abonnement Unibet Coolblue
pi_202534985
Vraagje voor de belastingkenners onder ons;

In 2020 een huis verkocht (samen met mijn ex) en daarbij een overwaarde verdiend. Laten we zeggen 20k.
Vervolgens heb ik dit geld vrijwel direct gestoken in een ander huis. Die 20k is daarin dus volledig meegegaan.
Dat huis ga ik mogelijk volgend jaar weer verkopen. In verwacht hier ook weer een overwaarde op. Dus behalve die 20k van het vorige huis, nogmaals (stel) 10k erbij. Totaal 30k.

Als ik niet meteen weer een andere woning koop, hoe zit het dan met belasting e.d.?
Ik las dat je het vermogen dan moet opgeven in Box 3. Lijkt me logisch, maar is dat alles?
Verder las ik iets over gevolgen met hypotheekrenteaftrek, maar dat snapte ik niet goed.

Wat zijn de financiėle/belastingtechnische gevolgen van deze keuze?
Edgar Davids over Danny Buijs na Ajax-Feyenoord (4-1, 4/2/07): Luister eens, het is niet de eerste keer dat jongetjes zich willen bewijzen en zeker ook niet de laatste keer.
pi_202535023
De overwaarde heb je pas op het moment dat je het voor dat bedrag verkoopt.
Mocht je een andere woning kopen binnen 3 jaar dan moet je die overwaarde daar voor gebruiken (anders krijg je geen HRA voor dat deel van de lening).

Ben je niet van plan om binnen 3 jaar na verkoop weer wat te kopen, dan kan je er ook een nieuwe fiets van kopen.
Als je er niets van koopt is het vermogen (box 3) en betaal je (eventueel) een klein beetje VRH.
pi_202535085
quote:
0s.gif Op donderdag 9 december 2021 08:55 schreef TheFreshPrince het volgende:
De overwaarde heb je pas op het moment dat je het voor dat bedrag verkoopt.
Mocht je een andere woning kopen binnen 3 jaar dan moet je die overwaarde daar voor gebruiken (anders krijg je geen HRA voor dat deel van de lening).

Oke dus als ik dan over 5 jaar een huis koop, mag ik alleen HRA doen over de hypotheek minus (in dit voorbeeld) 30k?
Edgar Davids over Danny Buijs na Ajax-Feyenoord (4-1, 4/2/07): Luister eens, het is niet de eerste keer dat jongetjes zich willen bewijzen en zeker ook niet de laatste keer.
pi_202535106
quote:
0s.gif Op donderdag 9 december 2021 09:03 schreef Black-Death het volgende:

[..]
Oke dus als ik dan over 5 jaar een huis koop, mag ik alleen HRA doen over de hypotheek minus (in dit voorbeeld) 30k?
Nee, juist niet.

Als je binnen 3 jaar na verkoop een woning koopt dan moet je de overwaarde gebruiken (omdat je anders geen HRA krijgt over dat deel van de lening).
Als je daarna een woning koopt, vervalt dat.
pi_202535159
quote:
0s.gif Op donderdag 9 december 2021 09:05 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Nee, juist niet.

Als je binnen 3 jaar na verkoop een woning koopt dan moet je de overwaarde gebruiken (omdat je anders geen HRA krijgt over dat deel van de lening).
Als je daarna een woning koopt, vervalt dat.
Ah zo.

Dus als ik binnen 3 jaar een huis koop, moet ik de overwaarde gebruiken, anders geen HRA voor dat bedrag.

Als ik over 5 jaar een huis koop, geldt die hele regel niet meer?
Edgar Davids over Danny Buijs na Ajax-Feyenoord (4-1, 4/2/07): Luister eens, het is niet de eerste keer dat jongetjes zich willen bewijzen en zeker ook niet de laatste keer.
pi_202535203
quote:
0s.gif Op donderdag 9 december 2021 09:15 schreef Black-Death het volgende:

[..]
Ah zo.

Dus als ik binnen 3 jaar een huis koop, moet ik de overwaarde gebruiken, anders geen HRA voor dat bedrag.

