abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 16 december 2021 @ 22:28:39 #51
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_202656787
quote:
0s.gif Op donderdag 16 december 2021 10:09 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
1. Wat moet ik allemaal opnemen in zo'n overeenkomst zodat het voldoet voor de belastingdienst?
Niks.

Je ouders moeten met je broer langs een notaris en die wat laten opstellen. Marktconform.
Dum de dum
pi_202658184
quote:
0s.gif Op donderdag 16 december 2021 20:48 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Wtf is jouw probleem.

Aan mij is gevraagd om dit (fiscaal) en zo heibelloos te regelen. En tot nu is iedereen zeer blij met het voorstel. Komt iedereen uit een kut familie of zo?

Juist het formaliseren zorgt voor duidelijkheid.
Dat kon je ook op een rustige manier vermelden. Nu weten we het, waarvoor dank.
Cindy De Vuyst
pi_202658617
quote:
0s.gif Op donderdag 16 december 2021 22:28 schreef Fe2O3 het volgende:

[..]
Niks.

Je ouders moeten met je broer langs een notaris en die wat laten opstellen. Marktconform.
KAN via een notaris, maar hoeft niet. Lening overeenkomsten kan je ook zo van internet plukken.
pi_202658715
quote:
1s.gif Op donderdag 16 december 2021 22:24 schreef Kopstoot het volgende:

[..]
Jij dus ook niet, als je het op een forum gaat voorleggen, daarbij een constructie voorstelt die contra legem is en vervolgens als je daarop gewezen wordt meent dat je er met ante dateren wel komt. Je ouders en broer belanden zo van de regen in de drup.

Die paar honderd euro per jaar belastingvoordeel voor je broer is het niet waard zou ik zeggen.
Niet de specifieke details. Ik zocht met name een modelcontract. Eigenlijk was de vraagstelling zeer zuiver en duidelijk.

Wat betreft je datum, daar heb je een punt waar ik geen rekening mee gehouden heb. Echter was het eind bedrag allesbehalve duidelijk toen we hier aan begonnen. Sterker nog er is nooit geld gegeven het betreft de aankoop van bouwmaterialen welke rechtstreeks door mijn ouders is gedaan. En schenken is geen optie want dat is niet de bedoeling (ook daar zijn alle partijen het over eens).

Daarom moet het nu ook rechtgetrokken worden. Qua ante dateren heb ik er idd geen moeite mee omdat dat aan de lopende band gebeurd en het niet te controleren valt.

Anderzijds zou ik het ook in kunnen steken als een bouwdepot.

Het gaat uiteindelijk om iets van 1500 euro belastingvoordeel per jaar niet bepaald tientjes werk.

[ Bericht 3% gewijzigd door icecreamfarmer_NL op 16-12-2021 23:59:47 ]
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_202658725
quote:
0s.gif Op donderdag 16 december 2021 23:22 schreef einzeinz het volgende:

[..]
Dat kon je ook op een rustige manier vermelden. Nu weten we het, waarvoor dank.
Dat heb ik 3x gedaan met een heldere vraagstelling. Ik sleep er niet constant alles bij.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
pi_202658940
Wat een hoop ruis in dit topic...

Wat moet er in de overeenkomst staan:
- De lening heeft betrekking op de verbouwing van een eigenwoning.
- De lening wordt minimaal annuïtair afgelost (mag ook lineair).
- De aflossingstermijn is maximaal 360 maanden (30 jaar).
- De afgesproken rente is marktconform met een maximale afwijking van 25% (bijvoorbeeld 6,25% - zie onder).

- Zelf zou ik ook wat vermelden in verband met faillissement en/of overlijden.
Op woensdag 27 december 2012 schreef robdriessen het volgende:
Als Leo Blokhuis ooit onder een auto terecht komt en gaat hemelen, wil ik MyTiredFeet als nieuwe nationale muziekprofessor.
pi_202659060
quote:
0s.gif Op donderdag 16 december 2021 10:49 schreef Accordtje het volgende:

[..]
Waarom denk je dat het gunstig is als de rente zo hoog mogelijk is?
Je broer leent 35k en moet dat terugbetalen. Denk je dat het voor je broer interessanter is om die lening terug te betalen tegen 0% rente of tegen 5% rente?

Of bedoel je dat een zo hoog mogelijke rente gunstig is voor je ouders?
5% want HRA ivm verbetering woning & rente terugschenken. Dat is zeker voor iedereen het gunstigst.
pi_202659133
quote:
1s.gif Op donderdag 16 december 2021 19:16 schreef Kopstoot het volgende:
Eigenwoningrente voor kosten ter verbetering / onderhoud is alleen aftrekbaar als de schuld kwalificeert als eigenwoningschuld. Daarbij dien je te voldoen aan het oogmerkvereiste, lees de lening moet zijn aangegaan in verband met de verbouwing.

De lening moet daarnaast voldoen aan de aflossingseis en daar gaat het geloof ik mis. Want het geld ís al geleend in verband met de verbouwing, maar er is nog geen contractuele aflossingsverplichting overeengekomen. De lening kun je niet zomaar alsnog omkatten door een aflossingsverplichting overeen te komen. Misschien wel met behulp van 3.119c, achtste lid, maar wellicht loop je dan alsnog stuk op het oogmerkvereiste/causaliteit uit 3.119a IB.

Daarnaast dien je te voldoen aan het vereiste uit 3.123 wet ib 2001, alle bonnetjes moeten dus aanwezig zijn om de hoogte van de schuld, als die al zou kwalificeren, aannemelijk te maken.

Gaat je mogelijk geëtter opleveren bij controle dus. Niet iedere inspecteur zal dit zo maar laten lopen.
Mwoah.... dat zou betekenen dat als je geld leent voor een verbouwing en bv een maand later pas de voorwaarden van de lening opstelt die hele lening geen eigen woning schuld is...

Er was nog niks bekend over de voorwaarden. Dat lijkt me een andere situatie dan bv als er wel voorwaarden bekend waren en dat die dan gewijzigd worden om de kwalificatie van eigen woning schuld te verwerven.

Ik denk dat je zo'n lening niet hoeft te ante dateren.

Over de aflossingseis ben ik het wel met je eens. Die moet op het toetsmoment wel voldaan zijn... dus 31 december moet er wel binnen de regels afgelost zijn.
pi_202659459
Misschien een zekerheid tegenover stellen, bijvoorbeeld in de vorm van een tweede hypotheek op het onderpand?
Moet de bank van de 1ste hypotheek wel akkoord gaan.
  vrijdag 17 december 2021 @ 07:20:46 #60
36221 Kopstoot
Ik houd nog steeds van Janine.
pi_202659525
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 december 2021 01:33 schreef SOG het volgende:

[..]
Mwoah.... dat zou betekenen dat als je geld leent voor een verbouwing en bv een maand later pas de voorwaarden van de lening opstelt die hele lening geen eigen woning schuld is...

Er was nog niks bekend over de voorwaarden. Dat lijkt me een andere situatie dan bv als er wel voorwaarden bekend waren en dat die dan gewijzigd worden om de kwalificatie van eigen woning schuld te verwerven.

Ik denk dat je zo'n lening niet hoeft te ante dateren.

Over de aflossingseis ben ik het wel met je eens. Die moet op het toetsmoment wel voldaan zijn... dus 31 december moet er wel binnen de regels afgelost zijn.
Als gezegd, je kunt daar wel een boom over opzetten. De vakliteratuur is vrij eenduidig: aan de aflossingseis moet zijn voldaan op het moment van het aangaan van de de schuld. Nu is er natuurlijk 3.119c, achtste lid, maar of dat je red is ook wel in enige mate afhankelijk van het tijdsverloop; zit er een aantal jaren tussen valt natuurlijk nauwelijks aan het oogmerkvereiste te voldoen. De goedkeuring voor financiering achteraf (waar de facto sprake van is) in het besluit van de staatssecretaris geldt slechts tot 6 maanden na aanvang verbouwing, wat betreft het oogmerkvereiste.

Zou de aftrek geweigerd worden leidt dat natuurlijk niet tot een boete, pleitbaar is het natuurlijk wel gewoon.
"Als ze de uitkeringen nu hoger maken, hoef ik ook niet zo veel meer te doen.."
pi_202659887
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 december 2021 07:20 schreef Kopstoot het volgende:

[..]
Als gezegd, je kunt daar wel een boom over opzetten. De vakliteratuur is vrij eenduidig: aan de aflossingseis moet zijn voldaan op het moment van het aangaan van de de schuld. Nu is er natuurlijk 3.119c, achtste lid, maar of dat je red is ook wel in enige mate afhankelijk van het tijdsverloop; zit er een aantal jaren tussen valt natuurlijk nauwelijks aan het oogmerkvereiste te voldoen. De goedkeuring voor financiering achteraf (waar de facto sprake van is) in het besluit van de staatssecretaris geldt slechts tot 6 maanden na aanvang verbouwing, wat betreft het oogmerkvereiste.

Zou de aftrek geweigerd worden leidt dat natuurlijk niet tot een boete, pleitbaar is het natuurlijk wel gewoon.
Die zes maanden is een belangrijke. Verbouwing is echter pas net afgerond (18 maanden bouwtijd). Eerste bouwmaterialen zijn in mei 2020 voorgeschoten.
pi_202660274
Ergens maakte je de opmerking dat geen enkele bank hem het geld geleend zou hebben. Het is niet mogelijk een marktconforme rente te bepalen als er geen marktpartij is die bereid zou zijn geweest dit risico te nemen.
pi_202665157
quote:
7s.gif Op vrijdag 17 december 2021 09:32 schreef Serinde het volgende:
Ergens maakte je de opmerking dat geen enkele bank hem het geld geleend zou hebben. Het is niet mogelijk een marktconforme rente te bepalen als er geen marktpartij is die bereid zou zijn geweest dit risico te nemen.
Ja dat maakt het idd moeilijk.
In principe kom je bij de creditcard en flits krediet jongens terecht met torenhoge rentes
. Dat lijkt me echter ook niet redelijk.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')