Het overlijden van Hummeltje heeft echt behoorlijk invloed gehad, Nene is veel rustiger geworden, veel makkelijker met de overgebleven heren. Een tijdje geleden stond ik te bellen tegen het tuinhek met de beide heren op de stoep, en zijn op het hek achter me, en op een gegeven moment sprong ze naar beneden, liep naar Onyx, snuffelde aan zijn kopje en gaf hem zowaar een paar likjes. En omdat Nene minder loopt te zeuren als er een andere kat in haar buurt komt, is Diesel ook weer wat rustiger geworden.
Maar daar komt weer verandering in. Ik had een maandje geleden al eens gereageerd op een kat in een asiel die me wel een leuke uitbreiding leek, maar "kan bij katten: ja" bleek in te houden dat hij met de andere kat ging vechten, en als de rangorde duidelijk was daar verder geen problemen mee had. Bij mij had dat betekend dat Diesel hem als "bedreiging voor de groep" zou zien, met als gevolg dat hij door de hele groep aangevallen zou worden. Dat ging hem dus niet worden, en op mijn suggestie staat er nu toch "kan bij katten: nee".
Ik besloot het maar even bij 3 te laten, maar vorige week keek ik weer eens op ikzoekbaas.nl, en moest eerst hard lachen om deze foto :
![sofieee.jpg]()
Deze dame is wel erg boos. Het verhaal achter haar gaf aan dat dit haar normale reactie was op elke interactie met mensen; ze leefde verder probleemloos samen met de andere katten in de grote kattenkamer. Dit leek me niet zozeer een poes die ik nodig heb om mijn groep tot het optimale aantal van 4 uit te breiden, maar een poes die mij nodig heeft om weer plezier in het leven te krijgen.
Dus ik heb afgelopen vrijdagmiddag toch maar gereageerd, gisteren positief antwoord gekregen, en ze zit nu in mijn slaapkamer. Toen ik de kattenkamer binnenkwam zat ze in een klimtoren verstopt, en alleen al in de buurt komen leverde een hoop gegrom en geblaas op, waarna ze wegschoot onder de kattenkooien; toen ik op de grond ging liggen om haar nog wat verder te beoordelen (met oortjes omhoog is het een heel mooi meisje) werd dat met meer geblaas en die hele diepe keelgrom beloond.
Dat leek me dus een leuke uitdaging, dus ik heb haar geadopteerd. Ze kwam uit het asiel "De Ark" in Harderwijk, dus dat was een terugreis van 5 kwartier. Ik had eigenlijk verwacht dat ze de hele rit zou jengelen, maar ze bleef stil. Ik had een badlaken over de reismand gedrapeerd zodat ze zich veiliger zou voelen. Zo om de tien minuten tilde ik even een hoekje op, en meestal keek ze rustig terug, met oortjes alert; pas de laatste blik leverde weer geblaas op.
Helaas maar 1 foto, het asiel kreeg niet de kans om er meer te maken omdat ze altijd verstopt zat. Ze weten ook niet hoe oud ze is, ze gokken dat ze 3 jaar is, maar dat is onzeker omdat ze zo onhandelbaar is dat ze nog niet in haar bekje konden kijken. Ze weten zelfs niet of ze gesteriliseerd is, het is heel zeldzaam dat een asiel een kat laat adopteren die (mogelijk) nog niet behandeld is; dat wordt dus opletten of ze krols wordt, of over een tijdje even laten checken door een dierenarts, en haar zeker niet naar buiten laten voordat daar zekerheid over is (Octo, de zwerver die goed vriendjes met mijn groep is, en regelmatig in het portiek van de berging komt eten, is duidelijk nog een volle kater).
Ik hoop binnenkort wat meer foto's te hebben. De komende weken zit ze in mijn slaapkamer, maar toen ik de reismand opende schoot ze direct onder mijn bed, de vraag is voorlopig wanneer ik haar voor het eerst weer zie.
[ Bericht 0% gewijzigd door mvdejong op 10-06-2026 15:56:17 ]
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.