de restwaarde speelt dan ook een rol. De restwaarde moet je van het aankoopbedrag aftrekken en alleen dat kan je van de belasting aftrekken verdeeld over die jaren, vaak 5 jaar. De restwaarde bepaal je zelf en dat moet je kunnen onderbouwen.quote:Op dinsdag 4 januari 2022 16:36 schreef TheFreshPrince het volgende:
Als het hoger is, dan schrijf je het af over meerdere jaren.
(dat is wat complexer qua berekening, aangezien je ook rekening moet houden met de maand waarin je het aanschaft en hoeveel je daardoor in het eerste en laatste jaar kan afschrijven).
Uiteraard. In de praktijk zit je met 10% restwaarde aanhouden wel safe of het moet iets zijn dat makkelijk 50 jaar meegaat en niets aan waarde afschrijftquote:Op dinsdag 4 januari 2022 17:25 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
de restwaarde speelt dan ook een rol. De restwaarde moet je van het aankoopbedrag aftrekken en alleen dat kan je van de belasting aftrekken verdeeld over die jaren, vaak 5 jaar. De restwaarde bepaal je zelf en dat moet je kunnen onderbouwen.
Hoe relevant is dat voor een telefoon. Die kostte wel meer dan 450 maar zo'n ding gaat echt geen 5 jaar mee. 2, 3 hoogstens. Kan ik die niet gewoon in 1 keer als kosten opvoeren zonder afschrijving of restwaarde? Dit wordt anders meer complex dan dat het gaat opleveren zo.quote:Op dinsdag 4 januari 2022 16:36 schreef TheFreshPrince het volgende:
Je hebt die printer nodig voor je zaak, dus dat kan je prima opgeven als kosten. Ook de inkt en papier.
Als het aanschafbedrag van de printer < ¤450 excl. BTW is dan kan je dat bedrag (excl. BTW) opgeven als kosten (dus aftrekpost).
Als het hoger is, dan schrijf je het af over meerdere jaren.
(dat is wat complexer qua berekening, aangezien je ook rekening moet houden met de maand waarin je het aanschaft en hoeveel je daardoor in het eerste en laatste jaar kan afschrijven).
Alles is wel uit te zoeken maar als het je teveel tijd kost, kan je het ook uitbesteden. En ook die kosten zijn aftrekbaar.
zover ik weet kan dat niet.quote:Op dinsdag 4 januari 2022 18:36 schreef Farenji het volgende:
Kan ik die niet gewoon in 1 keer als kosten opvoeren zonder afschrijving of restwaarde? Dit wordt anders meer complex dan dat het gaat opleveren zo.
Zover ik weet kan je maximaal 20% per jaar afschrijven.quote:Op dinsdag 4 januari 2022 18:36 schreef Farenji het volgende:
[..]
Hoe relevant is dat voor een telefoon. Die kostte wel meer dan 450 maar zo'n ding gaat echt geen 5 jaar mee. 2, 3 hoogstens. Kan ik die niet gewoon in 1 keer als kosten opvoeren zonder afschrijving of restwaarde? Dit wordt anders meer complex dan dat het gaat opleveren zo.
Mijn boekhouding is overigens supersimpel, voor de rest heb ik nauwelijks kosten en schrijf ik vooral facturen. Allemaal diensten, geen goederen of andere ingewikkelde dingen. Dus een boekhouder betalen, ik zie daar echt het nut nog niet van in.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |