abonnement Unibet Coolblue
pi_204891205
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 mei 2022 16:45 schreef ludovico het volgende:

[..]
Jij zegt het.

Als de thuisbatterij goedkoop wordt... Is het probleem ook weg.
het energievraagstuk wordt niet opgelost met wat zonnepanelen en windmolens

erg onbetrouwbare bron van energie :)
  zaterdag 28 mei 2022 @ 16:50:08 #102
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_204891234
Herinneren we ons (ja ik ben oud) de Brede maatschappelijke Discussie over het Energiebeleid nog? 1978-1984

http://www.kernenergieinn(...)sults/taxonomy%3A249
quote:
De BMD heeft ruim f 27 miljoen gekost. Het wordt algemeen niet als een geslaagd inspraakexperiment gezien maar als een hele dure opiniepeiling. Maar dat heeft veel te maken met de onmiddellijke reacties van vooral minister Van Aardenne (EZ). In Intermediair wordt daarover (later) gezegd: “Doordat de overheid haar legitimiteit niet meer aan het draagvlak van haar besluiten ontleent maar aan de economische consequenties die haar verzekeren van steun van de sterke delen van de maatschappij, kan zij voorbij gaan aan de uitslag van de MDE. Het samenspel van vereconomisering van de argumentatie en inperking van de groep op wiens steun men een beleid baseert, geeft de overheid in toenemende mate een autoritair karakter.“
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_204891273
quote:
7s.gif Op zaterdag 28 mei 2022 16:48 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]
Nee, dan is slechts een deel van het probleem, opgelost.
Mbt stroomnet. In dat geval.
En ook mbt winstgevendheid duurzame energie. Die blijft dan namelijk redelijk gelijk ipv super volatiel.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_204891290
quote:
14s.gif Op zaterdag 28 mei 2022 16:48 schreef aTypisch het volgende:

[..]
het energievraagstuk wordt niet opgelost met wat zonnepanelen en windmolens

erg onbetrouwbare bron van energie :)
Over hoeveel tijd gekeken?

Die betrouwbaarheid is over een maand gezien misschien matig, maar met een beetje accu erbij overbrug je wel een dag of wat.

En het stroomnet is verbonden met andere plekken op de wereld, kost wel een beetje efficiëntie maar altijd schijnt wel ergens de zon. Of waait de wind.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_204892254
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 mei 2022 16:27 schreef ludovico het volgende:

[..]
Dat vormt eerder een probleem
Die eerste zonnepaneel maakt geen reet uit voor het stroomnet. De laatste levert stroom wanneer het net overvol is en de stroomprijzen negatief zijn.

Economisch helemaal Kut.

Tword leuk als er een efficiënte batterij komt, tot die tijd...
Er zijn efficiënte batterijen, in België en Duitsland ook standaard voor iedereen met zonnepanelen. Ze liggen daar zelfs gewoon bij de Ikea. Bij mij komen er dit jaar zonnepanelen, volgend jaar zo goed als zeker een batterij. Want ja, die dingen moet je niet los van elkaar zien.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  Moderator zaterdag 28 mei 2022 @ 18:41:32 #106
54278 crew  Tijger_m
42
pi_204892674
quote:
7s.gif Op zaterdag 28 mei 2022 16:50 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Herinneren we ons (ja ik ben oud) de Brede maatschappelijke Discussie over het Energiebeleid nog? 1978-1984

http://www.kernenergieinn(...)sults/taxonomy%3A249
[..]

Ik wel, ja. En ik kan mij ook herinneren dat de regering toendertijd de uitslag gewoon naast zich neerlegde totdat Chernobyl plaatsvond.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_204893023
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 mei 2022 21:50 schreef Hexagon het volgende:
Het was weer even stil rondom dit malle plan
https://nos.nl/artikel/24(...)entrales-in-borssele

En kennelijk moet de overheid aandeelhouder worden. Wat een waanzin.
Gezien de politieke risico's rondom kernenergie ga je geen private investeerder vinden voor de bouw van kerncentrales in NL. Zolang politiek links aan de macht is in NL (inclusief VVD) gaat er niks gebeuren met kernergie.
  zaterdag 28 mei 2022 @ 19:25:16 #108
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_204893041
Lol Nederlandse overheid en dit soort megalomane projecten.

Voordat er zon centrale staat zijn we door de werkelijkheid ingehaald en betalen we met zn allen onnodige miljarden om dat ding open te houden.
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
pi_204893499
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 mei 2022 19:23 schreef hb64 het volgende:

[..]
Gezien de politieke risico's rondom kernenergie ga je geen private investeerder vinden voor de bouw van kerncentrales in NL. Zolang politiek links aan de macht is in NL (inclusief VVD) gaat er niks gebeuren met kernergie.
Zolang 'links aan de macht is in NL'? En dat terwijl rechts al 40 jaar een meerderheid heeft en al 30 jaar onafgebroken regeert?

En er lijkt wel wat te gaan gebeuren met kernenergie, zo staat in het regeerakkoord. En dat voert een kabinet praktisch altijd gewoon volledig uit. Dus als dit kabinet niet voortijdig valt, maken ze de komende 3 jaar een start met kernenergie. En als zo'n vergunning er eenmaal ligt, zie ik een volgend kabinet die ook niet meer intrekken.

Ik ben er niet zo'n voorstander van (maar ook niet zo'n grote tegenstander als sommige anderen), maar ik zie het er nu wel van komen. Helaas hebben we dus over 25 tot 30 jaar een enorm duur project staan dat hele dure energie levert, terwijl wind- en zonne-energie praktisch gratis is.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_204898015
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 mei 2022 18:00 schreef Hanca het volgende:

[..]
Er zijn efficiënte batterijen, in België en Duitsland ook standaard voor iedereen met zonnepanelen. Ze liggen daar zelfs gewoon bij de Ikea. Bij mij komen er dit jaar zonnepanelen, volgend jaar zo goed als zeker een batterij. Want ja, die dingen moet je niet los van elkaar zien.
Je noemt het efficiënt maar geen energiemaatschappij die zijn vingers er aan brand al schommelt de prijs nog zo hard.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_204898190
quote:
0s.gif Op zondag 29 mei 2022 02:07 schreef ludovico het volgende:

[..]
Je noemt het efficiënt maar geen energiemaatschappij die zijn vingers er aan brand al schommelt de prijs nog zo hard.
Wel dus: https://www.eneco.nl/over(...)e-bronnen/enspireme/
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_204898212
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 mei 2022 13:03 schreef Hanca het volgende:

Ik leg liever een lijn naar Noorwegen om daar meer waterkrachtcentrales te bouwen, dat is schoon en ook gewoon 100% betrouwbaar.

En hoeveel waterkrachtcentrales kan men nog bouwen in Noorwegen?

Ik leg liever een klein stukje van de Sahara vol met zonnecellen en transporteert het via dchv lijnen naar Europa, zoals desertec dit ruim 10 jaar geleden al voorstelde.

Zonnecellen in nl gebruiken is alsof je in een raceauto met 50% water aangelengde brandstof gooit. Het is heel idealistisch maar vanuit een technisch oogpunt totaal niet efficiënt aangezien de zonopbrengst op onze hoogtegraden erg beperkt is.
pi_204898216
Slochteren :')
pi_204898243
Ierland
pi_204898248
quote:
0s.gif Op zondag 29 mei 2022 07:41 schreef Basp1 het volgende:

[..]
En hoeveel waterkrachtcentrales kan men nog bouwen in Noorwegen?

Ik leg liever een klein stukje van de Sahara vol met zonnecellen en transporteert het via dchv lijnen naar Europa, zoals desertec dit ruim 10 jaar geleden al voorstelde.

Zonnecellen in nl gebruiken is alsof je in een raceauto met 50% water aangelengde brandstof gooit. Het is heel idealistisch maar vanuit een technisch oogpunt totaal niet efficiënt aangezien de zonopbrengst op onze hoogtegraden erg beperkt is.
Zonnecellen in de Sahara zullen alleen de aarde in snel tempo opwarmen: https://www.change.inc/en(...)ing-verergeren-37757
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20220225_94340289

Slecht idee dus.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_204898296
quote:
0s.gif Op zondag 29 mei 2022 07:57 schreef Hanca het volgende:

[..]
Zonnecellen in de Sahara zullen alleen de aarde in snel tempo opwarmen: https://www.change.inc/en(...)ing-verergeren-37757
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20220225_94340289

Slecht idee dus.
Kunnen verergeren..., verder een opinie stuk dus zonder peer review. Nee dat bericht doet me weinig.

Nou leg jij je huis vol met 3 maal zoveel zonnecellen als men in zuidelijke regionen nodig zou hebben. 3 maal zoveel vervuiling voor de door jou benodigde productie van extra zonbecellen is dat nu echt een goed idee?

Heeft Noorwegen nu ruimte om meer waterkrachtcentrales te bouwen? Het mooie van sommige bestaande centrales is wel dat deze als energie buffer gebruikt worden door bij overschotten van energie water omhoog het meer in te pompen, bewezen technologie die relatief efficiënt is.

De door jou maar steeds aangehaalde gesmolten zout systemen staan nog in hun kinderschoenen en het is maar de vraag of we dat effcient werkend krijgen. We lezen er al 20 jaar over maar een grootschalig werkende centrale heeft men zover mijn kennis gaat nog steeds niet gebouwd.
pi_204898356
quote:
0s.gif Op zondag 29 mei 2022 08:20 schreef Basp1 het volgende:

[..]
De door jou maar steeds aangehaalde gesmolten zout systemen staan nog in hun kinderschoenen en het is maar de vraag of we dat effcient werkend krijgen. We lezen er al 20 jaar over maar een grootschalig werkende centrale heeft men zover mijn kennis gaat nog steeds niet gebouwd.
Er zijn een aantal batterijsystemen erg ver:

Basalt wordt al gebruikt in oa Sint Oedenrode: https://www.deingenieur.n(...)ntinu-schone-energie
Die worden gewoon al gebruikt voor blokken van meer dan 20 huizen, dan heb je het dus gewoon over een efficiënt werkend systeem.

Het volgende systeem is volgens mij alleen nog een pilot van, de zeewaterbatterij: https://www.qirion.nl/pro(...)ncept-zeeland-ademt/
Hoe dat loopt kan ik helaas weinig over vinden, maar het is zeker interessant omdat energie van wind op zee zo makkelijk kan worden opgeslagen.

En dan heb je de al werkende zoutwaterbatterijen die gewoon op land staan. Die worden door onder andere GreenRock gewoon al een tijd verkocht voor thuissituaties en eigenlijk is er geen enkele reden waarom je zoiets niet zou kunnen opschalen.

En in de VS zijn ze nog bezig met zand: https://www.solarpaces.or(...)storage-in-hot-sand/
Maar dat is echt nog de onderzoekfase.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_204898458
quote:
0s.gif Op zondag 29 mei 2022 08:44 schreef Hanca het volgende:

[..]
Er zijn een aantal batterijsystemen erg ver:

Basalt wordt al gebruikt in oa Sint Oedenrode: https://www.deingenieur.n(...)ntinu-schone-energie
Die worden gewoon al gebruikt voor blokken van meer dan 20 huizen, dan heb je het dus gewoon over een efficiënt werkend systeem.
nee daar staat dat er een proef installatie is en men het bij een huizenblok wilt gaan toepassen. Pas als we een bericht zien dat het daar toegepast is dan weten we dat zeker. Verder wordt in dit systeem de warmte in een basaltblokken opgeslagen geen gesmolten zout.

quote:
Het volgende systeem is volgens mij alleen nog een pilot van, de zeewaterbatterij: https://www.qirion.nl/pro(...)ncept-zeeland-ademt/
Hoe dat loopt kan ik helaas weinig over vinden, maar het is zeker interessant omdat energie van wind op zee zo makkelijk kan worden opgeslagen.
het is in mijn beleving altijd een slecht teken dat na een pilot we er niets meer over horen, dan is vaak de pilot toch niet zo succesvol geweest als de marketing roeptoeters voorstellen.
quote:
En dan heb je de al werkende zoutwaterbatterijen die gewoon op land staan. Die worden door onder andere GreenRock gewoon al een tijd verkocht voor thuissituaties en eigenlijk is er geen enkele reden waarom je zoiets niet zou kunnen opschalen.
zoutwater batterij is iets heel anders als gesmolten zout.

quote:
En in de VS zijn ze nog bezig met zand: https://www.solarpaces.or(...)storage-in-hot-sand/
Maar dat is echt nog de onderzoekfase.
werkelijk elk voorbeeld wat je hier noemt heeft niets met je eerder aangehaalde gesmolten zout opslag te maken. Dus nogmaals de vraag waar zijn werkende gesmolten zout opslag systemen.

Het voordeel van gesmolten zout systemen is dat je veel meer energie per gebruikte ruimte zou kunben opslaan in tegenstelling tot de hierboven door jou gebruikte voorbeelden.
pi_204899447
quote:
0s.gif Op zondag 29 mei 2022 09:15 schreef Basp1 het volgende:

[..]
nee daar staat dat er een proef installatie is en men het bij een huizenblok wilt gaan toepassen. Pas als we een bericht zien dat het daar toegepast is dan weten we dat zeker. Verder wordt in dit systeem de warmte in een basaltblokken opgeslagen geen gesmolten zout.
[..]
het is in mijn beleving altijd een slecht teken dat na een pilot we er niets meer over horen, dan is vaak de pilot toch niet zo succesvol geweest als de marketing roeptoeters voorstellen.
[..]
zoutwater batterij is iets heel anders als gesmolten zout.
[..]
werkelijk elk voorbeeld wat je hier noemt heeft niets met je eerder aangehaalde gesmolten zout opslag te maken. Dus nogmaals de vraag waar zijn werkende gesmolten zout opslag systemen.

Het voordeel van gesmolten zout systemen is dat je veel meer energie per gebruikte ruimte zou kunben opslaan in tegenstelling tot de hierboven door jou gebruikte voorbeelden.
Ik heb het altijd over zoutwaterbatterijen gehad, nooit over gesmolten zout (dat ken ik niet eens). Zoutwaterbatterijen (op land of in zee) lijken me de toekomst.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_204899562
quote:
1s.gif Op zondag 29 mei 2022 11:27 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik heb het altijd over zoutwaterbatterijen gehad, nooit over gesmolten zout (dat ken ik niet eens). Zoutwaterbatterijen (op land of in zee) lijken me de toekomst.
een zoutwateraccu met ongeveer
0.5 kubieke meter voor 2.5 KWH opslag lijkt me nu niet echt de toekomst, hoeveel kwh buffer hebben we/je nodig om de winter fossiel vrij door te komen?

Aangezien in de winter de opbrengsten van je zonnecellen hier in nl ongeveer 0 zijn en je in de zomer het maximum hebt.

Laten we gewoon eens ervan uitgaan dat je huishouden zo'n 1000 kWh buffer nodig heeft om de winter door te komen, wat me erg weinig lijkt als we hiermee ook verwarmen en auto rijden. Dan heb je dus 200m^3 accu's nodig. Dat is 2/3 van de inhoud van een normale huurwoning. 8)7
pi_204899592
quote:
Als het rendabel is waarom staan die krengen dan niet overal?
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_204899598
Laatst nog een artikel dat het vet ondoelmatig is om te vergroenen door je geld in accu's te stoppen.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_204899611
quote:
0s.gif Op zondag 29 mei 2022 07:57 schreef Hanca het volgende:

[..]
Zonnecellen in de Sahara zullen alleen de aarde in snel tempo opwarmen: https://www.change.inc/en(...)ing-verergeren-37757
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20220225_94340289

Slecht idee dus.
Bullllcrap.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_204899615
quote:
0s.gif Op zondag 29 mei 2022 11:42 schreef Basp1 het volgende:

[..]
een zoutwateraccu met ongeveer
0.5 kubieke meter voor 2.5 KWH opslag lijkt me nu niet echt de toekomst, hoeveel kwh buffer hebben we/je nodig om de winter fossiel vrij door te komen?

Aangezien in de winter de opbrengsten van je zonnecellen hier in nl ongeveer 0 zijn en je in de zomer het maximum hebt.

Laten we gewoon eens ervan uitgaan dat je huishouden zo'n 1000 kWh buffer nodig heeft om de winter door te komen, wat me erg weinig lijkt als we hiermee ook verwarmen en auto rijden. Dan heb je dus 200m^3 accu's nodig. Dat is 2/3 van de inhoud van een normale huurwoning. 8)7
In praktijk zijn in de winter de opbrengsten helemaal niet 0, dat is grote onzin. In België hebben ze allang door dat 1 dag verbruik voor een accu meer dan voldoende is.

En lang niet alle batterijen hoeven natuurlijk in huis, een blok in een straat of liever batterijen bij windmolenparken en zonnevelden zijn veel logischer.


En verder zal praktisch niemand een auto thuis opladen (hoeveel mensen hebben een parkeerplaats op het erf? 10%?) en zal meer dan de helft van de huizen op warmtenetten moeten.

[ Bericht 1% gewijzigd door Hanca op 29-05-2022 11:57:20 ]
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_204899622
quote:
0s.gif Op zondag 29 mei 2022 08:44 schreef Hanca het volgende:

[..]
Er zijn een aantal batterijsystemen erg ver:

Basalt wordt al gebruikt in oa Sint Oedenrode: https://www.deingenieur.n(...)ntinu-schone-energie
Die worden gewoon al gebruikt voor blokken van meer dan 20 huizen, dan heb je het dus gewoon over een efficiënt werkend systeem.

Het volgende systeem is volgens mij alleen nog een pilot van, de zeewaterbatterij: https://www.qirion.nl/pro(...)ncept-zeeland-ademt/
Hoe dat loopt kan ik helaas weinig over vinden, maar het is zeker interessant omdat energie van wind op zee zo makkelijk kan worden opgeslagen.

En dan heb je de al werkende zoutwaterbatterijen die gewoon op land staan. Die worden door onder andere GreenRock gewoon al een tijd verkocht voor thuissituaties en eigenlijk is er geen enkele reden waarom je zoiets niet zou kunnen opschalen.

En in de VS zijn ze nog bezig met zand: https://www.solarpaces.or(...)storage-in-hot-sand/
Maar dat is echt nog de onderzoekfase.
Als het technisch kan maar niet gebeurt is het niet rendabel.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_204899634
quote:
0s.gif Op zondag 29 mei 2022 11:52 schreef ludovico het volgende:

[..]
Als het technisch kan maar niet gebeurt is het niet rendabel.
Het heeft nog niet zo veel met rendabel te maken dat het er nog niet is, meer dat het tot nu toe nog niet nodig was.

Verder kun je het rendabel maken. Een kerncentrale draait bijna voor de volledige 100% op subsidie, dat kun je met batterijen dus ook doen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_204899642
quote:
0s.gif Op zondag 29 mei 2022 11:42 schreef Basp1 het volgende:

[..]
een zoutwateraccu met ongeveer
0.5 kubieke meter voor 2.5 KWH opslag lijkt me nu niet echt de toekomst, hoeveel kwh buffer hebben we/je nodig om de winter fossiel vrij door te komen?

Aangezien in de winter de opbrengsten van je zonnecellen hier in nl ongeveer 0 zijn en je in de zomer het maximum hebt.

Laten we gewoon eens ervan uitgaan dat je huishouden zo'n 1000 kWh buffer nodig heeft om de winter door te komen, wat me erg weinig lijkt als we hiermee ook verwarmen en auto rijden. Dan heb je dus 200m^3 accu's nodig. Dat is 2/3 van de inhoud van een normale huurwoning. 8)7
Zit nogal een verschil tussen een batterij die het stroomnet balanceert en een buffer aan energie die de winter overbrugt. Ander systeem lijkt me logisch.. Die overbruggen mag heel langzaam opschalen en afschalen terwijl de balancerende stromen dat acuut moeten kunnen.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_204899665
quote:
0s.gif Op zondag 29 mei 2022 11:50 schreef Hanca het volgende:

[..]
In praktijk zijn in de winter de opbrengsten helemaal niet 0, dat is grote onzin. In België hebben ze allang door dat 1 of 2 dagen verbruik voor een accu meer dan voldoende is.

En lang niet alle batterijen hoeven natuurlijk in huis, een blok in een straat of liever batterijen bij windmolenparken en zonnevelden zijn veel logischer.
Beste hanca laat ons een praktijkwaardes zien hoeveel de opbrengst in de winter is en zet daar tegenover je gezins verbruik in de winter. En met verbruik bedoel ik dus je gas, elektriciteit en brandstof voor in de auto(s).

Ik zie het wel verschijnen ipv het het navelstaren op mooi gepresenteerde verhaaltjes waarbij je artikeltjes zoekt die zeggen wat jij wilt zien ipv een realistisch beeld te schetsen hoe we nu daadwerkelijk wel van fossiel kunnen afschakelen.
pi_204899669
quote:
1s.gif Op zondag 29 mei 2022 11:53 schreef Hanca het volgende:

[..]
Het heeft nog niet zo veel met rendabel te maken dat het er nog niet is, meer dat het tot nu toe nog niet nodig was.

Verder kun je het rendabel maken. Een kerncentrale draait bijna voor de volledige 100% op subsidie, dat kun je met batterijen dus ook doen.
CO2 belasting invoeren dan. Gelijk speelveld in CO2 consumptie van de productie.

