abonnement Unibet Coolblue
pi_202865280
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 december 2021 14:19 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Het (vergeldings)belang van het slachtoffer is een deelbelang en moet worden afgewogen tegen het belang van de verdachte en dat van de samenleving als geheel.
zeker, maar is het belang van het slachtoffer niet te klein?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_202865476
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 december 2021 14:21 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
dat weet ik ook. Hoe hoger de straf hoe meer delicten omdat er op een gegeven moment een grens is dat vluchtgedrag loont, omdat je dan een kans hebt om te ontsnappen.
Maar is er een ondergrens van straffen? Zitten we daarop? Als je iemand vermoord en alleen foei hoort of 1 euro boete moet betalen lijkt me ook niet wenselijk.
Natuurlijk is er een ondergrens, maar volgens deze man (die ik een keer heb horen spreken en hoog heb zitten) is die dus nu niet bereikt.

Ik ben inderdaad ook helemaal niet van het niet straffen. Dat zie je al in de opvoeding: dat juffen tegenwoordig de kinderen niet meer durven te straffen omdat ouders vinden dat hun kind nooit straf mag hebben (ook thuis niet) is momenteel een groot probleem in het onderwijs. Maar straffen strenger maken zonder enige onderbouwing dat het helpt is natuurlijk net zo min effectief.

Wat dat betreft was die leus "stenger straffen helpt niet, slimmer straffen wel" natuurlijk heel verstandig. Kijk naar de straf waar slachtoffer, dader en samenleving het meest aan hebben. Bijvoorbeeld: een multimiljonair een boete van 10.000 euro opleggen heeft geen zin, maar iemand in de bijstand zo'n boete opleggen de andere kant op net zo min. In beide gevallen is een taakstraf wellicht beter (de miljonair is wat van zijn kostbare tijd kwijt, de persoon in de bijstand krijgt een straf die hij wel kan voldoen). Maar is dat nu strenger of minder streng? Slimmer is het in elk geval wel.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  dinsdag 28 december 2021 @ 14:32:56 #28
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_202865576
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 december 2021 14:22 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
zeker, maar is het belang van het slachtoffer niet te klein?
Over het algemeen ben ik van mening dat er stevig ruimte moet zijn voor de belangen van de dader (deze wordt immers overgeleverd aan de monstrueuze penitentiaire statelijke almacht), maar mishandelingen met (blijvend) lichamelijk letsel zouden wat mij betreft wel iets zwaarder bestraft mogen worden dan nu gebeurt. Verder lijken me de meeste straffen wel prima en vaak zelfs te zwaar.
We have always been at war with Eastasia.
  dinsdag 28 december 2021 @ 15:59:22 #29
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_202868135
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 december 2021 12:59 schreef 111210 het volgende:
Tja dat komt deels ook doordat er de laatste jaren in veel zaken belachelijk lage straffen worden uitgedeeld.
Totaal niet :')
pi_202870542
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 december 2021 13:55 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
bij multinationals
Die naaien er ook al uit.
pi_202871385
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 december 2021 13:45 schreef Hanca het volgende:

[..]
Wat snap jij niet aan het woord succesvol? En jij wil iedereen levenslang geven, wat ze ook hebben gedaan?

Dat de afgelopen jaren met name de sociale advocatuur is afgebroken is duidelijk. Gelukkig is dat besef ook in Den Haag doorgedrongen, gezien het coalitieakkoord:
[..]

Iedereen die andere mensen pijn doet verdient geen succes in de maatschappij.
  dinsdag 28 december 2021 @ 17:38:44 #32
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_202871492
Tja, populisme is kut.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_202871809
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 december 2021 17:36 schreef torentje het volgende:

[..]
Iedereen die andere mensen pijn doet verdient geen succes in de maatschappij.
Wat een enorme rotinstelling, mensen verdienen gewoon tweede kansen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  Moderator dinsdag 28 december 2021 @ 17:51:40 #34
54278 crew  Tijger_m
42
pi_202871916
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 december 2021 17:36 schreef torentje het volgende:

[..]
Iedereen die andere mensen pijn doet verdient geen succes in de maatschappij.
Dit doet mij pijn. Voor jou geen succes dus.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  dinsdag 28 december 2021 @ 17:52:21 #35
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_202871938
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 december 2021 17:47 schreef Hanca het volgende:

[..]
Wat een enorme rotinstelling, mensen verdienen gewoon tweede kansen.
Rutte's 2e kansen waren 2 kabinetten gelden al op.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_202872059
quote:
7s.gif Op dinsdag 28 december 2021 17:52 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]
Rutte's 2e kansen waren 2 kabinetten gelden al op.
Die blijft kansen krijgen van de VVD en de kiezers, dat is een ander verhaal. Iets strafbaars heeft hij volgens mij nog niet gedaan ;)
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_202873331
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 december 2021 17:47 schreef Hanca het volgende:

[..]
Wat een enorme rotinstelling, mensen verdienen gewoon tweede kansen.
Waarom een rotinstelling?, als men een mens pijn doet, heeft die de rest van zijn/haar leven daar last van. Die pijn zouden de daders moeten voelen.
pi_202873405
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 december 2021 18:34 schreef torentje het volgende:

[..]
Waarom een rotinstelling?, als men een mens pijn doet, heeft die de rest van zijn/haar leven daar last van. Die pijn zouden de daders moeten voelen.
Dat voelen daders vaak genoeg ook hun hele leven. Niet iedere dader is een persoon zonder geweten die met plezier mensen pijn doet. Die platte voorstelling uit (kinder)films klopt niet. Iemand van bijvoorbeeld begin 20 die iets ergs doet, moet straf krijgen. Maar bij die straf moet je wel rekening houden met het feit dat zo iemand nog een jaar of 60/70 te leven heeft.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  dinsdag 28 december 2021 @ 20:11:58 #39
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_202876874
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 december 2021 17:56 schreef Hanca het volgende:

[..]
Die blijft kansen krijgen van de VVD en de kiezers, dat is een ander verhaal. Iets strafbaars heeft hij volgens mij nog niet gedaan ;)
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_202884433
Tussen de regels door hoorde ik ook een aanklacht tegen de verminderde reclassering.
In mijn studietijd heb ik een promovendus aan de rechtenfaculteit gesproken over het nut van voorwaardelijke straffen (en voorwaardelijke invrijheidstelling). Daar zit een proeftijd aan vast, met soms strenge regels en tegelijkertijd actieve begeleiding. Overtreed je de voorwaarden, dan moet je alsnog het restant van je straf uitzitten. Je hebt dus een extra stok achter de deur om je te gedragen.
Dat is nog eens wat anders dan de wens uit populistische hoek om een gevangene na einde straf over de schutting te flikkeren met een welgemeend ‘je ziet maar hoe je je redt’. Ik denk niet dat je daarmee de kans op recidive kleiner maakt.
  Moderator woensdag 29 december 2021 @ 00:34:20 #41
54278 crew  Tijger_m
42
pi_202885251
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 december 2021 23:49 schreef Magister_Artium het volgende:
Tussen de regels door hoorde ik ook een aanklacht tegen de verminderde reclassering.
In mijn studietijd heb ik een promovendus aan de rechtenfaculteit gesproken over het nut van voorwaardelijke straffen (en voorwaardelijke invrijheidstelling). Daar zit een proeftijd aan vast, met soms strenge regels en tegelijkertijd actieve begeleiding. Overtreed je de voorwaarden, dan moet je alsnog het restant van je straf uitzitten. Je hebt dus een extra stok achter de deur om je te gedragen.
Dat is nog eens wat anders dan de wens uit populistische hoek om een gevangene na einde straf over de schutting te flikkeren met een welgemeend ‘je ziet maar hoe je je redt’. Ik denk niet dat je daarmee de kans op recidive kleiner maakt.
Dat is natuurlijk exact de paradox, populistische types willen helemaal geen rehabilitering, die willen vergelding, de maatschappij heeft echter meer baat bij en behoefte aan rehabilitering.
En ja, het is altijd heel makkelijk om te schreeuwen over strenger straffen maar naar de vervolg situaties die dat veroorzaakt wordt dan niet gekeken want de onderbuik is tevreden gesteld, dat je over een x aantal jaren dan weer met hetzelfde probleem zit doet er blijkbaar niet toe.

Natuurlijk zijn er gevallen waarin rehabilitatie moeilijk dan wel onmogelijk is maar dat zal toch echt wel de minderheid zijn.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_202894401
Wat een gelul van die wereldvreemde advocaten. Het is juist goed dat asociaal crimineel volk eens harder gaat worden aangepakt.

Wie 10 jaar in de bak krijgt moet gewoon 10 jaar zitten en niet 7 jaar. Belachelijk dat dat kon.

En bij geweld tegen hulpverleners hoort gewoon een celstraf. Als je dat doet ben je gewoon een totale aso en een klootzak. Er is namelijk geen enkel goed excuus voor. Mensen die zo achterlijk zijn luisteren alleen maar naar harde en grove maatregelen.
pi_202896157
quote:
0s.gif Op woensdag 29 december 2021 13:31 schreef GeneralRadek het volgende:
Wat een gelul van die wereldvreemde advocaten.
Die advocaten die tientallen jaren werkzaam zijn geweest in het strafrecht en tevens zeer geprezen worden zullen er inderdaad wel niks van begrijpen.
pi_202899009
quote:
0s.gif Op woensdag 29 december 2021 14:26 schreef Bondsrepubliek het volgende:

[..]
Die advocaten die tientallen jaren werkzaam zijn geweest in het strafrecht en tevens zeer geprezen worden zullen er inderdaad wel niks van begrijpen.
Ze denken het beter te weten dan de hele politiek die gewoon verstandige besluiten neemt.

Er is geen enkel goed excuus om hulpverleners te mishandelen dus asotuig dat dat doet moet gewoon voor lange tijd de bak in getrapt. Mensen die da gaan lopen downplayen zoals deze advocaten zijn gewoon nie tgoed wijs.
pi_202899103
quote:
0s.gif Op woensdag 29 december 2021 14:26 schreef Bondsrepubliek het volgende:

[..]
Die advocaten die tientallen jaren werkzaam zijn geweest in het strafrecht en tevens zeer geprezen worden zullen er inderdaad wel niks van begrijpen.
Advocaten hebben natuurlijk ook een belang. Aan 'n crimineel die achter slot en grendel zit verdienen ze niks.
  Moderator woensdag 29 december 2021 @ 19:33:47 #46
54278 crew  Tijger_m
42
pi_202904694
quote:
0s.gif Op woensdag 29 december 2021 16:03 schreef GeneralRadek het volgende:

[..]
Ze denken het beter te weten dan de hele politiek die gewoon verstandige besluiten neemt.

Er is geen enkel goed excuus om hulpverleners te mishandelen dus asotuig dat dat doet moet gewoon voor lange tijd de bak in getrapt. Mensen die da gaan lopen downplayen zoals deze advocaten zijn gewoon nie tgoed wijs.
Ze weten ook beter en de politiek die verstandige beslissingen neemt? Nou...daar valt wel wat op af te dingen.

Maar waarom fixeer jij je op een specifieke misdaad in plaats van de grotere issues als het afbreken van de rechtsstaat en het kaalslaan van de sociale advocatuur eigenlijk?
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  Moderator woensdag 29 december 2021 @ 19:34:56 #47
54278 crew  Tijger_m
42
pi_202904752
quote:
0s.gif Op woensdag 29 december 2021 16:08 schreef Halcon het volgende:

[..]
Advocaten hebben natuurlijk ook een belang. Aan 'n crimineel die achter slot en grendel zit verdienen ze niks.
Dat is natuurlijk niet zo. Ten eerste zijn er beroepsprocedures en ten tweede werken deze twee vooral pro deo en sociale advocatuur en daar verdien je niet veel aan.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_202917685
quote:
0s.gif Op woensdag 29 december 2021 16:03 schreef GeneralRadek het volgende:

[..]
Ze denken het beter te weten dan de hele politiek die gewoon verstandige besluiten neemt.

Er is geen enkel goed excuus om hulpverleners te mishandelen dus asotuig dat dat doet moet gewoon voor lange tijd de bak in getrapt. Mensen die da gaan lopen downplayen zoals deze advocaten zijn gewoon nie tgoed wijs.
Ik viel over het woord wereldvreemd. Als advocaten die zich uitlaten over hun expertise waar ze veel ervaring in hebben al als wereldvreemd worden weggezet dan is iedereen wereldvreemd. Maar los daarvan, deze broers hebben natuurlijk wel gelijk met hun visie.
pi_203025498
quote:
0s.gif Op donderdag 30 december 2021 04:50 schreef Bondsrepubliek het volgende:

[..]
Ik viel over het woord wereldvreemd. Als advocaten die zich uitlaten over hun expertise waar ze veel ervaring in hebben al als wereldvreemd worden weggezet dan is iedereen wereldvreemd. Maar los daarvan, deze broers hebben natuurlijk wel gelijk met hun visie.
Ze snappen gewoon niet dat het niet ana het volk uit te leggen is dat je misdadigers gaat vertroetelen door ze eerder vrij te laten of een slap werkstrafje te geven.

Bovendien lachen aso's die hulpverleners mishandelen je uit met je werkstrafjes.
  Moderator dinsdag 4 januari 2022 @ 11:10:19 #50
54278 crew  Tijger_m
42
pi_203025590
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 januari 2022 11:05 schreef GeneralRadek het volgende:

[..]
Ze snappen gewoon niet dat het niet ana het volk uit te leggen is dat je misdadigers gaat vertroetelen door ze eerder vrij te laten of een slap werkstrafje te geven.

Bovendien lachen aso's die hulpverleners mishandelen je uit met je werkstrafjes.
Ze snappen een stuk meer van strafrecht en de gevolgen ervan dan 99% van de Nederlanders durf ik te stellen.

En dit soort populistisch gezwets is een van de problemen.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')