abonnement Unibet Coolblue
pi_203195627
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 januari 2022 22:32 schreef ddx het volgende:
En loopt de ketting op de juiste manier over de wieltjes ?
Wel eens gezien bij iemand dat hij tussen de wieltjes in verkeerd liep, aanliep tegen ijzertje zegmaar.
Ja, ik heb dat bruggetje net na het eerste wieltje niet gemist.
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 januari 2022 21:49 schreef dop het volgende:

[..]
kabel spanning iets verhogen, ik kan het niet zien op het filmpje maar kijk eens hoe je ketting lijn loopt ten opzichte van de tandwielen.
Ik gok dat hij iets naar rechts zit (van achter gezien)
Je bovenste derailleurwieltje moet zo recht mogelijk in lijn met het geschakelde kransje
[ afbeelding ]
Dit aanzicht is ook de enige manier waarop wij hier je afstelling kunnen beoordelen.

niet alleen een ketting, ook een derailleurkabel rekt over tijd iets op
een ingelopen ketting is iets slapper en kan daar dan nog net mee overweg (ondanks dat het niet helemaal perfect staat afgesteld)

Ik probeer een foto te maken en te uploaden, maar dat lukt vooralsnog niet. Ik denk dat ik morgen eerst naar een copyshop moet om de foto van m'n telefoon te printen en weer te scannen, want het bestandsformaat wat m'n telefoon maakt, werkt niet op computers of zo.
  vrijdag 14 januari 2022 @ 22:48:47 #177
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_203195664
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 januari 2022 22:46 schreef Schuifpui het volgende:
Ik probeer een foto te maken en te uploaden, maar dat lukt vooralsnog niet. Ik denk dat ik morgen eerst naar een copyshop moet om de foto van m'n telefoon te printen en weer te scannen, want het bestandsformaat wat m'n telefoon maakt, werkt niet op computers of zo.
:')
https://nl.imgbb.com/

En anders kan je het in een futuristisch programma als paint opslaan als een jpg oid.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_203195801
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 januari 2022 22:48 schreef kanovinnie het volgende:

[..]
:')
https://nl.imgbb.com/

En anders kan je het in een futuristisch programma als paint opslaan als een jpg oid.
Ja het is een of ander HEIC extensie die paint en windows ook niet kennen. Microsoft wil eerst ¤0.99 zien.

Anyway na een paar pogingen is het wel een jpg geworden:

pi_203196008
Derailleur mag wel wat dichter op de cassette lijkt me.
Aldus.
pi_203196106
quote:
2s.gif Op vrijdag 14 januari 2022 23:02 schreef Z het volgende:
Derailleur mag wel wat dichter op de cassette lijkt me.
Hij zat eerst wat dichterbij, had hem als een van de laatste pogingen wat verder er vanaf gedraaid. Perspectief vertekend wel, dit is van de zijkant:
pi_203196711
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 januari 2022 22:46 schreef Schuifpui het volgende:

[..]
Ja, ik heb dat bruggetje net na het eerste wieltje niet gemist.
[..]
Ik probeer een foto te maken en te uploaden, maar dat lukt vooralsnog niet. Ik denk dat ik morgen eerst naar een copyshop moet om de foto van m'n telefoon te printen en weer te scannen, want het bestandsformaat wat m'n telefoon maakt, werkt niet op computers of zo.
Je kunt ook even de instellingen op je iPhone aanpassen naar "most compatible" formaat. Dan komt er gewoon jpg uit. ;)

Of de instelling aanpassen dat foto's als jpg worden overgezet naar je computer, dat kan ook nog. :)
  zaterdag 15 januari 2022 @ 06:14:31 #182
545 dop
:copyright: dop
pi_203198066
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 januari 2022 22:54 schreef Schuifpui het volgende:

[..]
Ja het is een of ander HEIC extensie die paint en windows ook niet kennen. Microsoft wil eerst ¤0.99 zien.