Als ik over 5 jaar een huis koop, geldt die hele regel niet meer?
Ja, dat klopt vlg de huidige regeling. Maar ga er maar van uit dat over vijf jaar het belastingregime rond de eigen woning er heel anders uit gaat zien. De overwaarde op je eigen huis gaat naar box 3 (dus dan betaal je rendementsheffing) en er komt wrschnlk een eerbiedigende werking voor bestaande gevallen met een afbouw in 30 jaar of zo.
pi_202535223
quote:
0s.gif Op donderdag 9 december 2021 09:20 schreef paardendokter het volgende:

[..]
Ja, dat klopt vlg de huidige regeling. Maar ga er maar van uit dat over vijf jaar het belastingregime rond de eigen woning er heel anders uit gaat zien. De overwaarde op je eigen huis gaat naar box 3 (dus dan betaal je rendementsheffing) en er komt wrschnlk een eerbiedigende werking voor bestaande gevallen met een afbouw in 30 jaar of zo.
Ja daar was ik al bang voor. Oke dankjewel

Als ik nou die overwaarde op maak (bijv een auto ofzo) en dan binnen 3 jaar een nieuw huis koop. Dan kan ik dus die overwaarde niet meer in het huis steken (want ik heb het niet meer :') ), hoe werkt het dan?

En telt deze regel dan alleen voor de overwaarde vanuit huis 2 of ook incl huis 1?
Edgar Davids over Danny Buijs na Ajax-Feyenoord (4-1, 4/2/07): Luister eens, het is niet de eerste keer dat jongetjes zich willen bewijzen en zeker ook niet de laatste keer.
  donderdag 9 december 2021 @ 09:52:24 #8
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_202535551
quote:
0s.gif Op donderdag 9 december 2021 09:22 schreef Black-Death het volgende:

[..]
Ja daar was ik al bang voor. Oke dankjewel

Als ik nou die overwaarde op maak (bijv een auto ofzo) en dan binnen 3 jaar een nieuw huis koop. Dan kan ik dus die overwaarde niet meer in het huis steken (want ik heb het niet meer :') ), hoe werkt het dan?
dan is van je hypotheek een deel ter grootte van je overwaarde niet meer aftrekbaar
quote:
En telt deze regel dan alleen voor de overwaarde vanuit huis 2 of ook incl huis 1?
Als jij de overwaarde van huis 1 volledig inbrengt in huis 2 dan is die weg. Resteert dan de overwaarde van huis 2. Over het algemeen is die al hoger door de inbreng van eigen geld. Overwaarde is waarde(verkoopbedrag)-schuld(hypotheek)
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
pi_202535585
quote:
0s.gif Op donderdag 9 december 2021 09:52 schreef lipje het volgende:

[..]
dan is van je hypotheek een deel ter grootte van je overwaarde niet meer aftrekbaar
[..]
Als jij de overwaarde van huis 1 volledig inbrengt in huis 2 dan is die weg. Resteert dan de overwaarde van huis 2. Over het algemeen is die al hoger door de inbreng van eigen geld. Overwaarde is waarde(verkoopbedrag)-schuld(hypotheek)
Ah zo.. dus feitelijk wordt de overwaarde van huis 1 gewoon meegeteld, want die heb ik volledig gebruikt voor de overwaarde in huis 2.
Edgar Davids over Danny Buijs na Ajax-Feyenoord (4-1, 4/2/07): Luister eens, het is niet de eerste keer dat jongetjes zich willen bewijzen en zeker ook niet de laatste keer.
pi_202535646
Ik zou zeggen steek die centen lekker in je zak ipv in een nieuw huis. HRA is toch niet veel tegenwoordig en wordt alleen maar minder.

Ik snap niet dat niet iedereen die centen in z'n zak stopt.
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_202535910
quote:
7s.gif Op donderdag 9 december 2021 10:02 schreef vosss het volgende:
Ik zou zeggen steek die centen lekker in je zak ipv in een nieuw huis. HRA is toch niet veel tegenwoordig en wordt alleen maar minder.

Ik snap niet dat niet iedereen die centen in z'n zak stopt.
Vermijden van VRH is ook een argument. Op een spaarrekening staat het ook maar minder waard te worden :')

En eigen geld inbrengen bij een volgend koophuis maakt nogal een verschil in de huidige markt (ruimer kunnen overbieden indien nodig).
Edgar Davids over Danny Buijs na Ajax-Feyenoord (4-1, 4/2/07): Luister eens, het is niet de eerste keer dat jongetjes zich willen bewijzen en zeker ook niet de laatste keer.
pi_202536017
quote:
0s.gif Op donderdag 9 december 2021 10:33 schreef Black-Death het volgende:

