abonnement Unibet Coolblue
  zondag 28 november 2021 @ 11:29:44 #1
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_202375855
De afgelopen 2 jaar lees en hoor ik zeer regelmatig dat er flink gekort is op de zorg afgelopen jaren (schuld van Rutte). Met name in de context van IC's en dergelijken.

Wat mij altijd verbaasd, want de zorgkosten in Nederland stijgen jaar op jaar gigantisch.

In 20 jaar tijd zijn de zorgkosten van 10% van het BNP (Bruto Binnenlands Product, al het geld dat jaarlijks door Nederland stroomt) naar 15% gegaan.

Bron:
https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)2020-met-8-3-procent

Vorig jaar werd er per Nederlander 6660 euro aan zorg uitgegeven. Denk daar aan als je klaagt over gestegen zorgverzekering premies (wat dus een fractie is van wat er per persoon uitgegeven wordt aan Zorg!)

Dus waar komt dat beeld vandaan dat er gekort wordt op zorg? Wat ik in het verleden vooral heb gezien is dat er in de zorg heel erg veel geld verdiend wordt door zgn. zorgondernemers, leveranciers en die figuren in maatschappen. Misschien moeten we met ons allen minder kijken naar de overheid die nog meer geld van ons (wij betalen immers de overheid) in zorg moeten steken, maar meer naar de zorg die veel en veels te duur is. Dus minder geld daar naar een select groepje zuigers, en meer geld naar voorzieningen en verplegend personeel.
pi_202375920
De manier hoe de zorg is georganiseerd ís een gevolg van Rutte en haar overheidsbeleid. De managerslagen, de marktwerking en de ZZP'ers ( zij moeten wel VVD stemmen :D) zijn allemaal in de afgelopen jaren enorm toegenomen. Oja, en natuurlijk niet de zorgverzekeraars vergeten als ultieme, nutteloze, geldverslindende en potentieel duivelse tussenlaag.
'Correct me if i'm wrong, for I'll be quite thankful for the lesson learned.' - Author unknown, 1987
pi_202375934
Het is ook links gelul, gebasseerd op de situatie in de jaren na de financiele crisis. Er gaat inderdaad enorm veel geld naar de zorg, maar het geld moet in de zorg beter gedistribueerd worden zodat er meer naar de onderste lagen van de hierarchie gaat.
pi_202375948
quote:
0s.gif Op zondag 28 november 2021 11:36 schreef Joppiez het volgende:
Het is ook links geluk, gebasseerd op de situatie in de jaren na de financiele crisis. Er gaat inderdaad enorm veel geld naar de zorg, maar kan het geld in de zorg beter gedistribueerd worden zodat er meer naar de onderste lagen van de hierarchie gaat.
Nederland is in alle aspecten een managersland geworden. Allerlei tussenpersonen die geen enkel toegevoegd nut hebben aan de maatschappij verdienen veel maar dan ook veel te veel. Een manager zou nooit meer mogen verdienen dan een vuilnisman.
'Correct me if i'm wrong, for I'll be quite thankful for the lesson learned.' - Author unknown, 1987
pi_202375949
Eh ik kom niet verder dan ¤200 incl abbo huisarts waar ik nooit kom de laatste 30 jaar.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
  zondag 28 november 2021 @ 11:41:39 #6
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_202375988
quote:
1s.gif Op zondag 28 november 2021 11:37 schreef halfway het volgende:
Eh ik kom niet verder dan ¤200 incl abbo huisarts waar ik nooit kom de laatste 30 jaar.
Heb je huisdieren? Zoja, dan weet je dat zo een beest de eerste 90% van zijn leven amper wat kost, wat de meesten ruimschoots compenseren in de laatste 10% van hun leven.

En soms heb je een maandagochtend modelletje en dan hang je er van dag 1 dik in met dierenarts rekeningen. Zo gaat dat met mensen ook. Pak een ronde kanker mee en je bent een ton verder qua zorgkosten.
  zondag 28 november 2021 @ 11:45:07 #7
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_202376022
quote:
0s.gif Op zondag 28 november 2021 11:35 schreef Mike-The-Situation het volgende:
De manier hoe de zorg is georganiseerd ís een gevolg van Rutte en haar overheidsbeleid. De managerslagen, de marktwerking en de ZZP'ers ( zij moeten wel VVD stemmen :D) zijn allemaal in de afgelopen jaren enorm toegenomen. Oja, en natuurlijk niet de zorgverzekeraars vergeten als ultieme, nutteloze, geldverslindende en potentieel duivelse tussenlaag.
Het meest geldverslindende aan zorgverzekeraars zij de compleet zinloze campagnes in december. Daarnaast zijn ze denk ik goedkoper dan wanneer je het aan de overheid over laat.

