abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_202499965
Voor mijn bedrijfje (ik ben zzp'er) doe ik tegenwoordig vooral projectmanagement maar soms wordt ik ook nog wel eens gevraagd om ouderwets wat CFD-berekeningen te doen. Daar gebruik ik tot nu toe mijn eigen computer voor (i7-8700). Die doet dan een week of 2 over één berekening (een opdracht bestaat meestal uit meerdere varianten). In de tussentijd moet ik het normale werk dan op mijn oude laptop doen. Dat is niet handig en de rekentijd is ook onpraktisch lang, vandaar dat ik naar alternatieven zoek.

Een eigen reken-PC kopen zie ik niet zitten omdat dit soort opdrachten vrij sporadisch komt en ik een compleet absurd systeem nodig heb om de rekentijd terug te brengen naar 1 of 2 dagen per variant.

Ik vroeg me dus af of je niet ergens rekencapaciteit kunt huren waar je een berekening op kunt laten draaien. Wat kost zoiets per dag en moet je dat dan voor de lange termijn huren of kun je gewoon naar gebruik afrekenen? En is er een maat waarin je rekencapaciteit kunt uitdrukken (als ik bijvoorbeeld op zoek ben naar iets dat 10x sneller rekent dan mijn i7-8700)?
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_202500059
Is je berekenmethode niet veel te complex als je er zoveel rekenkracht voor nodig hebt?
pindazakje
pi_202500099
Zeker, alle cloud providers bieden dit aan, in jouw geval zal een oplossing in Azure (Microsoft) waarschijnlijk het makkelijkst zijn, AWS zou ook kunnen, denk voor een gemiddelde gebruiker iets minder vriendelijk.

Ik heb even voor je gekeken, een 16 core VM met 112 Gig ram kost ongeveer 2 euro per uur.
Je betaalt dus inderdaad per uur, en je kunt je machine ook ter plekke meer of minder CPU/Mem geven.

Als je klaar bent zet je je machine uit en zijn kosten minimaal. Ik zie trouwens ook dat men een specifiek CFD platform heeft maar heb daar zelf geen ervaring mee.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_202500140
Je kan bij cloud providers zoals aws, google of ms azure servers (of alleen capaciteit) huren waar je op kan draaien wat je wil. Je kan het zo krachtig maken als je wil maar daar zit wel een prijs aan vast natuurlijk. Meestal betaal je dan on demand, dus alleen voor de tijd dat de servers aan staan en vaak ook op basis van cpu of schijf belasting.
pi_202500151
quote:
0s.gif Op maandag 6 december 2021 17:51 schreef Hyaenidae het volgende:
Is je berekenmethode niet veel te complex als je er zoveel rekenkracht voor nodig hebt?
Nee, het is inherent aan het soort berekening en de standaarden die je daarvoor tegenwoordig aanhoudt. Meestal worden dat soort berekeningen door universiteiten of dedicated bedrijven gedaan. Ik zit ook al aan alle kanten te tweaken en redelijk grofstoffelijk te werken om het überhaupt op huis-tuin-en-keuken-apparatuur te kunnen draaien.

Van de andere kant deed ik dit soort berekeningen 15 jaar geleden ook, en toen duurde het op de destijds gebruikelijke apparatuur ook een week of 3. Maar toen was de algemeen geaccepteerde standaard ook een stuk minder nauwkeurig dan wat je nu geacht wordt op te leveren.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_202500173
quote:
0s.gif Op maandag 6 december 2021 17:54 schreef raptorix het volgende:
Zeker, alle cloud providers bieden dit aan, in jouw geval zal een oplossing in Azure (Microsoft) waarschijnlijk het makkelijkst zijn, AWS zou ook kunnen, denk voor een gemiddelde gebruiker iets minder vriendelijk.

Ik heb even voor je gekeken, een 16 core VM met 112 Gig ram kost ongeveer 2 euro per uur.
Je betaalt dus inderdaad per uur, en je kunt je machine ook ter plekke meer of minder CPU/Mem geven.

Als je klaar bent zet je je machine uit en zijn kosten minimaal. Ik zie trouwens ook dat men een specifiek CFD platform heeft maar heb daar zelf geen ervaring mee.
Dank! 2 euro per uur valt ook nog reuze mee. Dan kan ik ook nog wat prutsen om het draaiend te krijgen zonder dat het gelijk bakken vol geld kost.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
  maandag 6 december 2021 @ 18:04:29 #7
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_202500245
quote:
0s.gif Op maandag 6 december 2021 17:59 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]
Dank! 2 euro per uur valt ook nog reuze mee. Dan kan ik ook nog wat prutsen om het draaiend te krijgen zonder dat het gelijk bakken vol geld kost.
Die platformen hebben (hadden?) ook regelmatig van die welkomstpakketten dat je 250 euro tegoed kado krijgt etc, weet niet of dat nog is, maar is wel het uitzoeken waard wellicht.
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
pi_202500279
quote:
0s.gif Op maandag 6 december 2021 17:59 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]
Dank! 2 euro per uur valt ook nog reuze mee. Dan kan ik ook nog wat prutsen om het draaiend te krijgen zonder dat het gelijk bakken vol geld kost.
Die 2 euro was een productie machine, wil je prutsen dan kan het voor een kwart of minder, het leuke is dat ze kant en klare images hebben, weet niet welke software je gebruikt maar zie bijvoorbeeld een OpenFOAM image op Ubuntu staan. Als je gaat prutsen kun je ook nog kiezen voor Spot Machines, allee gaat die wel automatisch uit als de spot prijs word geraakt ;)
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_202500323
https://azure.microsoft.com/en-us/free/

Hou er wel rekening mee dat je een Credit card nodig hebt.
Als je hulp nodig hebt bij het opzetten, laat dan maar even in dit topic weten.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_202500385
quote:
0s.gif Op maandag 6 december 2021 17:59 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]
Dank! 2 euro per uur valt ook nog reuze mee. Dan kan ik ook nog wat prutsen om het draaiend te krijgen zonder dat het gelijk bakken vol geld kost.
Niet vergeten uit te zetten als je klaar bent he, je zal de eerste niet zijn die het vergeet en na een tijd opeens de rekening ziet. Dan is twee euro per uur opeens wel veel. :D

Lees ook vooral de kleine lettertjes over de kosten en dingen als cpu credits etc.
  Forum Admin maandag 6 december 2021 @ 18:15:26 #11
240730 crew  Opa.Bakkebaard
Heeft een huisje.
pi_202500399
quote:
0s.gif Op maandag 6 december 2021 17:57 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]
Nee, het is inherent aan het soort berekening en de standaarden die je daarvoor tegenwoordig aanhoudt. Meestal worden dat soort berekeningen door universiteiten of dedicated bedrijven gedaan. Ik zit ook al aan alle kanten te tweaken en redelijk grofstoffelijk te werken om het überhaupt op huis-tuin-en-keuken-apparatuur te kunnen draaien.

Van de andere kant deed ik dit soort berekeningen 15 jaar geleden ook, en toen duurde het op de destijds gebruikelijke apparatuur ook een week of 3. Maar toen was de algemeen geaccepteerde standaard ook een stuk minder nauwkeurig dan wat je nu geacht wordt op te leveren.
Als er onderwijs bij betrokken is dan zou je ook eens kunnen kijken bij Surf (Sara). Sommige universiteiten hebben hun daarnaast hun eigen rekencluster. Delft is dat nu aan het opbouwen bijvoorbeeld. Denk er ook eens aan je berekeningen naar je videokaart te brengen. Dat gaat vaak stukken sneller dan je CPU. Mits je een redelijke videokaart hebt uiteraard.
pi_202500842
quote:
7s.gif Op maandag 6 december 2021 18:15 schreef Opa.Bakkebaard het volgende:

[..]
Als er onderwijs bij betrokken is dan zou je ook eens kunnen kijken bij Surf (Sara). Sommige universiteiten hebben hun daarnaast hun eigen rekencluster. Delft is dat nu aan het opbouwen bijvoorbeeld. Denk er ook eens aan je berekeningen naar je videokaart te brengen. Dat gaat vaak stukken sneller dan je CPU. Mits je een redelijke videokaart hebt uiteraard.
Klopt, in de clouds kun je die ook huren, in Azure zijn dat uit mijn hoofd de N series, overigens zijn ze vrij prijzig op het moment doordat videokaarten schaars zijn.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_202500876
quote:
1s.gif Op maandag 6 december 2021 18:14 schreef Farenji het volgende:

[..]
Niet vergeten uit te zetten als je klaar bent he, je zal de eerste niet zijn die het vergeet en na een tijd opeens de rekening ziet. Dan is twee euro per uur opeens wel veel. :D

Lees ook vooral de kleine lettertjes over de kosten en dingen als cpu credits etc.
In geval van Azure niet UIT zetten, dan loopt het door ;)
In plaats daarvan Stoppen in de portal ;) En de verborgen kosten willen nog wel eens in de licentie zitten, en in datadisks waar je gewoon voor blijft betalen. Overigens zie je dit al na 1 dag in de portal, dus je bent er vrij snel achter :)
Nog klein protip, kies voor je lokatie een goedkopere dan (West) Europe, VS kan soms wel 60 procent goedkoper zijn.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')