abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_202472165
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 december 2021 21:20 schreef Fe2O3 het volgende:

[..]
oa. ja, en het boeit verder weinig voor dit topic maar feit is dat de bevolking (veel) harder groeit dan dat er woonruimte bij komt.

Prijzen bereiken hooguit een plafond, dalen? Een schaars primair goed wordt zelden minder waard.
Natuurlijk wel. Als er teveel lucht zit in de koers/waarde van een goed, loopt die er vanzelf een keer uit. Dat staat los van schaarste.
Pecunia non olet
pi_202472306
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 december 2021 21:15 schreef kanovinnie het volgende:

[..]
Ik gok dat hij op vluchtelingen doelt.
Niet alleen. Voor lage lonen landen in Europa zijn wij een fijn land. Veel Europese expats komen er naar Nederland. We hebben dacht ik hier al eens gesproken over hun belastingvoordelen.
  zaterdag 4 december 2021 @ 22:06:59 #228
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_202472355
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 december 2021 21:55 schreef obligataire het volgende:

[..]
Natuurlijk wel. Als er teveel lucht zit in de koers/waarde van een goed, loopt die er vanzelf een keer uit. Dat staat los van schaarste.
Bij secundaire goederen ja, maar woonruimte is dat niet. Als de bakker 10 broden bakt, en er komen elke dag meer klanten, dan kan hij vragen wat hij wilt.

Tot er minder dan 10 klanten komen, of tot er meer brood dan klanten is.
Dum de dum
pi_202473560
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 december 2021 22:06 schreef Fe2O3 het volgende:

[..]
Bij secundaire goederen ja, maar woonruimte is dat niet. Als de bakker 10 broden bakt, en er komen elke dag meer klanten, dan kan hij vragen wat hij wilt.

Tot er minder dan 10 klanten komen, of tot er meer brood dan klanten is.
Toch daalden in de jaren na 2008 de woningprijzen, die in de jaren daarvóór sterk waren gestegen.
Die daling hield verband met de kredietcrisis. Het echter niet zo dat veel mensen Nederland hadden verlaten.
Echter er vielen factoren weg die speculatie bevorderden. Zoals veel te royale kredietverlening door de banken.

Dat kan vanaf 2022 evenzogoed gebeuren. Er hoeft maar een aanleiding te zijn en we zitten zo weer 30% lager dan nu (en dan zijn huizen nog steeds te duur); het is een ramp waarvan je weet dat die gaat komen; vele sukkelaars die nu veel te duur kopen zijn naar mijn verwachting over een paar jaar zwaar de Sjaak. Wel voer voor tv programma's met Martijn Krabbé :)

[ Bericht 7% gewijzigd door obligataire op 04-12-2021 23:19:48 ]
Pecunia non olet
pi_202475840
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 december 2021 23:14 schreef obligataire het volgende:

[..]
Toch daalden in de jaren na 2008 de woningprijzen, die in de jaren daarvóór sterk waren gestegen.
Die daling hield verband met de kredietcrisis. Het echter niet zo dat veel mensen Nederland hadden verlaten.
Echter er vielen factoren weg die speculatie bevorderden. Zoals veel te royale kredietverlening door de banken.

Dat kan vanaf 2022 evenzogoed gebeuren. Er hoeft maar een aanleiding te zijn en we zitten zo weer 30% lager dan nu (en dan zijn huizen nog steeds te duur); het is een ramp waarvan je weet dat die gaat komen; vele sukkelaars die nu veel te duur kopen zijn naar mijn verwachting over een paar jaar zwaar de Sjaak. Wel voer voor tv programma's met Martijn Krabbé :)

Prijzen stijgen al vanaf 2013, het 9e jaar gaat straks in. Denk niet dat het gaat dalen de vvd wil geen cent zien verdampen daarom zijn ze (nog) steeds de grootste, de enige partij wat niks aan ons woningprobleem wil doen.
Interessant he ?
  zondag 5 december 2021 @ 06:26:07 #231
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_202476106
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 december 2021 23:14 schreef obligataire het volgende:

[..]
Toch daalden in de jaren na 2008 de woningprijzen, die in de jaren daarvóór sterk waren gestegen.
Die daling hield verband met de kredietcrisis. Het echter niet zo dat veel mensen Nederland hadden verlaten.
Echter er vielen factoren weg die speculatie bevorderden. Zoals veel te royale kredietverlening door de banken.

Dat kan vanaf 2022 evenzogoed gebeuren. Er hoeft maar een aanleiding te zijn en we zitten zo weer 30% lager dan nu (en dan zijn huizen nog steeds te duur); het is een ramp waarvan je weet dat die gaat komen; vele sukkelaars die nu veel te duur kopen zijn naar mijn verwachting over een paar jaar zwaar de Sjaak. Wel voer voor tv programma's met Martijn Krabbé :)

Je mag het altijd hopen natuurlijk.
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
pi_202476482
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 december 2021 23:14 schreef obligataire het volgende:

[..]
Toch daalden in de jaren na 2008 de woningprijzen, die in de jaren daarvóór sterk waren gestegen.
Die daling hield verband met de kredietcrisis. Het echter niet zo dat veel mensen Nederland hadden verlaten.
Echter er vielen factoren weg die speculatie bevorderden. Zoals veel te royale kredietverlening door de banken.

Dat kan vanaf 2022 evenzogoed gebeuren. Er hoeft maar een aanleiding te zijn en we zitten zo weer 30% lager dan nu (en dan zijn huizen nog steeds te duur); het is een ramp waarvan je weet dat die gaat komen; vele sukkelaars die nu veel te duur kopen zijn naar mijn verwachting over een paar jaar zwaar de Sjaak. Wel voer voor tv programma's met Martijn Krabbé :)

Hoezo ben je als sukkelaar zwaar de Sjaak als je de huidige rente voor een lange periode vast hebt gezet en je niet hoeft te verhuizen?
pi_202476557
Volgens mij hebben de meeste mensen genoeg overwaarde opgebouwd om 30% daling te kunnen opvangen. En starters hebben ook links of rechts een (jubel)ton gekregen anders komen ze er niet tussen.
Er zullen altijd mensen de pineut zijn en die laten zich dan commercieel uitbuiten door Martijn Krabe.

Waar het in 2008 mis ging is dat mensen meer dan de waarde gingen lenen en dan luxe goederen kochten (stel met 1,5x modaal inkomen en dan bruiloft + auto kopen van de hypotheek). En dan vervolgens uit elkaar gingen..
  zondag 5 december 2021 @ 09:32:42 #234
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_202476654
Toevallig hebben wij in 2013 en in 2020 een hypotheek afgesloten, beide volledig annuïtair, het hypotheekbedrag is 74,5% hoger, de bruto maandelijkse hypotheeklast is 24,5% hoger.

DAT is waarom de huuzenprijzen zijn blijven stijgen.
We hadden het met geen mogelijkheid kunnen doen als de maandelijkse hypotheeklast ook met 74,5% gestegen was.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_202476716
quote:
1s.gif Op zondag 5 december 2021 09:20 schreef Sport_Life het volgende:

Waar het in 2008 mis ging is dat mensen meer dan de waarde gingen lenen en dan luxe goederen kochten (stel met 1,5x modaal inkomen en dan bruiloft + auto kopen van de hypotheek). En dan vervolgens uit elkaar gingen..
En welke financier stond dat toen nog toe voor zover ik weet was die weg allang fiscaal afgesloten.
  zondag 5 december 2021 @ 09:46:28 #236
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_202476758
quote:
0s.gif Op zondag 5 december 2021 09:40 schreef Basp1 het volgende:

[..]
En welke financier stond dat toen nog toe voor zover ik weet was die weg allang fiscaal afgesloten.
Het ging in 2008 mis toen de prijzen daalden maar mensen voor die tijd wel op die manier een hypotheek hadden afgesloten, die ook nog eens volledig aflossingsvrij was.

Dat betekent niet dat ze die hypotheek in 2008 hadden afgesloten en vervolgens in 2009 moesten verkopen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_202476956
quote:
1s.gif Op zondag 5 december 2021 09:46 schreef Leandra het volgende:

[..]
Het ging in 2008 mis toen de prijzen daalden maar mensen voor die tijd wel op die manier een hypotheek hadden afgesloten, die ook nog eens volledig aflossingsvrij was.

Maar toen toch ook niet gedeeltes van de hypotheek konden gebruiken voor consumptieve doeleinden. Dat is wat sport life impliceert.

En de prijzen daalden toen omdat er een bepaalde finacieringsmanier afgesloten werd waardoor de leencapaciteit van elk individu daalde wat weer invloed had op hoeveel men kon bieden voor een woning.
pi_202477007
quote:
0s.gif Op zondag 5 december 2021 06:26 schreef Scorpie het volgende:

[..]
Je mag het altijd hopen natuurlijk.
Ik hoop het niet maar verwacht het wel. Ik ben oud genoeg om te kunnen leren uit het verleden...economische terugval, stijgende rente, banken die de geldkraan (moeten) dichtdraaien, zelfbewoningsplicht...deze bubbel barst onvermijdelijk een keer.
Pecunia non olet
  Moderator zondag 5 december 2021 @ 10:15:47 #239
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_202477045
quote:
0s.gif Op zondag 5 december 2021 10:11 schreef obligataire het volgende:

[..]
Ik hoop het niet maar verwacht het wel. Ik ben oud genoeg om te kunnen leren uit het verleden...economische terugval, stijgende rente, banken die de geldkraan (moeten) dichtdraaien, zelfbewoningsplicht...deze bubbel barst onvermijdelijk een keer.
En wat is dan exact het probleem als je gewoon prettig woont?
Breitling - Instruments for Professionals
pi_202477087
quote:
0s.gif Op zondag 5 december 2021 09:07 schreef Slumlord. het volgende:

[..]
Hoezo ben je als sukkelaar zwaar de Sjaak als je de huidige rente voor een lange periode vast hebt gezet en je niet hoeft te verhuizen?
Ik zou zeggen, wees extra lief voor mevrouw Slumlord, en zorg dat het nooit tot een scheiding komt, en dat jullie nooit langdurig werkloos worden. Dan komt het uiteindelijk wel goed.

Mijn opa kocht in 1911 voor 2.000 gulden een huis en daar heeft ie zorgen genoeg over gehad.. maar uiteindelijk...
Pecunia non olet
pi_202477133
quote:
0s.gif Op zondag 5 december 2021 10:11 schreef obligataire het volgende:

[..]
Ik hoop het niet maar verwacht het wel. Ik ben oud genoeg om te kunnen leren uit het verleden...economische terugval, stijgende rente, banken die de geldkraan (moeten) dichtdraaien, zelfbewoningsplicht...deze bubbel barst onvermijdelijk een keer.
Een crisis heeft altijd (tenzij corona) invloed

Deze bubbel, het zou maar een 15% zijn, kan klappen, maar dan wordt het een lekke band die langzaam leegloop in plaats van een ballon die klapt. Als het langzaam gaat is er dus geen probleem omdat huisbezitters aflossen en een waardedaling al na een paar jaar financieel kunnen verteren (bij bijvoorbeeld een gedwongen verkoop).
pi_202477135
quote:
0s.gif Op zondag 5 december 2021 10:15 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
En wat is dan exact het probleem als je gewoon prettig woont?
In principe heb je weinig last als je een stabiele thuissituatie hebt en de lasten kunt opbrengen. Dat geldt helaas niet voor iedereen.

Bovendien, als het onderpand sterk in waarde daalt kan de bank eisen dat je bijstort in de hypotheek.
Pecunia non olet
pi_202477232
quote:
1s.gif Op zondag 5 december 2021 10:26 schreef OnwetendeNerd het volgende:

[..]
Een crisis heeft altijd (tenzij corona) invloed

Deze bubbel, het zou maar een 15% zijn, kan klappen, maar dan wordt het een lekke band die langzaam leegloop in plaats van een ballon die klapt. Als het langzaam gaat is er dus geen probleem omdat huisbezitters aflossen en een waardedaling al na een paar jaar financieel kunnen verteren (bij bijvoorbeeld een gedwongen verkoop).
Het zou inderdaad ideaal zijn als de daling langzaam zou plaatsvinden.
Maar dat kan niemand voorspellen of garanderen.

Ik kan me nog goed herinneren dat we op tv zagen dat de NL Staat de ABN moest redden en dat andere banken omvielen of staatssteun nodig hadden. Dat wekt bepaald geen kooplust op....wel paniek.

Tegenwoordig hebben we andere problemen, grote inflatie met denk ik renteverhogingen om dit af te remmen, bijvoorbeeld.
Pecunia non olet
pi_202477321
quote:
1s.gif Op zondag 5 december 2021 10:37 schreef obligataire het volgende:

[..]
Dat zou inderdaad ideaal zijn als de daling langzaam zou plaatsvinden.
Maar dat kan niemand voorspellen of garanderen.

Ik verwacht zelfs dat die waardedeling vrij snel plaatsvindt, zodra het begint te dalen. In de huidige markt biedt een gedeelte van de kopers zo hoog omdat men er van uit gaat dat de prijzen alleen maar zullen blijven stijgen. Dat zie je soms al in dit topic. Zodra het besef komt dat de prijzen kunnen dalen, zal dat stukje speculatie ook gelijk weg zijn. Dan heb je bovenop het stukje 'natuurlijke' prijsdaling ook een stuk speculatie dat gelijk wegvalt.

Daarnaast zie je in de huidige markt dat mensen pas verkopen nadat ze verkocht hebben omdat de markt zo krap is. Zodra de markt daalt, zal men ongetwijfeld weer eerst de eigen woning proberen te verkopen met als resultaat dat het aantal te koop aangeboden woningen zal stijgen en het aantal verkochte woningen gaat dalen. Omdat iedereen met kopen wacht totdat zijn woning is verkocht, waardoor behalve starters (die niet meer durven) niemand nog koopt. Met als resultaat meer aanbod minder vraag en dus nog eens lagere prijzen.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_202477479
quote:
0s.gif Op zondag 5 december 2021 10:06 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Maar toen toch ook niet gedeeltes van de hypotheek konden gebruiken voor consumptieve doeleinden. Dat is wat sport life impliceert.

En de prijzen daalden toen omdat er een bepaalde finacieringsmanier afgesloten werd waardoor de leencapaciteit van elk individu daalde wat weer invloed had op hoeveel men kon bieden voor een woning.
Dat gebeurde dus wel. Lening was daardoor vaak hoger dan het onderpand, en de bank vond het prima want 5% rente...

Nu zit overal zoveel lucht (overwaarde) in, dat de problemen minder groot zullen zijn. Op uitzonderingen na dan.
  zondag 5 december 2021 @ 11:03:00 #246
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_202477517
quote:
0s.gif Op zondag 5 december 2021 10:45 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]
Ik verwacht zelfs dat die waardedeling vrij snel plaatsvindt, zodra het begint te dalen. In de huidige markt biedt een gedeelte van de kopers zo hoog omdat men er van uit gaat dat de prijzen alleen maar zullen blijven stijgen. Dat zie je soms al in dit topic. Zodra het besef komt dat de prijzen kunnen dalen, zal dat stukje speculatie ook gelijk weg zijn. Dan heb je bovenop het stukje 'natuurlijke' prijsdaling ook een stuk speculatie dat gelijk wegvalt.

Daarnaast zie je in de huidige markt dat mensen pas verkopen nadat ze verkocht hebben omdat de markt zo krap is. Zodra de markt daalt, zal men ongetwijfeld weer eerst de eigen woning proberen te verkopen met als resultaat dat het aantal te koop aangeboden woningen zal stijgen en het aantal verkochte woningen gaat dalen. Omdat iedereen met kopen wacht totdat zijn woning is verkocht, waardoor behalve starters (die niet meer durven) niemand nog koopt. Met als resultaat meer aanbod minder vraag en dus nog eens lagere prijzen.
Je doet nu net alsof woningen alleen beschouwd worden door alles en iedereen als beleggingsobject. Je vergeet dat er gewoonweg een enorme woningnood en daarom hoge vraag is naar woningen. Er zijn zat mensen die simpelweg geen keus hebben “om te wachten met kopen” of “wachten met verkopen”.
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
pi_202477574
quote:
0s.gif Op zondag 5 december 2021 10:59 schreef Sport_Life het volgende:

[..]
Dat gebeurde dus wel. Lening was daardoor vaak hoger dan het onderpand, en de bank vond het prima want 5% rente...

Nu zit overal zoveel lucht (overwaarde) in, dat de problemen minder groot zullen zijn. Op uitzonderingen na dan.
Consumptieve rente niet aftrekbaar
Sinds 1997 is de hypotheekrente niet meer aftrekbaar voor het deel dat je consumptief besteedt. Denk hierbij aan de rente op de financiering van een auto, met de woning als onderpand. Sinds 2001 geldt dat de hypotheekrente wel aftrekbaar is voor de aankoop, verbetering of onderhoud van de eerste woning maar niet voor vakantiewoningen.

Moet de BD zich dan maar eens ipv met toeslagen met gepleegde rentefraude gaan bezig houden.
pi_202477776
quote:
0s.gif Op zondag 5 december 2021 11:08 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Consumptieve rente niet aftrekbaar
Sinds 1997 is de hypotheekrente niet meer aftrekbaar voor het deel dat je consumptief besteedt. Denk hierbij aan de rente op de financiering van een auto, met de woning als onderpand. Sinds 2001 geldt dat de hypotheekrente wel aftrekbaar is voor de aankoop, verbetering of onderhoud van de eerste woning maar niet voor vakantiewoningen.

Moet de BD zich dan maar eens ipv met toeslagen met gepleegde rentefraude gaan bezig houden.
Dat staat er natuurlijk los van. Hra is niet verplicht.
Onze nieuwe hypotheek is ook een deel aflossingsvrij zonder hra, alvast anticiperen op de verschuiving naar box 3 mocht dat gebeuren ;)
Bovendien is onze ltv zo laag dat we nauwelijks nog hra hebben met 1% rente.
Aflossen doen we wel, maar op moment dat het ons uitkomt en niet verplicht maandelijks bedrag x.

[ Bericht 2% gewijzigd door Sport_Life op 05-12-2021 11:39:37 ]
pi_202477958
quote:
0s.gif Op zondag 5 december 2021 11:03 schreef Scorpie het volgende:

[..]
Je doet nu net alsof woningen alleen beschouwd worden door alles en iedereen als beleggingsobject. Je vergeet dat er gewoonweg een enorme woningnood en daarom hoge vraag is naar woningen. Er zijn zat mensen die simpelweg geen keus hebben “om te wachten met kopen” of “wachten met verkopen”.
Als je denkt dat je woning volgend jaar minimaal hetzelfde waard is als dit jaar, ga je verder met bieden dan wanneer je denkt dat je woning volgend jaar 2 netto jaarsalarissen minder waard is. Zo werkt dat.

En wat die woningsnood betreft: Een jaar of 8 geleden was het thema in de ruimtelijke ordening nog "hoe krijgen we de enorme sloopopgave in krimpregio's aan de randen van Nederland voor elkaar". In de tussentijd zijn er bijna een half miljoen woningen bijgekomen terwijl de bevolking met 650.000 is gegroeid. Bij een gemiddelde huishoudsgrootte zou de toename ruim voldoende moeten zijn om de bevolkingsgroei op te vangen. Dus ergens gaat het bij mij er nu werkelijk een enorm tekort aan woningen is, terwijl we een paar jaar geleden net zo serieus dachten dat we enorm moeten gaan slopen.
Ik heb eerder de indruk dat er iets anders aan de hand is waardoor het door zaken als de lage rente lijkt alsof er een tekort is.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_202478239
quote:
1s.gif Op zondag 5 december 2021 11:28 schreef Sport_Life het volgende:

[..]
Dat staat er natuurlijk los van. Hra is niet verplicht.
Onze nieuwe hypotheek is ook een deel aflossingsvrij zonder hra, alvast anticiperen op de verschuiving naar box 3 mocht dat gebeuren ;)
Bovendien is onze ltv zo laag dat we nauwelijks nog hra hebben met 1% rente.
Aflossen doen we wel, maar op moment dat het ons uitkomt en niet verplicht maandelijks bedrag x.

De rente is op dit moment inderdaad zo laag dat het verschil tussen bruto en netto in veel gevallen al bijna te verwaarlozen is.
Een ideaal moment, zou je zeggen, om voor nieuwe gevallen de aftrek helemaal te schrappen.
Maar ook dat zou, in beperkte mate, kunnen leiden tot minder waardestijging of snellere daling.
Pecunia non olet
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')