abonnement Unibet Coolblue
  Beste debater 2022 woensdag 24 november 2021 @ 23:38:44 #51
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_202327430
quote:
0s.gif Op woensdag 24 november 2021 23:38 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Ja. Mijn overgrootvader was lantaarnopsteker. Beroepen komen en gaan, dat is van alle tijden.
Lantaaropsteker en IC-verpleger...
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  Moderator woensdag 24 november 2021 @ 23:39:12 #52
27107 crew  chratnox
Digitaal viroloog
pi_202327435
quote:
1s.gif Op woensdag 24 november 2021 23:35 schreef capricia het volgende:

[..]
Nee. Dat zijn we niet.
Het is netjes als we ze uitkopen maar we zijn zeker niet verplicht om ze jaar na jaar in leven te houden.

Waarom denk je dat?
Daarom zei ik ook: "Tot het moment dat de sector zijn eigen overleving zeker heeft gesteld"

Dus: Tot de overheid duidelijke kaders gesteld heeft waarin ze kunnen opereren en ze de tijd, ruimte en geld heeft gegeven om de sector weer zijn eigen broek op te laten houden.
Lid van de vaste commissie van het FOK!OMT
  Moderator / Redactie FP + Sport woensdag 24 november 2021 @ 23:40:07 #53
408813 crew  trein2000
pi_202327438
quote:
0s.gif Op woensdag 24 november 2021 23:36 schreef chratnox het volgende:

[..]
Want iedereen die in de horeca werkt kan en wil arts worden? Of politieagent?

De afgelopen jaren is de hele arbeidsmarkt verziekt met pretstudies waar geen droog brood in te verdienen is, maar nu zeggen we tegen een sector waar (zonder dat de overheid die sector vakkundig om zeep helpt daadwerkelijk brood te dienen is) dat de medewerkers er maar in stikken en zich maar laten omscholen.

Gelet op de 550k medewerkers in de horeca en alle toeleveranciers praat je waarschijnlijk over zo'n 700k medewerkers ofzo die ineens op de markt terecht komen dan. Als je rekent met UWV omscholingsbudget van 20k (want je wil een volwaardige opleiding) heb je het dus over

Die omscholing kost 14 miljard. Dan heb je ze alleen nog maar omgeschoold.
Nou prima, dan kost dat 14 miljard. Is niet zo want een aanzienlijk deel zijn studenten of ongeschoolden die ook prima ander werk kunnen gaan doen zonder dure omscholing. Maar daar gaat het niet om. Overal zijn tekorten en dan halen wij vele duizenden FTE’s van de arbeidsmarkt in een sector die niet levensvatbaar is. Dat is economisch zelfmoord.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_202327439
quote:
0s.gif Op woensdag 24 november 2021 23:36 schreef chratnox het volgende:

[..]
Want iedereen die in de horeca werkt kan en wil arts worden? Of politieagent?

De afgelopen jaren is de hele arbeidsmarkt verziekt met pretstudies waar geen droog brood in te verdienen is, maar nu zeggen we tegen een sector waar (zonder dat de overheid die sector vakkundig om zeep helpt daadwerkelijk brood te dienen is) dat de medewerkers er maar in stikken en zich maar laten omscholen.

Gelet op de 550k medewerkers in de horeca en alle toeleveranciers praat je waarschijnlijk over zo'n 700k medewerkers ofzo die ineens op de markt terecht komen dan. Als je rekent met UWV omscholingsbudget van 20k (want je wil een volwaardige opleiding) heb je het dus over

Die omscholing kost 14 miljard. Dan heb je ze alleen nog maar omgeschoold.
Conclusie: het is makkelijk lullen vanaf de zijlijn. Zelf zitten de mensen die dat soort dingen er zo te makkelijk uitkramen er wss warmpjes bij en hebben weinig realiteitszin op dit punt.
pi_202327442
quote:
0s.gif Op woensdag 24 november 2021 23:34 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Precies, gewoon allemaal omscholen.

:')
Allemaal gewoon lekker laten werken voor, ja waarvoor eigenlijk, alle leuke dingen laten we afsterven want die zijn toch niet essentieel. De huidige generaties gaan maar mens-erger-je-niet spelen 's avonds en in het weekend.

Kan mijn zoon over 10 jaar een nextgen kroeg beginnen.
  Beste debater 2022 woensdag 24 november 2021 @ 23:41:02 #56
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_202327443
quote:
0s.gif Op woensdag 24 november 2021 23:40 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Nou prima, dan kost dat 14 miljard. Is niet zo want een aanzienlijk deel zijn studenten of ongeschoolden die ook prima ander werk kunnen gaan doen zonder dure omscholing. Maar daar gaat het niet om. Overal zijn tekorten en dan halen wij vele duizenden FTE’s van de arbeidsmarkt in een sector die niet levensvatbaar is. Dat is economisch zelfmoord.
Hmm... laat dat blindstaren op de H. Economie nu net de reden zijn dat we in deze debiele situatie zitten.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  Moderator / Redactie FP + Sport woensdag 24 november 2021 @ 23:41:03 #57
408813 crew  trein2000
pi_202327444
quote:
0s.gif Op woensdag 24 november 2021 23:39 schreef chratnox het volgende:

[..]
Daarom zei ik ook: "Tot het moment dat de sector zijn eigen overleving zeker heeft gesteld"

Dus: Tot de overheid duidelijke kaders gesteld heeft waarin ze kunnen opereren en ze de tijd, ruimte en geld heeft gegeven om de sector weer zijn eigen broek op te laten houden.
Als dat een realistisch perspectief is prima, mist dat binnen aanvaardbare tijd kan. Maar ik voorzie dat een niet onaanzienlijk deel van de horecasector dat niet gaat trekken.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_202327446
quote:
1s.gif Op woensdag 24 november 2021 23:28 schreef capricia het volgende:

[..]
Ja laten we ze nog 5 jaar compenseren. :')
Ik denk dat de motivatie onder de burgerbevolking om nog braaf aan de samenleving deel te nemen er niet bepaald op vooruit gaat wanneer de overheid effectief zegt dat levensvreugde, cultuur en vermaak per direct afgeschaft worden...
“[i]Waat ein waer, waat ein waer[/i]” zei Mien taege Bair en Bair neukdje Mien door ut banksjtil haer.
pi_202327447
quote:
82s.gif Op woensdag 24 november 2021 23:36 schreef OProg het volgende:

[..]
Dat is niet lastig alleen jij gaat vanuit je eigen positie uit wat jij wel of niet essentieel vind in je leven. Zonder na te denken over de rest van de maatschappij of iets. Daar schuurt het.
Echt. Het lijkt wel een heilig huisje die hele horeca.
Definitely not CIA
pi_202327449
quote:
0s.gif Op woensdag 24 november 2021 23:38 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Ja. Mijn overgrootvader was lantaarnopsteker. Beroepen komen en gaan, dat is van alle tijden.
Horeca is er practisch gezien al sinds het begin der mensheid. Dat het daar nu slecht gaat komt alleen door keuzes van een overheid.

Daarbij gaan we niet voor eeuwig met dit zitten. Ergens is de validiteit van de maatregelen ten einde en gaan we ook weer naar horeca.
Als vanouds.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_202327462
quote:
0s.gif Op woensdag 24 november 2021 23:41 schreef DDDDDaaf het volgende:

[..]
Ik denk dat de motivatie onder de burgerbevolking om nog braaf aan de samenleving deel te nemen er niet bepaald op vooruit gaat wanneer de overheid effectief zegt dat levensvreugde, cultuur en vermaak per direct afgeschaft worden...
Ik hoor steeds meer mensen om meer overheidsbemoeienis roepen. Mensen die zichzelf eerst rechts en liberaal noemden. :P
Definitely not CIA
pi_202327463
Dat hysterische fatalisme dat hier af en toe de kop op steekt is best vermakelijk :P.
  Beste debater 2022 woensdag 24 november 2021 @ 23:43:02 #63
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_202327465
quote:
1s.gif Op woensdag 24 november 2021 23:41 schreef capricia het volgende:

[..]
Echt. Het lijkt wel een heilig huisje die hele horeca.
Daarom: hoe gaan we met dat belastinggeld dat 'we beter aan onderwijs en onze kinderen kunnen besteden' het onderwijs Nieuwe Stijl verbeteren?

Want nogmaals: ik hoor hier nogal eens dat dat niet werkt, die nieuwe stijl.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  Moderator woensdag 24 november 2021 @ 23:43:08 #64
27107 crew  chratnox
Digitaal viroloog
pi_202327466
quote:
0s.gif Op woensdag 24 november 2021 23:40 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Nou prima, dan kost dat 14 miljard. Is niet zo want een aanzienlijk deel zijn studenten of ongeschoolden die ook prima ander werk kunnen gaan doen zonder dure omscholing. Maar daar gaat het niet om. Overal zijn tekorten en dan halen wij vele duizenden FTE’s van de arbeidsmarkt in een sector die niet levensvatbaar is. Dat is economisch zelfmoord.
Nouja, jij noemde verpleegkundige, arts, politieagent etc. Ik durf te wedden dat het gros van de horecamedewerkers niet geschoold is voor één van die sectoren, al is 't alleen maar omdat ze dan waarschijnlijk in die sector zouden werken.

Ik denk eerder dat de kosten hoger zijn. Tot ze ongeschoold zijn hebben ze recht op een uitkering, ze krijgen ineens allerlei toeslagen.

Er wordt hier echt onderschat hoe groot die impact zal zijn.
Lid van de vaste commissie van het FOK!OMT
pi_202327467
quote:
0s.gif Op woensdag 24 november 2021 23:32 schreef trein2000 het volgende:
[ twitter ]
Voor de domste vergelijking van de dag moet u bij D66 zijn.
Is dat die kerel die met piepjonge stagiaires neukt?
“[i]Waat ein waer, waat ein waer[/i]” zei Mien taege Bair en Bair neukdje Mien door ut banksjtil haer.
  woensdag 24 november 2021 @ 23:43:55 #66
14505 OProg
A Life in Music
pi_202327474
quote:
1s.gif Op woensdag 24 november 2021 23:41 schreef capricia het volgende:

[..]
Echt. Het lijkt wel een heilig huisje die hele horeca.
Ga je er nu lekker een dooddoener ingooien?
"Het is oorlog, bedankt Vannoppen, bedankt Van der Linden. Dit is het laatste dat ik voor de Belgische ploeg gedaan heb. Ze kunnen allemaal de boom in."
Improv: Rich Tapestry of Life
  Beste debater 2022 woensdag 24 november 2021 @ 23:44:41 #67
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_202327484
Nou ja, ik zei vorig jaar al... uiteindelijk wordt ook deze crisis gewoon een ordinaire centen-kwestie.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_202327488
quote:
0s.gif Op woensdag 24 november 2021 23:41 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Horeca is er practisch gezien al sinds het begin der mensheid. Dat het daar nu slecht gaat komt alleen door keuzes van een overheid.

Daarbij gaan we niet voor eeuwig met dit zitten. Ergens is de validiteit van de maatregelen ten einde en gaan we ook weer naar horeca.
Als vanouds.
En die zal er ook echt wel weer zijn. Het is geen hoog
technologische industrie hè.
Definitely not CIA
  Moderator woensdag 24 november 2021 @ 23:45:13 #69
27107 crew  chratnox
Digitaal viroloog
pi_202327489
quote:
1s.gif Op woensdag 24 november 2021 23:41 schreef capricia het volgende:

[..]
Echt. Het lijkt wel een heilig huisje die hele horeca.
Nee, geen heilig huisje. De kern van een samenleving is dat je het samen doet, niet dat je een sector de vernieling in helpt omdat je die toevallig zelf niet zo belangrijk vindt.

Die sector heeft bestaansrecht, heeft altijd bestaansrecht gehad. De enige reden dat er op dit moment minder bestaansrecht kan zijn is omdat de overheid ingegrepen heeft en de marktwerking verstoord heeft. Zodra de overheid daar weer uit stapt is dat over en zullen mensen er weer heen gaan.
Lid van de vaste commissie van het FOK!OMT
  Moderator / Redactie FP + Sport woensdag 24 november 2021 @ 23:45:34 #70
408813 crew  trein2000
pi_202327492
quote:
0s.gif Op woensdag 24 november 2021 23:43 schreef chratnox het volgende:

[..]
Nouja, jij noemde verpleegkundige, arts, politieagent etc. Ik durf te wedden dat het gros van de horecamedewerkers niet geschoold is voor één van die sectoren, al is 't alleen maar omdat ze dan waarschijnlijk in die sector zouden werken.
Dan worden ze schoonmaker, kassier, monteur, timmerman weet ik het wat. Daar ging het niet om. Overal zijn tekorten.
quote:
Ik denk eerder dat de kosten hoger zijn. Tot ze ongeschoold zijn hebben ze recht op een uitkering, ze krijgen ineens allerlei toeslagen.
Die uitkering krijgen ze nu de facto ook, hij heet NOW…
quote:
Er wordt hier echt onderschat hoe groot die impact zal zijn.
Groot, maar dat geldt voor jou optie ook.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  woensdag 24 november 2021 @ 23:46:27 #71
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_202327501
quote:
0s.gif Op woensdag 24 november 2021 23:38 schreef Mammietje het volgende:

[..]
Grafiekjes van het RIVM?
Ja, zou dat het zijn? Constant hopen dat het nu wel echt snel gaat dalen?
  Moderator / Redactie FP + Sport woensdag 24 november 2021 @ 23:47:34 #72
408813 crew  trein2000
pi_202327513
quote:
0s.gif Op woensdag 24 november 2021 23:45 schreef chratnox het volgende:

[..]
Nee, geen heilig huisje. De kern van een samenleving is dat je het samen doet, niet dat je een sector de vernieling in helpt omdat je die toevallig zelf niet zo belangrijk vindt.

Die sector heeft bestaansrecht, heeft altijd bestaansrecht gehad. De enige reden dat er op dit moment minder bestaansrecht kan zijn is omdat de overheid ingegrepen heeft en de marktwerking verstoord heeft. Zodra de overheid daar weer uit stapt is dat over en zullen mensen er weer heen gaan.
Maar hoe groot is de kans dat dat binnen een redelijke termijn gaat gebeuren. Dat overheidsoptreden is immers gerechtvaardigd, ik verwijs naar de situatie in de ziekenhuizen. Als we toegaan naar seizoenshoreca (ik hoop van harte van niet overigens, maar ik vrees er wel voor) dan zal een aanzienlijk deel gewoon niet levensvatbaar zijn.

Dat kun je toch niet tot in de eeuwigheid van belastinggeld in de lucht houden? Dat is toch niet redelijk?
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_202327515
quote:
2s.gif Op woensdag 24 november 2021 23:46 schreef Tijn het volgende:

[..]
Ja, zou dat het zijn? Constant hopen dat het nu wel echt snel gaat dalen?
Kan jij iets beters verzinnen? :?
De grafiekjes bleven maar opgeschoven worden.
Jaap functie elders. :{w
  woensdag 24 november 2021 @ 23:47:42 #74
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_202327516
quote:
0s.gif Op woensdag 24 november 2021 23:44 schreef EttovanBelgie het volgende:
Nou ja, ik zei vorig jaar al... uiteindelijk wordt ook deze crisis gewoon een ordinaire centen-kwestie.
Uiteindelijk? Volgens mij zag ik half maart al de eerste oproepen om iedereen maar te laten sterven, want "dit gaat allemaal behoorlijk in de papieren lopen zo" _O-

En dan bedoel ik dus maart 2020, he :+
pi_202327534
quote:
1s.gif Op woensdag 24 november 2021 23:32 schreef capricia het volgende:

[..]
Er is toch geen endgame, of wel?
Of waar leg jij de grens.. :D
Eerst was het 1 seizoen, nu duurt het al 2 jaar.
Zeg het maar...wanneer is het over..en kunnen we stoppen met steun aan niet essentiële sectoren?

Als we dit serieus iedere winter gaan zien, moet de markt zich daar ook gewoon op aanpassen. Op een nette manier.
Al we dit nog jarenlang blijven doen is dat gewoon "the great reset" die uitgevoerd wordt en als gevolg daarvan worden jij, ik en al onze niet tot de happy few behorende medeburgers tot werkmieren omgeturnd.
“[i]Waat ein waer, waat ein waer[/i]” zei Mien taege Bair en Bair neukdje Mien door ut banksjtil haer.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')