abonnement Unibet Coolblue
pi_202478555
quote:
Paus zegent migranten op Lesbos, haalt uit naar 'Europese zelfzucht'



Bij zijn terugkeer op het Griekse eiland Lesbos heeft paus Franciscus uitgehaald naar wat hij omschrijft als Europese zelfzucht en onverschilligheid tegenover migranten. "Alstublieft, laten we een einde maken aan dit scheepswrak van de samenleving", zei hij in het vluchtelingenkamp daar.

Volgens Franciscus heeft het hardvochtige migratiebeleid van Europa dodelijke gevolgen voor de mensen die hun land ontvluchten en in Europa asiel aan willen vragen. "We moeten onze ogen er niet voor sluiten."

De paus bezocht het nieuwe migratiekamp op Lesbos. Het grote vluchtelingenkamp Moria, waar de paus in 2016 te gast was, is vorig jaar afgebrand. Franciscus werd onthaald door migranten, die zich achter dranghekken op de route hadden verzameld. Ze namen selfies met de kerkleider en sommigen omhelsden hem. Ook legde de paus zijn hand op het hoofd van kinderen en andere aanwezigen.

Geen afstand, geen mondkapje
Bij dit persoonlijke contact was van anderhalve meter afstand houden geen sprake. Ook droeg de 84-jarige paus geen mondkapje. Franciscus heeft tijdens bezoeken geregeld geen mondmasker op.

Het bezoek aan Lesbos is onderdeel van een vijfdaagse rondreis in Griekenland en Cyprus. Volgens Griekenlandcorrespondent Conny Keessen is het een duidelijk signaal dat de paus na vijf jaar terug is gekeerd naar het migratiekamp op Lesbos.

"Hij toont hiermee dat hij zeer begaan is met lot van vluchtelingen en migranten. Dat is toch wel centrale thema van zijn bezoek aan Griekenland en Cyprus. Samen met het spreken van rooms-katholieke en Grieks-orthodoxe leiders en de gemeenschap daar."

Dodelijke pushbacks
Hulporganisaties slaan al langer alarm om zogenoemde pushbacks aan de grenzen van Europa: het met geweld terugsturen van migranten. Griekenland bijvoorbeeld ontkent dat dit gebeurt, maar migranten zeggen van wel.

Op vrijdag werd duidelijk dat een groep migranten op het eiland Cyprus onderdak krijgen in Italië. Een katholieke hulporganisatie zal zich over hen ontfermen, maakte het Vaticaan bekend. De actie is onderdeel van het bezoek van Franciscus aan Cyprus.

Toen hij in 2016 Lesbos bezocht, nam hij groep Syrische vluchtelingen mee terug naar Rome. Dat was op het hoogtepunt van de migratiecrisis toen er in ruim een jaar tijd een miljoen voornamelijk Syrische asielzoekers naar Europa kwamen.
De grootste egoďsten hier zijn nog altijd de migranten zelf die het geen lor kunnen schelen of wij op hen zitten te wachten. Als de verzorgingsstaat hun en hun grote gezinnen maar even wilt voeden. Maar onze staatsomroep doet weer vrolijk mee of het onze zelfzucht is en alle migranten zielig zijn. Ze brengen zichzelf potjandorie in de nare positie door naar de Griekse eilanden toe te pedellen ondersteund door een industrie aan mensensmokkelaars terwijl ze veilig waren in Turkije. Waar haalt de paus dit gore lef vandaan .... :r Verder van de waarheid kan hij niet zitten.
pi_202478582
Gelukkig heeft de kerk nog bergen met miljarden, die kunnen ze gerust inzetten.. Oooo wacht... dat doen ze niet...

Tis een van de rijkste organisaties in EU... dus kom op nou, hand in eigen boezem steken! :+
Just say hi!
pi_202478618
Jaja nu heeft de EU het weer gedaan.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_202478712
quote:
Volgens Franciscus heeft het hardvochtige migratiebeleid van Europa dodelijke gevolgen voor de mensen die hun land ontvluchten en in Europa asiel aan willen vragen. "We moeten onze ogen er niet voor sluiten."
Ze zijn toch welkom als ze geen religie aanhangen? Want pas dan weet iedereen dat het geen vrienden zijn van rijken.
pi_202478755
Hoe komen die zielige gelukzoekers aan smartphones om selfies te maken??
pi_202478879
quote:
0s.gif Op zondag 5 december 2021 13:03 schreef BeriBeri het volgende:
Hoe komen die zielige gelukzoekers aan smartphones om selfies te maken??
Het al dan niet hebben van een smartphone zegt natuurlijk niks over de legitimiteit van je eigen land ontvluchten.
pi_202478893
De Paus kan lekker oprotten.
In order to understand, I destroyed myself
- Fernando Pessoa
pi_202478898
quote:
0s.gif Op zondag 5 december 2021 13:11 schreef PatrickSwayze het volgende:

[..]
Het al dan niet hebben van een smartphone zegt natuurlijk niks over de legitimiteit van je eigen land ontvluchten.
Mo en Ahmed maakten nog even snel een selfie alvoor ze konden ontsnappen aan de bommen.

:')
pi_202478933
Ik stel voor dat Vaticaanstad het goede voorbeeld geeft.
pi_202478959
Ach ja, de EU moet ze maar binnenlaten. De hardwerkende burgers, die totaal niet zit te wachten hierop, die rotten maar op en moeten zich maar schikken in hun lot...
pi_202478983
Laat het Vaticaan de amv’s maar opnemen...
Ze konden altijd al wel goed overweg met alleenstaande minderjarige kinderen... :+
pi_202479019
quote:
0s.gif Op zondag 5 december 2021 13:03 schreef BeriBeri het volgende:
Hoe komen die zielige gelukzoekers aan smartphones om selfies te maken??
Om het thuisfront te kunnen bellen als familie mag overkomen. :Y
pi_202479152
Dan vang je ze lekker op in Vaticaan.. nee dat weer niet natuurlijk.

Christendom, de ultieme uiting van deugen ten nadele van een ander.
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 zondag 5 december 2021 @ 13:34:31 #14
74056 crew  ToT
pi_202479179
Ach ja, de "Weg met ons"-mentaliteit is idd een christelijke basisnorm; andere wang toekeren he.
pi_202479235
Als de paus dit echt meent dan kan hij helpen deze mensen terug te laten keren naar het land van herkomst. Echter dat willen deze mensen niet... Nou ja, dan blijf je maar zitten....
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_202479248
quote:
0s.gif Op zondag 5 december 2021 13:03 schreef BeriBeri het volgende:
Hoe komen die zielige gelukzoekers aan smartphones om selfies te maken??
die hebben ze gekocht, zoals eigenlijk iedere wereldburger. Ik ben in meerdere afrikaanse landen geweest en allerlei arme dorpjes bezocht waar men amper kleding had. Iedereen heeft een smartphone, van kinderen tot volwassene. Ik zou niet weten waarom het in andere landen anders zou zijn.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_202479258
Tsja, niet verrassend natuurlijk. Zijn macht is immers zelf gebaseerd precies op deze moraal. Een kansloze perverse en mensonterende moraal dat alles op zijn weg wil vernietigen ten behoeve van haar eigen zelfbevrediging.
pi_202479269
quote:
0s.gif Op zondag 5 december 2021 13:42 schreef NecSpeNecMetu het volgende:
Tsja, niet verrassend natuurlijk. Zijn macht is immers zelf gebaseerd precies op deze moraal. Een kansloze perverse en mensonterende moraal dat alles op zijn weg wil vernietigen ten behoeve van haar eigen zelfbevrediging.
Op zich is het wel goed om mensen te helpen, maar dat doe je niet met gratis onderhoud en gratis geld. Maar ja, andere hulp willen veel mensen niet.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_202479304
quote:
0s.gif Op zondag 5 december 2021 13:43 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Op zich is het wel goed om mensen te helpen, maar dat doe je niet met gratis onderhoud en gratis geld. Maar ja, andere hulp willen veel mensen niet.
Als je het sommige in Afrika zelf vraagt, zij zien in dat handje ophouden geen nut heeft.
Om het bijbels / ontopic te houden, geef een mens een vis versus iemand leren vissen mentaliteit.

Maar het is allemaal zeer beperkt.
De meeste blijven heil zien in rubberbootjes, duizenden euro's uitgeven, voor die (grote) kans op gratis alles voor de rest van hun leven.

Dat het uiteindelijk hier ook niet het land van melk en honing is want alles is hier ontiegelijk duur en kost een hoop.. dat is de bittere waarheid wat ze dan aantreffen.

De kosten? Die zijn voor de sukkels die stug blijven werken om straks 50 jaar lang die woning van 5 ton te blijven af betalen en daarna de rekening voor het hebben van een huis waar ze al over praten in de achterkamertjes als je het weet af te betalen.

Iets bezitten, dat is voor bruin en zielig volk zonder eigen wil of keus uiteraard.
pi_202479368
quote:
0s.gif Op zondag 5 december 2021 13:43 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Op zich is het wel goed om mensen te helpen, maar dat doe je niet met gratis onderhoud en gratis geld. Maar ja, andere hulp willen veel mensen niet.
Het is uiteindelijk een balans volgens mij. Voor mij is het grootste probleem dat deze religieuze moraal nooit echt verantwoordelijkheid neemt voor de gevolgen in deze wereld omdat alles draait om het goed leven zodat men in de volgende wereld komt. Maarja daar geloof ik dan weer niet in. Daarom wil ik het graag goed hebben in het enige leven waar ik wel in geloof.

Overigens geloof ik niet eens echt dat men deze mensen echt wil helpen. Het is meer het idee van helpen zelf dat belangrijk gevonden wordt dan daadwerkelijke het leveren van enige structurele verbetering. Daar is het probleem ook veel te ingewikkeld voor.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')