user het volgende:

[..]
Amerika was sterker en NL moest vertrekken.
Niet zo gek dat ze dat vonden. We gaven meer geld uit aan het hardhandig en bloedig neerslaan van de Indonesische vrijheidsstrijd dan dat we van de yanks aan Marshallhulp kregen om ons land weer op te bouwen.
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
pi_203139122
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 januari 2022 13:52 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]
In beginsel is de vraag; Mogen joden de term holocaust gebruiken voor de genocide op hun volk?
Genocide (of volkerenmoord of volkenmoord) is een misdrijf in het internationale recht dat door de Algemene Vergadering van de Verenigde Naties in Resolutie 96(1) omschreven werd als 'de ontzegging van het recht van bestaan van een gehele menselijke groep Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Genocide
Dus om jouw vraag te beantwoorden: ja
pi_203139133
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 januari 2022 13:53 schreef intellectuele_user het volgende:
Federatie Indische Nederlanders wil aangifte doen tegen Rijksmuseum om schrappen ‘racistische term’ Bersiap
https://www.parool.nl/ams(...)rm-bersiap~b9e5fb33/
"boehoehoe meneer de rechter zij gebruiken een woord niet"

Mag hopen dat het OM dit als niet-ontvankelijk verklaart.
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
pi_203139248
De genocide gepleegd tegen Nederlanders was de aanleiding voor de politionele acties, maar de aanleiding vergeet Nederland graag.

De pemoedas waren zeer, zeer wreed.
pi_203139344
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 januari 2022 13:55 schreef QWARQTAARTJE het volgende:

[..]
Genocide (of volkerenmoord of volkenmoord) is een misdrijf in het internationale recht dat door de Algemene Vergadering van de Verenigde Naties in Resolutie 96(1) omschreven werd als 'de ontzegging van het recht van bestaan van een gehele menselijke groep Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Genocide
Dus om jouw vraag te beantwoorden: ja
Mooi.
Dan is de gepaste term voor de genocide op Indo's Bersiap en dient het Rijksmuseum dat gewoon te gebruiken.
pi_203139448
quote:
6s.gif Op dinsdag 11 januari 2022 11:25 schreef Nielsch het volgende:

[..]
waarom zou een bevolking de hand in eigen boezem moeten steken voor legitieme aanslagen op een bezettende macht?
Raciale plunderingen en verkrachtingen kunnen we wat jou betreft voortaan legitiem verzet noemen.

Verwachte reactie: 'boehoehoe'
pi_203139485
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 januari 2022 09:40 schreef Immerdebestebob het volgende:
Ik las biersap :') Gelijk dorst.
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 januari 2022 10:18 schreef laforest het volgende:
Bersiap. :)
Biersap ^O^ Is dat sappig bier of krijg je dan bessensap met bier erin?
afspraak tandarts verzetten
  dinsdag 11 januari 2022 @ 14:34:04 #74
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_203139595
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 januari 2022 13:52 schreef intellectuele_user het volgende:

[..]
Wat deed jouw opa daar, was hij daar geboren of meegenomen door zijn ouders, als militair heengegaan, of de toerist aan het uithangen? Oprechte vraag om een beeld te krijgen van wat zich heeft afgespeeld aldaar.
Geboren, zijn vader - Nederlander- ging in de 19e eeuw naar de Oost, zijn moeder was van gemengd bloed.
Mijn grootmoeder is daar ook geboren en zij was de 3 e generatie van een Duitse koloniale familie - hadden plantages- die daar dus al heel lang woonde.
Mijn beide grootouders waren van gemengd bloed. Mijn grootvader was net zo blank en blond als ik. Dat is hem dus fataal geworden.
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
pi_203139611
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 januari 2022 13:56 schreef Nielsch het volgende:

[..]
"boehoehoe meneer de rechter zij gebruiken een woord niet"

Mag hopen dat het OM dit als niet-ontvankelijk verklaart.
is idd enkel aandachtzoekerij.... het Rijksmuseum heeft al het recht zelf vrij te kiezen welke termen ze voor een tentoonstelling gebruiken..

er is helemaal niks om tegen 'aangifte te doen', maar boosroepert-stichtinkje zal wel eventjes een beetje aandacht willen hebben.

raar genoeg lijkt dit wel deel te zijn van de moderne Marketings-machinerie en van alle kanten een nuttige wijze de aandacht van de Media te krijgen, gewoon een beetje een vermeend 'conflict' creeren en mensen druk boos laten worden en dan er 'opinie-stukken' over laten schrijven...

Zou je een geshiedkundige tentoonstelling ergens in een museum maken over moderne Indisch-nederlandse Geschiedenis zou je bv op Fok! helemaal geen aandacht krijgen..
met geluk een topic in C&H waar dan éénmaal gereageerd wordt...

maar zodra er woordjes als 'verboden' of 'racuisme' bijgezocht worden en de doosnee NWS-klagerts er een mening over klaar hebben staan levert dat héél veelk reacties op.

Ergens doet het me denken aan iemand die ik iets van 15 jaar terug sprak en die toen net begon met sociale media-marketing en die me uitlegde dat ze soms met twee of drie fake-accouns tegen elkaar gespeeld een ruzie gingen maken in reageer-panelen, enkel omdat dat altijd extra kijkers aanlokt en je zo aandacht krijgt.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')