abonnement Unibet Coolblue
pi_202501142
Een nieuwe stichting bereidt een miljardenclaim voor tegen het ministerie van Volksgezondheid Welzijn en Sport (VWS) en de GGD’s. Dat heeft Icam, de organisatie achter deze claim, maandag bekendgemaakt.

In het kort

• Een stichting werkt aan een massaclaim vanwege de datadiefstal bij de GGD.
• Volgens de stichting heeft het ministerie van VWS te weinig gedaan aan de beveiliging.
• Per persoon wordt minimaal ¤500 geëist.

Volgens de stichting zouden persoonlijke gegevens van zo’n 6,5 miljoen burgers bij het bron- en contactonderzoek en de eerste vaccinaties slecht zijn beschermd. Zelfs toen duidelijk werd dat gegevens op grote schaal werden gestolen, is onvoldoende ingegrepen, stelt advocaat Douwe Linders van Solv Advocaten, die namens de stichting optreedt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:
De stichting is vooral kritisch op het verantwoordelijk ministerie van VWS en niet zozeer op de gezondheidsdiensten zelf. ‘Maar omdat minister Hugo de Jonge eerder stelde dat de verantwoordelijkheid toch echt bij de GGD'en zelf ligt, zijn we genoodzaakt de GGD'en ook te dagen.’
De koepelorganisatie van de GGD verwijst voor een reactie naar het ministerie van VWS. Dat laat op zijn beurt weten op dit moment nog niet te reageren en eerst de dagvaarding af te wachten.

https://fd.nl/tech-en-inn(...)-ggd-data-in-de-maak

Hugo blundert weer eens en wijst alle verantwoordelijkheid af, om te :r
Alsof de GGD niet onder het VWS valt :|W
pi_202501172
Grootste Nederlandse datalek

Eerder dit jaar onthulde RTL Nieuws dat callcentermedewerkers van de GGD misbruik maakten van de toegang die ze hadden. In de systemen stond de privé-informatie van ruim 6,5 miljoen Nederlanders. Ook werd deze informatie door medewerkers op grote schaal gedownload en online doorverkocht aan criminelen.

Het GGD-datalek is qua omvang het grootste dat Nederland ooit heeft gekend, zo stelt de stichting.

Te veel medewerkers toegang
Kern van het probleem is dat veel te veel medewerkers van de GGD toegang hebben tot bijna alle gegevens, zoals in onderstaande video wordt uitgelegd:

Zo werkt de illegale handel in privégegevens uit de GGD-systemen
"Verouderde IT-systemen, waar normaal slechts een klein team GGD-artsen toegang toe had, werden toegankelijk gemaakt voor duizenden nieuwe callcentermedewerkers", schrijft de stichting in een toelichting op haar website. "Zij kregen vrij toegang tot de privégegevens van miljoenen burgers en konden deze met één klik downloaden."

Met die privégegevens lagen de adressen en telefoonnummers van miljoenen mensen op straat, met mogelijke identiteitsfraude als gevolg.

Al lang bekend
De stichting richt haar pijlen op het ministerie, omdat die verantwoordelijk is voor de informatiesystemen waarmee de GGD'en werken. Bovendien waren de problemen al lang bekend en werd er geen actie ondernomen.

https://www.rtlnieuws.nl/(...)aim-schadevergoeding

Hugo heeft er geen actieve herinnering aan :') en schuift alles af naar de GGD :r :r
  maandag 6 december 2021 @ 19:16:38 #3
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_202501205
Sywert heeft blijkbaar weer iets nieuws gevonden :)

Een stichting werkt aan een massaclaim vanwege de datadiefstal bij de GGD.

(Deze stichting ontvangt 20% in geval van een succesvolle claim.)
pi_202501263
Terecht :)
U MAD?
  Jaap van Dissel-award 2022 maandag 6 december 2021 @ 19:21:31 #5
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_202501282
En zoals altijd komt er van een zaak niets terecht en gaat de oprichter van de stichting er met de inleg vandoor :')
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_202501311
Dus dan mogen 6,5 miljoen Nederlanders ongeveer 500 euro meer belasting gaan betalen. Nuttig.
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
pi_202501382
quote:
0s.gif Op maandag 6 december 2021 19:23 schreef Nielsch het volgende:
Dus dan mogen 6,5 miljoen Nederlanders ongeveer 500 euro meer belasting gaan betalen. Nuttig.
:D
  Moderator maandag 6 december 2021 @ 19:33:30 #8
54278 crew  Tijger_m
42
pi_202501518
quote:
0s.gif Op maandag 6 december 2021 19:23 schreef Nielsch het volgende:
Dus dan mogen 6,5 miljoen Nederlanders ongeveer 500 euro meer belasting gaan betalen. Nuttig.
En over het uitgekeerde bedrag zal je belasting moeten betalen, verwacht ik. Dus da's vooral leuk voor de advocaten maar verder voor letterlijk niemand.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  maandag 6 december 2021 @ 19:49:21 #9
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_202501829
Maar als 6.5 miljoen Nederlanders schadevergoeding krijgen dan is het toch broek-vestzak en zijn de enigen die er beter van worden de oprichters van de stichting!
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_202502780
quote:
0s.gif Op maandag 6 december 2021 19:23 schreef Nielsch het volgende:
Dus dan mogen 6,5 miljoen Nederlanders ongeveer 500 euro meer belasting gaan betalen. Nuttig.
Dat. Of we schrappen 6,5 miljoen aan zorg.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')