Maar als je dat doet is de batterij heel duur voor hoeveel zin het heeft.

Dure methode om CO2 uitstoot te reduceren. Beter andere zaken in investeren dus.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_204899680
quote:
0s.gif Op zondag 29 mei 2022 11:57 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Beste hanca laat ons een praktijkwaardes zien hoeveel de opbrengst in de winter is en zet daar tegenover je gezins verbruik in de winter. En met verbruik bedoel ik dus je gas, elektriciteit en brandstof voor in de auto(s).

Ik zie het wel verschijnen ipv het het navelstaren op mooi gepresenteerde verhaaltjes waarbij je artikeltjes zoekt die zeggen wat jij wilt zien ipv een realistisch beeld te schetsen hoe we nu daadwerkelijk wel van fossiel kunnen afschakelen.
Verwarmen gaat voor meer dan 50% van de huizen straks met warmtenetten, de auto opladen zal bijna niemand met elektriciteit uit het huis doen (wie heeft er nu een parkeerplaats op het erf, bijna niemand). Dus jij haalt er dingen bij die totaal onrealistisch zijn om je eigen ongelijk niet toe te hoeven geven.

Elk huis een kleine batterij (voor ongeveer een dag verbruik) en verder batterijen bij de zonneparken en windparken. Dat is een veel logischere toekomst.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_204899718
quote:
0s.gif Op zondag 29 mei 2022 11:54 schreef ludovico het volgende:

[..]
Zit nogal een verschil tussen een batterij die het stroomnet balanceert en een buffer aan energie die de winter overbrugt. Ander systeem lijkt me logisch.. Die overbruggen mag heel langzaam opschalen en afschalen terwijl de balancerende stromen dat acuut moeten kunnen.
Als we van fossiel af gaan en alles hier lokaal duurzaam willen opwekken hebben we een flinke buffer nodig om de winter door te komen. Daar zullen we toch eerst een goed plan voor moeten hebben willen we verder opschalen. Verder opschalen van zonnecellen is nu al problematisch omdat we in de zomermaanden het overschot niet kwijt kunnen, en dat juist zouden moeten bufferen voor de winter.

Daarom zonnecellen gebruiken in zuidelijke regionen waar de opbrengst dagelijks veel constanter is ipv de grote fluctuaties tussen winter en zomer hier in de noordelijke regio's.
pi_204899797
quote:
1s.gif Op zondag 29 mei 2022 11:59 schreef Hanca het volgende:

[..]
Verwarmen gaat voor meer dan 50% van de huizen straks met warmtenetten, de auto opladen zal bijna niemand met elektriciteit uit het huis doen (wie heeft er nu een parkeerplaats op het erf, bijna niemand). Dus jij haalt er dingen bij die totaal onrealistisch zijn om je eigen ongelijk niet toe te hoeven geven.

Elk huis een kleine batterij (voor ongeveer een dag verbruik) en verder batterijen bij de zonneparken en windparken. Dat is een veel logischere toekomst.
Iemand heeft hier ergens in een ander topic al eens de minimale opbrengsten in de winter gepost, blijkbaar wil je dat niet horen of weten en stop je maar je vingers in je oren en roept dat ik er dingen bij haal die onrealistisch zouden zijn.

Een batterij voor een dag verbruik die er in de winter 30 dagen overdoet om opgeladen te zijn voor die ene dag verbruik. Dat is de realiteit waar jij het nu over wil hebben.

Het gaat daadwerkelijk om het grote plaatje en niet alleen jou persoonlijk electriciteit verbruik van je huishouden. Dat huishouden verbruikt de andere dingen die ik benoemd heb net zo goed.

Warmtenetten hoe worden die van energie voorzien om opgewarmd te worden?

En auto's opladen niet op eigen stroom maar opeens wel weer van een nuts voorziening? Die stroom moet toch opgewekt worden.
pi_204899809
Zeeland.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_204899882
quote:
0s.gif Op zondag 29 mei 2022 12:14 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Iemand heeft hier ergens in een ander topic al eens de minimale opbrengsten in de winter gepost, blijkbaar wil je dat niet horen of weten en stop je maar je vingers in je oren en roept dat ik er dingen bij haal die onrealistisch zouden zijn.

Een batterij voor een dag verbruik die er in de winter 30 dagen overdoet om opgeladen te zijn voor die ene dag verbruik. Dat is de realiteit waar jij het nu over wil hebben.

Het gaat daadwerkelijk om het grote plaatje en niet alleen jou persoonlijk electriciteit verbruik van je huishouden. Dat huishouden verbruikt de andere dingen die ik benoemd heb net zo goed.

Warmtenetten hoe worden die van energie voorzien om opgewarmd te worden?

En auto's opladen niet op eigen stroom maar opeens wel weer van een nuts voorziening? Die stroom moet toch opgewekt worden.
Ja, de stroom moet opgewekt worden. Maar heb jij nu een gascentrale die electriciteit op wekt in huis? Of een kolencentrale?

Het is onzin om plots te doen alsof het allemaal in huis moet. Windparken op zee zullen waarschijnlijk de belangrijkste energie-opwekker worden. En de accu's daarvoor kun je beter in de buurt van dat windmolenpark plaatsen dan bij mensen in huis.

En die accu is dan ook onder andere omdat je ook in de zomer voor een heel deel energie verbruikt op 1 moment, namelijk 's avonds als je thuis bent. Dan gaat de tv aan, de lampen aan, de droger aan, enzovoorts. Kun je dat met je overdag opgespaarde energie doen. Niet voor winteroverbrugging (een accu die je in 100 dagen langzaam kunt ontladen is volgens mij nog niet eens haalbaar in een huis).
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_204899949
quote:
0s.gif Op zondag 29 mei 2022 12:04 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Als we van fossiel af gaan en alles hier lokaal duurzaam willen opwekken hebben we een flinke buffer nodig om de winter door te komen. Daar zullen we toch eerst een goed plan voor moeten hebben willen we verder opschalen. Verder opschalen van zonnecellen is nu al problematisch omdat we in de zomermaanden het overschot niet kwijt kunnen, en dat juist zouden moeten bufferen voor de winter.

Daarom zonnecellen gebruiken in zuidelijke regionen waar de opbrengst dagelijks veel constanter is ipv de grote fluctuaties tussen winter en zomer hier in de noordelijke regio's.
Snap je best hoor maar lijkt me geopolitiek en om andere reden erg moeilijk. Ik zie er niks in en voel enige afkering.

Wat natuurlijk wel kan is zonnecellen nu al aftoppen in maximale opbrengst... Mensen zitten elkaar in de weg en de politiek moet daar een oplossing voor verzinnen.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_204899966
quote:
1s.gif Op zondag 29 mei 2022 12:28 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ja, de stroom moet opgewekt worden. Maar heb jij nu een gascentrale die electriciteit op wekt in huis? Of een kolencentrale?

Het is onzin om plots te doen alsof het allemaal in huis moet. Windparken op zee zullen waarschijnlijk de belangrijkste energie-opwekker worden. En de accu's daarvoor kun je beter in de buurt van dat windmolenpark plaatsen dan bij mensen in huis.

En die accu is dan ook onder andere omdat je ook in de zomer voor een heel deel energie verbruikt op 1 moment, namelijk 's avonds als je thuis bent. Dan gaat de tv aan, de lampen aan, de droger aan, enzovoorts. Kun je dat met je overdag opgespaarde energie doen. Niet voor winteroverbrugging (een accu die je in 100 dagen langzaam kunt ontladen is volgens mij nog niet eens haalbaar in een huis).
Ik zal een argument geven voor een batterij in de wijk: Het stroomnet in wijken kan de opgewekte stroom van zonnepanelen niet bijbenen.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_204900017
quote:
0s.gif Op zondag 29 mei 2022 12:40 schreef ludovico het volgende:

[..]
Ik zal een argument geven voor een batterij in de wijk: Het stroomnet in wijken kan de opgewekte stroom van zonnepanelen niet bijbenen.
Ja, maar in de wijk is er vaak ook wel plek. Zo'n batterij kan wellicht zelfs prima ondergronds, als er maar toegang toe is. Maar onder een speeltuintje oid, waarom niet?
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_204900026
quote:
1s.gif Op zondag 29 mei 2022 12:28 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ja, de stroom moet opgewekt worden. Maar heb jij nu een gascentrale die electriciteit op wekt in huis? Of een kolencentrale?

Het is onzin om plots te doen alsof het allemaal in huis moet. Windparken op zee zullen waarschijnlijk de belangrijkste energie-opwekker worden. En de accu's daarvoor kun je beter in de buurt van dat windmolenpark plaatsen dan bij mensen in huis.

En die accu is dan ook onder andere omdat je ook in de zomer voor een heel deel energie verbruikt op 1 moment, namelijk 's avonds als je thuis bent. Dan gaat de tv aan, de lampen aan, de droger aan, enzovoorts. Kun je dat met je overdag opgespaarde energie doen. Niet voor winteroverbrugging (een accu die je in 100 dagen langzaam kunt ontladen is volgens mij nog niet eens haalbaar in een huis).
Dus omdat er mensen zijn die in een huis wonen met genoeg dak oppervlakte mogen die hun huishoudelijke gebruik zelf opwekken en kunnen ze wat opslaan om in de zomer hun wasmachine te laten draaien. Dan blijf je om de olifant die winter energie voorziening heet heen draaien, hoe gaan we dit oplossen?

Windparken waarbij het nu ook niet altijd waait, ook daarvoor moet er buffer capaciteit zijn.
pi_204900107
quote:
0s.gif Op zondag 29 mei 2022 12:50 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Dus omdat er mensen zijn die in een huis wonen met genoeg dak oppervlakte mogen die hun huishoudelijke gebruik zelf opwekken en kunnen ze wat opslaan om in de zomer hun wasmachine te laten draaien. Dan blijf je om de olifant die winter energie voorziening heet heen draaien, hoe gaan we dit oplossen?

Windparken waarbij het nu ook niet altijd waait, ook daarvoor moet er buffer capaciteit zijn.
Zoals ik al zeg: ook voor de buffer van de winter zijn batterijen een deel van de oplossing. Maar dan wel batterijen buitenshuis. In wijken en op plekken waar stroom wordt opgewekt, daar ligt de infrastructuur er namelijk al. En er zijn meer oplossingen, een correcte manier van biomassa (dus met hout uit een productiebos, dat bos is dan niet ipv natuur) zou ook een deel van die buffer kunnen zijn. En natuurlijk de productie van waterstof is een prima vorm van buffer. Kan allemaal buitenshuis.

Jij blijft maar doen alsof we nu ook allemaal een kolencentrale in huis hebben, alsof we alle huizen van het stroomnet moeten halen. Nogal absurd.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_204900212
quote:
0s.gif Op zondag 29 mei 2022 12:58 schreef Hanca het volgende:

[..]
Zoals ik al zeg: ook voor de buffer van de winter zijn batterijen een deel van de oplossing. Maar dan wel batterijen buitenshuis. In wijken en op plekken waar stroom wordt opgewekt, daar ligt de infrastructuur er namelijk al. En er zijn meer oplossingen, een correcte manier van biomassa (dus met hout uit een productiebos, dat bos is dan niet ipv natuur) zou ook een deel van die buffer kunnen zijn. En natuurlijk de productie van waterstof is een prima vorm van buffer. Kan allemaal buitenshuis.

Jij blijft maar doen alsof we nu ook allemaal een kolencentrale in huis hebben, alsof we alle huizen van het stroomnet moeten halen. Nogal absurd.
Ik blijf de huidige situatie aanstippen omdat dit is zoals het is, daar kan ik niets aan veranderen, als moderne maatschappij verbruiken we nu eenmaal zoveel energie in allerlei vormen.

Jij blijft maar doen alsof de energie transitie simpel is en we dit zomaar kunnen doen terwijl je niet ingaat op concrete vragen waar cijfers bij horen dat vind ik absurder.

Maar goed blijf lekker preken over groene energie zonder daarbij technische beperkingen mee te willen nemen. Ben dan straks niet verbaast als al die hoogdravende doelen van fossielvrij niet binnen de gedroomde termijnen gerealiseerd worden omdat er toch ergens wat erg belangrijke kleinigheden over het hoofd gezien zijn. :D
pi_204900319
quote:
0s.gif Op zondag 29 mei 2022 13:12 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Ik blijf de huidige situatie aanstippen omdat dit is zoals het is, daar kan ik niets aan veranderen, als moderne maatschappij verbruiken we nu eenmaal zoveel energie in allerlei vormen.

Jij blijft maar doen alsof de energie transitie simpel is en we dit zomaar kunnen doen terwijl je niet ingaat op concrete vragen waar cijfers bij horen dat vind ik absurder.

Maar goed blijf lekker preken over groene energie zonder daarbij technische beperkingen mee te willen nemen. Ben dan straks niet verbaast als al die hoogdravende doelen van fossielvrij niet binnen de gedroomde termijnen gerealiseerd worden omdat er toch ergens wat erg belangrijke kleinigheden over het hoofd gezien zijn. :D
Ik zeg nergens dat het simpel is. Ik zeg alleen dat het onzin is om te doen alsof je in huis een buffer voor een hele winter op zou moeten slaan. We leven niet meer in de tijd dat je in de herfst houtblokken gaat verzamelen voor de hele winter en dat bij je eigen hut legt.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_204900375
quote:
0s.gif Op zondag 29 mei 2022 13:27 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik zeg nergens dat het simpel is. Ik zeg alleen dat het onzin is om te doen alsof je in huis een buffer voor een hele winter op zou moeten slaan. We leven niet meer in de tijd dat je in de herfst houtblokken gaat verzamelen voor de hele winter en dat bij je eigen hut legt.
Nee we leven in een tijd waarin we ruimschoots kennis hebben en toch zo dom zijn dat we zomaar in onze noordelijke regionen heel veel zonnecellen neerleggen die veel beter tot hun recht zouden komen stukken zuidelijker. Zowel qua opbrengst per vierkante meter als wel capaciteit van levering in onze wintermaanden. :D
pi_204900408
quote:
0s.gif Op zondag 29 mei 2022 13:34 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Nee we leven in een tijd waarin we ruimschoots kennis hebben en toch zo dom zijn dat we zomaar in onze noordelijke regionen heel veel zonnecellen neerleggen die veel beter tot hun recht zouden komen stukken zuidelijker. Zowel qua opbrengst per vierkante meter als wel capaciteit van levering in onze wintermaanden. :D
Het hoeft ook geen of/of te zijn, maar ik zou de energievoorziening toch wel graag in Europa houden. EU, Zwitserland en Noorwegen, andere landen lijken me geen optie eigenlijk. Dat hebben we inmiddels wel geleerd.

En zonnepanelen wekken hier ook gewoon energie op. Je moet het dus niet hier laten omdat het elders misschien net meer op brengt.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_204900523
quote:
1s.gif Op zondag 29 mei 2022 13:38 schreef Hanca het volgende:

En zonnepanelen wekken hier ook gewoon energie op. Je moet het dus niet hier laten omdat het elders misschien net meer op brengt.
Je kunt een euro maar 1 keer uitgeven, deze euro's zouden voor een energietransitie een factor 2 binnen europa efficiënter gebruikt kunnen worden. En buiten Europa een factor 3, dat is beide in mijn beleving beduidend meer dan de niet iets meer wat jij hier zomaar beweert.

Moet de ernegietransitie dan een factor 2 duurder worden dan noodzakelijk omdat we lekker zelf groen willen doen en niet naar technisch onderbouwde verhalen willen luisteren. Blijkbaar wel. :')
pi_204900570
quote:
0s.gif Op zondag 29 mei 2022 13:51 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Je kunt een euro maar 1 keer uitgeven, deze euro's zouden voor een energietransitie een factor 2 binnen europa efficiënter gebruikt kunnen worden. En buiten Europa een factor 3, dat is beide in mijn beleving beduidend meer dan de niet iets meer wat jij hier zomaar beweert.

Moet de ernegietransitie dan een factor 2 duurder worden dan noodzakelijk omdat we lekker zelf groen willen doen en niet naar technisch onderbouwde verhalen willen luisteren. Blijkbaar wel. :')
De vraag is of het zoveel goedkoper wordt als je het moet kopen van andere EU landen.

En de Nederlandse regering kan nou eenmaal alleen het leggen van zonnepanelen in Nederland stimuleren, we kunnen niet een stuk Italië claimen en daar zonnepanelen op leggen. Dat is aan de Italiaanse regering (en als die dat zo rendabel kunnen, zal het daar ook zeker wel gebeuren, inderdaad desnoods ook voor export).
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_204911074
quote:
1s.gif Op zondag 29 mei 2022 13:55 schreef Hanca het volgende:

[..]
De vraag is of het zoveel goedkoper wordt als je het moet kopen van andere EU landen.


In de volkskrant een mooi inzichtelijk stukje over de totale onbalans die zonnestroom creëert in ons stroomnetwerk.

Waarbij dit toch schrikbarend wordt als hier er weer eens een vloed aan zonnestroom tussen een uur of 12 en 16 is en er ook wat wolkenvelden tussendoor komen.

De kosten van dit redispatchen stegen vorig jaar tot zo’n 350 miljoen euro. De bedragen zullen dit jaar, met nog meer zonnepanelen en hoge stroomprijzen, naar verwachting verder stijgen. En de rekening? Die komt over twee jaar terecht bij consument en bedrijven in de vorm van hogere energietarieven.

Nee zonnecellen in zuidelijke regionen dat willen we niet het zou maar eens duurder worden, nee door hier met veel grotere fluctuaties te zitten vanwege vaker wolken krijgen we straks een rekening extra gepresenteerd.
pi_204911116
quote:
0s.gif Op maandag 30 mei 2022 06:42 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Nee zonnecellen in zuidelijke regionen dat willen we niet het zou maar eens duurder worden, nee door hier met veel grotere fluctuaties te zitten vanwege vaker wolken krijgen we straks een rekening extra gepresenteerd.
Nogmaals: je zit in een verkeerd topic. Je zou naar forum.fok.it/POL moeten gaan om voor zonnepanelen in Italië te pleiten, de Nederlandse overheid heeft daar (gelukkig) 0 invloed op.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_204911125
De Eemshaven zou een geschikte locatie zijn. Dan gelijk de gaskraan weer helemaal open (tegenwoordig zijn kerncentrales aardbevingsbestendig), de bewoners in het aardbevingsgebied een betere woonlocatie bieden (kosteloos) bijv. door een aantal nieuwe dorpen te bouwen ten westen van de stad Groningen of desnoods in Friesland.

Zet in het aardbevingsgebied gelijk een EBI met inpandige rechtbank neer (buiten het epicentrum). Hoef je niet meer met zware criminelen op pad naar de rechtbank. 3 vliegen in 1 klap :P
pi_204911145
quote:
0s.gif Op maandag 30 mei 2022 07:09 schreef Hanca het volgende:

[..]
Nogmaals: je zit in een verkeerd topic. Je zou naar forum.fok.it/POL moeten gaan om voor zonnepanelen in Italië te pleiten, de Nederlandse overheid heeft daar (gelukkig) 0 invloed op.
Oké pseudo mod, blijkbaar vond je het nu opeens niet meer leuk dat er weer een volgend bewijs werd geplaatst dat zonnecellen in noordelijke regionen totale ondingen zijn om in ons netwerk te integreren. Daarom maar nu opeens zeuren over off topic helemaal frappant nadat jezelf zonnecellen in deze discussie betrokken hebt om aan te geven hoeveel die opbrengen.

De Nederlandse politiek laat zich leiden door jandoedels en schreeuwt maar wat over technische systemen en vraagt zich na een volgende crisis met 10tallen commissies weer eens af hoe dit nou heeft kunnen gebeuren. Als meest recente voorbeeld het verhogen van de afsluitdijk wat 2 miljard meer gaat kosten omdat er geen techneuten meer daar werken en dat al hadden kunnen voorzien.
pi_204911216
quote:
0s.gif Op maandag 30 mei 2022 07:26 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Oké pseudo mod, blijkbaar vond je het nu opeens niet meer leuk dat er weer een volgend bewijs werd geplaatst dat zonnecellen in noordelijke regionen totale ondingen zijn om in ons netwerk te integreren. Daarom maar nu opeens zeuren over off topic helemaal frappant nadat jezelf zonnecellen in deze discussie betrokken hebt om aan te geven hoeveel die opbrengen.

De Nederlandse politiek laat zich leiden door jandoedels en schreeuwt maar wat over technische systemen en vraagt zich na een volgende crisis met 10tallen commissies weer eens af hoe dit nou heeft kunnen gebeuren. Als meest recente voorbeeld het verhogen van de afsluitdijk wat 2 miljard meer gaat kosten omdat er geen techneuten meer daar werken en dat al hadden kunnen voorzien.
Nee, ik ben geen pseudomod. Maar wil jij dat de Nederlandse overheid ons geld uit gaat geven om zonnepanelen in Italië te leggen, dan? En dan vervolgens de stroom moeten inkopen, zeker...

Nederland heeft geen zuidelijke regionen, dus waarom je daar steeds over begint is me een raadsel.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')