abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_202539158
Is er iemand hier die weet of het mogelijk is en zo ja zelfs ervaring heeft met het aanpassen van een gaskachel van een druk ontsteking naar elektronische ontsteking?

Ik heb in mijn huis 4 haarden, deze zet ik vaak alleen aan als ik ze nodig heb (ga niet m'n hele huis verwarmen als ik maar in 1 ruimte ben). Nu kost het mij best vaak heel veel tijd om een haar aan te krijgen en zou graag zien dat het middels een elektrische ontsteking wat gemakkelijker gaat... als het kan natuurlijk ;-)

Dus!? iemand hier ervaring mee?
The people who lost my respect will never get a capital letter for their name again.
Like trump...
  donderdag 9 december 2021 @ 15:22:08 #2
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_202539175
Heb je ze niet op de waakvlam?
The love you take is equal to the love you make.
pi_202540215
Ja dat zou misschien kunnen met helemaal ombouwen, mits je passende delen kunt vinden. Dat wordt dan op zijn minst een ander gasblok en elektronische ontsteking met aansturing.

Zowat de duurste onderdelen van de hele kachel en dan moet je het nog inbouwen. Geen idee of je daar een professional voor gaat vinden. Die zullen allemaal waarschijnlijk heel hard nee kan niet roepen. Omdat ze er geen keurmerk aan kunnen plakken.

Dan is nieuwe kachel kopen waarschijnlijk voordeliger.

Of wil je alleen een vonkje genereren om het aan te maken? Zou ook moeten kunnen maar niet via een officiele installateur om dezelfde reden. Knoeien met gastoestel gaat geen professional aan beginnen. Ook al is het theoretisch mogelijk en zou je eventueel onderdelen kunnen aanpassen.

[ Bericht 12% gewijzigd door Watuntrik op 09-12-2021 17:07:10 ]
pi_202549283
quote:
1s.gif Op donderdag 9 december 2021 15:22 schreef Lienekien het volgende:
Heb je ze niet op de waakvlam?
Jawel, maar die waakvlam kost heel wat gas... echt heel wat gas... das zo zonde... a
quote:
0s.gif Op donderdag 9 december 2021 17:00 schreef Watuntrik het volgende:
Ja dat zou misschien kunnen met helemaal ombouwen, mits je passende delen kunt vinden. Dat wordt dan op zijn minst een ander gasblok en elektronische ontsteking met aansturing.

Zowat de duurste onderdelen van de hele kachel en dan moet je het nog inbouwen. Geen idee of je daar een professional voor gaat vinden. Die zullen allemaal waarschijnlijk heel hard nee kan niet roepen. Omdat ze er geen keurmerk aan kunnen plakken.

Dan is nieuwe kachel kopen waarschijnlijk voordeliger.

Of wil je alleen een vonkje genereren om het aan te maken? Zou ook moeten kunnen maar niet via een officiele installateur om dezelfde reden. Knoeien met gastoestel gaat geen professional aan beginnen. Ook al is het theoretisch mogelijk en zou je eventueel onderdelen kunnen aanpassen.
Ok, ik zie dus dat het een hele tour gaat worden. Dan maar blijven klikken!...

Dank voor je duidelijke uitleg!
The people who lost my respect will never get a capital letter for their name again.
Like trump...
pi_202550837
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 december 2021 08:03 schreef Chandler het volgende:

[..]
Jawel, maar die waakvlam kost heel wat gas... echt heel wat gas... das zo zonde... a
[..]
Ok, ik zie dus dat het een hele tour gaat worden. Dan maar blijven klikken!...

Dank voor je duidelijke uitleg!
Is beetje afhankelijk van de kachel, merk en uitvoering... Zou kunnen dat de fabrikant 2 dezelfde modellen verkoopt één met analoge regeling en de duurdere met automatische regeling. Dan is het kwestie van ombouwen.

Maar met alleen ik heb een gaskachel kun je er weinig over zeggen.

Wanneer de onderdelen veilig en passend te monteren zijn is het ook geen rocket science. Bv gaat je gasblok kapot dan kan er een universeel alternatief ingebouwd worden die past wanneer het origineel niet meer verkrijgbaar is. Zoiets gebeurd wel vaker, ook maatvoering van gasblokken en drukregeling zijn in DIN normen...

https://www.helex.nl/haard/gasregeling-mertik-ab/

Maar zoals je ziet is het niet goedkoop... Dan nog de voorrijd en inbouwkosten 2.5 uur verder ben je ¤ 250 extra kwijt, met garantie tot op de stoep voor de rest van de kachel. Leg er dan honderd euro bovenop en koop nieuwe moderne kachel. Elektronische ontsteking is zowat standaard in huidige energie hype. Het geld zit in de techniek die je hebben wil, de rest van de kachel is tegenwoordig ook maar teuteblik.

[ Bericht 1% gewijzigd door Watuntrik op 10-12-2021 10:58:48 ]
  vrijdag 10 december 2021 @ 11:02:52 #6
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_202551017
Het schijnt voor je gaskachel beter te zijn om de waakvlam wel aan te laten, zelfs het hele jaar.

https://www.heidesmid.nl/(...)kvlam-laten-branden/
The love you take is equal to the love you make.
pi_202551560
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 december 2021 08:03 schreef Chandler het volgende:

[..]
[..]

In de winter valt dat 'zonde' wel mee. De warmte van die waakvlam komt gewoon grotendeels in je woning terecht.

Daarnaast zorgt zeker in de winter je waakvlam voor het verlengen van de levensduur van je kachel en vermindert de onderhoudskosten. De waakvlam voorkomt namelijk heel veel condensvorming in je kachel.
pi_202563169
quote:
11s.gif Op vrijdag 10 december 2021 11:02 schreef Lienekien het volgende:
Het schijnt voor je gaskachel beter te zijn om de waakvlam wel aan te laten, zelfs het hele jaar.

https://www.heidesmid.nl/(...)kvlam-laten-branden/
Dank voor de info
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 december 2021 11:42 schreef Ivo1985 het volgende:
In de winter valt dat 'zonde' wel mee. De warmte van die waakvlam komt gewoon grotendeels in je woning terecht.

Daarnaast zorgt zeker in de winter je waakvlam voor het verlengen van de levensduur van je kachel en vermindert de onderhoudskosten. De waakvlam voorkomt namelijk heel veel condensvorming in je kachel.
Ah... al moet ik wel zeggen dat ik weinig vocht in huis heb en de waakvlam toch wel wat $$ kost per maand... tis niet dat het om een paar dubbeletjes gaat ofzo... maar dank! :Y
Like trump...
pi_202567615
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 december 2021 07:37 schreef Chandler het volgende:

[..]
Dank voor de info
[..]
Ah... al moet ik wel zeggen dat ik weinig vocht in huis heb en de waakvlam toch wel wat $$ kost per maand... tis niet dat het om een paar dubbeletjes gaat ofzo... maar dank! :Y
Dan kan je toch die kachel helemaal uitzetten en weer opstarten als het nodig is. Het is nu ook weer niet zo dat een kachel (waakvlam) starten langer dan een minuut duurt of zo.
pi_202609753
Als de waakvlam echt zo prijzig is, dan klopt er toch iets niet?
pi_202609979
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 december 2021 07:57 schreef Nico987 het volgende:
de gasprijzen zijn hoog.
  dinsdag 14 december 2021 @ 08:34:07 #12
545 dop
:copyright: dop
pi_202610013
volgens mij kom je op een punt dat het voordeliger is de gaskachels in zijn geheel te vervangen door elektrische.
Dus niet alleen de ontsteking.

smart infrarood verwarming met wall art is best grappig

[ Bericht 25% gewijzigd door dop op 14-12-2021 08:51:01 ]
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_202610466
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 december 2021 07:57 schreef Nico987 het volgende:
quote:
Een waakvlam verbruikt dus tussen 594 (voor 60 m3) en 2 475 kWh/jaar (voor 250 m3). Het tarief hangt af van de leverancier die u hebt gekozen, maar als we een gemiddelde afgeronde prijs van ¤ 0,06/kWh nemen, bedraagt de kostprijs ¤ 35 tot ¤ 148 per jaar.
:)

https://www.google.com/search?q=waakvlam+kuub+per+jaar
pi_202610878
quote:
Andere bronnen hebben het over 10 euro per jaar. Maar de schattingen lopen nogal uiteen.

In ieder geval kan je de helft besparen door tussen april en oktober wel uit te zetten. De rest van het jaar komt die warmte ook ten goede van je huis dus is het niet echt verloren energie.
pi_202612397
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 december 2021 10:14 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Andere bronnen hebben het over 10 euro per jaar. Maar de schattingen lopen nogal uiteen.

In ieder geval kan je de helft besparen door tussen april en oktober wel uit te zetten. De rest van het jaar komt die warmte ook ten goede van je huis dus is het niet echt verloren energie.
Het kan nog al verschillen tussen de toestellen, bouwjaar en uitvoering... Ik denk dat een heel groot deel nog met ouwe afgeschreven meuk aan het stoken is uit een tijdperk dat gas nog een niet te verspillen eureka was. Ikzelf woon gehuurd al 20 jaar en er hangt nog steeds dezelfde oude Agpo ferroli met waakvlam. Ik heb geen poot om op te staan kan de verhuurder niet dwingen iets te veranderen zolang het nog veilig functioneerd. Zou het wel zo zijn dan is hij er ook snel klaar mee, tot nog toe woon ik nog steeds voor de eerste afgesproken huurprijs. Ga ik kakken voor een nieuwe ketel dan knalt hij me een wettelijke huursverhoging erop en elk volgend jaar daarop ook na de aanpassing en dan betaal ik op eind van de rit meer aan huursverghogingen dan aan verbruik. Dus slapende honden niet waker maken met gezeur en geklaag. Gelukkig was ik ooit installateur en houd dat ding op eigen kosten in orde. Gaat het ooit kapot hang ikzelf wel een vervanging op. Ik kan het bouwjaar niet achterhalen maar op zijn minst 30 jaar oud, dat kan niet zuinig zijn. Nu ben ik geen koukleum, woon alleen en schrik niet van 15°C of minder in huis. Dus ik heb er niet zo'n pijn van. Koud hebben is een state of mind a la Wim Hof. En een niet te warm huis houd je slank... :')

Ken meer mensen, ook huiseigenaren, die zelf ook nog met zo'n oud strontding tegen de klippen op aan het stoken zijn om het 21°C te houden. Mogelijk de meerderheid van de huurders van huisjesmelkers.
pi_202615101
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 december 2021 12:11 schreef Watuntrik het volgende:
Gaat het ooit kapot hang ikzelf wel een vervanging op. Ik kan het bouwjaar niet achterhalen maar op zijn minst 30 jaar oud, dat kan niet zuinig zijn.
Kan het dan niet uit alvast op eigen kosten te vervangen door een zuiniger exemplaar? Mijn cv ketel van 1990 die ik in 2014 verving had ik binnen een paar jaar terugverdient aan zuiniger stoken.
quote:
Nu ben ik geen koukleum, woon alleen en schrik niet van 15°C of minder in huis. Dus ik heb er niet zo'n pijn van. Koud hebben is een state of mind a la Wim Hof. En een niet te warm huis houd je slank...
Ik stook zelden hoger dan 18 graden maar daar staat tegenover dat ik veel meer eet in de winter om het niet koud te krijgen dus erg slank wordt ik er niet van. (sorry, off topic).
pi_202616617
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 december 2021 15:20 schreef qajariaq het volgende:
Kan het dan niet uit alvast op eigen kosten te vervangen door een zuiniger exemplaar?
Ik zit al tijdje tegen dat idee aan te hikken, gaat er wel van komen op kort termijn. Ik verwacht dat dit ding elk moment de geest zou kunnen geven. Wanneer ik leuke aanbieding tegenkom sla ik toe... :) Zo is is het nu nog wel te doen met een alleenstaand huishouden. :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')