abonnement bol.com Coolblue
  zaterdag 1 januari 2022 @ 15:47:19 #51
267824 duracellkonijntje
Oplaadbare batterij
pi_202978760
Des te meer mijn ware gevoelens naar de oppervlakte komen, des te meer ik me realiseer dat ik flinke sociale angsten heb. Niet zozeer in het omgaan met mensen, maar wel voor het teleurstellen van mensen. Gedurende mijn jaren waarin angst erg aanwezig was, merkte ik dat continu gespannen zijn sociaal zijn moeilijker maakt. Ik ben, logischerwijs, niet zo los en soepen in converseren als dat ik daarvoor was.

Dit vond ik heel eng, omdat mijn sociale vermogen erg groot is en ik merkte dat mijn lolbroek persoonlijkheid altijd voor erg veel waardering zorgde van anderen. Toen ik ineens merkte dat ik door spanning gesprekken niet vast kon houden, schokte me dat enorm. Ik heb een paar keer meegemaakt hoe mensen zichtbaar zich echt verveelden in een gesprek met mij omdat het gesprek niet liep. Dit was op een feestje. Toen de mogelijkheid zich aandiende om met iemand anders te praten, pakten ze die mogelijkheid meteen en lieten mij buiten het gesprek. Dat voelde enorm kut voor me.

Daardoor heb ik het idee gekregen dat ik niet gespannen MAG zijn. Want als ik gespannen ben, dan ben ik niet leuk om mee om te gaan. Als ik niet leuk ben, dan vinden mensen me een buitenbeentje en zullen ze me verstoten. Dan kom ik buiten de groep te liggen en dat is iets waar ik het meest bang voor ben. Buiten de groep liggen heeft er immers voor gezorgd dat ik vroeger ben gepest. Daarom ben ik nu bij de meeste 1 op 1 interacties nerveus. Ik voel me alsof ik bij iedere interactie moet presteren, om leuk genoeg te zijn. Als ik daarin faal. ben ik niet leuk genoeg als mens en wil niemand me in zijn of haar leven. Die angst voor eenzaamheid is groot.

Ik sta mezelf vanwege die angst niet toe om gespannen te zijn, wat me ironisch genoeg nog gespannener maakt. Ik sta mezelf niet toe om te accepteren dat een gesprek niet loopt. De truc is om te zeggen dat het allemaal oke is en dat als mensen dan vertrekken, dan vertrekken ze. Rationeel snap ik het wel, maar de emoties zijn overweldigend. Ik hoop door mijn gevoelens uit het verleden een plek te geven, ik hier langzaam overheen zal groeien. Ik ben er klaar mee om zoveel van mezelf te eisen. Ik ben genoeg zoals ik ben, met ups en met downs en als mensen dat niet willen accepteren, dan kunnen ze eigenlijk gewoon de tering krijgen (sorry voor de harde woorden). Deze gevoelens kennen is een mooi begin.
Ignorance is bliss
  zaterdag 1 januari 2022 @ 15:47:50 #52
267824 duracellkonijntje
Oplaadbare batterij
pi_202978767
Ik hoop dat 2022 voor jullie trouwens verbetering brengt. Veel liefde van mij! :*
Ignorance is bliss
  zaterdag 1 januari 2022 @ 21:42:43 #53
386377 GrumpyOldMan
Waldorf or Statler?
pi_202984069
Ik ben blij dat de feestdagen erop zitten. Ook al heb ik tegenwoordig mijn eigen gezin (daar ligt het niet aan), ik heb er altijd moeite mee, en dan ben ik ook nog jarig tijdens Kerst. Maar geprobeerd te sporten, medicatie te blijven nemen en ritme, maar behoorlijk depressieve gevoelens soms weer, en kijk zonder concrete reden als een berg op om aan het nieuwe werkjaar te beginnen. En vandaag gehoord dat een bekende heeft besloten om met toestemming hulp uit het leven te stappen omdat de depressies te veel worden. Dat maakt mij ergens angstig, wat als ik ook weer terugval en de kracht niet meer heb. Echt klotegevoel.
  woensdag 5 januari 2022 @ 12:26:26 #54
267824 duracellkonijntje
Oplaadbare batterij
pi_203044535
Ik vind het zo eng om afwijkende meningen te hebben. Ik voel dat ik mijn hele leven mijn hoofd onder het maaiveld heb gehouden, uit angst voor andere mensen. Een afwijkende mening hebben, boosheid en ongenoegen tonen, het zijn allemaal dingen die ik niet mag van mezelf. Als ik immers opval of de 'groep' boos op me maak, dan ben ik als de dood voor de gevolgen. Vroeger was ik dan bang dat ik klappen zou krijgen of weer compleet belachelijk gemaakt zou worden.

Deze gevoelens komen veel op de laatste tijd en voor het eerst in mijn leven heb ik het idee dat ik mijn verleden uitgebreid verwerk. Dat is zwaar, maar ik ben er wel blij mee. Het biedt immers het perspectief dat ik eindelijk eens écht gelukkig kan zijn en niet meer onbewust in angst rondloop. Want dat heb ik al die jaren gedaan, rondlopen in angst voor andere mensen. Niet meer.
Ignorance is bliss
pi_203052613
Elke tegenslag is mij te veel op dit moment. Al 2 keer toe 2 dagen achter elkaar helemaal in paniek geraakt. Er wel redelijk weer uitgekomen met steun gelukkig maar het is wel heel naar om zo in paniek te zijn :(

Nu gaat het wel oke. Voor zo ver het oke kan zijn
I enjoy learning about other people. I really didn't understand that until 'Moonlight.'
Trevante Rhodes
  woensdag 5 januari 2022 @ 20:51:09 #56
386377 GrumpyOldMan
Waldorf or Statler?
pi_203053605
quote:
0s.gif Op woensdag 5 januari 2022 12:26 schreef duracellkonijntje het volgende:
Ik vind het zo eng om afwijkende meningen te hebben. Ik voel dat ik mijn hele leven mijn hoofd onder het maaiveld heb gehouden, uit angst voor andere mensen. Een afwijkende mening hebben, boosheid en ongenoegen tonen, het zijn allemaal dingen die ik niet mag van mezelf. Als ik immers opval of de 'groep' boos op me maak, dan ben ik als de dood voor de gevolgen. Vroeger was ik dan bang dat ik klappen zou krijgen of weer compleet belachelijk gemaakt zou worden.

Deze gevoelens komen veel op de laatste tijd en voor het eerst in mijn leven heb ik het idee dat ik mijn verleden uitgebreid verwerk. Dat is zwaar, maar ik ben er wel blij mee. Het biedt immers het perspectief dat ik eindelijk eens écht gelukkig kan zijn en niet meer onbewust in angst rondloop. Want dat heb ik al die jaren gedaan, rondlopen in angst voor andere mensen. Niet meer.
Dit moet inderdaad wel pittig zijn. Weet niet of je bekend bent met schema's/schematherapie, maar dit leest naar een overmatig kritische kant die je klein houdt. En dat is zó ingeslepen, zo vanzelfsprekend dat het heel veel moeite en kleine stapjes kost om mee te breken. Zo heb ik me perfectionisme als overlevingsdrang eigen gemaakt om uit bepaalde situaties te komen in mijn jeugd. Toen heel functioneel, maar dat hoeft nu niet meer en dat constant beter, harder en alert moeten zijn breekt me op..
Wat ik wil zeggen, dit is helaas iets wat in kleinere stapjes gaat. Hou jezelf dat voor en gun je de tijd.
  donderdag 6 januari 2022 @ 09:53:41 #57
498722 Ishim
Ik ben jou, jij bent mij
pi_203059005
quote:
0s.gif Op woensdag 5 januari 2022 12:26 schreef duracellkonijntje het volgende:
Een eigen mening hebben is juist een kracht en daar zul je voor gerespecteerd worden door anderen. Een persoon die tegen de status quo ingaat en zijn stand houdt zal volgelingen krijgen en zal uiteindelijk een leider worden voor dat groepje. En ja, er zijn mensen die zullen je uitdagen, er zullen mensen weggaan uit je leven, hoort er allemaal bij.
Coaching in: Spiritualiteit, Gezonde Leefstijl en Levensmissie
Website: Ishim.eu
pi_203059404
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 december 2021 12:37 schreef Nijna het volgende:

[..]
Valeriaan of misschien bach bloesem rescue? Of, als je vader rijdt, zou je ook de huisarts kunnen vragen voor iets van oxazepam ofzo...
Goed, ik had dus de huisarts gebeld voor iets, desnoods tips ofzo, maar de assistent werd een beetje vinnig omdat zij daar helemaal los van staan en dus gebeld worden over vaccinaties en dat zij ze ook niet hadden. En dat ze niet voor elke keer een pilletje konden geven want er zouden wel ergere dingen gebeuren in het leven :{
Dus toen zat ik een beetje tegen het plafond, sorry dat ik bel maar ik weet het ook niet meer, en toen draaide ze wel een beetje bij en kwam ze met tips enzo. Ik snap dat ze overspoeld worden door mensen en dat ik misschien niet helemaal lekker uit m'n woorden kwam, maar jezus, ik zoek hulp en kreeg zo'n antwoord. Ze draaide wel bij dat ze het dapper vond dat ik me toch wilde laten boosteren ondanks de angst, dat ze dat wel een teken van karakter vond, maar ik was even van de leg :{
Tap tap tap
pi_203059642
quote:
0s.gif Op donderdag 6 januari 2022 10:26 schreef CherryLips het volgende:

[..]
Goed, ik had dus de huisarts gebeld voor iets, desnoods tips ofzo, maar de assistent werd een beetje vinnig omdat zij daar helemaal los van staan en dus gebeld worden over vaccinaties en dat zij ze ook niet hadden. En dat ze niet voor elke keer een pilletje konden geven want er zouden wel ergere dingen gebeuren in het leven :{
Dus toen zat ik een beetje tegen het plafond, sorry dat ik bel maar ik weet het ook niet meer, en toen draaide ze wel een beetje bij en kwam ze met tips enzo. Ik snap dat ze overspoeld worden door mensen en dat ik misschien niet helemaal lekker uit m'n woorden kwam, maar jezus, ik zoek hulp en kreeg zo'n antwoord. Ze draaide wel bij dat ze het dapper vond dat ik me toch wilde laten boosteren ondanks de angst, dat ze dat wel een teken van karakter vond, maar ik was even van de leg :{
Ergens begrijp ik haar reactie wel, als ze dacht dat je haar belde over het vaccineren zelf.
Maar dan heeft ze toch ook niet helemaal goed geluisterd, misschien al geïrriteerd door eerdere belletjes die ze gehad had.
Knap dat je toch wel hebt kunnen vragen. Heb je ook nog iets nuttigs gehad als tip ofzo?
Daar zou ik ook van van de leg zijn...

Ik vind hulp vragen en dan goed aangeven wat je bedoelt ook wel lastig. Soms wel het idee dat ik niet over kan brengen wat ik bedoel.
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_203059783
quote:
0s.gif Op donderdag 6 januari 2022 10:40 schreef Nijna het volgende:

[..]
Ergens begrijp ik haar reactie wel, als ze dacht dat je haar belde over het vaccineren zelf.
Maar dan heeft ze toch ook niet helemaal goed geluisterd, misschien al geïrriteerd door eerdere belletjes die ze gehad had.
Knap dat je toch wel hebt kunnen vragen. Heb je ook nog iets nuttigs gehad als tip ofzo?
Daar zou ik ook van van de leg zijn...

Ik vind hulp vragen en dan goed aangeven wat je bedoelt ook wel lastig. Soms wel het idee dat ik niet over kan brengen wat ik bedoel.
Ze heeft wel een nuttige tip gegeven, dat ik de lokale GGD kon bellen of de locatie zelf, misschien konden zij dan wat voor me betekenen. Dus die heb ik net gebeld en die man was heel begripvol. Er zijn geen prikangst-uurtjes meer, maar hij heeft wel aantekeningen gemaakt die ze te zien krijgen als ik me daar meld en dat ik dan begeleiding krijg.
Aan de ene kant denk ik ook 'niet zo'n circus ervan maken, ram dat ding erin en wegwezen' :') Dus het is nooit goed. Maar ik ben echt op van de zenuwen, echt idioot.
Tap tap tap
pi_203064150
quote:
0s.gif Op donderdag 6 januari 2022 10:49 schreef CherryLips het volgende:

[..]
Ze heeft wel een nuttige tip gegeven, dat ik de lokale GGD kon bellen of de locatie zelf, misschien konden zij dan wat voor me betekenen. Dus die heb ik net gebeld en die man was heel begripvol. Er zijn geen prikangst-uurtjes meer, maar hij heeft wel aantekeningen gemaakt die ze te zien krijgen als ik me daar meld en dat ik dan begeleiding krijg.
Aan de ene kant denk ik ook 'niet zo'n circus ervan maken, ram dat ding erin en wegwezen' :') Dus het is nooit goed. Maar ik ben echt op van de zenuwen, echt idioot.
Ik hoorde van iemand die gisteren was geweest op de locatie waar ik ook was geweest, dat het met de drukte erg meeviel.
Mooi dat er een melding in het systeem staat, zou ik gelijk bij de eerste check aangeven (waar ze nog niet in je gegevens kijken, maar checken of je alles bij je hebt), dat je gebeld hebt ivm prikangst en dat ze gezegd hebben dat je dat moest aangeven en dat ze dat in de computer hebben gezet, dat je dan begeleiding krijgt.
Goed voor jezelf opkomen :* zet em op!
pi_203065169
quote:
0s.gif Op donderdag 6 januari 2022 15:39 schreef Nijna het volgende:

[..]
Ik hoorde van iemand die gisteren was geweest op de locatie waar ik ook was geweest, dat het met de drukte erg meeviel.
Mooi dat er een melding in het systeem staat, zou ik gelijk bij de eerste check aangeven (waar ze nog niet in je gegevens kijken, maar checken of je alles bij je hebt), dat je gebeld hebt ivm prikangst en dat ze gezegd hebben dat je dat moest aangeven en dat ze dat in de computer hebben gezet, dat je dan begeleiding krijgt.
Goed voor jezelf opkomen :* zet em op!
Hij zit erin en ik ben weer thuis :D
Ik stond dus echt met trillende handen bij dat hokje van de arts en die vroeg of ik in de rij kon staan want ik had van die wiebelende beentjes :D De rij was niet lang, het was echt rustig godzijdank, maar ik aarzelde en toen heeft ze me dus meteen langs de rij naar die inschrijfbalie gebracht. Schaamde me dood. Toen nog even wachten tot er een hokje vrij was en daar liggend geprikt. Die man van de GGD hield me echt heel nauwlettend in de gaten, stond een beetje in m'n aura :D Nog even mee zitten kletsen want dat doe ik als ik me zo enorm nerveus voel, dan ga ik ouwehoeren en stomme grapjes maken. Geen idee hoe lang ik daar heb gezeten, want ik trilde nog steeds enorm.
Uiteindelijk toch weer gewoon op een normaal stoeltje verder zitten wachten en toen na tien minuten gegaan. Ik bleef trillen, wiebelbeentjes, alles. Maar ik wist dat dat daar niet weg zou gaan, dus nu ben ik weer thuis.
Koppijn en moe nu.

Schaam me aan de ene kant dat ik dit moest doen en dat het nodig was, en ik twijfel ook nog of het wel nodig was en of ik me niet gewoon aanstelde, aan de andere kant fijn dat het kan.
Tap tap tap
pi_203065597
quote:
0s.gif Op donderdag 6 januari 2022 16:50 schreef CherryLips het volgende:

[..]
Ik stond dus echt met trillende handen bij dat hokje van de arts en die vroeg of ik in de rij kon staan want ik had van die wiebelende beentjes :D De rij was niet lang, het was echt rustig godzijdank, maar ik aarzelde en toen heeft ze me dus meteen langs de rij naar die inschrijfbalie gebracht. Schaamde me dood. Toen nog even wachten tot er een hokje vrij was en daar liggend geprikt. Die man van de GGD hield me echt heel nauwlettend in de gaten, stond een beetje in m'n aura :D Nog even mee zitten kletsen want dat doe ik als ik me zo enorm nerveus voel, dan ga ik ouwehoeren en stomme grapjes maken. Geen idee hoe lang ik daar heb gezeten, want ik trilde nog steeds enorm.
Uiteindelijk toch weer gewoon op een normaal stoeltje verder zitten wachten en toen na tien minuten gegaan. Ik bleef trillen, wiebelbeentjes, alles. Maar ik wist dat dat daar niet weg zou gaan, dus nu ben ik weer thuis.
Koppijn en moe nu.

Schaam me aan de ene kant dat ik dit moest doen en dat het nodig was, en ik twijfel ook nog of het wel nodig was en of ik me niet gewoon aanstelde, aan de andere kant fijn dat het kan.
Wat goed, je hebt het toch maar mooi gedaan! :* en de mogelijkheid om je ergens tussendoor te loodsen, is er niet voor niks. Je bent niet de enige en je stelt je niet aan! Als je je wiebelbenen uit kon zetten, had je dat wel gedaan.
Goed gedaan, nu maar lekker bijkomen :*
  vrijdag 7 januari 2022 @ 14:09:30 #64
267824 duracellkonijntje
Oplaadbare batterij
pi_203078226
quote:

[..]
Koppijn en moe nu.

Goed gedaan, trots op je! Iets doen ondanks dat je er angst voor hebt is de grootste vorm van kracht die iemand kan bezitten. Heb je toch maar mooi gedaan! :)
Ignorance is bliss
pi_203079844
Dank jullie wel :*
Tap tap tap
pi_203092525
quote:

[..]
Koppijn en moe nu.

Denk dat ze liever vooraf gewaarschuwd worden en juist door er rekening mee te houden je sneller kunnen helpen met de minste kans op escalaties. Dat kost meer tijd en mogelijk ook meer mankracht, dus schaam je alsjeblieft niet. Je werkt juist optimaal mee zo, hartstikke goed dus.

Wat tips die misschien handig kunnen zijn, ook als je op een ander moment een weg trekker hebt. Span je kuit- of bilspieren aan. Kan afleiding geven, maar volgens een verpleegster geef het ook een soort pompfunctie. Als je op je rug ligt, kun je je knieën optrekken (na het prikken).
Kom langzaamaan overeind. Als je zit en je voeten raken de grond, beweeg ze dan eerst een paar keer voor je opstaat. Laat je voeten gewoon staan op dezelfde plek, maar trek eerst je tenen op en dan je hiel. Een soort wiegen zeg maar. Kan ook helpen als je gewoon een beetje duizelig raakt bij het opstaan.
Wie weet heeft iemand er wat aan, succes!
pi_203171145
Vandaag mijn eerste gesprek met de seksuoloog gehad. Man was ik bang om te vertellen hoe ik me echt voelde, maar ik heb het gedaan. Ze was een hele lieve vrouw. Ik vertelde haar over dat ik mijn vriendin om seksuele redenen gedumpt hebt, gerelateerd aan dat ik afknapte op dat te veel testosteron in haar lichaam. Ook heb ik haar verteld dat ik dus schijnbaar een seksueel ding heb met vruchtbaarheid en gezonde, fitte vrouwen. Ik vind dit van mezelf best wel erg, want het is vaak iets waar een vrouw niks aan kan doen, maar het is wel hoe ik me voel.

Ze reageerde super lief en gaf aan dat dit gewoon mijn seksuele voorkeuren zijn en dat daar niks mis mee is. Het voelde heel goed om dat uit de mond van een vrouw én professional te horen. Ik wil nog wel een tweede sessie om de angst om anderen met mijn mening te kwetsen en andere zaken te bespreken, maar dit is een goede eerste stap. Ik hoop dat ik op deze manier langzaam mezelf en mijn voorkeuren kan leren accepteren.
Ignorance is bliss
pi_203333872
Gisteravond tijdens wandeling een paniek aanval gehad voor het eerst in mijn leven. Het was zo heftig.

Vanmorgen tijdens de wandeling weer last van angst en bang dat ik het weer zou krijgen waardoor mijn ademhaling weer omhoog ging. Ben nu zo bang om te gaan wandelen en weet het gewoon ff niet meer.

Wel contact gehad met hulpverlening maar kon daar niks mee omdat het niet mijn eigen hulpverlener is. Morgen moet ik met mijn eigen behandelaren contact opnemen
I enjoy learning about other people. I really didn't understand that until 'Moonlight.'
Trevante Rhodes
pi_203334255
quote:
0s.gif Op zondag 23 januari 2022 16:19 schreef Moonlight het volgende:
Gisteravond tijdens wandeling een paniek aanval gehad voor het eerst in mijn leven. Het was zo heftig.

Vanmorgen tijdens de wandeling weer last van angst en bang dat ik het weer zou krijgen waardoor mijn ademhaling weer omhoog ging. Ben nu zo bang om te gaan wandelen en weet het gewoon ff niet meer.

Wel contact gehad met hulpverlening maar kon daar niks mee omdat het niet mijn eigen hulpverlener is. Morgen moet ik met mijn eigen behandelaren contact opnemen
Wat klote Moonlight!
Kan me voorstellen dat je dan bang wordt om te gaan wandelen... wandel je alleen of samen met iemand? En heb je ook een idee waardoor die paniekaanval kwam?
Morgen inderdaad maar contactopnemen met je eigen behandelaren.
pi_203334334
quote:
0s.gif Op zondag 23 januari 2022 16:36 schreef Nijna het volgende:

[..]
Wat klote Moonlight!
Kan me voorstellen dat je dan bang wordt om te gaan wandelen... wandel je alleen of samen met iemand? En heb je ook een idee waardoor die paniekaanval kwam?
Morgen inderdaad maar contactopnemen met je eigen behandelaren.
Ik heb geen idee, mijn moeder denkt een bijwerking van de medicijnen maar ik denk zelf dat het met de depressie te maken heeft die de laatste weknen op speelt plus dat ik voor mijn moeder moet zorgen omdat ze ziek is en geopereerd. En dat ik met veel dingen in mijn hoofd zit zoals het verleden. Dus dat het allemaal een beetje veel is en ik ehb zoiezo wel last van onverklaarbare ansgsten ook onder de douche bijvoorbeeld.
Trevante Rhodes
pi_203334378
quote:
0s.gif Op zondag 23 januari 2022 16:40 schreef Moonlight het volgende:

[..]
Ik heb geen idee, mijn moeder denkt een bijwerking van de medicijnen maar ik denk zelf dat het met de depressie te maken heeft die de laatste weknen op speelt plus dat ik voor mijn moeder moet zorgen omdat ze ziek is en geopereerd. En dat ik met veel dingen in mijn hoofd zit zoals het verleden. Dus dat het allemaal een beetje veel is en ik ehb zoiezo wel last van onverklaarbare ansgsten ook onder de douche bijvoorbeeld.
:* dat klinkt naar. Sterkte
pi_203334408
quote:
0s.gif Op zondag 23 januari 2022 16:43 schreef Nijna het volgende:

[..]
:* dat klinkt naar. Sterkte
Dankje. Ik hoop dat mijn behandelaren morgen wat weten

O+
Trevante Rhodes
pi_203440225
Ik begin weer aardig slecht te gaan. Niet per se heel depri maar wel een duister gevoel van angst en anxiety. Heel diep gevoel, kan het niet echt uitleggen. Alsof de wereld voor mij niet geschikt is.

Iemand tips om dit voor te zijn of een beetje te controleren? Het is buitengewoon vervelend. Ook maar begonnen met vitamine D slikken want een tekort daaraan kan er ook deels mee te maken hebben.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
  maandag 31 januari 2022 @ 14:01:16 #74
267824 duracellkonijntje
Oplaadbare batterij
pi_203445977
quote:
0s.gif Op zondag 30 januari 2022 22:51 schreef Discombobulate het volgende:
Ik begin weer aardig slecht te gaan. Niet per se heel depri maar wel een duister gevoel van angst en anxiety. Heel diep gevoel, kan het niet echt uitleggen. Alsof de wereld voor mij niet geschikt is.

Iemand tips om dit voor te zijn of een beetje te controleren? Het is buitengewoon vervelend. Ook maar begonnen met vitamine D slikken want een tekort daaraan kan er ook deels mee te maken hebben.
Dat gevoel is niet rationeel. Die gevoelens heb ik ook en komen altijd uit een verleden waarbij me vreselijke dingen zijn overkomen. Je onderbewuste weet dan het verschil niet tussen nu en toen en geeft je dus continu het gevoel dat elk moment iets vreselijks kan gebeuren.

Als de gevoelens niet heel erg zijn helpt meditatie bij mij vaak. Zo ja, praat of schrijf alles op wat je voelt, op een forum of in je dagboek. Van je af schrijven geeft verlichting en tegelijkertijd ook duidelijkheid over waarom je voelt wat je voelt.
Ignorance is bliss
pi_203465922
quote:
0s.gif Op maandag 31 januari 2022 14:01 schreef duracellkonijntje het volgende:

[..]
Dat gevoel is niet rationeel. Die gevoelens heb ik ook en komen altijd uit een verleden waarbij me vreselijke dingen zijn overkomen. Je onderbewuste weet dan het verschil niet tussen nu en toen en geeft je dus continu het gevoel dat elk moment iets vreselijks kan gebeuren.

Als de gevoelens niet heel erg zijn helpt meditatie bij mij vaak. Zo ja, praat of schrijf alles op wat je voelt, op een forum of in je dagboek. Van je af schrijven geeft verlichting en tegelijkertijd ook duidelijkheid over waarom je voelt wat je voelt.
Dagboek is wel een goed idee! Daar zat ik zelf ook over na te denken. Hoe ervaren jullie die angst eigenlijk? Ik vind het ontzettend lastig te beschrijven maar het is een soort diep paniek gevoel dat het allemaal niet gaat kloppen en alles uit je vingers aan het glijden is. Het raakt je hele manier van hoe je de wereld ervaart. Dat je vrienden van je weg glijden, je familie niet meer herkent, etc.

Gelukkig heb ik het nu wat minder, maar vorige week inclusief weekend non stop. Ook gewoon terwijl ik zaterdagavond met vrienden was. Anyways, morgen weer naar de psycholoog. :)
  woensdag 2 februari 2022 @ 09:50:34 #76
267824 duracellkonijntje
Oplaadbare batterij
pi_203469493
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 februari 2022 22:22 schreef Discombobulate het volgende:

[..]
Dagboek is wel een goed idee! Daar zat ik zelf ook over na te denken. Hoe ervaren jullie die angst eigenlijk? Ik vind het ontzettend lastig te beschrijven maar het is een soort diep paniek gevoel dat het allemaal niet gaat kloppen en alles uit je vingers aan het glijden is. Het raakt je hele manier van hoe je de wereld ervaart. Dat je vrienden van je weg glijden, je familie niet meer herkent, etc.

Gelukkig heb ik het nu wat minder, maar vorige week inclusief weekend non stop. Ook gewoon terwijl ik zaterdagavond met vrienden was. Anyways, morgen weer naar de psycholoog. :)
Ja bij mij is het ook een combinatie van "iedereen gaat me raar vinden en verlaten" en een angst om in elkaar geslagen te worden. Bij mij is de angst ook wel duidelijk gekoppeld aan trauma's uit het verleden, alleen maakt dat weten het niet per sé makkelijker. Lichamelijk uit het zich vooral in continue spanning, continue druk op de borst en kortademigheid. Heb al 2 jaar geen normale diepe ademteug kunnen halen en wordt er helemaal gek van om eerlijk te zijn.
Ignorance is bliss
  woensdag 2 februari 2022 @ 09:59:11 #77
267824 duracellkonijntje
Oplaadbare batterij
pi_203469575
Een positieve ontwikkeling is dat ik weer kan mediteren. De laatste paar jaar was meditatie gewoon niet meer mogelijk, omdat de angst dan zo erg werd dat ik het niet trok. Ik kon mijn trauma's nog niet onder ogen zien op die manier. Ik denk dat het feit dat ik inmiddels wel met die angst kan zitten een goede ontwikkeling is.

De laatste dagen ontdek ik hoe veel zelfhaat ik heb. Vroeger ben ik in de buurt en op school vaak bedreigd en dan bevroor ik van angst. De jongens die mij bedreigden waren van die vechtersbaasjes die altijd 'kom 1 op 1 dan' tegen mensen schreeuwden en schijnbaar geen angst kenden. Wanneer ze het dan op mij gemunt hadden, verlamde ik van angst. Zij waren vaak van die pezige, snelle ventjes en ik was wat.. ronder, om het zo maar te noemen (al viel dat best mee). Jarenlang buitengesloten worden bij gym had me het beeld gegeven dat ik niet gemaakt ben voor fysieke uitingen, en dus ook niet voor vechten.

Het gevolg was dat ik verlamde. Benen slap, armen slap, koud zweet, ik durfde niks te doen tegen de jongens die mij bedreigden. Verlamming of ik rende weg. Toen ik een keer terug vocht, scheet ik letterlijk in mijn broek (al deed ik ondanks mijn angst eindelijk wat, daar ben ik best trots op, vooruitgang).

Ik begin te ontdekken hoe erg ik mezelf heb gehaat de laatste 20 jaar hiervoor. Hoe erg ik mezelf het tot de dag van vandaag kwalijk neem dat ik die angst me zo liet overnemen. Ik schaam me er zo voor en ik voel me letterlijk minder man daardoor. Ik snap rationeel dat angst normaal is en gezien mijn negatieve zelfbeeld en trauma's wordt die angst nog erger. Logisch dat ik verlamde en in mijn broek scheet. Het was letterlijk de ervaring (vechten) waar ik het meest bang voor ben geweest mijn hele leven. Vechten tegen iemand die niet bang leek te zijn (ik verafgode dat soort jongens altijd) is altijd mijn allergrootste angst geweest.

Het is echter tijd dat ik stop met de zelfhaat. Dat bange jochie in mij heeft geen schreeuwende volwassen versie nodig die hem vertelt wat voor watje en sukkel hij is. Hij is bang en verdrietig en wil hulp. Het is tijd dat ik mezelf de liefde en steun geef die ik nooit aan mezelf heb gegeven en vanaf nu ga ik dat doen. Ik zeg niet dat het meteen alles oplost, maar ik hoop dat het met de tijd verlichting brengt aan mijn angst en spanningsklachten.
Ignorance is bliss
pi_203480245
quote:
0s.gif Op woensdag 2 februari 2022 09:50 schreef duracellkonijntje het volgende:

[..]
Ja bij mij is het ook een combinatie van "iedereen gaat me raar vinden en verlaten" en een angst om in elkaar geslagen te worden. Bij mij is de angst ook wel duidelijk gekoppeld aan trauma's uit het verleden, alleen maakt dat weten het niet per sé makkelijker. Lichamelijk uit het zich vooral in continue spanning, continue druk op de borst en kortademigheid. Heb al 2 jaar geen normale diepe ademteug kunnen halen en wordt er helemaal gek van om eerlijk te zijn.
Volgende keer bij mij EMDR iig. :)
pi_203480388
quote:
0s.gif Op woensdag 2 februari 2022 09:59 schreef duracellkonijntje het volgende:

Het is echter tijd dat ik stop met de zelfhaat. Dat bange jochie in mij heeft geen schreeuwende volwassen versie nodig die hem vertelt wat voor watje en sukkel hij is. Hij is bang en verdrietig en wil hulp. Het is tijd dat ik mezelf de liefde en steun geef die ik nooit aan mezelf heb gegeven en vanaf nu ga ik dat doen. Ik zeg niet dat het meteen alles oplost, maar ik hoop dat het met de tijd verlichting brengt aan mijn angst en spanningsklachten.
Wat goed! :D

Fijn dat het weer de goede kant op gaat.

En dan loop ik hier te posten met issues die bij lange na niet zo klote zijn als jullie. Jullie zijn fucking sterk man.
  vrijdag 4 februari 2022 @ 09:17:50 #80
267824 duracellkonijntje
Oplaadbare batterij
pi_203498493
quote:
0s.gif Op woensdag 2 februari 2022 22:16 schreef Discombobulate het volgende:

[..]
Wat goed! :D

Fijn dat het weer de goede kant op gaat.

En dan loop ik hier te posten met issues die bij lange na niet zo klote zijn als jullie. Jullie zijn fucking sterk man.
Issues zijn subjectief man, dus sla jezelf niet om de oren. Er zijn ook 5-jarige kinderen in Afrika wiens hele dorp voor zijn ogen vermoord is. Is voor mij ook geen reden om m'n eigen problemen te bagatelliseren.
Ignorance is bliss
pi_204253114
Is het een goed teken dat het hier zo rustig is en we in maart nog steeds een "feest"dagen titel hebben?

Voor wat mij betreft wel... het gaat beter. Voor zolang het duurt ben ik dan geneigd er achteraan te zeggen...
Maar ik hoop dat ik het wat kan vasthouden ... :Y
pi_204410207
Ups and downs. Ik word bijna elke ochtend wakker met een schuldgevoel.
Met therapie wel geleerd om te relativeren, maar dat vreet energie.
pi_204410714
Ik denk dat ik t gejinxt heb, want ik ben mn positiviteit volkomen kwijt op het moment en het lukt nog niet zo goed om me te herpakken :{
pi_204411862
Het rare is dat ik vanmorgen goed opstond. Had mezelf redelijk snel onder controle om vervolgens een uur later compleet de weg weer kwijt te zijn. Ik kan de reden niet bedenken.
pi_204411931
Er is vaak ook helemaal geen reden toch. Ga mezelf daar iig niet mee vermoeien.

Hier ook niet perse de leukste periode de afgelopen tijd :'(
I'll be walking home after drinking all my pennies. I'll keep passing the open windows. I'll dance, even if I have nowhere to do it but in my own living room.
~ How do I feel this good, sober?
~ For the night is dark and full of terrors
pi_204411977
Een reden zoeken, maar niet kunnen vinden. Zinloos gezoek dus.
Waardoor nog meer gefrustreerd.
pi_204418992
Hier kut. Mezelf aangemeld voor dagbehandeling voor m'n wiet verslaving maar ben bang dat ze toch een opname nodig vinden... Nu afwachten.
pi_204597930
Ik start volgende week met m'n dagbehandeling voor m'n cannabis verslaving. 2 dagen van 9 tot 17. Geen opname dus gelukkig. Ben nu al 6 dagen gestopt, dus ergens denk ik heb ik het wel nodig, maar het is altijd leerzaam enzo. Zal wel even aanpoten worden.

Hoe is het met jullie?
pi_204776168
Wat een rust hier.

Is dat een goed teken?

Met mij gaat het.....
Trevante Rhodes
pi_204777812
Het gaat hier redelijk, wel weer beter dan vorige maand, dus voorzichtig positief denk ik maar.
pi_204825149
Hebben meer mensen van zoiets dissoscierends? Ik heb vaak zo'n gevoel van ik pas niet meer in deze wereld, het is allemaal niet meer op z'n plek, alles glipt uit je vingers, etc.? Had laatst goede dag gehad met een vriendin van me. Toen kwam ik thuis en leek het allemaal niet te kloppen. 'S avonds en 's nachts heel angstig in bed, huilen, etc.

Ik kan het niet helemaal pinpointen ofzo wat zoiets nou precies is. Angstig en depressief zijn kan ik nu wel goed bij mezelf aanwijzen, maar weet niet waar dit nu vandaan komt steeds.
pi_204830084
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 mei 2022 22:46 schreef Discombobulate het volgende:
Hebben meer mensen van zoiets dissoscierends? Ik heb vaak zo'n gevoel van ik pas niet meer in deze wereld, het is allemaal niet meer op z'n plek, alles glipt uit je vingers, etc.? Had laatst goede dag gehad met een vriendin van me. Toen kwam ik thuis en leek het allemaal niet te kloppen. 'S avonds en 's nachts heel angstig in bed, huilen, etc.

Ik kan het niet helemaal pinpointen ofzo wat zoiets nou precies is. Angstig en depressief zijn kan ik nu wel goed bij mezelf aanwijzen, maar weet niet waar dit nu vandaan komt steeds.
Dit heb ik laatst voor het eerst gehad. Derealisatie zei de psychiater. Kwam bij mij vanuit het niets en duurde zo'n 20 minuten, tot ik in slaap viel. Heel naar en eng vond ik het. Heb op gegeven moment zelfs gedacht op naar de spoedpost te bellen. Het had geen aanwijsbare oorzaak, niks bijzonders vooraf gegaan. Daarna nog 2 x gehad maar niet zo heftig als de eerste keer.
  maandag 23 mei 2022 @ 07:30:51 #93
426093 Gentianella
dat is een bloem!
pi_204836339
quote:

Ik heb daar ruim 10 jaar geleden zo ongeveer een jaar last van gehad. Het was mijn eerste jaar op de universiteit en ik voelde me student 366 van de 365. Ik hoorde daar niet, was er niet echt. Ik volgde college maar de woorden van de docenten waren niet aan mij gericht want ik was er niet deel van en ik was er niet echt. Het was alsof alles nep was en ik mezelf van buiten observeerde, als een film. En als ik in de spiegel keek herkende ik die persoon niet als mezelf.

Als ik dit zo lees vind ik het wel echt jammer dat ik toen geen hulp heb gezocht want het klinkt niet heel normaal :’)

Ik ben momenteel wel eens bang dat dat terugkomt, omdat het verder net zo slecht gaat als destijds. (Maar dit keer heb ik voor het eerst wel hulp gezocht :s)
pi_204837362
quote:

Ik krijg zulke gedachtes vaak wanneer ik veel te moe ben en veel heb gedaan op een dag of in een week! Wat gaat er bij jou vooraf, wanneer je dit ervaart?
pi_204842434
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2022 10:33 schreef Medusa666 het volgende:
Wat gaat er bij jou vooraf, wanneer je dit ervaart?
Dat weet ik niet zo goed, dat vraag ik me af. In mijn voorbeeld was ik een dag/avond bij een hele goede vriendin en haar ouders en daar ben ik zo goed en fijn behandeld, voelde me oprecht blij en gelukkig, alsof je ergens deel van uitmaakt. Toen bij thuiskomst, iets in de avond, dus dat dissociërende en 's nachts angst en verdriet.

Andere dingen die er aan vooraf gingen weet ik niet meer zo goed behalve dan dat ik het al wel vaker heb gehad de laatste maanden. Zal er eens op letten. Maar het hele waarom kan ik geen antwoord op vinden.
pi_204842476
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2022 07:30 schreef Gentianella het volgende:

[..]
Ik heb daar ruim 10 jaar geleden zo ongeveer een jaar last van gehad. Het was mijn eerste jaar op de universiteit en ik voelde me student 366 van de 365. Ik hoorde daar niet, was er niet echt. Ik volgde college maar de woorden van de docenten waren niet aan mij gericht want ik was er niet deel van en ik was er niet echt. Het was alsof alles nep was en ik mezelf van buiten observeerde, als een film. En als ik in de spiegel keek herkende ik die persoon niet als mezelf.

Als ik dit zo lees vind ik het wel echt jammer dat ik toen geen hulp heb gezocht want het klinkt niet heel normaal :’)

Ik ben momenteel wel eens bang dat dat terugkomt, omdat het verder net zo slecht gaat als destijds. (Maar dit keer heb ik voor het eerst wel hulp gezocht :s)
Jup, dat jezelf in de spiegel niet herkennen klinkt zo herkenbaar.
pi_204843847
Mijn moeder is een maand geleden overleden en sindsdien heb ik wat "bonus" klachten gekregen.
(voor de oudjes hier, ik ben al redelijk bekend met psychologen).

Ben ontiegenlijk aan het hypochonderen, en ik heb hele korte paniekaanvalletjes waarbij ik dan ga denken dat mijn hart eruit klapt.

Positief puntje, de week na haar dood tot de uitvaart was de stress even met pauze en heb de week als mooi kunnen ervaren.
Heb nu wel het idee dat de angst en stress even wat tijd aan het inhalen is.
Hell To The Liars
  zondag 5 juni 2022 @ 00:22:15 #98
37478 Luchtbel
Memories in progress
pi_204966160
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2022 21:52 schreef Droopie het volgende:
Mijn moeder is een maand geleden overleden en sindsdien heb ik wat "bonus" klachten gekregen.
(voor de oudjes hier, ik ben al redelijk bekend met psychologen).

Ben ontiegenlijk aan het hypochonderen, en ik heb hele korte paniekaanvalletjes waarbij ik dan ga denken dat mijn hart eruit klapt.

Positief puntje, de week na haar dood tot de uitvaart was de stress even met pauze en heb de week als mooi kunnen ervaren.
Heb nu wel het idee dat de angst en stress even wat tijd aan het inhalen is.
Hé Droopie wat rot dat je moeder is overleden. Hoe gaat het intussen met je? Sterkte in elk geval.
pi_205119108
Ik ben niet gediagnosticeerd met depressie, maar de mensen die depressief zijn, ervaren jullie ook een soort lege gevoel constant die moet worden opgevuld door ervaringen, werk of mensen?

Normaal ben ik niet echt van de labeltjes, maar het zou mij eigenlijk toch wel duidelijkheid kunnen geven waar dat lege gevoel in mezelf vandaan komt en dat ik het soort van kan accepteren zonder dat ik denk dat ik gek wordt ofzo.
pi_205123382
quote:
1s.gif Op woensdag 22 juni 2022 12:40 schreef Medusa666 het volgende:
Ik ben niet gediagnosticeerd met depressie, maar de mensen die depressief zijn, ervaren jullie ook een soort lege gevoel constant die moet worden opgevuld door ervaringen, werk of mensen?

Dat je alles maar moet gaan doen om dat lege gevoel weg te duwen? M.a.w. als je alleen met jezelf bent, bijvoorbeeld 's avonds thuis, dat je dan depressief wordt?
abonnement bol.com Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')