abonnement Unibet Coolblue
pi_202528192
Zelf heb ik een fijn huurhuis met 1 slaapkamer in Utrecht en daarbij een waardevolle parkeervergunning waarmee ik vrijwel altijd naast huis en op meerdere plekken in de stad kan parkeren.

Sinds kort heb ik een vriendin met drie kinderen (12, 15 & 16) die 50% van de tijd bij haar wonen. Die woning is echter te klein en deelt ze een kamer met de kinderen. Daarom wil ik een nieuwe woning kopen met eigen geld om, de tijd dat haar kinderen bij haar zijn, daar te kunnen blijven slapen.

Deze nieuwe woning is in de buurt van hun huidige school, goedkoper dan een vergelijkbaar huis dat ik in Utrecht zou kunnen betalen en op redelijk afstand van haar ex-man zodat haar kinderen makkelijk niet twee levens moeten gaan leiden.

De andere 50% van de tijd dat we met ons tweeën zijn, willen we graag in Utrecht doorbrengen omdat het hier voor ons weer veel prettiger wonen. Dus wij gaan exact 50/50 onze tijd verdelen tussen de twee plekken.

Het probleem
- Als ik in Utrecht ingeschreven ben, dan ben ik bezorgd dat ik heel veel extra vermogensrendementsheffing moet betalen over het nieuwe huis omdat ik niet op dat adres ben ingeschreven.
- Als in op het nieuwe adres ben ingeschreven, dan raak ik mijn parkeervergunning in Utrecht kwijt.

Weet iemand een oplossing?
pi_202528237
Als je twee woningen kan veroorloven kan en moet je ook één van de twee extra kostenposten betalen. Je kan niet alles hebben.
gr gr
pi_202528266
quote:
1s.gif Op woensdag 8 december 2021 17:59 schreef Quyxz_ het volgende:
Als je twee woningen kan veroorloven kan en moet je ook één van de twee extra kostenposten betalen. Je kan niet alles hebben.
Dat is toch geen oplossing? Ik regel hiermee al een woonplaats voor een moeder met kinderen die in sociale huur zit. Dus ik betaal al dubbel.
  Moderator woensdag 8 december 2021 @ 18:04:58 #4
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_202528313
quote:
0s.gif Op woensdag 8 december 2021 18:01 schreef woonwilemma het volgende:

[..]
Dat is toch geen oplossing? Ik regel hiermee al een woonplaats voor een moeder met kinderen die in sociale huur zit. Dus ik betaal al dubbel.
Hartstikke nobel van je, maar ik ben het met Quyxz_ eens.
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
pi_202528365
quote:
14s.gif Op woensdag 8 december 2021 18:04 schreef UIO_AMS het volgende:

[..]
Hartstikke nobel van je, maar ik ben het met Quyxz_ eens.
Dat ie een moreel oordeel, maar nog steeds geen oplossing. De regel is nu dat je ingeschreven moet staan op het adres waar je het meeste verblijft. Hoe zit dat als het letterlijk 50% op elke plek iis? En zijn er mogelijkheden om ingeschreven te staan op mijn koophuis, maar via een eigen bedrijf mijn huurhuis te huren en daarmee de parkeervergunning op bedrijfsnaam te zetten?
pi_202528366
Reken maar ook op 8% overdrachtsbelasting als je niet staat ingeschreven op het nieuwe adres.
pi_202528371
Er is geen oplossing voor je probleem.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_202528386
quote:
0s.gif Op woensdag 8 december 2021 18:10 schreef woonwilemma het volgende:

[..]
Dat ie een moreel oordeel, maar nog steeds geen oplossing. De regel is nu dat je ingeschreven moet staan op het adres waar je het meeste verblijft. Hoe zit dat als het letterlijk 50% op elke plek iis? En zijn er mogelijkheden om ingeschreven te staan op mijn koophuis, maar via een eigen bedrijf mijn huurhuis te huren en daarmee de parkeervergunning op bedrijfsnaam te zetten?
Je kan nooit op 2 plekken exact 50% zijn van je tijd. En anders moet je kiezen. De gemeente controleert niet met een stopwatch.

Laat het bestemmingsplan toe dat een bedrijf due woning huurt?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_202528414
quote:
0s.gif Op woensdag 8 december 2021 18:10 schreef Slumlord. het volgende:
Reken maar ook op 8% overdrachtsbelasting als je niet staat ingeschreven op het nieuwe adres.
Misschien is er wel een woonplicht dan heeft ts geen keuze.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_202528428
quote:
0s.gif Op woensdag 8 december 2021 18:11 schreef sjorsie1982 het volgende:
Er is geen oplossing voor je probleem.
Is er meer documentatie waar je naar kunt verwijzen?

