abonnement Unibet Coolblue
pi_202352682
Een paar jaar terug zijn we verhuisd van een woning uit 1969 naar een woning uit 1990. Dit huis is veel gehoriger. Intern dan.
Dus als er beneden gepraat wordt, kan je dat boven erg goed horen. Ook als de deuren dicht zijn. Net zo goed kan ik het beneden goed horen de kinderen boven spelen. Het gaat daarbij niet om contactgeluiden, maar vooral om de rest. Want dat zijn geluiden die veel vaker gemaakt worden.
In onze vorige woning hadden we absoluut de babyfoon nodig, als de deuren dicht waren hoorden we het amper als de baby wakker was.

In ons vorige huis: beneden een tegelvloer (leisteen), in de gangen/overlopen, trappen en kamers boven lag vloerbedekking. Ik vermoed dat de deuren massief waren. En onder elke deur lag een drempel.
Voor de ramen hingen vitrages en overgordijnen.

In ons huidige huis: beneden een houten vloer (ook in de gang), vloerbedekking op de trappen en op de overlopen en slaapkamers ligt laminaat.
Voor de ramen hangen plissé-gordijnen en overgordijnen. Boven hangen alleen overgordijnen. De woonkamers zijn trouwens erg groot, beide 3 meter uitgebouwd.

Ik vermoed dat ons oude huis massieve deuren had, ons huidige huis in ieder geval niet. En de deur naar de gang heeft nu ook voor de helft glas.

Is er een manier om de geluiden van spraak e.d. wat te dempen? Wat zou dan het verstandigste kunnen zijn?
Zouden massieve deuren veel doen?
Is vloerbedekking op de slaapkamers handiger (of zijn er alternatieven die ook goed dempen)?
Maken die drempels veel uit?
Ik heb geen idee wat het handigste beginpunt is. Het zijn ook geen dingen die je 'even simpel' kan uitproberen. Het geld kan maar 1x uitgegeven worden.

Zijn er hier mensen die me met hun ervaring en/of kennis kunnen helpen? Zijn er andere dingen die we kunnen aanpassen?
pi_202353070
massieve binnendeuren ben ik nog nooit ergens tegengekomen vanwege de prijs.

Bij geluidsdemping is het toch echt uitproberen en ik zou beginnen met de vloer. Haal die eruit en leg er geluidsdempende platen onder.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  vrijdag 26 november 2021 @ 19:46:31 #3
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
pi_202355443
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 november 2021 18:11 schreef sjorsie1982 het volgende:
massieve binnendeuren ben ik nog nooit ergens tegengekomen vanwege de prijs.

Bij geluidsdemping is het toch echt uitproberen en ik zou beginnen met de vloer. Haal die eruit en leg er geluidsdempende platen onder.
Ik heb ze, maar dat terzijde

@TS ik vermoed een houten vloer nu en beton in je oude huis?
pi_202356760
Het is wellicht meer een aanvulling dan iets preventiefs, maar ruis, bijvoorbeeld een ventilator, of ruis op een radio doet bijzonder veel.
pi_202361953
quote:
@:ts ik vermoed een houten vloer nu en beton in je oude huis?
Hoe bedoel je dat? Als ondervloer of zo? In ons vorige huis hadden we beneden een leistenen tegelvloer en nu ligt er een massief houten vloer. De ondervloer weet ik niet. Het kraakt in ieder geval niet, dus ik vermoed dat er gewoon beton onder ligt.
pi_202362085
Probeer eerst even uit te zoeken langs welke weg het geluid komt: Via de deuren, via kieren onder de deuren of is er misschien een geluidslek bij doorvoeringen bij CV-leidingen, wandcontactdozen in de muur of een mechanisch ventilatiesysteem.

Als je dit weet, kun je gericht aan een oplossing werken. Anders loop je het risico dat je een hoop energie in het oplossen van het verkeerde probleem steekt.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_202368498
Ons huis is naar de buren toe totaal niet gehorig. We kunnen bij wijze van een subwoofer laten blazen en dan horen ze nog niets.

Naar boven toe is het wel weer gehorig maar dat heeft ook veel met het warmtesysteem te maken. Onder de binnendeuren is dan ook iets meer ruimte. Ik stoor me er niet aan, maar zou met dempen dan beginnen met die kieren.
pi_202374702
En tussenmuren van metalstuds of massief? Scheelt ook nogal.
pi_202374776
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 november 2021 19:48 schreef Beathoven het volgende:
Ons huis is naar de buren toe totaal niet gehorig. We kunnen bij wijze van een subwoofer laten blazen en dan horen ze nog niets.

Naar boven toe is het wel weer gehorig maar dat heeft ook veel met het warmtesysteem te maken. Onder de binnendeuren is dan ook iets meer ruimte. Ik stoor me er niet aan, maar zou met dempen dan beginnen met die kieren.
Dat is ook wel een puntje. Bij aanwezigheid van een mechanisch ventilatiesysteem, zit er soms bewust een bepaalde hoeveelheid kieren onder de deuren (overstortprincipe). Het zomaar afdichten van kieren onder deuren leidt dan weer tot ontregeling van het ventilatiesysteem.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')