?? Op die foto zie je toch wel inbouwdozen? Wat ben je dan wel van plan, als je geen inbouwdozen wilt plaatsen? Wordt de nieuwe contactdoos opbouw?quote:Op woensdag 15 december 2021 13:28 schreef Soldier2000 het volgende:
Ik wil geen inbouwdoos gaan toepassen, mijn idee is zoals op de onderstaande foto:
[ afbeelding ]
Sorry, ik bedoelde een lasdoos wegwerken in de muur.quote:Op woensdag 15 december 2021 16:25 schreef XanderH het volgende:
[..]
?? Op die foto zie je toch wel inbouwdozen? Wat ben je dan wel van plan, als je geen inbouwdozen wilt plaatsen? Wordt de nieuwe contactdoos opbouw?
Horizontaal frezen in een dragende muur is over het algemeen trouwens geen goed idee.
Vertikaal en dan aftakken van je centraaldoos (meestal bij je lichtpunt)quote:Op woensdag 15 december 2021 21:12 schreef Soldier2000 het volgende:
[..]
Als ik niet horizontaal mag frezen, hoe krijg ik de leiding dan in de muur?
Mocht het een betonnen muur zijn zou ik je plan serieus heroverwegen. Kun je niet beter een draadje achter je plint leggen? Ja, wegfrezen is mooier en beter, maar je haalt best wat werk op de hals. Frezen van de sleuf, dozenboor. Doe je niet 'even' - een hoop geklooi met veel rotzooi, zeker als je het zelf wil doen en nog nooit gedaan hebt, en mooi afwerken is daarna ook weer een ding. Ook als het geen beton is is het best wat werk maar dan kan ik me voorstellen dat de afwerking de moeite wel waard is.quote:Op woensdag 15 december 2021 21:12 schreef Soldier2000 het volgende:
[..]
Sorry, ik bedoelde een lasdoos wegwerken in de muur.
Als ik niet horizontaal mag frezen, hoe krijg ik de leiding dan in de muur?
Ik wil overigens de sleuf in de buitenmuur frezen, is dat altijd een dragende muur?
Als je wel ervaring hebt, zou ik de elektra ook even afsluitenquote:Op woensdag 15 december 2021 15:26 schreef Pro_Shifty het volgende:
4. Als je geen ervaring met elektra heb, even de elektra afsluiten!
Het is denk ik een betonnen muur, de vloer heeft vloerverwarming en het plafond is al afgewerkt.quote:Op woensdag 15 december 2021 23:59 schreef ralfie het volgende:
[..]
Mocht het een betonnen muur zijn zou ik je plan serieus heroverwegen. Kun je niet beter een draadje achter je plint leggen? Ja, wegfrezen is mooier en beter, maar je haalt best wat werk op de hals. Frezen van de sleuf, dozenboor. Doe je niet 'even' - een hoop geklooi met veel rotzooi, zeker als je het zelf wil doen en nog nooit gedaan hebt, en mooi afwerken is daarna ook weer een ding. Ook als het geen beton is is het best wat werk maar dan kan ik me voorstellen dat de afwerking de moeite wel waard is.
Mocht je het toch willen wegwerken, zou ik frezen richting vloer en daarna door de vloer of achter de plint horizontaal verplaatsen, en daarna via sleuf weer naar boven naar je stopcontact. Aftakken van centraaldoos is mooier maar dan moet je ook door je plafond of bovenliggende vloer heen, zou ik niet doen. Zomaar horizontaal sleuven frezen in dragende muren is sowieso geen goed idee.
Die niet, maar dan moet ik door het plafond boren, dan zit ik daar weer meequote:Op donderdag 16 december 2021 12:44 schreef XanderH het volgende:
Vloer een verdieping hoger ook al afgewerkt of ligt daar vloerverwarming?
Als je verlengt moet de tweede WCD wel op dezelfde muur zijn. Een bochtje zoals op de foto is officieel niet toegestaan. Bestaande inbouwdoos hoeft in principe niet vervangen te worden, tenzij je in de diepte ruimte tekort komt om een las te maken.quote:Op woensdag 15 december 2021 13:28 schreef Soldier2000 het volgende:
Ik heb een inbouw WCD die ik wil aftakken om 2 meter verderop een tweede WCD te monteren.
Daarvoor wil ik een sleuf frezen van de bestaande WCD naar de plek van de andere WCD om de leiding etc. te plaatsen.
1) Kun je altijd een WCD aftakken? Is ieder WCD binnenwerk als doorvoer geschikt?.
2) Is het benodigd om de inbouwdoos te vervangen, want ik neem aan dat je een ingang en een uitgang nodig hebt (voor leidingwerk). De uitgang naar de volgende WCD?
Ik wil geen inbouwdoos gaan toepassen, mijn idee is zoals op de onderstaande foto:
[ afbeelding ]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |