abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_202482207
Waarom ging je weg? Wil je ooit nog terug het onderwijs in en waarom? En wat mis je?

Ik denk dat het goed is als men deze dingen eens leest ipv te klagen dat er een tekort is en dat af probeert te kopen met magere verhogingen van het salaris.
pi_202482630
Volgens mij verdienen leraren prima, een oude klasgenoot van me is leraar Nederlands geworden en zegt gewoon iets van 70k bruto te vangen elk jaar. Met een jaar of 10 werkervaring
pindazakje
pi_202482866
quote:
0s.gif Op zondag 5 december 2021 18:04 schreef Hyaenidae het volgende:
Volgens mij verdienen leraren prima, een oude klasgenoot van me is leraar Nederlands geworden en zegt gewoon iets van 70k bruto te vangen elk jaar. Met een jaar of 10 werkervaring
hij zal dan eerstegraads docent zijn
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_202482923
quote:
0s.gif Op zondag 5 december 2021 18:17 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
hij zal dan eerstegraads docent zijn
60 voor een LB is ook niet perse slecht met 11 weken vakantie.
pi_202482982
quote:
0s.gif Op zondag 5 december 2021 18:17 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
hij zal dan eerstegraads docent zijn
Ja dat zou kunnen, hij heeft ook bevoegdheden om de bovenbouw les te geven en dat niet iedere leraar zoals ik begreep van hem. Maar dan betekent dat toch dat een leraar niet slecht verdient?
pindazakje
pi_202483019
Het salaris was voor mij niet se reden. Wel naar verhouding hoeveel je onbetaald overwerkt.
pi_202483074
quote:
0s.gif Op zondag 5 december 2021 18:26 schreef Chai het volgende:
Het salaris was voor mij niet se reden. Wel naar verhouding hoeveel je onbetaald overwerkt.
Zelf een voor kiest om vrijwilligerswerk te doen. Verder zal ik uit het topic weg blijven.
pi_202483285
quote:
0s.gif Op zondag 5 december 2021 18:24 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]
Ja dat zou kunnen, hij heeft ook bevoegdheden om de bovenbouw les te geven en dat niet iedere leraar zoals ik begreep van hem. Maar dan betekent dat toch dat een leraar niet slecht verdient?
bovenbouw havo/vwo betekent een universiteit diploma. Dan is 70k na 10 jaar wel redelijk normaal, maar wel wat afhankelijk van studierichting. Niet slecht, maar ook niet veel.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_202483352
quote:
0s.gif Op zondag 5 december 2021 18:36 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
bovenbouw havo/vwo betekent een universiteit diploma. Dan is 70k na 10 jaar wel redelijk normaal, maar wel wat afhankelijk van studierichting. Niet slecht, maar ook niet veel.
Mwah inderdaad. Als je met 10 jaar ervaring geen 100K+ binnenharkt ben je een loser. Allemaal in het onderwijs. Gebeurt echt. :D

En ook dat is niet echt veel. De echte toppers harken 200K+ binnen. Waargebeurd hoor. Dat is niet slecht maar ook niet echt veel. De echte kanjers daarentegen.... Ja zo kan het een tijdje door.

Als je geen 250K plus verdient in het onderwijs na 10 jaar dan kun je het beter gaan zoeken in het "bedrijfsleven" waar je het 2 tot 4 voudige verdient. Echt hoor Sjors...
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_202483605
quote:
0s.gif Op zondag 5 december 2021 18:26 schreef Chai het volgende:
Het salaris was voor mij niet se reden. Wel naar verhouding hoeveel je onbetaald overwerkt.
Dat onbetaalde overwerk krijg je terug in vakantiedagen.

Wat is het tegenwoordig ? 28 contacturen, 17u vergaderingen, ouderavonden, lesvoorbereiding en correctie?
Do not go gentle into that good night
Old age should burn and rave at close of day;
Rage, rage against the dying of the light.
pi_202483804
Ik heb liever minder vakantie en tijd om te obtspannen na het werk.
pi_202483980
quote:
0s.gif Op zondag 5 december 2021 18:58 schreef Chai het volgende:
Ik heb liever minder vakantie en tijd om te obtspannen na het werk.
Wat ik me herinner is 2a 3 middagen "vrij" en nooit langer les dan 5 uur en dat was uitzonderlijk.

