Het maakt niet zoveel uit of ik voor of tegen kernenergie ben. Ik vind het persoonlijk te duur, gezien de kosten en MWh prijzen van de laatst gebouwde centrales. Er is wereldwijd nog geen kerncentrale geweest die over z'n levensduur winst heeft gemaakt.quote:Op zaterdag 25 december 2021 19:50 schreef AchJa het volgende:
[..]
Maar het is ook geen reden om ze vooral niet te openen toch?
Anyway, dat lijstje waar @:qajariaq ook mee komt... Top 10 Grootste Kernrampen in de geschiedenis... Met op 2 de aardbeving en tsunami in Fukushima...
Feitelijk twee doden door de "kernramp" (ook nog eens nav een natuurramp) ansich... Die 19.000 door de Tsunami worden weer eens nergens genoemd...
En verder ben ik bijzonder weinig onder de indruk van dat lijstje... Er zijn ergere dingen gebeurd.
Jij wil liever windparken op de hele Noordzee, zonnepanelen op de helft van ons land en overal heel veel accu's, we weten hetquote:Op zaterdag 25 december 2021 20:56 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Het maakt niet zoveel uit of ik voor of tegen kernenergie ben. Ik vind het persoonlijk te duur, gezien de kosten en MWh prijzen van de laatst gebouwde centrales. Er is wereldwijd nog geen kerncentrale geweest die over z'n levensduur winst heeft gemaakt.
Maar uiteindelijk ben ik hierin geen partij, ze komen er of ze komen er niet.
Nee, je reageert ten eerste niet inhoudelijk op mijn post en ten tweede is dat niet wat ik wil.quote:Op zaterdag 25 december 2021 22:10 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Jij wil liever windparken op de hele Noordzee, zonnepanelen op de helft van ons land en overal heel veel accu's, we weten het
Ja er moet geld bij maar is dat zo erg dan?quote:Op zaterdag 25 december 2021 20:56 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Het maakt niet zoveel uit of ik voor of tegen kernenergie ben. Ik vind het persoonlijk te duur, gezien de kosten en MWh prijzen van de laatst gebouwde centrales. Er is wereldwijd nog geen kerncentrale geweest die over z'n levensduur winst heeft gemaakt.
Maar uiteindelijk ben ik hierin geen partij, ze komen er of ze komen er niet.
Zijn er dan dingen veranderd die me van mening moeten laten veranderen?quote:Op zaterdag 25 december 2021 19:34 schreef AchJa het volgende:
[..]
[..]
[..]
[..]
[..]
1980 Belde en wilde zijn argumenten terug...
Je mag ook even opnoemen welke gebieden door die rampen niet meer leefbaar zijn. Als je dat op NL gaat projecteren dan is dus het halve land niet meer bewoonbaar voor een eeuw.quote:Op zaterdag 25 december 2021 19:50 schreef AchJa het volgende:
[..]
Maar het is ook geen reden om ze vooral niet te openen toch?
Anyway, dat lijstje waar @:qajariaq ook mee komt... Top 10 Grootste Kernrampen in de geschiedenis... Met op 2 de aardbeving en tsunami in Fukushima...
Feitelijk twee doden door de "kernramp" (ook nog eens nav een natuurramp) ansich... Die 19.000 door de Tsunami worden weer eens nergens genoemd...
En verder ben ik bijzonder weinig onder de indruk van dat lijstje... Er zijn ergere dingen gebeurd.
Nou, om eerlijk te zijn heb ik wel eens er over nagedacht of atoomkracht toch niet een reële optie is. Op de een of andere manier kom ik steeds weer tot de conclusie dat er veel te veel nadelen aan zitten. Met name kwa veiligheid maar ook economisch lijkt het altijd gewoon niet haalbaar te zijn zonder subsidie en dat is dan ook nog dat het afvalprobleem ook op de maatschappij moet worden afgeschoven.quote:Op zaterdag 25 december 2021 19:14 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Niets zal jou kunnen overtuigen dat kernenergie schoon en veilig is, dus dat ga ik verder ook niet meer proberen. Vooroordelen.
Tja. Daar houd het al op.Mensen horen over het algemeen alleen wat ze willen horen.quote:Op zaterdag 25 december 2021 23:57 schreef qajariaq het volgende:
Overtuig me maar dat het anders is.
Ik zit toch net nog uit te leggen dat ik me er wel degelijk zo nu en dan meer in verdiep. Maar dat hoor jij niet eens en dan wel doodleuk beweren dat je de wijsheid in pacht hebt. Als je zo slecht kunt lezen dan vertrouw ik niet op je kennis op dat gebied.quote:Op zondag 26 december 2021 22:50 schreef SymbolicFrank het volgende:
Tja. Daar houd het al op.Mensen horen over het algemeen alleen wat ze willen horen.
Als je het echt wilt weten, zul je er zelf moeite voor moeten doen en het zelf uitzoeken. Ander kom je niet voorbij het lekker gevoelsmatig meelullen
Heb jij panelen op je paddestoeltje TK?quote:
Ok. Beschrijf hier zelf in detail hoe een moderne kernreactor werkt.quote:Op zondag 26 december 2021 23:16 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Ik zit toch net nog uit te leggen dat ik me er wel degelijk zo nu en dan meer in verdiep. Maar dat hoor jij niet eens en dan wel doodleuk beweren dat je de wijsheid in pacht hebt. Als je zo slecht kunt lezen dan vertrouw ik niet op je kennis op dat gebied.
Ja baas.quote:Op zondag 26 december 2021 23:23 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ok. Beschrijf hier zelf in detail hoe een moderne kernreactor werkt.
Nee. Jij stelt, dat je aanvoelt dat het heel onveilig is, zonder enige wetenschappelijke onderbouwing. Je gevoel is leidend. Feiten hebben er helemaal niets mee te maken.quote:Op zondag 26 december 2021 23:30 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Ja baas.
Maar eh, jij zou met argumenten komen dat het wel veilig is.
Ik beweer alleen dat de hele kleine kans op een ongeluk te veel impact heeft om die techniek te gebruiken. Dat is heel gebaseerd op wetenschap.quote:Op woensdag 29 december 2021 23:26 schreef SymbolicFrank het volgende:
Nee. Jij stelt, dat je aanvoelt dat het heel onveilig is, zonder enige wetenschappelijke onderbouwing. Je gevoel is leidend. Feiten hebben er helemaal niets mee te maken.
Word allemaal gerecycled. Nieuwe economie is circulair. En de ontwikkelingen rond batterijen zijn heel interessant. Lang geleden hebben ze lucht-metaal accu's bedacht en die kunnen komende tijd economisch bruikbaar worden.quote:Op woensdag 29 december 2021 23:40 schreef Werkperd het volgende:
Benieuwd straks met de miljoenen EV's en zijn chemische troep.
Alles voor een groen milieu. Toch?
Er zijn onderdelen die recyclen haast onmogelijk maken. Of het is enorm duur wat achter niet rendabel is of het is simpelweg niet te doen.quote:Op zondag 2 januari 2022 12:15 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Word allemaal gerecycled. Nieuwe economie is circulair. En de ontwikkelingen rond batterijen zijn heel interessant. Lang geleden hebben ze lucht-metaal accu's bedacht en die kunnen komende tijd economisch bruikbaar worden.
We live in interesting times.
Accu's zijn prima te recyclen, o.a. het bedrijf Redwood stort zich daar vol op.quote:Op woensdag 29 december 2021 23:40 schreef Werkperd het volgende:
Benieuwd straks met de miljoenen EV's en zijn chemische troep.
Alles voor een groen milieu. Toch?
Al die of die ene in de USA?quote:Op zondag 2 januari 2022 15:33 schreef Werkperd het volgende:
Kijk maar eens naar al die begraafplaatsen voor de gebruikte wieken van windmolens. Ongelofelijk.
Vezelcomposiet wordt o.a. in auto's, vliegtuigen, boten en windmolenwieken gebruikt.quote:Op zondag 2 januari 2022 15:33 schreef Werkperd het volgende:
[..]
Er zijn onderdelen die recyclen haast onmogelijk maken. Of het is enorm duur wat achter niet rendabel is of het is simpelweg niet te doen.
Kijk maar eens naar al die begraafplaatsen voor de gebruikte wieken van windmolens. Ongelofelijk.
Duur en niet rendabel.quote:Op zondag 2 januari 2022 15:45 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Accu's zijn prima te recyclen, o.a. het bedrijf Redwood stort zich daar vol op.
De grondstoffen zijn zeer gewild en "high grade".
Ik weet niet waarom je dat roept, terwijl je er blijkbaar geen enkele kennis van hebt.quote:
Ja, het is een schoenendoos waar je die bruikbare grondstoffen makkelijk eruit kunt pakken.quote:Op zondag 2 januari 2022 16:05 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik weet niet waarom je dat roept, terwijl je er blijkbaar geen enkele kennis van hebt.
Accu recycling is zeer haalbaar en rendabel.
Nickel, kobalt, aluminium, mangaan, koper, lithium moeten nu nog gewonnen worden door tonnen met grond / erts te transporteren en vervolgens verwerken. In de batterijen is het al in hoge mate aanwezig, daarom noemt men het ook wel "high grade ore".
Uit 1000 kilo accu's, haal je weer zo'n 900 tot 950 kilo direct bruikbare grondstoffen.
De metalen zijn voor zo'n 95 tot 100% recyclebaar, lithium voor zo'n 80% maar gelukkig is daar geen tekort aan.
Ik stel nergens dat het makkelijk is.quote:Op zondag 2 januari 2022 16:11 schreef Werkperd het volgende:
[..]
Ja, het is een schoenendoos waar je die bruikbare grondstoffen makkelijk eruit kunt pakken.
aub...
Alles word rendabel als je vervuiling voldoende belast.quote:
Zo simpel is het niet.quote:Op zondag 2 januari 2022 12:15 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Word allemaal gerecycled. Nieuwe economie is circulair. En de ontwikkelingen rond batterijen zijn heel interessant. Lang geleden hebben ze lucht-metaal accu's bedacht en die kunnen komende tijd economisch bruikbaar worden.
We live in interesting times.
Inderdaad.quote:Op zondag 2 januari 2022 15:33 schreef Werkperd het volgende:
Er zijn onderdelen die recyclen haast onmogelijk maken. Of het is enorm duur wat achter niet rendabel is of het is simpelweg niet te doen.
Gewoon in de fik steken!quote:Op zondag 2 januari 2022 20:45 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Inderdaad.
De recycling van plastic producten is op dit moment het grootste hangijzer. Omdat heel veel producten van kunststof gemaakt zijn, wat heel duurzaam is. En dat willen we niet, vooral omdat de meeste mensen afval het liefste op staat dumpen. Daarom moet het allemaal zo snel mogelijk afbreekbaar zijn.
Nou springt de industrie daar natuurlijk gretig op in, want dat betekent, dat hun producten goedkoper te produceren zijn en sneller kapot gaan, waardoor ze er dus meer kunnen verkopen en meer aan kunnen verdienen. Ook betalen consumenten daar graag meer voor. Want: groen!
Ook heeft bijna iedereen daar een krom beeld van. Als je naar de klimaatimpact kijkt, zijn producten van piepschuim het allerbeste. Dat kost de minste energie en gaat heel lang mee. Ook is de recycling het simpelste en goedkoopste. Het wordt alleen niet gedaan, omdat de logistiek te duur is. Het kost niets, dus het vervoer is al duurder. Maar mensen denken dus, dat papieren bekers beter zijn dan bekers van piepschuim. Terwijl dat veel meer energie en chemicaliën kost om te produceren. En bomen omhakken is niet groen.
Zo is een tasje van ecologisch verantwoord geteeld katoen pas beter voor het klimaat en milieu dan een plastic boodschappentas van een kwartje, als je hem meer dan 20.000 keer hergebruikt.
Onderzoek.
Het kan ook anders.quote:Op zondag 2 januari 2022 20:30 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Zo simpel is het niet.
Recyclen gebruikt vaak wel minder grondstoffen, maar meer energie en mankracht. Ook is er dan nog steeds een berg afval dat naar de stortplaats of vuilverbrander gaat.
Zo is het belangrijkste eindproduct van de recycling van autobanden bijvoorbeeld: "carbon back". Een keluerstof, waarmee je nieuwe banden zwart kunt maken. Heel de rest heeft geen commerciële waarde. Het is dus alleen levensvatbaar door de hoge subsidies. Zoals de meeste "groene" producten.
Inderdaad. Zo werkt dat. Heb je ook een overzicht van de kosten en baten van zo'n bedrijf?quote:
Kortom, ze zullen wel wat Oost-Europese bossen gaan verbranden voor de benodigde energie? Of Russisch gas. Maar linksom of rechtsom, hier gaan enkele mensen flink aan verdienen en onder de streep zal het in praktijk nadelig zijn voor het behalen van onze klimaatdoelen. Onrealistische doelen die onze regering elke keer opschroeft omdat het zo lekker bekt.quote:Op zondag 2 januari 2022 21:14 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Inderdaad. Zo werkt dat. Heb je ook een overzicht van de kosten en baten van zo'n bedrijf?
In mijn gemeente (Sittard-Geleen) hebben we een heleboel grote petrochemische bedrijven (vroeger samen DSM, tegenwoordig opgesplitst in een heleboel kleinere bedrijven. Ze zitten echter wel allemaal op een enorm bedrijventerrein, Chemelot). Volgens het klimaatakkoord moeten die circulair worden of sluiten.
Ze hebben dus een heleboel plannen gepubliceerd en bedrijven aangetrokken om dat mogelijk te maken. Waaronder een recyclebedrijf van banden. Ook willen ze de helft van al het plastic afval van de hele EU gaan recyclen (!). Gewoon, omdat het anders niet kosteneffectief is.
En ze gaan ook niet dat plastic scheiden, sorteren en hergebruiken. Ze maken het zo heet, dat het weer uiteenvalt in koolstof, waterstof en "verontreinigingen". Zoals zuurstof en chloor. En heel veel andere moleculen en elementen. De koolstof en waterstof worden hergebruik. Misschien een deel van de overige stoffen. Het grootste gedeelte daarvan wordt gedumpt als chemisch afval.
Oh, ja. En ze willen dat allemaal gaan doen met de "zeer goedkope, duurzame energie, die binnenkort in grote hoeveelheden beschikbaar is". Ze bedoelen, dat ze hun energieverbruik gaan verveelvoudigen, maar dat zon en wind dat 24/7 spotgoedkoop gaan produceren.
Kortom, zonder een berg kerncentrales kun je die circulaire economie wel vergeten. Of met een uitstekende lobby, natuurlijk. Zodat die wetten niet op jou van toepassing zijn.
Ze borduren gewoon door op de algemene opinie. Zoals Jesse Klaver al jarenlang verkondigt: een paar zonnepanelen en windturbines zijn meer dan genoeg voor onze nationale energievoorziening. En mensen die er aan mee willen helpen en groen willen zijn, denken dat als nou iedereen, net zoals zij, een paar zonnepanelen op hun dak leggen, het klimaatprobleem opgelost is. Terwijl het hoogstens een paar procent verschil zou maken als iedereen dat deed. In Nederland.quote:Op zondag 2 januari 2022 22:12 schreef DarkwingDuck het volgende:
[..]
Kortom, ze zullen wel wat Oost-Europese bossen gaan verbranden voor de benodigde energie? Of Russisch gas. Maar linksom of rechtsom, hier gaan enkele mensen flink aan verdienen en onder de streep zal het in praktijk nadelig zijn voor het behalen van onze klimaatdoelen. Onrealistische doelen die onze regering elke keer opschroeft omdat het zo lekker bekt.
Er worden ieder jaar zo'n 450.000 auto's verkocht in Nederland en dat verschuift nu richting EV's.quote:Op zondag 2 januari 2022 22:32 schreef SymbolicFrank het volgende:
Het verdienmodel zit hem er voornamelijk in, dat je voor gemiddeld ruim 30.000 Euro je huis moet verbouwen, veel meer gaat betalen aan energie en een elektrische auto moet kopen. Kassa!
Edit: en alle subsidies worden natuurlijk betaald met de belasting.
Precies. Ze moeten de grote vervuilers aanpakken.quote:Op zondag 2 januari 2022 22:24 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ze borduren gewoon door op de algemene opinie. Zoals Jesse Klaver al jarenlang verkondigt: een paar zonnepanelen en windturbines zijn meer dan genoeg voor onze nationale energievoorziening. En mensen die er aan mee willen helpen en groen willen zijn, denken dat als nou iedereen, net zoals zij, een paar zonnepanelen op hun dak leggen, het klimaatprobleem opgelost is. Terwijl het hoogstens een paar procent verschil zou maken als iedereen dat deed. In Nederland.
Nederland produceert relatief heel veel CO2, omdat we zo'n rijk land zijn. Maar we zijn ook klein, dus is het maar 0.47% van het globale totaal. Dus, als alle burgers nu maximaal bezuinigen, besparen en die zonnepanelen op hun dak leggen, dan gaat die CO2 uitstoot wel met een honderdste procent omlaag! Daar leveren we graag al die miljarden voor in!
Marketing.
Wat is het aandeel particulieren in die EV's. Ik ken enkel zakelijke EV gebruikers en die doen het enkel voor het belastingvoordeel. Hoeveel miljarden heeft dat inmiddels gekost? Zodra de bijtelling op gelijk niveau zit leasen ze weer een benzine auto.quote:Op zondag 2 januari 2022 22:50 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Er worden ieder jaar zo'n 450.000 auto's verkocht in Nederland en dat verschuift nu richting EV's.
Ik zie niet precies waar het "moeten" in zit, mensen kopen nu eenmaal wel eens een nieuwe auto en wie geen geld (over) heeft voor een nieuwe, koopt een gebruikte.
Je zou over de prijs van een EV kunnen beginnen als argument maar die ligt over enkele jaren op het niveau van een ICE.
Ik vind de grootte van een land niet zo relevant, je probeert de uitstoot per aardbewoner omlaag te krijgen en op dat vlak doen we allemaal voor 1:7.530.000.000e deel mee.quote:Op zondag 2 januari 2022 22:24 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ze borduren gewoon door op de algemene opinie. Zoals Jesse Klaver al jarenlang verkondigt: een paar zonnepanelen en windturbines zijn meer dan genoeg voor onze nationale energievoorziening. En mensen die er aan mee willen helpen en groen willen zijn, denken dat als nou iedereen, net zoals zij, een paar zonnepanelen op hun dak leggen, het klimaatprobleem opgelost is. Terwijl het hoogstens een paar procent verschil zou maken als iedereen dat deed. In Nederland.
Nederland produceert relatief heel veel CO2, omdat we zo'n rijk land zijn. Maar we zijn ook klein, dus is het maar 0.47% van het globale totaal. Dus, als alle burgers nu maximaal bezuinigen, besparen en die zonnepanelen op hun dak leggen, dan gaat die CO2 uitstoot wel met een honderdste procent omlaag! Daar leveren we graag al die miljarden voor in!
Marketing.
Ik investeer deze maand zo'n 12k in mijn huis. Die investering is er met 6 jaar uit. Zolang het mij financieel voordeel geeft doe ik wel mee.quote:Op zondag 2 januari 2022 22:32 schreef SymbolicFrank het volgende:
Het verdienmodel zit hem er voornamelijk in, dat je voor gemiddeld ruim 30.000 Euro je huis moet verbouwen, veel meer gaat betalen aan energie en een elektrische auto moet kopen. Kassa!
Edit: en alle subsidies worden natuurlijk betaald met de belasting.
Het is een overgangsfase, over 5 tot 6 jaar is het overgrote deel van de auto's die in Nederland nieuw verkocht worden al EV's en tegen die tijd zonder subsidies.quote:Op zondag 2 januari 2022 22:55 schreef DarkwingDuck het volgende:
[..]
Wat is het aandeel particulieren in die EV's. Ik ken enkel zakelijke EV gebruikers en die doen het enkel voor het belastingvoordeel. Hoeveel miljarden heeft dat inmiddels gekost? Zodra de bijtelling op gelijk niveau zit leasen ze weer een benzine auto.
Dat wordt gewoon doorberekend aan de consument. Jij en ik.quote:Op zondag 2 januari 2022 22:52 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Precies. Ze moeten de grote vervuilers aanpakken.
Leuk. Maar qua uitstoot niet beter. Je moet nogal kilometers maken met een EV wil het klimaat winst opleveren.quote:Op zondag 2 januari 2022 22:59 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Het is een overgangsfase, over 5 tot 6 jaar is het overgrote deel van de auto's die in Nederland nieuw verkocht worden al EV's en tegen die tijd zonder subsidies.
Klopt, vrijwel alles wat geproduceerd wordt is er uiteindelijk (direct of indirect) om een dienst of product te leveren aan de "gewone" mens / consument. Grote vervuilers aanpakken komt evengoed bij de consument terecht.quote:Op zondag 2 januari 2022 22:59 schreef DarkwingDuck het volgende:
[..]
Dat wordt gewoon doorberekend aan de consument. Jij en ik.
Die discussie hebben we al eens gevoerd. Met de stroommix die we in Nederland hebben, ligt het omslagpunt rond de 75.000 kilometer waarna een EV schoner is. Naarmate stroom schoner opgewekt wordt, daalt dat omslagpunt.quote:Op zondag 2 januari 2022 23:01 schreef DarkwingDuck het volgende:
[..]
Leuk. Maar qua uitstoot niet beter. Je moet nogal kilometers maken met een EV wil het klimaat winst opleveren.
Nogmaals: als je de massa van de auto verdubbelt met accu's, heb je twee keer zoveel energie nodig.quote:Op zondag 2 januari 2022 23:03 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Die discussie hebben we al eens gevoerd. Met de stroommix die we in Nederland hebben, ligt het omslagpunt rond de 75.000 kilometer waarna een EV schoner is. Naarmate stroom schoner opgewekt wordt, daalt dat omslagpunt.
edit: volgens dit artikel op Tweakers zelfs al 20.000 tot 50.000km
Er was in 2020 het befaamde "onderzoek" dat op 250.000km uit kwam maar dat hield bijvoorbeeld al helemaal geen rekening met de energie die nodig is voor de raffinage en productie van brandstoffen.
Het gekke is: over brandstofauto's heb ik zich niemand druk horen maken over zo'n omslagpunt of het milieu maar met de opkomst van de EV is iedereen ineens heel erg betrokken bij "omslagpunten" en het milieu.
Verder gaat het in bovenstaande dan nog puur om CO2 uitstoot. Er komt met een EV ook nog bij dat je in steden geen directe uitstoot en bijkomende laaghangende smog meer hebt, daarom zijn ze in China al heel ver met het verplicht elektrificeren van brommers, scooters en auto's in de grote steden.
Nogmaals: je verdubbelt de massa van de auto niet met accu's.quote:Op zondag 2 januari 2022 23:16 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Nogmaals: als je de massa van de auto verdubbelt met accu's, heb je twee keer zoveel energie nodig.
De energie komt slechts deels uit een kolencentrale.quote:En het wordt pas interessant als die energie niet uit een kolencentrale komt.
Precies, en de schoonste producten zijn dan het goedkoopste. Do the math.quote:Op zondag 2 januari 2022 22:59 schreef DarkwingDuck het volgende:
[..]
Dat wordt gewoon doorberekend aan de consument. Jij en ik.
En producten waar geen alternatief voor is worden onbetaalbaar. Dat wil zeggen dat we decennia terug de tijd in gezet worden. Althans, het voetvolk zoals jij en ik.quote:Op zondag 2 januari 2022 23:22 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Precies, en de schoonste producten zijn dan het goedkoopste. Do the math.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |