abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_202538519
Goedemiddag.

Beneden heb ik een Ziggo connectbox, op de 1e verdieping een Netgear en op zolder een Tplink.

Bij die laatste 2 staan dhcp uit en zend wifi uit. Alles 3 hebben een statische ip.

Nu kan je in de connectbox geen DNS wijzigen, dus heb ik dhcp op de connect box uitgezet en op de Netgear aan en de DNS van adguard ingevoerd.

Het lijkt half 2 werken, ik heb internet en de ads op website worden geblokkeerd, maar niet op YouTube. Ook geeft de site van adguard aan dat de DNS van adguard niet gebruikt wordt. En op alle apparaten staat dat de DNS hetzelfde is als het vaste IP adres van de Netgear, in dit geval 192.168.178.2 IPV het DNS van adguard.

De Netgear wordt vanuit de lan van de connectbox naar de LAN poort van de Netgear bekabeld.

Zit er iets niet goed in de opstelling, of kan hetgeen wat ik in mijn hoofd heb niet?
-Er valt elke dag wel wat te klagen. :)
pi_202538563
Het klinkt zo alsof je het correct gedaan hebt.

Dat je clients aangeven dat de DNS het IP van je Netgear is, is wel normaal. Die stuurt het verkeer weer door naar de ingestelde DNS-server en dat zou die "AdGuard" moeten zijn.

En YouTube reclame filteren is nogal lastig, dat lukt me met PiHole ook niet (wel deels), wel met AdBlock of uBlock (als plug-in in de browser).

Je zou de DNS van AdGuard handmatig kunnen instellen in 1 van je clients om te zien of het een ander resultaat geeft in het filteren van reclame.

Welke browsers gebruik je trouwens?
pi_202538630
quote:
0s.gif Op donderdag 9 december 2021 14:19 schreef TheFreshPrince het volgende:
Het klinkt zo alsof je het correct gedaan hebt.

Dat je clients aangeven dat de DNS het IP van je Netgear is, is wel normaal. Die stuurt het verkeer weer door naar de ingestelde DNS-server en dat zou die "AdGuard" moeten zijn.

En YouTube reclame filteren is nogal lastig, dat lukt me met PiHole ook niet (wel deels), wel met AdBlock of uBlock (als plug-in in de browser).

Je zou de DNS van AdGuard handmatig kunnen instellen in 1 van je clients om te zien of het een ander resultaat geeft in het filteren van reclame.

Welke browsers gebruik je trouwens?
Aaah okay,

Qua browser heb ik Chrome en edge geprobeerd.

Het viel mij wel op dat LinkedIn niet meer functioneerde op de mobiel. Als ik een foto aanklikte werd ie niet geopend maar scrollen was ook niet meer mogelijk.

Qua cliënts gaat het voornamelijk om Chromecast en de smarttv vrij te krijgen van ads, smarttv zou misschien nog wel kunnen door daar een DNS naar toe te wijzen, maar de Chromecast heeft dat volgens mij dichtgetimmerd. Vandaar dat ik het via de router probeerde.
  donderdag 9 december 2021 @ 14:31:23 #4
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_202538663
Google apparaten staan er notoir om bekend hardcoded hun eigen dns te gebruiken. er zijn wel mogelijkheden om dat te omzeilen maar dan zal je wat professionelere apparatuur moeten hebben. ik heb niet veel ervaring met een connectbox maar ik betwijfel of dat kan.
Where law ends, tyrrany begins.
pi_202548048
Youtube kun je niet meer blokkeren op DNS niveau sinds een paar jaar.

En als je DHCP van de Connectbox uit hebt gezet, waarom deze niet in bridge modus zetten? Het enige wat je dan mist is de wifi van de Connectbox, maar die op de 1e verdieping zou een goed bereik moeten hebben.

Als je Youtube ads wilt blokkeren, kun je beter Vanced of een van de alternativen gebruiken: https://alternativeto.net/software/youtube-vanced/
pi_202566614
quote:
0s.gif Op donderdag 9 december 2021 23:49 schreef oheng het volgende:
Youtube kun je niet meer blokkeren op DNS niveau sinds een paar jaar.

En als je DHCP van de Connectbox uit hebt gezet, waarom deze niet in bridge modus zetten? Het enige wat je dan mist is de wifi van de Connectbox, maar die op de 1e verdieping zou een goed bereik moeten hebben.

Als je Youtube ads wilt blokkeren, kun je beter Vanced of een van de alternativen gebruiken: https://alternativeto.net/software/youtube-vanced/
Ziggo hoef ik niet perse in bridge te hebben dan ben ik ook mijn lan poorten kwijt.

Vanced heb ik ook op mijn mobiel, maar wilde het makkelijk maken voor het gezin hier in huis en de Chromecast adsfree maken.

Na verder lezen op internet kwam ik er ook achter dat YouTube niet meer via DNS advertenties ophaald en pi-hole daardoor ook geen optie is voor het doeleind.

Helaas.
pi_202566648
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 december 2021 14:03 schreef spierbal het volgende:

[..]
Ziggo hoef ik niet perse in bridge te hebben dan ben ik ook mijn lan poorten kwijt.

Vanced heb ik ook op mijn mobiel, maar wilde het makkelijk maken voor het gezin hier in huis en de Chromecast adsfree maken.

Na verder lezen op internet kwam ik er ook achter dat YouTube niet meer via DNS advertenties ophaald en pi-hole daardoor ook geen optie is voor het doeleind.

Helaas.
Nou, ik meende geruchten te hebben gehoord dat pi-hole toch nog wel zou kunnen werken? Ergens op Reddit ervaringen gelezen. Met een extra uitbreiding of script ofzo.

[ Bericht 2% gewijzigd door oheng op 11-12-2021 14:39:05 ]
pi_202566754
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 december 2021 14:06 schreef oheng het volgende:

[..]
Nou, ik meende geruchten te hebben gehoord dat pi-hole toch nog wel zou kunnen werken? Ergens op Reddit ervaringen gelezen.
Hmm het enige wat ik las is op de router die de dhcp uitvoerd TCP en UDP poort 53 blokkeren.

Maar op mijn Raspberri draait mijn cloud. Ben ook niet heel erg bekend verder met Linux of ik hier meerdere services naast elkaar kan draaien.

Als het echt mogelijk is zullen er binnenkort wel meerdere artikelen over verschijnen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')

Het lijkt erop dat je onze advertenties blokkeert

Dat begrijpen we, maar is wel erg jammer. Je kunt FOK! namelijk wel gratis LEZEN, maar we kunnen FOK! niet gratis MAKEN. De inkomsten van de advertenties zorgen ervoor dat we de kosten van de site kunnen dragen zodat je ook morgen FOK! nog kunt bezoeken.

Zou je willen overwegen om voor FOK! een uitzondering te maken in je adblocker (of andere middelen die onze ads blokkeren)? Je krijgt deze melding dan nooit meer te zien.

Ja, ik wil fok.nl whitelisten, laat me zien hoe

Ik neem liever een premium account zodat ik geen advertenties hoef te zien (je moet eerst inloggen)
Ja, breng me naar de shop