(Niet mijn persoonlijke ervaring maar mijn vader was leraar)

Wat mij ervan weerhouden heeft om überhaupt leraar te worden is omdat de vakantie altijd vaststaat en in de duurste periode valt

(En die kutkinderen, salaris en kutouders)
Do not go gentle into that good night
Old age should burn and rave at close of day;
Rage, rage against the dying of the light.
  Moderator zondag 5 december 2021 @ 19:05:31 #13
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_202484117
Bewust geen docent geworden. Je kan niet goed je tijd kaderen aangezien je wel met jongeren te maken hebt. Kwetsbare jongeren die naast stof overbrengen ook nog extra pedagogische aandacht nodig hebben. En daarvoor heb je simpelweg geen tot weinig tijd. Mijn 'kinderen' genaamd 'uitkeringsgerechtigden' zijn volwassen en kan je meer zo behandelen.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_202485324
quote:
0s.gif Op zondag 5 december 2021 19:05 schreef Rene het volgende:
Bewust geen docent geworden. Je kan niet goed je tijd kaderen aangezien je wel met jongeren te maken hebt. Kwetsbare jongeren die naast stof overbrengen ook nog extra pedagogische aandacht nodig hebben. En daarvoor heb je simpelweg geen tot weinig tijd. Mijn 'kinderen' genaamd 'uitkeringsgerechtigden' zijn volwassen en kan je meer zo behandelen.
Dat dus, je vergadert soms 6 uur in de week terwijl die tijd beter aan de jongeren besteedt kan worden.
  zondag 5 december 2021 @ 20:42:39 #15
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_202487326
quote:
0s.gif Op zondag 5 december 2021 19:05 schreef Rene het volgende:
Bewust geen docent geworden. Je kan niet goed je tijd kaderen aangezien je wel met jongeren te maken hebt. Kwetsbare jongeren die naast stof overbrengen ook nog extra pedagogische aandacht nodig hebben. En daarvoor heb je simpelweg geen tot weinig tijd. Mijn 'kinderen' genaamd 'uitkeringsgerechtigden' zijn volwassen en kan je meer zo behandelen.
Als jongeren extra pedagogische aandacht nodig hebben dan hoeft een leraar Frans, Nederlands, geschiedenis o.i.d. zich daar toch niet over te buigen? Daar zijn toch ook weer vakmensen voor?

Persoonlijk vind ik dat leraren niet zo moeten zeuren. Helaas staan ze altijd vooraan als er wat te staken valt. Naar mijn weten een prima salaris (lees: modaal of daarboven), veel vakantie.

Er zijn genoeg branches waar het salaris best omhoog mag. Maar nee, niet in het onderwijs.

Ja schiet me maar af.
pi_202488609
quote:
1s.gif Op zondag 5 december 2021 20:42 schreef Mubassie het volgende:

[..]
Als jongeren extra pedagogische aandacht nodig hebben dan hoeft een leraar Frans, Nederlands, geschiedenis o.i.d. zich daar toch niet over te buigen? Daar zijn toch ook weer vakmensen voor?

Persoonlijk vind ik dat leraren niet zo moeten zeuren. Helaas staan ze altijd vooraan als er wat te staken valt. Naar mijn weten een prima salaris (lees: modaal of daarboven), veel vakantie.

Er zijn genoeg branches waar het salaris best omhoog mag. Maar nee, niet in het onderwijs.

Ja schiet me maar af.
Ehh, 'prima salaris' en 'modaal' in één zin. Dat is gemiddeld.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  Moderator zondag 5 december 2021 @ 21:40:25 #17
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_202488697
quote:
1s.gif Op zondag 5 december 2021 20:42 schreef Mubassie het volgende:

[..]
Als jongeren extra pedagogische aandacht nodig hebben dan hoeft een leraar Frans, Nederlands, geschiedenis o.i.d. zich daar toch niet over te buigen? Daar zijn toch ook weer vakmensen voor?

