abonnement iBood bol.com Vodafone Ziggo Coolblue
pi_202434394
Amnesty International heeft Max Verstappen aangemoedigd zich uit te spreken over de mensenrechtensituatie in Saudi-ArabiŽ. De Nederlandse tak van Amnesty International stuurde Verstappen vorige maand een brief met een uitnodiging om zich te laten bijpraten over de situatie in Saudi-ArabiŽ.

,,Maar daar hebben we geen reactie op gekregen”, zegt Floor Beuming namens de mensenrechtenorganisatie. ,,We snappen dat Max een heel druk schema heeft. In maart volgend jaar staat weer een Formule 1-race in Saudi-ArabiŽ op het programma. De uitnodiging staat dus nog steeds. Hij is welkom om ons te bellen of om langs te komen. We snappen dat dit voor hem heel ingewikkeld kan zijn.”

Bleuming vervolgt: ,,De mensenrechtensituatie is een groot probleem in Saudi-ArabiŽ, het ligt ook gevoelig. Hij weet daar wellicht niet zoveel van. Maar als je goed geÔnformeerd bent, is het niet zo ingewikkeld. Onze oproep geldt voor alle coureurs: spreek je uit. Door je als topsporter uit te spreken, kan je impact hebben. De Saudische autoriteiten zijn daar gevoelig voor.”

De Formule 1 is voor het eerst neergestreken in Jeddah, waar een nieuw circuit uit de grond is gestampt. Volgens Amnesty International proberen de Saudische autoriteiten met de Grand Prix om het imago van hun land te verbeteren. ,,Landen als Saudi-ArabiŽ zijn heel gevoelig als het gaat om hun internationale reputatie”, zegt Dagmar Oudshoorn, directeur van Amnesty International Nederland. ,,Daarom willen ze juist zo’n internationaal spektakel als de Formule 1 ontvangen. Dit draait om prestige en imago.”

,,Natuurlijk is het niet de keuze geweest van Verstappen en de andere coureurs om in Saudi-ArabiŽ te gaan racen”, zegt Beuming. ,,Maar als ze het nieuws een beetje volgen, dan weten ze wel iets af van de mensenrechtensituatie daar. Op persconferenties zullen daar ongetwijfeld vragen over komen. Als je je dan bewust bent van de situatie en goed geÔnformeerd bent, kan je impact hebben met je woorden. Die verantwoordelijkheid ligt wat ons betreft niet alleen bij Max, maar bij alle coureurs.”

,,Als Nederlandse tak van Amnesty hebben we wel specifiek aan hem een brief gestuurd. Hopelijk gaat hij er iets mee doen. Coureurs met aanzien als Verstappen en Lewis Hamilton kunnen tegenwicht bieden aan het beeld dat Saudi-ArabiŽ probeert te creŽren", vindt Bleuming.

Strijd om wereldtitel
Verstappen kan komend weekeinde in Jeddah de wereldtitel in de Formule 1 veroveren. De 24-jarige Nederlander heeft met nog twee races te gaan een voorsprong van acht punten op regerend kampioen Lewis Hamilton.

https://www.ad.nl/formule(...)d-kan-zijn~a6991ea4/

8-)

:T
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_202434704
Laat 'm lekker z'n ding doen waarvoor die daar is... racen.
Hier schreef Hooidraad het volgende:
Justin spreekt altijd de waarheid.
  Moderator donderdag 2 december 2021 @ 15:43:38 #4
319979 crew  Fok-it
Amor fati
pi_202435621
quote:
0s.gif Op donderdag 2 december 2021 14:55 schreef JustinK het volgende:
Laat 'm lekker z'n ding doen waarvoor die daar is... racen.
Topsporters mogen zich in hun voorbeeldrol en als publiek figuur best uitspreken over misstanden
Live the questions now. Perhaps you will then gradually, without noticing it, some distant day live right into the answer
pi_202435644
quote:
0s.gif Op donderdag 2 december 2021 15:43 schreef Fok-it het volgende:

[..]
Topsporters mogen zich in hun voorbeeldrol en als publiek figuur best uitspreken over misstanden
Precies. Doe ik ook.

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_202436652
Max Verstappen is nog te stom om te schijten, dus dat zie ik niet zo gauw gebeuren.
Onaneren kun je leren.
  donderdag 2 december 2021 @ 18:25:24 #7
158701 Socios
Geen internet
pi_202437757
quote:
0s.gif Op donderdag 2 december 2021 15:44 schreef tong80 het volgende:
Precies. Doe ik ook.

_O-
ERR_INTERNET_DISCONNECTED
pi_202438371
quote:
18s.gif Op donderdag 2 december 2021 17:04 schreef Muskusboktor57 het volgende:
Max Verstappen is nog te stom om te schijten, dus dat zie ik niet zo gauw gebeuren.
*dom
pi_202438544
quote:

[..]
Maar als ze dat niet doen is het ook okť, toch?
Op dinsdag 25 februari 2020 12:55 schreef Pumpalov het volgende:
een beetje zo'n lichtgetinte inteeltkop als dat filosoofert heeft.
pi_202439041
quote:
0s.gif Op donderdag 2 december 2021 18:58 schreef dycto het volgende:

[..]
*dom
_O-
Onaneren kun je leren.
pi_202439241
quote:

[..]
En de rest van de organisatie hoeft dat niet?
Je lult.
  Moderator / Redactie Sport donderdag 2 december 2021 @ 19:47:20 #12
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_202439275
Ik zou ook gewoon een "Ik ben hier voor mijn werk" houding hebben ipv me met bijzaken bezig houden .
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
  Moderator donderdag 2 december 2021 @ 20:49:51 #13
319979 crew  Fok-it
Amor fati
pi_202440509
quote:
0s.gif Op donderdag 2 december 2021 19:45 schreef Tyranoesauroes het volgende:

[..]
En de rest van de organisatie hoeft dat niet?
Ja dat hele jijbakken schiet met dit soort issues echt bijzonder weinig op. Ja de organisatie is schuldig voor de keus om het in die landen te houden, en ja, de coureurs kunnen zich laten horen om in de toekomst andere keuzes te bewerkstelligen.
Live the questions now. Perhaps you will then gradually, without noticing it, some distant day live right into the answer
pi_202440654
quote:
Mooi is dat. De burgers maakt zich maar wat druk om een organisatie die zich inzet voor anderen. Maar een organisatie die winst maximalisatie nastreeft en hiervoor de gezondheid van de burgers in gevaar brengt, die wordt met rust gelaten want dat is oninteressant.
  donderdag 2 december 2021 @ 21:24:20 #15
15746 daNpy
Marathon Coupť
pi_202441165
quote:
0s.gif Op donderdag 2 december 2021 20:49 schreef Fok-it het volgende:

[..]
Ja dat hele jijbakken schiet met dit soort issues echt bijzonder weinig op. Ja de organisatie is schuldig voor de keus om het in die landen te houden, en ja, de coureurs kunnen zich laten horen om in de toekomst andere keuzes te bewerkstelligen.
En je hebt coureurs die het er constant over hebben behalve in de landen waar echt wat aan de hand is.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
pi_202442725
quote:
0s.gif Op donderdag 2 december 2021 20:49 schreef Fok-it het volgende:

[..]
Vind het een beetje lullig om het bij de coureurs neer te leggen, ja ze zijn zichtbaarder voor het publiek maar het is niet alsof er niet al genoeg druk op die schouders ligt. Aan de andere kant, als je een paar miljoen verdiend aan racen mag je best aangeven dat je het niet over de lijken van anderen wilt doen.

Weet je, we hebben gewoon meer vrouwelijke coureurs nodig. Of mag dat niet in SA?
Je lult.
  Moderator donderdag 2 december 2021 @ 22:48:23 #17
319979 crew  Fok-it
Amor fati
pi_202442847
quote:
0s.gif Op donderdag 2 december 2021 22:40 schreef Tyranoesauroes het volgende:

[..]
Aan de andere kant, als je een paar miljoen verdiend aan racen mag je best aangeven dat je het niet over de lijken van anderen wilt doen.
Exact.

En sinds een paar jaar mogen vrouwen autorijden in S-A. Ze gaan vooruit
pi_202442914
quote:
0s.gif Op donderdag 2 december 2021 22:48 schreef Fok-it het volgende:

[..]
Exact.

Men lijkt meer moeite te hebben met landen die van de 19e eeuw richting de 21e eeuw gaan dan met landen die het omgekeerde doen. Net als dat men moeite heeft met het feit dat internationale evenementen in dat soort landen wel degelijk helpen met de progressie.
  Moderator donderdag 2 december 2021 @ 22:55:00 #19
319979 crew  Fok-it
Amor fati
pi_202442948
quote:
0s.gif Op donderdag 2 december 2021 22:52 schreef dycto het volgende:

[..]
Men lijkt meer moeite te hebben met landen die van de 19e eeuw richting de 21e eeuw gaan dan met landen die het omgekeerde doen. Net als dat men moeite heeft met het feit dat internationale evenementen in dat soort landen wel degelijk helpen met de progressie.
Terwijl het omgekeerde toch juist kwalijker is.
pi_202442987
quote:
0s.gif Op donderdag 2 december 2021 22:48 schreef Fok-it het volgende:

[..]
Exact.

Specifiek de richting aangeven vind ik wel erg denigrerend. :D
M'n schoenen zijn gejat, maar ik hoef niet meer naar buiten, want er is nog wel wat.
pi_202442997
quote:
0s.gif Op donderdag 2 december 2021 22:55 schreef Fok-it het volgende:

[..]
Terwijl het omgekeerde toch juist kwalijker is.
We zijn het weer eens met elkaar eens :)
pi_202444071
quote:
Oh ja:
Allegations of pro-Western bias
Allegations of anti-Western bias
Zijn ze nu voor of tegen het westen?
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
pi_202444084
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 december 2021 02:36 schreef jeroen25 het volgende:

[..]
Oh ja:
Allegations of pro-Western bias
Allegations of anti-Western bias
Zijn ze nu voor of tegen het westen?
Beide. Maar je kan moeilijk de overheid die je voedt bekritiseren.
pi_202444086
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 december 2021 02:51 schreef Derrazi het volgende:

[..]
Beide. Maar je kan moeilijk de overheid die je voedt bekritiseren.
Maar als je dat dan toch doet dan ben je toch echt onafhankelijk?
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
pi_202444104
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 december 2021 02:55 schreef jeroen25 het volgende:

[..]
Maar als je dat dan toch doet dan ben je toch echt onafhankelijk?
Onafhankelijk betaalt geen rekeningen. Beetje vergelijkbaar met de VN. Ze kunnen bekritiseren wie ze willen maar dan hoeven ze ook niet op centjes te rekenen. Zeker als het gaat om IsraŽl of de VS. Trump is daar heel erg hard in geweest.
pi_202461009
Max is daarin nog een tiener.
Enige wat hij doet is racen en janken over Mercedes (dat heeft hij van Marko en Horner overgenomen).
pi_202461128
Ik zou die criminele club melden mij met rust te laten.
uw moeder is een schele kaketoe
  zaterdag 4 december 2021 @ 10:00:12 #28
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_202461139
quote:

[..]
Ja dat mag, maar ik vind het wel wat flauw om dit als organisatie die de topsporter een verzoek heeft gestuurd zo in de media te gooien.

Laat ze lekker de F1 en FIFA tot een verklaring dwingen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_202461418
Laat die Hamilton maar knielen.
Als het niet met een hamer te repareren is, is het een elektrisch probleem.
  zaterdag 4 december 2021 @ 10:33:06 #30
15746 daNpy
Marathon Coupť
pi_202461435
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 december 2021 10:00 schreef Leandra het volgende:

[..]
Ja dat mag, maar ik vind het wel wat flauw om dit als organisatie die de topsporter een verzoek heeft gestuurd zo in de media te gooien.

Laat ze lekker de F1 en FIFA tot een verklaring dwingen.
Zo rollen die woke firma's. Zoeken de publiciteit omdat ze vinden X zijn mening moet geven over Y.

Doet X dat niet, dan is hij/zij dus superfout en het eens met onderdrukking en blablablabla!!!!!!!!!
pi_202461521
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 december 2021 10:33 schreef daNpy het volgende:

[..]
Zo rollen die woke firma's. Zoeken de publiciteit omdat ze vinden X zijn mening moet geven over Y.

Doet X dat niet, dan is hij/zij dus superfout en het eens met onderdrukking en blablablabla!!!!!!!!!
Wat zit je weer een onzin te verkondigen
  Moderator zaterdag 4 december 2021 @ 11:38:21 #32
319979 crew  Fok-it
Amor fati
pi_202462070
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 december 2021 10:33 schreef daNpy het volgende:

[..]

Dus eigenlijk zouden er gewoon helemaal geen organisaties meer moeten zijn die zich over maatschappelijke kwesties buigen volgens jou?

Kijk dat jij je daar 0 over bekommert prima, maar dat maakt Amnesty niet opeens 'woke'
  zaterdag 4 december 2021 @ 12:08:44 #33
15746 daNpy
Marathon Coupť
pi_202462469
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 december 2021 11:38 schreef Fok-it het volgende:

[..]
Dus eigenlijk zouden er gewoon helemaal geen organisaties meer moeten zijn die zich over maatschappelijke kwesties buigen volgens jou?

Kijk dat jij je daar 0 over bekommert prima, maar dat maakt Amnesty niet opeens 'woke'
Dat zeg ik helemaal niet. Maar dit zijn precies de aannames die gedaan worden waarmee mensen in een negatief daglicht worden gezet. Bedankt voor het bevestigen van mijn punt.
  Moderator zaterdag 4 december 2021 @ 12:43:33 #34
319979 crew  Fok-it
Amor fati
pi_202462932
quote:
14s.gif Op zaterdag 4 december 2021 12:08 schreef daNpy het volgende:

[..]
Dat zeg ik helemaal niet. Maar dit zijn precies de aannames die gedaan worden waarmee mensen in een negatief daglicht worden gezet. Bedankt voor het bevestigen van mijn punt.
Misschien moet je dan gewoon een genuanceerd antwoord geven zonder de stroom aan uitroeptekens om het zogenaamd kracht bij te zetten.

Misschien moet je je antwoord dan niet beginnen met 'die woke firma's'
  zaterdag 4 december 2021 @ 12:48:03 #35
214643 Nober
#Altijdtegenons
pi_202462989
Geen brief gestuurd bij de GP's van Arabische Emiraten, Verenigde Staten, China, Rusland, Qatar, Bahrein, Singapore, Azerbaijan, Canada...

:W
pi_202463226
Die jongen is 24 en wat weet hij buiten autoracen van mensenrechten? En waarom zou hij zich daar over moeten uitspreken? Wereld wordt steeds gekker.
  zaterdag 4 december 2021 @ 13:31:59 #37
15746 daNpy
Marathon Coupť
pi_202463519
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 december 2021 12:43 schreef Fok-it het volgende:

[..]
Misschien moet je dan gewoon een genuanceerd antwoord geven zonder de stroom aan uitroeptekens om het zogenaamd kracht bij te zetten.

Misschien moet je je antwoord dan niet beginnen met 'die woke firma's'
Ah je argumenten zijn op zie ik, dan maar op de man spelen :)
  Moderator zaterdag 4 december 2021 @ 13:43:38 #38
319979 crew  Fok-it
Amor fati
pi_202463646
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 december 2021 13:31 schreef daNpy het volgende:

[..]
Ah je argumenten zijn op zie ik, dan maar op de man spelen :)
Dit is op de man spelen? Ik geef alleen aan dat je post zelf daarvoor zorgt. Volgens mij heeft Amnesty ook helemaal geen oordeel gegeven dat Max 'fout' zou zijn als hij het niet doet dus dat verzin je er zelf bij.
  zaterdag 4 december 2021 @ 15:38:26 #39
15746 daNpy
Marathon Coupť
pi_202465227
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 december 2021 13:43 schreef Fok-it het volgende:

[..]
Dit is op de man spelen? Ik geef alleen aan dat je post zelf daarvoor zorgt. Volgens mij heeft Amnesty ook helemaal geen oordeel gegeven dat Max 'fout' zou zijn als hij het niet doet dus dat verzin je er zelf bij.
Waarom zoeken ze de publiciteit dan? Ze kunnen toch ook contact opnemen met Max en als hij zegt "nee sorry, geen interesse" het daarbij laten, ipv het alvast in de media gaan zetten?

Dit is gewoon iemand in een hoek proberen te duwen.
  Moderator zaterdag 4 december 2021 @ 15:46:48 #40
319979 crew  Fok-it
Amor fati
pi_202465358
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 december 2021 15:38 schreef daNpy het volgende:

[..]
Waarom zoeken ze de publiciteit dan? Ze kunnen toch ook contact opnemen met Max en als hij zegt "nee sorry, geen interesse" het daarbij laten, ipv het alvast in de media gaan zetten?

Dit is gewoon iemand in een hoek proberen te duwen.
Wie zegt dat het zo gegaan is? Misschien heeft de media zelf wel contact gezocht met Amnesty om te vragen hoe ze aankijken tegen het feit dat andere coureurs wel maatschappelijk bezig zijn en `onze' Max daar zo ignorant tegenover staat. Natuurlijk wordt er dan een reactie gegeven dat ze hopen dat hij dat wel doet. Daar zijn ze namelijk voor.

`'We snappen dat Max een heel druk schema heeft. In maart volgend jaar staat er weer een Formule 1-race in Saoedi-ArabiŽ op het programma. Die uitnodiging staat dus nog steeds', benadrukt ze. Hoe hij zich wil betrekken bij de organisatie is volgens de woordvoerder veelal aan hem. 'Hij is welkom om ons te bellen of langs te komen. Wij snappen dat dit heel ingewikkeld kan zijn', geeft ze wel toe. Maar een zeer beperkte groep coureurs voelt zich er comfortabel bij om openbaar politieke belangen uit te spreken.

Dit geeft aan dat Amnesty eerder benaderd lijkt te zijn over het standpunt dan andersom. Verder wordt er alleen maar gesproken over hopen, en over het begrijpen. Dus het heeft totaal niks met opdringen te maken
  Moderator zaterdag 4 december 2021 @ 15:53:15 #41
319979 crew  Fok-it
Amor fati
pi_202465473
Maar je ziet het toch ook in dit topic. Er is op dit moment gewoon een significante groep die op de een of andere manier weestand krijgt als het gaat over het goede willen doen, of organisaties, mensen die zich ergens over uitspreken.

En in plaats van te prijzen dat mensen maatschappelijk bewust zijn wordt er liever gezocht naar zogenaamde hypocrisie waarna er verweten wordt dat het dan maar schijn is. Dat is verdorven.
pi_202465581
Denken dat Verstappen hier ook maar een fuck om geeft :')

Die voert geen politiek die is alleen maar bezig met het kampioenschap.
pi_202493929
quote:

[..]
Dit ja, net als die voetballlers in Qatar. Ze hoeven die apenlanden niet te boycotten maar ze kunnen op zijn minst een statement maken.
  maandag 6 december 2021 @ 10:32:39 #44
214643 Nober
#Altijdtegenons
pi_202493983
quote:
0s.gif Op maandag 6 december 2021 10:29 schreef LanaMyst het volgende:

[..]
Dit ja, net als die voetballlers in Qatar. Ze hoeven die apenlanden niet te boycotten maar ze kunnen op zijn minst een statement maken.
Je bent te gast... Je hoeft niet naar Qatar, Arabische Emiraten, Abu Dhabi, Bahrein, VS, China, Rusland, BraziliŽ, Azerbaijan, Canada, Nederland.
pi_202494018
quote:
1s.gif Op maandag 6 december 2021 10:32 schreef Nober het volgende:

[..]
Je bent te gast... Je hoeft niet naar Qatar, Arabische Emiraten, Abu Dhabi, Bahrein, VS, China, Rusland, BraziliŽ, Azerbaijan, Canada, Nederland.
Nee ik niet maar kan me voorstellen dat je als topsporter niet zoveel te kiezen hebt waar een wedstrijd/race etc gehouden wordt.
  maandag 6 december 2021 @ 10:43:35 #46
214643 Nober
#Altijdtegenons
pi_202494139
quote:
0s.gif Op maandag 6 december 2021 10:35 schreef LanaMyst het volgende:

[..]
Nee ik niet maar kan me voorstellen dat je als topsporter niet zoveel te kiezen hebt waar een wedstrijd/race etc gehouden wordt.
We hebben vorig jaar al dat gekniel gehad voor die dooie crimineel bij elke GP, moet je niet aan beginnen.
pi_202722313
Uitspreekt voor de boeren in Zuid Afrika, de blanke Hamilton
pi_202766115
Waardeloze poging. Zelfs als Max zich erover uitspreekt gaat er niks gebeuren. Max bepaalt dat niet en gaat er niet over. Dat signaal geven boeit geen fuck, want we kijken toch allemaal naar de F1 of naar het WK in Qatar. Zelfs als het een signaal geeft is het een momentopname. Een momentopname dat geen effect heeft.

Kortom geld = macht. Nog een voorbeeld: kijk ook naar wat China doet met oeigoeren. Geen een land dat China boycot, want allemaal te bang. China is financieel te machtig. Oh en we gaan ook vrolijk naar de OS daar.
pi_202766175
Lekker belangrijk wat daar gebeurt.
N A P O L I
C A M P A N I A
pi_202766177
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 december 2021 15:59 schreef Sjemmert het volgende:
Denken dat Verstappen hier ook maar een fuck om geeft :')

Die voert geen politiek die is alleen maar bezig met het kampioenschap.
Precies. Sporters moeten zich niet mengen in de politiek. Dan brengt alleen financieel een hoop gedoe op. Daar zit je niet echt op te wachten.
abonnement iBood bol.com Vodafone Ziggo Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')