abonnement iBood bol.com Vodafone Ziggo Coolblue
  donderdag 25 november 2021 @ 20:56:38 #1
490928 peter2020
zonder strijd geen overwinning
pi_202340843
Beste,

Wij hebben een loods en daarin willen wij een geïsoleerde woning/verblijf maken.
De loods is heel groot maar niet geïsoleerd en voorzien van een mooie strakke en dichte betonvloer.

Wij willen een staalconstructie erin zetten en deze afwerken met sandwichpanelen.
De staalconstructie bestaat uit HEA, IPE en UNP profielen en krijg ik kant en klaar aangeleverd.

Nu twijfel ik nog bij één ding, de vloer.
Ik kan HEA balken op 5cm van de grond monteren aan de staalconstructie en daarop houten balken monteren en zo een vloer maken, uiteraard platen met isolatie ertussen e.d.

Of, de balken rechtstreeks op de huidige betonnen vloer leggen alleen ben ik bang voor optrekkend vocht, iemand tips?
pi_202342454
Denk dat je met dpc folie evt in combi met een strook 18 mm underlayment al een heel eind bent .
pffff je huis verbouwen valt (nog) niet mee :P
pi_202342769
Ik zou eerst je bestemmingsplan checken.
Protège moi de mes désirs.
  donderdag 25 november 2021 @ 22:29:57 #4
490928 peter2020
pi_202343091
quote:
0s.gif Op donderdag 25 november 2021 21:56 schreef Cybersijp het volgende:
Denk dat je met dpc folie evt in combi met een strook 18 mm underlayment al een heel eind bent .
Tnx voor je reactie, dus huidige betonnenvloer.
Dpc folie erop
Underpayment platen
Balken om de 30cm
Isolatie ertussen
Osb platen daarop
En dan vloer erop

Zoiets ?
  donderdag 25 november 2021 @ 22:31:46 #5
490928 peter2020
pi_202343127
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2021 22:13 schreef arvensis het volgende:
Ik zou eerst je bestemmingsplan checken.
NVT, de loods staat deels leeg en woonhuis is authentiek en willen wij niet vergroten en uitbouwen.
Wij willen puur en alleen een extra ruimte voor kids en familie die blijft logeren.
Wel maken we meteen een toilet e.d. in in kader van, we zijn toch bezig.
  donderdag 25 november 2021 @ 23:24:17 #6
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_202343900
quote:
0s.gif Op donderdag 25 november 2021 22:31 schreef peter2020 het volgende:

[..]
NVT, de loods staat deels leeg en woonhuis is authentiek en willen wij niet vergroten en uitbouwen.
Wij willen puur en alleen een extra ruimte voor kids en familie die blijft logeren.
Wel maken we meteen een toilet e.d. in in kader van, we zijn toch bezig.
Dat mag dus doorgaans niet. Zodra je er een douche of een keuken in bouwt gaat de gemeente moeilijk doen bij controle. En of ze gaan controleren hangt af van hoe goed je in de buurt en bij de gemeentelijke ambtenaren ligt.

Maar goed, ontopic... is het tijdelijk of definitief? Als in, wil je die woonunit zonder schade eruit kunnen halen?
  donderdag 25 november 2021 @ 23:25:33 #7
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_202343920
Als het niet tijdelijk is, kan je er voor kiezen om 12cm dikke pir platen op de vloer van de loods te lijmen, daar een vlonderachtig iets bovenop te bouwen als vloer.
En ff kijken hoe je de wanden eromheen tegenaanzet zonder koudebruggen te creëeren.
pi_202345650
Wanneer je risico loopt op optrekkend vocht kun je het best direct contact met de betonvloer vermijden en het dus zwevend en geventileerd houden. In ieder geval een kleine luchtbrug tussen beton en de vloer daarboven. Door bv de balken die op het beton komen te liggen een paar cm op te klossen.

Langdurige vochtige zweetplekken tussen 2 delen waar niets van ventilatie is kan nog al eens lekker muf gaan ruiken op den duur.
  vrijdag 26 november 2021 @ 12:03:06 #9
490928 peter2020
pi_202348065
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 november 2021 08:53 schreef Watuntrik het volgende:
Wanneer je risico loopt op optrekkend vocht kun je het best direct contact met de betonvloer vermijden en het dus zwevend en geventileerd houden. In ieder geval een kleine luchtbrug tussen beton en de vloer daarboven. Door bv de balken die op het beton komen te liggen een paar cm op te klossen.

Langdurige vochtige zweetplekken tussen 2 delen waar niets van ventilatie is kan nog al eens lekker muf gaan ruiken op den duur.
Super, bedankt voor je reactie.

1. ik leg regels neer van 20mm dik, dan OSB platen, daarop isolatie met balken en dan OSB platen als afwerking (dan ondervloer/laminaat)
(sluiten deze regels niet alles af zodat vocht alsnog niet kan ontsnappen?)

2. juiste folie op beton leggen en dan balken erop e.d.
(groen = folie)
(geel = isolatie)
(bruin = balken)
(lichtbruin = osb)

3. op de HEA balken de houtenbalken leggen en dan verder opbouwen, echter verlies ik veel ruimte
pi_202348596
Heb je in die loods dan zoveel baat bij die geplande isolatie? Het ziet er op tekening nogal drastisch uit qua maatvoering. Wordt het zo koud in de loods?

Je kunt de balken eventueel op klossen zetten op het kale beton één op elk uiteinde en afhankelijk van de lengte er een paar tussen om doorzakken tegen te gaan. Dan leg je daar een isolatievloerplaat bovenop. Of OSB plaat dan isolatieplaat dan laminaat. En dan staat de gehele vloer op pootjes vrij van het beton. Hoef maar paar cm te zijn.

Neem een iets minder dikke vloerbalk en dan wat meer klossen verdelen... Dan kom je met de klossen samen weer op dezelfde dikte uit. Het wordt dan voldoende ondersteund op de betonvloer dus zo waanzinnig massief hoeft dat niet te zijn.

En dan hou je de buitenwanden rondom ook 1 cm vrij van de vloer... Dan zweeft je hele constructie vrij op de klossen. Met voldoende ventilatie er onder en geen last van optrekkend vocht.

Dat lijkt me in mijn voorstelling voor zo ver ik het luchtkasteel denkt te begrijpen die simpelste en goedkoopste oplossing. Zonder het risico er een muffe boel van te maken.

[ Bericht 0% gewijzigd door Watuntrik op 26-11-2021 12:50:17 ]
pi_202348912
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2021 20:56 schreef peter2020 het volgende:
Beste,

Wij hebben een loods en daarin willen wij een geïsoleerde woning/verblijf maken.
De loods is heel groot maar niet geïsoleerd en voorzien van een mooie strakke en dichte betonvloer.

Wij willen een staalconstructie erin zetten en deze afwerken met sandwichpanelen.
De staalconstructie bestaat uit HEA, IPE en UNP profielen en krijg ik kant en klaar aangeleverd.

Nu twijfel ik nog bij één ding, de vloer.
Ik kan HEA balken op 5cm van de grond monteren aan de staalconstructie en daarop houten balken monteren en zo een vloer maken, uiteraard platen met isolatie ertussen e.d.

Of, de balken rechtstreeks op de huidige betonnen vloer leggen alleen ben ik bang voor optrekkend vocht, iemand tips?
Lijkt me een beetje een overkill. Waarom niet gewoon folie op de vloer en daar rechtstreeks je isolatie op leggen?
pi_202353190
Meestal doe je toch folie aan de binnenzijde van de isolatie? Waarom nu niet?

Wij willen volgende week iets soortgelijks gaan uitvoeren en ik kan er niet achter komen waar die folie nou moet komen.
Spoilers!
abonnement iBood bol.com Vodafone Ziggo Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')