Het zou wel aardig zijn als ze met de kennis van nu een nieuwe MX zouden bouwen. Zoeker van nu , matglas van nu en dat in een body van toen.quote:Op vrijdag 21 januari 2022 19:18 schreef derLudolf het volgende:
Als ze de massaproductie stoppen kunnen ze misschien ook een serietje MX',jes of 67's doen
Nikon zou het misschien ook nog kunnen maar áls er één partij is die nog een filmpjescamera zou kunnen bouwen denk ik dat je meer aan Cosina moet gaan denken en dan zal het ding Voigtländer gaan heten.quote:Jaja, wens is vader van de gedachte. Pentax is denk ik sowieso de partij die, mocht er een nieuwe analoge camera (Leica even buiten beschouwing latend) komen, deze op de markt gaat brengen.
De Epson R-D1 was een Cosina product waarin je de Voigtländer meetzoekers herkende. Wat ik er een beetje helaas aan vond was de kleine sensor die hem anno 2004 nog enigszins betaalbaar kon houden maar waarmee je eigenlijk het grote voordeel van een meetzoekercamera kwijt was.quote:Op zaterdag 22 januari 2022 23:28 schreef ultra_ivo het volgende:
Voigtländer was op een gegeven moment ook aardig bezig met een digitale rangefinder.
En juist die zoeker layout is wat handig is bij straat en event fotografie. je kunt als het ware langs de camera kijken en hebt dus een betere blik op je omgeving.En mensen zien je gezicht en niet een dikker camera waarachter je gezicht verscholen gaat. Zo kun je beter contact maken met mensen en kom je minder bedreigend over.quote:Op zondag 23 januari 2022 12:32 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
De Epson R-D1 was een Cosina product waarin je de Voigtländer meetzoekers herkende. Wat ik er een beetje helaas aan vond was de kleine sensor die hem anno 2004 nog enigszins betaalbaar kon houden maar waarmee je eigenlijk het grote voordeel van een meetzoekercamera kwijt was.
Die Fuji XPro-serie komt gek genoeg nog het dichtst bij wat je de meetzoeker-experience zou kunnen noemen. Gek omdat ie een kleine sensor heeft (maar wel het bijbehorende lenzenaanbod dat de Epson niet had) maar vooral omdat ie eigenlijk helemaal geen afstandmeter heeft. Na in een winkel even met zo'n ding te hebben gespeeld bleek de 'meetzoeker-experience' dus vooral in de layout van de camera maar vooral in de handligging te zitten.
Met de layout bedoel ik dan dat de zoeker op het uiteinde van de camera zit in plaats van in het midden. Vroeger was dat noodzakelijk om die afstandmeter mogelijk te maken. Mijn A6000 kent die layout ook en die voelt daarom ook wel een beetje aan als een ouwe meetzoekercompact.
Tenzij je met je linker oog door de zoeker kijktquote:Op zondag 23 januari 2022 17:06 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
En juist die zoeker layout is wat handig is bij straat en event fotografie. je kunt als het ware langs de camera kijken en hebt dus een betere blik op je omgeving.En mensen zien je gezicht en niet een dikker camera waarachter je gezicht verscholen gaat. Zo kun je beter contact maken met mensen en kom je minder bedreigend over.
Dat heb ik dus, voor mij zou het handiger zijn als je ook linksogige meetzoekers zou hebben al zul je zien dat die dan ook gelijk linkshandig zijn en dat zou bij mij dan weer niet werkenquote:Op zondag 23 januari 2022 18:06 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Tenzij je met je linker oog door de zoeker kijkt
Maar dat is wel iets wat je moet oeferenen lijkt me. Heb het wel eens geprobeerd, maar vond het lastig.quote:Op zondag 23 januari 2022 17:06 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
En juist die zoeker layout is wat handig is bij straat en event fotografie. je kunt als het ware langs de camera kijken en hebt dus een betere blik op je omgeving.En mensen zien je gezicht en niet een dikker camera waarachter je gezicht verscholen gaat. Zo kun je beter contact maken met mensen en kom je minder bedreigend over.
Ik vond bij een andere sling dit plaatje dat mogelijk iets zou kunnen verklarenquote:Op zondag 23 januari 2022 21:20 schreef Clayton1 het volgende:
Ik heb een sling gekocht namelijk een TamracTour
Prima ding.
Er zat alleen dit bandje en ringetje in de doos en zou niet weten wat ik daarmee moet of wat het voor meerwaarde heeft.
https://www.tamrac.com/co(...)oducts/tamloc-tether
Als iemand me dit kan vertellen graag en alvast bedankt.
Nee het is geen oksel bandje daar is het te klein voorquote:Op zondag 23 januari 2022 22:02 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Ik vond bij een andere sling dit plaatje dat mogelijk iets zou kunnen verklaren
[ afbeelding ]
In dat geval weet ik het ook zo snel even niet.quote:Op zondag 23 januari 2022 22:46 schreef Clayton1 het volgende:
[..]
Nee het is geen oksel bandje daar is het te klein voor
Als het werkt zonder dat ringetje, dan zal het wel optioneel zijn.quote:Op zondag 23 januari 2022 21:20 schreef Clayton1 het volgende:
Ik heb een sling gekocht namelijk een TamracTour
Prima ding.
Er zat alleen dit bandje en ringetje in de doos en zou niet weten wat ik daarmee moet of wat het voor meerwaarde heeft.
https://www.tamrac.com/co(...)oducts/tamloc-tether
Als iemand me dit kan vertellen graag en alvast bedankt.
Ik heb nu een Canon M50, zeer tevreden mee. De D90 heb ik nog wel, meeste lenzen wel verkocht natuurlijk. Heb eigenlijk alleen de 35mm f/1.8 nog.quote:Op dinsdag 18 januari 2022 21:53 schreef derLudolf het volgende:
Welke camera heb je nu dan @:Mr.Sandman en heb je die D90 nog dan?
Is een populaire camera als ik zo snel even op Youtube kijk, dus dan gaan de prijzen omhoog.quote:Op zaterdag 29 januari 2022 19:04 schreef derLudolf het volgende:
Ik moest vanochtend nog ergens heen met m'n broertje, zoals gewoonlijk wel een camera mee maar die heb ik niet aangeraakt. In de Buienradar app zag ik gister van zeg 11 tot 15 een zonnetje staan. De enige zon die ik zag was op tv, Exselsior-Emmen. Blijkbaar was het een Rotterdam wel zonnig.
Ik heb de hele boel over de kop gehad op zoek naar de prismazoeker voor m'n M645. Die heb ik eind 2018 toen ik de camera kocht opgeborgen in de kast en ik dacht dat ie daar nog zou liggen.
Dat lag ie ook maar dan achter een andere camera. Daar kon ie toch niet achter liggen dacht ik eerst. Dus al m'n andere bakken met fotospul eerst doorgespit voordat ik m'n 400D maar eens aan de kant schoof![]()
M645'jes zijn ook flink gestegen in prijs zegEind 2018 betaalde ik ¤400 voor een M645 met schacht- en prismazoeker, 45, 80 en 150mm.
Nu durven ze dat al te vragen voor een body met schachtzoeker en 80mm.
Die wordt weer leuk denk ik. Hopelijk minder lege tafels dan bij de novembereditie toen er nog aardig wat handelaren afhaakten.quote:
En daar hebben we inmiddels nog iets van een nabrandertje van.quote:Op zaterdag 22 januari 2022 23:28 schreef ultra_ivo het volgende:
Voigtländer was op een gegeven moment ook aardig bezig met een digitale rangefinder.
Dat was ook exact mijn eerste conclusie toen ik van een Meopta naar een Durst ging.quote:Op zondag 6 februari 2022 01:20 schreef derLudolf het volgende:
Ik kon na een keer gebruik wel al merken dat een Durst in alles toch wel wat geraffineerder is als een Meopta.
En hoe beviel Silberra? Ik heb namelijk nog nooit met één van haar films geschoten, maar ik zit wel te denken om er ooit iets van te bestellen.quote:Op vrijdag 11 februari 2022 22:03 schreef derLudolf het volgende:
Ik was vandaag ook al vrij en was vanmiddag in Deventer. 35mm reflexje mee en een film die ik nog niet eerder had geschoten: Silberra U400.
Geen idee, filmpje is nog niet vol.quote:Op zaterdag 12 februari 2022 17:49 schreef Morrigan het volgende:
[..]
En hoe beviel Silberra? Ik heb namelijk nog nooit met één van haar films geschoten, maar ik zit wel te denken om er ooit iets van te bestellen.
Dat begint inderdaad een bijzonder leuk setje te wordenquote:Op zaterdag 12 februari 2022 11:50 schreef derLudolf het volgende:
Ik denk dat de 250 6.3 voor het eerst naar buiten mag vandaag. Denk dat ik met het hele* C systeem eens een rondje Bargerveen ga doen.
Nou ja, alles wat ik bezit dan. Qua lenzen ben ik over de helft in elk geval.
De drager is echt super dun, tot twee keer toe liep de film vast met het inspoelen op de ontwikkelspoel.quote:Op zaterdag 12 februari 2022 17:49 schreef Morrigan het volgende:
[..]
En hoe beviel Silberra? Ik heb namelijk nog nooit met één van haar films geschoten, maar ik zit wel te denken om er ooit iets van te bestellen.
Best wel apart met die Pentax 110. Hij was in zijn tijd commerciëel niet eens zo'n doorslaand succes terwijl ie technisch meer dan dik in orde was. Misschien wel de beste camera voor 110-formaat die ooit gebouwd was, al hadden onder andere Minox en Minolta ook hele fraaie exemplaren.quote:Op maandag 21 februari 2022 10:13 schreef shiz het volgende:
Als dat je beviel, toevallig interesse aan een Pentax Auto 110?
[ afbeelding ]
Die wilde ik eigenlijk met een adaptertje voor MFT gebruiken (nooit gedaan), toen dacht ik, op zich ook wel leuk om zo eens te gebruiken (ook nooit gedaan) en nu ligt 'ie hier te liggen. De objectieven zijn ook té lief.
Pentax Asahi f/2.8 lensjes: 18, 24 & 50mm.
Ja, ik kende het destijds niet tot ik mensen tegenkwam die de lenzen gebruikten met een adapter om mee te filmen en een aparte filmische look mee te krijgen. De lensjes hebben geen diafragma maar ik vond een adapter met diafragma.quote:
Met zo'n insteek ga ik altijd naar fotograficabeurzen. Eigenlijk zoek ik niks met als gevolg dat ik van alles vindquote:Op dinsdag 22 februari 2022 11:47 schreef Morrigan het volgende:
....
Maar eigenlijk heb ik helemaal geen camera nodig.
Ik heb inmiddels een lijstjequote:Op dinsdag 22 februari 2022 12:59 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Met zo'n insteek ga ik altijd naar fotograficabeurzen. Eigenlijk zoek ik niks met als gevolg dat ik van alles vind
Het gaat alweer lekker die kant op.quote:
Kodak mikte met 126 en 110 op wat je de 'onderste consumentenmarkt' zou kunnen noemen. Niet de hobbyisten maar mensen die puur voor de herinnering een paar plaatjes schieten.quote:Op dinsdag 22 februari 2022 13:15 schreef Morrigan het volgende:
Wat ik me afvraag, in hoeverre was 135 een ‘concurrent’ van 110. Ik ben zelf nog redelijk jong en het enige wat ik van de jaren 90 nog kan herinneren is 135. Iedereen in mijn familie inclusief ikzelf gebruikte dat. Pas later op de kunstacademie kwam ik achter dat je ook andere formaten zoals 120 had.
(Je had ook nog APS, maar dat was geloof ik niet echt een succes. Ooit heel goedkoop zo’n camera gekocht en een paar maanden later achterkomen dat Kodak ermee stopt.)
Hilversum-Polder moet toch wel op een halve accu te doen zijn?quote:Op dinsdag 22 februari 2022 13:45 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Het gaat alweer lekker die kant op.
Ik heb wederom geen specifieke dingen waarnaar ik op zoek ben. Alles is 'nice to have' dus zal er wel weer van alles blijken te liggen waarvan ik nog niet wist dat ik het zo graag wilde hebben
Hopelijk ook deze keer weinig fotograficaliefhebbers met electrische auto's, ik heb me de afgelopen jaren al steeds vergaapt aan die vrije plekken bij de laadpalen terwijl ik deze keer ook nog iets heb om er op aan te sluiten
Ik kan met het huidige weer ongeveer 280Km doen op een accu, dusquote:Op dinsdag 22 februari 2022 13:57 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Hilversum-Polder moet toch wel op een halve accu te doen zijn?