[..]
Vermijden van VRH is ook een argument. Op een spaarrekening staat het ook maar minder waard te worden :')
Ik vind VRH niet zo'n goed argument om dan maar geen vermogen op te bouwen.
Je kan het ook (defensief) beleggen. Zeker als je het geld de komende 10 of 20 jaar niet nodig hebt kan je prima een deel in S&P500 ETF's stoppen en die rustig laten sudderen en er niet naar omkijken.
Betaal je nog steeds wel een beetje VRH maar gemiddeld genomen zal het rendement zo'n 8% zijn per jaar.
* resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst

quote:
En eigen geld inbrengen bij een volgend koophuis maakt nogal een verschil in de huidige markt (ruimer kunnen overbieden indien nodig).
Dat is waar, zeker als er nog geklust of verbouwd moet worden is eigen geld praktisch.
pi_202536047
quote:
0s.gif Op donderdag 9 december 2021 10:44 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ik vind VRH niet zo'n goed argument om dan maar geen vermogen op te bouwen.
Je kan het ook (defensief) beleggen. Zeker als je het geld de komende 10 of 20 jaar niet nodig hebt kan je prima een deel in S&P500 ETF's stoppen en die rustig laten sudderen en er niet naar omkijken.
Betaal je nog steeds wel een beetje VRH maar gemiddeld genomen zal het rendement zo'n 8% zijn per jaar.
* resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst
[..]
Dat is waar, zeker als er nog geklust of verbouwd moet worden is eigen geld praktisch.
Klopt allemaal wat je zegt!
Edgar Davids over Danny Buijs na Ajax-Feyenoord (4-1, 4/2/07): Luister eens, het is niet de eerste keer dat jongetjes zich willen bewijzen en zeker ook niet de laatste keer.
pi_202538061
Doe verstandig en stop het in je huis.
pi_202538142
quote:
0s.gif Op donderdag 9 december 2021 13:31 schreef Sport_Life het volgende:
Doe verstandig en stop het in je huis.
Ga ik wrs ook wel weer doen, maar wat is jouw argument voor deze keuze?
Edgar Davids over Danny Buijs na Ajax-Feyenoord (4-1, 4/2/07): Luister eens, het is niet de eerste keer dat jongetjes zich willen bewijzen en zeker ook niet de laatste keer.
pi_202558868
Huizenprijzen zijn afgelopen jaren absurd gestegen, als je die "lucht" gaat consumeren (niet in je huis stoppen) dan loop je het risico dat de waarde van je woning vroeg of laat lager is dan je schuld..
Zeker omdat jouw overwaarde niet mega groot is (enkele tienduizenden euro's).
Alleen als je ltv (schuld/waarde verhouding) onder de 50-60% is en je bent nog lang niet met pensioen zou je kunnen overwegen een deel te beleggen oid.
pi_202559169
quote:
7s.gif Op donderdag 9 december 2021 10:02 schreef vosss het volgende:
Ik zou zeggen steek die centen lekker in je zak ipv in een nieuw huis. HRA is toch niet veel tegenwoordig en wordt alleen maar minder.

Ik snap niet dat niet iedereen die centen in z'n zak stopt.
Punt is ook, dat bij niet-NHG hypotheken, de rente lager is naarmaate de schuld/waarde verhoduing lager is . Het kan dus aanzienlijk in de rentelasten schelen, als je flink eigen geld (overwaarde) in je aankoop steekt.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_202559201
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 december 2021 20:57 schreef Sport_Life het volgende:
Alleen als je ltv (schuld/waarde verhouding) onder de 50-60% is en je bent nog lang niet met pensioen zou je kunnen overwegen een deel te beleggen oid.
Een LTV <60is een mooi doel. Je zit dan veilig bij prijsdalingen en je hebt bijna bij alle banken, de laagste rente, afgezien van NHG hypotheken.
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_202594855
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 december 2021 20:57 schreef Sport_Life het volgende:
Huizenprijzen zijn afgelopen jaren absurd gestegen, als je die "lucht" gaat consumeren (niet in je huis stoppen) dan loop je het risico dat de waarde van je woning vroeg of laat lager is dan je schuld..
Zeker omdat jouw overwaarde niet mega groot is (enkele tienduizenden euro's).
Alleen als je ltv (schuld/waarde verhouding) onder de 50-60% is en je bent nog lang niet met pensioen zou je kunnen overwegen een deel te beleggen oid.
Snap ik maar het voorbeeld qua bedragen is fictief. Ligt hoger. Maar ik ben het wel met je eens.

[ Bericht 1% gewijzigd door Black-Death op 13-12-2021 13:29:13 ]
Edgar Davids over Danny Buijs na Ajax-Feyenoord (4-1, 4/2/07): Luister eens, het is niet de eerste keer dat jongetjes zich willen bewijzen en zeker ook niet de laatste keer.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')