SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Elke keer als ik contact heb met die maat van mij en ik vertel hem bijvoorbeeld dat ik wat minder goed in mijn vel zit (en mij vervolgens weer schuldig voel dat ik hem daarmee lastiggevallen heb) belooft hij zo snel mogelijk contact met mij op te nemen. Dat vind ik dan vervolgens wel fijn - het doet mij toch goed dat iemand zijn betrokkenheid toont.
Maar het gebeurt eigenlijk altijd dat er wat tussenkomt, waardoor hij zichzelf ook klote is gaan voelen of hij heeft het te druk of hij is uit zijn bioritme. En dan belooft hij een andere keer te bellen, wat vervolgens niet gebeurt.
Ik heb hem daarover gezegd dat ik het ten eerste zelf vervelend vind, maar ook dat hij sowieso moet oppassen om te snel dingen aan anderen te beloven, want als hij dat vervolgens niet nakomt, dan associeren anderen dat met onbetrouwbaarheid en ook nemen ze hem voortaan minder serieus. Dit heb ikzelf ook moeten leren door schade en schande.
Wat mij vooral steekt, is het idee dat hij niet oprecht betrokken is, maar zijn hulp aanbiedt door zijn eigen verlatingsangst en dat hij om die reden bevriend wilt zijn met mij en eigenlijk met iedereen. Ook omdat de keer dat ik hem vertelde dat ik het nogal vervelend vind als hij beloftes maakt en ze vervolgens niet nakomt. Ik had het op een heel rustige manier tegen hem gezegd, maar hij raakte daardoor erg over de zeik en werd bang dat ik hem nooit meer wilde zien.
Ik moet toegeven dat ik daarbij ook twijfel aan mijn eigen oprechtheid met betrekking tot de vriendschap. Ik vraag me dan af: als hij mij eigenlijk gewoon gebruikt, doe ik dan eigenlijk hetzelfde bij hem? Ik had hem bijvoorbeeld al een paar keer ontvriend van mijn social media accounts. Daar had hij alleen over gezegd dat hij dat gedrag herkende toen het heel slecht met hem ging en hij was er verder niet boos over. Toch vermoed ik dat hij daar toch behoorlijk door werd geraakt.
Waar het eigenlijk op neerkomt. Ik zit vooral in de knoop met mezelf, want ik denk dat de rancune eerder in mezelf schuilt dan in hem. Hoe meer ik erover nadenk, hoe meer ik mezelf zie als degene die toxic is. Ik kan me dan wel voorstellen dat hij of wie dan ook er geen zin in heeft om zich met mij in te laten, als ik andersom zoveel negativiteit voel. Ik walg nu ook van mezelf. Ik vind het scary dat ikzelf niet in de gaten krijg dat het manipulatieve borderline-gedrag - want dat is het dus gewoon - er zo insluimert.![]()
Het voordeel van die zelfcompassie is dat je niet zo afhankelijk meer bent van je omgeving voor je voeding. En dat scheelt een hoop gedoe en ruis in het contact met anderen en geeft meer voldoening in jezelf.quote:Ik heb van diverse therapeuten en andere mensen met hun allerbeste bedoelingen vaak aangehoord dat ik zelfcompassie moet ontwikkelen. Ik snap wel dat jezelf afkraken niets gaat helpen. Voor mij persoonlijk werkt het veel beter om mezelf helemaal niet te beoordelen, noch negatief noch positief, maar door zo objectief mogelijk naar mezelf te kijken.
Ik snap ergens wel wat je bedoelt mbt het laatste.quote:Op vrijdag 7 januari 2022 00:40 schreef Tengano het volgende:
Ik heb er toch wel waardering voor dat je jezelf, ondanks alles, zo in de spiegel durft te kijken ipv anderen, in dit geval je maat, er de schuld van wilt geven. Wat natuurlijk veel makkelijker is, en dan hoef jij verder niets te doen. En dit lijkt me ook de enige manier om dingen in jezelf te kunnen verschuiven. Stap voor stap.
[..]
Het voordeel van die zelfcompassie is dat je niet zo afhankelijk meer bent van je omgeving voor je voeding. En dat scheelt een hoop gedoe en ruis in het contact met anderen en geeft meer voldoening in jezelf.
Ik krijg de indruk dat je dat soort complimenten niet binnen kunt laten en dat je er dus eigenlijk ook niks mee kunt. En ergens snap ik dat ook wel. Het staat haaks op je eigen zelfbeeld en het past gewoon niet als puzzelstukje bij wat jij zoekt en wat je nodig hebt.quote:Op vrijdag 7 januari 2022 05:21 schreef PabstBlueRibbon het volgende:
Ik snap ergens wel wat je bedoelt mbt het laatste.
Het grootste issue daarbij is denk ik dat mensen teveel uitgaan van hun eigen beleving ipv zich afvragen of het daadwerkelijk past bij de behoeftes van de persoon.
Stel dat jij in groepstherapie zit en je hebt een lage dunk van jezelf. En dan krijg je het volgende terug van jouw (vrouwelijke) groepsleden.
"Ik kan heel veel positieve eigenschappen bij jou zien! Je bent heel erg lief en zachtaardig. Je durft jouw gevoelens te tonen. Heel veel mannen durven dat niet hoor!
En het is ook niet nodig om zo onzeker te zijn over jouw uiterlijk. Je hoeft niet jaloers te zijn op al die macho's in de sportschool die denken dat ze heel wat zijn met hun spierballen. OK, ik geef toe dat zij er fysiek aantrekkelijker uitzien, maar jij compenseert dat weer met een heel mooie kwetsbare en vooral lieve persoonlijkheid. En weet je, ik associeer mannen met een grote bolle buik met de teddybeer waarmee ik vroeger als klein meisje ging slapen. Ik vond het zo leuk om daartegenaan te liggen. Dat was mijn lievelingsknuffel hoor!"
Als je complimenten aanhoort die daarmee vergelijkbaar zijn. In hoeverre merk je dat jouw zelfrespect erdoor gaat stijgen?
Ik heb de rest van jouw post ook gelezen en waardeer het hoor.![]()
Als ik sommige complimenten herken en die overeenkomen met mijn zelfbeeld dat kan ik dankjewel zeggen. If not, dan kan ik het ontvangen en denk ik er nog even goed over na. Wat wordt hier gezegd? IN hoeverre gaat dit echt over mij? Wat voor intentie zit hier achter? Kan ik hier iets mee en zo ja wat? Anyway, ook als ik mezelf er niet in herken zegt het iets over de kwaliteit van de verbinding, of jezelf of de ander en kun je er wijzer van worden. En dat moet ook je primaire doel zijn; jouw zelfontwikkeling, iets wat niemand anders voor jou kan doen.quote:Als je complimenten aanhoort die daarmee vergelijkbaar zijn. In hoeverre merk je dat jouw zelfrespect erdoor gaat stijgen?
Zo'n "compliment" zou ik niet ervaren (als het van een vrouw zou komen) als compliment. Dit zegt een vrouw tegen een man die ze friendzoned en niet wil kwetsen. Ze ziet je niet als een echte man.quote:Op vrijdag 7 januari 2022 05:21 schreef PabstBlueRibbon het volgende:
[..]
Ik snap ergens wel wat je bedoelt mbt het laatste.
Het grootste issue daarbij is denk ik dat mensen teveel uitgaan van hun eigen beleving ipv zich afvragen of het daadwerkelijk past bij de behoeftes van de persoon.
Stel dat jij in groepstherapie zit en je hebt een lage dunk van jezelf. En dan krijg je het volgende terug van jouw (vrouwelijke) groepsleden.
"Ik kan heel veel positieve eigenschappen bij jou zien! Je bent heel erg lief en zachtaardig. Je durft jouw gevoelens te tonen. Heel veel mannen durven dat niet hoor!
En het is ook niet nodig om zo onzeker te zijn over jouw uiterlijk. Je hoeft niet jaloers te zijn op al die macho's in de sportschool die denken dat ze heel wat zijn met hun spierballen. OK, ik geef toe dat zij er fysiek aantrekkelijker uitzien, maar jij compenseert dat weer met een heel mooie kwetsbare en vooral lieve persoonlijkheid. En weet je, ik associeer mannen met een grote bolle buik met de teddybeer waarmee ik vroeger als klein meisje ging slapen. Ik vond het zo leuk om daartegenaan te liggen. Dat was mijn lievelingsknuffel hoor!"
