abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_202376721
Hallo allen,


Ik heb twee jaar gewerkt bij een werkgever waar ze nog steeds gebruik maken van mensen zonder daar naar waarde voor te belonen om het maar even netjes te formuleren.

Ik probeer even een beeld te schetsen voor jullie. Ik heb ontslag ingediend en mijn opzegtermijn is de maand november.

Ik hoef vanaf 3 november geen werk meer te verrichten, omdat ik 212 vakantieuren opneem. 30 november is de laatste werkdag.

Ik krijg van de week mijn loon betaald en dit is maar 60%, staat ook in de loon omschrijving: loon november zestig procent.

Op de vraag wanneer ik de rest krijg krijg ik geen reactie.

Ik heb op 6, 17, en 25 november gemaild met de vraag over een eindafrekening. Tevens krijg ik daar geen reactie op. Alle telefoontjes en mailtjes worden genegeerd.

Ik heb iemand van het bestuur afgelopen donderdag geappt hierover en hij zegt: het is bekend de afrekening is klaar en morgen krijg je een brief van ons. Want "we willen het netjes afhandelen zoals het hoort wanneer je uit dienst gaat".

De volgende dag, je raad het al... Niks ontvangen.

Ik krijg smiddags een appje wat letterlijk zegt:

"Hoi Vinnie,
We hebben een voorstel voor de eindafrekening klaar. Zou Henk Willem of ik maandag of dinsdag even bij je thuis langs kunnen komen om dit door te nemen zodat we van beide kanten het eens zijn? Zo willen we graag even netjes afsluiten na 2 trouwe dienstjaren! 😉 Hoor graag of dit je op een van beide dagen past."

Ik geef aan dat ik het op de officiële manier wil over de mail en dat ik er wel naar ga kijken. Ik vertel hem dat in mijn beleving "voorstel" betekent dat ik gewoon niks krijg, of de helft.

Achteraf blijkt dit ook het geval te zijn want dezelfde nacht krijg ik maar 60% van mijn loon gestort.

Gister is mijn voicemail weer ingesproken door iemand anders van het bestuur en geeft aan dat ze op het randje van faillissement zitten en dat ze bezig zijn met investeerders maar dat ze met een goed verhaal moeten komen naar de investeerders, omdat het ze anders wegjaagt. En dat ik in december de eindafrekening krijg en gewoon het salaris van november krijg en dat er nog 20 gezinnetjes zijn die wat geld moeten krijgen :?


Wat kan ik in dit geval doen om mijn geld te halen ? Ik moet nog de rest van mijn loon hebben voor uiterlijk de laatste dag van november. En ik moet nog de eindafrekening hebben met vakantiegeld en vakantiedagen.

Hartelijk dank allemaal

[ Bericht 2% gewijzigd door Drakedoge3 op 28-11-2021 13:59:24 ]
pi_202377224
Heb je een rechtsbijstandsverzekering? Ben je aangesloten bij een vakbond? Dit lijkt me een goed moment om ze in te schakelen.
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
pi_202377259
Je kan ze aanklagen en daarna mag je waarschijnlijk bij de schuldeisers aanschuiven in het faillissement.
.
pi_202377297
quote:
1s.gif Op zondag 28 november 2021 13:24 schreef valentijn101 het volgende:
Heb je een rechtsbijstandsverzekering? Ben je aangesloten bij een vakbond? Dit lijkt me een goed moment om ze in te schakelen.
Ik zit/zat bij de bond.ik was eerder lid omdat de cao niet werd nageleefd. In september opgezegd dus het lidmaatschap eindigt over een maand. Ik kan lidmaatschap wel herstellen dan betaal ik contributiekosten van de afgelopen 2 maanden. Zullen ze mij hier nog mee willen helpen ? Ik heb al wel rechten opgebouwd maar dus opgezegd en lidmaatschap eindigt over een maand. Ik heb al een keer eerder de lidmaatschap hersteld maar toen had ik niet echt hulp nodig.
pi_202377552
direct actie ondernemen / rechtsbijstand en/of vakbond, neem contact op met de vakbond en licht toe. Loon (ook afrekeningen) wordt bij een faillissement gedurende opzegging overgenomen door het UWV. Leg je claim zsm neer bij het bedrijf, loon niet of niet correct betalen kan de bestuurders vd onderneming zwaar aangerekend worden.
pi_202377626
Ik zou het verschuldigde bedrag (40%) over November opeisen. Dit is zonder overleg ingehouden, mag niet. Doe dit schriftelijk.
Lees ook even Artikel 624 Burgerlijk Wetboek Boek 7, lid 1 + 2.

Overigens denk ik dat je de eerste brief over de nabetaling November best zelf kan op kunt stellen, onder verwijzing naar dat artikel 624.
Blijft werkgever alsnog nalatig dan zou ik deskundige hulp in schakelen, rechtshulp of zo.
Dit is slechts mijn mening!

Weet dat als werkgever in gebreke blijft je recht hebt op een wettelijke rente, zie artikel 625.

Of je afspraken wilt maken over de eindafrekening, zal je zelf moeten bepalen. Hoe coulant ben je / kan je het missen?

Als het faillissement is uitgesproken, dan zal je denk ik in een ander traject komen waar ik het fijne niet van weet. Ik zou het in in ieder geval niet afwachten voordat je gaat handelen.
Als je wilt ga je het gesprek aan, ik zou er persoonlijk niet voor kiezen omdat thuis te doen, te familiair.
Ga nog niet akkoord met wat er wordt voorgesteld, ook als je er wel mee wilt instemmen.
Laat weten dat het je intentie is om het op de manier te doen waar je tevreden mee bent maar niet voordat het op schrift staat.
Maak nooit mondelinge afspraken in dit traject, zorg dat alles op schrift wordt gezet.

(het voicemail bericht hier neerplempen vind ik niet zo netjes)
'Please don't sit on my imaginaire friend'
pi_202377675
quote:
12s.gif Op zondag 28 november 2021 13:46 schreef peterc het volgende:
direct actie ondernemen / rechtsbijstand en/of vakbond, neem contact op met de vakbond en licht toe. Loon (ook afrekeningen) wordt bij een faillissement gedurende opzegging overgenomen door het UWV. Leg je claim zsm neer bij het bedrijf, loon niet of niet correct betalen kan de bestuurders vd onderneming zwaar aangerekend worden.
Is dit iets waar de bond bij kan helpen ? Ik heb zelf geen idee wat ik moet schrijven. Op alles wat ik vraag en schrijf wordt genegeerd ik krijg nergens een duidelijk antwoord op. Zo zou ik afgelopen vrijdag een eindafrekening/brief krijgen en wederom niet nagekomen. Ik heb alles bij de bond neergelegd de vraag is nu even of ze mij gaan helpen. Ik heb nog rechten alleen ook lidmaatschap opgezegd die afloopt eind december, ik kan lidmaatschap hervatten dan betaal ik contributiekosten van de afgelopen 2 maanden. De vraag is dan alleen of ze zullen helpen op voorwaarde dat ik de lidmaatschap hervat.
pi_202377678
Zet dat voicemail bericht in ieder geval in een spoiler als je het niet weg wil halen. Beter is om even de punten uit dat bericht hier neer te zetten en het te verwijderen natuurlijk.
pi_202377703
Ja bedankt voor het advies ik heb de link verwijderd
pi_202377803
quote:
0s.gif Op zondag 28 november 2021 13:57 schreef Drakedoge3 het volgende:
Is dit iets waar de bond bij kan helpen ? Ik heb zelf geen idee wat ik moet schrijven. Op alles wat ik vraag en schrijf wordt genegeerd ik krijg nergens een duidelijk antwoord op. Zo zou ik afgelopen vrijdag een eindafrekening/brief krijgen en wederom niet nagekomen. Ik heb alles bij de bond neergelegd de vraag is nu even of ze mij gaan helpen. Ik heb nog rechten alleen ook lidmaatschap opgezegd die afloopt eind december, ik kan lidmaatschap hervatten dan betaal ik contributiekosten van de afgelopen 2 maanden. De vraag is dan alleen of ze zullen helpen op voorwaarde dat ik de lidmaatschap hervat.
Je hebt tot op heden alleen nog maar vragen gesteld, Zoals Camaron al zegt is het nu gewoon tijd om je restant loon en een correcte eindafrekening te eisen. Je stuurt een mail waarin je aangeeft dat je verwacht binnen x werkdagen je resterende loon van november te ontvangen en dat men zorgt voor een correcte eindafrekening. Stuur er desnoods ook een aangetekende brief achteraan. Dan zullen ze hoogstwaarschijnlijk wel reageren.

Heb je geen vakbond voor nodig.
  zondag 28 november 2021 @ 14:08:41 #11
403588 mcmlxiv
Extremist volgens extremisten
pi_202377809
Hopelijk heb je inmiddels een andere werkgever gevonden, dat is sowieso het allerbelangrijkste. De toekomst is oneindig veel belangrijker dan het verleden.

Zo te horen ben je nog steeds lid van de bond, ongeacht of je je lidmaatschap hersteld, gewoon eisen dat je hulp krijgt. Deze situatie gaat over een gebeurtenis tijdens je lidmaatschap, makkelijk zat.
pi_202377837
Zou iemand mij aub kunnen helpen met een correctie brief te maken ik ben wel bereid om er een vergoeding voor te geven.

Ja ik heb per 1 december al een nieuwe baan samen met mijn vriendin die daar ook werkt. Daar heerst gelukkig een andere cultuur en sfeer en is wel waardering en respect voor de medewerkers !
  zondag 28 november 2021 @ 14:15:09 #13
403588 mcmlxiv
Extremist volgens extremisten
pi_202377886
quote:
0s.gif Op zondag 28 november 2021 14:11 schreef Drakedoge3 het volgende:
Zou iemand mij aub kunnen helpen met een correctie brief te maken ik ben wel bereid om er een vergoeding voor te geven.

Ja ik heb per 1 december al een nieuwe baan samen met mijn vriendin die daar ook werkt. Daar heerst gelukkig een andere cultuur en sfeer en is wel waardering en respect voor de medewerkers !
Mooi (nieuwe baan), gefeliciteerd.

Brief zou ik echt maandag de vakbond even voor bellen. Laat die maar inspringen, dat is 1 van de redenen voor een lidmaatschap. Je bent nog gewoon lid, makkelijk zat.
pi_202377896
quote:
0s.gif Op zondag 28 november 2021 14:11 schreef Drakedoge3 het volgende:
Zou iemand mij aub kunnen helpen met een correctie brief te maken ik ben wel bereid om er een vergoeding voor te geven.

Ja ik heb per 1 december al een nieuwe baan samen met mijn vriendin die daar ook werkt. Daar heerst gelukkig een andere cultuur en sfeer en is wel waardering en respect voor de medewerkers !
Daar bestaat het Juridisch Loket voor.
pi_202377899
Een eindafrekening krijg je niet voor je laatste werkdag. En ik snap best dat je "vakantiedagen" hebt opgenomen tot 30 november, maar feitelijk ben je nog in dienst en kan je dus nog geen eindafrekening ontvangen. Vaak gebeurt dit 1 of 2 maanden na je laatste werkdag.

Wel moet je natuurlijk gewoon 100% van je loon van november ontvangen.
pi_202378124
quote:
0s.gif Op zondag 28 november 2021 14:11 schreef Drakedoge3 het volgende:
Zou iemand mij aub kunnen helpen met een correctie brief te maken ik ben wel bereid om er een vergoeding voor te geven.
Is niet zo ingewikkeld hoor. Je bent geen jurist, dus je brief mag gewoon vrij van vorm zijn.
Je loon is opeisbaar vanaf 1 december, dus mocht je dan nog geen loon ontvangen hebben stuur je een e-mail (en aangetekende brief):

Geachte ...

Om voor mij onduidelijke redenen heb ik slechts een gedeelte van mijn loon over de maand november uitbetaald gekregen. Langs deze weg verzoek ik u om mij binnen vijf werkdagen mijn resterende loon over de maand november uit te betalen. Mocht er niet tijdig tot betaling worden overgegaan dan zal ik naast het resterende loon tevens de wettelijke verhoging en wettelijke rente opeisen. Ik verwacht echter dat u het niet zover zal laten komen.

Daarnaast verzoek ik u om uiterlijk eind december een correcte eindafrekening op te stellen.

Mvg,
...


Je moet dit sowieso gaan sturen naar je werkgever. Als ze hier namelijk ook niks mee doen dan zal je een loonvordering moeten gaan instellen. Dan moet je in ieder geval al een keer (aantoonbaar) verzocht hebben om uitbetaling van je loon.
pi_202378131
quote:
Beste,

Op 27 november heb ik 60% van mijn loon voor november ontvangen.
De andere 40% van mijn loon ontbreekt nog.
Dit is zonder overleg ingehouden en dat mag niet.
Ik wil u verwijzen naar Artikel 624 Burgerlijk Wetboek Boek 7, lid 1+2.
Loon niet of niet correct betalen kan de bestuurders van de onderneming zwaar aangerekend worden.
Ik verwacht dat ik binnen vijf werkdagen mijn resterende loon van november zal ontvangen en dat u zorgt voor een correcte eindafrekening.

Met vriendelijke groet,

Vinnie

Iets in de zin van dit ? Of komt dit te dreigend over ? Of kan ik alles beter door de bond laten afhandelen en niks versturen nog? Ik heb alles naar de bond gestuurd met nodige bijlagen en bewijzen en ik verwacht volgende week wel een reactie van de bond.
pi_202378195
Oja ik heb mij ook op 3 november officieel ziekgemeld en gevraagd naar een bedrijfsarts, ik was weer overspannen door de werkdruk en werkomstandigheden. Ik ben zelf nog naar mijn eigen huisarts gegaan. Er is nooit op mijn verzoek ingegaan op de vraag naar een bedrijfsarts.

Ik heb ziek gemeld in mijn opzegtermijn en een week later krijg ik een bevestiging ontslag brief dat ik vanaf 3 november 212 vakantieuren opneem, dat ik vanaf 3 november geen werk meer hoef te verrichten en dat 30 november mijn laatste werkdag is :?
pi_202378246
Gaan ze echt failliet of zegt hij dat maar gewoon?
pi_202378438
quote:
0s.gif Op zondag 28 november 2021 13:29 schreef Drakedoge3 het volgende:

[..]
Ik zit/zat bij de bond.ik was eerder lid omdat de cao niet werd nageleefd. In september opgezegd dus het lidmaatschap eindigt over een maand. Ik kan lidmaatschap wel herstellen dan betaal ik contributiekosten van de afgelopen 2 maanden. Zullen ze mij hier nog mee willen helpen ? Ik heb al wel rechten opgebouwd maar dus opgezegd en lidmaatschap eindigt over een maand. Ik heb al een keer eerder de lidmaatschap hersteld maar toen had ik niet echt hulp nodig.
Je bent nu dus nog lid. Dan zullen ze je zeker helpen. Meteen contact opnemen en ook even navragen of de je opzegging ongedaan kan/ moet maken.
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
  zondag 28 november 2021 @ 15:08:23 #21
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_202378463
Ben je niet te vroeg? Mijn ervaring bij het switchen van bedrijf is dat de eindafrekening volgt bij de salarisrun van de maand nadat je uit dienst bent. Ik zou december afwachten, alhoewel het uitblijven van communicatie misschien wel de reden is om juist actie te ondernemen. Het inhouden van die 40% vind ik ook vreemd.
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
pi_202378470
Ik zou zeggen laat ze maar bewijzen dat ze op het randje van faillissement zitten. Je hebt gewoon recht op je loon, het is hun ondernemersrisico en het zou zomaar eens kunnen zijn dat ze je gewoon proberen af te wimpelen. Maar goed dat is een aanname.
pi_202378917
quote:
0s.gif Op zondag 28 november 2021 15:08 schreef Herkauwer het volgende:
Ben je niet te vroeg? Mijn ervaring bij het switchen van bedrijf is dat de eindafrekening volgt bij de salarisrun van de maand nadat je uit dienst bent. Ik zou december afwachten,…
TS is te vroeg om naar zijn eindafrekening te vragen, maar zeker niet te vroeg voor het ontbrekende stuk salaris november. Dat hoort er uiterlijk 30 november te zijn, maar gezien de storting van 60%, zou ik idd ook nu direct een brief/e-mail opstellen om deze 40% te claimen.
Niets doen en afwachten lijkt tricky, gezien dat er over mogelijk faillissement wordt gesproken.
Never assume that loud is strong and quiet is weak.
It’s the lion’s silence that signals danger not his roar.
pi_202379697
quote:
0s.gif Op zondag 28 november 2021 14:43 schreef Phoenyx-God het volgende:
Gaan ze echt failliet of zegt hij dat maar gewoon?
hij wilde wel bij mij thuiskomen om het te bevestigen maar ik ga er niet mee akkoord ik wil het graag officieel over de mail of post dit soort dingen.
pi_202380241
quote:
Beste,

Op 27 november heb ik 60% van mijn loon voor november ontvangen.
De andere 40% van mijn loon ontbreekt nog.
Dit is zonder overleg ingehouden en dat mag niet.
Ik wil u verwijzen naar Artikel 624 Burgerlijk Wetboek Boek 7, lid 1+2.
Loon niet of niet correct betalen kan de bestuurders van de onderneming zwaar aangerekend worden.
Ik verwacht dat ik binnen vijf werkdagen mijn resterende loon van november zal ontvangen en dat u zorgt voor een correcte eindafrekening.

Met vriendelijke groet,

Vinnie
ik zou eerder voor de tekst van Accordtje gaan

quote:
Iets in de zin van dit ? Of komt dit te dreigend over ? Of kan ik alles beter door de bond laten afhandelen en niks versturen nog? Ik heb alles naar de bond gestuurd met nodige bijlagen en bewijzen en ik verwacht volgende week wel een reactie van de bond.
Als je woensdag nog niets van de bond hebt gehoord dan zou ik de eerste mail + aangetekende brief eruit doen,

Maar dan deze:
quote:
Ik heb ziek gemeld in mijn opzegtermijn en een week later krijg ik een bevestiging ontslag brief dat ik vanaf 3 november 212 vakantieuren opneem, dat ik vanaf 3 november geen werk meer hoef te verrichten en dat 30 november mijn laatste werkdag is
Ben je akkoord gegaan met het het opnemen van de vakantie-uren terwijl je ziek bent?
'Please don't sit on my imaginaire friend'
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')