abonnement Unibet Coolblue
pi_203293230
quote:
0s.gif Op donderdag 20 januari 2022 19:55 schreef otenko_sol het volgende:
Het verbaast ons vooral dat verschillende teams zo probleemloos 5 gevonden lijken te hebben; dat is hier nog een van de grootste vraagtekens... |:( |:(
Nou probleemloos.... Dat was wel een van de lastigste hoor :)
pi_203302897
Ik blijf maar bezig met het ontcijferen van 19a.
pi_203305448
quote:
0s.gif Op donderdag 20 januari 2022 22:13 schreef De_Escalatievogel het volgende:

[..]
Nou probleemloos.... Dat was wel een van de lastigste hoor :)
En zijn er dan nog tips voor diegenen die nog steeds in het duister tasten zo enkele dagen voor de deadline? :-)
pi_203308007
quote:
12s.gif Op vrijdag 21 januari 2022 19:58 schreef E-ke het volgende:

[..]
En zijn er dan nog tips voor diegenen die nog steeds in het duister tasten zo enkele dagen voor de deadline? :-)
Een lampje aan doen!
pi_203312095
quote:
12s.gif Op vrijdag 21 januari 2022 22:16 schreef De_Escalatievogel het volgende:

[..]
Een lampje aan doen!
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_203315389
Wat een sloeber, het antwoord van 19a!
Eens kijken of 19 vervolledigd kan worden, met nog b,c en g te gaan.
pi_203325938
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 januari 2022 14:24 schreef KTruyaert93 het volgende:
Wat een sloeber, het antwoord van 19a!
Eens kijken of 19 vervolledigd kan worden, met nog b,c en g te gaan.
Go go go! C kan een taaie zijn...
pi_203329089
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 januari 2022 23:54 schreef empire_oathman het volgende:

[..]
Go go go! C kan een taaie zijn...
B en G blijkbaar ook. :P :'(
pi_203329445
B en C is hard werken. G is... anders...
pi_203332442
Klopt het dat de invulvelden bij vraag 14 niet actief zijn, of ligt dat aan mijn pdf-lezer?

Edit: nevermind, lag aan mijn pdf-lezer :)

[ Bericht 45% gewijzigd door Jonathanverstrate op 23-01-2022 15:11:52 ]
pi_203335692
En is opgave 9 nog steeds een maagd, zo'n 2 dagen voor de deadline? Ik heb ondertussen al in 501 richtingen zitten zoeken, maar de gegeven informatie klopt nooit helemaal...
pi_203335863
ik heb hem en er zitten ook 15 atleten in verborgen. Ik kuis jullie allemaal af! 8)7
pi_203335996
quote:
0s.gif Op zondag 23 januari 2022 18:27 schreef xmichellekex het volgende:
ik heb hem en er zitten ook 15 atleten in verborgen. Ik kuis jullie allemaal af! 8)7
Ah, dáár zitten mijn ontbrekende atleten dus :s)
pi_203336549
quote:
0s.gif Op zondag 23 januari 2022 18:27 schreef xmichellekex het volgende:
Ik kuis jullie allemaal af!
Kuisen -> kuisproducten -> 5 merken die niet meer bestaan ->...
Volgende keer een spoiler tag gebruiken! :P
pi_203336600
Ik zit nog te sukkelen op 9 en 21. Hoop nog iets te vinden daar, maar de tijd dringt. Bij beide opgaven al veel interessante richtingen uitgegaan, maar ze willen niet kraken.
pi_203338485
quote:
0s.gif Op zondag 23 januari 2022 19:09 schreef mbo_osese het volgende:

[..]
Kuisen -> kuisproducten -> 5 merken die niet meer bestaan ->...
Volgende keer een spoiler tag gebruiken! :P
Daarmee dat ik hem niet vond. Ik had 'kruistocht' ipv 'kuistocht' gelezen...
pi_203339462
Opgave 4, 9 en 21 zijn voor mij nachtmerries. Er zijn anderen waar ik niet zeker ben van mijn oplossingen, maar voor deze drie heb ik niet eens het begin van een idee voor de oplossing...
21 lijkt het meest toegankelijk, maar mijn pogingen op basis van opgave 9b van vorig jaar werkten niet ;( Heeft iemand een tipje? :S___D
pi_203343633
quote:
0s.gif Op zondag 23 januari 2022 22:44 schreef Gianca het volgende:
Heeft iemand een tipje? :S___D
Overmorgen heb ik er vast en zeker één!
pi_203347364
quote:
0s.gif Op maandag 24 januari 2022 12:19 schreef empire_oathman het volgende:

[..]
Overmorgen heb ik er vast en zeker één!
Ja ik denk dat over 2 dagen iedereen spraakzamer zal worden :P ... ook op opgave 9, want met alle genieën die hier zijn, kan ik niet geloven dat niemand het heeft opgelost!
pi_203348703
quote:
0s.gif Op maandag 24 januari 2022 16:58 schreef Gianca het volgende:

[..]
Ja ik denk dat over 2 dagen iedereen spraakzamer zal worden :P ... ook op opgave 9, want met alle genieën die hier zijn, kan ik niet geloven dat niemand het heeft opgelost!
Ik bedoelde eerder de tips van defensie zelf :)
pi_203352022
die zijn meestal geen grote hulp imho.
pi_203353364
quote:
0s.gif Op maandag 24 januari 2022 21:59 schreef xmichellekex het volgende:
die zijn meestal geen grote hulp imho.
meestal een bevestiging wat je al wist maar dus je al geen stap verder hielp :-)
pi_203361223
T-5u. Opsturen die handel :)
pi_203361948
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 januari 2022 17:46 schreef empire_oathman het volgende:
T-5u. Opsturen die handel :)
Toch nog net 16 gekraakt... Nog een uurtje staren naar 6b voor ik hetzelfde doe...
pi_203361981
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 januari 2022 17:46 schreef empire_oathman het volgende:
T-5u. Opsturen die handel :)
En de deadline om 11u ;)
pi_203362036
Ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig hiernaar: Als ik kijk naar de Belgische puzzel oogt hij elke keer een stuk moeilijker dan de Nederlandse. Vinden jullie dat ook of misschien juist het omgekeerde?
pi_203362903
Ik ben alvast blij dat bij de Belgische minder vragen zitten waarbij je moet vinden dat de letters overeenkomen met de laatste letter van het album horend bij de liedjes in de Radio 2 top 2000 waarvan de ranking een kwadraat is van een priemgetal, tenzij het iets van de Beatles betreft.
Ofzo.
pi_203362992
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 januari 2022 18:41 schreef SnertMetChoco het volgende:
Als ik kijk naar de Belgische puzzel oogt hij elke keer een stuk moeilijker dan de Nederlandse.
Zeer interessant! Ik vind het omgekeerde. Na de Belgische editie kijk ik ieder jaar naar de Nederlandse, maar leg die dan toch weer weg. Mogelijks ook omdat hij visueel iets minder aantrekkelijk is? Er lijken ook elk jaar opgaves in te zitten waarbij het antwoord discutabel is, iets wat je amper vindt in de Belgische puzzel.
pi_203363217
idem. Te veel rijtjes daar in Nederland.

En gewoon eens kijken naar een puzzel geeft nooit een juiste indicatie van de moeilijkheid imho. Ik zeg elk jaar dat het wss weer een stuk moeilijker is dan het jaar voordien. Tot de opgaves één na één toch beginnen te kraken en het uiteindelijk allemaal redelijk constant is wat moeilijkheidsgraad betreft.

Waarmee ik niet gezegd heb dat ik evenveel punten zal halen als vorig jaar... 8)7

Wel eens benieuwd waar iedereen gestrand is.
pi_203363826
Zowel de Nederlandse als de Belgische versie zijn weer behoorlijk lastig dit jaar, bij een groot deel zie ik nog geen lichtpuntjes, maar ze hebben beiden zeker wel een aantal hele mooie opgaven. Zeker de moeite waard om later nog eens naar te kijken en de rijtjes kan je dan aan je voorbij laten gaan.
pi_203364346
Ons schip strandt hier: alle opgaves behalve 9. Atleten: 15(+1 discutabel). Morgen eens een lijstje opmaken van de gevonden atleten, ik ben benieuwd welke we niet hebben gevonden!
pi_203365253
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 januari 2022 19:35 schreef xmichellekex het volgende:
idem. Te veel rijtjes daar in Nederland.
Ik weet niet, rijtjes kunnen ook wel leuk zijn. Heb me wel vermaakt met de rijtjes van dit jaar in ieder geval en die waren gelukkig niet zo absurd als empire_oathman voorhield. ;)

quote:
En gewoon eens kijken naar een puzzel geeft nooit een juiste indicatie van de moeilijkheid imho. Ik zeg elk jaar dat het wss weer een stuk moeilijker is dan het jaar voordien. Tot de opgaves één na één toch beginnen te kraken en het uiteindelijk allemaal redelijk constant is wat moeilijkheidsgraad betreft.
Dit is op zich wel zo inderdaad. Beginnend aan de Nederlandse leek hij moeilijk, maar gaandeweg krijg je toch een hoop gedaan.
pi_203366397
Ja, het is gedaan! Helaas opgave 9 niet opgelost weten te krijgen, ik zal zo na de deadline een lijstje posten van de opgaves waar wij atleten hebben gevonden :)

Wat betreft verschil Nederlands vs Belgisch. Ik denk dat het lastig is om te zeggen welke van de twee moeilijker is. Dat zal ook verschillen van persoon tot persoon en waar je sterke punten liggen. Een paar dingen die mij opvallen zijn:

• De Belg is zoals gezegd veel visueler ingesteld. Zoals de NL bijvoorbeeld dit jaar die Zonnebloem-puzzel heeft, zitten er in de Belg pak m beet 10 van dat soort opgaves. Maar ik moet zeggen dat de NL van dit jaar wat dat betreft al een stuk visueler was dan vorig jaar.
• De Nederlandse heeft veel meer getallenrijtjes.
• De Nederlandse heeft meer "dom werk"-opgaves. Dan denk ik aan de Zweedse puzzel van dit jaar, of die Tetris en dat blauw/rood substitutieding van vorig jaar.
• De Belg heeft een goed omrand thema met veel meer verstopte hints (totaal 25). Dit is wat mij betreft een van de grootste pluspunten. Daardoor weet je namelijk altijd zeker wanneer je iets gevonden hebt, in plaats van de vergezochte associaties die je bij NL moet maken als je gaat sprokkelen naar bonuspunten.
• Dit gaat verder op het punt hierboven. Omdat er bij de Belg veel meer themahints zijn, is er eigenlijk niks meer willekeurig gekozen. Als er ongebruikte informatie in een opgave zit, weet je haast zeker dat er wel een themahint in verborgen moet zijn.

Dus ja, moeilijker, makkelijker... Ik weet het niet. Ze zijn vooral heel verschillend en allebei op hun eigen manier erg leuk :)
pi_203367017
Opgestuurd.

Hier uiteindelijk toch nog 5 opgaves (deels) niet opgelost. Ik denk een 18 atleten ingevuld, maar een aantal zijn wishful thinking. Maar ik heb er toch ééntje gisteren nog gevonden waarvan ik denk (en hoop) dat er wat bonuspuntjes mee te verdienen vallen.
pi_203367069
De mijne is ook binnen. 9 en 21 niet gevonden.
Wel 22 atleten die zeker juist zijn, 1 die vergezocht is en 1 beredeneerde gok.
pi_203367164
Hier op de valreep nog 5 gevonden en daarmee alle opgaven opgelost :P
Heeft iemand bevestiging gehad dat het antwoord op vraag 1 meetelt voor de bonus? Het staat namelijk "min of meer" versleuteld, maar we hebben er niet expliciet voor gemaild dus we zijn niet zeker.
pi_203367200
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 januari 2022 22:57 schreef plauwers het volgende:
De mijne is ook binnen. 9 en 21 niet gevonden.
Wel 22 atleten die zeker juist zijn, 1 die vergezocht is en 1 beredeneerde gok.
Mooie score!
Wij hebben er ook 22 weten te vinden met zekerheid, te weten:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_203367208
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 januari 2022 23:05 schreef otenko_sol het volgende:
Hier op de valreep nog 5 gevonden en daarmee alle opgaven opgelost :P
Heeft iemand bevestiging gehad dat het antwoord op vraag 1 meetelt voor de bonus? Het staat namelijk "min of meer" versleuteld, maar we hebben er niet expliciet voor gemaild dus we zijn niet zeker.
Pwoah! Dus jullie hebben 9 gevonden, proficiat! Dat zou wel eens de overwinning kunnen betekenen! Zou je een hintje willen delen over die opgave?

1: Ik vermoed van niet, je zou dan ook kunnen beredeneren dat er dan een stuk of 5 atleten in de estafette versleuteld staan
pi_203367240
Mijn bonussen zaten in

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_203367504
slechts 1 in 27??? Ik had die, maar heb er nog uren op zitten kijken omdat ik dacht dat er nog één in zat :(
pi_203367896
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 januari 2022 23:09 schreef De_Escalatievogel het volgende:

[..]
Pwoah! Dus jullie hebben 9 gevonden, proficiat! Dat zou wel eens de overwinning kunnen betekenen! Zou je een hintje willen delen over die opgave?

1: Ik vermoed van niet, je zou dan ook kunnen beredeneren dat er dan een stuk of 5 atleten in de estafette versleuteld staan
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_203368411
quote:
0s.gif Op woensdag 26 januari 2022 01:21 schreef otenko_sol het volgende:

[..]
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dus dat vermoeden was juist, maar hoe het verder moet, zie ik niet. :P
pi_203368470
Wow, sterk allemaal! We hoopten stiekem op een top 5 plaats, maar het thema zal ons de das weer om doen.
SPOILER: thema
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: opgave 9
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik heb nog een vraagje over de verborgen atleten. Hoe pakken jullie dit aan? Bij een aantal opgaves (bv de oogjes, of het kleurverschil van de ringen) kan je de info vertalen naar een soort binair getal. Hebben jullie dan een 'brute force' programma dat alle mogelijke decoderingen overloopt? Of toch manueel? Wat zeker hielp dit jaar was een gedownload lijstje van mogelijke atleten, om snel en automatisch te controleren of je in de juiste richting aan het zoeken was.

[ Bericht 19% gewijzigd door mbo_osese op 26-01-2022 08:09:54 ]
pi_203368615
Hier slechts 5 sporters gevonden:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
19a is er ook maar gekomen dankzij de Franse puzzel... Heeft iemand hier het mechanisme gevonden? Want ik vermoed dat er toch nog iets fout is, gezien we 12 rotaties 'niet gebruikt' hebben...
pi_203368642
quote:
0s.gif Op woensdag 26 januari 2022 08:09 schreef KTruyaert93 het volgende:
19a is er ook maar gekomen dankzij de Franse puzzel... Heeft iemand hier het mechanisme gevonden? Want ik vermoed dat er toch nog iets fout is, gezien we 12 rotaties 'niet gebruikt' hebben...
Ik heb geen rationale gevonden in de rotaties, waardoor ik dacht dat daar ook nog een atleet in zat. Maar je hebt wel degelijk alle letters nodig voor de oplossing, dus als je 12 rotaties niet hebt gebruikt, heb je mogelijks niet het finale antwoord?
pi_203368937
(De buitenste ringen hebben minder rotaties "gebruikt" dan de binnenste, omdat die maar twee ipv vier letters afstrepen per keer, dus het hangt er wat vanaf wat je bedoelt.)
pi_203369012
quote:
0s.gif Op woensdag 26 januari 2022 08:47 schreef empire_oathman het volgende:
(De buitenste ringen hebben minder rotaties "gebruikt" dan de binnenste, omdat die maar twee ipv vier letters afstrepen per keer, dus het hangt er wat vanaf wat je bedoelt.)
Hieronder in spoiler omdat ik wat vertel over de boodschap, puur indien er zich na de tip nog iemand aan zou willen pijnigen, ook al lijkt me dat sterk...
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_203369013
Ik ben ook benieuwd naar jullie zoektocht om opgave 9 op te lossen. Twee van onze 'betere' draadjes:

• Shrug -> Kanye West -> windrichtingen -> iets met semaforen?
• Tsu teken in de 0 -> Tsuno -> iets met albums van Yoko Tsuno?
pi_203369036
quote:
0s.gif Op woensdag 26 januari 2022 07:52 schreef mbo_osese het volgende:
Ik heb nog een vraagje over de verborgen atleten. Hoe pakken jullie dit aan? Bij een aantal opgaves (bv de oogjes, of het kleurverschil van de ringen) kan je de info vertalen naar een soort binair getal. Hebben jullie dan een 'brute force' programma dat alle mogelijke decoderingen overloopt? Of toch manueel?
Al mijn bonussen waren manueel. Enkel beetje python geschreven voor opgaven 12b, 13 en 20.
pi_203369070
Ik ben benieuwd naar de methodes om de atleten van 7, 11, 12, 27 en enkele andere te vinden!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')