abonnement Unibet Coolblue
pi_202327090
Ik slaap overdag en leef 's avonds / 's nachts. Jarenlang fulltime gewerkt, weinig vakanties gehad. Laatste keer dat ik vakantie had, was vorig jaar november. Afgelopen maanden nam het werk hysterische vormen aan. Ik werk bij een talkshow, dus je maakt lange dagen, staat 24/7 aan. Op zich vind ik dat niet erg. Ben erop ingesteld. Maar nu ben ik er even uit voor een periode van 3 maanden. Idee is dat ik de eerste twee weken gewoon even niks wilde doen: slapen, bijkomen, leuke dingen dingen doen, met vrienden afspreken. Gewoon een soort vakantie in eigen land. En daarna wilde ik gaan schrijven. Ik ben al langer bezig met een boek, en wilde deze periode gebruiken om het af te maken.

Alleen, ik ben gewoon niet vooruit te branden. De eerste week heb ik sowieso alleen maar geslapen. Maar toen had ik het ook gewoon nodig. Merkte dat ik na 8 uur slaap nog steeds moe was. Nu heb ik mijn energie wel weer terug, maar mijn ritme is compleet verstoord. Ik kwam steeds later uit bed. Eerst einde ochtend, toen begin van de middag. En daardoor slaap ik ook steeds later. Deze week viel ik elke dag pas na 07:30 in slaap. De meeste mensen worden dan wakker, maar ik ga dan pas slapen.

Gisteren wel voorgenomen om, hoe moe ik dan ook ben, gewoon de wekker om 09 uur te zetten. Maar uiteindelijk sliep ik weer tot 16 uur. Het was al bijna donker toen ik wakker werd. Ik ga ook nu pas koken. Een uur geleden nog koffie gehad.

Ik heb het idee dat ik terugval in oude patronen. Dit gebeurde vaak in mijn studententijd, toen ik niet zo veel colleges had. Als ik fulltime werk, is er niks aan de hand. Dan ben ik gedisciplineerd en heb ik een strak ritme. Maar zolang ik langer dan een paar dagen vrij ben, gaat het mis. Vroeger is wel eens tegen mij gezegd dat ik misschien ADD heb. Ik heb mij daar nooit op laten testen.

Ik zou het zo zonde vinden als ik deze drie maanden compleet verspil. Ik keek er juist zo naar uit om er een tijdje uit te zijn en bezig te zijn met iets voor mezelf. Mijn boek afmaken is een droom van mij die ik al heel lang heb. En nu heb ik daar de ruimte voor, en lukt het mij niet eens om op een fatsoenlijk tijdstip op te staan en te ontbijten. Als mensen mij vragen wat ik nu doe, dan verzin ik maar wat om maar niet te hoeven zeggen hoe mijn dagen er echt uit zien.

Hoe kan ik mijn ritme weer herstellen en meer discipline krijgen?
pi_202327132
Niet op het moment dat die pot 'start de show' zegt binnenwandelen. :')
  Spellchecker woensdag 24 november 2021 @ 23:13:13 #3
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_202327507
quote:
0s.gif Op woensdag 24 november 2021 23:09 schreef Keukenmachine het volgende:
Ik slaap overdag en leef 's avonds / 's nachts. Jarenlang fulltime gewerkt, weinig vakanties gehad. Laatste keer dat ik vakantie had, was vorig jaar november. Afgelopen maanden nam het werk hysterische vormen aan. Ik werk bij een talkshow, dus je maakt lange dagen, staat 24/7 aan. Op zich vind ik dat niet erg. Ben erop ingesteld. Maar nu ben ik er even uit voor een periode van 3 maanden. Idee is dat ik de eerste twee weken gewoon even niks wilde doen: slapen, bijkomen, leuke dingen dingen doen, met vrienden afspreken. Gewoon een soort vakantie in eigen land. En daarna wilde ik gaan schrijven. Ik ben al langer bezig met een boek, en wilde deze periode gebruiken om het af te maken.

Alleen, ik ben gewoon niet vooruit te branden. De eerste week heb ik sowieso alleen maar geslapen. Maar toen had ik het ook gewoon nodig. Merkte dat ik na 8 uur slaap nog steeds moe was. Nu heb ik mijn energie wel weer terug, maar mijn ritme is compleet verstoord. Ik kwam steeds later uit bed. Eerst einde ochtend, toen begin van de middag. En daardoor slaap ik ook steeds later. Deze week viel ik elke dag pas na 07:30 in slaap. De meeste mensen worden dan wakker, maar ik ga dan pas slapen.

Gisteren wel voorgenomen om, hoe moe ik dan ook ben, gewoon de wekker om 09 uur te zetten. Maar uiteindelijk sliep ik weer tot 16 uur. Het was al bijna donker toen ik wakker werd. Ik ga ook nu pas koken. Een uur geleden nog koffie gehad.

Ik heb het idee dat ik terugval in oude patronen. Dit gebeurde vaak in mijn studententijd, toen ik niet zo veel colleges had. Als ik fulltime werk, is er niks aan de hand. Dan ben ik gedisciplineerd en heb ik een strak ritme. Maar zolang ik langer dan een paar dagen vrij ben, gaat het mis. Vroeger is wel eens tegen mij gezegd dat ik misschien ADD heb. Ik heb mij daar nooit op laten testen.

Ik zou het zo zonde vinden als ik deze drie maanden compleet verspil. Ik keek er juist zo naar uit om er een tijdje uit te zijn en bezig te zijn met iets voor mezelf. Mijn boek afmaken is een droom van mij die ik al heel lang heb. En nu heb ik daar de ruimte voor, en lukt het mij niet eens om op een fatsoenlijk tijdstip op te staan en te ontbijten. Als mensen mij vragen wat ik nu doe, dan verzin ik maar wat om maar niet te hoeven zeggen hoe mijn dagen er echt uit zien.

Hoe kan ik mijn ritme weer herstellen en meer discipline krijgen?
Jouw verhaal klinkt héél herkenbaar TS....en dat komt van iemand die zich ooit hééft laten testen op ADD en ermee gediagnosticeerd is. Alleen is jouw levensverhaal bij mij precies omgedraaid; ik kon eerder nooit echt mijn draai vinden in het leven en ik leefde vooral 's nachts. Dat omgebogen krijgen en mezelf "in het zadel" hijsen kostte enorm veel moeite en een paar dagen te lang vrij waren genoeg om weer van mijn ritme af te wijken. Het enige wat ik erover kan zeggen is; het "slijt" met de jaren, ik begin de laatste 5 jaar pas écht grip erop te krijgen, ik ben nu 35 en heb nu pas het gevoel dat ik eindelijk kan zeggen dat ik het onder controle heb gekregen. Ik weet niet hoe oud jij bent?
pi_202328226
Maar hoezo zou het je creativiteit in de weg staan? Volgens mij slapen heel veel (goede) schrijvers overdag en werken ze in de nacht aan hun boeken. Maarten van Rossem bijvoorbeeld leeft zo al decennia. Omdat de nachten zo heerlijk rustig zijn is dat eenvoudiger dan overdag met allerlei prikkels om je heen en geluid. Zou er niet te zwaar aan tillen, komt vanzelf een moment dat de noodzaak om vroeg op te staan zich aan dient en dan ga je je ritme daarop instellen.
blablablabla
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 donderdag 25 november 2021 @ 01:33:47 #6
269689 crew  Viv
pi_202328262
quote:
0s.gif Op donderdag 25 november 2021 01:20 schreef Elan het volgende:
Maar hoezo zou het je creativiteit in de weg staan? Volgens mij slapen heel veel (goede) schrijvers overdag en werken ze in de nacht aan hun boeken. Maarten van Rossem bijvoorbeeld leeft zo al decennia. Omdat de nachten zo heerlijk rustig zijn is dat eenvoudiger dan overdag met allerlei prikkels om je heen en geluid. Zou er niet te zwaar aan tillen, komt vanzelf een moment dat de noodzaak om vroeg op te staan zich aan dient en dan ga je je ritme daarop instellen.
Dit, waarom zou je alleen overdag kunnen schrijven? :?
pi_202328896
Oh jee laatste keer vakantie was 1 jaartje geleden.

Ik ben nog nooit op vakantie geweest, fuck zeg de aanstel generatie.

Verder gewoon eens naar huisarts om mee te beginnen.
pi_202328927
Ik ben 10 jaar geleden voor het laatst op vakantie gegaan, en nu?

TS heeft ff vrij nu: boehoe, wat moet ik doen? Gewoon Forza Horizon, net als iedereen.
M'n schoenen zijn gejat, maar ik hoef niet meer naar buiten, want er is nog wel wat.
  donderdag 25 november 2021 @ 09:09:43 #9
267443 Cue_
Cuecumbergirl
pi_202329404
Ipv 9 uur je nest uit, kan je ook eerst 12 uur doen ipv 16 uur
En als dat in je ritme zit, ga je naar 10 uur.

Gewoon in kleine stappen dingen veranderen.
pi_202329573
quote:
0s.gif Op woensdag 24 november 2021 23:09 schreef Keukenmachine het volgende:
Hoe kan ik mijn ritme weer herstellen
Zo vaak gehad dit.
Belangrijk dat je dit in deze volgorde doet.