Persoonlijk vind ik dat leraren niet zo moeten zeuren. Helaas staan ze altijd vooraan als er wat te staken valt. Naar mijn weten een prima salaris (lees: modaal of daarboven), veel vakantie.

Er zijn genoeg branches waar het salaris best omhoog mag. Maar nee, niet in het onderwijs.

Ja schiet me maar af.
Je hebt leerlingen maar dat zijn ook kinderen met problemen. Je kan mij niet vertellen dat wanneer een kind niet lekker zit wegens een onprettige thuissituatie dat de docenten dat maar negeren omdat 'Frans' gegeven moet worden? Dat is natuurlijk jereinste onzin. Dat is alsof je bij de huisarts komt voor een bepaalde klacht en hij het ontstekende moedervlekje in de nek com-pleet negeert. Dat doe je gewoon niet.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_202488973
quote:
0s.gif Op zondag 5 december 2021 19:38 schreef Chai het volgende:

[..]
Dat dus, je vergadert soms 6 uur in de week terwijl die tijd beter aan de jongeren besteedt kan worden.
:X

(in een onderwijstopic)
  zondag 5 december 2021 @ 21:58:49 #19
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_202489041
quote:
0s.gif Op zondag 5 december 2021 21:40 schreef Rene het volgende:

[..]
Je hebt leerlingen maar dat zijn ook kinderen met problemen. Je kan mij niet vertellen dat wanneer een kind niet lekker zit wegens een onprettige thuissituatie dat de docenten dat maar negeren omdat 'Frans' gegeven moet worden? Dat is natuurlijk jereinste onzin. Dat is alsof je bij de huisarts komt voor een bepaalde klacht en hij het ontstekende moedervlekje in de nek com-pleet negeert. Dat doe je gewoon niet.
Als je basisschool leraar bent en dus elke dag, en ook de hele dag met dezelfde kinderen zit snap ik dat je dit niet moet negeren.

Geef je 2 uurtjes per week Duits aan Ricardo en het blijkt dat hij wordt geslagen thuis door zijn bezopen stiefvader dan zijn daar inderdaad andere mensen voor. Zo'n docent Duits ziet wel 100 a 200 studenten per dag.

Zijn er andere zaken buiten zijn eigen mentor klas dan zal hij die moeten melden.
pi_202489309
quote:
0s.gif Op zondag 5 december 2021 21:40 schreef Rene het volgende:

[..]
Je hebt leerlingen maar dat zijn ook kinderen met problemen. Je kan mij niet vertellen dat wanneer een kind niet lekker zit wegens een onprettige thuissituatie dat de docenten dat maar negeren omdat 'Frans' gegeven moet worden? Dat is natuurlijk jereinste onzin. Dat is alsof je bij de huisarts komt voor een bepaalde klacht en hij het ontstekende moedervlekje in de nek com-pleet negeert. Dat doe je gewoon niet.
Dat geef je door aan de mentor die het bij het zorgteam seponeren gaat. Dan is het aan echte hulpverleners en is het aan de docent dat te gaan doen waar die voor is. Les geven, niet de amateur hulpverlener uithangen
  Moderator zondag 5 december 2021 @ 22:54:01 #21
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_202490089
Nouja. In orde. Ik zag dat gewoon zo :7
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_202490588
quote:
0s.gif Op zondag 5 december 2021 22:14 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Dat geef je door aan de mentor die het bij het zorgteam seponeren gaat. Dan is het aan echte hulpverleners en is het aan de docent dat te gaan doen waar die voor is. Les geven, niet de amateur hulpverlener uithangen
Dat "seponeren" is wel erg kort door de bocht hoor. Allerlei overleggen waar je als mentor (niet als vakdocent nee) samen met of zonder ouders bij moet zijn. Ja het zijn wel de zorgcoördinator, orthopedagoog, samenwerkingsverband en/of anderen die er vervolgens inhoudelijk mee aan de slag gaan. Maar dat informeren is meestal niet af te doen met een simpel mailtje waarin je dat soort lieden van informatie voorziet. Jij wordt geacht betrokkene te kennen en gedrag/problemen te herkennen. Vervolgens moet je (aanmelding)formulieren en/of vragenlijsten invullen en nadien de andere lesgevers instrueren hoe ze met betrokkene om moeten gaan om er zo goed mogelijk op aan te sluiten (lesgevers hebben in voorkomende gevallen dus ook weldegelijk een rol). Vervolgens de boel monitoren en aanvullend de hulpverleners van informatie voorzien. Niets om verder medelijden mee te hebben ofzo, maar er komt wel iets meer bij kijken als je dat soort werk goed wil doen en dat heeft dus niets te maken met de amateur hulpverlener uithangen.
  Vis een optie? maandag 6 december 2021 @ 00:37:00 #23
70532 loveli
N
pi_202491570
quote:
0s.gif Op zondag 5 december 2021 19:38 schreef Chai het volgende:

[..]
Dat dus, je vergadert soms 6 uur in de week terwijl die tijd beter aan de jongeren besteedt kan worden.
Of aan bijscholing.
crap in = crap out
pi_202491955
quote:
1s.gif Op zondag 5 december 2021 23:25 schreef Beldewouten het volgende:

[..]
Dat "seponeren" is wel erg kort door de bocht hoor. Allerlei overleggen waar je als mentor (niet als vakdocent nee) samen met of zonder ouders bij moet zijn. Ja het zijn wel de zorgcoördinator, orthopedagoog, samenwerkingsverband en/of anderen die er vervolgens inhoudelijk mee aan de slag gaan. Maar dat informeren is meestal niet af te doen met een simpel mailtje waarin je dat soort lieden van informatie voorziet. Jij wordt geacht betrokkene te kennen en gedrag/problemen te herkennen. Vervolgens moet je (aanmelding)formulieren en/of vragenlijsten invullen en nadien de andere lesgevers instrueren hoe ze met betrokkene om moeten gaan om er zo goed mogelijk op aan te sluiten (lesgevers hebben in voorkomende gevallen dus ook weldegelijk een rol). Vervolgens de boel monitoren en aanvullend de hulpverleners van informatie voorzien. Niets om verder medelijden mee te hebben ofzo, maar er komt wel iets meer bij kijken als je dat soort werk goed wil doen en dat heeft dus niets te maken met de amateur hulpverlener uithangen.
Dit. Plus ik voel gewoon mee dan.
pi_202491956
quote:
0s.gif Op zondag 5 december 2021 21:56 schreef r_one het volgende:

[..]
:X

(in een onderwijstopic)
Excuus😗
pi_202492071
quote:
0s.gif Op maandag 6 december 2021 05:41 schreef Chai het volgende:

[..]
Dit. Plus ik voel gewoon mee dan.
Dat je begaan bent met het lot van de jongeren lijkt mij een belangrijke drijfveer om dit werk te doen ja. Zolang je er energie en voldoening uit kan putten dat je iets positiefs voor ze kan betekenen ben je volgens mij op de goede weg. Accepteren dat je niet altijd alles kan veranderen/verbeteren hoort daar ook bij. Met andere worden meevoelen is iets anders als je alles aantrekken.
pi_202493578
Ik ben wat anders gaan doen omdat er te weinig mogelijkheden waren om goed onderwijs te geven:

• Colleges aan eerstejaars werden in toenemende mate door net afgestudeerden gegeven. Als senior docent had ik daardoor steeds minder contact met startende studenten terwijl een goede relatie cruciaal is om studenten te motiveren en om de collegestof op hun interesses en vaardigheden af te stemmen.
• Er was te weinig tijd om colleges voor te bereiden. Ik had twee keuzes: recyclen wat ik elk jaar deed of in m'n vrije uren bestaande colleges verbeteren.
• Er bleef te weinig tijd over voor andere taken, met name onderzoek.
• Elk jaar weer werden mijn collega's en ik onder druk gezet om taken van anderen over te nemen zonder ervoor te worden gecompenseerd.
• Het hielp niet dat studenten vaak ongemotiveerd waren, maar dat heeft voor mij niet de doorslag gegeven. Belangrijker vond ik dat ik zo weinig mogelijkheden had om ze wél te motiveren.