Anyway na een paar pogingen is het wel een jpg geworden:

[ afbeelding ]

ketting lijn lijkt behoorlijk recht ,het blijft een foto maar zou zeggen dat je er niet ver vandaan zit.

de kabelspanning schroef (rode cirkel) die staat zo te zien helemaal ingedraaid, was dit al zo?
heb je daar al mee gespeeld?
zou je die en eens tegen de klok in willen draaien, variėrend van een kwart tot een hele slag, en tussentijds het schakel gedrag willen testen na elke kwart verstelling.
tenzij je aan ander schroeven hebt lopen stellen zou ik het alleen zoeken in de kabelspanning alle ander schroeven niet zomaar aan zitten

verder



die text in de rode cirkel hoort in de boven lijn rechtop te staan, staat nu rechtop in de onderlijn (als ketting onder de tandwielen is) geen drama hij zou zo ook goed moeten schakelen, maar als niks werkt kun je dat nog anders doen

[ Bericht 2% gewijzigd door dop op 15-01-2022 06:33:46 ]
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
  FOK!fotograaf zaterdag 15 januari 2022 @ 07:49:52 #183
73911 ultra_ivo
pi_203198176
De stats vallen bij mij wat tegen
Van Veloviewer:
9623km
520uur
25988hm
103 ritten
max dag afstand: 248km
max hoogtemeters: 1938hm
max ride time: 12h
41 centuries
square van 37 naar 52
clustergroei 1480
tilegroei 3081

Hopelijk kan ik over een jaar een beter rapport overleggen ;).
  zaterdag 15 januari 2022 @ 08:45:24 #184
43844 Yankee
Is tegenwoordig Drent
pi_203198416
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 januari 2022 07:49 schreef ultra_ivo het volgende:
De stats vallen bij mij wat tegen
Van Veloviewer:
9623km
520uur
25988hm
103 ritten
max dag afstand: 248km
max hoogtemeters: 1938hm
max ride time: 12h
41 centuries
square van 37 naar 52
clustergroei 1480
tilegroei 3081

Hopelijk kan ik over een jaar een beter rapport overleggen ;).
Dat hopen wij ook, want mijn hemel wat een zielig lijstje is dit ):O
.
  zaterdag 15 januari 2022 @ 09:26:04 #185
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_203198710
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 januari 2022 08:45 schreef Yankee het volgende:

[..]
Dat hopen wij ook, want mijn hemel wat een zielig lijstje is dit ):O
Ik heb al een nickchange aangevraagd om zijn naam in moderate_ivo te veranderen.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_203199226
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 januari 2022 06:14 schreef dop het volgende:

[..]
[ afbeelding ]
ketting lijn lijkt behoorlijk recht ,het blijft een foto maar zou zeggen dat je er niet ver vandaan zit.

de kabelspanning schroef (rode cirkel) die staat zo te zien helemaal ingedraaid, was dit al zo?
heb je daar al mee gespeeld?
Thanks voor je reactie!

De schroef zit inderdaad al nagenoeg helemaal in. Ik heb wel wat lopen spelen. Ik kan de kabel nog wel wat strakker trekken en de barrelschroef opnieuw afstellen, zodat ik beide kanten op wat meer ruimte heb. Twijfel wel of het een verschil gaat maken, als hij de shift heeft gemaakt, staat hij wel gewoon netjes uitgelijnd en is er geen getik of overshifting etc.
quote:
zou je die en eens tegen de klok in willen draaien, variėrend van een kwart tot een hele slag, en tussentijds het schakel gedrag willen testen na elke kwart verstelling.
Dit heb ik eindeloos geprobeerd. Ik kan beide kanten nog wel een kwart draaien en dan blijft het goed werken. Als ik iets te ver draai, gaat hij wel de volgende cog raken en tikken, maar dat is te verwachten.
quote:
tenzij je aan ander schroeven hebt lopen stellen zou ik het alleen zoeken in de kabelspanning alle ander schroeven niet zomaar aan zitten
Ik heb daar wel aangezeten, maar ik denk dat de limit screws nu gewoon (weer) goed staan. De schroef die de afstand bepaald tussen de derailleur en de cassette heb ik twee slagjes verzet, maar dat maakt geen verschil. Die kan ik weer terugzetten als dichterbij beter is.
quote:
verder

[ afbeelding ]

die text in de rode cirkel hoort in de boven lijn rechtop te staan, staat nu rechtop in de onderlijn (als ketting onder de tandwielen is) geen drama hij zou zo ook goed moeten schakelen, maar als niks werkt kun je dat nog anders doen
Die tekst staat vrij willekeurig toch? Sommige staan goed, sommige op de kop in de bovenlijn. Dacht dat ik alleen moest zorgen dat de text aan de buitenkant staat. Dat is volgens mij de enige instructie bij de ketting (naast een heel boekwerk over de quick link).


(klik voor grotere versie)
  zaterdag 15 januari 2022 @ 11:30:31 #187
545 dop
:copyright: dop
pi_203200293
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 januari 2022 10:16 schreef Schuifpui het volgende:
Die tekst staat vrij willekeurig toch? Sommige staan goed, sommige op de kop in de bovenlijn. Dacht dat ik alleen moest zorgen dat de text aan de buitenkant staat. Dat is volgens mij de enige instructie bij de ketting (naast een heel boekwerk over de quick link).
je hebt helemaal gelijk, vroeger deden ze daar moeilijker over. (of is dat alleen bij Kmc ketingen :) )

als je er zeker van bent dat hij midden in uitkomt dan is de vraag hoe schakelt hij als je er op fiets, want droog onbelast is niet helemaal het zelfde als tijdens het rijden.
en als laatste hoe heb je de ketting ontvet en gesmeerd?

[ Bericht 8% gewijzigd door dop op 15-01-2022 11:37:13 ]
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_203202903
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 januari 2022 11:30 schreef dop het volgende:

[..]
je hebt helemaal gelijk, vroeger deden ze daar moeilijker over. (of is dat alleen bij Kmc ketingen :) )

als je er zeker van bent dat hij midden in uitkomt dan is de vraag hoe schakelt hij als je er op fiets, want droog onbelast is niet helemaal het zelfde als tijdens het rijden.
en als laatste hoe heb je de ketting ontvet en gesmeerd?

Het is een nieuwe ketting, dus ik heb de factory lube laten zitten. Volgens mij is dat zo'n controversieel onderwerp waar je twee kampen in hebt. Vorige keer ook gedaan zonder issues.

Ik heb er nog niet op durven fietsen, die klappen voelen niet echt lekker voor de ketting. Ben bang dat ik in no-time dat ding weer verslijt.
  zaterdag 15 januari 2022 @ 14:15:07 #189
545 dop
:copyright: dop
pi_203203150
o
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 januari 2022 13:57 schreef Schuifpui het volgende:

[..]
Het is een nieuwe ketting, dus ik heb de factory lube laten zitten. Volgens mij is dat zo'n controversieel onderwerp waar je twee kampen in hebt. Vorige keer ook gedaan zonder issues.

Ik heb er nog niet op durven fietsen, die klappen voelen niet echt lekker voor de ketting. Ben bang dat ik in no-time dat ding weer verslijt.
okay het vet op de ketting is voldoende smering om r mee te kunnen fietsen, dat klopt, alleen heeft het 1 groot nadeel het is nogal kleverig en houd dus ook vuil makkelijk vast.
zeker in de winter, zou ik aanraden om de ketting tontvetten en vervolgens te smeren met een smeer middel meer geschikt voor de huidige weersomstandigheden.

wat klappen betreft , je schakelt in de filmpjes bij een zeer lage trap frequentie, in de praktijk zou dat een stuk vlotter gaan en kan je ketting echt wel iets hebben.

verder heb je volgens mij nog de optie om je derailleur clutch in en uit te schakelen, ik neem aan dat je dit wel hebt gedaan bij het afstellen?, dat scheelt ook behoorlijk in de klappen bij het schakelen.

Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_203203611
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 januari 2022 14:15 schreef dop het volgende:
o
[..]
okay het vet op de ketting is voldoende smering om r mee te kunnen fietsen, dat klopt, alleen heeft het 1 groot nadeel het is nogal kleverig en houd dus ook vuil makkelijk vast.
zeker in de winter, zou ik aanraden om de ketting tontvetten en vervolgens te smeren met een smeer middel meer geschikt voor de huidige weersomstandigheden.
Oke, kan ik me voorstellen. Het is inderdaad vrij plakkerig spul. Ik had de zijkanten al vrij goed afgenomen.
quote:
wat klappen betreft , je schakelt in de filmpjes bij een zeer lage trap frequentie, in de praktijk zou dat een stuk vlotter gaan en kan je ketting echt wel iets hebben.

verder heb je volgens mij nog de optie om je derailleur clutch in en uit te schakelen, ik neem aan dat je dit wel hebt gedaan bij het afstellen?, dat scheelt ook behoorlijk in de klappen bij het schakelen.