Stap 1
- zet alles op alles om de dag tot 20.00u vol te maken

Stap 2
- zoek een minder comfortabele slaapplek uit (dezelfde dag)
- negeer je telefoon, sociale media, computer of wat ook zorgt dat je afgeleid raakt
- zet je wekker drie uur later, zes keer na elke vijf minuten (zodat je ook echt 6 keer het ding uit moet doen)
- ga slapen op die slaapplek
- word half wakker van de wekker(s)
- zoek je bed op
- ga daar verder slapen

Stap 3
- compleet wakker om 4 uur 's nachts? Hulde! (géén sarcasme!)
- je ding doen de hele dag
- om 22.00uur besluiten je bed in te gaan

Stap 4
- hierna je normale ritme weer oppakken (volgende dag)

quote:
en meer discipline krijgen?
Stap 1
- motivatieposters ophangen
- het bekijken van TEDxTalks om inspiratie op te doen (voorbeelden van anderen)

Stap 2
- verzin een project
- maak een plan van aanpak hoe je het project op poten wil zetten
- maak een planning zodat je er gefixeerd tijd aan besteedt
- boost jezelf met genoeg wilskracht door uitvoerig je motivatieposters te gaan bestuderen
- voer je planning uit, liefst een x aantal keer per week zodat je brein denkt 'hé ik ben ermee bezig', iets met voldoening
- maak het af
- zelf reflecteer met 'hoe ik kan ik zus en zo beter doen', 'wat ging er fout en hoe kan ik dat voorkomen'

Stap 3
- verzin een nieuw project met in het achterhoofd je aangeleerde houdingen
- ga zo door totdat je geen planning meer nodig hebt, maar vanuit jezelf dingen aanpakt te gaan doen

[ Bericht 1% gewijzigd door Metalfrost op 25-11-2021 09:30:50 ]
Google is your friend, abuse your friends
pi_202333177
quote:
0s.gif Op donderdag 25 november 2021 07:53 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Oh jee laatste keer vakantie was 1 jaartje geleden.

Ik ben nog nooit op vakantie geweest, fuck zeg de aanstel generatie.

Verder gewoon eens naar huisarts om mee te beginnen.
Ik heb niet gezegd “op vakantie geweest”. Ik zei: de laatste keer dat ik vakantie had. Met andere woorden: de laatste keer dat ik vrij was. Ik heb het dus niet over reizen of naar het buitenland gaan. Ik heb het over vrij zijn en uitrusten. Ik heb meer dan een jaar non stop gewerkt zonder vrij te zijn. Dat is wat ik bedoel te zeggen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Keukenmachine op 25-11-2021 13:38:32 ]
pi_202333228


[ Bericht 100% gewijzigd door Keukenmachine op 25-11-2021 13:39:13 ]
pi_202333551
quote:
0s.gif Op donderdag 25 november 2021 01:20 schreef Elan het volgende:
Maar hoezo zou het je creativiteit in de weg staan? Volgens mij slapen heel veel (goede) schrijvers overdag en werken ze in de nacht aan hun boeken. Maarten van Rossem bijvoorbeeld leeft zo al decennia. Omdat de nachten zo heerlijk rustig zijn is dat eenvoudiger dan overdag met allerlei prikkels om je heen en geluid. Zou er niet te zwaar aan tillen, komt vanzelf een moment dat de noodzaak om vroeg op te staan zich aan dient en dan ga je je ritme daarop instellen.
Dat zou kunnen, maar ik vind het niet normaal om drie maanden geen daglicht te zien. En er is ook zoiets als relaties en gezondheid en deel uitmaken van de maatschappij. Niet alles draait voor mij om schrijven. Ik geloof niet dat het goed voor je kan zijn om ‘s nachts te leven. Ook al heb je 8 uur geslapen, je merkt verschil in je lichaam als je van 24 uur tot 08 hebt geslapen of zelfs van 2 tot 10 uur, dan wanneer je van 08 tot 16 uur slaapt. Je staat dan zo brak op om 16 uur. Daarnaast wil ik ook gewoon een boswandeling kunnen maken overdag, de stad in, mensen zien, vrienden uitnodigen voor het eten, op familiebezoek etc. Gisteren werd ik bijvoorbeeld om 16 uur in wakker. Om 17 uur ontbeten. Je voelt je gewoon half depri als je ziet dat het dan al donker is en de dag al bijna voorbij is. En ik moest gelijk al nadenken over het avondeten, omdat de supermarkt alweer bijna dichtging. Om 19:45 uur nog snel boodschappen gedaan. Gisteren belde de pakketbezorger om 14 uur bij mij aan. Ik lag nog te slapen. Hoorde de bel wel, maar kon gewoon niet opstaan. Dat soort simpele dingen geven je het gevoel dat je geen deel uitmaakt van de samenleving. Ook al schrijf ik thuis, en kan ik mijn dag zelf indelen, ik wil gewoon een fatsoenlijk ritme hebben.
pi_202333641
quote:
0s.gif Op donderdag 25 november 2021 13:57 schreef Keukenmachine het volgende:

[..]
Dat zou kunnen, maar ik vind het niet normaal om drie maanden geen daglicht te zien. En er is ook zoiets als relaties en gezondheid en deel uitmaken van de maatschappij. Niet alles draait voor mij om schrijven. Ik geloof niet dat het goed voor je kan zijn om ‘s nachts te leven. Ook al heb je 8 uur geslapen, je merkt verschil in je lichaam als je van 24 uur tot 08 hebt geslapen of zelfs van 2 tot 10 uur, dan wanneer je van 08 tot 16 uur slaapt. Je staat dan zo brak op om 16 uur. Daarnaast wil ik ook gewoon een boswandeling kunnen maken overdag, de stad in, mensen zien, vrienden uitnodigen voor het eten, op familiebezoek etc. Gisteren werd ik bijvoorbeeld om 16 uur in wakker. Om 17 uur ontbeten. Je voelt je gewoon half depri als je ziet dat het dan al donker is en de dag al bijna voorbij is. En ik moest gelijk al nadenken over het avondeten, omdat de supermarkt alweer bijna dichtging. Om 19:45 uur nog snel boodschappen gedaan. Gisteren belde de pakketbezorger om 14 uur bij mij aan. Ik lag nog te slapen. Hoorde de bel wel, maar kon gewoon niet opstaan. Dat soort simpele dingen geven je het gevoel dat je geen deel uitmaakt van de samenleving. Ook al schrijf ik thuis, en kan ik mijn dag zelf indelen, ik wil gewoon een fatsoenlijk ritme hebben.
Dan zet je een wekker en trap je jezelf je nest uit na een korte nacht, neem je twee shots espresso en ga je hardlopen. Je kiest er zelf voor om je weer om te draaien en in je krokante bedje te blijven rotten de halve dag.
blablablabla
pi_202333804
dat je een nachtmens bent betekend niet dat je dus ADD hebt of zoiets. betekend gewoon dat je normaal gesproken jezelf in een ander ritme dwingt, voor werk. als je dat loslaat, val je terug in een ritme dat natuurlijk gezien bij je past.

dan moet je jezelf weer even forceren om het terug (of vooruit) te draaien. doet even pijn, maar is een kwestie van doorzetten.
ik zou doen, als je om half acht sochtends pas gaat slapen en eigenlijk om 9 uur opstaan.. sla een nacht over. dan zit je gelijk weer op het goede ritme.
pi_202334289
Wel herkenbaar dit. Ik lees derhalve even mee.

Vooral dat stukje dat met werkritme het allemaal wel lukt. Heel herkenbaar. Ben trouwens ook gediagnosticeerd op ADD.
pi_202334371
Ik heb hetzelfde gehad. Ik heb dit vrij snel kunnen oplossen door een dag door te halen met energy drinks (drink die troep normaal nooit).
"An idiot admires complexity, while a genius appreciates simplicity" - Terry A. Davis
pi_202336439
quote:
0s.gif Op donderdag 25 november 2021 07:53 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Oh jee laatste keer vakantie was 1 jaartje geleden.

Ik ben nog nooit op vakantie geweest, fuck zeg de aanstel generatie.

Verder gewoon eens naar huisarts om mee te beginnen.
Iedereen heeft gewoon af en toe vrij nodig. Als je dan al een aansteller bent...
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
pi_202336448
quote:
0s.gif Op donderdag 25 november 2021 07:58 schreef Het_Bokje het volgende:
Ik ben 10 jaar geleden voor het laatst op vakantie gegaan, en nu?

TS heeft ff vrij nu: boehoe, wat moet ik doen? Gewoon Forza Horizon, net als iedereen.
En hier hetzelfde... Omdat jij het niet doet is iedereen een boehoe...
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
pi_202336679
quote:
0s.gif Op woensdag 24 november 2021 23:09 schreef Keukenmachine het volgende:

Hoe kan ik mijn ritme weer herstellen en meer discipline krijgen?
Wie zegt dat dat moet?

Als je wilt schrijven, schrijf.
pi_202353147
Elke dag 2 uur later naar bed werkt het beste. Dan ga je over een week weer op een normale tijd naar bed. Alleen moet je dan wel op tijd afremmen naar een ritme van 24 uur ipv 26.
I've got 99 problems, but a bitch ain't one.
pi_202353345
quote:
1s.gif Op woensdag 24 november 2021 23:13 schreef maily het volgende:
Je hebt iemand nodig die je uit bed schopt.
Dit. Een moederfiguur met een emmer water.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')