abonnement Unibet Coolblue
pi_202402090
De medische wetenschap heeft ontdekt dat er bloedgroepen zijn en dat bij een bloedtransfusie de bloedgroep moet worden bepaald voordat je een bloedtransfusie krijgt.

Maar: Er zullen ongetwijfeld YouTube-professoren zijn die de theorie van de bloedgroepen onzin vinden.
En de reguliere medische wetenschap is ook maar een mening.

Maar stel dat zo'n bloedgroep-ontkenner bloed nodig heeft en voor pampus ligt en zijn gelijkgestemde familieleden gaan in allerijl naar een ziekenhuis en eisen bij hoog en bij laag dat hun familielid onmiddellijk bloed nodig heeft, maar weigeren mee te werken aan een onderzoek ter bepaling van de bloedgroep.

Hoe moet je daar als ziekenhuis mee omgaan?

Als je lukraak maar wat bloed toedient is er grote kans dat patient overlijdt en dan zijn de rapen gaar.
"Zie je wel dat de reguliere medische wetenschap faalt" zal het klinken in hun bubbel.

Maar je mag ook niet weigeren. Je hebt een inspanningsverplichting.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_202402234
Ik heb nog nooit gehoord dat er iemand is die het bestaan van bloedgroepen ontkent. Ik denk ook niet dat een arts mee zou gaan met dit verzoek.
Protège moi de mes désirs.
  dinsdag 30 november 2021 @ 10:18:35 #3
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_202402250
Daar hebben ze bloedgroep O-negatief voor.
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
  Spellchecker dinsdag 30 november 2021 @ 10:25:04 #4
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_202402357
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 november 2021 10:17 schreef arvensis het volgende:
Ik heb nog nooit gehoord dat er iemand is die het bestaan van bloedgroepen ontkent. Ik denk ook niet dat een arts mee zou gaan met dit verzoek.
_O_
pi_202402803
Als ze het al ontkennen heeft er bij de geboorte waarschijnlijk te weinig zuurstof in het bloed gezet. VEEL te weinig.
pi_202459103
Je hebt als het goed is altijd dezelfde bloedgroep als je moeder. Dus gewoon de moeder van de patiënt vragen en het probleem is opgelost.

Lijkt me trouwens dat dit bij iedereen wel ergens in het medisch dossier zou moeten staan.
  zaterdag 4 december 2021 @ 21:17:22 #7
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_202471389
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 december 2021 00:00 schreef DoubleDip het volgende:
Je hebt als het goed is altijd dezelfde bloedgroep als je moeder. Dus gewoon de moeder van de patiënt vragen en het probleem is opgelost.
Dit lijkt me sterk.
pi_202471874
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 november 2021 10:17 schreef arvensis het volgende:
Ik heb nog nooit gehoord dat er iemand is die het bestaan van bloedgroepen ontkent. Ik denk ook niet dat een arts mee zou gaan met dit verzoek.
Een arts zal in principe de wens van de patient honoreren, echter wanneer de patient in levensgevaar is gaan er 2 principes tegen elkaar in, namelijk het principe van niet schaden/goede zorg verlenen vs. recht op autonomie (patient). De arts zal in veel van die gevallen zich beroepen op de eerst genoemde principes mocht er bijv. achteraf een tuchtzaak komen.

Ooit een casus gelezen over een Jehovah getuige die geen bloeddonatie mocht. Uiteindelijk heeft de arts in een noodsituatie toch bloed gegeven, zich beroepend op eerder genoemd argument. De familie was not amused, maar waren wel blij dat patiente nog leefde. Geen zaak van gekomen. Maar zo gaat het in de praktijk geloof ik wel vaker.
pi_202471927
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 november 2021 10:17 schreef arvensis het volgende:
Ik heb nog nooit gehoord dat er iemand is die het bestaan van bloedgroepen ontkent. Ik denk ook niet dat een arts mee zou gaan met dit verzoek.
Veel gekker dan het antivaxx geluid is het niet fyi.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
  zondag 5 december 2021 @ 09:52:20 #10
131066 scrub_nurse
ik denk dat ik denk, denk ik..
pi_202476825
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 december 2021 00:00 schreef DoubleDip het volgende:
Je hebt als het goed is altijd dezelfde bloedgroep als je moeder. Dus gewoon de moeder van de patiënt vragen en het probleem is opgelost.

Lijkt me trouwens dat dit bij iedereen wel ergens in het medisch dossier zou moeten staan.
nog even een biologielesje volgen ;)
  zondag 5 december 2021 @ 09:55:53 #11
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_202476863
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 december 2021 00:00 schreef DoubleDip het volgende:
Je hebt als het goed is altijd dezelfde bloedgroep als je moeder. Dus gewoon de moeder van de patiënt vragen en het probleem is opgelost.

Lijkt me trouwens dat dit bij iedereen wel ergens in het medisch dossier zou moeten staan.
Hoe kom je hier dan bij?
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 zondag 5 december 2021 @ 10:05:27 #12
74056 crew  ToT
pi_202476944
quote:
16s.gif Op zaterdag 4 december 2021 21:43 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]
Veel gekker dan het antivaxx geluid is het niet fyi.
Juist behoorlijk veel gekker.
Ik heb tot op zekere hoogte best begrip voor mensen die dit vaccin niet durven te nemen. In discussies probeer ik echter wel uit te leggen waarom hun visie waarschijnlijk niet klopt, net als dat er nog steeds mensen zijn die denken dat ze hun "eigen koolmonoxide" zitten in te ademen met die mondkapjes. Ik begrijp de angst, maar ik leg wel uit hoe de vork in de steel zit.

Praten over niet in bloedgroepen geloven is de boel gewoon in het belachelijke trekken.
pi_202478868
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 december 2021 00:00 schreef DoubleDip het volgende:
Je hebt als het goed is altijd dezelfde bloedgroep als je moeder. Dus gewoon de moeder van de patiënt vragen en het probleem is opgelost.

Lijkt me trouwens dat dit bij iedereen wel ergens in het medisch dossier zou moeten staan.
:')

Je kan zelfs een bloedgroep hebben die zowel je vader als je moeder niet heeft.
pi_202497272
Je gaat nooit zomaar lukraak bloed toedienen. Als je NU bloed moet toedienen geef je O negatief bloed. Dat “past” op alle bloedgroepen.

Opzich doen we voordat je een bloedtransfusie krijgt (muv acuut spoedeisende situaties) áltijd kruisproeven, waarbij je wat bloed van de patiënt mengt met een beetje donorbloed. Als er dan klonters ontstaan weet je dat het bloed van deze donor problemen gaat geven als je dat aan de patient geeft. Dat doen we dus ook als we al tig keer je bloedgroep bepaald hebben, want een verkeerde match kan levensbedreigend zijn.

Met een paar kruisproeven zou je op zich een onofficiële bloedgroeptypering kunnen doen. Ethisch is dat dan weer niet zo wenselijk, aangezien je van een aantal donors dus een beetje bloed verspild. Geruststellend is dat ik nog nooit heb gehoord van een bloedgroepontkenner, maar zóveel jaar loop ik nou ook nog niet in het ziekenhuis rond... :')
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')