abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_203093031
Een vriend van me woont een tijdje in Ottawa, Canada.
Hij is aan het einde van de maand jarig.
Ik wil hem graag een pakketje sturen met wat typisch Nederlandse dingen die hij mist, en een cadeautje.

Binnen de EU verzend ik wel vaker, maar buiten de EU nooit. Ik heb wel wat gegoogled, maar ik dacht dat ik op een groot forum als dit misschien ook wel bruikbare tips tegen zou komen. Vast wel mensen die af en toe wat naar Canada verzenden. Tips en tricks?

Ik las dat de waarde van het pakketje maar zo’n 40 euro mag bedragen. Behoorlijk schraal. Zeker als je het afsteekt tegen de verzendkosten.

Ik las ook dat ik een douane formulier in moet vullen, wat een gedoe allemaal. :{

Ik wil voorkomen dat de ontvanger iets moet betalen, dat zou gênant zijn.
Hoe kan ik dat voorkomen?

Het liefste zou ik dat gewoon vooraf betalen, maar dat schijnt niet te kunnen?

Als ik op douane formulier noteer dat het een geschenk is met een waarde van ¤35, hoe groot achten jullie dan de kans dat de douane dit openmaakt, vindt dat het meer waarde heeft, en de ontvanger dan laat betalen?
- Souverän ist nicht, wer viel hat, sondern wenig braucht -
pi_203093258
Is het een idee om een cadeau via amazon canada te versturen? Dat scheelt dan al weer aan verzendkosten en waarde van je pakket.
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
pi_203093294
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 januari 2022 13:53 schreef valentijn101 het volgende:
Is het een idee om een cadeau via amazon canada te versturen? Dat scheelt dan al weer aan verzendkosten en waarde van je pakket.
Dat heb ik ook overwogen, maar ik wil liever een wat persoonlijker pakketje samenstellen met ook een aantal Nederlandse lekkernijen enzo. Dat het duurder is vind ik niet zo’n punt, ik wil vooral voorkomen dat hij straks moet betalen.
  Boks-Chick zaterdag 8 januari 2022 @ 14:00:43 #4
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_203093315
Hierboven een mooie suggestie inderdaad, of anders via een Nederlandse winkel in Canada benaderen of zij pakketjes binnen Canada versturen? Wellicht dat http://www.dutchtoko.ca/ dat doet?
lolwut
  Redactie Frontpage zaterdag 8 januari 2022 @ 14:01:38 #5
38148 crew  Innisdemon
pi_203093330
quote:
5s.gif Op zaterdag 8 januari 2022 13:35 schreef Galvez het volgende:
Een vriend van me woont een tijdje in Ottawa, Canada.
Hij is aan het einde van de maand jarig.
Ik wil hem graag een pakketje sturen met wat typisch Nederlandse dingen die hij mist, en een cadeautje.

Binnen de EU verzend ik wel vaker, maar buiten de EU nooit. Ik heb wel wat gegoogled, maar ik dacht dat ik op een groot forum als dit misschien ook wel bruikbare tips tegen zou komen. Vast wel mensen die af en toe wat naar Canada verzenden. Tips en tricks?

Ik las dat de waarde van het pakketje maar zo’n 40 euro mag bedragen. Behoorlijk schraal. Zeker als je het afsteekt tegen de verzendkosten.

Ik las ook dat ik een douane formulier in moet vullen, wat een gedoe allemaal. :{

Ik wil voorkomen dat de ontvanger iets moet betalen, dat zou gênant zijn.
Hoe kan ik dat voorkomen?

Het liefste zou ik dat gewoon vooraf betalen, maar dat schijnt niet te kunnen?

Als ik op douane formulier noteer dat het een geschenk is met een waarde van ¤35, hoe groot achten jullie dan de kans dat de douane dit openmaakt, vindt dat het meer waarde heeft, en de ontvanger dan laat betalen?
Het hangt er een beetje vanaf wat je wilt sturen. Als het bv etenswaren zijn (processed food) dan is dat geen probleem, en hoef je eigenlijk alleen maar op het gewicht te letten (tot 5kg = 38eu, tot 10kg zit al op 68)

Ik kan nergens ontdekken dat er een beperking in de waarde van het pakket is. Waar las je dat?
'Me' is géén bezittelijk voornaamwoord
  Boks-Chick zaterdag 8 januari 2022 @ 14:03:28 #6
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_203093353
NB ik lees hier: https://www.dhlexpress.nl(...)arde-voor-geschenken dat je pakketje maximaal 20CAD mag kosten zonder extra btw plicht, dat is nog geen 14e, dus heel veel minder dat de veronderstelde 35e

En check even goed wat je wel en wat je niet mag 'importeren' aan etenswaar.
lolwut
  zaterdag 8 januari 2022 @ 14:03:41 #7
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_203093361
Wij sturen af en toe wat naar de VS

Verzendkosten zijn bizar hoog en soms is een pakje wel drie maanden onderweg. Ik zou via amazon versturen.
Geen zorgen voor de dag van morgen.
pi_203093538
quote:
19s.gif Op zaterdag 8 januari 2022 14:03 schreef BrandX het volgende:
NB ik lees hier: https://www.dhlexpress.nl(...)arde-voor-geschenken dat je pakketje maximaal 20CAD mag kosten zonder extra btw plicht, dat is nog geen 14e, dus heel veel minder dat de veronderstelde 35e

En check even goed wat je wel en wat je niet mag 'importeren' aan etenswaar.
Die 20CAD is vrijgestelde grens voor als je bijvoorbeeld bij een bedrijf buiten Canada iets koopt. Als je het als geschenk krijgt, is de vrijstelling 60CAD.
pi_203095222
Voor Nederlandse producten in Canada zou je ook https://www.mydutchstore.com kunnen proberen.
  zaterdag 8 januari 2022 @ 17:55:34 #10
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_203096524
Je gaat 100% gechecked door douane worden, behalve als je met postnl stuurt.

Max 60 cad, en daar is best wat mee te sjoemelen hoor. Vooral als je drop en stroopwafels stuurt.

Je kan eventueel ook meerdere dozen sturen ...
Dum de dum
  Moderator zaterdag 8 januari 2022 @ 22:08:06 #11
382129 crew  Donna
pi_203101200
Wij sturen 1 of 2x per jaar typisch Nederlandse cadeautjes naar het gezin van m'n broer in Canada. Meestal met een waarde van ongeveer ¤70 en dan zetten we er 50 of 60 CAD op. Je moet idd een formulier invullen wat er ongeveer in zit, maar dat is niet veel werk. Wij versturen altijd met PostNL en tot nu toe (12 jaar) zijn er nog nooit pakketjes opengemaakt. Vroegah duurde het soms wel 6 weken voordat een pakketje aan kwam, maar de laatste jaren is het meestal maximaal 2 weken (maar niet rondom kerst versturen, dan duurt het eeuwen).

Rond Sinterklaas en verjaardagen bestellen we cadeautjes in Canada en laten het bij hun bezorgen anders wordt het echt te duur.
  maandag 10 januari 2022 @ 11:59:07 #12
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_203122536
Bij mij is een pakket wel open gemaakt en geweigerd omdat er een etenswaar in zat dat niet mocht. Had gewoon algemeen food als omschrijving gebruikt. Dat is duidelijk een trigger voor de douane. Verstuurd via postnl. Pakket kwam wel weer netjes bij mij terug trouwens, houtje touwtje weer dicht geplakt en al :')
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_203122560
Wat is je zorg dat de douane het openmaakt?
  maandag 10 januari 2022 @ 12:48:35 #14
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_203123354
quote:
0s.gif Op maandag 10 januari 2022 12:00 schreef -Sigaartje het volgende:
Wat is je zorg dat de douane het openmaakt?
Zoals TS zegt; over de limiet van ~41 euro heen gaan en een cadeau + rekening douane aan iemand geven, ivp een cadeau alleen.

neem aan dat TS geen verboden items wilde gaan opsturen ...

Zendingen markeren met of zonder 'food' heeft geen nut. Artikelen worden gescanned of langs honden en die pikken etenswaren er echt zo uit.

FedEx ed. klaren altijd zelf in, postnl gaat naar post canada (geen id wie daar de lokale posterijen doet) en dan is er kans dat het niet gechecked wordt.
Dum de dum
pi_203124349
quote:
0s.gif Op maandag 10 januari 2022 12:48 schreef Fe2O3 het volgende:

[..]
Zoals TS zegt; over de limiet van ~41 euro heen gaan en een cadeau + rekening douane aan iemand geven, ivp een cadeau alleen.

neem aan dat TS geen verboden items wilde gaan opsturen ...

Zendingen markeren met of zonder 'food' heeft geen nut. Artikelen worden gescanned of langs honden en die pikken etenswaren er echt zo uit.

FedEx ed. klaren altijd zelf in, postnl gaat naar post canada (geen id wie daar de lokale posterijen doet) en dan is er kans dat het niet gechecked wordt.
Het maakt dan toch niet uit als de douane dat openmaakt?
Overkomt mij ook wel eens, krijg je er een nette brief bij. No problem.
pi_203127247
Zou sowieso dhl express kiezen voor internationale pakketten.
Dan weet je zeker dat het binnen enkele dagen geleverd word, wat dat betreft is dhl superieur. (PostNL doet er gerust weken over)
pi_203138619
dit soort dingen niet versturen maar locaal bestellen. In Canada zitten zat (online) winkels met nederlandse productuen die dit voor je kunnen verzorgen. Goedkoper en geen gezeik met douane, die zijn nl. wel degelijk streng , zeker qua voedsel
pi_203143465
quote:
0s.gif Op maandag 10 januari 2022 11:59 schreef laziness het volgende:
Bij mij is een pakket wel open gemaakt en geweigerd omdat er een etenswaar in zat dat niet mocht. Had gewoon algemeen food als omschrijving gebruikt. Dat is duidelijk een trigger voor de douane. Verstuurd via postnl. Pakket kwam wel weer netjes bij mij terug trouwens, houtje touwtje weer dicht geplakt en al :')
Wat voor etenswaar was dat? Of mag etenswaar in het algemeen niet?
  dinsdag 11 januari 2022 @ 19:17:37 #19
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_203143547
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 januari 2022 19:13 schreef Galvez het volgende:

[..]
Wat voor etenswaar was dat? Of mag etenswaar in het algemeen niet?
Jawel. Snoep en koekjes en hagelslag mag bijv wel. Het betrof een blik worstjes meen ik. Vlees, zuivelproducten (kaas), fruit, groente, honing mag niet.

Voorval is jaren geleden en ik had de regels niet opgezocht. Wilde een vriendin die krap bij kas zat flink wat eten sturen. Toen het pakket retour kwam heb ik een lokale supermarkt eten laten bezorgen. Werkte een stuk beter :D

[ Bericht 11% gewijzigd door laziness op 11-01-2022 19:33:28 ]
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_203171665
Toen ik in 2014 in Taiwan studeerde heeft mijn toenmalige vriendin me een pakketje opgestuurd met drop, stroopwafels, rookworst, Nederlands tijdschrift, dat soort dingen. Was een schoenendoos vol en qua gewicht ook max. 5kg geloof ik.

Moest een douaneformulier bij en werd inderdaad geopend door de Taiwanese douane, dichtgeplakt en doorgestuurd. Was destijds dus allemaal prima. Duurde al met al 3 weken en kostte een paar tientjes.

Nu ik dit schrijf besef ik me dat 2014 ook alweer 8 jaar terug is. :') Lijkt me alleen dat alles sindsdien iets makkelijker (digitaal) is geworden?

Edit: idd dus digitaal mogelijk. Via https://jouw.postnl.nl/#!/versturen/details kan je eigenlijk al alles invullen, ook wat erin zit en wat de waarde is. Wss is het dan een kwestie van uitprinten en erop plakken.
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')