FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / Hydrauliekleiding stuurbekrachtiging gesprongen
Garfield1985donderdag 25 november 2021 @ 18:25
Begin van de middag bij het keren van de auto bemerkte ik dat ik ineens verminderde kracht had in de stuurinrichting. Nog niet dusdanig dat ik er gelijk een ernstig probleem in zag, totdat ik op de N280 ter hoogte van de opritten naar de snelweg was en ik ineens lichte rook onder de motorkap uit zag komen en ik een geur van verbrande olie begon te ruiken.

Eindresultaat: Vermoedelijk een slang gescheurd en/of pomp of keerring kapot, wat nader onderzoek zal moeten uitwijzen en de auto kon opgesleept worden. Thuis achterom de auto iets beter bekeken zag ik dat de hydrauliek olie zo'n beetje overal zat en was uitgelopen. Het kwam zelfs via de grille openingen en langs de koplampen en de bumper naar beneden gedropen. Onder de kap leek het wel alsof er een bom was afgegaan, zo'n beetje alles onder het motorruim zat onder de stuurbekrachtigingsvloeistof. Ik heb geprobeerd de buitenkant meteen zo goed als kon schoon te vegen maar onder de kap is nog alles vettig. Nu vraag ik me af in hoeverre die vloeistof wel of niet corrosief is en op de lak in kan bijten of op andere componenten? Tevens vraag ik me af of er een mogelijkheid is om de pomp tijdelijk uit te kunnen schakelen zodat ik even zonder stuurbekrachtiging richting de desbetreffende garage kan rijden om de auto daar verder na te laten kijken? Ik weet niet zeker of deze auto een elektrisch aangedreven stuurbekrachtiging heeft of dat deze via de poelie op de riem meeloopt, of dat ik die eventueel via de zekeringkast eventjes het zwijgen op kan leggen om tot aan de garage te kunnen komen?

De auto betreft een Peugeot 206 1.6 16V Quicksilver bouwjaar 2005.

[ Bericht 0% gewijzigd door Garfield1985 op 25-11-2021 18:37:24 ]
halfwaydonderdag 25 november 2021 @ 18:47
Ik zie bij de pomp een polie.
Garfield1985donderdag 25 november 2021 @ 19:52
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2021 18:47 schreef halfway het volgende:
Ik zie bij de pomp een polie.
Maar deze is niet apart uit te schakelen of hoe?

Vraag me ook af in hoeverre de pomp daadwerkelijk "draait" tijdens het lopen van de motor of dat dit alleen tijdens het draaien aan het stuur en/of vanaf een bepaalde snelheid is?
TheFreshPrincedonderdag 25 november 2021 @ 20:19
quote:
0s.gif Op donderdag 25 november 2021 19:52 schreef Garfield1985 het volgende:

[..]
Maar deze is niet apart uit te schakelen of hoe?

Vraag me ook af in hoeverre de pomp daadwerkelijk "draait" tijdens het lopen van de motor of dat dit alleen tijdens het draaien aan het stuur en/of vanaf een bepaalde snelheid is?
Ik vermoed dat hij altijd draait en normaal de olie circuleert tot je het stuur beweegt.

Maar dat is een uneducated guess...
t-stardonderdag 25 november 2021 @ 21:57
quote:
0s.gif Op donderdag 25 november 2021 19:52 schreef Garfield1985 het volgende:

[..]
Maar deze is niet apart uit te schakelen of hoe?

Vraag me ook af in hoeverre de pomp daadwerkelijk "draait" tijdens het lopen van de motor of dat dit alleen tijdens het draaien aan het stuur en/of vanaf een bepaalde snelheid is?
Als er een poelie is, kun je toch gewoon de riem eraf halen? Dan is de pomp uitgeschakeld.
Dingestdonderdag 25 november 2021 @ 23:12
Je hebt een reservoir dat naar de pomp leidt - waar de poelie aan zit - en de poelie draait mee via de multiriem (doorgaans). De pomp brengt de vloeistof op druk en een mechanisme in de stuurkolom bepaalt of die druk 'naar links' of 'naar rechts' stuurt van een soort zuiger(ring) in het stuurhuis om in de stuurbeweging te ondersteunen. Daarna wordt het weer teruggestuurd naar het reservoir.
Elektrische stuurbekrachtiging werkt met een ondersteunend motortje in het stuurhuis, zonder vloeistof.

De poelie draait dus altijd mee. Als je die wilt omzeilen zal je een andere multiriem erop moeten leggen die bedoeld is voor een uitvoering van jouw auto zonder stuurbekrachtiging (van uitgaande dat de loop van die riem niet dwars door de locatie van de stuurbekrachtigingspomp gaat).

Ga je rijden met een leeg systeem heb je kans dat de pomp uiteindelijk door het drooglopen vastloopt, waarna de poelie vast kan slaan met alle gevolgen van dien. Is je garage niet ver, dan kan het wellicht wel - idealiter wel zo dat er toch wat vloeistof in de pomp is. Anders zal je een manier moeten bedenken om het lek toch tijdelijk wat te dichten. De olie is in principe niet corrosief, maar je wil het ook niet op heel heet wordende motordelen hebben...

Beter hadden ze je naar je garage af kunnen slepen.

[ Bericht 1% gewijzigd door Dingest op 26-11-2021 00:04:48 ]