Ik had zelf gedacht aan bijvoorbeeld:

• Samenlevingscontract waarbij mijn nieuwe vriendin op mijn huidige adres komt te wonen en dat ik op het nieuwe adres ingeschreven sta.
• Wellicht kan ik haar inschrijven op mijn nieuwe adres, dan 6 maanden overbruggen zodat zij de parkeervergunning van mijn auto kan overnemen en vervolgens mezelf uitschrijf...
• Of via een bedrijf zoals ik hierboven al noemde.

Enige idee of een van die oplossingen zouden kunnen werken? En zo nee, waarom niet?

quote:
0s.gif Op woensdag 8 december 2021 18:15 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Misschien is er wel een woonplicht dan heeft ts geen keuze.
Het gaat sowieso bewoond worden en de kinderen kunnen er ingeschreven worden.
pi_202528459
quote:
0s.gif Op woensdag 8 december 2021 18:16 schreef woonwilemma het volgende:
Het gaat sowieso bewoond worden en de kinderen kunnen er ingeschreven worden.
Het gaat erom dat de koper die beroep doet op 2%/startersvrijstelling er ook daadwerkelijk gaat bewonen (lees: ingeschreven staat). Anders kun je een naheffing verwachten.
pi_202528489
quote:
0s.gif Op woensdag 8 december 2021 18:19 schreef Slumlord. het volgende:

[..]
Het gaat erom dat de koper die beroep doet op 2%/startersvrijstelling er ook daadwerkelijk gaat bewonen (lees: ingeschreven staat). Anders kun je een naheffing verwachten.
Ah zo. Zo'n woonplicht heb ik uitgezocht en geldt alleen voor bepaalde type huizen in bepaalde prijsklasse. Daar valt deze buiten.

Vraag in het verlengde hiervan: Wordt vermogensrendement van de belastingdienst gerekend als je niet bent ingeschreven of als je er niet genoeg woont?
pi_202528509
quote:
0s.gif Op woensdag 8 december 2021 18:16 schreef woonwilemma het volgende:
• Wellicht kan ik haar inschrijven op mijn nieuwe adres, dan 6 maanden overbruggen zodat zij de parkeervergunning van mijn auto kan overnemen en vervolgens mezelf uitschrijf...
https://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR609381

Artikel 4

Lid 2: een ontheffing wordt op persoons- of bedrijfsnaam gesteld en is daarmee niet overdraagbaar aan een ander (rechts)persoon. Als een ontheffing op kenteken staat mag deze uitsluitend worden gebruikt voor dat betreffende motorvoertuig. Een ontheffing voor bewoners en voor taxivoertuigen staat altijd ook op kenteken. Een ontheffing voor een organisatie staat, wanneer er sprake is van een vast kenteken, eveneens op kenteken. Bij organisaties is het ook mogelijk dat de ontheffing wordt gebruikt voor wisselende kentekens. Omdat de toegang tot het kernwinkelgebied wordt geregeld met digitale kentekenherkenning, dient bij gebruik van de ontheffing in het kernwinkelgebied altijd een kenteken bekend te zijn. Van een ontheffing kan slechts één motorvoertuig tegelijkertijd gebruikmaken.
pi_202528514
quote:
0s.gif Op woensdag 8 december 2021 18:16 schreef woonwilemma het volgende:

[..]
Is er meer documentatie waar je naar kunt verwijzen?

Ik had zelf gedacht aan bijvoorbeeld:

• Samenlevingscontract waarbij mijn nieuwe vriendin op mijn huidige adres komt te wonen en dat ik op het nieuwe adres ingeschreven sta.

kan je je huurhuis zomaar geven aan iemand anders? Dat kan vaak niet en terecht.
quote:
• Wellicht kan ik haar inschrijven op mijn nieuwe adres, dan 6 maanden overbruggen zodat zij de parkeervergunning van mijn auto kan overnemen en vervolgens mezelf uitschrijf...
En hoe doe je het dan die 6 maanden?
quote:
• Of via een bedrijf zoals ik hierboven al noemde.
Dan moet je kijken of een bedrijf gevestigd mag worden op dat adres in het bestemmingsplan. Ik geef je weinig kans
quote:
Enige idee of een van die oplossingen zouden kunnen werken? En zo nee, waarom niet?
[..]
Het gaat sowieso bewoond worden en de kinderen kunnen er ingeschreven worden.
De persoon die het huis koopt moet er wonen volgens de woonplicht, anders werkt het natuurlijk niet :')
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_202528560
quote:
0s.gif Op woensdag 8 december 2021 18:21 schreef woonwilemma het volgende:
Vraag in het verlengde hiervan: Wordt vermogensrendement van de belastingdienst gerekend als je niet bent ingeschreven of als je er niet genoeg woont?
Box 1 is eigen woning. Box 3 is je 2de (of meer) woning. Bij je aangifte IB wordt gevraagd of de woning per 1 januari je hoofdverblijf was.
pi_202528642
quote:
0s.gif Op woensdag 8 december 2021 18:10 schreef woonwilemma het volgende:

[..]
Dat ie een moreel oordeel, maar nog steeds geen oplossing. De regel is nu dat je ingeschreven moet staan op het adres waar je het meeste verblijft. Hoe zit dat als het letterlijk 50% op elke plek iis? En zijn er mogelijkheden om ingeschreven te staan op mijn koophuis, maar via een eigen bedrijf mijn huurhuis te huren en daarmee de parkeervergunning op bedrijfsnaam te zetten?
Dat kan simpelweg in de meeste jaren niet (want 365 is een oneven aantal).

[ Bericht 0% gewijzigd door baskick op 08-12-2021 19:17:58 ]
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_202528665
quote:
0s.gif Op woensdag 8 december 2021 18:22 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
kan je je huurhuis zomaar geven aan iemand anders? Dat kan vaak niet en terecht.
Nee, goed punt... dan kom je in de regio schenkbelasting. Maar ik vraag me af hoe haar en haar kinderen dan überhaupt in mijn huis kan laten wonen zonder samenlevingscontract of huwelijk.

quote:
En hoe doe je het dan die 6 maanden?
Vermogensrendement kijkt alleen naar 1 januari volgens mij, dus dat zou goed moeten komen

quote:
Dan moet je kijken of een bedrijf gevestigd mag worden op dat adres in het bestemmingsplan. Ik geef je weinig kans
Ik vond dit
https://www.thladvocaten.(...)-Wat-zijn-de-grenzen
Vanuit mijn bedrijf zou ik toch wel een huurhuis mogen huren? Is dat niet een afspraak tussen de huurder en verhuurder? Mijn eigen huurwoning is overigens particuliere huur.

quote:
De persoon die het huis koopt moet er wonen volgens de woonplicht, anders werkt het natuurlijk niet :')
Die woont er dan ook 50% van haar tijd. Er zijn toch wel meer mensen 50% van hun tijd ergens anders dan het adres waar ze zijn ingeschreven? Zoals iemand die veel reist bijvoorbeeld.
pi_202528682
quote:
0s.gif Op woensdag 8 december 2021 18:32 schreef woonwilemma het volgende:
Vanuit mijn bedrijf zou ik toch wel een huurhuis mogen huren? Is dat niet een afspraak tussen de huurder en verhuurder? Mijn eigen huurwoning is overigens particuliere huur.
Het bestemmingsplan bepaalt of een bedrijf gevestigd mag worden op dat adres. Je kan wel huren maar er mag daar dan geen bedrijf vestigen, en dat is lastig als de huurder een bedrijf is.
Er zijn wel wat mogelijkheden maar dat is als iemand er woont en die heeft een eigen bedrijf, maar dat mag niet elk bedrijf zijn. Bijvoorbeeld een chemisch bedrijf mag je niet beginnen, of een machinefabriek met allerlei zware machines. De huurder is dan een particulier, die er woont. Maar als een bedrijf een woning huurt dan geldt dit niet.
Tenzij het bestemmingsplan het toelaat. Maar in een woonwijk lijkt mij dit sterk.

[ Bericht 7% gewijzigd door sjorsie1982 op 08-12-2021 18:39:17 ]
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  woensdag 8 december 2021 @ 18:35:52 #19
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_202528700
"Ik wil een huurhuis blijven bezetten terwijl ik een woning kan kopen maar ik wil niks inleveren."
pi_202528725
Kun je je huurwoning overdragen aan je vriendin (al dan niet met een half jaar samenwonen)? Dan jouw auto op haar naam zetten en een nieuwe parkeervergunning aanvragen op haar naam (mits geen wachtlijst). Zelf kun je je dan inschrijven in je koophuis.

Of je dit zou moeten willen met een prille relatie is iets anders.
pi_202528753
quote:
0s.gif Op woensdag 8 december 2021 18:38 schreef Wiedanwel het volgende:
Kun je je huurwoning overdragen aan je vriendin (al dan niet met een half jaar samenwonen)? Dan jouw auto op haar naam zetten en een nieuwe parkeervergunning aanvragen op haar naam (mits geen wachtlijst). Zelf kun je je dan inschrijven in je koophuis.

Of je dit zou moeten willen met een prille relatie is iets anders.
Hoezo denk je dat je zomaar andermans (huur)woning kunt overdragen aan een ander?
pi_202528762
quote:
0s.gif Op woensdag 8 december 2021 18:39 schreef Slumlord. het volgende:

[..]
Hoezo denk je dat je zomaar andermans (huur)woning kunt overdragen aan een ander?
Soms kan dit, maar gelukkig vaak ook niet.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_202528764
quote:
0s.gif Op woensdag 8 december 2021 18:40 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Soms kan dit, maar gelukkig vaak ook niet.
In welke gevallen?
pi_202528777
quote:
0s.gif Op woensdag 8 december 2021 18:41 schreef Slumlord. het volgende:

[..]
In welke gevallen?
Als het huurcontract het toelaat en de verhuurder ermee akkoord gaat.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_202528790
quote:
0s.gif Op woensdag 8 december 2021 18:42 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Als het huurcontract het toelaat en de verhuurder ermee akkoord gaat.
Meestal zie je dit bij particuliere huur, dat komt ook in mijn eigen omgeving voor.

Maar in geval van sociale huur, nee natuurlijk niet.
Ook wel aso als je zo’n woning bezet wil houden.
pi_202528797
quote:
0s.gif Op woensdag 8 december 2021 18:42 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Als het huurcontract het toelaat en de verhuurder ermee akkoord gaat.
Ik zou lekker de huurprijs verhogen. Eens kijken of TS het allemaal nog zo goed kan betalen.
pi_202528804
-knip-
pi_202528810
quote:
0s.gif Op woensdag 8 december 2021 18:43 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]
Meestal zie je dit bij particuliere huur, dat komt ook in mijn eigen omgeving voor.

Maar in geval van sociale huur, nee natuurlijk niet.
Ook wel aso als je zo’n woning bezet wil houden.
sowieso straalt dit hele topic asociaal gedrag uit. TS heeft blijkbaar geld zat en is gewoon een kniepert. De vriendin van TS moet dan wel voldoen aan bv de inkomenseis als hij de huur wilt overdragen.
Vaak is die inkomenseis 4-5x de huur in bruto per maand.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_202528846
Ik heb eerder op de avond de gemeente gebeld en die hebben bevestigd dat het mogelijk is om een parkeervergunning over te dragen op naam van een andere bewoner, mits die samen met mij 6 maanden op hetzelfde adres woont. Als ik echter het huurcontract blijf betalen, dan vraag ik me af of ik daarmee weer schenkbelasting riskeer (ook al doe ik het voor mezelf en niet voor haar)
pi_202528975
Ergens hoop ik dat TS' vriendin uitmaakt binnen dat halfjaar. Zit TS met een mede-huurder, is hij zijn parkeervergunning kwijt en zit hij met een huis in een stad waar hij niets meer te zoeken heeft.
pi_202528976
quote:
0s.gif Op woensdag 8 december 2021 18:44 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
sowieso straalt dit hele topic asociaal gedrag uit. TS heeft blijkbaar geld zat en is gewoon een kniepert. De vriendin van TS moet dan wel voldoen aan bv de inkomenseis als hij de huur wilt overdragen.
Vaak is die inkomenseis 4-5x de huur in bruto per maand.
Het is vooral een praktische situatie. De keuze is ofwel
- niet kunnen parkeren bij mijn huidige huurhuis (een goede particuliere parkeerplaats in mijn buurt is niet te vinden, ook al zou ik er voor willen betalen)
- ofwel zeer veel vermogensrendementsheffing betalen voor een huis waar ik praktisch gewoon woon.

Dat mijn mogelijkheid om twee woningen te kunnen betalen afgunst opwekt ben ik wel gewend, maar het is een beetje jammer dat hiermee steeds de discussie ondermijnd moet worden. Er is geen sprake van een extra woning bezetten. Er is sprake dat ik iemand met kinderen uit een sociale huurwoning haal en in een koopwoning ga laten wonen. Per saldo komt er dus een sociale huurwoning vrij in ruil voor een koophuis.
pi_202529127
quote:
5s.gif Op woensdag 8 december 2021 17:56 schreef woonwilemma het volgende:
Het probleem
- Als ik in Utrecht ingeschreven ben, dan ben ik bezorgd dat ik heel veel extra vermogensrendementsheffing moet betalen over het nieuwe huis omdat ik niet op dat adres ben ingeschreven.
Maakt voor de VRH toch niets uit of je nu een woning hebt in box 3 of geld op de bank. Enkel wanneer de waarde van de woning harder stijgt dan het spaargeld of beleggingen heeft het een effect.

Als je moet lenen om het 2e huis te kopen mag je dit bedrag in mindering brengen op je vermogen.
  woensdag 8 december 2021 @ 19:08:14 #33
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_202529207
quote:
10s.gif Op woensdag 8 december 2021 18:53 schreef Slumlord. het volgende:
Ergens hoop ik dat TS' vriendin uitmaakt binnen dat halfjaar. Zit TS met een mede-huurder, is hij zijn parkeervergunning kwijt en zit hij met een huis in een stad waar hij niets meer te zoeken heeft.
Nou, dat is ook gemeen, maar ik vind het niet heel doordacht klinken om een kortdurende relatie met iemand met kinderen nu al zo te willen vastleggen. Die kinderen kunnen geen kant op en zelfs als het goed gaat zullen die een flinke tijd ongemakkelijk zijn in hun eigen huis dan.
pi_202529261
quote:
0s.gif Op woensdag 8 december 2021 19:08 schreef Qarrad het volgende:

[..]
Nou, dat is ook gemeen, maar ik vind het niet heel doordacht klinken om een kortdurende relatie met iemand met kinderen nu al zo te willen vastleggen. Die kinderen kunnen geen kant op en zelfs als het goed gaat zullen die een flinke tijd ongemakkelijk zijn in hun eigen huis dan.
Mwah, ik vind het meer gemeen dat hij regels probeert om te zeilen en daarmee bijdraagt aan het probleem van de huidige woningmarkt.
  woensdag 8 december 2021 @ 19:13:40 #35
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_202529281
quote:
0s.gif Op woensdag 8 december 2021 18:53 schreef woonwilemma het volgende:

[..]
Het is vooral een praktische situatie. De keuze is ofwel
- niet kunnen parkeren bij mijn huidige huurhuis (een goede particuliere parkeerplaats in mijn buurt is niet te vinden, ook al zou ik er voor willen betalen)
- ofwel zeer veel vermogensrendementsheffing betalen voor een huis waar ik praktisch gewoon woon.

Dat mijn mogelijkheid om twee woningen te kunnen betalen afgunst opwekt ben ik wel gewend, maar het is een beetje jammer dat hiermee steeds de discussie ondermijnd moet worden. Er is geen sprake van een extra woning bezetten. Er is sprake dat ik iemand met kinderen uit een sociale huurwoning haal en in een koopwoning ga laten wonen. Per saldo komt er dus een sociale huurwoning vrij in ruil voor een koophuis.
Dat is ook wel weer zo. Maar ik zou echt heel erg nadenken voordat ik het leven van jouzelf, die kinderen en die vrouw zo op deze termijn al in elkaar wilt schuiven, helemaal in deze regio en tijd qua huizenmarkt. Je zegt zelf dat het pas kort is dat ze je partner is. Jullie kunnen straks allemaal geen kant op als het niet lekker loopt en dan krijg je dat er gedoe komt over die woningen.
pi_202529391
De huurwoning is nou eenmaal geen vakantiewoning.

Tenzij je van plan bent de koopwoning op haar naam te zetten, wat ook niet zomaar kan, zij als nieuwe huurder kan plaatsen in je huidige huurwoning, wat ook niet zomaar gaat want zij heeft het inkomen niet.

Hoewel je kan misschien denken aan garant staan, een of andere financiële constructie bedenken dat zij wel zelf de boel betaalt maar jij eigenlijk geld overmaakt, maar als zij in de bijstand zit heeft dat geen nut vanwege controle.

Als het draait om enkele honderden euro’s per maand wat je zou moeten overmaken naar haar, Denk ik eerlijk gezegd niet dat er een haan naar kraait of je moet een overijverige belasting inspecteur tegen komen.

Verder betaal je dan eigenlijk alles al vanwege de dubbele woonsituatie wat je blijkbaar sowieso al van plan was.
Dus netto maakt het voor haar dan niet veel uit op die halve huur na van een particuliere huurwoning, waar ik van aanneem dat het daar om gaat.
pi_202529397
quote:
0s.gif Op woensdag 8 december 2021 18:32 schreef woonwilemma het volgende:

[..]
Nee, goed punt... dan kom je in de regio schenkbelasting. Maar ik vraag me af hoe haar en haar kinderen dan überhaupt in mijn huis kan laten wonen zonder samenlevingscontract of huwelijk.
[..]
Vermogensrendement kijkt alleen naar 1 januari volgens mij, dus dat zou goed moeten komen
[..]
Ik vond dit
https://www.thladvocaten.(...)-Wat-zijn-de-grenzen
Vanuit mijn bedrijf zou ik toch wel een huurhuis mogen huren? Is dat niet een afspraak tussen de huurder en verhuurder? Mijn eigen huurwoning is overigens particuliere huur.
[..]
Die woont er dan ook 50% van haar tijd. Er zijn toch wel meer mensen 50% van hun tijd ergens anders dan het adres waar ze zijn ingeschreven? Zoals iemand die veel reist bijvoorbeeld.
Wat is de relatie tussen schenkbelasting en een huurhuis?
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  woensdag 8 december 2021 @ 19:34:17 #38
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_202529616
quote:
0s.gif Op woensdag 8 december 2021 19:11 schreef Slumlord. het volgende:

[..]
Mwah, ik vind het meer gemeen dat hij regels probeert om te zeilen en daarmee bijdraagt aan het probleem van de huidige woningmarkt.
Maar ik vraag me wel serieus af waarom je een dergelijke constructie zou willen, met het risico dat de relatie over en paar maanden voorbij is en dan zit je met de ellende.
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
  woensdag 8 december 2021 @ 19:34:34 #39
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_202529620
quote:
0s.gif Op woensdag 8 december 2021 18:35 schreef Qarrad het volgende:
"Ik wil een huurhuis blijven bezetten terwijl ik een woning kan kopen maar ik wil niks inleveren."
_O_ _O_
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
pi_202529995
quote:
0s.gif Op woensdag 8 december 2021 18:35 schreef Qarrad het volgende:
"Ik wil een huurhuis blijven bezetten terwijl ik een woning kan kopen maar ik wil niks inleveren."
Dat is natuurlijk onzin. Iedereen die een woning kan betalen mag besluiten om te huren.
Het huis is vooral voor haar kinderen en zodat ik ook kan blijven overnachten wanneer ze er zijn.
Maar ik wil sowieso 50% van mijn tijd in Utrecht blijven omdat ik zonder de kinderen geen reden heb om daar te blijven. En op die manier kan ik nog steeds genieten van deze mooie stad. Zonder parkeervergunning in de buurt wordt dat vrijwel onmogelijk gemaakt.

quote:
0s.gif Op woensdag 8 december 2021 19:13 schreef Qarrad het volgende:

Je zegt zelf dat het pas kort is dat ze je partner is.
Dit is niet halsoverkop. We zijn al 15 jaar goede vrienden en het vertrouwen is er echt wel. Maar omdat ik het kan betalen investeer ik hier graag in. Alleen is het natuurlijk onzin om dubbel te moeten betalen (ofwel parkeerplaats weg, ofwel VRH) als ik iemand uit een sociale huurwoning haal en ook nog eens 50% van mijn tijd daar woon. Dat zou mijn eerste eigen woning zijn.

quote:
0s.gif Op woensdag 8 december 2021 19:21 schreef baskick het volgende:

[..]
Wat is de relatie tussen schenkbelasting en een huurhuis?
Als je een woning huurt waar vervolgens iemand anders in mag wonen dan is dat volgens mij een schenking in de ogen van de belastingdienst. Nou woon ik er zelf wel 50% van mijn tijd, maar als ik er niet ingeschreven ben, dan weet ik niet of de belastingdienst dat ook zo ziet.
pi_202530013
quote:
0s.gif Op woensdag 8 december 2021 19:55 schreef woonwilemma het volgende:
Alleen is het natuurlijk onzin om dubbel te moeten betalen (ofwel parkeerplaats weg, ofwel VRH) als ik iemand uit een sociale huurwoning haal en ook nog eens 50% van mijn tijd daar woon. Dat zou mijn eerste eigen woning zijn.
waarom is dit onzin?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_202530028
quote:
0s.gif Op woensdag 8 december 2021 19:56 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
waarom is dit onzin?
Omdat ik beide plekken intensief gebruik en bewoon.

We verdelen onze tijd alleen van:

- 1x100% hier en 1x100% daar

naar

- 2x50% hier en 2x50% daar
pi_202530409
quote:
0s.gif Op woensdag 8 december 2021 19:58 schreef woonwilemma het volgende:

[..]
Omdat ik beide plekken intensief gebruik en bewoon.

We verdelen onze tijd alleen van:

- 1x100% hier en 1x100% daar

naar

- 2x50% hier en 2x50% daar
precies en daarom is het dus geen onzin
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_202530541
quote:
0s.gif Op woensdag 8 december 2021 20:20 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
precies en daarom is het dus geen onzin
Ik begin het geloven dat je hier probeert het onderwerp te ondermijnen. Ik hoor graag van anderen meer constructieve oplossingen en ideeën. En als die er niet is helaas, maar er is dus geen sprake van meer gebruik dan normaal. We leven nu ook al zo, enkel de verdeling is anders. Het koophuis heeft bijvoorbeeld een eigen oprit voor meerdere autos, dus ook daar zal ik geen parkeerplek in beslag hoeven nemen.

Ik ben in elk geval even op zoek naar het bestemmingsplan van de woning. Zou ik hier een bedrijf mogen registreren, dan is het wellicht opgelost door het de parkeervergunning op het bedrijf over te zetten en dit huurhuis voornamelijk als kantoor te registreren.
pi_202533391
Ik geloof dat jij denkt dat men hier vanuit 'afgunst' reageert. Maar jij lijkt niet te willen horen wat iedereen zegt.

JIj zegt 'we leven nu ook al zo' maar bepaalde 'voordelen' (of, zou ik zeggen: rechten) zijn nu eenmaal verbonden aan een bepaalde status. Je mag een parkeervergunning aanvragen als je ergens je hoofdverblijf hebt, dus als je op een bepaald adres ingeschreven staat. Als je op 2 adressen ingeschreven zou mogen staan, zou je ook 2 parkeervergunningen kunnen aanvragen. Je zegt dat dat niet hoeft, maar daar heeft de overheid natuurlijk weinig mee te maken. Want als je het wel zou doen, of als andere mensen dat ook zouden mogen, zouden er heel veel vergunde parkeerplaatsen maar de helft van de tijd gebruikt worden, terwijl de wachtlijsten oplopen.
Idem voor hypotheekrenteaftrek of andere belastingvoordelen die aan het bezit van een woning als hoofdverblijf verbonden zijn. Daarvoor moet je kiezen wat je hoofdverblijf is.

En verder: als je bereid bent om zo'n voor iedereen ingrijpende verandering in gang te zetten, ligt het dan niet veel meer voor de hand om te trouwen? Of een geregistreerd partnerschap als dat meer in je straatje past? Zoals het nu in het topic staat, lijkt het alsof jij voornamelijk kiest vanuit wat voor jou aangenaam is (privacy als je bij hun bent, maar er niet op in willen leveren qua luxe en financieel). En niet al te veel rekening houdt met wat zij wil, en al helemaal niet met wat de kinderen willen. Wil zij wel wonen in een huis dat een man voor haar gekocht heeft? Krijg je daar geen scheve verhoudingen van? En hoe doe je dat dan als het uit gaat? Zij kunnen niet zomaar weer terug naar een sociale huurwoning, als ze daar uit eigen beweging uit vertrekken.
pi_202534989
quote:
0s.gif Op woensdag 8 december 2021 20:27 schreef woonwilemma het volgende:

[..]
Ik begin het geloven dat je hier probeert het onderwerp te ondermijnen. Ik hoor graag van anderen meer constructieve oplossingen en ideeën. En als die er niet is helaas, maar er is dus geen sprake van meer gebruik dan normaal. We leven nu ook al zo, enkel de verdeling is anders. Het koophuis heeft bijvoorbeeld een eigen oprit voor meerdere autos, dus ook daar zal ik geen parkeerplek in beslag hoeven nemen.

Ik ben in elk geval even op zoek naar het bestemmingsplan van de woning. Zou ik hier een bedrijf mogen registreren, dan is het wellicht opgelost door het de parkeervergunning op het bedrijf over te zetten en dit huurhuis voornamelijk als kantoor te registreren.
Jij wil beide dingen voor de helft gebruiken maar wel volledig hebben. Zo moeilijk is dat toch niet te begrijpen?
Het is dan ook terecht dat dit niet zomaar kan.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  donderdag 9 december 2021 @ 10:59:56 #47
7306 Diepvriez
..word maar wat rustiger
pi_202536176
quote:
0s.gif Op woensdag 8 december 2021 19:55 schreef woonwilemma het volgende:

[..]
Dat is natuurlijk onzin. Iedereen die een woning kan betalen mag besluiten om te huren.
Het huis is vooral voor haar kinderen en zodat ik ook kan blijven overnachten wanneer ze er zijn.
Maar ik wil sowieso 50% van mijn tijd in Utrecht blijven omdat ik zonder de kinderen geen reden heb om daar te blijven. En op die manier kan ik nog steeds genieten van deze mooie stad. Zonder parkeervergunning in de buurt wordt dat vrijwel onmogelijk gemaakt.
[..]
Dit is niet halsoverkop. We zijn al 15 jaar goede vrienden en het vertrouwen is er echt wel. Maar omdat ik het kan betalen investeer ik hier graag in. Alleen is het natuurlijk onzin om dubbel te moeten betalen (ofwel parkeerplaats weg, ofwel VRH) als ik iemand uit een sociale huurwoning haal en ook nog eens 50% van mijn tijd daar woon. Dat zou mijn eerste eigen woning zijn.
[..]
Als je een woning huurt waar vervolgens iemand anders in mag wonen dan is dat volgens mij een schenking in de ogen van de belastingdienst. Nou woon ik er zelf wel 50% van mijn tijd, maar als ik er niet ingeschreven ben, dan weet ik niet of de belastingdienst dat ook zo ziet.
:?


• Schrijf je vriendin in bij jou in Utrecht

• Woon samen minimaal 6 maanden (kunnen jullie meteen uitproberen of het goed loopt)

• Vraag bij je verhuurder of je haar als hoofdhuurder kunt inschrijven

• Parkeervergunning op haar naam zetten.

• Koop je huis en schijf je daar in

Duurt even maar dat is niet onmogelijk

[ Bericht 11% gewijzigd door Diepvriez op 09-12-2021 11:05:39 ]
zo goed..?
pi_202536386
Andere oplossing: koop een woning in de buurt van je huurhuis en maak van de benedenverdieping een garagebox en verhuur de bovenliggende etage.

Nee even zonder gekheid, ik woon ook in Utrecht. We hadden maar 1 parkeervergunning terwijl we voor ons werk beide een auto nodig hebben.
We hebben een parkeerplaats 500 meter van ons huis gevonden, een andere oplossing was er niet.
Ik heb ook een tijd altijd geparkeerd in een doodlopende straat zonder parkeergeld te betalen. Het idee was dat parkeerwachters te lui zijn om een doodlopende straat in te rijden met hun scanauto. Het werkte in het begin redelijk.
Het is voordeliger om eens in de week een boete te pakken (60euro), dan iedere dag de automaat te vullen (20 euro voor een avond, overdag was ik toch op pad), maar na een tijdje had de parkeerwacht het door en was ik te vaak de Sjaak.

Wij zijn verhuisd naar een grotere woning in een andere wijk, zonder parkeervergunningsgezeik.

Wil je dat niet, dan moet je accepteren dat je of een eindje moet lopen voor een eigen parkeerplek, of dat je moet betalen voor parkeren voor je deur.
Ja dat hoort nu eenmaal bij ‘genieten van de stad’.

Ander out of the box idee: koop een motor en parkeer die voor de deur, dat mag wel. Is ook nog eens veel handiger in de stad dan een auto.

[ Bericht 1% gewijzigd door MisChrartin op 09-12-2021 16:10:12 ]
pi_202546304
Ik ben er inmiddels ook achter dat het bestemmingsplan toelaat om mijn huurhuis te gebruiken als kantoorpand. Dus ik ga proberen om via die route een bedrijfsparkeervergunning te krijgen. Dat is twee keer zo duur, maar een stuk goedkoper dan VRH + eventueel 8% overdrachtsbelasting als ik niet sta ingeschreven in het koophuis. Daarnaast hoeft mijn vriendin zich hier dan ook niet in te schrijven, wat weer eventuele andere problemen met zich mee kan brengen voor haar.

Bedankt voor de overige constructieve reacties.
pi_202546804
quote:
0s.gif Op donderdag 9 december 2021 21:53 schreef woonwilemma het volgende:
Ik ben er inmiddels ook achter dat het bestemmingsplan toelaat om mijn huurhuis te gebruiken als kantoorpand. Dus ik ga proberen om via die route een bedrijfsparkeervergunning te krijgen. Dat is twee keer zo duur, maar een stuk goedkoper dan VRH + eventueel 8% overdrachtsbelasting als ik niet sta ingeschreven in het koophuis. Daarnaast hoeft mijn vriendin zich hier dan ook niet in te schrijven, wat weer eventuele andere problemen met zich mee kan brengen voor haar.

Bedankt voor de overige constructieve reacties.
Wat bedoel je nou in hemelsnaam met VRH in verband met dat koophuis?
En ga je nou je huurhuis aanhouden als zogenaamd kantoorpand?
Je verzint echt enorm rare dingen
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')