abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_203031543
Ik moet dit jaar voor het eerst inkomstenbelasting doen als ZZP'er, ben vorig jaar begonnen. Ik heb toen ik begon een mobiele telefoon gekocht die ik veel zakelijk gebruik, voor communicatie, urenregistratie, agenda, noem maar op. Maar het is mijn enige telefoon dus ik gebruik hem ook prive. Ook heb ik een printer gekocht die in mijn werkkamer/kantoor (aparte kamer) staat. Beide aankopen heb ik netjes in mijn boekhouding verwerkt. Heb de btw erover ook al teruggevraagd en al gekregen.

Nu vraag ik me af of ik die bij mijn aangifte inkomstenbelasting ook kan opvoeren als aftrekposten. Op de site van de belastingdienst staat in het overzicht mogelijke aftrekkosten hierover alleen: "Apparatuur en instrumenten die niet tot het ondernemingsvermogen horen: 0%". Er staat dus niks over apparatuur die *wel* tot het ondernemingsvermogen behoort. Er staat ook dat kosten voor werkruimte thuis en inrichting niet afgetrokken mogen worden. Is een printer in mijn kantoor ook "inrichting werkruimte" of niet? Vind het allemaal nogal vaag.

Dus voordat ik helemaal kapot gemaakt door de belastingdienst omdat ik ten onrechte een aftrekpost heb opgevoerd (zie ze er wel voor aan) vraag ik het maar: mag ik deze dingen aftrekken?
pi_203031690
Je hebt die printer nodig voor je zaak, dus dat kan je prima opgeven als kosten. Ook de inkt en papier.

Als het aanschafbedrag van de printer < ¤450 excl. BTW is dan kan je dat bedrag (excl. BTW) opgeven als kosten (dus aftrekpost).

Als het hoger is, dan schrijf je het af over meerdere jaren.
(dat is wat complexer qua berekening, aangezien je ook rekening moet houden met de maand waarin je het aanschaft en hoeveel je daardoor in het eerste en laatste jaar kan afschrijven).

Alles is wel uit te zoeken maar als het je teveel tijd kost, kan je het ook uitbesteden. En ook die kosten zijn aftrekbaar.

[ Bericht 28% gewijzigd door TheFreshPrince op 04-01-2022 16:42:42 ]
pi_203032546
je bedenkt en onderbouwd hoeveel procent je de spullen prive gebruikt en haalt dit percentage van het aankoopbedrag af en dat voer je op als aftrekpost.

werkplaatsinrichting in je prive huis zijn bureau, stoel, kasten, vloer, behang, renovatiekosten, etc. Eigenlijk hetgeen je ook in een privekamer zou kunnen vinden.

Zogauw je geen buitenlandse naam hebt zal de belastingdienst je wijzen op je fouten en soms zelfs automatisch corrigeren zonder problemen. Daar heb ik ervaring mee. Als je het daarna nog een keer hetzelfde fout doet, dan is het een ander verhaal.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_203032632
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 januari 2022 16:36 schreef TheFreshPrince het volgende:
(dat is wat complexer qua berekening, aangezien je ook rekening moet houden met de maand waarin je het aanschaft en hoeveel je daardoor in het eerste en laatste jaar kan afschrijven).
de restwaarde speelt dan ook een rol. De restwaarde moet je van het aankoopbedrag aftrekken en alleen dat kan je van de belasting aftrekken verdeeld over die jaren, vaak 5 jaar. De restwaarde bepaal je zelf en dat moet je kunnen onderbouwen.
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_203032963
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 januari 2022 17:25 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
de restwaarde speelt dan ook een rol. De restwaarde moet je van het aankoopbedrag aftrekken en alleen dat kan je van de belasting aftrekken verdeeld over die jaren, vaak 5 jaar. De restwaarde bepaal je zelf en dat moet je kunnen onderbouwen.
Uiteraard. In de praktijk zit je met 10% restwaarde aanhouden wel safe of het moet iets zijn dat makkelijk 50 jaar meegaat en niets aan waarde afschrijft :P

Boekwaarde berekenen is dan ook nog iets waar je je mee bezig kan houden maar voorlopig is TS wel geholpen denk ik :P

En voor startende ondernemers die aan het urencriterium voldoen waren (en zijn?) er ook nog mogelijkheden om versneld af te schrijven? Is alweer even geleden dat ik gestart ben en geen idee hoe het er nu voor staat.

[ Bericht 4% gewijzigd door TheFreshPrince op 04-01-2022 17:49:05 ]
pi_203033148
Ik vraag trouwens altijd direct uitstel aan tot 1 september en dan doe ik op de laatst mogelijke dag m'n belastingaangifte :')
pi_203034058
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 januari 2022 16:36 schreef TheFreshPrince het volgende:
Je hebt die printer nodig voor je zaak, dus dat kan je prima opgeven als kosten. Ook de inkt en papier.

Als het aanschafbedrag van de printer < ¤450 excl. BTW is dan kan je dat bedrag (excl. BTW) opgeven als kosten (dus aftrekpost).

Alles is wel uit te zoeken maar als het je teveel tijd kost, kan je het ook uitbesteden. En ook die kosten zijn aftrekbaar.

Hoe relevant is dat voor een telefoon. Die kostte wel meer dan 450 maar zo'n ding gaat echt geen 5 jaar mee. 2, 3 hoogstens. Kan ik die niet gewoon in 1 keer als kosten opvoeren zonder afschrijving of restwaarde? Dit wordt anders meer complex dan dat het gaat opleveren zo.

Mijn boekhouding is overigens supersimpel, voor de rest heb ik nauwelijks kosten en schrijf ik vooral facturen. Allemaal diensten, geen goederen of andere ingewikkelde dingen. Dus een boekhouder betalen, ik zie daar echt het nut nog niet van in.
pi_203034153
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 januari 2022 18:36 schreef Farenji het volgende:
Kan ik die niet gewoon in 1 keer als kosten opvoeren zonder afschrijving of restwaarde? Dit wordt anders meer complex dan dat het gaat opleveren zo.
zover ik weet kan dat niet.
pi_203034379
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 januari 2022 18:36 schreef Farenji het volgende:

[..]
Hoe relevant is dat voor een telefoon. Die kostte wel meer dan 450 maar zo'n ding gaat echt geen 5 jaar mee. 2, 3 hoogstens. Kan ik die niet gewoon in 1 keer als kosten opvoeren zonder afschrijving of restwaarde? Dit wordt anders meer complex dan dat het gaat opleveren zo.

Mijn boekhouding is overigens supersimpel, voor de rest heb ik nauwelijks kosten en schrijf ik vooral facturen. Allemaal diensten, geen goederen of andere ingewikkelde dingen. Dus een boekhouder betalen, ik zie daar echt het nut nog niet van in.
Zover ik weet kan je maximaal 20% per jaar afschrijven.

Ook als hij kapot gaat of als je hem vervangt kan je 'm nog steeds in die jaren daarna af blijven schrijven, dat geeft je ieder jaar nog mooi een aftrekpost.
Ik zou het toestel dan wel netjes in een lade laten liggen zodat je kan aantonen dat je hem nog bezit.
En de restwaarde van een kapot toestel kan je aan het eind prima op ¤0 zetten lijkt me.

edit: hier staat het wat beter verwoord denk ik:

https://www.partnersinadministraties.nl/nieuws/schade-aan-uw-mobieltje-hoe-zit-dat-fiscaal
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')