Als je complimenten aanhoort die daarmee vergelijkbaar zijn. In hoeverre merk je dat jouw zelfrespect erdoor gaat stijgen?
Ik heb de rest van jouw post ook gelezen en waardeer het hoor.![]()
Doe jij dat misschien ook niet een beetje als je vraagtekens zet bij de oprechte betrokkenheid van je vriend?quote:Op vrijdag 7 januari 2022 05:21 schreef PabstBlueRibbon het volgende:
Ik denk dat dit vooral een voorbeeld is van een passief gesprek ahw. De persoon spreekt vooral haar mening uit, dat is niet per se een compliment naar de persoon in kwestie. Laat staan een dialoog. Zoiets meen ik in de openingspost ook een beetje waar te nemen..quote:Stel dat jij in groepstherapie zit en je hebt een lage dunk van jezelf. En dan krijg je het volgende terug van jouw (vrouwelijke) groepsleden.
Dat ben ik helemaal met je eens.quote:Op zaterdag 8 januari 2022 19:29 schreef -marz- het volgende:
En misschien meer je eigen weg gaan, andere mensen zoeken die je inspireren en om contact mee op te bouwen. Niet te veel hierin blijven hangen in ieder geval als het je omlaag trekt.
Snap je het zelf wel? Wat je nou eigenlijk zou willen zien van hem?quote:Op zaterdag 8 januari 2022 23:56 schreef PabstBlueRibbon het volgende:
Toch gedaan. Kreeg zojuist paniekreactie terug dat hij het noooooit meer zal doen. En toen belde hij opeens wel. Hij schoot in allemaal excuses en zelfverwijten. Ik denk dat hij dan niet snapt waar het om gaat.
Het klinkt denk ik een beetje tegenstrijdig om aan een kant te zeggen dat hij niks van jou hoeft, terwijl je dus wel graag wil laten weten wat het met jou doet. Dat klinkt toch alsof je denkt dat hij dit a. niet weet en b. dit meespeelt in zijn gedrag wat jou teleurstelt. Nu heb je a. en reageert hij daarop, hij weet het dus. Dan zijn we bij de b. zijn gedrag en dan lijkt dat toch niet voldoende voor jou. (Geen verwijt, gewoon een constatering van mijn kant)quote:Op zaterdag 8 januari 2022 20:13 schreef PabstBlueRibbon het volgende:
Wat denk je, is het fair dat ik hem wel laat weten dat ik er nogal mee heb gezeten dat hij weer een belofte niet na kwam?
Hij hoeft van mij verder helemaal niks. Als hij het druk heeft, snap ik best dat hij tijd nodig heeft voor zichzelf. Ik vind wel dat je als volwassen man zijn moet snappen dat je mensen heel erg teleur kan stellen als je dingen belooft en vervolgens niet nakomt. Het enige wat ik van hem vraag, is dat hij in ieder geval probeert om rekening met mij te houden.
Inmiddels wel geloof ik.quote:
Dat klinkt aardig helder.quote:Op zondag 9 januari 2022 12:50 schreef PabstBlueRibbon het volgende:
[..]
Inmiddels wel geloof ik.
Ik ben denk ik bezorgd dat ik weer ga investeren in iemand die mij helemaal niks teruggeeft en dat het weer het oude liedje is dat ik niemand heb. Verder roept het nogal wat woede op. Waar ik vaak bang voor ben, is dat iemand misbruik maakt van mijn goedheid/naïviteit door op mijn emoties in te spelen en mij dan vervolgens ten schande maakt.
Er speelt dus oud zeer mee waar hij eigenlijk buiten staat.
Ik zei dat ik het jammer vond dat hij opnieuw iets niet nakwam wat hij aan mij beloofde, omdat ik me daardoor weer verdrietig voelde.quote:Op zondag 9 januari 2022 15:17 schreef -marz- het volgende:
Dus je hebt hem erop aangesproken en nu is hij in een emotionele spiraal met emotie en zelfverwijt beland.
Voor hem kwam dit misschien een beetje uit de lucht vallen, was het via app ofzo?
Klopt wel.quote:Op maandag 10 januari 2022 14:51 schreef ZeventiendeEtage het volgende:
Iedereen zijn eigen ding, echter ik zou meteen die relatie afbreken.
Je bent het gemiddelde van de 5 waar je mee omgaat...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |