abonnement Unibet Coolblue
  maandag 29 november 2021 @ 18:24:50 #1
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_202394747
Hoi, TS ziet inflatie aankomen en wil van zijn euro's af. Een groot deel daarvan in edelmetalen steken, omdat hij niet alles in Bitcoin wil hebben zitten.

Hoe kan ik een staaf laten testen en certificeren? Wat is het veiligste?
  maandag 29 november 2021 @ 18:29:32 #2
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_202394796
Waar je je goud/zilver koopt maakt al een behoorlijk verschil ...

Waar dacht je goud en zilver te gaan kopen?
Dum de dum
  maandag 29 november 2021 @ 18:30:12 #3
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_202394803
Gerenommeerde webshops (Duitsland) leveren gewoon echt spul hoor.

Een juwelier kan evt door middel van een piepklein schaafseltje kijken of het echt goud is.
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
pi_202394830
ik zou mij eerder zorgen maken hoe je dit veilig kan opslaan ivm brand en inbraak.

Check ook je inboedelverzekering, want ik vermoed dat goud niet gedekt is.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  maandag 29 november 2021 @ 19:40:22 #5
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_202395720
quote:
0s.gif Op maandag 29 november 2021 18:32 schreef sjorsie1982 het volgende:
ik zou mij eerder zorgen maken hoe je dit veilig kan opslaan ivm brand en inbraak.

Check ook je inboedelverzekering, want ik vermoed dat goud niet gedekt is.
Och als je het in de kruipkelder bewaart dan kan je huis affikken of onder 2 meter water komen, met dat goud gebeurt niks :)

Verzekeringstechnisch is het vaak vanaf een paar 100 tot paar 1000 uitgesloten.
Dum de dum
pi_202395759
Bij de gerenommeerde webshops komt edelmetaal met een certificaat van de gieter. Over het algemeen zit er slechts een kleine premie op de prijs, dus gewoon daar kopen zou ik zeggen.

Daarnaast kan je om diefstal/brand risico te vermijden eventueel overwegen om je aankopen niet thuis op te slaan, maar om een aankoop te doen via een bedrijf wat allocated storage aanbied. Afhankelijk van je verdere beweegreden (alleen hedgen tegen geldontwaarding, of ook risico van confiscatie voorkomen) kan dit eventueel een alternatief zijn.
pi_202397267
Volgens mij betaal je meestal wel BTW over een staaf zilver of goud. Makkelijker is bijvoorbeeld een ETF kopen die de goud of zilver koers volgt.
  maandag 29 november 2021 @ 21:11:54 #8
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_202397782
Ik heb een plaats in gedachte waar ik het goud ga bewaren, waar het het veiligste is.

Als het ergens in een kluis ligt is het maar de vraag of ik bij mijn goud kan als eens de pleuris uitbreekt. Of iemand anders eigent het zich op en ik kan er dan wel recht op hebben, wie zegt dat ik dat recht krijg?

Affikken of waterschade is bij goud niet zo relevant inderdaad. Inbraak ook niet, want alleen ik weet waar het ligt.

Het enige waar ik echt zekerheid over wil hebben is dat het massief goud is zonder dat er een kern van nepgoud in zit. Daarom heb ik bij voorkeur meerdere kleine staven.

Ik twijfel nog of zilver niet beter is, dan koop je meer gewicht dat nog moeilijker te stelen is.
pi_202398400
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2021 21:11 schreef Ixnay het volgende:
Ik heb een plaats in gedachte waar ik het goud ga bewaren, waar het het veiligste is.

Als het ergens in een kluis ligt is het maar de vraag of ik bij mijn goud kan als eens de pleuris uitbreekt. Of iemand anders eigent het zich op en ik kan er dan wel recht op hebben, wie zegt dat ik dat recht krijg?

Affikken of waterschade is bij goud niet zo relevant inderdaad. Inbraak ook niet, want alleen ik weet waar het ligt.

Het enige waar ik echt zekerheid over wil hebben is dat het massief goud is zonder dat er een kern van nepgoud in zit. Daarom heb ik bij voorkeur meerdere kleine staven.

Ik twijfel nog of zilver niet beter is, dan koop je meer gewicht dat nog moeilijker te stelen is.
Koop een nauwkeurige weegschaal en een volumetrische beker en bereken de dichtheid. Goud heeft een dichtheid van 19,3 kg/dm3 (of g/cm3).
Edensnator over 'n out
  maandag 29 november 2021 @ 22:16:23 #10
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_202398932
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2021 21:11 schreef Ixnay het volgende:
Ik heb een plaats in gedachte waar ik het goud ga bewaren, waar het het veiligste is.

Als het ergens in een kluis ligt is het maar de vraag of ik bij mijn goud kan als eens de pleuris uitbreekt. Of iemand anders eigent het zich op en ik kan er dan wel recht op hebben, wie zegt dat ik dat recht krijg?

Affikken of waterschade is bij goud niet zo relevant inderdaad. Inbraak ook niet, want alleen ik weet waar het ligt.

Het enige waar ik echt zekerheid over wil hebben is dat het massief goud is zonder dat er een kern van nepgoud in zit. Daarom heb ik bij voorkeur meerdere kleine staven.

Ik twijfel nog of zilver niet beter is, dan koop je meer gewicht dat nog moeilijker te stelen is.
Ook onhandiger meenemen als de pleuris uitbreekt.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  maandag 29 november 2021 @ 22:23:24 #11
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_202399059
quote:
0s.gif Op maandag 29 november 2021 21:46 schreef Edensnator het volgende:

[..]
Koop een nauwkeurige weegschaal en een volumetrische beker en bereken de dichtheid. Goud heeft een dichtheid van 19,3 kg/dm3 (of g/cm3).
Gok dat de verkopende entiteit je niet even laat meten :)
Dum de dum
  maandag 29 november 2021 @ 22:29:07 #12
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_202399143
Betwijfel trouwens of goud in de moderne tijd als ruilmiddel nog waarde heeft. Er zijn nuttiger, meer bruikbare artikelen nu in geval van pleuris uitbraak.

Ook is het een mot melding, bij aanschaf en verkoop.
Dum de dum
  maandag 29 november 2021 @ 22:54:06 #13
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_202399452
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2021 21:11 schreef Ixnay het volgende:
Als het ergens in een kluis ligt is het maar de vraag of ik bij mijn goud kan als eens de pleuris uitbreekt.
Als de pleuris uitbreekt heb je niet veel aan baren goud.
Je wilt dan een brood kunnen kopen en dan leg je geen klomp goud van 2000 euro neer.

Ik zou voor zilver gaan. Kleine baartjes of munten.
Tot nooit .......
pi_202399956
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2021 21:11 schreef Ixnay het volgende:
Affikken of waterschade is bij goud niet zo relevant inderdaad. Inbraak ook niet, want alleen ik weet waar het ligt.
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2021 21:11 schreef Ixnay het volgende:
Ik twijfel nog of zilver niet beter is, dan koop je meer gewicht dat nog moeilijker te stelen is.
Ja, goed verhaal inderdaad. Risico op inbraak is niet relevant, maar ik overweeg zilver omdat het moeilijker te stelen is...
pi_202400488
quote:
0s.gif Op maandag 29 november 2021 22:29 schreef Fe2O3 het volgende:
Betwijfel trouwens of goud in de moderne tijd als ruilmiddel nog waarde heeft. Er zijn nuttiger, meer bruikbare artikelen nu in geval van pleuris uitbraak.

Ook is het een mot melding, bij aanschaf en verkoop.
Welnee.

Vorig jaar nog voor duizenden euro’s aan goud en zilver verkocht.
Kraait geen haan naar.
  dinsdag 30 november 2021 @ 12:39:11 #16
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_202404062
quote:
0s.gif Op maandag 29 november 2021 23:46 schreef Accordtje het volgende:

[..]
[..]
Ja, goed verhaal inderdaad. Risico op inbraak is niet relevant, maar ik overweeg zilver omdat het moeilijker te stelen is...
Zekerheid op zekerheid.
  dinsdag 30 november 2021 @ 12:43:10 #17
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_202404124
quote:
0s.gif Op maandag 29 november 2021 22:54 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
Als de pleuris uitbreekt heb je niet veel aan baren goud.
Je wilt dan een brood kunnen kopen en dan leg je geen klomp goud van 2000 euro neer.

Ik zou voor zilver gaan. Kleine baartjes of munten.
Een Romeins pak dat destijds gedragen werd door de rijkere klasse kostte ongeveer 1 ounce goud.

En dat is hetzelfde als wat een maatpak nu kost voor een vergelijkbare klasse in de huidige tijd.

Goud is een veilige haven om je geld te parkeren. Dat kan niet zomaar bijgedrukt worden. Vergelijkbaar met bitcoin. Verschil is dat die handel veel agressiever is en dat het moeilijk handelen is bij pleurisuitbraak. Je zult namelijk wel technologie nodig hebben om in bitcoin te betalen.
pi_202404234
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 november 2021 12:43 schreef Ixnay het volgende:

[..]
Een Romeins pak dat destijds gedragen werd door de rijkere klasse kostte ongeveer 1 ounce goud.

En dat is hetzelfde als wat een maatpak nu kost voor een vergelijkbare klasse in de huidige tijd.

Goud is een veilige haven om je geld te parkeren. Dat kan niet zomaar bijgedrukt worden. Vergelijkbaar met bitcoin. Verschil is dat die handel veel agressiever is en dat het moeilijk handelen is bij pleurisuitbraak. Je zult namelijk wel technologie nodig hebben om in bitcoin te betalen.
Vertrouw niet teveel op goud en zilver op het moment van "acute pleuris". Acute pleuris kan heel anders zijn als je nu verwacht, wellicht dat een veldje bloemkolen en dergelijke je verder helpt.
Dat het een van de dingen is om je bezit te spreiden/veilig te stellen ben ik het mee eens.
pi_202404692
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2021 18:24 schreef Ixnay het volgende:
Hoi, TS ziet inflatie aankomen en wil van zijn euro's af. Een groot deel daarvan in edelmetalen steken, omdat hij niet alles in Bitcoin wil hebben zitten.

Hoe kan ik een staaf laten testen en certificeren? Wat is het veiligste?
De plek waar ik mijn edel metalen haal is https://www.hollandgold.nl/
Hier kun je ook alles op laten slaan als je wil.

Advies dat ik je kan geven is om het verdeeld te kopen, focus je niet alleen op zilver of alleen op goud, bekijk wat de prijzen zijn op het moment dat je wil kopen en koop dan iets van het edel metaal dat relatief het laagste staat, kijk ook naar platinum en palladium als opties.

Verder wat voor een groote aan baren wil je kopen? je moet je wel bedenken dat mocht het nodig zijn en je wil er mee gaan betalen dat het dan ook kan, je kan wel mooi met een kilo goud ergens aan komen zetten maar dat werkt natuurlijk niet, enige nadeel is dat je premium voor kleinere hoeveelheden hoger zullen zijn.

En als je de echtheid later wil testen dan moet je naar iemand opzoek gaan die er een apparaat voor heeft, of je koopt dit zelf natuurlijk.

https://shop.drijfhoutnl.com/precious-metal-tester-gks-3000.html
https://www.thermofisher.(...)uct/XL2100G#/XL2100G

Maar deze dingen kunnen nogal duur worden.
Voor zilver heb je ook een zuurte test die je kan doen, koper hetzelfde, ook kun je gaan voor een gewichts test doen maar daar moet je even naar zoeken.
  dinsdag 30 november 2021 @ 14:42:53 #20
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_202405513
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 november 2021 12:43 schreef Ixnay het volgende:

[..]
Een Romeins pak dat destijds gedragen werd door de rijkere klasse kostte ongeveer 1 ounce goud.

En dat is hetzelfde als wat een maatpak nu kost voor een vergelijkbare klasse in de huidige tijd.

Goud is een veilige haven om je geld te parkeren. Dat kan niet zomaar bijgedrukt worden. Vergelijkbaar met bitcoin. Verschil is dat die handel veel agressiever is en dat het moeilijk handelen is bij pleurisuitbraak. Je zult namelijk wel technologie nodig hebben om in bitcoin te betalen.
Ik snap wel waarom je goud wil kopen. Maar als de pleuris uitbreekt en je hebt alleen 1 ounce gouden baren dan heb je mooie munten voor een maatpak. Maat eigenlijk wil je een brood. Ik denk niet dat de bakker 0.999 ounce houd terug kan geven.
Tot nooit .......
pi_202410237
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 november 2021 14:42 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
Ik snap wel waarom je goud wil kopen. Maar als de pleuris uitbreekt en je hebt alleen 1 ounce gouden baren dan heb je mooie munten voor een maatpak. Maat eigenlijk wil je een brood. Ik denk niet dat de bakker 0.999 ounce houd terug kan geven.
Dan heeft de bakker pech, want andere ruilmiddelen ga je niet vinden, of je moet met spullen gaan kloten, waar onze voorouders al 6000 jaar lang vanaf zijn gestapt vanwege het enorm onpraktische eraan.

Ook domme adviezen als “veld met X groente” is dom.. hoe lang denk je dat dat spul erover doet voor het eetbaar is? Niet te vergeten de halve planeet woont in een stad, over welk stukje land hebben we het dan? Grond kopen voor landbouw? In Nederland? In je postzegel achtertuin tenzij groot stuk beschikbaar.. maar dan zit je al goed in de centen bij voorbaat en heb je andere mogelijkheden.

Mest, water, insecticide of op andere wijze schoon houden.. nee last dat gekloot maar aan een ander over.
Diegene kan wat goud of zilver krijgen.

Denk na mensen.

Crypto’s is mogelijk wel deels het “nieuwe goud/zilver”, zolang er een vorm van internet is.
  dinsdag 30 november 2021 @ 20:21:28 #22
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_202410408
Zodra de pleuris zo erg is dat goud/zilver cash geld vervangt en als ruilmiddel gebruikt wordt is het crypto feest al een tijd hardstikke dood. Idem internet en waarschijnlijk electra ook al een tijdje ...

Ook qua mensen zal er dan ook eea minder aanwezig zijn eer dat gebeurd. Van een simpel gebrek aan vreten of anders ....

De bakker is er dan ook niet om je goud te wisselen voor brood ... en dat maatpak, mja.

Nat geo had een aftermath series, die is leuk om te kijken.

Overigens denk ik dat er maar wenig pleuris is waarin er genoeg pleuris is om goud als ruilmiddel te gebruiken, maar waar we niet elkaar met stokken de hersens inslaan om een half doosje oude oudbakken eigen merk crackers.
Dum de dum
  dinsdag 30 november 2021 @ 20:51:53 #23
7306 Diepvriez
..word maar wat rustiger
pi_202411165
Koningswater! :Y
zo goed..?
pi_202411376
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 november 2021 14:42 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
Ik snap wel waarom je goud wil kopen. Maar als de pleuris uitbreekt en je hebt alleen 1 ounce gouden baren dan heb je mooie munten voor een maatpak. Maat eigenlijk wil je een brood. Ik denk niet dat de bakker 0.999 ounce houd terug kan geven.
Daar wordt dan snel genoeg een oplossing voor gevonden: er zijn dan betrouwbare instanties die het goud voor je in bewaring nemen en hier certificaten voor uitgeven. Deze certificaten gebruik je dan om brood te kopen. Dit is dan de facto briefgeld, maar 100% gedekt door goud.
Edensnator over 'n out
pi_202411434
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 november 2021 20:21 schreef Fe2O3 het volgende:
Zodra de pleuris zo erg is dat goud/zilver cash geld vervangt en als ruilmiddel gebruikt wordt is het crypto feest al een tijd hardstikke dood. Idem internet en waarschijnlijk electra ook al een tijdje ...

Ook qua mensen zal er dan ook eea minder aanwezig zijn eer dat gebeurd. Van een simpel gebrek aan vreten of anders ....

De bakker is er dan ook niet om je goud te wisselen voor brood ... en dat maatpak, mja.

Nat geo had een aftermath series, die is leuk om te kijken.

Overigens denk ik dat er maar wenig pleuris is waarin er genoeg pleuris is om goud als ruilmiddel te gebruiken, maar waar we niet elkaar met stokken de hersens inslaan om een half doosje oude oudbakken eigen merk crackers.
Ja joh, want die 8 miljard mensen zijn er altijd al geweest..

We hebben als mensheid al genoeg gelazer meegemaakt met aanzienlijk minder mensen.
Altijd greep men naar edelmetalen of, zoals in Engeland 700 jaar lang, desnoods de schulden bijhouden via turven op houtjes wat ze aan goud moesten terugbetalen.

Sorry maar crypto’s en goud is the way to go als de poep tegen de ventilator komt.
Zal nooit veranderen, tenzij je het hebt over een complete vernietiging van alles wat er is, lastig voor te stellen überhaupt, maar dan doet niets er meer toe.

Geen bakker, geen stuk land etc.
pi_202411448
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2021 21:11 schreef Ixnay het volgende:
Ik heb een plaats in gedachte waar ik het goud ga bewaren, waar het het veiligste is.

Als het ergens in een kluis ligt is het maar de vraag of ik bij mijn goud kan als eens de pleuris uitbreekt. Of iemand anders eigent het zich op en ik kan er dan wel recht op hebben, wie zegt dat ik dat recht krijg?

Affikken of waterschade is bij goud niet zo relevant inderdaad. Inbraak ook niet, want alleen ik weet waar het ligt.

Het enige waar ik echt zekerheid over wil hebben is dat het massief goud is zonder dat er een kern van nepgoud in zit. Daarom heb ik bij voorkeur meerdere kleine staven.

Ik twijfel nog of zilver niet beter is, dan koop je meer gewicht dat nog moeilijker te stelen is.
Koop gouden tientjes van Willem III en/of Wilhelmina en koop de zilveren munten van Juliana.

Die gouden tientjes zijn voldoende voorhanden en zo betaal je maar een paar % meer dan de spotprijs voor je goud. Het voordeel is dat ze er leuk, en ook herkenbaar, uitzien. Ze bevatten 90% puur goud en komen neer op 6,048 gram puur goud per stuk.

Over goud baren/munten betaal je sowieso geen BTW, over zilver in baren weer wel, dus daarom kan je beter gaan voor die zilveren guldens/rijksdaalders/tientjes van Juliana. Deze koop je in zakken van ongeveer 1,3 kilo zodat je netto een kilo zilver hebt, dit zijn circulatiemunten en daar hoef je ook geen BTW over te betalen.

Vanzelfsprekend koop je ze bij een gerenommeerde handelaar in edelmetalen en in Nederland, bij aankoop kan je vaker kiezen voor cash of pinnen, bij cash en bedragen onder de 10.000 euro hoeft er niet direct een melding gemaakt te worden en hoef jij je ook niet te legitimeren.

Bij verkopen is dat weer anders, dan willen ze wel altijd een legitimatie zien om aankoop van gestolen waar proberen te voorkomen. Ook als verkopende partij bij transacties kan je vaker kiezen voor cash of een overschrijving, cash transacties onder de 10.000 euro hoeven niet altijd gemeld te worden.

Er komt nog wel een aanpassing van de Wwft (Voorkomen van witwassen en terrorismefinanciering) en moet er voor gaan zorgen dat cash betalingen boven de 3.000 in winkels niet meer mogen.
pi_202411459
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 november 2021 21:00 schreef Edensnator het volgende:

[..]
Daar wordt dan snel genoeg een oplossing voor gevonden: er zijn dan betrouwbare instanties die het goud voor je in bewaring nemen en hier certificaten voor uitgeven. Deze certificaten gebruik je dan om brood te kopen. Dit is dan de facto briefgeld, maar 100% gedekt door goud.
Ja dat probeerde men ooit, tot degene die het goud bewaarde meer papiertjes ging uitgeven.. tot iedereen opeens zijn goud wilde hebben.

Zo klapte de goudstandaard meerdere malen, tegenwoordig doen ze exact dit maar dan op enorme schaal middels etf”s en dat soort constructies.
pi_202411471
Ik neem altijd een kameraad mee van Joodse afkomst. Als zijn handen gaan trillen weet ik genoeg.
pi_202411712
Koop gewoon maandverband als de pleuris uitbreekt en die vrouwen zitten zonder komt dat goud vanzelf.
Volgens mij hoef je je niet druk te maken om nepgoud als het van een normale handelaar komt.
Op woensdag 31 januari 2007 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
  dinsdag 30 november 2021 @ 22:03:41 #30
200994 Kriegel
Ik ben overrated
pi_202412399
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2021 18:24 schreef Ixnay het volgende:
Hoe kan ik een staaf laten testen en certificeren? Wat is het veiligste?
Maximaal 4 regels
Maximaal 250 tekens
(te kort? neem een abonnement)
  woensdag 1 december 2021 @ 09:40:55 #31
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_202415836
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 november 2021 21:02 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]
Ja joh, want die 8 miljard mensen zijn er altijd al geweest..

We hebben als mensheid al genoeg gelazer meegemaakt met aanzienlijk minder mensen.
Altijd greep men naar edelmetalen of, zoals in Engeland 700 jaar lang, desnoods de schulden bijhouden via turven op houtjes wat ze aan goud moesten terugbetalen.

Sorry maar crypto’s en goud is the way to go als de poep tegen de ventilator komt.
Zal nooit veranderen, tenzij je het hebt over een complete vernietiging van alles wat er is, lastig voor te stellen überhaupt, maar dan doet niets er meer toe.

Geen bakker, geen stuk land etc.
Je snapt me niet helemaal; eer men met goud ruilt is 90% v/d bevolking dood door de reden dat we met goud moeten ruilen. Crypto bestaat dan echt niet meer.

Wellicht dat goud dan nog waarde heeft om te ruilen, maar je kan je voorstellen dat bijv. zaden of bijv. boeken met bepaalde kennis achterlijk veel waard zijn. Die waren er toen niet (gecultiveerde zaden dan he).

Maar we gaan richting true denk ik :D

Als TS goud wilt dan kan hij het beste kleine baartjes kopen voor 'als de pleuris uitbreekt' of gewoon normale volumes als het doel sparen/bewaren is.
Dum de dum
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')