ID4quote:Op dinsdag 22 februari 2022 14:29 schreef derLudolf het volgende:
En wat komt er dan? Elektrische Passat?
Ik vind het wel jammer dat APS niet meer bestaat. Ik had zelf wel lol met mijn camera. Ook omdat je verschillende 3 formaten kon kiezen.quote:Op dinsdag 22 februari 2022 13:52 schreef Ouwesok het volgende:
APS was op zich een fraaie uitvinding voor de consumentenmarkt, het werd echter sneller dan zelfs Kodak kon vermoeden al ingehaald door digitaal.
Feitelijk is die keuze er (ook digitaal) nog steeds omdat er gewoon een stukje beeld niet wordt belicht. Iets er af snijden kan nog steeds, ook digitaal.quote:Op dinsdag 22 februari 2022 20:31 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Ik vind het wel jammer dat APS niet meer bestaat. Ik had zelf wel lol met mijn camera. Ook omdat je verschillende 3 formaten kon kiezen.
Uiteraard kan het digitaal, maar APS is gewoon grappig. Ik heb even een envelopje van de Hema bij gepakt en er zit gewoon een hele instructie bij hoe je nabestellingen kunt doen.quote:Op dinsdag 22 februari 2022 20:48 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Feitelijk is die keuze er (ook digitaal) nog steeds omdat er gewoon een stukje beeld niet wordt belicht. Iets er af snijden kan nog steeds, ook digitaal.
Echte panaroma-camera's vind ik camera's als de Fuji G617 / GX617 en Fuji TX-1/TX-2 (aka Hasselblad X-Pan). Die zijn helaas vrij duur
Nog echter zijn de cilindercamera's als de Horizon202, de Widelux F8 of de FT-2. Daarnaast zijn er nog varianten die op middenformaat werken en dan kom je weer bij die 6x17.quote:Op dinsdag 22 februari 2022 20:48 schreef derLudolf het volgende:
Echte panaroma-camera's vind ik camera's als de Fuji G617 / GX617 en Fuji TX-1/TX-2 (aka Hasselblad X-Pan). Die zijn helaas vrij duur
Om hem vervolgens bij de XPro 3 terug te stoppen zodat extra veel mensen hem kochten?quote:Op dinsdag 22 februari 2022 22:36 schreef ultra_ivo het volgende:
De X-Pro 1 had ook een geinige panorama functie. In de panoramastand moest je de camera zelf zwenken en de camera interne software deed dan het stitchen. Helaas is deze functie niet overgenomen in de X-Pro 2
De X-Pro 3 heeft geen OVF dus daar kijk ik niet naar.quote:Op woensdag 23 februari 2022 02:22 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Om hem vervolgens bij de XPro 3 terug te stoppen zodat extra veel mensen hem kochten?
Wat geeft dat? Het mooie van de digitale viewfinder is dat de scherptediepte al weergegeven kan worden nog voor je de foto neemt.quote:Op woensdag 23 februari 2022 06:39 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
De X-Pro 3 heeft geen OVF dus daar kijk ik niet naar.
Is het hetzelfde als bij de iPhone waarbij je ook panorama foto’s kunt maken?quote:Op woensdag 23 februari 2022 02:22 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Om hem vervolgens bij de XPro 3 terug te stoppen zodat extra veel mensen hem kochten?
Hoewel ik ook nogal van de EVF's ben kan ik me ook voorstellen dat bij sommige vormen van gebruik een optische zoeker op zo'n X-Pro zijn voordelen heeft. Soms is alleen al de reden dat je accu een paar opnamen langer meegaat een goed argument. Als snelheid een ding is en je een meetzoekerverleden hebt kan het ook voordelig werken als je de electronica in de zoeker kunt uitzetten en toch nog genoeg ziet.quote:Op woensdag 23 februari 2022 07:45 schreef gebrokenglas het volgende:
[..]
Wat geeft dat? Het mooie van de digitale viewfinder is dat de scherptediepte al weergegeven kan worden nog voor je de foto neemt.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |