abonnement Unibet Coolblue
pi_202406515
Welk (filosofisch/levensbeschouwende) perspectief had jij het liefst ook bij anderen willen zien? Is er een bepaald perspectief waarop jij de wereld ziet of hoe we met elkaar zouden moeten omgaan wat je ook bij anderen had willen zien? Zou je willen dat zij op een bepaald punt ook het perspectief hebben wat jij hebt, zo ja, wat is dit perspectief?

Kun jij je eraan irriteren als een ander niet dezelfde perspectief heeft op een punt wat jij heel belangrijk vind? Zo ja, hoe ga je daar mee om? En zo nee, wat is je perspectief daarin?

Er zijn heel veel perspectieven in de maatschappij die ook botsen met elkaar. Veel verschillende meningen waarbij er weinig respect lijkt te zijn als de ander een ander perspectief heeft. Is er een bepaalde filosofie die in je opkomt waarvan jij had gewild dat anderen dit ook zouden hebben omdat dit veel zou oplossen of waardoor er meer respect/vrede zou kunnen zijn? Of simpelweg omdat je je dan meer begrepen en gesteund voelt in je perspectief?
FOK! is een primaire levensbehoefte. FOK! bevredigt mijn ziel.
pi_202420756
Ik denk dat de huidige tijdsgeest te lang voor de hardheid van de werkelijkheid is beschermd, waardoor 'iedereen' denkt dat hun problemen serieuzer zijn dan andere zaken. Alsof niet iedereen continu een zware strijd voert. Acceptatie dat lijden en sterven onlosmakelijk zijn verbonden met het leven is wat de (Westerse) wereld nodig heeft.

Ook is de menselijke behoefte om tot een bepaalde groep te horen behoorlijk zelfdestructief. Jezelf verbonden voelen met een groep is natuurlijk, maar je eigen identiteit verbinden aan deze groep brengt niks positiefs in de moderne maatschappij.
  zaterdag 4 december 2021 @ 10:14:47 #3
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_202461285
quote:
0s.gif Op woensdag 1 december 2021 16:21 schreef PatrickSwayze het volgende:
Ook is de menselijke behoefte om tot een bepaalde groep te horen behoorlijk zelfdestructief. Jezelf verbonden voelen met een groep is natuurlijk, maar je eigen identiteit verbinden aan deze groep brengt niks positiefs in de moderne maatschappij.
Grappig, ik denk juist dat de ontkenning van die instinctieve behoefte vanuit de moderne maatschappij tot problemen leidt.

Dat perspectief zou ik uiteraard het liefst ook bij jou willen zien. :P
pi_202462763
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 december 2021 10:14 schreef Iblardi het volgende:

[..]
Grappig, ik denk juist dat de ontkenning van die instinctieve behoefte vanuit de moderne maatschappij tot problemen leidt.

Dat perspectief zou ik uiteraard het liefst ook bij jou willen zien. :P
Bedoel je dat de maatschappij de mensen dwingt om zich te verbinden met een subcultuur? Want dan zie ik niet hoe dat haaks staat op wat ik zei.
pi_202494734
Leven en laten leven.

Als mensen zich wat meer met zichzelf en gelijkgestemden bezig zouden houden en zich niet bemoeien met hoe anderen leven, zou alles al een stuk prettiger zijn.

Als je een ander jouw normen en waarden wil opleggen gaat het al mis eigenlijk.
pi_202498721
quote:
0s.gif Op maandag 6 december 2021 11:33 schreef LanaMyst het volgende:
Leven en laten leven.

Als je een ander jouw normen en waarden wil opleggen gaat het al mis eigenlijk.
Ben ik het wel mee eens als het gaat om meer acceptatie voor andermans normen en waarden. Ik kan andermans normen en waarden wel respecteren zonder uitspraken te doen waardoor de ander zich beledigend zou moeten voelen. Dus niet respectloos, neerbuigend, dubieus, e.d., ookal ben ik het er niet mee eens. Ik lig ik er niet van wakker dat andere mensen ergens anders over denken dan ik, ook als ik het er totaal niet mee eens ben. Als je er maar begrip voor hebt dat de ander een ander perspectief of keuze heeft (dus geen begrip voor het perspectief maar begrip voor de differentiatie). Het gaat alleen mis inderdaad als dat wederzijds respect er niet is wat resulteert in negatieve uitlatingen, oordeelvorming, aannames, e.d. (wat jij inderdaad aangeeft met iemand anders jouw normen en waarden opleggen).
FOK! is een primaire levensbehoefte. FOK! bevredigt mijn ziel.
pi_202498968
quote:
14s.gif Op maandag 6 december 2021 15:57 schreef Missblackhairhighheels het volgende:

[..]
Ben ik het wel mee eens als het gaat om meer acceptatie voor andermans normen en waarden. Ik kan andermans normen en waarden wel respecteren zonder uitspraken te doen waardoor de ander zich beledigend zou moeten voelen. Dus niet respectloos, neerbuigend, dubieus, e.d., ookal ben ik het er niet mee eens. Ik lig ik er niet van wakker dat andere mensen ergens anders over denken dan ik, ook als ik het er totaal niet mee eens ben. Als je er maar begrip voor hebt dat de ander een ander perspectief of keuze heeft (dus geen begrip voor het perspectief maar begrip voor de differentiatie). Het gaat alleen mis inderdaad als dat wederzijds respect er niet is wat resulteert in negatieve uitlatingen, oordeelvorming, aannames, e.d. (wat jij inderdaad aangeeft met iemand anders jouw normen en waarden opleggen).
Klopt ja, ik heb bijvoorbeeld helemaal niets met geloof en hun bijbehorende normen en waarden. Maar zolang ze mij hun normen niet opleggen respecteer ik ze wel en moeten ze vooral hun gang maar gaan.
pi_202499066
quote:
0s.gif Op maandag 6 december 2021 11:33 schreef LanaMyst het volgende:
Leven en laten leven.

Als mensen zich wat meer met zichzelf en gelijkgestemden bezig zouden houden en zich niet bemoeien met hoe anderen leven, zou alles al een stuk prettiger zijn.

Als je een ander jouw normen en waarden wil opleggen gaat het al mis eigenlijk.
Dat is eigenlijk een beetje tegenstrijdig wat je zegt.
Mensen zouden zich met gelijkgestemden bezig moeten houden, maar wat als er bij die gelijkgestemden toch wat normen of waarden zijn die jouw niet zinnen?
Zou je je dan toch wat aanpassen, of ga je dan een eigen "clubje" oprichten zonder die specifieke normen en waarden? En houd je dan niet juist allemaal clubjes van individuen over?
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
pi_202499121
quote:
0s.gif Op maandag 6 december 2021 16:28 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]
Dat is eigenlijk een beetje tegenstrijdig wat je zegt.
Mensen zouden zich met gelijkgestemden bezig moeten houden, maar wat als er bij die gelijkgestemden toch wat normen of waarden zijn die jouw niet zinnen?
Zou je je dan toch wat aanpassen, of ga je dan een eigen "clubje" oprichten zonder die specifieke normen en waarden? En houd je dan niet juist allemaal clubjes van individuen over?
Maar de kleine verschillen binnen een groep gelijk gestemden zijn meestal wel overheen te stappen, en als ze echt te groot worden dan krijg je inderdaad een nieuw clubje.

Maar het is niet aan mij om mijn levensbeschouwing of mijn levensstijl aan een ander op te dringen die daar niet van gediend is. Ja ik kan informatie erover geven als iemand interesse heeft maar daar houdt het wel mee op.
En het is prettig om het met gelijk gestemden te delen, dat wel, vandaar die gelijk gestemden waar ik het over had.
  maandag 6 december 2021 @ 17:23:41 #10
377797 Missblackhairhighheels
Intelligent en gehaat.
pi_202499709
quote:
0s.gif Op maandag 6 december 2021 16:33 schreef LanaMyst het volgende:

[..]
Maar de kleine verschillen binnen een groep gelijk gestemden zijn meestal wel overheen te stappen, en als ze echt te groot worden dan krijg je inderdaad een nieuw clubje.

Maar het is niet aan mij om mijn levensbeschouwing of mijn levensstijl aan een ander op te dringen die daar niet van gediend is. Ja ik kan informatie erover geven als iemand interesse heeft maar daar houdt het wel mee op.
En het is prettig om het met gelijk gestemden te delen, dat wel, vandaar die gelijk gestemden waar ik het over had.
Ik snap je wel hoor. Je kunt makkelijker overweg met gelijkgestemden waardoor er minder frictie ontstaat over een bepaald (of meerdere) onderwerp(en), vandaar ook 'gelijkgestemden' omdat je gelijk gestemd bent omtrent een bepaald onderwerp. Die frictie is al aanhankelijk groter bij iemand die compleet anders denkt, (hoeft niet zo te zijn) maar het is afhankelijk van acceptatie inderdaad.

Sommige mensen die menen je keuze te accepteren maar dringen dan alsnog van alles op óf geven hun perspectief aan met een bepaalde toon wat een negatieve uitlating geeft op jóuw perspectief (ik hoop dat ik nog te volgen ben).
FOK! is een primaire levensbehoefte. FOK! bevredigt mijn ziel.
  dinsdag 7 december 2021 @ 14:56:43 #11
16305 Jappie
parttime reverend
pi_202511050
quote:
0s.gif Op maandag 6 december 2021 16:28 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]
Dat is eigenlijk een beetje tegenstrijdig wat je zegt.
Mensen zouden zich met gelijkgestemden bezig moeten houden, maar wat als er bij die gelijkgestemden toch wat normen of waarden zijn die jouw niet zinnen?
Zou je je dan toch wat aanpassen, of ga je dan een eigen "clubje" oprichten zonder die specifieke normen en waarden? En houd je dan niet juist allemaal clubjes van individuen over?
Er zit een andere tegenstrijdigheid in:

quote:
0s.gif Op maandag 6 december 2021 11:33 schreef LanaMyst het volgende:
Leven en laten leven.

Als mensen zich wat meer met zichzelf en gelijkgestemden bezig zouden houden en zich niet bemoeien met hoe anderen leven, zou alles al een stuk prettiger zijn.

Als je een ander jouw normen en waarden wil opleggen gaat het al mis eigenlijk.
Ze zegt daarmee impliciet dat leven en laten leven voor iedereen zou moeten gelden waarmee je direct die norm en waarde aan een ander oplegt. ;)
pi_202516582
Ik denk dat de meeste mensen helemaal niet over dit soort vragen nadenken, laat staan over diepere filosofische vragen. Wat ik graag bij alle mensen zou willen zien is het vermogen om zelfstandig na te kunnen en willen nadenken.
In deze tijd met Corona, klimaat, migratie etc. lijkt het erop dat heel veel mensen het belangrijker vinden om bij een bepaalde groep te horen en schilderen anderen af als ontkenners,wappies, rechts rdicalen etc.
In de politiek en de media wordt vrijwel nooit op argumenten ingegaan, men verdedigt de wenselijke meningen.
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')