Laatst kwam ik een oud-student tegen die een bepaald carrièrepad is gaan bewandelen door een collegereeks die hij bij mij had gevolgd. Dat is dan meteen wat ik het meest mis: het contact met jonge, ontvankelijke mensen en de invloed die je kunt hebben op hun levens.

Ik sluit niet uit dat ik weer onderwijs ga geven, maar niet met de huidige werkdruk in het hoger onderwijs.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_202493924
quote:
1s.gif Op zondag 5 december 2021 23:25 schreef Beldewouten het volgende:

[..]
Dat "seponeren" is wel erg kort door de bocht hoor. Allerlei overleggen waar je als mentor (niet als vakdocent nee) samen met of zonder ouders bij moet zijn. Ja het zijn wel de zorgcoördinator, orthopedagoog, samenwerkingsverband en/of anderen die er vervolgens inhoudelijk mee aan de slag gaan. Maar dat informeren is meestal niet af te doen met een simpel mailtje waarin je dat soort lieden van informatie voorziet. Jij wordt geacht betrokkene te kennen en gedrag/problemen te herkennen. Vervolgens moet je (aanmelding)formulieren en/of vragenlijsten invullen en nadien de andere lesgevers instrueren hoe ze met betrokkene om moeten gaan om er zo goed mogelijk op aan te sluiten (lesgevers hebben in voorkomende gevallen dus ook weldegelijk een rol). Vervolgens de boel monitoren en aanvullend de hulpverleners van informatie voorzien. Niets om verder medelijden mee te hebben ofzo, maar er komt wel iets meer bij kijken als je dat soort werk goed wil doen en dat heeft dus niets te maken met de amateur hulpverlener uithangen.
Deponeren. Het was een woordaanvulling fout. Maar het zal schijnbaar per instituut verschillen. Het doorgeven van de instructies is hoever ik het ken niet anders dan magister/mail en er is geen uitgebreide bak aan vragenlijsten. Maar het zal per instituut verschillen dan.
pi_202494107
quote:
0s.gif Op maandag 6 december 2021 10:28 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Deponeren. Het was een woordaanvulling fout. Maar het zal schijnbaar per instituut verschillen. Het doorgeven van de instructies is hoever ik het ken niet anders dan magister/mail en er is geen uitgebreide bak aan vragenlijsten. Maar het zal per instituut verschillen dan.
Vragenlijsten komen vooral van buitenschoolse instituten die de leerling op voorkomende bijzonderheden onderzoeken.

Maargoed ter nuancering: Het is zeker zo dat het per leerling verschilt hoeveel aandacht en tijd dit soort werk kost. Sterker nog: Ik heb als mentor zowel klassen gehad waarbij het heel erg meeviel, maar ook klassen waar het echt een slok op een borrel meer tijd en aandacht vroeg. Als een leerling bijvoorbeeld een dyslexieverklaring heeft heb je daar nauwelijks werk aan en gaat het informeren richting lesgevers inderdaad weinig extra tijd kosten. Maar als het bijvoorbeeld gaat om sociale, psychologische en/of andere vormen van gedragsproblematiek, dan kan je daar als mentor wel behoorlijk je handen aan vol hebben. Zelfs als het er in dat jaar maar een paar zijn in je klas. Regelmatig hebben die leerlingen ook ongewenste invloed op de rest van de groep en daar moet je als mentor dan aanvullend ook weer wat mee.

[ Bericht 0% gewijzigd door Beldewouten op 06-12-2021 10:53:55 ]
pi_202494156
Ik ben bewust geen leraar geworden. Voornaamste reden (misschien onzin): de verlaging van het niveau. Zou het idee hebben, dat ik 6 jaar voor niks ahd gestudeerd. Afgestudeerd in quantumtheorie en dan aan leerlingen uitleggen hoe je een rechte lijn tekent…..
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')