Want wist je dat medewerkers van een zorgverzekeraar moeten voldoen aan de balkenendenorm? Dus de opperhoofd van de Achmea zorgtak verdient gewoon conform die norm.

En er geen geld van de (verplichte) zorgpremie richting andere onderdelen van de verzekeraars stromen.
Hoeveel ziekenhuiseigenaren, maatschap chirurgen of apotheekeigenaren denk je dat er voldoen aan die regels?
pi_202376059
quote:
1s.gif Op zondag 28 november 2021 11:45 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Het meest geldverslindende aan zorgverzekeraars zij de compleet zinloze campagnes in december. Daarnaast zijn ze denk ik goedkoper dan wanneer je het aan de overheid over laat.

Want wist je dat medewerkers van een zorgverzekeraar moeten voldoen aan de balkenendenorm? Dus de opperhoofd van de Achmea zorgtak verdient gewoon conform die norm.

En er geen geld van de (verplichte) zorgpremie richting andere onderdelen van de verzekeraars stromen.
Hoeveel ziekenhuiseigenaren, maatschap chirurgen of apotheekeigenaren denk je dat er voldoen aan die regels?
quote:
De directeur van Achmea zorg ontvangt ¤ 513.000,00 per jaar
https://www.google.com/se(...)wAEB&sclient=gws-wiz

Apart.

Maar goed, los van dit waanzinnige salaris staat dat in geen verhouding tot de ziekelijke tussenlaag die zorgverzekeraars vormen. Alleen al wanneer je de zorg gratis zou maken, dus al het geld linea recta naar ziekenhuizen met vrije inloop zal je de kosten al flink drukken. Nog naast het feit dat je dan weer ruimte krijg voor artsen om daadwerkelijk multi-disciplinair te werk te gaan en dus preventief te kunnen handelen in plaats van met een schuin oog bedelend naar de zorgverzekeraar te kijken hoe zij nu verder moeten behandelen.
'Correct me if i'm wrong, for I'll be quite thankful for the lesson learned.' - Author unknown, 1987
pi_202376107
quote:
1s.gif Op zondag 28 november 2021 11:36 schreef Joppiez het volgende:
Het is ook links gelul, gebasseerd op de situatie in de jaren na de financiele crisis. Er gaat inderdaad enorm veel geld naar de zorg, maar het geld moet in de zorg beter gedistribueerd worden zodat er meer naar de onderste lagen van de hierarchie gaat.
Fijn dat je indirect dus ook toegeeft dat er op de zorg zelf gekort wordt. Dat is overigens geen publiek geheim hoor, hoe graag jij je linksrechtsobsessie ook van stil wil halen.
pi_202376130
quote:
1s.gif Op zondag 28 november 2021 11:45 schreef bleiblei het volgende:

[..]

Want wist je dat medewerkers van een zorgverzekeraar moeten voldoen aan de balkenendenorm? Dus de opperhoofd van de Achmea zorgtak verdient gewoon conform die norm.

Ik weet niet of je probeert te liegen of je onkunde aan het demonstreren bent maar het is in ieder geval absoluut niet waar.
pi_202376180
Als iemand die helaas zorgbehoevend is heb ik zelf wel degelijk een afkalving van de zorg gemerkt. Het eigen risico is groter geworden, het aantal behandelingen dat dekking heeft is minder geworden. Qua medicijnen wordt er ook steeds minder mogelijk.

Een hoop familie werkt in de zorg en als je daar de verhalen van hoort begint er al enigszins wat te dagen van waar het geld blijft. Ten eerste is de administratie enorm gegroeid, wat dus tijd op eet die aan zorg besteed kan worden. Ga jij van 0 administratie naar 50% dan moet het werk dat je eerst deed door twee personen gedaan worden.

Bovendien is er een soort perverse prikkel die gewoon een hoop logica tegengaat, verzorgende IG'ers die handelingen die ze prima zelf kunnen, moeten laten doen door HBO-verpleegkundigen. Hetzelfde diploma op dezelfde manier behaald betekent dat je de ene maand tig handelingen mag doen en de volgende weer een stuk minder.

Patienten worden van het ziekenhuis eerst weer naar de dokter en dan weer teruggestuurd omdat je op die manier een groter deel verzekeringsgeld krijgt blijkbaar. Afdelingen die wegbezuinigd worden moeten vaak maanden of jaren later weer opnieuw opgezet worden omdat de patienten nog steeds bestaan, wat weer extra kosten met zich meebrengt.

En ga zo maar door en door en door.

Van enig stabiel beleid is helaas geen enkele sprake.
pi_202376218
Nog zo'n verneukeratief iets in de zorg waar ik meteen even een concreet voorbeeld van kan pikken met de vaccins. Die worden met overheidssteun ontwikkelt, met overheidssteun gedistribueerd er gaat een winstpercentage overheen die de overheden ook betalen. Dus je betaald uiteindelijk 2x voor 1 product. Eerst voor de ontwikkeling en later koop je dat product dat je zelf ontwikkelt hebt.

Is helaas niet voorbehouden aan de vaccins maar zie je bij heel veel medicatie. Of een universiteit vindt iets dat werkt, patent wordt overgenomen door een farmaceutisch concern en de prijs gaat over de kop.

Geweldig voor aandeelhouders, funest voor de zorgkosten.
pi_202376464
quote:
0s.gif Op zondag 28 november 2021 12:01 schreef Solstice1 het volgende:
Als iemand die helaas zorgbehoevend is heb ik zelf wel degelijk een afkalving van de zorg gemerkt. Het eigen risico is groter geworden, het aantal behandelingen dat dekking heeft is minder geworden. Qua medicijnen wordt er ook steeds minder mogelijk.

Een hoop familie werkt in de zorg en als je daar de verhalen van hoort begint er al enigszins wat te dagen van waar het geld blijft. Ten eerste is de administratie enorm gegroeid, wat dus tijd op eet die aan zorg besteed kan worden. Ga jij van 0 administratie naar 50% dan moet het werk dat je eerst deed door twee personen gedaan worden.

Wat dat betreft is Nederland kei- en keihard de Amerikaanse kant aan het opgaan. Vreemd, want daar zien ze inmiddels dat het een probleem is en het eigenlijk verminderd moet worden. Maar wat dat betreft gaat Nederland helaas op héél veel gebieden totaal de verkeerde kant op. Maar de bevolking is grotendeels te trots om het te willen zien of erkennen.

In de VS wordt inmiddels 1/3 van de totale zorgkosten verkwist aan administratieve kosten. Zij zijn hiermee nummer 1 van de wereld. De nummer 2? Nederland.. Waar zo'n 20% van de totale zorgkosten administratief weggepleurd wordt.
  Beste debater 2022 zondag 28 november 2021 @ 12:35:32 #14
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_202376555
quote:
1s.gif Op zondag 28 november 2021 11:36 schreef Joppiez het volgende:
Het is ook links gelul, gebasseerd op de situatie in de jaren na de financiele crisis. Er gaat inderdaad enorm veel geld naar de zorg, maar het geld moet in de zorg beter gedistribueerd worden zodat er meer naar de onderste lagen van de hierarchie gaat.
Links gelul.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_202376576
quote:
0s.gif Op zondag 28 november 2021 11:37 schreef Mike-The-Situation het volgende:

[..]
Nederland is in alle aspecten een managersland geworden. Allerlei tussenpersonen die geen enkel toegevoegd nut hebben aan de maatschappij verdienen veel maar dan ook veel te veel. Een manager zou nooit meer mogen verdienen dan een vuilnisman.
We zouden als land een stuk de goede richting in gaan door managersopleidingen een paar jaar dicht te gooien en mensen op de werkvloer meer zeggenschap te geven.
pi_202376824
als de vraag elk jaar bijvoorbeeld met 5% stijgt en het aanbod stijgt elk jaar met bijvoorbeeld 3% dan stijgen elk jaar kosten, ivm stijgend aanbod... maar wordt er dan bezuinigd of niet?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  zondag 28 november 2021 @ 13:04:22 #17
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_202376946
quote:
0s.gif Op zondag 28 november 2021 11:55 schreef dycto het volgende:

[..]
Ik weet niet of je probeert te liegen of je onkunde aan het demonstreren bent maar het is in ieder geval absoluut niet waar.
Ok, dan hebben ze dat ergens afgelopen jaren los gelaten :@ . Toen ik er nog werkte een aantal jaar geleden zat ie als ik het mij goed herinner op 140k.

Maar goed, not ok. Dik 500k per jaar voor de directeur van een zorgverzekeraar. Eens.

[ Bericht 7% gewijzigd door bleiblei op 28-11-2021 13:09:35 ]
pi_202377094
quote:
0s.gif Op zondag 28 november 2021 12:56 schreef sjorsie1982 het volgende:
als de vraag elk jaar bijvoorbeeld met 5% stijgt en het aanbod stijgt elk jaar met bijvoorbeeld 3% dan stijgen elk jaar kosten, ivm stijgend aanbod... maar wordt er dan bezuinigd of niet?
Dat is wel een nuance inderdaad, er wordt niet gekort op de zorg. Het budget stijgt jaarlijks nog steeds maar de kosten stijgen jaarlijks veel harder. Op zich niet vreemd dat er ook wordt gekeken naar die kosten, aan die kant moet er ook zeker wat gedaan worden anders gaat het in de toekomst gewoon onbetaalbaar worden.
Leuk allemaal dat nu iedereen valt over de IC capaciteit maar als we geen corona hadden gehad dan was de overcapaciteit niet nodig geweest en overbodig zelfs.
Waar ik het wel mee eens ben is dat vnl. onder het VVD bewind we meer een management land zijn geworden en er veel teveel geld wordt uitgegeven aan allerlei tussenpersonen die ook veel teveel verdienen.
Kortom, kosten hoeven niet eens zoveel omhoog maar wel de wijze van verdelen binnen de zorg.
Al zal je altijd gezeik krijgen over zaken die wel of niet vergoed gaan worden.
Als je geen kop hebt kan je niet uit het raam kijken.
pi_202377193
quote:
0s.gif Op zondag 28 november 2021 13:15 schreef Pedroso het volgende:

[..]
Dat is wel een nuance inderdaad, er wordt niet gekort op de zorg. Het budget stijgt jaarlijks nog steeds maar de kosten stijgen jaarlijks veel harder. Op zich niet vreemd dat er ook wordt gekeken naar die kosten, aan die kant moet er ook zeker wat gedaan worden anders gaat het in de toekomst gewoon onbetaalbaar worden.
Leuk allemaal dat nu iedereen valt over de IC capaciteit maar als we geen corona hadden gehad dan was de overcapaciteit niet nodig geweest en overbodig zelfs.
Waar ik het wel mee eens ben is dat vnl. onder het VVD bewind we meer een management land zijn geworden en er veel teveel geld wordt uitgegeven aan allerlei tussenpersonen die ook veel teveel verdienen.
Kortom, kosten hoeven niet eens zoveel omhoog maar wel de wijze van verdelen binnen de zorg.
Al zal je altijd gezeik krijgen over zaken die wel of niet vergoed gaan worden.
Je hebt in principe 2 keuzes bij een verschil in vraag en aanbod
- of het aanbod wordt verhoogd
- of de vraag wordt verlaagd

Het aanbod verhogen vergt meer personeel en dat is beperkt. Haal je personeel binnen dan kan die niet in andere sectoren werken en dan is er daar weer een tekort.
Daarom kan je beter de vraag verlagen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_202377231
quote:
0s.gif Op zondag 28 november 2021 13:22 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Je hebt in principe 2 keuzes bij een verschil in vraag en aanbod
- of het aanbod wordt verhoogd
- of de vraag wordt verlaagd

Het aanbod verhogen vergt meer personeel en dat is beperkt. Haal je personeel binnen dan kan die niet in andere sectoren werken en dan is er daar weer een tekort.
Daarom kan je beter de vraag verlagen.
Ben ik met je eens. Het is makkelijk om te zeggen dat er meer personeel moet komen maar waar haal je die vandaan ? In alle sectoren is er een schreeuwend tekort aan personeel.
Buiten dat, de kosten zouden dan ook weer jaarlijks veel verder stijgen wat de meeste mensen ook niet willen.
Als je geen kop hebt kan je niet uit het raam kijken.
pi_202377251
quote:
0s.gif Op zondag 28 november 2021 13:25 schreef Pedroso het volgende:

[..]
Ben ik met je eens. Het is makkelijk om te zeggen dat er meer personeel moet komen maar waar haal je die vandaan ? In alle sectoren is er een schreeuwend tekort aan personeel.
Buiten dat, de kosten zouden dan ook weer jaarlijks veel verder stijgen wat de meeste mensen ook niet willen.
mijn idee geldt niet alleen voor de zorg, maar geldt overal...
Heeft een bedrijf personeelstekort dan zal het bedrijf de vraag moeten verlagen en niet het aanbod verhogen. Dan is er ook geen personeelstekort.
Dit komt eigenlijk neer op opdrachten weigeren of minder offertes maken. Dan maak je namelijk het personeeltekort wat jouw probleem is het probleem van de klant, want zijn opdracht wordt niet uitgevoerd.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_202377342
quote:
1s.gif Op zondag 28 november 2021 13:04 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Ok, dan hebben ze dat ergens afgelopen jaren los gelaten :@ . Toen ik er nog werkte een aantal jaar geleden zat ie als ik het mij goed herinner op 140k.

Maar goed, not ok. Dik 500k per jaar voor de directeur van een zorgverzekeraar. Eens.
Kan gebeuren :+

Eerlijk is eerlijk, ik vind 500k voor een CEO niet overdreven. Dat is niet de kostenpost waar zo'n groot gedeelte van de kosten in verdwijnt. Dat zit in heel andere zaken. Maar goed, hoge bomen.
pi_202377500
Misschien eens kijken als iemand oud en hulpbehoevend wordt, die behoefte is enorm.

Denk aan verbouwen in de woning, zoals een aangepaste badkamer. Thuiszorg, wijkverpleging. Hulpmiddelen zoals een gehoorapparaat.

Voor een 90+er kan een griepje al snel een weekje ziekenhuis betekenen. En dan heb je nog operaties zoals kunstheupen en knieën, staar operaties.

Oud worden is een dure aangelegenheid en er komen steeds meer ouderen bij, die bovendien ook langer leven.

Het is een keiharde realiteit, dat we meer behoefte hebben aan zorg. Er meer mogelijk is aan zorg en dat we het uit een grote collectieve pot betalen.
.
pi_202377504
quote:
1s.gif Op zondag 28 november 2021 11:29 schreef bleiblei het volgende:

In 20 jaar tijd zijn de zorgkosten van 10% van het BNP (Bruto Binnenlands Product, al het geld dat jaarlijks door Nederland stroomt) naar 15% gegaan.

Wat denk je van 20 jaar lang een wekelijkse import van 1000+ onrendabelen die niets bijdragen maar wel maximaal mee lurken aan onze verzorgingsstaat.
En natuurlijk liggen al die binnengehaalde apothekers en architecten niet allemaal op de ic maar veel van de kosten vallen wel onder het kopje zorg.

bron CBS:
quote:
Waaruit bestaat de zorgsector?

De zorgsector wordt al naar gelang de behoefte op verschillende manieren afgebakend. De kern van de zorgsector bestaat uit alle aanbieders van zorg gericht op genezing of langdurige verzorging en verpleging. In termen van financiering is dit in grote lijnen de zorg die gefinancierd wordt uit de basisverzekering of de AWBZ. Daarnaast vallen ook sectoren als de jeugdzorg, kinderopvang, internaten (waaronder asielzoekerscentra), sociaal cultureel werk, welzijn ouderen, maatschappelijke opvang en Arbo-zorg onder de zorg.
"Sommige mensen hebben juist genoeg gelezen om verkeerd te citeren."
  zondag 28 november 2021 @ 14:03:36 #25
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_202377753
Ik vind het ook wel kwalijk dat je aan het eind van het jaar van die reclames ziet van "haal nog gauw voor het eind van het jaar een nieuwe bril bij je opticien, je zorgverzekering betaalt het wel", zorgkosten stijgen zo wel de pan uit. En GrandVision pakt een brutomarge van 75% op die dingen. 8)7
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_202378670
Ja maar managers!!!

Nee 't feit dat er elk jaar steeds meer zorgbehoevenden bijkomen heeft er natuurlijk helemaal niks mee te maken. Nederland is nog nooit zo oud en grijs geweest en het ergste moet nog komen.
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
pi_202378738
quote:
1s.gif Op zondag 28 november 2021 11:37 schreef halfway het volgende:
Eh ik kom niet verder dan ¤200 incl abbo huisarts waar ik nooit kom de laatste 30 jaar.
Leuk maar de kosten zitten meestal aan 't eind van je leven. Nieuwe knie, kanker, kunstheup, Alzheimer, trombose, hartziekte, staar, dementie, beroerte, hoortoestel, Parkinson, COPD, traplift, scootmobiel, ernstige griep, covid, botbreuken, rollator, nierfalen etc...
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
pi_202378842
quote:
0s.gif Op zondag 28 november 2021 15:28 schreef Nielsch het volgende:
Ja maar managers!!!

Nee 't feit dat er elk jaar steeds meer zorgbehoevenden bijkomen heeft er natuurlijk helemaal niks mee te maken. Nederland is nog nooit zo oud en grijs geweest en het ergste moet nog komen.
Natuurlijk heeft vergrijzing ermee te maken. Wat niet weg neemt dat de zorg geplaagd wordt door problemen die je in andere sectoren ook ziet. Er zijn een flink aantal duidelijke voorbeelden gegeven in dit topic. Vergrijzing los je niet op totdat je medicijnen ontdekt die veroudering stoppen of zelfs omkeren. Het andere ineffectieve gedrag kan wel opgelost worden met wat gezond verstand.
pi_202378967
quote:
0s.gif Op zondag 28 november 2021 15:43 schreef Solstice1 het volgende:

[..]
Natuurlijk heeft vergrijzing ermee te maken. Wat niet weg neemt dat de zorg geplaagd wordt door problemen die je in andere sectoren ook ziet. Er zijn een flink aantal duidelijke voorbeelden gegeven in dit topic. Vergrijzing los je niet op totdat je medicijnen ontdekt die veroudering stoppen of zelfs omkeren. Het andere ineffectieve gedrag kan wel opgelost worden met wat gezond verstand.
Het is gewoon de nummer 1 oorzaak van de explosie aan kosten. Die overbetaalde overbodige managers zijn irritant maar slechts een hele kleine druppel op een gigantische gloeiende plaat.
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
pi_202379039
quote:
0s.gif Op zondag 28 november 2021 15:51 schreef Nielsch het volgende:

[..]
Het is gewoon de nummer 1 oorzaak van de explosie aan kosten. Die overbetaalde overbodige managers zijn irritant maar slechts een hele kleine druppel op een gigantische gloeiende plaat.
Daarbij is er ook steeds meer mogelijk. Vroeger was kanker je doodsvonnis, terwijl er nu met behandelingen veel meer mogelijk is.

Dus, steeds meer oudere mensen + steeds meer behandelmogelijkheden = stijging kosten.

Tel daarbij op dat er ook heel wat nieuwe Nederlanders bijgekomen zijn, die weinig inbrengen en de boel wel belasten (bijvoorbeeld met overgewicht, suikerziekte en het weigeren van vaccins) en we zien dat het erg lastig wordt.
pi_202379365
Het is veel drukker geworden in de zorg.
Vergelijk op deze link: https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)g/bevolkingspiramide, de bevolking van 20 jaar geleden is met nu. Het aantal managers zal niet de oorzaak zijn, al zal er vast wat bespaard kunnen worden.
pi_202380012
quote:
0s.gif Op zondag 28 november 2021 16:23 schreef Niek92 het volgende:
Het is veel drukker geworden in de zorg.
Vergelijk op deze link: https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)g/bevolkingspiramide, de bevolking van 20 jaar geleden is met nu. Het aantal managers zal niet de oorzaak zijn, al zal er vast wat bespaard kunnen worden.
gek, in 2040 worden de 30-ers van 2070 geboren en toch komen deze echt significant niet met elkaar overeen. De verschillen zijn enorm... of er gaan heel veel mensen dood voordat ze 30 zijn, of er worden asielzoekers meegenomen, maar dat is koffiedik kijken.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  zondag 28 november 2021 @ 17:16:50 #33
472044 Ghost_Buster
I aint 'fraid of no ghost
pi_202380062
quote:
0s.gif Op zondag 28 november 2021 11:37 schreef Mike-The-Situation het volgende:

[..]
Nederland is in alle aspecten een managersland geworden. Allerlei tussenpersonen die geen enkel toegevoegd nut hebben aan de maatschappij verdienen veel maar dan ook veel te veel. Een manager zou nooit meer mogen verdienen dan een vuilnisman.
Eens. In de USA hebben ze dat ook veel beter begrepen dan hier. Managers verdienen MINDER dan de mensen die echt iets kunnen, bijvoorbeeld ICT'ers en ontwikkelaars. En zo hoort het ook vind ik, want managers voegen namelijk niets toe. Het is enkel overhead met als doel een beetje stroomlijnen, communicatie en planningen bewaken. Verder niets. Het is ook niet voor niets dat je hier steeds meer Zelfsturende teams ziet verschijnen. Dit toont aan, dat de hele management-laag overbodig is en kan verdwijnen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Ghost_Buster op 28-11-2021 17:25:31 ]
Gevaccineerd.
  zondag 28 november 2021 @ 17:19:43 #34
472044 Ghost_Buster
I aint 'fraid of no ghost
pi_202380078
quote:
0s.gif Op zondag 28 november 2021 12:04 schreef Solstice1 het volgende:
Nog zo'n verneukeratief iets in de zorg waar ik meteen even een concreet voorbeeld van kan pikken met de vaccins. Die worden met overheidssteun ontwikkelt, met overheidssteun gedistribueerd er gaat een winstpercentage overheen die de overheden ook betalen. Dus je betaald uiteindelijk 2x voor 1 product. Eerst voor de ontwikkeling en later koop je dat product dat je zelf ontwikkelt hebt.

Is helaas niet voorbehouden aan de vaccins maar zie je bij heel veel medicatie. Of een universiteit vindt iets dat werkt, patent wordt overgenomen door een farmaceutisch concern en de prijs gaat over de kop.

Geweldig voor aandeelhouders, funest voor de zorgkosten.
Yep. En je mag raden wie de grootste aandeelhouders weer eens zijn. Jawel, OMT-leden en regering(en)
Kortom: ja, ze betalen alles ruim 2x van ONS geld, maar worden er persoonlijk schatrijk van. Het is niet zomaar, dat 5 OMT-leden vanaf vorig jaar ineens multimiljonair zijn met een gemiddeld vermogen van 5,2 miljoen.
Gevaccineerd.
  zondag 28 november 2021 @ 17:23:01 #35
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_202380122
Lees!

En morgen pleurt men in Wuhan
Nog een vleermuis in een pan
  zondag 28 november 2021 @ 17:23:16 #36
472044 Ghost_Buster
I aint 'fraid of no ghost
pi_202380124
quote:
0s.gif Op zondag 28 november 2021 12:37 schreef Dutchguy het volgende:

[..]
We zouden als land een stuk de goede richting in gaan door managersopleidingen een paar jaar dicht te gooien en mensen op de werkvloer meer zeggenschap te geven.
Yep, sowieso moeten managers leren meer naar de mensen te luisteren die ZELF met de materie bezig zijn. Maar het probleem is, dat managers doorgaans figuren zijn met een VEEL te groot ego en narcistische trekjes en zichzelf veel te graag horen praten. Dergelijke figuren zouden meteen afgeserveerd moeten worden, want daar heb je geen reet aan, die slopen alles alleen maar en jagen je personeel een burn-out in. Ik heb het helaas vaak zien gebeuren.
Gevaccineerd.
  zondag 28 november 2021 @ 17:24:45 #37
472044 Ghost_Buster
I aint 'fraid of no ghost
pi_202380140
quote:
0s.gif Op zondag 28 november 2021 17:23 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Lees!

[ afbeelding ]
eh.. "lees"? Het is enkel een afbeelding.
Gevaccineerd.
  zondag 28 november 2021 @ 17:29:58 #38
472044 Ghost_Buster
I aint 'fraid of no ghost
pi_202380202
quote:
0s.gif Op zondag 28 november 2021 17:11 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
gek, in 2040 worden de 30-ers van 2070 geboren en toch komen deze echt significant niet met elkaar overeen. De verschillen zijn enorm... of er gaan heel veel mensen dood voordat ze 30 zijn, of er worden asielzoekers meegenomen, maar dat is koffiedik kijken.
Nee, je hebt gelijk. Er WORDEN allochtonen meegenomen in de statistieken. Daardoor is de gemiddelde levensverwachting in NL ook gedaald, omdat die allochtonen, die vanaf de 2e of 3e generatie niet meer zo genoemd mogen worden, gewoon eerder dood gaan. Ze hebben allemaal toendertijd uit hun thuisland allerlei ziektes en aandoeningen meegenomen, die ze aan hun nageslacht hebben doorgegeven, waardoor die ook eerder overlijden. Ze fokken als konijnen en vormen daardoor een steeds groter wordend aandeel in die statistieken, waardoor het gemiddelde lager wordt.
Gevaccineerd.
  zondag 28 november 2021 @ 17:37:07 #39
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_202380260
quote:
0s.gif Op zondag 28 november 2021 17:24 schreef Ghost_Buster het volgende:

[..]
eh.. "lees"? Het is enkel een afbeelding.
Oh ja, dat vergeet ik. Het is 2021 en we hebben 30 jaar bezuinigingen op onderwijs achter de rug. Dit is de afbeelding van een ‘boek’. Die kun je kopen in een ‘boekwinkel’ of lenen in een ‘bibliotheek’. Kijk maar eens rond de volgende keer dat je naar de snackbar gaat.
En morgen pleurt men in Wuhan
Nog een vleermuis in een pan
  zondag 28 november 2021 @ 19:16:36 #40
472044 Ghost_Buster
I aint 'fraid of no ghost
pi_202381445
quote:
0s.gif Op zondag 28 november 2021 17:37 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]
Oh ja, dat vergeet ik. Het is 2021 en we hebben 30 jaar bezuinigingen op onderwijs achter de rug. Dit is de afbeelding van een ‘boek’. Die kun je kopen in een ‘boekwinkel’ of lenen in een ‘bibliotheek’. Kijk maar eens rond de volgende keer dat je naar de snackbar gaat.
ik betwijfel dat, want deze boeken worden enkel op de site van De Correspondent verkocht. maar laat ik je afbeelding even aanvullen:
"Waarom kijkt de dokter meer naar de computer dan naar jou? Waarom is de kinderopvang zo duur? Waarom is je post weer niet aangekomen? Na honderden gesprekken op de werkvloer weet Sander Heijne het antwoord: mislukte marktwerking."
Gevaccineerd.
pi_202381698
quote:
1s.gif Op zondag 28 november 2021 13:42 schreef Fer het volgende:
Oud worden is een dure aangelegenheid en er komen steeds meer ouderen bij, die bovendien ook langer leven.
Het oud worden is duur gemaakt door de lieden op de bovenste sport van de hiërarchie, aangezien die veel vies en smerig maken. De leiders zijn namelijk geen propere schoonmakers.
  zondag 28 november 2021 @ 19:50:33 #42
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_202381879
quote:
0s.gif Op zondag 28 november 2021 19:16 schreef Ghost_Buster het volgende:

[..]
ik betwijfel dat, want deze boeken worden enkel op de site van De Correspondent verkocht. maar laat ik je afbeelding even aanvullen:
"Waarom kijkt de dokter meer naar de computer dan naar jou? Waarom is de kinderopvang zo duur? Waarom is je post weer niet aangekomen? Na honderden gesprekken op de werkvloer weet Sander Heijne het antwoord: mislukte marktwerking."
Dit boek is gewoon te koop in de boekwinkel en bij bol.com.

https://www.bol.com/nl/nl(...)Fragment=17%20miljoe

https://www.bruna.nl/boek(...)voor-u-9789082520316
En morgen pleurt men in Wuhan
Nog een vleermuis in een pan
pi_202382138
quote:
0s.gif Op zondag 28 november 2021 19:16 schreef Ghost_Buster het volgende:

[..]
ik betwijfel dat, want deze boeken worden enkel op de site van De Correspondent verkocht. maar laat ik je afbeelding even aanvullen:
"Waarom kijkt de dokter meer naar de computer dan naar jou? Waarom is de kinderopvang zo duur? Waarom is je post weer niet aangekomen? Na honderden gesprekken op de werkvloer weet Sander Heijne het antwoord: mislukte marktwerking."
Ah ja marktwerking. Nee laten we het anders allemaal aan de overheid overlaten. Die zijn nooit traag, onzorgvuldig of incompetent.
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
pi_202382179
quote:
1s.gif Op zondag 28 november 2021 11:29 schreef bleiblei het volgende:
De afgelopen 2 jaar lees en hoor ik zeer regelmatig dat er flink gekort is op de zorg afgelopen jaren (schuld van Rutte). Met name in de context van IC's en dergelijken.

Wat mij altijd verbaasd, want de zorgkosten in Nederland stijgen jaar op jaar gigantisch.

In 20 jaar tijd zijn de zorgkosten van 10% van het BNP (Bruto Binnenlands Product, al het geld dat jaarlijks door Nederland stroomt) naar 15% gegaan.

Bron:
https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)2020-met-8-3-procent

Vorig jaar werd er per Nederlander 6660 euro aan zorg uitgegeven. Denk daar aan als je klaagt over gestegen zorgverzekering premies (wat dus een fractie is van wat er per persoon uitgegeven wordt aan Zorg!)

Dus waar komt dat beeld vandaan dat er gekort wordt op zorg? Wat ik in het verleden vooral heb gezien is dat er in de zorg heel erg veel geld verdiend wordt door zgn. zorgondernemers, leveranciers en die figuren in maatschappen. Misschien moeten we met ons allen minder kijken naar de overheid die nog meer geld van ons (wij betalen immers de overheid) in zorg moeten steken, maar meer naar de zorg die veel en veels te duur is. Dus minder geld daar naar een select groepje zuigers, en meer geld naar voorzieningen en verplegend personeel.
Eens. Ik heb dat ook vaker gezegd op dit forum. Je kan prima bezuinigen op de top of bij de zorgverzekeraars.
  zondag 28 november 2021 @ 20:20:43 #45
403588 mcmlxiv
Extremist volgens extremisten
pi_202382383
Wat er in de zorg gebeurd, in het onderwijs, bij de politie, defensie, belastingdienst, is allemaal hetzelfde.

Kogels op bij defensie, het toeslagen schandaal, de ridicule tijdelijke contracten voor onderwijzers en het moeizame gedoe rondom zorg en Corona. Het is allemaal hetzelfde.

Managementgezwellen, bestuurdersziekte heeft de overheid (en veel grote commerciële organisaties ook) volledig stuk gemaakt. Mensjes die bezig zijn het onmeetbare (vakkennis) meetbaar te maken, waarbij die vakkennis grondig wordt stuk gemaakt. Mensjes die zonder hun excelletjes, hun vinkjes fascinatie geen enkele toegevoegde waarde hebben. “Lean six sigma”, “functiepunten”, pure organisatie virussen.

- Onderwijzers zijn vooral aan het vergaderen
- politieagenten schrijven vooral rapporten en verbalen
- zorgmedewerkers moeten vooral “efficiënt” zijn

En boven allen bevindt zich een onverwoestbare kleilaag van mensjes.
pi_202386612
quote:
1s.gif Op zondag 28 november 2021 11:36 schreef Joppiez het volgende:
Het is ook links gelul, gebasseerd op de situatie in de jaren na de financiele crisis. Er gaat inderdaad enorm veel geld naar de zorg, maar het geld moet in de zorg beter gedistribueerd worden zodat er meer naar de onderste lagen van de hierarchie gaat.
Dit. Degene die het vuile werk doen verdienen schoon te weinig.
Ô mon citoyens vous serez unis.
pi_202386702
Er is niets anders dan uitstroom bij de IC’s qua personeel.

Cliniclowns verdienen meer.
Managercultuur aka heel veel lullen, plannen en vergaderen.

https://www.telegraaf.nl/(...)verdient-zelfs-beter

Paywall, kan er niks aan doen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')