[ afbeelding ]
Clutch staan aan. Voor het filmpje draaide ik vrij langzaam om het gedrag van de ketting op de tandwielen te laten zien. Hieronder een filmpje met een normaler tempo. Het gaat wel, maar af en toe blijft hij ratelen en het gaat bij lange na niet zo soepel als eerst. Na het filmpje heb ik de adjuster nog een slagje gedraaid om het shiften naar de grotere tandwielen iets soepeler te laten gaan, maar het blijft beide kanten op niet echt soepel gaan vind ik.
https://youtu.be/B7RynZIs8RU
  zaterdag 15 januari 2022 @ 14:55:43 #191
545 dop
:copyright: dop
pi_203203714
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 januari 2022 14:48 schreef Schuifpui het volgende:

[..]
Oke, kan ik me voorstellen. Het is inderdaad vrij plakkerig spul. Ik had de zijkanten al vrij goed afgenomen.
[..]
Clutch staan aan. Voor het filmpje draaide ik vrij langzaam om het gedrag van de ketting op de tandwielen te laten zien. Hieronder een filmpje met een normaler tempo. Het gaat wel, maar af en toe blijft hij ratelen en het gaat bij lange na niet zo soepel als eerst. Na het filmpje heb ik de adjuster nog een slagje gedraaid om het shiften naar de grotere tandwielen iets soepeler te laten gaan, maar het blijft beide kanten op niet echt soepel gaan vind ik.
https://youtu.be/B7RynZIs8RU
afstellen altijd met clutch uit.
zoals hij in dit filmpje loopt kun je er gewoon mee rijden, boel klein beetje op elkaar Laten inlopen.
nog net iets strakker voor beter upshift lijkt me prima.
als je op de weg gaat rijden zou ik ook kiezen voor clutch uit, alleen meerwaarde als je echt een heel hobbelige ondergrond hebt. schakelt altijd mooier met clutch uit op vlakke wegen.

bedenk je ook dat de spanning in de aandrijflijn groter is als je er zelf op fiets.
zo in vrijloop staat er nauwelijks spanning op de ketting en schakelt het nooit hemelmaal het zelfde

[ Bericht 14% gewijzigd door dop op 15-01-2022 15:01:23 ]
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_203203909
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 januari 2022 13:57 schreef Schuifpui het volgende:

[..]
Het is een nieuwe ketting, dus ik heb de factory lube laten zitten. Volgens mij is dat zo'n controversieel onderwerp waar je twee kampen in hebt. Vorige keer ook gedaan zonder issues.

Ik heb er nog niet op durven fietsen, die klappen voelen niet echt lekker voor de ketting. Ben bang dat ik in no-time dat ding weer verslijt.
Die nieuwe Quicklinks zijn richtingsgevoelig. Zit die goed om?
En heb je de juiste quicklink, deze is iets gebogen
Vakman pur sang
  zaterdag 15 januari 2022 @ 15:14:24 #193
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_203203959
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 januari 2022 15:09 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Die nieuwe Quicklinks zijn richtingsgevoelig. Zit die goed om?
En heb je de juiste quicklink, deze is iets gebogen
[ afbeelding ]
die 12S zal zeker staan voor 12 speed?

11 speeds zijn toch niet richtingsgevoelig?
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  zaterdag 15 januari 2022 @ 15:14:35 #194
545 dop
:copyright: dop
pi_203203960
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 januari 2022 15:09 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Die nieuwe Quicklinks zijn richtingsgevoelig. Zit die goed om?
En heb je de juiste quicklink, deze is iets gebogen
[ afbeelding ]
bij shimano komt de link met de ketting, richting is goed, heb ik gezien in eerste filmpjes.

@kanovinnie 11 speed is ook richtings gevoelig maar werkt ook als je het verkeerd doet.
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_203203993
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 januari 2022 15:14 schreef dop het volgende:

[..]
bij shimano komt de link met de ketting, richting is goed, heb ik gezien in eerste filmpjes
Ok, dat geeft nl ook problemen die je snel over het hoofd ziet.
GRX moet probleemloos kunnen schakelen.
Vakman pur sang
  zaterdag 15 januari 2022 @ 15:19:47 #196
545 dop
:copyright: dop
pi_203204033
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 januari 2022 15:16 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Ok, dat geeft nl ook problemen die je snel over het hoofd ziet.
GRX moet probleemloos kunnen schakelen.
klopt maar een nieuwe ketting op ingelopen cassette. je moet het even de kans geven soms.
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_203204581
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 januari 2022 15:16 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Ok, dat geeft nl ook problemen die je snel over het hoofd ziet.
GRX moet probleemloos kunnen schakelen.
Quick link komt het uit doosje met de ketting en het pijltje (aan de buitenkant) staat in de goede richting.

Ik heb net de ketting ontvet (3x rondes }:| , dat spul van de Japanners is behoorlijk sticky). Straks opnieuw invetten en dan ga ik het daar maar mee doen. Heb er niet echt een tevreden gevoel aan over gehouden. Ik hoop dat het nog iets soepeler wordt als het een beetje op elkaar in slijt.

Zijn al die mensen die ik tegenkom op de weg nou zoveel handiger dan ik? Ik sta elke week dat ding te onderhouden naar m'n beste kunnen en dat is niet erg succesvol. Heb ooit nog eens het idee gehad om een klusauto te kopen, maar daar zie ik maar vanaf.

Misschien moet ik die fietsreis naar China ook maar omzetten in een voetreis en er wat meer tijd voor nemen.
  zaterdag 15 januari 2022 @ 16:12:01 #198
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_203204649
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 januari 2022 16:06 schreef Schuifpui het volgende:

[..]
Quick link komt het uit doosje met de ketting en het pijltje (aan de buitenkant) staat in de goede richting.

Ik heb net de ketting ontvet (3x rondes }:| , dat spul van de Japanners is behoorlijk sticky). Straks opnieuw invetten en dan ga ik het daar maar mee doen. Heb er niet echt een tevreden gevoel aan over gehouden. Ik hoop dat het nog iets soepeler wordt als het een beetje op elkaar in slijt.

Zijn al die mensen die ik tegenkom op de weg nou zoveel handiger dan ik? Ik sta elke week dat ding te onderhouden naar m'n beste kunnen en dat is niet erg succesvol. Heb ooit nog eens het idee gehad om een klusauto te kopen, maar daar zie ik maar vanaf.

Misschien moet ik die fietsreis naar China ook maar omzetten in een voetreis en er wat meer tijd voor nemen.
Nee hoor. Heel herkenbaar. Ik heb het vorige maand ook gehad dat ik maar niet mijn fiets lekker afgesteld kon krijgen als ik wilde Zwiften. Enorm frustrerend en ik kan daar echt boos om worden. :D

Uiteindelijk m’n Wahoo Kickr en m’n fiets naar de fietsenmaker gebracht en het daar laten fiksen. Blijkbaar zit er een minimaal verschil tussen mijn wiel en de Wahoo. Nadeel nu is dat mijn fiets is afgesteld op de Wahoo en niet meer op mijn achterwiel. Dan maar even niet meer buiten fietsen tot de nieuwe fiets er is. _O-
pi_203204955
quote:
7s.gif Op zaterdag 15 januari 2022 16:12 schreef Zwansen het volgende:

[..]
Nee hoor. Heel herkenbaar. Ik heb het vorige maand ook gehad dat ik maar niet mijn fiets lekker afgesteld kon krijgen als ik wilde Zwiften. Enorm frustrerend en ik kan daar echt boos om worden. :D

Uiteindelijk m’n Wahoo Kickr en m’n fiets naar de fietsenmaker gebracht en het daar laten fiksen. Blijkbaar zit er een minimaal verschil tussen mijn wiel en de Wahoo. Nadeel nu is dat mijn fiets is afgesteld op de Wahoo en niet meer op mijn achterwiel. Dan maar even niet meer buiten fietsen tot de nieuwe fiets er is. _O-
Scheelt dat in ieder geval iemand het herkent. :P

Ik was gisteren en vandaag ook behoorlijk gefrustreerd, maar dat was ook wel te merken aan m'n posts. :@ :')
pi_203205311
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 januari 2022 16:40 schreef Schuifpui het volgende:

[..]
Scheelt dat in ieder geval iemand het herkent. :P

Ik was gisteren en vandaag ook behoorlijk gefrustreerd, maar dat was ook wel te merken aan m'n posts. :@ :')
Had ik eerder ook vaak.
Nu ik langer fiets heb ik weinig problemen. Je leert sleutelen en vooral, en dat klinkt stom, niet bezuinigen want dan gaat het altijd mis.
Bij een nieuwe ketting bv moet er ook een nieuwe cassette op. Of je moet heel snel wisselen. Dan loopt alles goed op elkaar. Even investeren om gedoe te voorkomen.
Vakman pur sang
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')