abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_202788147
Bij de aankoop van mijn nieuwbouwhuis heb ik een contract ondertekend waarin staat dat je binnen 2 weken na ontvangst van de Hoera brief langs de notaris moet gaan om de grondlevering plaats te laten vinden.

De Hoera brief is in november binnengekomen, onverwacht vroeg, namelijk 1 maand na ondertekening van het contract. In de Hoera brief stond beschreven dat indien je niet voor het einde van het jaar bij de notaris de grondlevering kunt laten plaatsvinden, je vanaf 9 december 2021 6% grondrente moet gaan betalen.

Mijn hypotheekverstrekker heeft op 20 december alle hypotheek stukken met de notaris gecommuniceerd.

De notaris heeft aangegeven dat je alleen een afspraak kunt inplannen op het moment dat alle hypotheekstukken binnen zijn. Nu heeft de notaris geen tijd meer om voor 31-12-2021 een afspraak met ons in te plannen. Met andere woorden, ik moet bouwrente gaan betalen.

Ik heb geen optie om naar een andere notaris te gaan, de projectontwikkelaar werkt alleen met deze notaris samen. Al de hele maand december krijg ik te horen: 'ja dan had je maar eerder je hypotheek moeten regelen', dan had de notaris gewoon nog tijd voor je gehad etc.

Wat kan ik doen om onder de bouwrente uit te gaan komen?
Ja ik ben laat met mijn hypotheek, maar ik wist ook niet dat de notaris zo'n drukke agenda had, en alleen een afspraak wil inplannen als ze alle hypotheek stukken hebben ontvangen. Ik heb het hele proces onderschat.
BlaBlaBla
pi_202788407
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 december 2021 17:28 schreef Soldier2000 het volgende:
Ja ik ben laat met mijn hypotheek,
Kortom, iedereen heeft zo zijn/haar eigen verantwoordelijkheden (of althans, je hypotheekadviseur, want die betaal je namelijk (anders zou je zijn/haar nota kunnen betwisten)).

quote:
maar ik wist ook niet dat de notaris zo'n drukke agenda had
Ach kom op, de notarissen zitten bomvol en propvol. Iedereen wil voor 1 januari van zijn/haar huis af, zijn/haar hypotheek oversluiten/geregeld hebben, zijn/haar testament geregeld hebben, en noem maar op. Ik werk op een notariskantoor en we draaien overuren. Dat kun je toch mijlenver van te voren bedenken?

quote:
en alleen een afspraak wil inplannen als ze alle hypotheek stukken hebben ontvangen
Zoals het hoort, waarom zou je anders een afspraak inplannen en dan toch (onverwachts) niet door laten gaan omdat de hypotheekstukken toch niet binnen zijn? Zonde van de tijd (en geld, want een ingepland afspraak is immers ook niet gratis en voor dat ene uurtje had de notaris een afspraak met iemand anders kunnen hebben die wél de hypotheekstukken op tijd geregeld heeft).

quote:
Ik heb het hele proces onderschat.
Zeker.

quote:
Wat kan ik doen om onder de bouwrente uit te gaan komen?
Nu? Niks.
pi_202788426
Ik ben nooit eerder met een notaris in aanraking gekomen, altijd gehuurd, niet bij stil gestaan.
Mijn hypotheekadviseur heeft mij hier inderdaad niet opgewezen.
BlaBlaBla
pi_202788461
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 december 2021 18:02 schreef Soldier2000 het volgende:
Ik ben nooit eerder met een notaris in aanraking gekomen, altijd gehuurd, niet bij stil gestaan.
Ik vind het bijzonder (en jammer) dat mensen ons werk onderschatten. Maar dat zal nooit verbeteren.
pi_202788688
Als je de eerste of tweede week van januari naar de notaris gaat, is het nog wel te overzien te toch? Snap dat het zuur is om enkele honderden of misschien 1000 euro extra te betalen, maar een huis kopen is nou eenmaal duur. Ik moest ook grondrente betalen voor mijn nieuwbouwhuis, maar bij mij was er niet zoiets als een hoerabrief, die grondrente ging direct in vanaf tekenen van het contract omdat de bouw al gestart was voordat het in de verkoop ging.

Bij mij was het ook 6%, wel 7 jaar geleden. Beetje schandalig dat dat niet aangepast is gezien de huidige rentestanden.
pi_202788701
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 december 2021 18:21 schreef Schuifpui het volgende:
Als je de eerste of tweede week van januari naar de notaris gaat,
De eerste week van januari? Nu nog?
pi_202788757
quote:
10s.gif Op vrijdag 24 december 2021 18:21 schreef Slumlord. het volgende:

[..]
De eerste week van januari? Nu nog?
Geen idee hoe vol die zitten. Neem aan dat TS al wel een afspraak heeft gemaakt en niet teleurgesteld heeft opgehangen toen hij hoorde dat het dit jaar niet meer kon. :P
pi_202788768
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 december 2021 18:26 schreef Schuifpui het volgende:

[..]
Geen idee hoe vol die zitten. Neem aan dat TS al wel een afspraak heeft gemaakt en niet teleurgesteld heeft opgehangen toen hij hoorde dat het dit jaar niet meer kon. :P
Kans dat het in de 2de week van januari (nog) kan. Moet TS wel maandag/dinsdag aan de lijn hangen (maandag zijn wij dicht, mogelijk dat de andere notariskantoren maandag wel gewoon open zijn (dan zou ik mn baas wel gewoon een zak vinden :'))).
pi_202789040
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 december 2021 18:02 schreef Soldier2000 het volgende:
Een goede adviseur had alles kunnen regelen(koste mij ¤3700) maar bespaarde ¤6000
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_202789041
quote:
vanaf 9 december 2021 6% grondrente moet gaan betalen.

Mijn hypotheekverstrekker heeft op 20 december alle hypotheek stukken met de notaris gecommuniceerd.

Nu heeft de notaris geen tijd meer om voor 31-12-2021 een afspraak met ons in te plannen.
Je bent dus sowieso al twee weken te laat, dus nog twee weken wachten lijkt me niet een ramp. Notarissen hebben ook recht op vakantie en het is algemeen bekend at die het aan het eind van het jaar (en vaak ook aan het begin van het jaar) nog eens extra druk hebben omdat mensen van oude of just van nieuwe wet- en regelgeving willen profiteren.
pi_202789082
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 december 2021 18:48 schreef MrBadGuy het volgende:
het is algemeen bekend at die het aan het eind van het jaar
We zijn verboden om vrij te nemen in december. ;(

Kutbaan.
pi_202789151
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 december 2021 18:48 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]
Je bent dus sowieso al twee weken te laat, dus nog twee weken wachten lijkt me niet een ramp. Notarissen hebben ook recht op vakantie en het is algemeen bekend at die het aan het eind van het jaar (en vaak ook aan het begin van het jaar) nog eens extra druk hebben omdat mensen van oude of just van nieuwe wet- en regelgeving willen profiteren.
Als je de regel ervoor meegequote / gelezen had, dan was het duidelijker geweest.
I removed all the bad food from my house.
It was delicious.
  vrijdag 24 december 2021 @ 19:34:44 #13
38674 Spiegelei
sunny side up!
pi_202789479
TS kan prima naar een andere notaris voor z’n hypotheek. De levering zal via de projectnotaris plaatsvinden met een volmacht, dus dat neemt nauwelijks tijd in beslag. De notariskantoren regelen dan onderling de geldstroom. Moet er wel een andere notaris zijn die nog wel tijd heeft natuurlijk. Dat zal een probleem zijn.

De adviseur had wel wat voortvarender kunnen zijn, ik kan mij voorstellen dat TS als leek niet goed wist dat het zo druk is bij de notaris. De adviseur echter weet dit wel, andere is het een achterlijke debiel.
klerkje
pi_202789533
quote:
7s.gif Op vrijdag 24 december 2021 19:34 schreef Spiegelei het volgende:
TS kan prima naar een andere notaris voor z’n hypotheek. De levering zal via de projectnotaris plaatsvinden met een volmacht, dus dat neemt nauwelijks tijd in beslag.
De levering kan inderdaad via een onderhandse volmacht. De hypotheek daarentegen niet, waarmee de nodige (en dure) kosten gepaard zal gaan.

quote:
7s.gif Op vrijdag 24 december 2021 19:34 schreef Spiegelei het volgende:
De notariskantoren regelen dan onderling de geldstroom.
Afhankelijk of het een Baarns beslag-situatie is, waarmee nóg meer kosten gemoeid zijn.

[ Bericht 15% gewijzigd door Slumlord. op 24-12-2021 19:50:12 ]
pi_202789761
Onze hypotheekadviseur heeft ons er ook niet op gewezen. Ik heb zelf de makelaar nog gebeld hierover voordat we tekenden omdat ik de bui ook al zag hangen en die deed er heel luchtig over. Uiteindelijk kwam het bij ons goed, mede doordat wij de hypotheek direct geregeld hadden, maar ik denk niet dat dat voor iedere koper in ons project gold en je bent lekker afhankelijk van (de agenda van de) projectnotaris.
pi_202789786
alle bedrijven zitten vol, draaien op overcapaciteit en hebben personeel tekort, waarom zou dit anders zijn bij notarissen?
Het is wel wereldvreemd om dat niet te weten.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_202789791
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 december 2021 20:03 schreef Doedezemaar het volgende:
Onze hypotheekadviseur heeft ons er ook niet op gewezen. (...) makelaar (...) die deed er heel luchtig over. (...) maar ik denk niet dat dat voor iedere koper in ons project gold en je bent lekker afhankelijk van (de agenda van de) projectnotaris.
Waarom is het allemaal zó afhankelijk (van de agenda) van de (project)notaris?
Hebben mensen geen verantwoordelijkheden meer als ze een huis kopen of zo?
pi_202789816
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 december 2021 20:05 schreef Slumlord. het volgende:

[..]
Waarom is het allemaal zó afhankelijk (van de agenda) van de (project)notaris?
Omdat wij er nog net tussen konden in december.
pi_202789834
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 december 2021 20:07 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]
Omdat wij er nog net tussen konden in december.
Mja, eerder je hypotheek regelen dan. Zeker als je weet dat je een nieuwbouw koopt.
Je insinueert dat het allemaal aan de (project)notaris ligt, terwijl deze enkel voor de afwikkeling zorgt.
pi_202789882
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 december 2021 20:10 schreef Slumlord. het volgende:

[..]
Mja, eerder je hypotheek regelen dan. Zeker als je weet dat je een nieuwbouw koopt.
Die hadden we direct geregeld, daar lag het niet aan, de agenda zat nogal vol en het wordt je niet echt makkelijk gemaakt om dan maar je hypotheek via een andere notaris te regelen. Je zit er gewoon aan vast en je weet ook niet wanneer die ‘startbrief/hoerabrief’ gaat komen. Onze hypotheekadviseur hamerde er juist op dat de hypotheekofferte lang geldig moest zijn omdat die brief misschien pas in maart zou kunnen komen.
pi_202789908
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 december 2021 20:16 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]
en het wordt je niet echt makkelijk gemaakt om dan maar je hypotheek via een andere notaris te regelen. Je zit er gewoon aan vast
Hoezo niet? Het is heel simpel, maar er komen dan wel kosten bij kijken omdat het via een notariële akte moet.
pi_202789917
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 december 2021 20:18 schreef Slumlord. het volgende:

[..]
Hoezo niet? Het is heel simpel, maar er komen dan wel kosten bij kijken omdat het via een notariële akte moet.
Ja duh, of ik dan die fikse extra kosten betaal of grondrente, dat maakt dan ook niet meer uit natuurlijk
pi_202789936
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 december 2021 20:10 schreef Slumlord. het volgende:

[..]
Je insinueert dat het allemaal aan de (project)notaris ligt, terwijl deze enkel voor de afwikkeling zorgt.
Dat hebben we dan ook zo ongeveer dezelfde dag geregeld, dus voor de hoerabrief, dus zeer ruim op tijd. Dus ja, we waren inderdaad afhankelijk van de agenda van de projectnotaris. En voor de rest had de projectnotaris alles prima voor elkaar hoor. Maar zelfs als je alles ruim op tijd regelt heb je het dus nog niet altijd zelf in de hand. Als je projectnotaris bent weet je dat het er aan komt, dus hoezo geen tijd?

Je defensieve houding is dus niet zo nodig eigenlijk.
Juin uit Eigen Tuin!
pi_202789982
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 december 2021 20:19 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]
Ja duh, of ik dan die fikse extra kosten betaal of grondrente, dat maakt dan ook niet meer uit natuurlijk
Durf bijna te beweren dat de grondrente duurder is dan een notariële akte.

quote:
0s.gif Op vrijdag 24 december 2021 20:21 schreef Symphonic het volgende:

[..]
Dat hebben we dan ook zo ongeveer dezelfde dag geregeld, dus voor de hoerabrief, dus zeer ruim op tijd. Dus ja, we waren inderdaad afhankelijk van de agenda van de projectnotaris. En voor de rest had de projectnotaris alles prima voor elkaar hoor. Maar zelfs als je alles ruim op tijd regelt heb je het dus nog niet altijd zelf in de hand. Als je projectnotaris bent weet je dat het er aan komt, dus hoezo geen tijd?

Je defensieve houding is dus niet zo nodig eigenlijk.
Weten dat het er aan komt =/= daadwerkelijk liggen.
Heb er gewoon een pesthekel aan dat mensen denken dat wij, als notaris of als een medewerker van een notariskantoor, het allemaal wel "even tussendoor" of "snel" kunnen doen en ons werk ontzettend onderschatten, zonder te weten of te begrijpen wat wij allemaal moeten doen of regelen.
En dat wij dan achteraf de schuld of blamen krijgen.
pi_202790205
"weet je dat het er aan komt, dus hoezo geen tijd?"

Walgelijk. :r
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')