Ik zei voor het gemak witbier maar ik ga inderdaad even de grens over voor een Hefeweizen, iets wat aan het Reinheitsgebot voldoet in elk geval.quote:Op maandag 12 december 2022 15:23 schreef djkoelkast het volgende:
[..]
In witbier zitten kruiden, ik zou een goeie Duitse Weizen nemen, ook een tarwebier, maar zonder kruiden (en met een zooi gist, zorgt voor extra smaak).
Als je Ayinger kunt krijgen: die is echt top! Moet je wel meestal voor naar een getrankenmarkt.quote:Op maandag 12 december 2022 16:15 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Ik zei voor het gemak witbier maar ik ga inderdaad even de grens over voor een Hefeweizen, iets wat aan het Reinheitsgebot voldoet in elk geval.
Voor het geval anderen het ook willen maken met een goede weizen en niet weten wat ze moeten kiezenquote:Op maandag 12 december 2022 16:44 schreef derLudolf het volgende:
Ik woon nog geen 10km van de grens. Allgauer heb ik meestal dacht ik.
Wel met pizzadeeg, dan gebruik je veel minder gist ook (wel gist eerst laten starten en dan koud wegzetten).quote:Op vrijdag 30 december 2022 10:37 schreef derLudolf het volgende:
Hebben er mensen ervaring met "langzame rijs" van beslag? Oftewel vanavond beslag maken met minder gist, koud wegzetten en morgenochtend bakken.
Dan hoef ik morgenochtend niet zo vroeg te beginnen.
Ik gebruik deze. Vervang een deel van het melk door bier. En 15g zout IPV 20gquote:Op vrijdag 30 december 2022 12:38 schreef foodlover het volgende:
Ik sta in de startblokken... Morgen lekker oliebollen bakken. Zoek nog even naar een goed recept (niet al te groot en met bier in het beslag en appel rozijn.).
Verse gist? Dan 30g per 500g staat in mijn heel oude kookboek en dat gebruik ik nog steeds.quote:Op vrijdag 30 december 2022 12:43 schreef derLudolf het volgende:
Arachideolie: check.
Ik ga morgenochtend beginnen met bakken.
Eerst beslag maken dus. Ik wacht nog even aan of iemand ervaring heeft hier.
Normaliter sla ik het halverwege nog een keer om, dat moet ik dan midden in de nacht doen. Heb ik ook niet zoveel zin in![]()
Ik gebruik 50g gist op 1kg meel, jij @:djkoelkast ?
quote:Op vrijdag 30 december 2022 15:13 schreef djkoelkast het volgende:
[..]
Verse gist? Dan 30g per 500g staat in mijn heel oude kookboek en dat gebruik ik nog steeds.
Dus 60g verse gist per kg meel (delen door 6 voor instantgist).
En ik gebruik alles alleen biologisch. Volle melk, room en bier. Geen boter.
42g is voor 1kg meel, dat klopt, maar een verrijkt deeg heeft altijd meer gist nodig dan brood.quote:Op vrijdag 30 december 2022 15:46 schreef derLudolf het volgende:
Ja verse gist. Dacht ook dat 42g (=1 blokje) eigenlijk voor 1kg is.
Misschien extra vroeg beginnen en wat minder gist en langere tijd.
Ik gebruik geen margarine, maak je geen zorgen. Melk en room of melk en boter, ligt natuurlijk aan de verhouding maar je zou qua vetpercentage wel hetzelfde uitkomen.
Oh en uiteraard volle melk, meer vet is meer smaak![]()
Thanks! Ik heb -eigenwijs en wispelturig als ik ben- besloten het bier plan te skippen en het YouTube recept van Holtkamp te gaan volgen, dat is ook een mooi kleiner recept met 500 gram bloem. Zie dat hij vandaag ook een nieuw recept heeft geüpload met soezenbeslag door het deeg maar ga die oude maken morgenochtend. Verheug me erop.quote:Op vrijdag 30 december 2022 13:03 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Ik gebruik deze. Vervang een deel van het melk door bier. En 15g zout IPV 20g
https://nl.m.wikibooks.org/wiki/Kookboek/Oliebollen
Die heb ik vorig jaar ook gemaakt alleen deel van de melk vervangen door bier.quote:Op vrijdag 30 december 2022 20:29 schreef foodlover het volgende:
[..]
Thanks! Ik heb -eigenwijs en wispelturig als ik ben- besloten het bier plan te skippen en het YouTube recept van Holtkamp te gaan volgen, dat is ook een mooi kleiner recept met 500 gram bloem. Zie dat hij vandaag ook een nieuw recept heeft geüpload met soezenbeslag door het deeg maar ga die oude maken morgenochtend. Verheug me erop.
Gebruik je geen ijslepel?quote:Op zaterdag 31 december 2022 13:01 schreef RedFever007 het volgende:
Eerste jaar bakken hier. Koopmans mix gebruikt. Lastig om het beslag los te krijgen van de lepel maar ben tevredensmaken lekker
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |