abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_202499965
Voor mijn bedrijfje (ik ben zzp'er) doe ik tegenwoordig vooral projectmanagement maar soms wordt ik ook nog wel eens gevraagd om ouderwets wat CFD-berekeningen te doen. Daar gebruik ik tot nu toe mijn eigen computer voor (i7-8700). Die doet dan een week of 2 over één berekening (een opdracht bestaat meestal uit meerdere varianten). In de tussentijd moet ik het normale werk dan op mijn oude laptop doen. Dat is niet handig en de rekentijd is ook onpraktisch lang, vandaar dat ik naar alternatieven zoek.

Een eigen reken-PC kopen zie ik niet zitten omdat dit soort opdrachten vrij sporadisch komt en ik een compleet absurd systeem nodig heb om de rekentijd terug te brengen naar 1 of 2 dagen per variant.

Ik vroeg me dus af of je niet ergens rekencapaciteit kunt huren waar je een berekening op kunt laten draaien. Wat kost zoiets per dag en moet je dat dan voor de lange termijn huren of kun je gewoon naar gebruik afrekenen? En is er een maat waarin je rekencapaciteit kunt uitdrukken (als ik bijvoorbeeld op zoek ben naar iets dat 10x sneller rekent dan mijn i7-8700)?
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_202500059
Is je berekenmethode niet veel te complex als je er zoveel rekenkracht voor nodig hebt?
pindazakje
pi_202500099
Zeker, alle cloud providers bieden dit aan, in jouw geval zal een oplossing in Azure (Microsoft) waarschijnlijk het makkelijkst zijn, AWS zou ook kunnen, denk voor een gemiddelde gebruiker iets minder vriendelijk.

Ik heb even voor je gekeken, een 16 core VM met 112 Gig ram kost ongeveer 2 euro per uur.
Je betaalt dus inderdaad per uur, en je kunt je machine ook ter plekke meer of minder CPU/Mem geven.

Als je klaar bent zet je je machine uit en zijn kosten minimaal. Ik zie trouwens ook dat men een specifiek CFD platform heeft maar heb daar zelf geen ervaring mee.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_202500140