Wie doet dat?!quote:Ben jij een veelgebruiker van theezakjes of pak jij voor ieder kopje het liefst een nieuwe? Er wordt soms beweerd dat het vaker gebruiken van één zakje gevaarlijk kan zijn, doordat veel bacteriën zich hierop zouden kunnen verzamelen. Maar anderen zeggen weer dat je gemakkelijk drie koppen uit een zakje kunt halen en zo ook nog het milieu en je eigen portemonnee een handje helpt. Tijd om uit te zoeken hoe het zit.
Patricia Schutte, voedingsdeskundige bij het Voedingscentrum geeft het verlossende antwoord op deze veelgestelde vraag: je kunt een theezakje zonder zorgen meerdere keren gebruiken.
Zo zit het met de bacteriën op een theezakje
Het meest gehoorde argument over de bacteriën kan namelijk snel verworpen worden. Schutte licht toe hoe het zit: ‘Thee is namelijk niet zo gevoelig voor bacteriën. Bovendien doe je het theezakje weer in kokend water, waardoor eventuele bacteriën worden gedood.’
Nadelen van het hergebruiken
Je hoeft dus niet bang te zijn dat je ziek wordt van het hergebruiken van een zakje, maar de positieve effecten die thee kan hebben kunnen wel minder worden naarmate je vaker thee zet van eenzelfde zakje.
‘De concentratie van de gunstige bioactieve stoffen kan wat afnemen. Deze stoffen in de thee zorgen ervoor dat je bloeddruk lager wordt en daarmee verklein je de kans op een beroerte’, aldus de voedingsdeskundige. Het drinken van drie koppen groene of zwarte thee kan dit soort positieve effecten namelijk bewerkstelligen.
Niemand, niemand kookt thee lang genoeg om de bacterien dood te koken en niemand neemt een nat dik en koud thee zakje een tweede keer, Dan wordt je thee meteen koud.quote:Op woensdag 22 december 2021 15:36 schreef Bocaj het volgende:
Hoe vaak kun je een theezakje nu echt gebruiken?
[ afbeelding ]
[..]
Wie doet dat?!
Thee koken?quote:Op woensdag 22 december 2021 15:43 schreef christmastsunami het volgende:
[..]
Niemand, niemand kookt thee lang genoeg om de bacterien dood te koken en niemand neemt een nat dik en koud thee zakje een tweede keer, Dan wordt je thee meteen koud.
En die dure groene sencha, ga ik dus niet met kokend water overgieten, dan is ie minder lekker.
Als je bacterien met kokend water dood wilt koken, moet het een minuut koken ofzo, lekker dan daar gaat je dure thee.quote:
Die mensen halen theezakjes na acht keer gebruiken leeg en verzamelen de inhoud in een emmer om later als mest voor de moestuin te gebruiken. WC-papier gebruiken ze niet, ze schijten direct in dezelfde emmer.quote:Op woensdag 22 december 2021 15:48 schreef Zwansen het volgende:
Die zakjes zijn voor eenmalig gebruik. Die mensen die het vaker gebruiken, recyclen zeker ook hun wc-papier.
Ja, dat doe ik ook wel eens... Gaat inderdaad prima!quote:Op woensdag 22 december 2021 15:56 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Als je 3 koppen thee uit 1 zakje wilt halen, zet een pot. Dan haal je er wel 5 uit.
Ja, vergelijkbaar met meteen 1 pot zetten met 1 of 2 zakjes voor 1 kop thee...quote:Op woensdag 22 december 2021 15:45 schreef SolidasRock het volgende:
Mwa... het komt wel eens voor dat iemand in 1 keer 2 kopjes van 1 zakje gebruik maakt. Maar sowieso drink ik zelden thee (als ik ziekjes ben dan wil ik nog wel eens thee pakken) en mogen ze bij mij altijd nieuwe pakken per kopje.
Geen smaakverschil?quote:Op woensdag 22 december 2021 15:44 schreef maily het volgende:
Ik gebruik een theezakje weleens twee keer.
Niks mis mee.
Bij ontbijt 1 grote mok thee! (sinaasappel of earl grey).quote:Op woensdag 22 december 2021 15:45 schreef SolidasRock het volgende:
Maar sowieso drink ik zelden thee
Het zal je maar gezegd worden.quote:Op woensdag 22 december 2021 16:35 schreef maily het volgende:
[..]
Beetje langer erin laten hangen de 2e keer.
bij ontbijt drink ik juist koffie maar mijn goede voornemen voor 2022 is dat ik wat vaker thee ga drinken.quote:Op woensdag 22 december 2021 16:29 schreef Bocaj het volgende:
[..]
Bij ontbijt 1 grote mok thee! (sinaasappel of earl grey).
Is dat hetzelfde als thee op de nuchtere maag?quote:Op woensdag 22 december 2021 16:40 schreef christmastsunami het volgende:
En van dat looizuur wordt ik misselijk
Ik zeg niet dat een ander dat moet doen.quote:Op woensdag 22 december 2021 16:40 schreef christmastsunami het volgende:
[..]
Het zal je maar gezegd worden.
Maargoed, ik drink zo'n 2 liter groene thee per dag, dus dan doet de smaak er wel toe. En van dat looizuur wordt ik misselijk, dus is m'n bakkie thee belangrijk.
Je vergeet het theezakje, dat wordt gebruikt om een trui van te breien.quote:Op woensdag 22 december 2021 15:55 schreef SjoukjeHooynaayer het volgende:
[..]
Die mensen halen theezakjes na acht keer gebruiken leeg en verzamelen de inhoud in een emmer om later als mest voor de moestuin te gebruiken. WC-papier gebruiken ze niet, ze schijten direct in dezelfde emmer.
Ik denk dat @christmastsunami wat anders bedoelt...quote:Op woensdag 22 december 2021 16:58 schreef maily het volgende:
[..]
Ik zeg niet dat een ander dat moet doen.
Ik doe het zelf weleens.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |