Kortom, iedereen heeft zo zijn/haar eigen verantwoordelijkheden (of althans, je hypotheekadviseur, want die betaal je namelijk (anders zou je zijn/haar nota kunnen betwisten)).quote:Op vrijdag 24 december 2021 17:28 schreef Soldier2000 het volgende:
Ja ik ben laat met mijn hypotheek,
Ach kom op, de notarissen zitten bomvol en propvol. Iedereen wil voor 1 januari van zijn/haar huis af, zijn/haar hypotheek oversluiten/geregeld hebben, zijn/haar testament geregeld hebben, en noem maar op. Ik werk op een notariskantoor en we draaien overuren. Dat kun je toch mijlenver van te voren bedenken?quote:Op vrijdag 24 december 2021 17:28 schreef Soldier2000 het volgende:
maar ik wist ook niet dat de notaris zo'n drukke agenda had
Zoals het hoort, waarom zou je anders een afspraak inplannen en dan toch (onverwachts) niet door laten gaan omdat de hypotheekstukken toch niet binnen zijn? Zonde van de tijd (en geld, want een ingepland afspraak is immers ook niet gratis en voor dat ene uurtje had de notaris een afspraak met iemand anders kunnen hebben die wél de hypotheekstukken op tijd geregeld heeft).quote:Op vrijdag 24 december 2021 17:28 schreef Soldier2000 het volgende:
en alleen een afspraak wil inplannen als ze alle hypotheek stukken hebben ontvangen
Zeker.quote:Op vrijdag 24 december 2021 17:28 schreef Soldier2000 het volgende:
Ik heb het hele proces onderschat.
Nu? Niks.quote:Op vrijdag 24 december 2021 17:28 schreef Soldier2000 het volgende:
Wat kan ik doen om onder de bouwrente uit te gaan komen?
Ik vind het bijzonder (en jammer) dat mensen ons werk onderschatten. Maar dat zal nooit verbeteren.quote:Op vrijdag 24 december 2021 18:02 schreef Soldier2000 het volgende:
Ik ben nooit eerder met een notaris in aanraking gekomen, altijd gehuurd, niet bij stil gestaan.
Mijn hypotheekadviseur heeft mij hier inderdaad niet opgewezen.
De eerste week van januari? Nu nog?quote:Op vrijdag 24 december 2021 18:21 schreef Schuifpui het volgende:
Als je de eerste of tweede week van januari naar de notaris gaat,
Geen idee hoe vol die zitten. Neem aan dat TS al wel een afspraak heeft gemaakt en niet teleurgesteld heeft opgehangen toen hij hoorde dat het dit jaar niet meer kon.quote:Op vrijdag 24 december 2021 18:21 schreef Slumlord. het volgende:
[..]
De eerste week van januari? Nu nog?
Kans dat het in de 2de week van januari (nog) kan. Moet TS wel maandag/dinsdag aan de lijn hangen (maandag zijn wij dicht, mogelijk dat de andere notariskantoren maandag wel gewoon open zijn (dan zou ik mn baas wel gewoon een zak vindenquote:Op vrijdag 24 december 2021 18:26 schreef Schuifpui het volgende:
[..]
Geen idee hoe vol die zitten. Neem aan dat TS al wel een afspraak heeft gemaakt en niet teleurgesteld heeft opgehangen toen hij hoorde dat het dit jaar niet meer kon.
Een goede adviseur had alles kunnen regelen(koste mij ¤3700) maar bespaarde ¤6000quote:Op vrijdag 24 december 2021 18:02 schreef Soldier2000 het volgende:
Ik ben nooit eerder met een notaris in aanraking gekomen, altijd gehuurd, niet bij stil gestaan.
Mijn hypotheekadviseur heeft mij hier inderdaad niet opgewezen.
Je bent dus sowieso al twee weken te laat, dus nog twee weken wachten lijkt me niet een ramp. Notarissen hebben ook recht op vakantie en het is algemeen bekend at die het aan het eind van het jaar (en vaak ook aan het begin van het jaar) nog eens extra druk hebben omdat mensen van oude of just van nieuwe wet- en regelgeving willen profiteren.quote:Op vrijdag 24 december 2021 17:28 schreef Soldier2000 het volgende:
vanaf 9 december 2021 6% grondrente moet gaan betalen.
Mijn hypotheekverstrekker heeft op 20 december alle hypotheek stukken met de notaris gecommuniceerd.
Nu heeft de notaris geen tijd meer om voor 31-12-2021 een afspraak met ons in te plannen.
We zijn verboden om vrij te nemen in december.quote:Op vrijdag 24 december 2021 18:48 schreef MrBadGuy het volgende:
het is algemeen bekend at die het aan het eind van het jaar
Als je de regel ervoor meegequote / gelezen had, dan was het duidelijker geweest.quote:Op vrijdag 24 december 2021 18:48 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Je bent dus sowieso al twee weken te laat, dus nog twee weken wachten lijkt me niet een ramp. Notarissen hebben ook recht op vakantie en het is algemeen bekend at die het aan het eind van het jaar (en vaak ook aan het begin van het jaar) nog eens extra druk hebben omdat mensen van oude of just van nieuwe wet- en regelgeving willen profiteren.
De levering kan inderdaad via een onderhandse volmacht. De hypotheek daarentegen niet, waarmee de nodige (en dure) kosten gepaard zal gaan.quote:Op vrijdag 24 december 2021 19:34 schreef Spiegelei het volgende:
TS kan prima naar een andere notaris voor z’n hypotheek. De levering zal via de projectnotaris plaatsvinden met een volmacht, dus dat neemt nauwelijks tijd in beslag.
Afhankelijk of het een Baarns beslag-situatie is, waarmee nóg meer kosten gemoeid zijn.quote:Op vrijdag 24 december 2021 19:34 schreef Spiegelei het volgende:
De notariskantoren regelen dan onderling de geldstroom.
Waarom is het allemaal zó afhankelijk (van de agenda) van de (project)notaris?quote:Op vrijdag 24 december 2021 20:03 schreef Doedezemaar het volgende:
Onze hypotheekadviseur heeft ons er ook niet op gewezen. (...) makelaar (...) die deed er heel luchtig over. (...) maar ik denk niet dat dat voor iedere koper in ons project gold en je bent lekker afhankelijk van (de agenda van de) projectnotaris.
Omdat wij er nog net tussen konden in december.quote:Op vrijdag 24 december 2021 20:05 schreef Slumlord. het volgende:
[..]
Waarom is het allemaal zó afhankelijk (van de agenda) van de (project)notaris?
Mja, eerder je hypotheek regelen dan. Zeker als je weet dat je een nieuwbouw koopt.quote:Op vrijdag 24 december 2021 20:07 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Omdat wij er nog net tussen konden in december.
Die hadden we direct geregeld, daar lag het niet aan, de agenda zat nogal vol en het wordt je niet echt makkelijk gemaakt om dan maar je hypotheek via een andere notaris te regelen. Je zit er gewoon aan vast en je weet ook niet wanneer die ‘startbrief/hoerabrief’ gaat komen. Onze hypotheekadviseur hamerde er juist op dat de hypotheekofferte lang geldig moest zijn omdat die brief misschien pas in maart zou kunnen komen.quote:Op vrijdag 24 december 2021 20:10 schreef Slumlord. het volgende:
[..]
Mja, eerder je hypotheek regelen dan. Zeker als je weet dat je een nieuwbouw koopt.
Hoezo niet? Het is heel simpel, maar er komen dan wel kosten bij kijken omdat het via een notariële akte moet.quote:Op vrijdag 24 december 2021 20:16 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
en het wordt je niet echt makkelijk gemaakt om dan maar je hypotheek via een andere notaris te regelen. Je zit er gewoon aan vast
Ja duh, of ik dan die fikse extra kosten betaal of grondrente, dat maakt dan ook niet meer uit natuurlijkquote:Op vrijdag 24 december 2021 20:18 schreef Slumlord. het volgende:
[..]
Hoezo niet? Het is heel simpel, maar er komen dan wel kosten bij kijken omdat het via een notariële akte moet.
Dat hebben we dan ook zo ongeveer dezelfde dag geregeld, dus voor de hoerabrief, dus zeer ruim op tijd. Dus ja, we waren inderdaad afhankelijk van de agenda van de projectnotaris. En voor de rest had de projectnotaris alles prima voor elkaar hoor. Maar zelfs als je alles ruim op tijd regelt heb je het dus nog niet altijd zelf in de hand. Als je projectnotaris bent weet je dat het er aan komt, dus hoezo geen tijd?quote:Op vrijdag 24 december 2021 20:10 schreef Slumlord. het volgende:
[..]
Mja, eerder je hypotheek regelen dan. Zeker als je weet dat je een nieuwbouw koopt.
Je insinueert dat het allemaal aan de (project)notaris ligt, terwijl deze enkel voor de afwikkeling zorgt.
Durf bijna te beweren dat de grondrente duurder is dan een notariële akte.quote:Op vrijdag 24 december 2021 20:19 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Ja duh, of ik dan die fikse extra kosten betaal of grondrente, dat maakt dan ook niet meer uit natuurlijk
Weten dat het er aan komt =/= daadwerkelijk liggen.quote:Op vrijdag 24 december 2021 20:21 schreef Symphonic het volgende:
[..]
Dat hebben we dan ook zo ongeveer dezelfde dag geregeld, dus voor de hoerabrief, dus zeer ruim op tijd. Dus ja, we waren inderdaad afhankelijk van de agenda van de projectnotaris. En voor de rest had de projectnotaris alles prima voor elkaar hoor. Maar zelfs als je alles ruim op tijd regelt heb je het dus nog niet altijd zelf in de hand. Als je projectnotaris bent weet je dat het er aan komt, dus hoezo geen tijd?
Je defensieve houding is dus niet zo nodig eigenlijk.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |