abonnement Unibet Coolblue
  maandag 6 december 2021 @ 22:30:55 #1
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_202504638
Ik heb een keer jullie hulp nodig, heeft iemand tips hoe ik dit kan fixen?

We hebben 1 hele lange muur. Voorste deel is bijna 100 jaar oud achterste deel 50.
En natuurlijk zit op die scheiding een scheur in het nieuwe stucwerk.


Deze scheur staat open in de winter en dicht in de zomer trouwens. Dus heeft te maken met zetting van materiaal. Constructief niet spannend lijkt mij dus.

Nu dacht ik... laat ik een soort dilitatie voeg maken in het stucwerk. Kan het daar in ieder geval uitzetten krimpen. Maar zoals jullie op de foto zien, zit de scheur ook in de muur erachter -O- .

Hoe zou ik er voor kunnen zorgen dat het geheel krimpt en uitzet in een rechte lijn ipv. dat prachtige breukvlak? En liefst zonder stof te genereren, want 230mm slijptol in de muur zetten op de overloop zie ik niet zitten :X .
pi_202504791
Ik denk dat het heel lastig is om deze werking op te vangen. De bestaande scheur vullen met elastisch materiaal is denk ik de beste methode.

Of aftimmeren maar dat is ook niet altijd fraai. Ik heb ook veel strijd gevoerd tegen dit soort scheuren maar heb het opgegeven..
  dinsdag 7 december 2021 @ 09:43:03 #3
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_202507371
quote:
0s.gif Op maandag 6 december 2021 22:43 schreef tux87 het volgende:
Ik denk dat het heel lastig is om deze werking op te vangen. De bestaande scheur vullen met elastisch materiaal is denk ik de beste methode.

Of aftimmeren maar dat is ook niet altijd fraai. Ik heb ook veel strijd gevoerd tegen dit soort scheuren maar heb het opgegeven..
Oh, "aftimmeren" zou ook nog kunnen, soort van dunne plaat overheen zetten die aan 1 kant vast zit en aan de andere kant gekit. Maar wel wat je zegt, wordt het niet mooier van...

Iemand anders misschien nog ideeen of tips?
pi_202507924
Bij de meeste oude huizen zijn scheuren in het stukwerk wegwerken slechts van tijdelijke aard en zo goed als onvermijdelijk. Bv, met een voorzet wandje kun je die scheur wel camoufleren maar waar deze wand aansluit aan het plafond ga je na een tijdje weer een scheurt zien in die hoekverbinding. Omdat het toch onafhankelijk van elkaar blijft werken. Dan heb je de scheur dus alleen maar verplaatst... :)

Probeer het eens met een overschilderbare flexibele kit en doe dit dan in de winter. Daarna gaat er latex overheen die wanneer van goede kwaliteit is ook flexibel blijft. Dan ben je er voorlopig vanaf, tzt dat je toe bent aan nieuw schilderwerk haal je indien nodig de kitspuit weer erbij.

Sommige mensen schilderen standaard 1 x p/j andere wanneer het geel is... Hoor je bij die laatste zal naar scheuren kijken iets alledaags zijn wat je moet leren accepteren tot dat het geel genoeg is.

Je kunt ook eventueel behangen met een overschilderbaar flexibel fijne fleece... Ik ben de naam vergeten, moet ik even navragen.

Edit:
Glasvliesbehang is gemaakt van glasvezel. Het is een behangsoort die zorgt voor een egaliserende en beschermende laag op uw muren. Kleine scheuren en barsten in de muren worden weggewerkt. Glasvlies zorgt voor een gladde structuur en is overschilderbaar.
Of
https://www.behangpapier-info.nl/renovlies

[ Bericht 6% gewijzigd door Watuntrik op 07-12-2021 10:56:37 ]
  dinsdag 7 december 2021 @ 11:57:05 #5
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_202508811
Ja, glasvlies zou ook kunnen inderdaad. Kitten gaat niet werken. Dat wordt er in de zomer uitgeduwd helaas.
pi_202512434
Wel even goed navragen, want ook dit heeft zijn beperkingen. Scheuren en barsten is een wijd begrip...

Als ik me het goed herinner met glasvlies is een barst tot 2mm nog doenbaar. Maak dan wel gebruik van de rek, doe je het verkeert om ga je nog een bult in het behang zien wanneer de barst weer naar elkaar toe trekt.

Renovlies heb ik verder geen info over wat rekbaarheid betreft, maar ze claimen iets anders te zijn dan glasvlies.
pi_202512574
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 december 2021 11:57 schreef bleiblei het volgende:
Ja, glasvlies zou ook kunnen inderdaad. Kitten gaat niet werken. Dat wordt er in de zomer uitgeduwd helaas.
Glasvlies links en rechts (over de hele muur dan) en in het midden een flexibele voeg met kit zou ik zo zeggen. De verticale scheur/scheiding wel wat dieper uitvoeren, met bv een v-groef, dan heb je wat meer speling met de flexibele voeg. De verf zal wel blijven barsten, tenzij het wit is, dan zie je dat minder.
  dinsdag 7 december 2021 @ 16:57:08 #8
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_202512792
Hmmm, toch maar eens verdiepen in renovlies/glasvlies behang dan maar.
@BBach, de verticale scheiding (de rechte dus) is een v-groef tot de bakstenen die ik gezet heb met een mes. Denk je dat die groef in de bakstenen achter het stucwerk moet komen?
pi_202513787
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 december 2021 16:57 schreef bleiblei het volgende:
Hmmm, toch maar eens verdiepen in renovlies/glasvlies behang dan maar.
@:Bbach, de verticale scheiding (de rechte dus) is een v-groef tot de bakstenen die ik gezet heb met een mes. Denk je dat die groef in de bakstenen achter het stucwerk moet komen?
Nee, dat denk ik niet. Brede groef in het stucwerk zou voldoende moeten zijn.
pi_202532812
Was de scheur al aanwezig voor het stucen? Sowieso moet er dan gaasband worden aangebracht op die plek. Daarnaast alle hoeken insnijden zodat het stucwerk ruimte heeft om te zetten. Normaliter wordt er na het insnijden acrylaatkit toegepast waar dan overheen wordt gesaust.

Maar goed, mosterd na de maaltijd denk ik. Voor nu zou je de scheurnaad kunnen insnijden en kitten; even kijken of er iets beters te krijgen is anders gewoon acrylaatkit gebruiken. Daarna nog een keer sauzen. Blijf je altijd iets zien maar zal een stuk minder zijn dan nu.

Een dilitatievoeg op zo’n lange muur is altijd aan te raden. Echter die moet doorgetrokken worden, dus in de muur en het stucwerk.
pi_202534484
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 december 2021 11:57 schreef bleiblei het volgende:
Ja, glasvlies zou ook kunnen inderdaad. Kitten gaat niet werken. Dat wordt er in de zomer uitgeduwd helaas.
Helaas. Been there, done that. Werkt niet. De scheur frommelt het vliesbehang op als het krimpt.

Ik denk toch dat je idee van een dilatatie wel de oplossing wordt, maar dan gewoon een dun plaatje erover om de scheiding weg te werken.
Ik had dat ook. In het ene seizoen straks als een spiegel, in het andere een bobbel.
Laat die handjes wapperen!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')