abonnement Unibet Coolblue
  zaterdag 4 december 2021 @ 01:14:36 #1
398472 goed_volk
kan tegen een grapje
pi_202459592
He allemaal,
Ik ben op zoek naar een nieuwe laptop maar zie door de bomen het bos niet meer. Hopelijk kunnen jullie wat advies geven.

De labtop zal ik zakelijk gebruiken als mobiel kantoor/werkplek. Op mijn vaste stek zou ik een grote monitor kunnen zetten die ik dan aan kan sluiten.

Ik heb nu een macbook pro 17 inch die vervangen moet worden. Ik wil daarmee ook meteen van mac af. Na een hoop macs de afgelopen 12 jaar, ben ik het gewoon helemaal zat. Niet dat windows zaligmakend zal zijn, maar ik ben er wel klaar mee.

Oke, de laptop wil ik vooral gebruiken voor grafisch werk en 3D renderings/films. Ik gebruik vooral Adobe CS, CAD software, sketchup, twinmotion en dat soort software.
Budget max 2,5K maar liever minder uiteraard. Dat is wel een beetje de bovenkant.

Iemand een goede tip voor mij waar op te letten of wat voor onderdelen specifiek goed zijn?
Hier schreef Dagoduck: Zeer goede FiPo.
Hier denkt katindeboom dat ik eigenlijk Braddie ben, maar die ben ik natuurlijk niet.
Hier liet ik CherryOnTop haar beeldscherm onder spugen
pi_202460074
Ik reageer morgen
Cindy De Vuyst
  zaterdag 4 december 2021 @ 11:19:13 #3
169715 Mano_
Manomanoman..
pi_202461845
Wat is ongeveer de verdeling tussen CAD en Adobe-werk? Want CAD is over het algemeen single-core werk, foto/video is multi-core werk. Als je vooral bezig bent met foto/video-bewerking wil je zo veel mogelijk cores. CAD-software wil je doen met een zo hoog mogelijke (boost) kloksnelheid per core.
Dan 32gb werkgeheugen, het liefst nog uitbreidbaar voor de toekomst.
Welke videokaart is afhankelijk van de software die je gebruikt. Even kijken bij de maker/leverancier van die software of gaming-kaarten ook goed ondersteund worden, anders moet je uitwijken naar Quadro of RTX A-kaarten.
Oh en sowieso NVME SSD's voor opslag. Snelle toegang tot data is voor alles beter.
pi_202463034
Je stapt af van Apple, je zal dus iets moeten gaan vinden die het gebruiksgemak en efficiëntie benadert.
Wat denk je van dit?

---

*** ASUS VivoBook Pro 16X OLED M7600QE-L2014W ***
Prijs: 1800 euro
Schermdiagonaal: 16"
Opslagcapaciteit: 1TB
Processor: AMD Ryzen 9
Videochip: GeForce RTX 3050 Ti
Werkgeheugen: 32GB (8 cores)

Het is een OLED-scherm. De kleuren zijn bij deze best wel indrukwekkend. Ideaal dus voor de taken die jij wil gaan uitvoeren. De software die je opsomt draait vlot op deze computer.

---

*** Lenovo ThinkBook 16p ***
Prijs: 1995 euro
Schermdiagonaal: 16"
Opslagcapaciteit: 1TB
Processor: AMD Ryzen 9
Videochip: GeForce RTX 3060
Werkgeheugen: 32GB (8 cores)

---

*** HP ZBook Power G8 ***
Prijs: 2490 euro
Schermdiagonaal: 15,6"
Opslagcapaciteit: 1TB
Processor: Intel Core i9-11900H
Videochip: RTX A2000
Werkgeheugen: 32GB (8 cores)

---

Als je toch terug naar een Apple Macbook gaat, zou ik deze wel durven nemen.

*** Apple Macbook Pro 2021 14" M1 Pro 8 Core ***
Prijs: 2100 euro
Schermdiagonaal: 14"
Opslagcapaciteit: 512GB
Processor: Apple M1 Pro 8-core
Werkgeheugen: 16GB (8 cores)

Een aantal nadelen. Je scherm is vrij klein maar valt op te lossen door een extern beeldscherm te koppelen (bv. een televisie).
De opslagcapaciteit is ook vrij laag. Je koopt dus best nog een extra opslagmedium.

Die M1 PRO-chip is dan wel weer zeer efficiënt en zelfs beter dan AMD of Intel. Die weet die 16GB aan RAM dan wel weer goed te handlen. Maar zoals ik zei. De computers die ik hierboven al heb aangehaald zullen gelijkaardig draaien en kunnen de taken ook aan die jij in je openingspost aangeeft.
Cindy De Vuyst
pi_202463111
Ff de links posten:

1. ASUS VivoBook Pro 16X OLED M7600QE-L2014W
https://www.asus.com/Lapt(...)D-Ryzen-5000-Series/

2. Lenovo ThinkBook 16p
https://www.lenovo.com/be(...)G2-ACH/p/XXTBXPEA600

3. HP ZBook Power G8
https://www.hp.com/nl-nl/(...)S2EA&opt=ABH&sel=NTB (je hebt hem wel in een krachtigere versie)
Cindy De Vuyst
  maandag 6 december 2021 @ 10:06:12 #6
398472 goed_volk
kan tegen een grapje
pi_202493525
Thanks heren!

quote:
80s.gif Op zaterdag 4 december 2021 11:19 schreef Mano_ het volgende:
Wat is ongeveer de verdeling tussen CAD en Adobe-werk?
Het meerendeel is dan toch wel Adobe. Het CAD werk is voornamelijk 2D, allemaal niet zo spannend.
Die 2D zet ik dan vak om in 3D en dat render ik vervolgens in weer een volgend programma.

quote:
0s.gif Op zaterdag 4 december 2021 12:51 schreef einzeinz het volgende:
Je stapt af van Apple, je zal dus iets moeten gaan vinden die het gebruiksgemak en efficiëntie benadert.
Wat denk je van dit?

---

Een aantal nadelen. Je scherm is vrij klein maar valt op te lossen door een extern beeldscherm te koppelen (bv. een televisie).
De opslagcapaciteit is ook vrij laag. Je koopt dus best nog een extra opslagmedium.
Thanks, ik ga ze doorspitten. Die Asus ziet er goed uit, voor dat bedrag!
Hier schreef Dagoduck: Zeer goede FiPo.
Hier denkt katindeboom dat ik eigenlijk Braddie ben, maar die ben ik natuurlijk niet.
Hier liet ik CherryOnTop haar beeldscherm onder spugen
pi_202506756
Tsja, de laptops die ik heb tappen de hele dag flauwe moppen en zijn absoluut niet serieus te nemen..........
  Official ESF Kreviewer dinsdag 7 december 2021 @ 08:39:46 #8
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')